Zenna Siahaija benoemd tot eerste kinderburgemeester van Assen
10-10-2019 - Bestuur - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
Tijdens een feestelijke raadsvergadering op 10 oktober 2019 zijn Zenna Siahaija en Luna Venema benoemd tot respectievelijk kinderburgemeester en loco-kinderburgemeester van Assen voor het schooljaar 2019/2020. De benoemingen markeren een historisch moment voor de stad, aangezien Zenna de allereerste kinderburgemeester van Assen is.
In een volle raadszaal werden de 31 kinderraadsleden, die op 12 september waren geïnstalleerd, vertegenwoordigd door Zenna en Luna. De stemming was unaniem: alle 30 aanwezige raadsleden stemden voor de benoeming van de twee jonge leiders. "Gefeliciteerd dames," klonk het vanuit de raad, waarna de ceremonie verder ging met het afleggen van de belofte.
Zenna Siahaija, zichtbaar trots, legde de belofte af: "Ik beloof dat ik als kinderburgemeester mijn best doe voor alle kinderen in Assen. Ik beloof dat ik goed zal luisteren naar de mening van de kinderen in Assen." Na het afleggen van de belofte ontving Zenna de speciaal ontworpen ambtsketen, een kleurrijk kunstwerk gemaakt door leerlingen van het Vincent van Gogh onder begeleiding van docent Karin Kingma en edelsmid Janna Teerling. "Deze is in ieder geval hartstikke kleurrijk, dus past volgens mij heel erg goed bij de kinderburgemeester," merkte de burgemeester van Assen op. ...
Luna Venema, die de rol van loco-kinderburgemeester op zich neemt, legde eveneens haar belofte af. "Ik beloof dat ik als loco-kinderburgemeester mijn best doe voor alle kinderen in Assen," sprak ze vol overtuiging. Hoewel het een spannende nek-aan-nekrace was, toonde Luna zich een waardige tweede en kreeg ze lof voor haar presentatie.
Na de officiële ceremonie nam Zenna het woord als kinderburgemeester. "Ik vind het heel speciaal dat ik ben gekozen tot kinderburgemeester. Het is nog specialer dat ik de allereerste kinderburgemeester van Assen ben," sprak ze enthousiast. Ze benadrukte het belang van samenwerking binnen de kinderraad en keek uit naar de samenwerking met burgemeester Oud. "De keren dat ik hem tot nu toe heb ontmoet, vond ik hem erg aardig," voegde ze toe.
De avond werd afgesloten met felicitaties en een receptie in de hal van het gemeentehuis, waar de nieuwe kinderburgemeester en loco-kinderburgemeester in het zonnetje werden gezet. Het was een avond vol trots en belofte voor de toekomst van de jonge inwoners van Assen. Meer lezen |
Politiek plein
Wielercentrum Assen: Extra Krediet van €275.000 Goed Gekeurd
10-10-2019 - Sociaal domein - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Assen heeft ingestemd met een aanvullend krediet van €275.000 voor de afronding van het Wielercentrum. Het project, dat in 2011 begon met een budget van €2.766.000, heeft te maken gehad met diverse tegenslagen en kostenoverschrijdingen.
Tijdens de raadsvergadering van 10 oktober 2019 werd het voorstel voor het extra krediet besproken. De overschrijding van het budget werd veroorzaakt door juridische conflicten, gebreken bij de oplevering en noodzakelijke aanpassingen zoals de vervanging van verlichtingsmasten en de installatie van mechanische ventilatie. "Het is zuur dat het veel geld kost, maar volgens mij wordt er wel veel gebruik gemaakt van de faciliteit," merkte een raadslid van D66 op.
De discussie in de raad was levendig, met verschillende partijen die hun zorgen uitten over het beheer van het project. De fractie van 50Plus vroeg het college scherper toe te zien op het aanbestedingsbeleid om toekomstige kredietverhogingen te voorkomen. "Wat zou het mooi zijn als het college kan zeggen dat er een project binnen budget gerealiseerd is," aldus een raadslid van 50Plus. ...
GroenLinks benadrukte de noodzaak van betere controle en toezicht op dergelijke projecten. "De lijst met oorzaken van meerkosten leest als een praktijkvoorbeeld van hoe het niet moet," stelde een vertegenwoordiger van de partij. Ondanks de kritiek erkende GroenLinks dat de uiteindelijke sportfaciliteit een aanwinst is voor de stad.
De SP was fel tegen het voorstel en benadrukte dat de kosten niet opwegen tegen andere sportfaciliteiten. "In tijden waarin assenaren met verdere lastenverzwaringen te maken krijgen, is deze overschrijding onbespreekbaar," verklaarde de SP-fractie.
Wethouder Pauwels verdedigde de keuze om als gemeente op te treden als mediator in het conflict tussen de aannemer en onderaannemer. "Dit was een bewuste keuze om verdere juridische kosten te voorkomen," legde hij uit.
Uiteindelijk stemde de meerderheid van de raad in met het aanvullende krediet, waarmee het Wielercentrum nu financieel kan worden afgerond. De wethouder benadrukte dat Assen met het Wielercentrum een unieke sportvoorziening heeft, één van de vier in Nederland. "We hebben nu een hele mooie voorziening liggen waar de wielerliefhebbers in onze gemeente ontzettend blij mee zijn," aldus Pauwels. Meer lezen |
Politiek plein
Regionaal Beleidsplan Veiligheid Noord-Nederland: Samenwerking als Sleutel tot Succes
10-10-2019 - Bestuur - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
Het Regionaal Beleidsplan Veiligheid Noord-Nederland 2020-2023 (RBP) is gepresenteerd zonder dat er zienswijzen zijn ingediend. Het plan, dat zich richt op thema's zoals georganiseerde criminaliteit, de verbinding tussen veiligheid en zorg, en cyberveiligheid, is bedoeld om de samenwerking tussen gemeenten, politie en andere partners te versterken.
Tijdens de raadsvergadering werd het Regionaal Beleidsplan Veiligheid Noord-Nederland besproken. Hoewel er geen zienswijzen werden ingediend, benadrukte GroenLinks het belang van samenwerking. "Het onderzoeksresultaat in de moord op Humira heeft aangetoond dat onvoldoende samenwerking en gegevensuitwisseling fatale gevolgen kunnen hebben," aldus mevrouw Punt van GroenLinks. Ze benadrukte dat het plan een mooie vertaling is van landelijk naar regionaal beleid, maar dat de praktijk vaak weerbarstiger is dan papier.
De portefeuillehouder reageerde positief op de opmerkingen van GroenLinks en prees het plan als een solide basis voor verdere samenwerking. "Het is een plan waar we volmondig achter staan en dat ons in staat stelt om gezamenlijk de strijd aan te gaan met ondermijnende criminaliteit, de combinatie van veiligheid en zorg, en cybercrime," aldus de portefeuillehouder. ...
Een belangrijk punt van discussie was de aanpassing van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) om deze 'ondermijningsproef' te maken. De portefeuillehouder gaf aan dat er nog voorstellen klaarliggen om de APV verder te versterken. "We moeten nog bepalen wat de meest handige manier van behandelen is, maar er liggen voorstellen klaar om onze APV ondermijningsproef te maken," zei hij.
Ook cyberveiligheid kwam aan bod. Mevrouw Punt vroeg zich af of de gemeenteraad ook betrokken wordt bij de bewustwording en informatiebeveiliging. De portefeuillehouder erkende het belang hiervan en stelde voor om dit onderwerp verder te bespreken in een toekomstige vergadering.
Het debat werd afgesloten zonder dat er stemming nodig was, en het plan werd ter kennisgeving aangenomen. De definitieve vaststelling van het RBP zal plaatsvinden tijdens de bestuurlijke conferentie van het Regionaal Bestuurlijk Politieoverleg Noord-Nederland op 29 november 2019. Daarna wordt het aangeboden aan de Minister van Justitie en Veiligheid en de korpschef van de politie.
Met het aannemen van het Regionaal Beleidsplan Veiligheid Noord-Nederland zet de regio een belangrijke stap in de richting van een veiliger Noord-Nederland, waarbij samenwerking en flexibiliteit centraal staan. Meer lezen |
Politiek plein
Assen zet in op sport: "Investeren in sport is de beste vorm van bezuinigen op gezondheidszorg"
26-09-2019 - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In een levendig debat over het sportakkoord van Assen werd duidelijk dat de stad zich wil profileren als een centrum van sport en beweging. Met een breed scala aan betrokken partijen, van sportverenigingen tot commerciële aanbieders, wordt er gewerkt aan een ambitieus plan om meer inwoners in beweging te krijgen.
Tijdens de presentatie van het sportakkoord, geleid door sportformateur Christa Hoeksema en leden van de initiatiefgroep, werd het belang van sport voor de stad benadrukt. "Sport draagt bij aan gezondheid, welzijn en zelfs economische groei," aldus Hoeksema. De bijeenkomst, die plaatsvond in de raadszaal, was een informatieve sessie voorafgaand aan de besluitvormende vergadering in januari.
De initiatiefgroep, bestaande uit onder anderen Jaap Meijering en Bert Jan Maree, heeft de afgelopen maanden hard gewerkt om een breed gedragen sportakkoord op te stellen. "We willen meer mensen met plezier laten sporten en bewegen," zei Meijering. Het akkoord moet niet alleen de sportdeelname verhogen, maar ook de samenwerking tussen verschillende partijen versterken. ...
Een opvallend aspect van het debat was de discussie over de regie van het sportakkoord. "Wie pakt de regie?" vroeg Hans Derks, een van de sprekers. Hoewel de gemeente een logische keuze lijkt, werd ook het idee van een gemeentelijk sportbedrijf geopperd, vergelijkbaar met voorbeelden uit Almelo en Drachten.
De bijeenkomst werd verder verrijkt met een inspirerend filmpje van NOC*NSF, dat de voordelen van lokale sportakkoorden benadrukte. "Investeren in sport is de beste vorm van bezuinigen op gezondheidszorg," klonk het overtuigend uit de zaal.
Het sportakkoord van Assen is nog in ontwikkeling, maar de betrokkenheid en passie van de deelnemers zijn veelbelovend. "We hebben Iedereen nodig," benadrukte Maree. Het streven is om eind dit jaar een ondertekend akkoord te hebben, waarna de uitvoering kan beginnen.
Met de nationale sportweek als achtergrond en Assen als een van de drie home city's, is de stad vastbesloten om haar sportieve ambities waar te maken. "Assen heeft de potentie om een echte Sportstad te zijn," concludeerde Derks. De komende maanden zullen cruciaal zijn om deze visie om te zetten in concrete acties en resultaten. Meer lezen |
Politiek plein
Tiny Houses in Assen: Een Nieuwe Woonvorm in Opkomst
26-09-2019 - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Assen heeft groen licht gegeven voor een verkenning naar de haalbaarheid van tiny houses en micro wonen. Deze innovatieve woonvormen bieden een antwoord op de groeiende vraag naar betaalbare en duurzame huisvesting.
Tijdens de raadsvergadering werd het onderwerp tiny houses uitvoerig besproken. Het college had de raad drie vragen voorgelegd: hoe zij aankijken tegen gebiedsontwikkeling in co-creatie, het onderscheid tussen tiny houses en micro wonen, en de voorgestelde zoeklocaties voor een pilotproject.
Mevrouw Hendriksen van het CDA gaf aan dat haar fractie veel vragen had over het project. "We hopen dat we niet zelf het wiel opnieuw gaan uitvinden, maar goed kijken naar andere gemeenten die al ervaring hebben met tiny houses," zei ze. Ze uitte ook zorgen over de voorgestelde locaties nabij de snelweg vanwege mogelijke gezondheidsklachten door fijnstof en geluidsoverlast. ...
De heer Boonzaaier van de Stadspartij PLOP benadrukte het belang van co-creatie met initiatiefnemers. "Het is tijd om te beginnen. Niet langer praten, maar doen," stelde hij vastberaden. Ook de heer Marskamp van GroenLinks was positief over de co-creatieve aanpak en het onderscheid tussen de twee woonvormen. "Tiny houses en micro wonen bedienen totaal verschillende doelgroepen met verschillende behoeftes," legde hij uit.
De PvdA, vertegenwoordigd door de heer Ploeg, sprak zijn steun uit voor het experimenteren met nieuwe woonvormen. "Kleine en goedkope woningen zijn noodzakelijk, ook in het centrum," aldus Ploeg. Hij benadrukte wel het belang van een goede infrastructuur om te voorkomen dat tijdelijke micro woningen een rommelig geheel worden.
De wethouder, mevrouw Dekker, reageerde op de vragen en opmerkingen uit de raad. Ze benadrukte dat er al 27 geïnteresseerden zijn voor tiny houses en dat er in co-creatie met hen naar geschikte locaties zal worden gezocht. "We willen met de initiatiefnemers om de tafel en samen kijken of de voorgestelde locaties geschikt zijn," aldus Dekker.
De raad gaf uiteindelijk unaniem groen licht voor het verder verkennen van de mogelijkheden voor tiny houses en micro wonen in Assen. Het college zal nu een projectplan opstellen en de raad op de hoogte houden van de voortgang. Het experiment met deze nieuwe woonvormen lijkt daarmee een stap dichterbij te zijn gekomen. Meer lezen |
Politiek plein
"Toegankelijkheid voor Iedereen: Gemeente Assen Onder de Loep"
26-09-2019 - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In een recent debat in de gemeenteraad van Assen stond de toegankelijkheid voor mensen met blaas- en buikklachten centraal. De SP-fractie had dit onderwerp geagendeerd, met als doel de gemeente te bewegen tot actie. Hoewel er geen directe toezegging kwam voor een aparte nota, beloofde de wethouder wel om het onderwerp serieus mee te nemen in bredere plannen voor toegankelijkheid.
Tijdens het debat benadrukte mevrouw Drenthe van de SP het belang van toegankelijkheid voor mensen met blaas- en darmproblemen. "Het is laaghangend fruit," stelde ze. "We kunnen met een paar simpele stappen al veel betekenen voor deze groep." De SP had eerder schriftelijke vragen gesteld over het toilettenbeleid, maar vond de antwoorden van het college te mager. "Er is maar één openbaar toilet dat 24/7 open is en toegankelijk voor invaliden. Dat is niet genoeg," aldus Drenthe.
De discussie werd verder gevoed door een brief van de Continentie Stichting, die wees op het belang van voldoende toiletten binnen een straal van 50 meter. De SP pleitte voor een inventarisatie van blinde vlekken in het huidige beleid en meer bekendheid voor de bestaande 'Hoge Nood' app, die al door veel ondernemers in Assen wordt ondersteund. ...
Mevrouw Voselman van de PvdA sloot zich aan bij de zorgen van de SP, maar benadrukte dat haar fractie al schriftelijke vragen had ingediend en de antwoorden afwachtte. "Het gaat om meer dan alleen de aantrekkelijkheid van de binnenstad. Voor veel mensen bepaalt dit of ze überhaupt de deur uit kunnen," zei ze.
Wethouder Dekker reageerde door te stellen dat het onderwerp van toegankelijkheid breder moet worden aangepakt. "We gaan dit meenemen in de nota over een inclusieve samenleving die we volgend jaar presenteren," zei ze. "Het is belangrijk om integrale afwegingen te maken en te kijken welke problemen we kunnen oplossen."
Hoewel er geen directe toezegging kwam voor een aparte nota, werd wel afgesproken om de 'Hoge Nood' app meer onder de aandacht te brengen en het onderwerp te agenderen bij ondernemersvereniging Vaart in Assen. "We willen drempels verminderen, maar moeten ook keuzes maken," aldus Dekker.
De discussie maakte duidelijk dat er in de gemeenteraad brede steun is voor het verbeteren van de toegankelijkheid, maar dat de aanpak verschilt. De SP blijft aandringen op snelle actie, terwijl andere partijen pleiten voor een meer geïntegreerde aanpak. Het laatste woord is hierover nog niet gezegd. Meer lezen |
Politiek plein
Prestatieovereenkomst WPDA: Samenwerking met Gemeente Leidt tot Succesvolle Resultaten
19-09-2019 - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In een recent debat presenteerde Ronald Pauls van de WPDA de resultaten van de prestatieovereenkomst met de gemeente. Deze overeenkomst, die in 2015 werd geïnitieerd, heeft als doel om meetbare resultaten te behalen en de regie van de gemeente te versterken. Pauls benadrukte het belang van vertrouwen en samenwerking in dit proces.
Tijdens de presentatie legde Pauls uit dat de prestatieovereenkomst een sturingsinstrument is dat samenhangt met andere documenten zoals de kadernota en beleidsnota's. "Het is een kwestie van elkaar durven vertrouwen en samen het avontuur aangaan," aldus Pauls. Hij benadrukte dat het formuleren van SMART-doelen essentieel is voor het succes van de overeenkomst.
De WPDA rapporteert elke vier maanden aan het dagelijks bestuur en maakt jaarlijks de balans op in het jaarverslag. De oorspronkelijke looptijd van de overeenkomst was drie jaar, maar deze is verlengd in afwachting van een nieuwe kadernota. Pauls lichtte toe dat er in 2019 enkele KPI's zijn toegevoegd, specifiek gericht op de doelgroep van de WSW en de infrastructuur van Alescon. ...
De organisatie van de WPDA is gericht op drie functies: inkomen, begeleiden en plaatsen, en werkplekken. Pauls legde uit dat het inkomensgedeelte zich richt op bijstandsuitkeringen en salarissen, terwijl begeleiden en plaatsen zich bezighoudt met het coachen en matchen van kandidaten op de arbeidsmarkt. "We proberen een inclusieve arbeidsmarkt te creëren waarin zowel mensen met een arbeidshandicap als reguliere medewerkers samen aan de slag kunnen," zei Pauls.
Een belangrijk onderdeel van de presentatie was de toelichting op de verschillende routes die cliënten kunnen volgen, zoals de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt en de route werknemer. Pauls benadrukte het belang van samenwerking met scholen om jongeren in een kwetsbare positie te ondersteunen. "We willen voorkomen dat jongeren tussen wal en schip vallen," aldus Pauls.
Tijdens het debat werden er vragen gesteld over de samenwerking met het UWV en de rol van vrijwilligerswerk. Pauls legde uit dat de samenwerking met het UWV in de loop der jaren is veranderd, maar dat er nog steeds afstemming is op regionaal niveau. Wat betreft vrijwilligerswerk, benadrukte hij dat de vrijwilligersbijdrage niet wordt gekort op de uitkering, wat een stimulans kan zijn voor deelname.
De presentatie van Pauls gaf een gedetailleerd inzicht in de werking van de prestatieovereenkomst en de behaalde resultaten. Met een focus op samenwerking en vertrouwen heeft de WPDA samen met de gemeente stappen gezet naar een meer inclusieve en effectieve arbeidsmarkt. Meer lezen |
Politiek plein
Gemeenten Drenthe analyseren cliëntenbestand: "De weg naar werk is geen snelweg"
19-09-2019 - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
Onderkop:
In een recent debat presenteerde Wim Ravenshorst van SAMC de resultaten van een onderzoek naar het cliëntenbestand van de Participatiewet in drie Drentse gemeenten. De analyse biedt inzicht in de kenmerken van de doelgroep en de uitdagingen die zij ondervinden.
Tijdens een informatieve bijeenkomst presenteerde Wim Ravenshorst, werkzaam bij SAMC, de bevindingen van een uitgebreid onderzoek naar het cliëntenbestand van de Participatiewet in de gemeenten Assen, Aa en Hunze, en Tynaarlo. Het onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met de Hanzehogeschool, richtte zich op de kenmerken van de doelgroep en de effectiviteit van de huidige samenwerkingsafspraken. ...
Ravenshorst opende de presentatie met een analyse van de cliënten die een beroep doen op de Participatiewet. "Op 1 januari 2019 telden we ongeveer 2250 mensen die ondersteuning ontvingen, waarvan het merendeel een uitkering had," aldus Ravenshorst. Hij benadrukte dat de groep jongeren zonder uitkering, vaak met een beperking, naar verwachting zal toenemen.
Een belangrijk aandachtspunt was de overlap tussen de Participatiewet en WMO-dagbesteding. Uit het onderzoek bleek dat 121 mensen gebruikmaken van beide voorzieningen. "Er is geen significante toename van instroom in dagbesteding door de Participatiewet," stelde Ravenshorst gerust.
De presentatie bracht ook enkele demografische inzichten aan het licht. Zo is meer dan de helft van de bijstandsgerechtigden ouder dan 45 jaar, en bestaat 70% uit alleenstaanden. "Het is opvallend dat veel mensen met een uitkering alleenstaand zijn," merkte een deelnemer op, waarop Ravenshorst uitlegde dat dit vaak samenhangt met psychische problemen en sociale omstandigheden.
De discussie verschoof naar de toewijzing van voorzieningen en de effectiviteit van de huidige routes naar werk. Ravenshorst benadrukte dat de indeling in routes, zoals werknemer en vrijwilliger, over het algemeen goed aansluit bij de mogelijkheden van de cliënten. "Het risico dat mensen ten onrechte niet worden voorbereid op werk is klein," verzekerde hij.
Toch zijn er verbeterpunten. Zo gaven cliënten aan dat de kwaliteit van begeleiding soms wisselt en dat er behoefte is aan meer vakgerichte taalcursussen voor statushouders. Ook werd de noodzaak van betere samenwerking tussen zorg- en werkorganisaties benadrukt. "De samenwerking verloopt goed, maar is afhankelijk van persoonlijke relaties tussen medewerkers," aldus Ravenshorst.
Het debat eindigde met enkele aanbevelingen, waaronder het aanstellen van een functionaris met mandaat om schotten tussen organisaties te doorbreken. "Vertrouwen in de uitvoeringsorganisatie en transparantie over resultaten zijn cruciaal," concludeerde Ravenshorst.
Met deze inzichten hopen de gemeenten hun beleid verder te optimaliseren en de participatie van hun inwoners te vergroten. Het onderzoek biedt een waardevolle basis voor toekomstige beleidsvorming en samenwerking binnen het sociaal domein. Meer lezen |
Politiek plein
Gemeenten als Mobiliteitsbureaus: Nieuwe Richtlijnen voor Zelfredzaamheid en Participatie
19-09-2019 - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenten staan voor een uitdaging: hoe kunnen ze de zelfstandigheid van hun inwoners vergroten op het gebied van werk, maatschappelijke participatie en inkomen? Tijdens een recent debat werden de nieuwe richtlijnen en verantwoordelijkheden besproken.
In een recent debat over de Participatiewet en de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) werd duidelijk dat gemeenten steeds meer de rol van mobiliteitsbureaus op zich nemen. "We moeten verder gaan dan alleen de stap naar werk laten maken," aldus een van de sprekers. Gemeenten worden verantwoordelijk voor het begeleiden van mensen, zelfs nadat ze werk hebben gevonden, en moeten hen helpen om weerbaarder en wendbaarder te worden in hun loopbaan.
De Participatiewet, die sinds 2015 van kracht is, heeft de verantwoordelijkheid voor de doelgroep veranderd. Waar het doel vroeger was om mensen zoveel mogelijk aan het werk te krijgen, ligt de focus nu op het behouden van werk en het versterken van de arbeidsmarktspositie. "Het gaat niet alleen om de stap naar werk, maar ook om ervoor te zorgen dat mensen aan het werk blijven," werd benadrukt tijdens het debat. ...
Een belangrijk punt van discussie was de verschuiving van een aanbodgerichte naar een vraaggerichte ondersteuning. Werkgevers worden aangemoedigd om hun functies en organisatiestructuren aan te passen om werklozen een plek te bieden. "Je komt er niet meer met standaard vacatures," werd er opgemerkt.
Daarnaast werd er gesproken over de noodzaak om de uitgangspunten van de Participatiewet in overeenstemming te brengen met andere deelgebieden van het sociaal domein. "Één gezin, één plan, één regisseur," was een van de uitgangspunten die naar voren kwam. Dit betekent dat de dienstverlening op het gebied van werk verbonden moet zijn met andere vormen van ondersteuning binnen een huishouden.
De gemeenten worden ook aangemoedigd om samen te werken in arbeidsmarktregio's en om de ondersteuning van werkzoekenden en werkgevers te combineren. "Organiseer het samen, doe het niet alleen," was de boodschap vanuit het rijk.
Tot slot werd er gesproken over de rol van vakbonden en de betrokkenheid van verschillende partijen bij het vaststellen van prestatiedoelen. Hoewel vakbonden niet direct invloed hebben op de prestatieovereenkomst, werd er wel aangegeven dat er gesprekken met hen gepland staan.
De komende jaren zullen de gemeenten zich blijven richten op het vergroten van de zelfredzaamheid van hun inwoners, met een focus op werk, maatschappelijke participatie en inkomen. "Als je kunt werken, word je daarbij ondersteund," werd er beloofd. De uitdaging ligt in het effectief organiseren en uitvoeren van deze ondersteuning, zodat iedereen in de samenleving kan meedoen. Meer lezen |
Politiek plein