Assen zet in op duurzame mobiliteit: "Fietsen en openbaar vervoer centraal"
01-06-2023 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeente Assen heeft ambitieuze plannen voor de toekomst van mobiliteit. Met een budget van €6,9 miljoen wil de gemeente de mobiliteit verduurzamen, de bereikbaarheid verbeteren en de verkeersveiligheid verhogen. Het Tweede Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023-2026 bevat 21 projecten die de nadruk leggen op fietsen, openbaar vervoer, keten- en deelmobiliteit, en elektrisch rijden.
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Assen werd het uitvoeringsprogramma uitvoerig besproken. Het programma bouwt voort op het eerste uitvoeringsprogramma en bevat zowel oude als nieuwe projecten. De raad moest beslissen over het beschikbaar stellen van een uitvoeringskrediet van €2,8 miljoen. "We hebben afgesproken om in de eerste termijn zoveel mogelijk punten aan te dragen waar discussie over kan plaatsvinden," aldus de voorzitter.
De Stadspartij benadrukte het belang van flexibiliteit in het programma. "Het uitvoeringsprogramma voor de komende vier jaar voelt een beetje als in beton gegoten. Is dat wel verstandig? Nieuwe knelpunten moeten snel opgelost kunnen worden, zeker als het om verkeersveiligheid gaat," aldus een raadslid van de Stadspartij. ...
De ChristenUnie legde de nadruk op de noodzaak van een goede infrastructuur voor de veiligheid van fietsers, voetgangers en mensen met een beperkte mobiliteit. "Een goede infrastructuur draagt bij aan de veiligheid in onze stad," stelde mevrouw Van der Mark van de ChristenUnie. Ze vroeg zich af of er voldoende ruimte is voor flexibiliteit bij het combineren van werkzaamheden, zoals het vervangen van riolering en het aanleggen van verkeersdrempels.
Assen Centraal uitte zorgen over de kosten van externe onderzoeken naar verkeersveiligheid. "Er wordt steeds maar een extern bureau ingehuurd voor een onderzoek. Is er gedacht om dat door Veilig Verkeer Nederland te laten doen? Dat kost niks en dan spaar je €100.000 uit," stelde de heer Rengers van Assen Centraal.
De Partij van de Arbeid pleitte voor een lange termijnvisie op mobiliteit. "Hoe zien wij Assen in 2050? Wat is de plek van de auto en het openbaar vervoer? Moet openbaar vervoer gratis zijn om het autogebruik te verminderen?" vroeg de heer Bakker van de PvdA.
GroenLinks en D66 benadrukten het belang van fietsen en deelmobiliteit. "Wat ons betreft zouden de verkeerslichten in het voordeel van de fietsers moeten worden afgestemd," stelde de heer Van der Kolk van GroenLinks. D66 pleitte voor experimenten met deelmobiliteit en meer fietssnelwegen.
Het debat maakte duidelijk dat er brede steun is voor het uitvoeringsprogramma, maar ook dat er behoefte is aan flexibiliteit en een lange termijnvisie. Het college van burgemeester en wethouders heeft toegezegd om in het najaar te starten met de actualisatie van de mobiliteitsvisie, waarbij de input van de raad zal worden meegenomen. Meer lezen |
Politiek plein
Assen zet eerste stap naar nieuw omgevingsplan
01-06-2023 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Assen debatteerde over de "Nota van Uitgangspunten omgevingsplan Assen", een cruciaal document dat de basis legt voor het toekomstige omgevingsplan van de stad. Dit plan vervangt de huidige bestemmingsplannen en verordeningen en moet de fysieke leefomgeving van Assen reguleren. Het debat toonde zowel steun als zorgen over de complexiteit en haalbaarheid van het plan.
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdagavond stond de "Nota van Uitgangspunten omgevingsplan Assen" centraal. Dit document is een eerste stap in de richting van een nieuw omgevingsplan dat de huidige bestemmingsplannen en verordeningen zal vervangen. De nota is opgesteld in het kader van de nieuwe Omgevingswet, die op 1 januari 2024 in werking treedt.
De vergadering begon met een toelichting op de nota door het college. De heer Van den Brandt van Lijst de Rijken opende het debat met een waarschuwing: "Als je externe veiligheidsnormen zoals die straks op dat DSO verschijnen, als gemeente gaat interpreteren zoals dat kan, dan ligt de halve stad op slot." Hij benadrukte het belang van een zorgvuldige afweging bij het vaststellen van milieunormen. ...
Mevrouw Drenthe van de SP vond de nota complex en vroeg zich af of het verstandig is om nu al te beginnen. "Wij willen graag dat het college dit jaar nog een evaluatievoorstel naar de Raad doet met ijkpunten," stelde ze voor. Dit voorstel kreeg bijval van andere fracties, die ook het belang van evaluatie en participatie benadrukten.
Het CDA, vertegenwoordigd door de heer Witteman, sprak zijn bewondering uit voor de opstellers van de nota. "Wat een geweldige klus. Moet je voorstellen dat we met zijn allen dit traject ingaan en we eigenlijk niemand precies goed weet hoe het moet," zei hij. Ook D66 en GroenLinks spraken hun waardering uit voor de helderheid van het document, hoewel ze vragen hadden over de keuze voor gesloten normen.
De keuze om te starten met de wijk Marsdijk riep gemengde reacties op. Hoewel de voorbereidingen al zijn begonnen, vroegen sommige raadsleden zich af of het niet beter was om met een complexere wijk te beginnen. "Met de keuze van Marsdijk is het als zwemmen in ondiep water," merkte Van den Brandt op.
De wethouder, de heer Staal, reageerde op de zorgen door te benadrukken dat het schema voor de invoering van het omgevingsplan ambitieus maar haalbaar is. "We hebben een hele goede projectgroep op zitten die dit heeft voorbereid," verzekerde hij de raad.
Het debat eindigde met een besluit om de nota als conform stuk naar de raadsvergadering van 15 juni te sturen. De wethouder beloofde een voorstel voor evaluatiemomenten naar de raad te sturen, inclusief aandacht voor participatie van inwoners en partners.
Met deze nota zet Assen een belangrijke eerste stap in de richting van een nieuw omgevingsplan, maar de weg naar volledige implementatie blijft uitdagend. De komende jaren zullen uitwijzen hoe de stad deze complexe transitie vormgeeft. Meer lezen |
Politiek plein
Drents Archief: Succesvolle Pilots en Positieve Resultaten
15-06-2023 - Financiën - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Assen heeft het jaarverslag 2022 en de conceptbegroting 2024 van het Drents Archief besproken. Het archief heeft een succesvol jaar achter de rug met positieve financiële resultaten en innovatieve projecten.
Tijdens de raadsvergadering op 15 juni 2023 werd het voorstel om kennis te nemen van het jaarverslag 2022 en geen zienswijze in te dienen over de conceptbegroting 2024 van het Drents Archief besproken. Het archief heeft in 2022 succesvolle pilots rond e-depots afgerond en na de coronapandemie weer veel bezoekers aangetrokken, wat resulteerde in een positief financieel resultaat van bijna 26.000 euro. Dit bedrag wordt gebruikt voor het verbeteren van de publieksruimtes.
De begroting voor 2024 is grotendeels in lijn met die van 2023, met trendmatige kostenstijgingen en investeringen vanuit een bestemmingsreserve. Het Drents Archief richt zich op het vervullen van wettelijke archiveringstaken en het versterken van de publieksfunctie op het gebied van cultureel erfgoed. Het archief biedt ook toegankelijkheid voor mensen met een beperking en stageplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. ...
Tijdens het debat werd het belang van de gemeenschappelijke regelingen en de jaarstukken benadrukt. De heer Homan, namens de werkgroep gemeenschappelijke regelingen, gaf aan dat er geen opmerkingen waren over het Drents Archief. "Het is goed om te zien dat het archief na de pandemie weer op volle kracht draait," aldus Homan.
De raad besloot uiteindelijk om geen zienswijze in te dienen over de conceptbegroting 2024, waarmee het Drents Archief verder kan met zijn plannen voor de toekomst. Na goedkeuring door de GR-partners wordt de definitieve begroting 2023 vastgesteld en voor 1 augustus aan de minister van OCW gestuurd.
De positieve resultaten en de succesvolle afronding van de e-depot pilots laten zien dat het Drents Archief goed op weg is om zijn doelen te bereiken en een belangrijke rol te blijven spelen in het behoud en de toegankelijkheid van cultureel erfgoed in Drenthe. Meer lezen |
Politiek plein
Assense Raad Stemt Tegen Zienswijze op Omstreden Begroting RUD Drenthe
15-06-2023 - Financiën - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Assen heeft besloten een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting 2024 van de Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD Drenthe), ondanks verdeeldheid binnen de raad. De verhoging van 7% in verband met de Omgevingswet blijft een punt van discussie.
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond de ontwerpbegroting 2024 van de RUD Drenthe centraal. De RUD, verantwoordelijk voor milieutaken in Drenthe, heeft een verhoging van 7% voorgesteld om de invoering van de Omgevingswet te dekken. Deze verhoging stuitte op kritiek, omdat er nog geen concrete onderbouwing voor is.
De raad van Assen besloot geen zienswijze in te dienen op de ontwerpbegrotingswijziging 2023, maar wel op de ontwerpbegroting 2024. "We moeten deze verhoging als een risico opnemen in onze gemeentelijke begroting en de RUD kritisch blijven volgen," aldus een raadslid. ...
Tijdens het debat bleek dat er binnen de raad verschillende meningen waren over het indienen van een zienswijze. De PvdA-fractie gaf aan tegen de zienswijze te stemmen, maar wel voor de originele begroting. "We willen de RUD niet verder in de weg zitten," verklaarde een PvdA-raadslid. D66 sloot zich hierbij aan, evenals het CDA.
Uiteindelijk werd er gestemd over het voorstel. Met 24 stemmen voor en 8 tegen werd het oorspronkelijke voorstel met de zienswijze aangenomen. De fracties van GroenLinks, PvdA en D66 stemden tegen de zienswijze, maar benadrukten dat ze niet tegen de begroting zelf waren, alleen tegen het indienen van de zienswijze.
De uiteindelijke besluitvorming over de begrotingen zal plaatsvinden in de vergaderingen van het dagelijks en algemeen bestuur van de RUD Drenthe. De raad van Assen blijft de ontwikkelingen nauwgezet volgen. Meer lezen |
Politiek plein
Assen Neemt Kennis van Jaarstukken Regio Groningen-Assen Zonder Zienswijze
15-06-2023 - Bestuur - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Assen heeft zonder verdere discussie kennisgenomen van de jaarstukken van de Regio Groningen-Assen. De stukken, die de jaarrekening van 2022 en de conceptbegroting voor 2024 omvatten, werden zonder zienswijze aangenomen. De definitieve vaststelling door de stuurgroep volgt op 14 juli 2023.
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Assen werd agendapunt 17, de jaarstukken van de Regio Groningen-Assen, snel afgehandeld. De raad besloot zonder stemming om geen zienswijze in te dienen. De Regio Groningen-Assen, een samenwerkingsverband tussen gemeenten en provincies, richt zich op belangrijke thema's zoals economie, wonen, mobiliteit en ruimtelijke kwaliteit. De gemeente Assen draagt in 2023 een bedrag van 931.000 euro bij aan deze regio.
Na een korte schorsing van de vergadering, waarin de voorzitter de raadsleden verzocht hun plaatsen weer in te nemen, werd de vergadering hervat met agendapunt 18. Dit betrof de nota van uitgangspunten voor het omgevingsplan. Hierin waren naar aanleiding van een eerdere behandeling twee technische wijzigingen doorgevoerd. "Het voorstel aan u is om deze nota van uitgangspunten vast te stellen," klonk het, waarna ook dit punt zonder verdere discussie werd aangenomen. ...
Vervolgens kwam agendapunt 19 aan bod, het tweede uitvoeringsprogramma mobiliteit voor de periode 2023-2026. Tijdens een eerdere bespreking op 1 juni waren er al aandachtspunten meegegeven aan het college. Het voorstel om een krediet van 6,9 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de uitvoering van dit programma werd zonder stemming aangenomen. "De visie mobiliteit die de komende jaren moet gaan gelden, komt in het najaar van 2023 naar de Raad," werd er namens het college gemeld.
De vergadering verliep vlot en zonder veel discussie, wat de efficiëntie van de besluitvorming benadrukte. De raad van Assen lijkt zich te richten op een soepele samenwerking binnen de regio, zonder onnodige vertragingen in de besluitvorming. Meer lezen |
Politiek plein
Assen Bereidt Zich Voor op Omgevingswet en Mobiliteitsuitdagingen
15-06-2023 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Assen heeft de "Nota van Uitgangspunten omgevingsplan Assen" goedgekeurd, een belangrijke stap richting de implementatie van de Omgevingswet in 2024. Tegelijkertijd werd er gedebatteerd over het tweede uitvoeringsprogramma mobiliteit, waarbij de financiering en visie voor de komende jaren centraal stonden.
Tijdens de raadsvergadering van 15 juni 2023 werd de "Nota van Uitgangspunten omgevingsplan Assen" zonder stemming aangenomen. Deze nota vormt de basis voor het nieuwe omgevingsplan dat de huidige bestemmingsplannen en verordeningen zal vervangen. Het plan biedt duidelijkheid aan zowel de gemeente als initiatiefnemers en benadrukt het belang van participatie en inspraak bij toekomstige wijzigingen. De eerste wijziging zal betrekking hebben op het gebied Marsdijk, met een Uitgangspuntennotitie die in het najaar van 2023 wordt verwacht.
Naast de omgevingsnota stond ook het tweede uitvoeringsprogramma mobiliteit op de agenda. Dit programma, dat een krediet van 6,9 miljoen euro vraagt, leidde tot een levendig debat. Mevrouw De Ruiter van Stadspartij Plop vroeg zich af of het verstandig was om een programma te financieren dat tot 2026 loopt, terwijl er later dit jaar een nieuwe mobiliteitsvisie wordt verwacht. "Zou het niet logischer zijn om een uitvoeringsprogramma voor de komende twee jaar te maken?" vroeg ze. ...
De ChristenUnie sloot zich hierbij aan en benadrukte het belang van een duidelijke volgorde in besluitvorming. "Waarom stellen we nu eerst een krediet vast voor een visie die er nog niet ligt?" vroeg de fractie zich af.
De VVD, vertegenwoordigd door meneer Hasseller, wees erop dat er al een vastgestelde visie is waarop het huidige programma gebaseerd is. "Het geld gaat verder dan deze visie, maar het proces dat gevolgd is, is wel correct," stelde hij.
Meneer Rengers van Assen Centraal bracht een creatieve suggestie naar voren: "Is het college bereid om een onderzoek naar verkeersveiligheid gratis te laten uitvoeren door Veilig Verkeer Nederland en het uitgespaarde bedrag te gebruiken voor gratis buskaartjes?"
De wethouder reageerde op de vragen en opmerkingen door te benadrukken dat het huidige uitvoeringsprogramma gebaseerd is op de mobiliteitsvisie van 2017 en dat er al lopende projecten zijn die financiering vereisen. "Het zou onhandig zijn om het budget op te knippen," aldus de wethouder. Hij verzekerde de raad dat de nieuwe visie participatief zal worden ontwikkeld, waarbij zowel de raad als inwoners betrokken worden.
De discussie over de mobiliteitsvisie en de financiering ervan zal ongetwijfeld verdergaan, maar voor nu heeft de gemeenteraad van Assen een belangrijke stap gezet in de voorbereiding op de Omgevingswet en de uitdagingen op het gebied van mobiliteit. Meer lezen |
Politiek plein
Assen Investeert in Duurzame Mobiliteit: Flexibiliteit en Inclusie Centraal
15-06-2023 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeente Assen heeft haar Tweede Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023-2026 gepresenteerd, met een budget van € 6,9 miljoen. Het programma richt zich op verduurzaming, bereikbaarheid en verkeersveiligheid, met speciale aandacht voor inclusie. Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werden de plannen besproken, waarbij flexibiliteit en stakeholderparticipatie als cruciale elementen naar voren kwamen.
Tijdens het debat over het nieuwe mobiliteitsprogramma van Assen benadrukte de wethouder dat de plannen niet in beton zijn gegoten. "Natuurlijk blijven we flexibel omgaan met dit soort plannen," stelde hij. Dit betekent dat als de gemeenteraad met een nieuwe visie komt, de projecten in die geest zullen worden uitgevoerd. De wethouder verzekerde dat het college geen belang heeft bij het uitvoeren van projecten die niet passen bij de visie van de raad.
Een belangrijk punt van discussie was de inclusiviteit van het programma. De fractie van 50PLUS vroeg aandacht voor bredere fietsen en fietsparkeren in het kader van inclusiviteit. De wethouder antwoordde dat deze aspecten worden meegenomen in de evaluatie van het inclusiebeleid en dat er zowel vanuit mobiliteit als vanuit het programma Binnenstad naar wordt gekeken. ...
De VVD bracht de invoering van de emissievrije binnenstad in 2025 ter sprake. Dit project, dat al in een eerdere periode is vastgesteld, wordt gefaseerd ingevoerd en zal een doorlooptijd van twee tot vier jaar kennen. "Het is een gezamenlijk project met andere gemeenten," aldus de wethouder.
Een ander heikel punt was het voorstel van raadslid Ringers om € 100.000 te besparen en daarmee gratis openbaar vervoer te realiseren. De wethouder legde uit dat gratis openbaar vervoer niet bestaat en dat de dekking van kaartjes slechts 10% van de kosten dekt. "Het is afhankelijk van nieuw beleid," zei hij, en voegde eraan toe dat het goed is om dit mee te nemen in de discussie over de nieuwe mobiliteitsvisie.
Ringers bracht ook de kwestie van de autoluwe Groningerstraat en het ontbreken van abri's op het busstation ter sprake. De wethouder beloofde deze punten mee te nemen in het verhaal dat in het najaar wordt verwacht.
De SP-fractie gaf een stemverklaring af en benadrukte het belang van bestuurders die sturen vanuit vertrouwen. "De PvdA geeft het vertrouwen terecht terug aan het college," aldus de SP, die voor het voorstel zal stemmen.
Het besluit om een krediet van € 6,9 miljoen beschikbaar te stellen voor de uitvoering van het programma werd zonder stemming aangenomen. Het volgende agendapunt betrof de verruiming van de inzet van startersleningen, waarvoor een krediet van € 2 miljoen werd voorgesteld. Meer lezen |
Politiek plein
Assen Verhoogt Budget voor Startersleningen: "Een Steuntje in de Rug voor Jonge Kopers"
15-06-2023 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Assen heeft unaniem ingestemd met een voorstel om het budget voor startersleningen met €2 miljoen te verhogen. Dit besluit is genomen om jonge kopers te ondersteunen in een uitdagende woningmarkt met stijgende huizenprijzen en hypotheekrentes.
Tijdens de raadsvergadering van 15 juni 2023 werd het voorstel om het budget voor startersleningen te verruimen zonder stemming aangenomen. Het extra budget wordt revolverend ingezet, wat betekent dat aflossingen van bestaande leningen opnieuw gebruikt worden voor nieuwe leningen. De beheerkosten voor de regeling, uitgevoerd door het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn), zullen oplopen van €2.500 in 2023 tot €10.000 in 2026 en later.
Mevrouw Voseman van de Partij van de Arbeid (PvdA) sprak haar tevredenheid uit over het voorstel: "We zijn blij dat het college na onze vragen in april in actie is gekomen. Dit biedt starters in Assen perspectief op de woningmarkt." Ze benadrukte echter dat het huidige budget vooral wordt gebruikt voor bestaande bouw en riep op tot meer nieuwbouw: "We moeten blijven bouwen voor de toekomst." ...
Ook mevrouw Trul van het CDA steunde het voorstel en deelde haar persoonlijke ervaring: "Wat was ik blij toen ik uit huis ging en in Assen kon blijven wonen. Dat gun ik de starters van deze generatie ook." Ze wees op de noodzaak van meer passende woningen voor starters.
De VVD, vertegenwoordigd door mevrouw Alberts, complimenteerde zowel de PvdA als het college voor hun inzet en snelle handelen. "We zijn heel erg blij met het voorstel en steunen dit van harte," aldus Alberts.
Meneer Van Luijk van de ChristenUnie benadrukte het belang van betaalbare woningen: "Wonen is een eerste levensbehoefte. Een starterslening kan net dat extra steuntje zijn dat nodig is." Hij vroeg aandacht voor de actualisatie van het aanvraagformulier op de gemeentelijke website, dat nog het jaartal 2021 vermeldt.
Wethouder Staal bedankte de raad voor de complimenten en erkende de uitdagingen rondom nieuwbouw: "Met de huidige bouwprijzen is het lastig om nieuwbouw onder de 2,5 ton te realiseren." Hij verzekerde dat de suggestie van de ChristenUnie om het aanvraagformulier te actualiseren, zal worden opgepakt.
Met de unanieme goedkeuring van het voorstel zet Assen een belangrijke stap in het ondersteunen van starters op de woningmarkt, met de hoop dat dit hen helpt om een plek te vinden in de stad. Meer lezen |
Politiek plein