Kaalgesnoeide Bermen en Lachgasballonnen: Een Roerig Debat in de Gemeenteraad
04-07-2019 - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In de gemeenteraad van Assen werd er stevig gedebatteerd over de recente kaalslag langs de Fokkerstraat en het veelvuldig gebruik van lachgas tijdens het TT-festival. De raadsleden uitten hun zorgen en stelden kritische vragen aan de wethouders.
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Assen kwamen verschillende onderwerpen aan bod die de gemoederen flink bezighielden. Het debat begon met een vurige discussie over de kaalslag langs de Fokkerstraat. Raadslid Marskamp uitte zijn zorgen over de gevolgen voor de lokale flora en fauna. "Waarom moet dit nu in het broedseizoen gebeuren en kon dit niet even wachten tot september?" vroeg hij zich af. Wethouder Boy verdedigde de actie door te wijzen op de verplichtingen vanuit het waterschap om de schouwsloot voor 1 juli schoon te krijgen. Hij nodigde de raadsleden uit voor een gesprek met deskundigen om de situatie te verduidelijken.
Het debat verschoof vervolgens naar de aanhoudende klachten over het WMO-vervoer. Mevrouw Punt van GroenLinks vroeg zich af hoe de gemeente ervoor gaat zorgen dat kinderen na de zomervakantie niet meer langs de weg hoeven te wachten op het busje van Connexxion. Wethouder Vlieg erkende de problemen en benadrukte dat er hard gewerkt wordt aan verbeteringen. "We zien zelf nu dus minder klachten, maar we moeten alert blijven," aldus Vlieg. ...
Een ander heet hangijzer was het gebruik van lachgas tijdens het TT-festival. Raadslid Wienen van de ChristenUnie stelde kritische vragen over het gebrek aan preventieve maatregelen. Burgemeester Marco Out gaf aan dat de explosieve stijging van het lachgasgebruik ook voor de gemeente een verrassing was. "Het was bij ons bekend dat het gebruik van lachgas grotere vormen aannam, maar de explosieve stijging dit jaar heeft ons wel verbaasd," aldus Out. Hij benadrukte dat er wel degelijk maatregelen zijn genomen, zoals het aanscherpen van de handhaving en het geven van voorlichting.
Het debat werd afgesloten met het afscheid van wethouder Roald Leemreize, die na een onverwacht vertrek zijn werkzaamheden neerlegt. Burgemeester Out prees Leemreize voor zijn inzet en betrokkenheid bij de stad. "Je wilde meters maken, maar soms vragen processen gewoon veel tijd," zei Out. Leemreize bedankte de raad en zijn familie voor hun steun en benadrukte dat hij trots blijft op Assen.
De gemeenteraad van Assen heeft met deze vergadering laten zien dat er veel speelt in de stad, van milieukwesties tot sociale voorzieningen en evenementenbeleid. Het is duidelijk dat de raadsleden en wethouders zich blijven inzetten voor een leefbare en veilige stad. Meer lezen |
Politiek plein
"Werklandschap Assen-Zuid: Veiligheid vs. Economische Groei"
04-07-2019 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In een verhitte raadsvergadering werd het bestemmingsplan voor de Entreezone Werklandschap Assen-Zuid besproken. Het plan, dat de ontwikkeling van een gebied van 13 hectare voor transport, logistiek en een energy hub omvat, stuitte op weerstand vanwege zorgen over veiligheid en milieu.
Tijdens de raadsvergadering kwamen verschillende partijen aan het woord over het omstreden bestemmingsplan voor Assen-Zuid. Het plan, dat onder andere een energy hub en voorzieningen voor truckparking en snelweghoreca omvat, heeft geleid tot zorgen over de nabijheid van een hogedrukgasleiding en de mogelijke gevolgen voor de veiligheid.
Meneer Otto van 50PLUS uitte zijn bezorgdheid over de verlichting van reclamezuilen en de nabijheid van de hogedrukgasleiding. "We willen de kat niet op het spek binden," zei hij, verwijzend naar de risico's van het bouwen van een tankstation dicht bij de gasleiding. Hij vroeg zich af of er overleg was geweest met de NAM over het verplaatsen van de leiding. ...
Mevrouw Hendriksen van het CDA was resoluut in haar afwijzing van het plan. "Er is elders in Assen nog genoeg ruimte beschikbaar voor industrie," stelde ze. Ze benadrukte de potentiële gezondheidsrisico's van zware industrie en de zorgen over de gasleiding. "Als het aan ons ligt, komt er geen lichtvervuiling in de vorm van een mast, geen verdere industrie en daarmee dus ook geen werklandschap Assen-Zuid."
De SP, vertegenwoordigd door meneer Ananias, bekritiseerde de gemeente voor het niet aantrekken van industrie en het uitkopen van lokale bedrijven. Hij vroeg zich af waarom er niet voor andere locaties zoals Messenveld was gekozen, waar nog ruimte beschikbaar is. "De veiligheid van onze inwoners en bezoekers moet voorop staan," benadrukte hij.
Wethouder Boy verdedigde het plan door te wijzen op de economische noodzaak en de reeds bestaande behoefte aan een energy hub. "De risico's, hoewel aanwezig, zijn wat ons betreft aanvaardbaar," verklaarde hij. Hij benadrukte dat de veiligheidsregio de risico's had berekend en dat er in Europa nog nooit een ongeluk met een dergelijke opstelling was gebeurd.
Ondanks de bezwaren van enkele partijen werd het bestemmingsplan uiteindelijk aangenomen met 20 stemmen voor en 6 tegen. De discussie over de balans tussen economische groei en veiligheid blijft echter voortduren, met de mogelijkheid van beroep binnen zes weken na publicatie van de plannen. Meer lezen |
Politiek plein
Stadsboerderij Assen: Een Stap naar Duurzaamheid en Educatie
04-07-2019 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Assen heeft ingestemd met een ambitieus plan om de kinderboerderij in het Asserbos te transformeren tot een moderne stadsboerderij. Het project, dat een investering van € 285.000 vergt, belooft een plek te worden waar duurzaamheid en educatie centraal staan.
Tijdens de raadsvergadering van 4 juli 2019 werd het voorstel voor de modernisering van de kinderboerderij uitgebreid besproken. Het plan omvat verbeteringen aan de binnen- en buitenruimtes, dierenverblijven en educatieve elementen. De stadsboerderij moet een plek worden waar jong en oud kunnen leren over dieren en duurzaamheid.
Mevrouw Hendriksen van het CDA benadrukte het belang van dierenwelzijn: "Dierenwelzijn verdient meer aandacht. Het is veel diervriendelijker dat konijnen in groepen leven en rond kunnen huppelen. Dit biedt ook een educatief aspect voor bezoekers." ...
Aanvankelijk was er enige terughoudendheid over de financiering van het project. Meneer Moes van D66 gaf aan dat er aanvankelijk twijfels waren over de noodzaak van de investering. "Tijdens een werkbezoek zagen we het achterstallige onderhoud en de potentie van de plek. Dat overtuigde ons van de noodzaak van de investering," aldus Moes.
Een belangrijk punt van discussie was de duur van de uitvoering. Het oorspronkelijke plan voorzag in een uitvoering over drie jaar, maar een amendement, gesteund door meerdere partijen, stelde voor om het project binnen één jaar te voltooien. Dit zou extra kosten met zich meebrengen, maar de voordelen werden als groter gezien. "Bezoekers, medewerkers en dieren hebben hierdoor veel minder hinder van de verbouwing," aldus mevrouw Hendriksen.
De wethouder, de heer Dekker, gaf aan dat het college achter het oorspronkelijke voorstel stond, maar liet de beslissing over het amendement aan de raad. Uiteindelijk werd het amendement omgezet in een motie, die zonder stemming werd aangenomen. Dit betekent dat de stadsboerderij binnen een jaar gerealiseerd moet worden, met een extra investering van € 85.000.
De stadsboerderij in het Asserbos belooft een belangrijke rol te spelen in het onder de aandacht brengen van duurzaamheid en educatie, met jaarlijks rond de 60.000 bezoekers en 500 lessen. De gemeenteraad heeft met deze beslissing een stap gezet naar een duurzamere en educatieve toekomst voor Assen. Meer lezen |
Politiek plein
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeenteraad van Assen heeft opnieuw gedebatteerd over het parkeerbeleid, dat al jaren voor verhitte discussies zorgt. Ondanks de financiële uitdagingen en de druk vanuit lokale ondernemers, blijft de gemeente vasthouden aan haar huidige koers.
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond het parkeerbeleid van Assen wederom centraal. Het voorstel van de gemeente om het parkeerbeleid te herijken en een financieel tekort in de parkeerexploitatie aan te pakken, leidde tot een levendig debat. De gemeente kampt met een oplopend tekort dat naar verwachting €273.000 per jaar zal bedragen vanaf 2020. Om dit aan te pakken, worden verschillende maatregelen voorgesteld, zoals het verminderen van handhaving en het uniformeren van tarieven voor uitrijkaarten.
GroenLinks, bij monde van de heer Marskamp, benadrukte dat de kosten van parkeren gedragen moeten worden door de gebruikers en niet door alle inwoners van de stad. "Parkeren kost geld, en die kosten moeten niet bij alle inwoners worden neergelegd," aldus Marskamp. Hij stelde voor dat ondernemers zelf meer verantwoordelijkheid nemen, bijvoorbeeld door het gebruik van kortingskaarten te stimuleren. ...
De Partij van de Arbeid sloot zich hierbij aan en vroeg zich af welke bijdrage het bedrijfsleven zelf levert aan een gastvrij parkeerbeleid. "We hebben al een paar keer opgeroepen aan de vastgoedeigenaren om te investeren," aldus de heer Smit van de PvdA.
D66 uitte zorgen over de samenwerking tussen de gemeente en de ondernemers. "Het parkeren drijft opnieuw een wig in de samenwerking," stelde de heer Moes. Hij pleitte voor een hernieuwde dialoog om tot een gezamenlijke oplossing te komen.
Ondanks de kritiek en de oproep tot samenwerking, stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel van het college. Alleen D66 en het CDA stemden tegen, waarbij het CDA zich zorgen maakte over de verstandhouding met lokale ondernemers en pleitte voor de eerste twee uur gratis parkeren.
Wethouder Vlieg benadrukte dat de gemeente volop investeert in de binnenstad en dat het aanpassen van het parkeerbeleid niet de oplossing is voor de leegstand. "We hebben een gedeeld belang om ons in te zetten voor de binnenstad," aldus Vlieg.
Het debat maakte duidelijk dat parkeren in Assen een complex en emotioneel beladen onderwerp blijft. De gemeente zet in op een evenwichtig beleid, maar de roep om meer samenwerking en dialoog klinkt steeds luider. Meer lezen |
Politiek plein
Raadsvergadering Assen: Reserves en Zienswijzen Domineren Debat
04-07-2019 - Financiën - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In een levendige raadsvergadering op 4 juli 2019 in Assen, stonden de jaarstukken 2018 en de ontwerpbegrotingen 2020 van diverse gemeenschappelijke regelingen in Drenthe centraal. Het debat werd vooral gedomineerd door de vraag of reserves van de Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD) aangesproken moesten worden.
Tijdens de vergadering werd het raadsvoorstel besproken dat onder andere de jaarstukken van de Veiligheidsregio Drenthe, het RHC Drents Archief en het Recreatieschap Drenthe voor kennisgeving aannam. Voor de RUD werd echter een zienswijze ingediend met het advies om de algemene reserve niet te gebruiken voor het Ontwikkelprogramma, maar om een extra bijdrage van de deelnemers te vragen.
Meneer Homan van de VVD stelde de vraag: "Zijn reserves er niet juist om gebruikt te worden in tijden van nood?" Hij pleitte ervoor om de reserves van de RUD aan te spreken in plaats van de gemeente Assen direct te belasten met een extra bijdrage. "We willen de druk op de organisatie maximaal houden om zo lean and clean mogelijk naar de toekomst te gaan," voegde hij toe. ...
De ChristenUnie, vertegenwoordigd door de heer Medemblik, deelde de zorgen over de financiële strategie van de RUD en diende een amendement in om het voorstel te wijzigen. "We moeten de pleister nog niet aanbieden als de wond er nog niet is," aldus Medemblik, die pleitte voor een pas op de plaats.
Wethouder Dekker verdedigde het standpunt van het college om de reserves niet aan te spreken. "Het gaat erom dat we vertrouwen uitstralen naar de RUD en hen in staat stellen om de transformatie te maken zonder direct de reserves aan te spreken," legde hij uit.
Het amendement van de ChristenUnie werd uiteindelijk aangenomen, wat betekende dat het voorstel werd aangepast en de reserves voorlopig niet werden aangesproken.
Daarnaast werd een amendement ingediend door D66, gesteund door meerdere partijen, om een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting van de GR publiek vervoer. Dit vanwege zorgen over de financiële positie en de kwaliteit van de dienstverlening. "De slechte financiële situatie en dienstverlening zijn onacceptabel," stelde mevrouw Walmaker van D66. Dit amendement werd eveneens aangenomen.
De vergadering eindigde met de vaststelling van de aangepaste voorstellen, waarmee de raad van Assen een duidelijk signaal afgaf over het belang van financiële prudentie en kwaliteitsverbetering binnen de gemeenschappelijke regelingen. Meer lezen |
Politiek plein
Groen versus Woningbouw: De Klenckestraat in Assen in de Schijnwerpers
20-06-2019 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In de gemeenteraad van Assen is een fel debat ontstaan over het bestemmingsplan voor de Klenckestraat. Het plan omvat de bouw van 12 energiezuinige eengezinswoningen op een braakliggend terrein, maar buurtbewoners maken zich zorgen over het verlies van groen en speelruimte.
In de gemeenteraad van Assen werd het bestemmingsplan voor de Klenckestraat besproken, een plan dat voorziet in de bouw van 12 energiezuinige eengezinswoningen op een terrein waar voorheen een school stond. Hoewel het plan economisch uitvoerbaar is en de kosten door de initiatiefnemer worden gedragen, stuit het op weerstand van buurtbewoners. Zij vrezen dat de bouw ten koste gaat van de schaarse groene ruimte in hun buurt.
Tijdens het debat werd duidelijk dat de buurtbewoners zich niet gehoord voelen. "Bij 90% van de bewoners in de buurt is er geen draagvlak voor het woningbouwplan," aldus een inspreker. De bewonersgroep heeft een zienswijze ingediend, maar deze heeft niet geleid tot aanpassingen in het plan. De wethouder, mevrouw Booij, erkende dat er in eerste instantie geen gespreksverslag was gemaakt, wat tot frustratie bij de bewoners leidde. "Het verslag had in eerste instantie iets langer op zich laten wachten," gaf ze toe. ...
De discussie in de raad draaide vooral om de balans tussen woningbouw en groenvoorziening. De heer Witteman van het CDA benadrukte het belang van sociale samenhang en vroeg zich af waarom de gemeente en de ontwikkelaar niet meer ruimte konden bieden voor groen. "Het formele antwoord ken ik wel, maar in dat formele mis ik het complete sociale plaatje," zei hij.
GroenLinks en de SP pleitten voor het behoud van een groenvoorziening van enige omvang. "Groen biedt een omgeving voor sociale contacten, recreatie, sport en spelen," stelde mevrouw Drenthe van de SP. De ChristenUnie sloot zich hierbij aan en vroeg het college om toch invulling te geven aan de gevraagde sociale ontmoetingsplek.
Wethouder Booij benadrukte de noodzaak van binnenstedelijke woningbouw, maar toonde zich bereid om met de buurt in gesprek te gaan over alternatieve oplossingen. Ze stelde voor om een deel van de geplande parkeerplaatsen om te vormen tot groenvoorziening. "Het college is zeker bereid om daar naar te kijken," zei ze.
Het debat liet zien dat de gemeenteraad voor een uitdaging staat: hoe kan de stad groeien zonder dat dit ten koste gaat van de leefbaarheid? De komende weken zal blijken of de gemeente en de buurt tot een compromis kunnen komen. Het bestemmingsplan ligt nog zes weken ter inzage, waarna beroep kan worden ingesteld. Bij geen beroep treedt het plan in werking na de beroepstermijn. De bouw van de woningen wordt verwacht eind 2019 te starten. Meer lezen |
Politiek plein
Reclamemast in Assen-Zuid zorgt voor verhitte discussie
20-06-2019 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In de gemeenteraad van Assen is een fel debat ontstaan over het nieuwe bestemmingsplan voor de Entreezone Werklandschap Assen-Zuid. Het plan, dat de ontwikkeling van een gebied van 13 hectare voor transport, logistiek en een energy hub omvat, stuit op weerstand vanwege de geplande reclamemast van 25 meter hoog.
Tijdens de raadsvergadering uitte de Natuur en Milieu Federatie Drenthe haar bezwaren tegen de reclamemast die gepland staat langs de A28. "Het kan toch niet zo zijn dat de zuidelijke entree van Assen straks net als aan de noordzijde wordt gedomineerd door een reclamemast?" vroeg een woordvoerder zich af. De federatie vreest dat de mast een negatieve impact zal hebben op de ruimtelijke kwaliteit en lichtvervuiling zal veroorzaken. "De verlichting van onderaf zou niet alleen de reclame zelf, maar ook de donkere sterrenhemel verlichten," aldus de woordvoerder.
GroenLinks-raadslid Marskamp sloot zich deels aan bij de zorgen van de federatie, maar legde de nadruk op de bouwhoogte van de bedrijven in het gebied. "Twintig meter bouwhoogte is best wel hoog, vinden wij. En dat eigenlijk alleen maar om tegemoet te komen aan de markt," stelde Marskamp. Hij uitte ook zorgen over de 'verdozing' van het landschap, ondanks de pogingen om de architectonische kwaliteit te waarborgen. ...
Wethouder Boy verdedigde het plan door te benadrukken dat er al sinds 2011 een bestemmingsplan ligt voor een hoogwaardig bedrijventerrein. "Aan de zone langs de snelweg worden strenge beeldkwaliteitseisen gesteld, dus ook aan de reclamemast," verklaarde ze. Ze gaf aan dat de mast van beide kanten wordt aangelicht, maar dat de lichtsterkte nog nader onderzocht zal worden.
De discussie over de reclamemast lijkt voorlopig nog niet beslecht. De Natuur en Milieu Federatie Drenthe blijft bij haar standpunt en roept de gemeente op om de mast uit het bestemmingsplan te schrappen. "Wij krijgen toch de indruk dat om met name een aantal fastfoodbedrijven tegemoet te komen, de reclamemast er toch maar even ingezet is," concludeerde de woordvoerder van de federatie.
Het bestemmingsplan komt op 4 juli opnieuw op de agenda van de gemeenteraad. Na publicatie van de plannen kunnen belanghebbenden binnen zes weken beroep instellen. Meer lezen |
Politiek plein
Assen's Parkeerbeleid: Een Kwestie van Balans en Communicatie
20-06-2019 - Ruimtelijke ordening - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
De gemeente Assen staat voor de uitdaging om een financieel tekort in de parkeerexploitatie aan te pakken. Het raadsvoorstel, dat maatregelen voorstelt zoals het verminderen van handhaving en het uniformeren van tarieven, stuit op gemengde reacties. De discussie in de raadzaal legt de nadruk op de noodzaak van betere communicatie en samenwerking met lokale ondernemers.
Tijdens de raadsvergadering in Assen werd het parkeerbeleid uitvoerig besproken. Het voorstel van de gemeente om het parkeerbeleid te herijken en een financieel tekort aan te pakken, leidde tot een levendig debat. De gemeente verwachtte een tekort van €123.000 in 2019, oplopend tot €273.000 per jaar vanaf 2020. Om dit aan te pakken, werden maatregelen voorgesteld zoals het verminderen van handhaving en het uniformeren van tarieven voor uitrijkaarten.
Kjeld Vosjan van Vaart in Assen sprak zijn onvrede uit over het proces. "We zijn als Vaart in Assen niet blij met het proces en het collegebesluit rondom het thema parkeren," zei hij. Vosjan benadrukte het belang van samenwerking en communicatie: "We moeten alles doen en iedere kans pakken om de binnenstad sterker te maken." ...
De raadsleden hadden uiteenlopende meningen over het voorstel. De ChristenUnie en D66 uitten zorgen over de impact van de maatregelen en vroegen zich af of er voldoende overleg was geweest met betrokken partijen. "Het lijkt alsof het college een besluit heeft genomen zonder echt naar de input van de overlegtafels te luisteren," aldus een raadslid van D66.
GroenLinks en de Partij van de Arbeid benadrukten het belang van een positieve benadering van het parkeerbeleid. "Laten we uitdragen dat parkeren in Assen goed geregeld is," stelde een raadslid van GroenLinks. De Partij van de Arbeid riep op tot actie van vastgoedeigenaren om de binnenstad aantrekkelijker te maken.
Wethouder Vlieg erkende dat de communicatie beter had gekund en beloofde dat het college in gesprek zou blijven met Vaart in Assen en andere betrokken partijen. "We moeten leren van deze situatie en ervoor zorgen dat we in de toekomst beter communiceren," zei ze.
Het debat maakte duidelijk dat er behoefte is aan een balans tussen financiële haalbaarheid en gastvrijheid in het parkeerbeleid. De gemeenteraad zal op 4 juli een besluit nemen over het voorstel. Tot die tijd blijft de vraag hoe Assen haar parkeerbeleid kan verbeteren zonder de relatie met lokale ondernemers te schaden. Meer lezen |
Politiek plein
Assen Debatteert: De Toekomst van de Stad in 2040
13-06-2019 - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In een levendig debat over de toekomst van Assen werd de gemeenteraad uitgedaagd om na te denken over de richting waarin de stad zich moet ontwikkelen. Van monumentale waarden tot buurtinitiatieven, de discussie draaide om de balans tussen reguleren en loslaten.
In de raadszaal van Assen vond een boeiend debat plaats over de toekomstvisie van de stad. De gemeenteraad werd gevraagd om na te denken over hoe Assen er in 2040 uit zou moeten zien en welke rol de gemeente daarin zou moeten spelen. Het debat, geleid door de heren Zielstra en Otterman, draaide om de vraag: "Hoeveel ruimte geven we aan de samenleving en waar trekken we als gemeente de grens?"
De Omgevingsvisie: Een Integraal Document ...
De discussie begon met een uitleg over de omgevingsvisie, een integraal document dat sociaal-maatschappelijke en economische opgaven samenvoegt met een toekomstperspectief. "Om te bepalen wat je wilt worden, moet je goed kijken naar wat je nu bent," benadrukte de heer Zielstra. De visie moet niet alleen een droom schetsen, maar ook de stappen beschrijven die nodig zijn om die droom te realiseren.
Vingeroefeningen: Van Reguleren tot Loslaten
Tijdens het debat werden drie casussen gepresenteerd waarin de raadsleden hun positie moesten bepalen op een schaal van reguleren tot loslaten. De eerste casus betrof een voorstel voor een 9 meter hoog kunstwerk op de Brink. "Dit is bij uitstek een project dat je aan de markt kunt overlaten," stelde een raadslid, terwijl een ander pleitte voor meer regulering vanwege de monumentale waarde van de locatie.
De tweede casus ging over een pannaveld in de wijk Pittelo, waar de belangen van woningbouw en speelruimte voor kinderen botsten. Hier kozen veel raadsleden voor een middenweg, waarbij de gemeente een stimulerende rol zou moeten spelen.
De laatste casus, een buurtinitiatief voor een schommel in Loon, liet zien hoe verdeeld de meningen kunnen zijn. "Wees blij dat de bewoners dit initiatief nemen," zei een raadslid dat pleitte voor loslaten, terwijl een ander benadrukte dat de gemeente verantwoordelijk blijft voor de veiligheid.
De Weg Vooruit
Het debat maakte duidelijk dat de toekomstvisie van Assen een balans moet vinden tussen het geven van ruimte aan initiatieven uit de samenleving en het behouden van regie waar nodig. "We moeten keuzes maken bij het opstellen van de visie en de uitwerking in de omgevingsplannen," concludeerde de heer Zielstra. De raad zal in de komende maanden verder werken aan de omgevingsvisie, met als doel een bruisende en toekomstbestendige stad in 2040.
Met deze discussie heeft de gemeenteraad van Assen een belangrijke stap gezet in het vormgeven van de toekomst van de stad. De uitdaging blijft om de juiste balans te vinden tussen reguleren en loslaten, zodat Assen zich kan ontwikkelen tot een stad waar iedereen zich thuis voelt. Meer lezen |
Politiek plein
Jeugdzorg in Drenthe: Transformatie met hobbels en kansen
13-06-2019 - Rijk de Bat
Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.
In Drenthe werken twaalf gemeenten samen aan een transformatieakkoord voor de jeugdzorg. Het doel: kwalitatief goede jeugdzorg tegen betaalbare kosten. Maar hoe staat het ervoor? Tijdens een recente bijeenkomst werden de uitdagingen en kansen besproken.
Tijdens de tweede kwartaalbijeenkomst over het Bestuurlijk Transformatieakkoord Jeugd Drenthe, presenteerden Anneke van der Geest, programmamanager sociaal domein, en Greetje Kolk, procesbegeleider, een uitgebreide analyse van de jeugdzorg in de regio. De aanleiding voor het akkoord was de aanhoudende tekorten in de jeugdhulp en de moeizame voortgang van de transformatie.
"De transformatie komt nog maar moeizaam op gang," aldus Van der Geest. De bijeenkomst richtte zich op het analyseren van de huidige situatie en het identificeren van verbeterpunten. Een belangrijk onderdeel van het akkoord is het gezamenlijk aanpakken van de problemen met de grootste jeugdhulpaanbieders in de regio. ...
Kolk presenteerde diverse cijfers en grafieken om inzicht te geven in de huidige stand van zaken. "We willen graag weten wat er precies gebeurt in de jeugdhulp in Drenthe," zei Kolk. Uit de analyse bleek dat het aantal unieke cliënten stabiel is gebleven, maar dat de kosten per cliënt zijn gestegen. Dit komt onder andere door een toename in de complexiteit van de zorgvragen en langere behandeltrajecten.
Een van de opvallende punten was de verschuiving van zorgaanbieders. Waar voorheen de vijf grootste aanbieders het merendeel van de zorg leverden, is er nu een toename te zien bij middelgrote en kleinere aanbieders. "Is dit een gewenste verschuiving?" vroeg een raadslid zich af. Kolk antwoordde dat deze beweging wellicht positief is, omdat kleinere aanbieders vaak dichterbij en lokaal georganiseerd zijn.
Een ander belangrijk thema was de administratieve druk. "De administratiekosten zijn toegenomen," gaf Kolk aan. Er wordt nu gekeken naar manieren om deze kosten te verminderen, onder andere door deel te nemen aan landelijke schrapsessies.
De bijeenkomst maakte ook duidelijk dat er nog veel vragen zijn over de exacte oorzaken van de tekorten en hoe deze kunnen worden aangepakt. "We moeten beter weten wat er aan de hand is om de juiste knoppen te kunnen draaien," concludeerde Kolk.
De bijeenkomst eindigde met een oproep tot verdere samenwerking en monitoring. "We zijn op de goede weg, maar moeten blijven zoeken naar de juiste oplossingen," aldus Kolk. De komende maanden zullen in het teken staan van het verder uitwerken van de transformatiedoelen en het verbeteren van de samenwerking met onderwijs en andere partners.
Met de uitdagingen en kansen helder in beeld, blijft het de vraag hoe snel de gewenste transformatie gerealiseerd kan worden. Eén ding is zeker: de betrokken partijen zijn vastberaden om de jeugdzorg in Drenthe naar een hoger niveau te tillen. Meer lezen |
Politiek plein