- M.L.J. Out - Burgemeester
- Clemens Otto - Assen Centraal
- A. Smit - Wethouder
- Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
- Bas Ananias - SP
- Jannie Drenthe - SP
"Werklandschap Assen-Zuid: Veiligheid vs. Economische Groei"
In een verhitte raadsvergadering werd het bestemmingsplan voor de Entreezone Werklandschap Assen-Zuid besproken. Het plan, dat de ontwikkeling van een gebied van 13 hectare voor transport, logistiek en een energy hub omvat, stuitte op weerstand vanwege zorgen over veiligheid en milieu.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering kwamen verschillende partijen aan het woord over het omstreden bestemmingsplan voor Assen-Zuid. Het plan, dat onder andere een energy hub en voorzieningen voor truckparking en snelweghoreca omvat, heeft geleid tot zorgen over de nabijheid van een hogedrukgasleiding en de mogelijke gevolgen voor de veiligheid.Meneer Otto van 50PLUS uitte zijn bezorgdheid over de verlichting van reclamezuilen en de nabijheid van de hogedrukgasleiding. "We willen de kat niet op het spek binden," zei hij, verwijzend naar de risico's van het bouwen van een tankstation dicht bij de gasleiding. Hij vroeg zich af of er overleg was geweest met de NAM over het verplaatsen van de leiding.
Mevrouw Hendriksen van het CDA was resoluut in haar afwijzing van het plan. "Er is elders in Assen nog genoeg ruimte beschikbaar voor industrie," stelde ze. Ze benadrukte de potentiƫle gezondheidsrisico's van zware industrie en de zorgen over de gasleiding. "Als het aan ons ligt, komt er geen lichtvervuiling in de vorm van een mast, geen verdere industrie en daarmee dus ook geen werklandschap Assen-Zuid."
De SP, vertegenwoordigd door meneer Ananias, bekritiseerde de gemeente voor het niet aantrekken van industrie en het uitkopen van lokale bedrijven. Hij vroeg zich af waarom er niet voor andere locaties zoals Messenveld was gekozen, waar nog ruimte beschikbaar is. "De veiligheid van onze inwoners en bezoekers moet voorop staan," benadrukte hij.
Wethouder Boy verdedigde het plan door te wijzen op de economische noodzaak en de reeds bestaande behoefte aan een energy hub. "De risico's, hoewel aanwezig, zijn wat ons betreft aanvaardbaar," verklaarde hij. Hij benadrukte dat de veiligheidsregio de risico's had berekend en dat er in Europa nog nooit een ongeluk met een dergelijke opstelling was gebeurd.
Ondanks de bezwaren van enkele partijen werd het bestemmingsplan uiteindelijk aangenomen met 20 stemmen voor en 6 tegen. De discussie over de balans tussen economische groei en veiligheid blijft echter voortduren, met de mogelijkheid van beroep binnen zes weken na publicatie van de plannen.
Samenvatting van het voorstel
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan voor de Entreezone Werklandschap Assen-Zuid. Het plan omvat de ontwikkeling van een gebied van circa 13 hectare aan de zuidzijde van Assen, bedoeld voor transport, logistiek en een energy hub. Deze hub zal diverse brandstoffen aanbieden en voorzieningen voor truckparking en snelweghoreca bevatten. Het bestemmingsplan is aangepast om de bouwhoogte te verhogen en de gewenste ontwikkelingen mogelijk te maken. Er zijn richtlijnen opgesteld om de ruimtelijke kwaliteit te waarborgen. Na overleg en een inloopbijeenkomst zijn er zes zienswijzen ingediend, die niet tot aanpassingen van het plan hebben geleid. Er wordt geen exploitatieplan vastgesteld, omdat het kostenverhaal anderszins verzekerd is. Na publicatie van de plannen kan binnen zes weken beroep worden ingesteld. Als er geen beroep volgt, wordt het plan onherroepelijk.