- M.L.J. Out - Burgemeester
- A. Smit - Wethouder
- Jannie Drenthe - SP
- Henk Santing - Stadspartij PLOP
- M.O. Deen - CDA
Assen Debatteert: Parkeerbeleid Blijft Heet Hangijzer
De gemeenteraad van Assen heeft opnieuw gedebatteerd over het parkeerbeleid, dat al jaren voor verhitte discussies zorgt. Ondanks de financiële uitdagingen en de druk vanuit lokale ondernemers, blijft de gemeente vasthouden aan haar huidige koers.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond het parkeerbeleid van Assen wederom centraal. Het voorstel van de gemeente om het parkeerbeleid te herijken en een financieel tekort in de parkeerexploitatie aan te pakken, leidde tot een levendig debat. De gemeente kampt met een oplopend tekort dat naar verwachting €273.000 per jaar zal bedragen vanaf 2020. Om dit aan te pakken, worden verschillende maatregelen voorgesteld, zoals het verminderen van handhaving en het uniformeren van tarieven voor uitrijkaarten.GroenLinks, bij monde van de heer Marskamp, benadrukte dat de kosten van parkeren gedragen moeten worden door de gebruikers en niet door alle inwoners van de stad. "Parkeren kost geld, en die kosten moeten niet bij alle inwoners worden neergelegd," aldus Marskamp. Hij stelde voor dat ondernemers zelf meer verantwoordelijkheid nemen, bijvoorbeeld door het gebruik van kortingskaarten te stimuleren.
De Partij van de Arbeid sloot zich hierbij aan en vroeg zich af welke bijdrage het bedrijfsleven zelf levert aan een gastvrij parkeerbeleid. "We hebben al een paar keer opgeroepen aan de vastgoedeigenaren om te investeren," aldus de heer Smit van de PvdA.
D66 uitte zorgen over de samenwerking tussen de gemeente en de ondernemers. "Het parkeren drijft opnieuw een wig in de samenwerking," stelde de heer Moes. Hij pleitte voor een hernieuwde dialoog om tot een gezamenlijke oplossing te komen.
Ondanks de kritiek en de oproep tot samenwerking, stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel van het college. Alleen D66 en het CDA stemden tegen, waarbij het CDA zich zorgen maakte over de verstandhouding met lokale ondernemers en pleitte voor de eerste twee uur gratis parkeren.
Wethouder Vlieg benadrukte dat de gemeente volop investeert in de binnenstad en dat het aanpassen van het parkeerbeleid niet de oplossing is voor de leegstand. "We hebben een gedeeld belang om ons in te zetten voor de binnenstad," aldus Vlieg.
Het debat maakte duidelijk dat parkeren in Assen een complex en emotioneel beladen onderwerp blijft. De gemeente zet in op een evenwichtig beleid, maar de roep om meer samenwerking en dialoog klinkt steeds luider.
Samenvatting van het voorstel
Het raadsvoorstel van de gemeente Assen richt zich op het aanpakken van een financieel tekort in de parkeerexploitatie en het herijken van het parkeerbeleid. In 2018 werd vastgesteld dat de kosten van de parkeerexploitatie hoger zijn dan de opbrengsten, met een verwacht tekort van €123.000 in 2019, oplopend tot €273.000 per jaar vanaf 2020. Om dit aan te pakken, worden verschillende maatregelen voorgesteld, waaronder het verminderen van de inzet van handhaving en dagelijks beheer, en het uniformeren van tarieven voor uitrijkaarten. Daarnaast worden er onderzoeken uitgevoerd naar verdere maatregelen zoals het invoeren van een fiscaal parkeerregime in vergunningszones en het digitaliseren van parkeervergunningen. Het doel is om de parkeerexploitatie budgettair neutraal te maken zonder de tarieven aan te passen.
De herijking van het parkeerbeleid concludeert dat er geen aanpassing nodig is, ondanks de perceptie dat parkeren in Assen duur is. Het beleid biedt voldoende parkeercapaciteit en kwalitatief hoogwaardige voorzieningen. De parkeertarieven zijn vergelijkbaar met andere steden, en wijzigingen in tarieven worden niet verwacht om meer bezoekers aan te trekken. De gemeente wil echter de voordelen van parkeergarages beter communiceren. Tijdens thematafels en een inloopbijeenkomst zijn aanvullende aandachtspunten besproken, zoals fietsparkeren, die verder worden meegenomen in de uitvoering van het beleid. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde maatregelen en conclusies.