Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 07-11-2024, Raadsactiviteit (ZAAL 1)
Met elkaar in debat zijn
  • Willard Bouwmeester - PvdA
  • Clemens Otto - Assen Centraal
  • D. van de Kant - D66
  • Albert Roggen - Stadspartij PLOP
  • Dries Zwikker - Assen Centraal

Hendrik van Boeijenlaan krijgt nieuw gezicht: Veiligheid en inclusie voorop


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeente Assen heeft groen licht gegeven voor de herinrichting van de Hendrik van Boeijenlaan. Met een budget van €1,9 miljoen wordt de laan omgetoverd tot een veilige en toegankelijke buurtontsluitingsweg met een vrijliggend fiets- en voetpad. De plannen zijn aangepast na feedback van bewoners en belanghebbenden, en de uitvoering start in het derde kwartaal van 2025.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Assen werd het voorstel voor de herinrichting van de Hendrik van Boeijenlaan uitvoerig besproken. Het plan, dat voorziet in de aanleg van een buurtontsluitingsweg en een vrijliggend fiets- en voetpad, kreeg brede steun na aanpassingen op basis van feedback van bewoners en belanghebbenden.

Een van de belangrijkste punten van discussie was de noodzaak van een vrijliggend fietspad. "Verkeerstechnisch is er bij een laag aantal fietsbewegingen eigenlijk geen noodzaak voor een vrijliggende fietsvoorziening," aldus een gemeentelijke woordvoerder. Toch bleek tijdens een inloopavond dat de bewoners en belanghebbenden sterk hechten aan de veiligheid en toegankelijkheid van de weg. "De opbrengst van de participatie kunnen en willen we niet negeren," werd er benadrukt.

De Fietsersbond uitte enige zorgen over de veiligheid van fietsers bij de oversteken, maar de gemeente verzekerde dat de nieuwe ontwerpen, inclusief plateaus bij de oversteken, voldoende veiligheid bieden. "We hebben goed geluisterd naar de geluiden vanuit de wijk en de doelgroepen," aldus de woordvoerder.

De herinrichting is niet alleen gericht op verkeersveiligheid, maar ook op inclusie. Het nieuwe pad van 3,5 meter breed is ontworpen voor gezamenlijk gebruik door fietsers, voetgangers en mensen in een rolstoel. "We hebben ook blinde voetgangers in gedachten gehouden," werd er opgemerkt, met speciale aandacht voor blindengeleidetegels bij de oversteekplaatsen.

De financiering van het project komt uit diverse bronnen, waaronder opbrengsten van derden en het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit. De gemeente benadrukt dat de herinrichting bijdraagt aan de doelstellingen voor toegankelijkheid en inclusie, en dat het project zorgvuldig is afgestemd met betrokken partijen zoals stichting Vanboeijen en projectontwikkelaar Van Wijnen.

Met de start van de uitvoering gepland voor het derde kwartaal van 2025, kijkt de gemeente uit naar een verbeterde verkeerssituatie die de veiligheid en toegankelijkheid voor alle gebruikers van de Hendrik van Boeijenlaan zal verhogen.

Samenvatting van het voorstel


Het raadsvoorstel betreft de herinrichting van de Hendrik van Boeijenlaan in Assen, waarvoor een uitvoeringskrediet van € 1.900.000,- wordt aangevraagd. Dit bedrag is bedoeld voor de aanleg van een buurtontsluitingsweg en een vrijliggend fiets- en voetpad. De financiering komt uit verschillende bronnen, waaronder opbrengsten van derden, het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit, risicoreservering RSP, en de algemene reserve. De herinrichting is noodzakelijk vanwege afspraken uit 2013 met stichting Vanboeijen en projectontwikkelaar Van Wijnen, en om de verkeersveiligheid te verbeteren. Er is breed draagvlak voor het aangepaste ontwerp, dat na feedback van bewoners en belanghebbenden is aangepast om een vrijliggend fiets- en voetpad te omvatten. De uitvoering start naar verwachting in het derde kwartaal van 2025 en duurt vijf tot zes maanden.