Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

01-06-2023, Consulterende raadsbijeenkomst (raadzaal)
Met elkaar in debat zijn
  • Tjerk Medemblik - ChristenUnie
  • Lia de Ruiter-Dekker - Stadspartij PLOP
  • Alwina van der Mark-Leijssenaar - ChristenUnie
  • Luc Rengers - Assen Centraal
  • Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
  • Sytze Bakker - PvdA
  • Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
  • Dennis Klingenberg - D66
  • Ingeborg Trul-Kreuze - CDA
  • Jannie Drenthe - SP
  • Bas Ananias - SP
  • Clemens Otto - Assen Centraal
  • M. Rasker - Wethouder
  • Henk Santing - Stadspartij PLOP

Assen zet in op duurzame mobiliteit: "Fietsen en openbaar vervoer centraal"


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeente Assen heeft ambitieuze plannen voor de toekomst van mobiliteit. Met een budget van €6,9 miljoen wil de gemeente de mobiliteit verduurzamen, de bereikbaarheid verbeteren en de verkeersveiligheid verhogen. Het Tweede Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023-2026 bevat 21 projecten die de nadruk leggen op fietsen, openbaar vervoer, keten- en deelmobiliteit, en elektrisch rijden.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Assen werd het uitvoeringsprogramma uitvoerig besproken. Het programma bouwt voort op het eerste uitvoeringsprogramma en bevat zowel oude als nieuwe projecten. De raad moest beslissen over het beschikbaar stellen van een uitvoeringskrediet van €2,8 miljoen. "We hebben afgesproken om in de eerste termijn zoveel mogelijk punten aan te dragen waar discussie over kan plaatsvinden," aldus de voorzitter.

De Stadspartij benadrukte het belang van flexibiliteit in het programma. "Het uitvoeringsprogramma voor de komende vier jaar voelt een beetje als in beton gegoten. Is dat wel verstandig? Nieuwe knelpunten moeten snel opgelost kunnen worden, zeker als het om verkeersveiligheid gaat," aldus een raadslid van de Stadspartij.

De ChristenUnie legde de nadruk op de noodzaak van een goede infrastructuur voor de veiligheid van fietsers, voetgangers en mensen met een beperkte mobiliteit. "Een goede infrastructuur draagt bij aan de veiligheid in onze stad," stelde mevrouw Van der Mark van de ChristenUnie. Ze vroeg zich af of er voldoende ruimte is voor flexibiliteit bij het combineren van werkzaamheden, zoals het vervangen van riolering en het aanleggen van verkeersdrempels.

Assen Centraal uitte zorgen over de kosten van externe onderzoeken naar verkeersveiligheid. "Er wordt steeds maar een extern bureau ingehuurd voor een onderzoek. Is er gedacht om dat door Veilig Verkeer Nederland te laten doen? Dat kost niks en dan spaar je €100.000 uit," stelde de heer Rengers van Assen Centraal.

De Partij van de Arbeid pleitte voor een lange termijnvisie op mobiliteit. "Hoe zien wij Assen in 2050? Wat is de plek van de auto en het openbaar vervoer? Moet openbaar vervoer gratis zijn om het autogebruik te verminderen?" vroeg de heer Bakker van de PvdA.

GroenLinks en D66 benadrukten het belang van fietsen en deelmobiliteit. "Wat ons betreft zouden de verkeerslichten in het voordeel van de fietsers moeten worden afgestemd," stelde de heer Van der Kolk van GroenLinks. D66 pleitte voor experimenten met deelmobiliteit en meer fietssnelwegen.

Het debat maakte duidelijk dat er brede steun is voor het uitvoeringsprogramma, maar ook dat er behoefte is aan flexibiliteit en een lange termijnvisie. Het college van burgemeester en wethouders heeft toegezegd om in het najaar te starten met de actualisatie van de mobiliteitsvisie, waarbij de input van de raad zal worden meegenomen.

Samenvatting van het voorstel


Het Tweede Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023-2026 van de gemeente Assen richt zich op de verduurzaming van mobiliteit, verbetering van bereikbaarheid en verkeersveiligheid. Het programma, dat een budget van € 6,9 miljoen heeft, bouwt voort op het eerste uitvoeringsprogramma en bevat 21 projecten. De nadruk ligt op het stimuleren van fietsen, openbaar vervoer, keten- en deelmobiliteit, en elektrisch rijden. Het programma beoogt ook de verkeersveiligheid te verbeteren door knelpunten aan te pakken en gedragsprojecten te organiseren. Inclusie is een belangrijk thema, waarbij projecten toegankelijk worden gemaakt voor mensen met een beperking. Het programma wordt gefinancierd door subsidies, rijksbijdragen en gemeentelijke middelen. De raad wordt regelmatig geïnformeerd over de voortgang, en participatie van stakeholders wordt per project afgestemd. Schaarste aan ambtelijke capaciteit en stijgende kosten zijn mogelijke uitdagingen, waarvoor maatregelen zijn getroffen.

Documenten