- Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
- M. Rasker - Wethouder
- M.L.J. Out - Burgemeester
- Luc Rengers - Assen Centraal
- Jannie Drenthe - SP
Assen Investeert in Duurzame Mobiliteit: Flexibiliteit en Inclusie Centraal
De gemeente Assen heeft haar Tweede Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023-2026 gepresenteerd, met een budget van € 6,9 miljoen. Het programma richt zich op verduurzaming, bereikbaarheid en verkeersveiligheid, met speciale aandacht voor inclusie. Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werden de plannen besproken, waarbij flexibiliteit en stakeholderparticipatie als cruciale elementen naar voren kwamen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat over het nieuwe mobiliteitsprogramma van Assen benadrukte de wethouder dat de plannen niet in beton zijn gegoten. "Natuurlijk blijven we flexibel omgaan met dit soort plannen," stelde hij. Dit betekent dat als de gemeenteraad met een nieuwe visie komt, de projecten in die geest zullen worden uitgevoerd. De wethouder verzekerde dat het college geen belang heeft bij het uitvoeren van projecten die niet passen bij de visie van de raad.Een belangrijk punt van discussie was de inclusiviteit van het programma. De fractie van 50PLUS vroeg aandacht voor bredere fietsen en fietsparkeren in het kader van inclusiviteit. De wethouder antwoordde dat deze aspecten worden meegenomen in de evaluatie van het inclusiebeleid en dat er zowel vanuit mobiliteit als vanuit het programma Binnenstad naar wordt gekeken.
De VVD bracht de invoering van de emissievrije binnenstad in 2025 ter sprake. Dit project, dat al in een eerdere periode is vastgesteld, wordt gefaseerd ingevoerd en zal een doorlooptijd van twee tot vier jaar kennen. "Het is een gezamenlijk project met andere gemeenten," aldus de wethouder.
Een ander heikel punt was het voorstel van raadslid Ringers om € 100.000 te besparen en daarmee gratis openbaar vervoer te realiseren. De wethouder legde uit dat gratis openbaar vervoer niet bestaat en dat de dekking van kaartjes slechts 10% van de kosten dekt. "Het is afhankelijk van nieuw beleid," zei hij, en voegde eraan toe dat het goed is om dit mee te nemen in de discussie over de nieuwe mobiliteitsvisie.
Ringers bracht ook de kwestie van de autoluwe Groningerstraat en het ontbreken van abri's op het busstation ter sprake. De wethouder beloofde deze punten mee te nemen in het verhaal dat in het najaar wordt verwacht.
De SP-fractie gaf een stemverklaring af en benadrukte het belang van bestuurders die sturen vanuit vertrouwen. "De PvdA geeft het vertrouwen terecht terug aan het college," aldus de SP, die voor het voorstel zal stemmen.
Het besluit om een krediet van € 6,9 miljoen beschikbaar te stellen voor de uitvoering van het programma werd zonder stemming aangenomen. Het volgende agendapunt betrof de verruiming van de inzet van startersleningen, waarvoor een krediet van € 2 miljoen werd voorgesteld.
Samenvatting van het voorstel
Het Tweede Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2023-2026 van de gemeente Assen richt zich op de verduurzaming van mobiliteit, verbetering van bereikbaarheid en verkeersveiligheid. Het programma, dat een budget van € 6,9 miljoen heeft, bouwt voort op het eerste uitvoeringsprogramma en bevat 21 projecten. De nadruk ligt op het stimuleren van fietsen, openbaar vervoer, keten- en deelmobiliteit, en elektrisch rijden. Het programma beoogt ook de verkeersveiligheid te verbeteren door knelpunten aan te pakken en gedragsprojecten te organiseren. Inclusie is een belangrijk thema, waarbij projecten toegankelijk worden gemaakt voor mensen met een beperking. Het programma wordt gefinancierd door subsidies, rijksbijdragen en gemeentelijke middelen. De raad wordt regelmatig geïnformeerd over de voortgang, en participatie van stakeholders wordt per project afgestemd. Schaarste aan ambtelijke capaciteit en stijgende kosten zijn mogelijke uitdagingen, waarvoor maatregelen zijn getroffen.