19-09-2024 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 2 Vaststelling agenda
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 3 Lijst toezeggingen
M.L.J. Out - Burgemeester
Sandra Alberts - VVD
C. Staal - Wethouder
Sandra Alberts - VVD
Sandra Alberts - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 4 Ingekomen stukken
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 5 Vaststellen besluitenlijst
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 6 Vraagrecht raadsleden en inwoners
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 7 Installatie kinderraad
Kinderraad Assen: Jonge Stemmen Krijgen Kans om te Schitteren
De gemeente Assen heeft groen licht gegeven voor de benoeming van de kinderraad en kinderburgemeester voor het schooljaar 2024/2025. Met 25 enthousiaste kinderen, waaronder de nieuwe kinderburgemeester Edwin Wijngaard, staat de kinderraad klaar om de stem van de jeugd te laten horen.
Samenvatting
De gemeente Assen heeft een raadsvoorstel goedgekeurd voor de benoeming van de kinderraad en kinderburgemeester voor het schooljaar 2024/2025. De kinderraad bestaat uit 25 leden, waaronder Abby Knop, Anahit Israelian, en Edwin Wijngaard, die tevens is benoemd tot kinderburgemeester. Jaloe Hommes is benoemd tot loco-kinderburgemeester. De kinderraad, opgericht in 2018 en gecontinueerd in 2023, biedt kinderen de kans om maandelijks samen te komen en te discussiëren over actuele thema's in de stad. Ze kunnen advies geven aan de gemeenteraad en zelf onderwerpen aandragen. Het project is bedoeld om kinderen te betrekken bij beleidsvorming en hen te leren hun mening te vormen en uiten. De kosten voor de kinderraad zijn vastgesteld op €17.500 per jaar. Alle basisscholen in Assen worden aangemoedigd om deel te nemen, zodat kinderen uit groep 8 de kans krijgen om een jaar lang zitting te nemen in de kinderraad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming kinderraad en kinderburgemeester 2024/2025". Het voorstel betreft de formele benoeming van de leden van de Asser Kinderraad en de kinderburgemeester voor het schooljaar 2024/2025. De kinderraad bestaat uit 25 kinderen die zijn geselecteerd uit verschillende basisscholen in Assen. Edwin Wijngaard is benoemd tot kinderburgemeester en Jaloe Hommes tot loco-kinderburgemeester. De kinderraad komt maandelijks bijeen om te discussiëren over actuele thema's in de stad en kan advies uitbrengen aan de gemeenteraad en het college. Het doel is om kinderen te betrekken bij beleidsvorming en hen te leren hun mening te uiten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de benoemingen en de structuur van de kinderraad en kinderburgemeester beschrijft. Het bevat ook informatie over de kosten en de dekking daarvan, evenals de communicatie en participatie van de betrokken partijen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel goed te keuren en daarmee de benoemingen van de kinderraad en kinderburgemeester formeel te bekrachtigen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de continuering en ondersteuning van de kinderraad als een middel om kinderen te betrekken bij gemeentelijke besluitvorming en hen een stem te geven in lokale kwesties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van benoemingen en de structuur van de kinderraad. Het is tijdgebonden voor het schooljaar 2024/2025. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde leden van de kinderraad en de kinderburgemeester formeel te benoemen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door alle basisscholen in Assen de kans te geven om een vertegenwoordiger af te vaardigen naar de kinderraad. Dit bevordert inclusie en betrokkenheid van kinderen bij gemeentelijke zaken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op participatie en educatie van kinderen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot een jaarlijkse kostenpost van €17.500, die al is opgenomen in de begroting van juli 2023. Er zijn geen wijzigingen in de financiële dekking door dit voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kinderraad Kinderburgemeester Loco-kinderburgemeester Schooljaar 2024/2025 Basisscholen Advies Thema's Deelname Beleid VergaderingenVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 9 Ruimte voor jongeren
Jongeren in Assen krijgen eindelijk hun langverwachte ontmoetingsplek
Na jaren van discussie en onderzoek heeft de gemeenteraad van Assen besloten om een jongerencentrum te realiseren. Het centrum moet een plek worden waar jongeren elkaar kunnen ontmoeten, hulp kunnen vragen en hun talenten kunnen ontwikkelen. De raad heeft gekozen voor een middelgrote variant, die ruimte biedt voor deze activiteiten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel "Ruimte voor Jongeren" besproken, waarbij de focus lag op het creëren van een jongerencentrum in Assen. Uit een onderzoek van CMO STAMM bleek dat er een grote behoefte is aan een fysieke ruimte voor jongeren. De raad koos voor de middelste variant van het jongerencentrum, met een geschatte jaarlijkse kostprijs van €130.000 tot €400.000.De discussie in de raad was levendig, met verschillende partijen die hun zorgen en wensen uitten. De ChristenUnie, vertegenwoordigd door de heer Sets, benadrukte het belang van jongerenparticipatie: "Een jongerencentrum moet niet een wens van volwassenen zijn, maar echt vanuit de jongeren zelf komen." Hij uitte ook kritiek op het onderzoek, dat volgens hem te laat en onvoldoende relevant was voor de situatie in Assen.
Mevrouw Boy van Stadspartij Plop herinnerde de raad eraan dat er al sinds 1968 wordt gestreden voor een jongerencentrum. "Ons devies is dan ook nu doorpakken, niet nog eens 31 of zelfs 56 jaar moeten wachten op resultaat," zei ze. Ze pleitte voor een snelle aanstelling van een kwartiermaker om het plan verder uit te werken.
Het amendement dat werd ingediend door de ChristenUnie, VVD, PvdA, Lijst Rijken, Assen Centraal en GroenLinks, riep op tot meer betrokkenheid van jongeren bij de ontwikkeling van het centrum. Het amendement werd aangenomen met 24 stemmen voor en 5 tegen. De SP en Stadspartij Plop stemden tegen, omdat zij vreesden dat het amendement voor vertraging zou zorgen.
Wethouder Broekema erkende de kritiek op het onderzoek en beloofde dat het college voortvarend aan de slag zou gaan. "We willen deze periode echt werk maken van een plek voor jongeren, met jongeren," aldus de wethouder. Hij benadrukte dat het belangrijk is om jongeren vanaf het begin serieus te nemen en hen een rol te geven in de ontwikkeling van het centrum.
De raad verwacht dat er in het eerste kwartaal van 2025 een concreet plan ligt, zodat de deuren van het jongerencentrum nog in deze raadsperiode geopend kunnen worden. De wethouder beloofde de raad op de hoogte te houden van de voortgang en eventuele vertragingen tijdig te melden.
Met de goedkeuring van het voorstel en het amendement lijkt de weg vrij voor de realisatie van een langverwachte ontmoetingsplek voor jongeren in Assen. De betrokkenheid van jongeren bij het proces moet ervoor zorgen dat het centrum aansluit bij hun wensen en behoeften.
Samenvatting
Het raadsvoorstel "Ruimte voor Jongeren" van de gemeente Assen richt zich op het creëren van een jongerencentrum. Uit een onderzoek van CMO STAMM blijkt dat er behoefte is aan een fysieke ruimte voor jongeren in Assen, waar zij elkaar kunnen ontmoeten, hulp kunnen vragen en talenten kunnen ontwikkelen. Drie varianten van een jongerencentrum zijn voorgesteld: klein, middel en groot. De raad kiest voor de middelste variant, die ruimte biedt voor talentontwikkeling, hulp en ontmoetingsmogelijkheden. Een kwartiermaker zal een concreet plan uitwerken binnen de financiële en inhoudelijke kaders van deze variant. Het plan moet inclusief zijn en alle jongeren, ongeacht hun achtergrond, de mogelijkheid bieden om mee te denken en te participeren. De kosten voor deze variant worden geschat op €130.000 - €400.000 per jaar. De verdere uitwerking en besluitvorming over de definitieve inhoud en financiering van het jongerencentrum worden in het eerste kwartaal van 2025 verwacht.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jongerencentrum CMO STAMM Kwartiermaker Jongerenbeleid Talentontwikkeling Inclusiviteit Maatschappelijk middenveld Fysieke ruimte Preventiefonds StartnotitieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jongerencentrum CMO STAMM Kwartiermaker Jongerenbeleid Talentontwikkeling Inclusiviteit Fysieke ruimte Jongerenparticipatie Onderzoeksrapportage PreventiefondsVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Ruimte voor jongeren" en richt zich op de ontwikkeling van een stedelijk jongerencentrum in Assen. Het amendement stelt voor om een kwartiermaker aan te stellen die in co-creatie met jongeren en jongerenorganisaties locaties voor het jongerencentrum in kaart brengt. Het benadrukt de noodzaak van ruimere en duidelijkere kaders voor een veilige, inclusieve en toegankelijke locatie, specifiek voor jongeren tussen de 16 en 27 jaar. Het amendement voegt ook een beslispunt toe dat uiterlijk in het eerste kwartaal van 2025 een besluitvormend voorstel aan de raad moet worden voorgelegd.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in de zin dat het duidelijke kaders en een tijdlijn biedt voor de ontwikkeling van het jongerencentrum. Het legt de nadruk op participatie van jongeren en jongerenorganisaties, wat essentieel is voor de relevantie en het succes van het centrum.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen en te beslissen over de voorgestelde wijzigingen in het raadsvoorstel. De raad moet ook toezien op de uitvoering van de co-creatie met jongeren en de uiteindelijke besluitvorming over de locaties.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het oorspronkelijke voorstel van het college of het aannemen van het amendement dat meer nadruk legt op participatie en ruimere kaders. Dit kan invloed hebben op de mate van betrokkenheid van jongeren en de flexibiliteit van het project.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is SMART in de zin dat het specifieke, meetbare, haalbare, relevante en tijdgebonden doelen stelt, zoals de deadline voor het besluitvormende voorstel. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het amendement.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen, wat betekent dat ze instemmen met de voorgestelde wijzigingen en de nadruk op co-creatie en ruimere kaders.
Participatie:
Het amendement legt sterk de nadruk op participatie door jongeren en jongerenorganisaties, wat als essentieel wordt beschouwd voor het succes van het jongerencentrum.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan impliciet relevant zijn in termen van het creëren van een veilige en inclusieve ruimte.
Financiële gevolgen:
Het amendement vraagt om een kostenindicatie per locatie, maar geeft geen specifieke financiële details of dekking aan. Het is belangrijk dat de raad hier aandacht aan besteedt bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jongerencentrum Kwartiermaker Jongerenorganisaties Inclusief Toegankelijk Veiligheid Co-creatie Maatschappelijk middenveld Locaties KadersVerfijning van de zoekopdracht:
-
Amendement ChristenUnie, PvdA, Lijst de Rijke, VVD, ASSEN CENTRAAL, GroenLinks - jongerencentrum.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is niet expliciet vermeld, maar het betreft een wijziging van het raadsvoorstel inzake het stedelijk jongerencentrum in Assen. Het amendement stelt voor om een kwartiermaker aan te stellen die in co-creatie met jongeren en jongerenorganisaties locaties voor een jongerencentrum in kaart brengt. Het benadrukt de noodzaak van ruimere kaders voor een veilige, inclusieve en toegankelijke locatie, gericht op jongeren van 16 tot 27 jaar. Het amendement voegt ook een beslispunt toe dat uiterlijk in het eerste kwartaal van 2025 een besluitvormend voorstel aan de raad moet worden voorgelegd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het amendement is redelijk volledig in de zin dat het duidelijke richtlijnen en kaders biedt voor de ontwikkeling van het jongerencentrum. Het legt de nadruk op participatie van jongeren en biedt een tijdlijn voor besluitvorming. Echter, het mist specifieke details over de financiële dekking en de exacte rol van de kwartiermaker.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te beslissen of de voorgestelde wijzigingen in het raadsvoorstel worden aangenomen. De raad moet ook toezien op de uitvoering van de co-creatie met jongeren en de uiteindelijke besluitvorming over de locaties.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het oorspronkelijke voorstel van het college of het aannemen van het amendement dat meer nadruk legt op participatie en ruimere kaders. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de prioriteiten van de verschillende partijen.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (met een tijdlijn tot Q1 2025), en relevant. Het is echter minder specifiek over de haalbaarheid en de financiële aspecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking blijft onduidelijk.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, verworpen of ingetrokken. Dit besluit bepaalt de richting van de ontwikkeling van het jongerencentrum.
Participatie:
Het amendement legt sterk de nadruk op participatie door jongeren en jongerenorganisaties, wat essentieel wordt geacht voor het succes van het jongerencentrum.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan impliciet relevant zijn bij de keuze van locaties en de bouwkundige eisen.
Financiële Gevolgen:
Het amendement vraagt om een kostenindicatie per locatie, maar biedt geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk punt dat verder uitgewerkt moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jongerencentrum Kwartiermaker Jongerenorganisaties Co-creatie Inclusief Toegankelijk Veiligheid Maatschappelijk middenveld Locaties KadersVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Jerke Setz - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Jerke Setz - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Sandra Alberts - VVD
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Sandra Alberts - VVD
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jerke Setz - ChristenUnie
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Willard Bouwmeester - PvdA
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Willard Bouwmeester - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Sandra Alberts - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Dennis Klingenberg - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Ingeborg Trul-Kreuze - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
M.L.J. Out - Burgemeester
Jerke Setz - ChristenUnie
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
Jerke Setz - ChristenUnie
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
Jerke Setz - ChristenUnie
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
M.L.J. Out - Burgemeester
Sandra Alberts - VVD
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
Sandra Alberts - VVD
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
Sandra Alberts - VVD
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
M.L.J. Out - Burgemeester
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Sandra Alberts - VVD
J. Broekema - Wethouder
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
J. Broekema - Wethouder
Jerke Setz - ChristenUnie
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
J. Broekema - Wethouder
Dennis Klingenberg - D66
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
J. Broekema - Wethouder
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Dennis Klingenberg - D66
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Sandra Alberts - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Sandra Alberts - VVD
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Jerke Setz - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jerke Setz - ChristenUnie
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Sandra Alberts - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Jerke Setz - ChristenUnie
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
J. Broekema - Wethouder
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
01:12:09 - 01:16:10 - 01:18:30 - 01:22:39 - 01:23:40 - 01:25:37 - 01:25:42 - 01:26:44 - 01:27:55 - 01:28:49 - 01:29:01 - 01:31:13 - 01:31:55 - 01:32:38 - 01:33:29 - 01:34:52 - 01:37:33 - 01:40:10 - 01:42:28 - 01:43:45 - 01:44:51 - 01:46:29 - 01:47:38 - 01:51:24 - 01:51:52 - 01:54:20 - 01:54:50 - 01:56:15 - 01:57:49 - 01:59:14 - 02:02:44 - 02:04:06 - 02:04:52 - 02:05:26 - 02:16:27 - 02:18:43 - 02:18:50 - 02:20:23 - 02:22:10 - 02:23:19 - 02:23:32 - 02:23:52 - 02:25:59 - 02:26:21 - 02:26:28 - 02:28:01 - 02:28:55 - 02:29:35 - 02:30:08 - 02:30:23
Onbekende spreker -
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
Ingeborg Trul-Kreuze - CDA
Agendapunt 10 Zienswijze oprichten Stichting GKB
Assen zet stap naar verzelfstandiging schuldhulpverlening
De gemeenteraad van Assen heeft ingestemd met het voorstel van het college van burgemeester en wethouders om deel te nemen aan de oprichting van Stichting De GKB. Deze stichting zal de schuldhulpverleningstaken overnemen van de huidige Gemeenschappelijke Regeling (GR) GKB, die niet langer voldoet aan de aanbestedingsregels.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het voornemen van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Assen om deel te nemen aan de oprichting van Stichting De GKB, die de schuldhulpverleningstaken zal uitvoeren. Het college heeft op 2 juli 2024 besloten de Gemeenschappelijke Regeling (GR) GKB te verzelfstandigen en onder te brengen in een stichting. De raad wordt gevraagd geen wensen en bedenkingen in te dienen tegen dit voornemen, wat feitelijk neerkomt op goedkeuring van de verzelfstandiging. De huidige GR GKB, bestaande uit de gemeenten Assen, Hoogeveen en Meppel, voldoet niet aan de aanbestedingsregels en draagt een zware financiële verantwoordelijkheid. De verzelfstandiging naar een stichting biedt een oplossing, mits voldoende DVO-gemeenten deelnemen. De stichting heeft financieel perspectief, mits inhuurkosten worden gereduceerd en deelnemende gemeenten dezelfde diensten blijven afnemen. De gemeente behoudt zeggenschap via de Raad voor Publiek Belang. Er zijn geen directe financiële consequenties aan het voorstel verbonden, maar de overgang naar een stichting heeft wel financiële gevolgen, zoals beschreven in het concept-liquidatieplan. De Ondernemingsraad van de GR GKB staat positief tegenover de verzelfstandiging. Het college zal op basis van het raadsbesluit de transitie voorbereiden, met een beoogde oprichting van de stichting per 1 januari 2025.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wensen en bedenkingen Stichting De GKB". Het voorstel betreft de verzelfstandiging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) GKB naar een stichting, genaamd Stichting De GKB, die de schuldhulpverleningstaken zal uitvoeren. Het college van burgemeester en wethouders van Assen vraagt de gemeenteraad om geen wensen en bedenkingen in te dienen tegen dit voornemen. De verzelfstandiging is noodzakelijk vanwege knelpunten met aanbestedingsregels en financiële risico's voor de huidige GR-gemeenten. De stichting biedt een financieel perspectief en behoudt de zeggenschap van de gemeente over de schuldhulpverlening.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde uitleg van de redenen voor de verzelfstandiging, de financiële implicaties, en de structuur van de nieuwe stichting. Er zijn echter enkele kanttekeningen, zoals het risico van afhaken van gemeenten, die verder uitgewerkt kunnen worden.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet toestemming geven voor de verzelfstandiging van de GR GKB naar een stichting. De raad kan wensen en bedenkingen kenbaar maken en heeft invloed op het budget en de beleidskaders van de stichting.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij instemt met de verzelfstandiging van de GKB naar een stichting. Dit omvat het afwegen van de voordelen van verzelfstandiging tegen de risico's van afhaken van gemeenten en de financiële implicaties.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden (oprichting per 1 januari 2025), maar mist meetbare doelen en concrete acties voor het mitigeren van risico's. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van deelname door andere gemeenten is een onzekerheid.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om geen wensen en bedenkingen in te dienen tegen het voornemen van het college om deel te nemen aan de oprichting van Stichting De GKB.
Participatie in het voorstel:
Er is sprake van participatie van de Ondernemingsraad en de betrokken gemeenten. De Ondernemingsraad heeft positief advies gegeven, en de conceptdocumenten worden voorgelegd aan potentiële deelnemende gemeenten.
Duurzaamheid als relevant onderwerp:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële duurzaamheid en continuïteit van dienstverlening.
Financiële gevolgen en dekking:
Er zijn financiële gevolgen, zoals de verstrekking van een risicoreserve van €766.800 door de GR-gemeenten. De dekking wordt geregeld via deelnemerspercentages en inspanningen om frictiekosten te minimaliseren. De financiële consequenties worden verder uitgewerkt in het liquidatieplan.
In conclusie, de raad moet zorgvuldig overwegen of de voordelen van de verzelfstandiging opwegen tegen de risico's en financiële implicaties, en of de voorgestelde structuur voldoende robuust is om de continuïteit van de schuldhulpverlening te waarborgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting De GKB Schuldhulpverlening Verzelfstandiging Gemeenschappelijke Regeling (GR) Financiële haalbaarheid DVO-gemeenten Raad voor Publiek Belang Raad van Toezicht Liquidatieplan RisicoreserveVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 11 Zienswijze begroting 2025 GKB
Assen steunt verzelfstandiging Gemeentelijke Kredietbank Drenthe
De gemeenteraad van Assen heeft besloten geen zienswijze in te dienen op de concept-begroting 2025 van de Gemeenschappelijke Regeling Gemeentelijke Kredietbank Drenthe (GKB). De GKB, die een cruciale rol speelt in de schuldhulpverlening, staat aan de vooravond van een mogelijke verzelfstandiging.
Samenvatting
De gemeente Assen heeft samen met de gemeenten Meppel en Hoogeveen deel aan de Gemeenschappelijke Regeling Gemeentelijke Kredietbank Drenthe (GKB). Voor 2025 is er een concept-begroting opgesteld, waarover de gemeenteraad van Assen heeft besloten geen zienswijze in te dienen. Het Algemeen Bestuur van de GKB heeft het voornemen om de GKB per 1 januari 2025 te verzelfstandigen en onder te brengen in een stichting. Dit besluit wordt in het najaar van 2024 verwacht. Indien de verzelfstandiging doorgaat, zal de huidige begroting worden vervangen door een stichtingsbegroting zonder exploitatietekort. De Asser bijdrage voor 2025 is begroot op € 1.281.596, met een verminderd exploitatietekort door minder externe inhuur van personeel. De GKB speelt een belangrijke rol in de schuldhulpverlening en draagt bij aan een inclusieve samenleving. De provincie is op de hoogte van de verzelfstandigingsplannen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling (GR) Gemeentelijke Kredietbank (GKB) Verzelfstandiging Stichting Schuldhulpverlening Exploitatietekort Inclusie Begroting 2025 Dienstverlening ProvincieVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 12 Kaders warmtebedrijf Assen
Assen zet stap naar duurzame toekomst met oprichting warmtebedrijf
De gemeenteraad van Assen heeft groen licht gegeven voor de oprichting van een warmtebedrijf, een belangrijke stap in de verduurzaming van de stad. Het nieuwe bedrijf, volledig in handen van de gemeente, zal een warmtenet aanleggen als alternatief voor aardgas, te beginnen in de wijk Lariks.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Assen betreft de oprichting van een warmtebedrijf als onderdeel van de verduurzaming van de gebouwde omgeving. Het voorstel legt de kaders vast voor publieke waarden, rechtsvorm en eigendomsverhouding van het Warmtebedrijf Assen. De gemeente wil een warmtenet aanleggen als alternatief voor aardgas, beginnend in de wijk Lariks, in samenwerking met woningcorporatie Actium. Het warmtebedrijf zal als besloten vennootschap (BV) worden opgericht, met de gemeente als 100% eigenaar om maximale controle en snelheid te behouden. De publieke waarden die centraal staan zijn betaalbaarheid, betrouwbaarheid, transparantie, duurzaamheid en uitvoerbaarheid. Een kwartiermaker is aangesteld om de oprichting voor te bereiden en een definitief voorstel aan de gemeenteraad voor te leggen. Het uiteindelijke doel is om in 2030 ongeveer 4.000 woningen van het aardgas af te halen. De kosten voor de kwartiermaker worden gedekt uit het budget voor de energietransitie.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Warmtebedrijf Warmtenet Duurzaamheid Publieke waarden Rechtsvorm Eigendomsverhouding Kwartiermaker Betaalbaarheid Transparantie Woningcorporatie ActiumVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 13 Voortgangsrapportage 2024
Assen op koers: Gemeenteraad bespreekt voortgangsrapportage 2024
De gemeenteraad van Assen heeft de voortgangsrapportage 2024 besproken, waarin de uitvoering van de lopende begroting en de financiële prognoses worden gepresenteerd. Het college van burgemeester en wethouders laat weten dat de meeste plannen volgens schema verlopen, maar enkele financiële zorgen blijven bestaan.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond de voortgangsrapportage 2024 van de gemeente Assen centraal. Het document, dat inzicht biedt in de uitvoering van de programmabegroting en de financiële afwijkingen, werd door de raad besproken. De rapportage toont een positief financieel beeld met een prognose van een overschot van € 6,3 miljoen, wat € 10,9 miljoen gunstiger is dan de geactualiseerde begroting.De heer Santing van de Stadspartij benadrukte het belang van de rapportage als basisdocument voor de raad. "Het is belangrijk om aandacht te geven aan dit document, want het geeft waardering en respect voor alles wat de medewerkers hebben gedaan om dit samen te stellen," aldus Santing. Hij wees erop dat hoewel sommige plannen vertraging oplopen, er geen directe aanleiding is voor actie. Wel uitte hij zorgen over de stijgende kosten in de zorgsector, met name in de jeugdzorg en WMO.
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Homan, uitte enkele bedenkingen over de formele vaststelling van de rapportage. "De voortgangsrapportage ziet er uitstekend uit, maar het vaststellen ervan vinden wij ingewikkeld," zei Homan. Hij pleitte voor een herziening van de financiële verordening, zodat de rapportage ter kennis kan worden aangenomen zonder formele vaststelling, gezien de accountant hier niet naar kijkt.
Wethouder Smit reageerde op de opmerkingen door het belang van de rapportage in de planning- en controlcyclus te onderstrepen. "Gedurende het jaar vinden veel verschuivingen plaats, en deze moeten verwerkt worden in de voortgangsrapportage," legde Smit uit. Hij benadrukte dat de rapportage en de bijbehorende begrotingswijzigingen essentieel zijn voor de rechtmatigheid van de uitgaven.
De raad besloot uiteindelijk zonder stemming de voortgangsrapportage vast te stellen, met de toezegging dat de opmerkingen van de VVD worden doorgeleid naar de accountantscommissie voor verdere overweging. De rapportage wordt ter informatie aangeboden aan de provincie Drenthe.
Samenvatting
De voortgangsrapportage 2024 van de gemeente Assen, gepresenteerd door het college van burgemeester en wethouders, biedt inzicht in de uitvoering van de lopende begroting en de voorziene beleids- en financiële afwijkingen. De rapportage toont dat de uitvoering van de programmabegroting grotendeels op koers ligt en dat de meeste afspraken volgens plan worden gerealiseerd. De raad wordt gevraagd om de voortgangsrapportage vast te stellen, in te stemmen met het opheffen van drie reserves (Bestemmingsreserve corona, Amortisatiereserve brandweerkazerne, en Reserve investeringsbijdrage Groningen Airport Eelde), en de begroting 2024 te wijzigen door de 12e wijziging vast te stellen. De prognose van het rekeningresultaat is € 6,3 miljoen positief, met een gunstiger saldo van € 10,9 miljoen ten opzichte van de geactualiseerde begroting. De rapportage wordt ter informatie aangeboden aan de provincie Drenthe.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voortgangsrapportage 2024 Reserves Begroting 2024 Planning- en control cyclus Beleidsafwijkingen Financiële afwijkingen Programmadoelen Jaarrekening 2023 Rekeningresultaat Groningen Airport Eelde (GAE)Verfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 14 Vestiging voorkeursrecht Rolderstraat Noord
Gemeente Assen zet Voorkeursrecht in voor transformatie Rolderstraat
De gemeenteraad van Assen heeft ingestemd met het vestigen van een Voorkeursrecht op percelen aan de noordzijde van de Rolderstraat. Dit besluit is een belangrijke stap in de transformatie van het gebied naar een woonlocatie. Het Voorkeursrecht geeft de gemeente de eerste kans om percelen te kopen, wat cruciaal is voor de geplande herontwikkeling.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vestiging van een Voorkeursrecht op percelen aan de noordzijde van de Rolderstraat in Assen, met als doel de transformatie van het gebied naar een woonlocatie. Dit recht voorkomt dat perceeleigenaren hun eigendom aan derden verkopen zonder het eerst aan de gemeente aan te bieden, wat de gemeente in staat stelt om de herontwikkeling van het gebied te realiseren. Het Voorkeursrecht geldt voor vijf jaar, met een mogelijke verlenging van nog eens vijf jaar. De gemeente streeft naar minnelijke verwerving van de percelen, maar heeft ook andere juridische instrumenten achter de hand indien nodig. De kosten voor de vestiging van het Voorkeursrecht worden gedekt uit het bestaande budget voor binnenstedelijke ontwikkelingen. Communicatie met eigenaren heeft plaatsgevonden, en er is een mogelijkheid voor bezwaar en beroep tegen de beschikking. Parallel aan dit proces werkt de gemeente verder aan de stedenbouwkundige uitwerking van de plannen voor de Rolderstraat, die in 2025 aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorkeursrecht Rolderstraat Noord Omgevingswet Woningbouwontwikkeling Transformatie Binnenstadsvisie Percelen Verwerving Gemeente Assen HerontwikkelingVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 15 Wijziging controleverordening
Assen verlengt contractduur accountants: "Efficiënter en toekomstbestendig"
De gemeenteraad van Assen heeft ingestemd met een wijziging van de controleverordening, die de contractduur voor accountants verlengt van zes naar acht jaar. Deze aanpassing moet de gemeente helpen om efficiënter te werken en beter in te spelen op de beperkte markt voor accountantsdiensten.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een wijziging van de controleverordening van de gemeente Assen uit 2023. De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de verordening in lijn te brengen met de verordening op de accountantscommissie uit 2019 en om de contractduur voor accountants te verlengen. De huidige verordening staat een contractduur van maximaal zes jaar toe, maar de wijziging zou dit verlengen tot maximaal acht jaar, gezien de arbeidsintensiteit van aanbestedingen en de beperkte markt. Daarnaast wordt een discrepantie tussen de controleverordening en de verordening op de accountantscommissie aangepakt door artikel 3 lid 4 van de controleverordening te schrappen. Deze wijzigingen zijn besproken en goedgekeurd door de accountantscommissie. De wijzigingsverordening treedt met terugwerkende kracht in werking vanaf 1 januari 2024, na bekendmaking in het Gemeenteblad en via overheid.nl.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controleverordening Accountantscommissie Aanbesteding Wijzigingsverordening Contractduur Discrepantie Verordening accountantscommissie 2019 Programma van eisen Gunningscriteria Europese aanbestedingVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 16 Verlenging Gemeentelijk water- en rioleringsplan
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de verlenging van het huidige Gemeentelijk Water en Riolerings Plan (GWRP) van de gemeente Assen met een jaar, tot 31 december 2025. Deze verlenging is nodig om voldoende tijd te hebben voor de ontwikkeling van een nieuw Programma Water en Riolering (PWR), dat moet voldoen aan de eisen van de nieuwe omgevingswet. Het PWR zal als programma fungeren waarin beleid en uitvoering samenkomen, in plaats van een uitvoeringsplan zoals het GWRP. De verlenging heeft geen financiële, juridische of organisatorische gevolgen en biedt de mogelijkheid om een nieuw rekenmodel te ontwikkelen voor een nauwkeuriger berekening van de rioolheffing. Het voorstel is goedgekeurd in de raadsvergadering van 19 september 2024.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeentelijk Water en Riolerings Plan (GWRP) Programma Water en Riolering (PWR) Omgevingswet Rioolheffing Klimaatadaptatie Regenwaterbeheer Grondwater Kostenkengetallen Participatietraject OmgevingsplanVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 17 Vervanging financiële systemen
Assen zet stap naar modernisering: Oude financiële systemen worden vervangen
De gemeenteraad van Assen heeft ingestemd met een voorstel om de verouderde financiële systemen Coda en Corsa te vervangen. Deze systemen, die al 15 tot 20 jaar in gebruik zijn, voldoen niet meer aan de huidige technische standaarden en wettelijke eisen. Het projectbudget van € 1.419.000 wordt gedekt uit de Algemene reserve.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 4 juli werd het voorstel om de financiële systemen van de gemeente Assen te vervangen, uitvoerig besproken. De noodzaak voor vervanging is duidelijk: de huidige systemen zijn verouderd en voldoen niet meer aan de moderne eisen. Het nieuwe systeem moet efficiënter werken mogelijk maken en aansluiten bij de laatste technologische standaarden, zoals werken in de cloud.De heer Van Luik van de ChristenUnie opende het debat met een terugblik op een eerder ingediend amendement. "Op 4 juli hebben we een amendement ingediend omdat het college zonder voldoende uitleg een deel van het positieve resultaat van 2023 wilde reserveren voor dit project," aldus Van Luik. Hij complimenteerde het college voor het nu voorliggende voorstel en benadrukte het belang van transparantie en risicobewustzijn bij dergelijke projecten.
Wethouder Smit erkende dat het oorspronkelijke voorstel niet de schoonheidsprijs verdiende, maar prees de ChristenUnie voor hun constructieve bijdrage. "Het is een behoorlijke uitgave, en daarom was het terecht dat de ChristenUnie om een apart voorstel vroeg," zei Smit. Hij benadrukte dat de organisatie klaagt over de oude systemen en dat vervanging noodzakelijk is voor de rechtmatigheid.
Van Luik vroeg om toezeggingen van het college om de raad op de hoogte te houden van de voortgang en eventuele risico's. "De financiële onderbouwing is gebaseerd op ervaringen van andere gemeentes, maar het blijft lastig om gemeentes met elkaar te vergelijken," waarschuwde hij.
Het voorstel werd uiteindelijk zonder tegenstemmen aangenomen. De raad stemde in met de bijbehorende begrotingswijziging, waarmee het projectbudget van € 1.419.000 uit de Algemene reserve wordt gedekt. Het nieuwe systeem moet per 1 januari van een nieuw boekjaar operationeel zijn, rekening houdend met de huidige marktomstandigheden.
Met deze beslissing zet Assen een belangrijke stap richting modernisering van haar financiële administratie, waarbij zowel de technische als de strategische uitgangspunten worden meegenomen. De raad en het college zullen nauwlettend toezien op de voortgang en implementatie van het nieuwe systeem.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Assen betreft de vervanging van verouderde financiële systemen, Coda en Corsa, die al 15 tot 20 jaar in gebruik zijn. Deze systemen voldoen niet meer aan de huidige technische standaarden en wettelijke eisen, waardoor een aanbesteding noodzakelijk is. Het doel is om een nieuw financieel systeem te implementeren dat efficiënter werken mogelijk maakt, voldoet aan de laatste technologische standaarden en strategische uitgangspunten zoals werken in de cloud. Het projectbudget voor deze implementatie bedraagt € 1.419.000 en wordt gedekt uit de Algemene reserve. Er zijn enkele kanttekeningen, zoals mogelijke vertragingen door personeelstekorten en integratieproblemen. De kosten voor het nieuwe systeem worden als abonnementskosten gezien, wat betekent dat deze direct ten laste van de exploitatie komen. Het tijdpad voor de implementatie houdt rekening met de huidige marktomstandigheden en streeft naar een go live per 1 januari van een nieuw boekjaar. De raad heeft ingestemd met het voorstel en de bijbehorende begrotingswijziging.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiële systemen Implementatie Aanbesteding Cloud (SaaS) Efficiëntie ICT-wendbaarheid Algemene reserve Verouderde systemen Strategische uitgangspunten VerandercapaciteitVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Steven van Luijk - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 18 Wijziging gemeenschappelijke regeling Werkplein Drentsche Aa
Gemeenten Drentsche Aa stemmen unaniem in met wijziging regeling Werkplein
De gemeenteraden van Assen, Tynaarlo en Aa en Hunze hebben zonder tegenstemmen ingestemd met de wijziging van de gemeenschappelijke regeling voor het Werkplein Drentsche Aa. Deze aanpassing is noodzakelijk om de regeling in lijn te brengen met de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) per 1 juli 2022.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de wijziging van de gemeenschappelijke regeling voor het Werkplein Drentsche Aa (GR WPDA) om deze in lijn te brengen met de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) per 1 juli 2022. Naast de noodzakelijke aanpassingen worden ook andere onderdelen van de regeling geactualiseerd. De raden van de deelnemende gemeenten, waaronder Assen, Tynaarlo en Aa en Hunze, hebben geen zienswijzen ingediend tegen de ontwerpregeling. De wijzigingen specificeren onder andere de bepaling van financiële schade bij uittreding en de bevoegdheden van college, raad en bestuur bij wijzigingen of opheffing van de regeling. Hoewel de huidige regeling niet voldoet aan de Wgr, heeft dit geen praktische gevolgen, maar het is wenselijk om de regeling snel aan te passen. De wijziging heeft geen financiële gevolgen en zal na goedkeuring en publicatie in werking treden.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkplein Drentsche Aa Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Gemeenschappelijke regeling Wijziging Toestemming Aanpassingen Zienswijze Financiële schade Bevoegdheden PublicatieVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 19 Verantwoording fractiebudgetten 2023
Fractiebudgetten Assen 2023: Efficiëntie en Terugvorderingen in Balans
In de raadsvergadering van 19 september 2024 heeft de gemeenteraad van Assen het voorstel voor de fractiebudgetten van 2023 goedgekeurd. Het voorstel, dat de financiële uitgaven en reserves van de fracties reguleert, benadrukt het belang van een gelijke informatiepositie voor alle fracties.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van de fractiebudgetten voor 2023 in de gemeente Assen. Op basis van een controlerapport, opgesteld door de griffier en gecontroleerd door een financieel adviseur, worden de uitgaven van de fracties, de wijzigingen in de reserves en eventuele terug te vorderen bedragen vastgesteld. De totale uitgaven voor 2023 bedragen € 23.464,- van een totale vergoeding van € 46.452,-. Niet bestede bedragen boven een drempel van 30% worden teruggevorderd en verrekend met de fractievergoeding van 2024. Het voorstel is goedgekeurd in de raadsvergadering van 19 september 2024. Het recht op fractieondersteuning is bedoeld om een gelijke informatiepositie voor alle fracties te waarborgen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fractiebudgetten Fractievergoedingen Controlerapport Verordening ambtelijke bijstand Fractieondersteuning Rechtmatigheidscontrole Reserve Verantwoording Uitgaven TerugvorderingVerfijning van de zoekopdracht: