18-03-2021 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 2 Vaststelling agenda
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 3 Lijst toezeggingen
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 4 Ingekomen stukken
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 5 Vaststellen besluitenlijst
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 6 Vraagrecht raadsleden en inwoners
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
Clemens Otto - Assen Centraal
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Frans Van Kemenade
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Onbekende spreker
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
Onbekende spreker
Ronald Witteman - CDA
Onbekende spreker
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Onbekende spreker
Jannie Drenthe - SP
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Wienen
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Dik - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
00:25:13 - 00:25:43 - 00:30:21 - 00:30:25 - 00:31:15 - 00:31:31 - 00:31:36 - 00:32:14 - 00:32:56 - 00:33:02 - 00:34:18 - 00:35:00 - 00:35:42 - 00:36:31 - 00:37:23 - 00:37:26 - 00:38:02 - 00:39:16 - 00:40:23 - 00:41:18 - 00:43:03 - 00:44:00 - 00:44:37 - 00:50:05 - 00:50:57 - 00:51:40 - 00:52:12 - 00:52:21 - 00:55:44 - 00:58:12 - 00:58:21 - 00:59:00 - 00:59:54
Remi Moes -
Frans Van Kemenade -
Bert Wienen -
A. Dik - Stadspartij PLOP
M. Pauwels -
Agendapunt 7 Transitievisie Warmte
Assen in de Ban van Aardgasvrije Toekomst: Heet Debat over Warmtevisie**
De gemeenteraad van Assen heeft een verhitte discussie gevoerd over de Transitievisie Warmte, een plan dat de stad tegen 2050 aardgasvrij moet maken. De wijken De Lariks en Kloosterveen zijn aangewezen als startwijken, maar niet iedereen is het daarmee eens.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een lang en intens debat heeft de gemeenteraad van Assen zich gebogen over de Transitievisie Warmte, een strategisch plan dat de stad moet helpen om tegen 2050 aardgasvrij te zijn. Het voorstel, dat in lijn is met het Klimaatakkoord, richt zich in eerste instantie op de wijken De Lariks en Kloosterveen. De visie moet de basis leggen voor wijkuitvoeringsplannen, die in samenwerking met inwoners en stakeholders worden opgesteld.De discussie werd voorafgegaan door insprekers uit Kloosterveen, die hun zorgen uitten over de haalbaarheid en betaalbaarheid van het plan. "Er wordt over ons besloten, niet met ons," klonk het vanuit de zaal. De insprekers benadrukten dat er veel onrust en weerstand leeft in de wijk, vooral omdat bewoners zich overvallen voelen door de snelheid en de communicatie van de gemeente.
Wethouder Dekker probeerde de zorgen weg te nemen door te benadrukken dat er geen sprake is van dwang en dat de gemeente samen met de bewoners naar haalbare en betaalbare oplossingen wil zoeken. "We gaan niemand verplichten om van het gas af te gaan," verzekerde de wethouder. Toch bleef de onrust onder de bewoners voelbaar.
De Partij van de Arbeid diende een amendement in om de wijken De Lariks en Kloosterveen uit het voorstel te halen en eerst met de inwoners in gesprek te gaan. "Je moet eerst draagvlak creëren, dan pas wijken aanwijzen," aldus de partij. Het amendement werd echter verworpen, en het oorspronkelijke voorstel werd aangenomen met een krappe meerderheid.
De VVD en D66 spraken hun steun uit voor het plan, maar benadrukten dat het vertrouwen van de inwoners hersteld moet worden. "We roepen de inwoners van Kloosterveen op om het college een tweede kans te geven," aldus de VVD.
De discussie over de Transitievisie Warmte laat zien dat de energietransitie niet zonder slag of stoot gaat. Het is een proces dat vraagt om zorgvuldige communicatie en samenwerking met de inwoners. De komende tijd zal moeten blijken of de gemeente erin slaagt om het vertrouwen van de bewoners terug te winnen en samen te werken aan een duurzame toekomst voor Assen.
Samenvatting
De Transitievisie Warmte van de gemeente Assen is een strategisch plan dat richting geeft aan de overgang naar een aardgasvrije en duurzaam verwarmde gebouwde omgeving. Het plan, dat in lijn is met het Klimaatakkoord, moet ervoor zorgen dat Assen uiterlijk in 2050 aardgasvrij is, met specifieke aandacht voor de wijken De Lariks en Kloosterveen als startwijken. De visie biedt een kader voor toekomstige ontwikkelingen en legt de basis voor wijkuitvoeringsplannen, die in samenwerking met inwoners en stakeholders worden opgesteld. Het document wordt elke vijf jaar herzien om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. Belangrijke uitgangspunten zijn haalbaarheid, betaalbaarheid en het benutten van koppelkansen. De visie is flexibel en houdt rekening met de Regionale Energiestrategie (RES) en de ontwikkeling van warmtenetten als mogelijke oplossing. De gemeente werkt samen met diverse partijen en heeft inwoners geïnformeerd en betrokken via digitale sessies en webinars. De kosten voor de uitvoering worden deels gedekt door subsidies en gereserveerde budgetten binnen het Programma Duurzaamheid.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Transitievisie Warmte
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Transitievisie Warmte". Het voorstel richt zich op de transitie naar een aardgasvrije gebouwde omgeving in Assen, in lijn met het Klimaatakkoord. Het document stelt de wijken De Lariks en Kloosterveen aan als startwijken voor de ontwikkeling van wijkuitvoeringsplannen. De visie biedt een kader voor de warmtetransitie tot 2050, met specifieke strategieën voor de periode tot 2030. Het doel is om samen met inwoners en stakeholders duurzame warmteoplossingen te implementeren, waarbij de focus ligt op haalbaarheid en betaalbaarheid.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke doelen, een tijdspad, en benoemt de betrokken partijen. Er is echter nog onzekerheid over de financiële en juridische kaders die door het Rijk moeten worden vastgesteld.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de Transitievisie Warmte vast te stellen en de startwijken te benoemen. Daarnaast zal de raad betrokken zijn bij de goedkeuring van de wijkuitvoeringsplannen en de uiteindelijke besluitvorming over de alternatieve warmteopties.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van wijken, de keuze voor specifieke warmteoplossingen, en de mate van financiële ondersteuning voor inwoners. Er moet ook worden gekozen hoe om te gaan met de onzekerheden rondom landelijke regelgeving.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn afhankelijk van toekomstige ontwikkelingen en regelgeving. Er zijn geen directe inconsistenties, maar er is wel sprake van onzekerheden die de haalbaarheid kunnen beïnvloeden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Transitievisie Warmte vast te stellen en de wijken De Lariks en Kloosterveen als startwijken aan te wijzen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie met inwoners en stakeholders bij het opstellen van wijkuitvoeringsplannen. Er zijn digitale sessies en webinars georganiseerd om betrokkenheid te stimuleren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met de nadruk op het verminderen van CO2-uitstoot en het gebruik van duurzame energiebronnen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn deels gedekt door subsidies en het Programma Duurzaamheid. Er is echter nog onduidelijkheid over de volledige financiële dekking, vooral voor de uitvoering van de plannen na 2030.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Transitievisie Warmte Aardgasvrij Duurzame energie Wijkuitvoeringsplannen Klimaatakkoord Koppelkansen Warmtepomp Geothermie Warmtenetten ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heet "Transitievisie Warmte Assen". Het richt zich op het aanpassen van het raadsvoorstel over de Transitievisie Warmte in Assen. Het amendement constateert dat veel inwoners van Kloosterveen en de Lariks zich zorgen maken over de haalbaarheid en betaalbaarheid van het gasloos maken van hun woningen. Er is behoefte aan meer informatie en betrokkenheid van de inwoners in het besluitvormingsproces. Het amendement stelt voor om besluitpunt 1.2 van het oorspronkelijke raadsvoorstel te schrappen en de Transitievisie Warmte Assen vast te stellen, met nadruk op transparantie en participatie van de inwoners.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen van de inwoners en het benadrukken van de noodzaak voor transparantie en participatie. Echter, het biedt geen gedetailleerde oplossingen of stappenplan voor hoe deze participatie en transparantie gerealiseerd moeten worden.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het schrappen van een specifiek besluitpunt in het raadsvoorstel en het vaststellen van de Transitievisie Warmte met de voorgestelde wijzigingen. De raad speelt een cruciale rol in het waarborgen van de betrokkenheid van inwoners in het besluitvormingsproces.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het oorspronkelijke raadsvoorstel of het aanpassen ervan om meer nadruk te leggen op participatie en transparantie. Dit kan invloed hebben op de snelheid en de manier waarop de transitie naar een gasloze samenleving wordt uitgevoerd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke maatregelen of tijdlijnen bevat voor het verbeteren van participatie en transparantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan detail over de uitvoering.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het schrappen van besluitpunt 1.2 en het vaststellen van de Transitievisie Warmte met de nadruk op participatie en transparantie.
Participatie:
Het amendement benadrukt het belang van participatie door inwoners en stelt dat besluitvorming transparant moet zijn en dat inwoners moeten kunnen meedenken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, aangezien het gaat om de transitie naar een gasloze samenleving, wat een belangrijke stap is in het verminderen van CO2-uitstoot en het bevorderen van duurzame energiebronnen.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich meer op de procesmatige aspecten van de transitie. Het oorspronkelijke raadsvoorstel zou meer inzicht moeten geven in de financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Transitievisie Warmte Gasloos maken Haalbaarheid Betaalbaarheid Informatiebehoefte Techniek Kosten Draagvlak Acceptatie TransparantieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heet "Transitievisie Warmte Assen". Het richt zich op het aanpassen van het raadsvoorstel over de Transitievisie Warmte in Assen. Het amendement constateert dat veel inwoners van Kloosterveen en de Lariks zich zorgen maken over de haalbaarheid en betaalbaarheid van het gasloos maken van hun woningen. Er is behoefte aan meer informatie en betrokkenheid van de inwoners in het besluitvormingsproces. Het amendement stelt voor om besluitpunt 1.2 van het oorspronkelijke raadsvoorstel te schrappen en de Transitievisie Warmte Assen vast te stellen, met nadruk op transparantie en participatie van de inwoners.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen van de inwoners en het benadrukken van de noodzaak voor transparantie en participatie. Echter, het biedt geen gedetailleerde oplossingen of stappenplan voor hoe deze participatie en transparantie gerealiseerd moeten worden.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het schrappen van een specifiek besluitpunt in het raadsvoorstel en het vaststellen van de Transitievisie Warmte met de voorgestelde wijzigingen. De raad speelt een cruciale rol in het waarborgen van de betrokkenheid van inwoners in het besluitvormingsproces.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het oorspronkelijke raadsvoorstel of het aanpassen ervan om meer nadruk te leggen op participatie en transparantie. Dit kan invloed hebben op de snelheid en de manier waarop de transitie naar een gasloze samenleving wordt uitgevoerd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke maatregelen of tijdlijnen bevat voor het verbeteren van participatie en transparantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan detail over de uitvoering.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het schrappen van besluitpunt 1.2 en het vaststellen van de Transitievisie Warmte met de nadruk op participatie en transparantie.
Participatie:
Het amendement benadrukt het belang van participatie door inwoners en stelt dat besluitvorming transparant moet zijn en dat inwoners moeten kunnen meedenken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, aangezien het gaat om de transitie naar een gasloze samenleving, wat een belangrijke stap is in het verminderen van CO2-uitstoot en het bevorderen van duurzame energiebronnen.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich meer op de procesmatige aspecten van de transitie. Het oorspronkelijke raadsvoorstel zou meer inzicht moeten geven in de financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Transitievisie Warmte Gasloos maken Haalbaarheid Betaalbaarheid Informatiebehoefte Techniek Kosten Draagvlak Acceptatie TransparantieVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
Harriet Van Es - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Harriet Van Es - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Harriet Van Es - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
M.O. Deen - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
M.O. Deen - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
Hans Marskamp
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
Harriet Van Es - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Harriet Van Es - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
Bert Homan - VVD
A. Smit - Wethouder
Bert Homan - VVD
A. Smit - Wethouder
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
Bert Homan - VVD
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
Bouke Weening - ChristenUnie
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
Clemens Otto - Assen Centraal
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
Bouke Weening - ChristenUnie
Clemens Otto - Assen Centraal
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
Clemens Otto - Assen Centraal
Remi Moes
Clemens Otto - Assen Centraal
Remi Moes
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Jannie Drenthe - SP
Harriet Van Es - PvdA
Jannie Drenthe - SP
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Jannie Drenthe - SP
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Harriet Van Es - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
Jannie Drenthe - SP
A. Smit - Wethouder
Jannie Drenthe - SP
A. Smit - Wethouder
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.O. Deen - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
K. Dekker
A. Smit - Wethouder
K. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
K. Dekker
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
K. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
K. Dekker
Harriet Van Es - PvdA
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Harriet Van Es - PvdA
K. Dekker
Harriet Van Es - PvdA
K. Dekker
Harriet Van Es - PvdA
K. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
K. Dekker
Bert Homan - VVD
K. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
K. Dekker
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
K. Dekker
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
K. Dekker
Bert Homan - VVD
K. Dekker
Remi Moes
K. Dekker
Henk Santing - Stadspartij PLOP
K. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
K. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
K. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Harriet Van Es - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.O. Deen - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
K. Dekker
A. Smit - Wethouder
K. Dekker
Clemens Otto - Assen Centraal
K. Dekker
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
K. Dekker
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
K. Dekker
Ronald Witteman - CDA
K. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
K. Dekker
Ronald Witteman - CDA
K. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
K. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
01:02:13 - 01:10:19 - 01:10:24 - 01:11:24 - 01:16:16 - 01:20:43 - 01:21:26 - 01:22:52 - 01:23:45 - 01:24:07 - 01:25:16 - 01:27:25 - 01:28:35 - 01:30:57 - 01:35:07 - 01:35:08 - 01:36:10 - 01:36:17 - 01:36:48 - 01:37:19 - 01:40:42 - 01:41:27 - 01:42:25 - 01:42:53 - 01:43:58 - 01:45:15 - 01:45:19 - 01:45:45 - 01:46:23 - 01:47:31 - 01:48:20 - 01:49:26 - 01:50:07 - 01:51:16 - 01:52:08 - 01:53:53 - 01:55:58 - 02:00:02 - 02:01:37 - 02:01:49 - 02:06:46 - 02:07:21 - 02:07:49 - 02:08:18 - 02:08:47 - 02:09:44 - 02:11:38 - 02:16:03 - 02:17:37 - 02:18:43 - 02:19:17 - 02:20:45 - 02:21:08 - 02:23:43 - 02:27:19 - 02:32:57 - 02:36:05 - 02:36:56 - 02:39:35 - 02:39:42 - 02:40:22 - 02:40:34 - 02:41:05 - 02:41:34 - 02:43:51 - 02:58:23 - 03:00:45 - 03:01:28 - 03:02:48 - 03:08:36 - 03:11:34 - 03:11:43 - 03:13:17 - 03:15:17 - 03:17:14 - 03:20:31 - 03:20:36 - 03:23:34 - 03:39:42 - 03:41:40 - 03:44:26 - 03:45:46 - 03:46:29 - 03:47:10 - 03:48:19 - 03:50:56 - 03:51:59 - 03:53:20 - 03:54:21 - 03:55:54 - 03:56:33 - 04:03:20 - 04:04:32 - 04:07:18 - 04:08:43 - 04:09:29 - 04:09:47 - 04:09:57 - 04:10:21 - 04:10:42 - 04:14:05 - 04:14:25
M. Pauwels -
K. Dekker -
02:44:03 - 02:58:19 - 02:59:03 - 03:01:08 - 03:01:33 - 03:03:26 - 03:05:05 - 03:05:46 - 03:09:39 - 03:11:30 - 03:11:50 - 03:13:26 - 03:17:16 - 03:18:07 - 03:18:11 - 03:19:09 - 03:20:33 - 03:20:46 - 03:56:39 - 03:57:56 - 04:01:11 - 04:02:18 - 04:03:53 - 04:04:26 - 04:05:07 - 04:05:33 - 04:08:06
Agendapunt 8 Facetbestemmingsplan bestaande geluidszone TT circuit
Raad Assen Stemt in met Behoud Geluidszone TT Circuit
De gemeenteraad van Assen heeft ingestemd met het voorstel om de bestaande geluidszone van het TT Circuit vast te leggen in een facetbestemmingsplan. Dit besluit volgt ondanks bezwaren van omwonenden die hinder ondervinden van het circuit.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel besproken om de geluidszone van het TT Circuit en de beheersverordening De Haar Oost vast te stellen. Het plan beoogt geen veranderingen aan de huidige situatie, maar legt de sinds 1998 geldende geluidscontour vast. De Stichting Geluidhinder Baggelhuizen had een zienswijze ingediend met het verzoek om herziening van de geluidszone, maar deze leidde niet tot aanpassing van het plan.Meneer Marskamp van GroenLinks benadrukte dat het voorstel slechts een technische aanpassing betreft. "We hopen dat de provincie Drenthe als bevoegd gezag hier straks oor voor heeft," aldus Marskamp. Er werd geen stemming gevraagd over het voorstel, waardoor het zonder stemming werd aangenomen.
Naast het debat over de geluidszone, besprak de raad ook de kaderbrieven van verschillende gemeenschappelijke regelingen, waaronder de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) en de Veiligheidsregio Drenthe (VRD). Een intergemeentelijke werkgroep had adviezen opgesteld voor deze kaderbrieven. De werkgroep, vertegenwoordigd door de heer Homan, benadrukte het belang van een gezamenlijke reactie van de vier betrokken raden om een stevig signaal af te geven.
Tijdens de bespreking van de RUD kaderbrief ontstond discussie over het ziekteverzuimpercentage. De SP-fractie stelde voor om het streefpercentage van 5% te verhogen naar 6%, maar dit voorstel werd niet overgenomen. Het amendement van de werkgroep, dat onder andere aandrong op een streefpercentage van 5%, werd met een meerderheid aangenomen.
De raad besloot verder om geen zienswijzen in te dienen op de kaderbrieven van de GGD en het publiek vervoer, maar wel een compliment te sturen naar de GGD voor hun inzet tijdens de coronacrisis. Het voorstel om een reactie te sturen naar de WPDA over de financiële onzekerheden in hun kaderbrief werd eveneens aangenomen.
Met deze besluiten heeft de raad van Assen een duidelijke koers uitgezet voor de komende periode, waarbij zowel de belangen van de TT Circuit als de betrokken gemeenschappelijke regelingen zijn gewaarborgd.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het facetbestemmingsplan voor de bestaande geluidszone van het TT Circuit en de beheersverordening De Haar Oost in de gemeente Assen. Het doel is om een uniforme regeling te bieden voor de geluidszone, zonder veranderingen aan de huidige situatie. Het facetbestemmingsplan legt de al sinds 1998 geldende geluidscontour vast, en de beheersverordening wordt alleen aangepast op het aspect van de geluidszone. Er is één zienswijze ingediend door de Stichting Geluidhinder Baggelhuizen, die een herziening van de geluidszone wenst vanwege hinder voor omwonenden. Deze zienswijze leidt echter niet tot aanpassing van het plan, aangezien het alleen de bestaande situatie vastlegt. Er is geen exploitatieplan nodig, en de kosten zijn gedekt uit het budget voor ruimtelijk advies en bestemmingsplannen. Na vaststelling worden de plannen gepubliceerd en liggen ze opnieuw ter inzage, waarbij beroep mogelijk is tegen het facetbestemmingsplan.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Facetbestemmingsplan Bestaande Geluidszone TT Circuit Beheersverordening De Haar Oost Zienswijze Stichting Geluidhinder Baggelhuizen Nota zienswijzen Omgevingsvergunning Geluidsbelasting BestemmingsplannenVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
Jannie Drenthe - SP
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp -
Remi Moes -
Agendapunt 9 Kaderbrieven GR’en
Assen prijst GGD en kijkt vooruit: Gemeente stemt in met kaderbrieven zonder zienswijzen
De gemeenteraad van Assen heeft besloten geen zienswijzen in te dienen op de kaderbrieven van vier belangrijke gemeenschappelijke regelingen. Tijdens het debat werden de prestaties van de GGD Drenthe tijdens de pandemie geprezen, terwijl andere regelingen zich voorbereiden op toekomstige uitdagingen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Assen betreft de kaderbrieven voor 2022 van vier gemeenschappelijke regelingen: GGD Drenthe, Gemeentelijke Kredietbank (GKB), Werkplein Drentse Aa (WPDA), en Publiek Vervoer Groningen Drenthe. De raad besluit geen zienswijzen in te dienen op deze kaderbrieven. De GGD Drenthe wordt geprezen voor haar flexibiliteit en inzet tijdens de COVID-19 pandemie. De GGD blijft zich richten op bescherming, gezondheidsbevordering en jeugd, ondanks financiële beperkingen. De GKB kampt met onzekerheden door de pandemie en strategische koerswijzigingen, maar blijft zich richten op schuldhulpverlening. WPDA anticipeert op veranderingen in de arbeidsmarkt en de nieuwe inburgeringswet, met een focus op werk en participatie. Publiek Vervoer richt zich op de integratie van vervoersstromen en efficiëntieverbetering. De gemeente Assen streeft naar minimale algemene reserves bij verbonden partijen om meer middelen beschikbaar te houden voor primaire taken.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD) VeiligheidsRegio Drenthe (VRD) Recreatieschap Drenthe Evaluatie Milieu Bevoegd gezag Ziekteverzuim Ketenpartners WeerstandsvermogenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kaderbrieven GGD Drenthe COVID-19 Gemeentelijke KredietBank (GKB) WerkPlein Drentse Aa (WPDA) Publiek Vervoer Sociaal Domein Financiële kaders Coronavirus Flexibiliteit personeelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kaderbrieven 2022 RUD, VRD en Recreatieschap". Het voorstel betreft het indienen van een zienswijze op de kaderbrief 2022 van de Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD) en geen zienswijze op de kaderbrieven van de VeiligheidsRegio Drenthe (VRD) en Recreatieschap Drenthe. De RUD moet voorafgaand aan de conceptbegroting 2022 voorstellen aan het algemeen bestuur voorleggen over de beheersing van dreigende kostenstijgingen. De kaderbrieven bevatten beleidsmatige en financiële kaders voor de begroting van 2022.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele punten die verder uitgewerkt moeten worden, zoals de financiële onderbouwing van de kostenstijgingen bij de RUD.
Rol van de raad:
De raad moet een zienswijze indienen op de kaderbrief van de RUD en besluiten of er zienswijzen op de andere kaderbrieven nodig zijn.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde zienswijze op de kaderbrief van de RUD en of zij de financiële risico's en kostenstijgingen acceptabel vinden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART geformuleerd. Er zijn onduidelijkheden over de financiële impact en de beheersmaatregelen voor de kostenstijgingen bij de RUD.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om een zienswijze in te dienen op de kaderbrief van de RUD en geen zienswijze op de kaderbrieven van de VRD en Recreatieschap Drenthe.
Participatie:
Er is geen specifieke informatie over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een aandachtsgebied voor het Recreatieschap Drenthe, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn aanzienlijke financiële gevolgen, vooral door de kostenstijgingen bij de RUD. Het voorstel vraagt om een nadere uitwerking van de financiële impact en mogelijke scenario's om deze kosten te beheersen. De dekking van deze kosten is nog niet volledig uitgewerkt. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Amendement Kaderbrief RUD 2021". Het amendement betreft een reactie van de Raad van Assen op de Kaderbrief van de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD). De raad uit kritiek op het gebruik van onduidelijke taal en het gebrek aan oplossingen in de kaderbrief. Er zijn zorgen over de interne organisatie, zoals het niet op orde zijn van het zaaksysteem en het hoge ziekteverzuim. Financiële beheersbaarheid en de gevolgen van de Omgevingswet worden in twijfel getrokken. Er wordt gepleit voor samenwerking met andere omgevingsdiensten en benadrukt dat de kaderbrief ook naar de raden moet worden gestuurd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in het adresseren van de belangrijkste zorgen en kritiekpunten met betrekking tot de Kaderbrief van de RUD. Het biedt echter weinig concrete oplossingen of aanbevelingen voor de genoemde problemen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de kaderbrief te evalueren en feedback te geven aan de RUD. De raad moet ook beslissen over de goedkeuring van het amendement en eventuele verdere stappen ondernemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de kritiek en aanbevelingen in het amendement. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van samenwerking met andere omgevingsdiensten en de financiële implicaties van de Omgevingswet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke doelen of tijdlijnen genoemd. Er zijn ook inconsistenties, zoals het gebrek aan duidelijkheid over de financiële gevolgen van de Omgevingswet.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en de voorgestelde reactie naar de RUD sturen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt dat de kaderbrief ook naar de raden moet worden gestuurd, wat wijst op een wens voor meer betrokkenheid en participatie van de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van klimaatdoelen en energiebesparing, maar het is niet het centrale onderwerp van het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn zorgen over de financiële beheersbaarheid van de RUD en de gevolgen van de Omgevingswet, maar het voorstel biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor deze gevolgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kaderbrief RUD (Regionale Uitvoeringsdienst) Ziekteverzuim Omgevingswet Financiering Samenwerking Milieuproblematiek Intergemeentelijke raadswerkgroep Zaaksysteem KlimaatdoelenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Amendement Kaderbrief VRD 2021". Het amendement betreft een wijziging van beslispunt 1.2 in het raadsvoorstel over de kaderbrieven van 2022 voor de RUD, VRD en het Recreatieschap. Het amendement vraagt om een meer gedetailleerde kaderbrief van de VRD, met specifieke aandacht voor de invloed van autonome ontwikkelingen op financieel en beleidsmatig gebied. Daarnaast wordt gevraagd om een plan voor de doorontwikkeling van de VRD tot crisisbeheersorganisatie, inclusief kostenraming, en om tijdige informatie over relevante ontwikkelingen binnen de VRD.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke informatie en acties worden verwacht van de VRD. Het vraagt om meer gedetailleerde prognoses en analyses, een plan voor doorontwikkeling, en tijdige updates over relevante ontwikkelingen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen en te beslissen of de voorgestelde wijzigingen in het raadsvoorstel worden aangenomen. De raad moet ook toezien op de uitvoering van de gevraagde acties door de VRD.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de mate van detail en controle die de raad wenst over de activiteiten van de VRD. Er moet worden besloten of de gevraagde informatie en plannen noodzakelijk zijn voor een goede governance en of de kosten hiervoor gerechtvaardigd zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke informatie en plannen vraagt. Echter, het is niet volledig SMART omdat er geen duidelijke deadlines worden genoemd voor het aanleveren van de gevraagde informatie en plannen.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, verworpen of ingetrokken. Dit besluit bepaalt of de VRD de gevraagde informatie en plannen moet leveren.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de interne governance en informatievoorziening van de VRD.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op crisisbeheersing en financiële en beleidsmatige prognoses.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een kostenraming voor de doorontwikkeling van de VRD tot crisisbeheersorganisatie, maar geeft geen details over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden moeten worden. Dit zou een punt van aandacht moeten zijn voor de raad bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Kaderbrief VRD (Veiligheidsregio Drenthe) Prognoses/analyses Crisisbeheersorganisatie Ontwikkelingen Begroting 2022 Kostenraming Doorontwikkeling RaadswerkgroepVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Kaderbrief WPDA 2021" en richt zich op de financiële onduidelijkheden in de kaderbrief van de WPDA. De raad van Assen wil dat de WPDA meer concrete verwachtingen, analyses en prognoses geeft over de financiële onzekerheden voor het begrotingsjaar 2022. De kaderbrief wordt als te algemeen beschouwd, en de raad vraagt om meer gedetailleerde informatie in toekomstige documenten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het amendement is specifiek en duidelijk in zijn verzoek om meer gedetailleerde financiële informatie. Het benoemt de tekortkomingen in de huidige kaderbrief en geeft aan wat er in de toekomst verwacht wordt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om toezicht te houden op de financiële plannen en kaders die door de WPDA worden gepresenteerd. Ze moeten ervoor zorgen dat de financiële documenten voldoende gedetailleerd en onderbouwd zijn om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het verzoek om meer gedetailleerde financiële informatie van de WPDA. Dit kan invloed hebben op de manier waarop de WPDA haar financiële rapportages in de toekomst opstelt.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek in zijn verzoek om meer gedetailleerde informatie, maar het is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke deadlines of meetbare criteria voor de gevraagde informatie bevat.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen, wat betekent dat ze de WPDA vragen om meer gedetailleerde financiële informatie in toekomstige kaderbrieven.
Participatie:
Het amendement zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit amendement.
Financiële Gevolgen:
Het amendement zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het vraagt om meer inzicht in de financiële gevolgen van de onzekerheden die door de WPDA zijn genoemd. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Kaderbrief WPDA Onzekerheden Financiële effecten Verwachtingen Analyses Prognoses Begroting 2022 Toekomstige kaderbrievenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Amendement Kaderbrief VRD 2021". Het amendement betreft een wijziging van beslispunt 1.2 in het raadsvoorstel over de kaderbrieven van 2022 voor de RUD, VRD en het Recreatieschap. Het amendement vraagt om een meer gedetailleerde kaderbrief van de VRD, met specifieke aandacht voor de invloed van autonome ontwikkelingen op financieel en beleidsmatig gebied. Daarnaast wordt gevraagd om een plan voor de doorontwikkeling van de VRD tot crisisbeheersorganisatie, inclusief kostenraming, en om tijdige informatie over relevante ontwikkelingen binnen de VRD.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke informatie en acties worden verwacht van de VRD. Het vraagt om meer gedetailleerde prognoses en analyses, een plan voor doorontwikkeling, en tijdige updates over relevante ontwikkelingen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen en te beslissen of de voorgestelde wijzigingen in het raadsvoorstel worden aangenomen. De raad moet ook toezien op de uitvoering van de gevraagde acties door de VRD.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de mate van detail en controle die de raad wenst over de activiteiten van de VRD. Er moet worden besloten of de gevraagde informatie en plannen noodzakelijk zijn voor een goede governance en of de kosten hiervoor gerechtvaardigd zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke informatie en plannen vraagt. Echter, het is niet volledig SMART omdat er geen duidelijke deadlines worden genoemd voor het aanleveren van de gevraagde informatie en plannen.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, verworpen of ingetrokken. Dit besluit bepaalt of de VRD de gevraagde informatie en plannen moet leveren.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de interne governance en informatievoorziening van de VRD.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op crisisbeheersing en financiële en beleidsmatige prognoses.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een kostenraming voor de doorontwikkeling van de VRD tot crisisbeheersorganisatie, maar geeft geen details over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden moeten worden. Dit zou een punt van aandacht moeten zijn voor de raad bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Kaderbrief VRD (Veiligheidsregio Drenthe) Prognoses/analyses Crisisbeheersorganisatie Ontwikkelingen Begroting 2022 Kostenraming Doorontwikkeling RaadswerkgroepVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Kaderbrief WPDA 2021" en richt zich op de financiële onduidelijkheden in de kaderbrief van de WPDA. De raad van Assen wil dat de WPDA meer concrete verwachtingen, analyses en prognoses geeft over de financiële onzekerheden voor het begrotingsjaar 2022. De kaderbrief wordt als te algemeen beschouwd, en de raad vraagt om meer gedetailleerde informatie in toekomstige documenten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het amendement is specifiek en duidelijk in zijn verzoek om meer gedetailleerde financiële informatie. Het benoemt de tekortkomingen in de huidige kaderbrief en geeft aan wat er in de toekomst verwacht wordt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om toezicht te houden op de financiële plannen en kaders die door de WPDA worden gepresenteerd. Ze moeten ervoor zorgen dat de financiële documenten voldoende gedetailleerd en onderbouwd zijn om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het verzoek om meer gedetailleerde financiële informatie van de WPDA. Dit kan invloed hebben op de manier waarop de WPDA haar financiële rapportages in de toekomst opstelt.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek in zijn verzoek om meer gedetailleerde informatie, maar het is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke deadlines of meetbare criteria voor de gevraagde informatie bevat.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen, wat betekent dat ze de WPDA vragen om meer gedetailleerde financiële informatie in toekomstige kaderbrieven.
Participatie:
Het amendement zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit amendement.
Financiële Gevolgen:
Het amendement zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het vraagt om meer inzicht in de financiële gevolgen van de onzekerheden die door de WPDA zijn genoemd. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Kaderbrief WPDA Onzekerheden Financiële effecten Verwachtingen Analyses Prognoses Begroting 2022 Toekomstige kaderbrievenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Amendement Kaderbrief RUD 2021". Het amendement betreft een reactie van de Raad van Assen op de Kaderbrief van de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD). De raad uit kritiek op het gebruik van onduidelijke taal en het gebrek aan oplossingen in de kaderbrief. Er zijn zorgen over de interne organisatie, zoals het niet op orde zijn van het zaaksysteem en het hoge ziekteverzuim. Financiële beheersbaarheid en de gevolgen van de Omgevingswet worden in twijfel getrokken. Er wordt gepleit voor samenwerking met andere omgevingsdiensten en benadrukt dat de kaderbrief ook naar de raden moet worden gestuurd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in het adresseren van de belangrijkste zorgen en kritiekpunten met betrekking tot de Kaderbrief van de RUD. Het biedt echter weinig concrete oplossingen of aanbevelingen voor de genoemde problemen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de kaderbrief te evalueren en feedback te geven aan de RUD. De raad moet ook beslissen over de goedkeuring van het amendement en eventuele verdere stappen ondernemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de kritiek en aanbevelingen in het amendement. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van samenwerking met andere omgevingsdiensten en de financiële implicaties van de Omgevingswet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke doelen of tijdlijnen genoemd. Er zijn ook inconsistenties, zoals het gebrek aan duidelijkheid over de financiële gevolgen van de Omgevingswet.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en de voorgestelde reactie naar de RUD sturen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt dat de kaderbrief ook naar de raden moet worden gestuurd, wat wijst op een wens voor meer betrokkenheid en participatie van de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van klimaatdoelen en energiebesparing, maar het is niet het centrale onderwerp van het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn zorgen over de financiële beheersbaarheid van de RUD en de gevolgen van de Omgevingswet, maar het voorstel biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor deze gevolgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kaderbrief RUD (Regionale Uitvoeringsdienst) Ziekteverzuim Omgevingswet Financiering Samenwerking Milieuproblematiek Intergemeentelijke raadswerkgroep Zaaksysteem KlimaatdoelenVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 10 Verplaatsen komgrens door-fietsroute Groningen-Assen
Veiligheid voorop: Bebouwde komgrens verplaatst op Doorfietsroute Assen-Groningen
In een poging om de veiligheid van alle weggebruikers te verbeteren, heeft de gemeenteraad besloten de bebouwde komgrens op de Doorfietsroute Assen-Groningen te verplaatsen. Dit besluit, dat de maximumsnelheid voor brommers, speed pedelecs en fietsers verlaagt tot 30 km/uur, werd met humor en zelfspot besproken tijdens de raadsvergadering.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 18 maart 2021 werd het voorstel om de bebouwde komgrens op de Doorfietsroute Assen-Groningen te verplaatsen, uitvoerig besproken. Het plan is om de grens te verplaatsen van de Lonerbrug naar het kruispunt met de Vrieserweg. Dit moet de snelheid van fietsers en andere weggebruikers verlagen, waardoor de veiligheid voor voetgangers en honden toeneemt.De VVD-fractie, vertegenwoordigd door de heer Klaver, opende het debat met een luchtige noot. "Het is algemeen bekend dat een snelheidsverlaging de VVD pijn doet," grapte Klaver, verwijzend naar de reputatie van de partij als voorstander van snelheid en vooruitgang. Toch benadrukte hij dat veiligheid voorop staat: "In dit geval staat de veiligheid van voetgangers en viervoeters voorop."
De verplaatsing van de komgrens, die ongeveer € 2.000 kost, wordt gefinancierd uit het projectbudget. Hoewel de verplaatsing onlogisch lijkt vanwege het ontbreken van bebouwing nabij het nieuwe bord, zijn de voordelen voor de veiligheid duidelijk. Klaver stelde voor om de extra reistijd van één minuut, die de verplaatsing met zich meebrengt, op te nemen in de actuele verkeersinformatie.
De discussie werd afgesloten met een positieve noot van de Partij van de Arbeid. "Ondanks dat de tijd nu iets langer wordt, zijn we toch voor," aldus een van de raadsleden. Ook de heer Rengers van de PvdA voegde toe: "Nu mijn fiets 65 jaar oud is, moet hij zich een beetje aanpassen aan de snelheid van het hedendaagse."
Het voorstel werd zonder stemming aangenomen, waarmee de vergadering op een luchtige toon werd afgesloten. De voorzitter bedankte de raadsleden voor hun inzet en wenste iedereen een veilige reis naar huis.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het verplaatsen van de bebouwde komgrens op de Doorfietsroute Assen-Groningen, specifiek van de Lonerbrug naar het kruispunt met de Vrieserweg. Dit besluit is genomen om de maximumsnelheid voor brommers, speed pedelecs en fietsers te verlagen tot 30 km/uur, waardoor de snelheidsverschillen met voetgangers afnemen en de veiligheid voor alle weggebruikers verbetert. De verplaatsing van de komgrens zorgt ervoor dat het gehele traject binnen de bebouwde kom valt, waar ook een aanlijnplicht voor honden geldt. Hoewel de verplaatsing onlogisch lijkt door het ontbreken van bebouwing nabij het bord, zijn er voordelen voor de veiligheid van fietsers, bromfietsers, voetgangers en honden. De kosten voor de verplaatsing bedragen circa € 2.000 en worden gedekt uit het projectbudget. Bezwaar kan binnen zes weken na bekendmaking worden ingediend, maar dit wordt niet verwacht. Het besluit is vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 18 maart 2021.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Doorfietsroute Bebouwde komgrens Kanaaldijk Lonerbrug Vrieserweg Snelheidsverlaging Speed pedelecs Brom-/fietspad Veiligheid MarsdijkVerfijning van de zoekopdracht: