13-02-2020 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening en mededelingen
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 04 Ingekomen stukken
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 04a Ingekomen stukken: brieven van inwoners
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 05 Vaststellen besluitenlijst van 16 januari 2020 en 6 februari 2020
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 06 Vraagrecht raadsleden en inwoners
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 07 Benoeming lid Accountantscommissie
Nieuwe balans in Assense accountantscommissie na coalitiewisseling
De gemeenteraad van Assen heeft ingestemd met de benoeming van mevrouw M.O. Deen-Werkman als nieuw lid van de accountantscommissie. Deze wijziging was noodzakelijk na de toetreding van D66 tot de coalitie, waardoor de balans tussen coalitie- en niet-coalitieleden verstoord raakte.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het ontslag en de benoeming van een lid van de accountantscommissie van de gemeente Assen. De heer Marskamp heeft zijn ontslag als lid van de commissie ingediend, effectief vanaf 13 februari 2020, om de samenstelling van de commissie in overeenstemming te brengen met de verordening. Mevrouw M.O. Deen-Werkman wordt voorgedragen als zijn opvolger, eveneens met ingang van 13 februari 2020, en zal deze rol vervullen tot het einde van de raadsperiode 2018-2022. De wijziging is noodzakelijk omdat de toetreding van D66 tot de coalitie de balans tussen coalitie- en niet-coalitieleden in de commissie heeft verstoord. Na de benoeming van mevrouw Deen-Werkman moet de commissie een nieuwe voorzitter kiezen, aangezien de heer Marskamp deze rol vervulde.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontslag en benoeming lid accountantscommissie". Het voorstel betreft het honoreren van het ontslagverzoek van de heer Marskamp als lid van de accountantscommissie en de benoeming van mevrouw M.O. Deen-Werkman als zijn opvolger. Dit is noodzakelijk om de samenstelling van de commissie in overeenstemming te brengen met de Controleverordening van de gemeente Assen, die een evenwichtige vertegenwoordiging van coalitie- en niet-coalitiepartijen voorschrijft. De wijziging is nodig omdat D66 recentelijk tot de coalitie is toegetreden, waardoor de huidige samenstelling niet meer voldoet aan de verordening.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de reden voor de wijziging in de samenstelling van de accountantscommissie uiteenzet en de voorgestelde oplossing biedt. Het bevat de noodzakelijke beslispunten en een toelichting op de achtergrond en noodzaak van de wijziging.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het ontslag van de heer Marskamp te honoreren en de benoeming van mevrouw Deen-Werkman goed te keuren. Daarnaast moet de raad na de benoeming een nieuwe voorzitter voor de accountantscommissie aanwijzen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het waarborgen van een evenwichtige vertegenwoordiging in de accountantscommissie, zoals voorgeschreven door de verordening. Dit vereist het maken van keuzes over welke partijen vertegenwoordigd zijn en wie de nieuwe voorzitter wordt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, aangezien het vooral een administratieve wijziging betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het ontslag van de heer Marskamp te honoreren en mevrouw Deen-Werkman te benoemen als lid van de accountantscommissie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne aangelegenheid van de raad betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve wijziging betreft zonder directe impact op milieubeleid of duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, wat logisch is gezien de aard van de wijziging. Er zijn geen extra kosten of baten verbonden aan de benoeming of het ontslag van commissieleden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Accountantscommissie Ontslagverzoek Benoeming Coalitiepartijen Niet-coalitiepartijen Controleverordening Doeltreffende accountantscontrole Evenwichtige vertegenwoordiging Voorzitter RaadsperiodeVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 08 Benoeming lid Rekenkamercommissie (RKC)
Nieuwe gezichten in de Rekenkamercommissie Assen: Dijkman en Van den Beemt-Tjeerdsma benoemd
De gemeenteraad van Assen heeft unaniem besloten om de heer H.B. Dijkman te benoemen als extern lid van de Rekenkamercommissie voor een periode van zes jaar. Daarnaast is mevrouw A. van den Beemt-Tjeerdsma benoemd tot vicevoorzitter. Deze benoemingen zorgen ervoor dat de commissie weer volledig is en voldoen aan de gemeentelijke verordening.
Samenvatting
De gemeente Assen heeft besloten om de heer H.B. Dijkman te benoemen als extern lid van de Rekenkamercommissie voor een periode van zes jaar, beginnend op 17 maart 2020. Dit besluit volgt op een sollicitatieprocedure waarbij 22 kandidaten zich hadden aangemeld. De selectiecommissie koos Dijkman vanwege zijn expertise en onafhankelijkheid. Daarnaast is mevrouw A. van den Beemt-Tjeerdsma benoemd tot vicevoorzitter van de commissie voor de resterende duur van haar lidmaatschap, tot 20 september 2024. Deze benoemingen zorgen ervoor dat de Rekenkamercommissie weer volledig is en voldoen aan de verordening van de gemeente Assen. De benoemingen worden gecommuniceerd via de Berichten van de Brink, een persbericht en sociale media.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Benoeming extern lid Rekenkamercommissie
Samenvatting: Het voorstel betreft de benoeming van de heer H.B. Dijkman als extern lid van de Rekenkamercommissie van de gemeente Assen voor een periode van zes jaar, ingaande op 17 maart 2020. Daarnaast wordt mevrouw A. van den Beemt-Tjeerdsma voorgesteld als vicevoorzitter voor de resterende duur van haar lidmaatschap tot 20 september 2024. De benoemingen zijn noodzakelijk vanwege het aflopen van het lidmaatschap van mevrouw C. van der Weijden. De selectieprocedure voor het nieuwe lidmaatschap is zorgvuldig uitgevoerd, waarbij de commissie de heer Dijkman aanbeveelt op basis van zijn expertise en onafhankelijkheid.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het beschrijft de noodzaak van de benoemingen, de selectieprocedure, en de financiële implicaties. Er zijn geen kanttekeningen of onduidelijkheden vermeld.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en een besluit te nemen over de benoemingen. Het is een besluitvormende taak waarbij de raad instemt met de voorgestelde kandidaten.
Politieke Keuzes
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk procedureel is. De raad moet echter vertrouwen hebben in de selectieprocedure en de voorgestelde kandidaten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het benoemt specifieke kandidaten, tijdsduur, en financiële vergoedingen. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de heer H.B. Dijkman te benoemen als extern lid en mevrouw A. van den Beemt-Tjeerdsma als vicevoorzitter van de Rekenkamercommissie.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat na het raadsbesluit de benoemingen worden gecommuniceerd via diverse kanalen, zoals de Berichten van de Brink, persberichten, en sociale media. Er is geen directe participatie van burgers in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een benoemingsprocedure betreft.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot een maandelijkse vergoeding van €250 voor het externe lid, gedekt uit het budget van de Rekenkamercommissie. Dit is duidelijk aangegeven in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Extern lid H.B. Dijkman Vicevoorzitter A. van den Beemt-Tjeerdsma Selectieprocedure Gemeentewet Verordening Sollicitatieprocedure Expertise en onafhankelijkheidVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 09 Kadernota Integraal veiligheidsbeleid 2020-2024
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kadernota Integraal Veiligheidsbeleid Gemeente Assen 2020-2024". Het voorstel betreft de vaststelling van een kadernota die de prioriteiten en strategieën voor het veiligheidsbeleid van de gemeente Assen voor de periode 2020-2024 beschrijft. De nota is wettelijk verplicht en wordt elke vier jaar opgesteld. Het document legt de nadruk op het bevorderen van een veilige en leefbare stad, met prioriteiten zoals Veiligheid & Overlast, Aanpak Criminaliteit en Sociale Stabiliteit. Het jaarprogramma 2020 is gebaseerd op deze kadernota en zal na goedkeuring door de raad worden vastgesteld door de lokale driehoek.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de wettelijke verplichting, de betrokkenheid van de raad, de prioriteiten en de procedure voor vaststelling beschrijft. Het bevat ook bijlagen die verdere details bieden.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de kadernota vast te stellen. Ze zijn betrokken geweest bij de ontwikkeling van het beleid en hebben de prioriteiten goedgekeurd tijdens een consulterende bijeenkomst.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de prioriteiten en strategieën voor het veiligheidsbeleid. Dit omvat keuzes over de focus op specifieke veiligheidsproblemen en de aanpak daarvan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Kadernota Integraal Veiligheidsbeleid 2020-2024 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de veiligheidspartners geïnformeerd zullen worden over de nieuwe kadernota en het jaarprogramma. Er is geen specifieke vermelding van bredere participatie van burgers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel is budgetneutraal opgesteld, met het principe "oud voor nieuw". Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsmethoden genoemd.
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Jannie Drenthe - SP
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Jannie Drenthe - SP
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Clemens Otto - Assen Centraal
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
A. Smit - Wethouder
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Bouke Weening - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M. Rasker - Wethouder
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Anna Hendrikse
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Onbekende spreker
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
S. Bakker
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Clemens Otto - Assen Centraal
A. Smit - Wethouder
Bouke Weening - ChristenUnie
M. Rasker - Wethouder
Anna Hendrikse -
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
Onbekende spreker -
S. Bakker -
Agendapunt 10 Wijziging APV gemeente Assen (ondermijning)
Samenvatting
De gemeente Assen heeft een voorstel gedaan om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) te wijzigen met als doel ondermijnende criminaliteit tegen te gaan. Het voorstel, dat op 13 februari 2020 door de gemeenteraad is vastgesteld, introduceert een artikel dat de burgemeester de bevoegdheid geeft om een vergunningplicht in te voeren voor bepaalde panden, branches of gebieden met structurele problematiek. Dit kan betrekking hebben op specifieke wijken, straten of de gehele gemeente. De vergunningplicht is bedoeld om de openbare orde en veiligheid te waarborgen en een malafide ondernemingsklimaat te voorkomen. Hoewel de maatregel ook bezwarend kan zijn voor bonafide ondernemers, wordt verwacht dat het een preventieve werking heeft. De wijzigingen worden gepubliceerd en er zal actief gecommuniceerd worden bij het aanwijzen van specifieke gebieden of branches.
-
5. Wijzigen Algemene Plaatelijke Verordening gemeente Assen, raadsvoorstel (GEWIJZIGD).docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijzigen Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Assen (ondermijning)." Het voorstel beoogt de APV van Assen aan te vullen met een artikel dat de burgemeester de bevoegdheid geeft om een vergunningplicht in te voeren voor panden, branches of gebieden met ernstige structurele problematiek. Dit is bedoeld om ondermijnende criminaliteit tegen te gaan door de openbare orde en veiligheid te reguleren. De vergunningplicht kan preventief werken en is een antwoord op vragen van de raad over de aanpak van malafide ondernemers.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de voorgestelde wijziging, de beoogde effecten, argumenten voor de wijziging, en kanttekeningen. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde financiële analyse en een concreet plan voor de implementatie van de vergunningplicht.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de wijzigingsverordening vast te stellen. Ze moeten beoordelen of de voorgestelde wijziging in lijn is met de gemeentelijke doelen en of het effectief zal zijn in het bestrijden van ondermijnende criminaliteit.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de bevoegdheid van de burgemeester om een vergunningplicht in te voeren willen ondersteunen. Ze moeten ook overwegen hoe ze de balans willen bewaren tussen het bestrijden van criminaliteit en het niet onnodig belasten van bonafide ondernemers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een tijdsgebonden plan, en een realistische inschatting van de impact. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële gevolgen zijn niet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de wijzigingsverordening willen vaststellen, waarmee ze de burgemeester de bevoegdheid geven om een vergunningplicht in te voeren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de wijzigingen worden gepubliceerd en dat er actief gecommuniceerd wordt bij het aanwijzen van een branche, pand of gebied. Er is echter geen sprake van directe participatie van burgers of ondernemers in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op openbare orde en veiligheid.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen in het voorstel. Dit kan een gemis zijn, aangezien de invoering van een vergunningplicht mogelijk administratieve kosten met zich meebrengt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ondermijnende criminaliteit Vergunningplicht Openbare orde Veiligheid Malafide ondernemers Leefbaarheid Bonafide ondernemers Bedrijfsmatige activiteiten Preventieve werking OndernemersklimaatVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijzigen Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Assen". Het voorstel beoogt de APV van Assen aan te vullen met een artikel dat de invoering van een vergunningplicht mogelijk maakt voor panden, branches of gebieden met ernstige structurele problematiek. Dit is bedoeld om ondermijnende criminaliteit tegen te gaan en de openbare orde en veiligheid te waarborgen. De burgemeester krijgt de bevoegdheid om deze vergunningplicht in te voeren, wat een preventieve werking zou moeten hebben tegen malafide ondernemers.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context, beoogde effecten, argumenten en kanttekeningen behandelt. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde financiële analyse en een concreet plan voor de implementatie van de vergunningplicht.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Ze hebben de bevoegdheid om openbare belangen te reguleren en moeten beslissen of de voorgestelde wijziging in de APV passend is.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de bevoegdheid willen geven aan de burgemeester om een vergunningplicht in te voeren. Ze moeten ook overwegen hoe ze de balans willen bewaren tussen het bestrijden van criminaliteit en het niet onnodig belasten van bonafide ondernemers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke meetbare doelen en een tijdsbestek voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op bonafide ondernemers is een punt van zorg.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de voorgestelde wijziging van de APV willen vaststellen, waarmee ze de burgemeester de bevoegdheid geven om een vergunningplicht in te voeren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de wijzigingen worden gepubliceerd en dat er actief gecommuniceerd zal worden bij het aanwijzen van een branche, pand of gebied. Er is echter geen sprake van directe participatie van burgers of ondernemers in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op openbare orde en veiligheid.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen genoemd, en er is geen informatie over hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt dat verder uitgewerkt moet worden.
Agendapunt 11 Uitvoeringskrediet verduurzaming Sporthal Marsdijk
Assen zet groene stap met renovatie Sporthal Marsdijk
De gemeenteraad van Assen heeft ingestemd met een uitvoeringskrediet van € 2,69 miljoen voor de verduurzaming en renovatie van Sporthal Marsdijk. Dit project is een belangrijke stap in de ambitie van de gemeente om tegen 2030 CO2-neutraal te zijn.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad van Assen werd het voorstel voor de renovatie en verduurzaming van Sporthal Marsdijk besproken. Het plan omvat onder andere de vernieuwing van kleedkamers, verlichting en de klimaatinstallatie, met als doel de levensduur van de sporthal met 30 jaar te verlengen. De financiering komt uit diverse bronnen, waaronder een BTW-teruggave en lagere energielasten.De SP toonde zich tevreden met de vervanging van de houten wanden door geluiddempende wanden, maar uitte zorgen over mogelijke budgetoverschrijdingen. "Deze gemeente heeft vele projecten gekend die vele malen hoger uitvielen," aldus de SP. De partij drong erop aan dat de kosten binnen het begrote bedrag blijven, gezien de huidige financiële situatie van de gemeente.
Stadspartij Plop was teleurgesteld over het gebrek aan bredere duurzaamheidsmaatregelen, zoals waterbesparing. "Duurzaamheid wordt in onze optiek zo te weinig serieus genomen," stelde de partij. Ze benadrukten het belang van een gedegen financiële onderbouwing, vooral met betrekking tot de landelijke subsidie, de zogenaamde spukmiddelen.
50Plus en de VVD spraken hun steun uit voor renovatie boven nieuwbouw, gezien de financiële situatie van de gemeente. "Hoewel nieuwbouw op den duur waarschijnlijk meer financiële winst zou geven, is renovatie nu de beste optie," aldus de VVD.
D66 prees de balans tussen duurzaamheid en sportvoorzieningen in de wijk. "We hebben het wel over heel erg veel geld, maar dan kunnen we in ieder geval weer 30 jaar uit de voeten," aldus D66.
Wethouder Pauwels benadrukte dat het project onderdeel is van een bredere ambitie om gemeentelijk vastgoed te verduurzamen. "We hebben al veel lessen geleerd uit eerdere pilots," zei Pauwels. Hij erkende de zorgen over de spukmiddelen, maar gaf aan dat het risico moeilijk in te schatten is.
Na een uitgebreide discussie stemde de raad in met het voorstel, zonder dat er stemming nodig was. GroenLinks gaf nog een stemverklaring af en sprak volmondig steun uit voor het voorstel. Met deze goedkeuring kan de renovatie van Sporthal Marsdijk komende zomer van start gaan, een belangrijke stap voor de wijk Marsdijk, de scholen en sportverenigingen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het beschikbaar stellen van een uitvoeringskrediet van € 2,69 miljoen voor de verduurzaming en renovatie van de Sporthal Marsdijk in Assen. De gemeente streeft naar CO2-neutraliteit in 2030 en ziet het verduurzamen van gemeentelijke panden als een belangrijke stap. De renovatie omvat onder andere het vernieuwen van kleedkamers en verlichting, en onderhoud aan de klimaatinstallatie. De levensduur van de sporthal wordt verlengd tot 30 jaar. De financiering komt uit verschillende bronnen, waaronder een BTW-teruggave, lagere energielasten, en een pilot project duurzaamheid. De toegankelijkheid van de hal wordt verbeterd om te voldoen aan het VN-verdrag inzake toegankelijkheid. De planning is krap, maar er wordt gewerkt aan optimalisatie om de overlast voor gebruikers te beperken. De tarieven voor zaalhuur blijven ongewijzigd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Uitvoeringskrediet verduurzaming Marsdijkhal
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Uitvoeringskrediet verduurzaming Sporthal Marsdijk". Het doel is om € 2,69 miljoen beschikbaar te stellen voor de verduurzaming en renovatie van de sporthal Marsdijk. Dit project is een pilot in het kader van de gemeentelijke ambitie om in 2030 CO2-neutraal te zijn. De werkzaamheden omvatten onder andere het vernieuwen van kleedkamers, verlichting en klimaatinstallaties, en het verbeteren van de toegankelijkheid. De financiering komt uit verschillende bronnen, waaronder een BTW-teruggave en lagere energielasten. De levensduur van de sporthal wordt verlengd tot 30 jaar.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke beslispunten, een gedetailleerde financiële onderbouwing en een uitleg van de beoogde effecten en argumenten. Er zijn echter enkele kanttekeningen, zoals de krappe planning.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het uitvoeringskrediet en de bijbehorende begrotingswijzigingen goedkeuren. De raad speelt een cruciale rol in het al dan niet doorgaan van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de verduurzaming van de sporthal als prioriteit zien en of zij akkoord gaan met de voorgestelde financiering en planning. Ook de keuze om te investeren in toegankelijkheid is een politieke afweging.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen, zoals CO2-reductie en verlenging van de levensduur. De tijdsplanning is echter krap, wat een risico vormt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de planning kan een punt van zorg zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het uitvoeringskrediet van € 2,69 miljoen goed te keuren en de bijbehorende begrotingswijzigingen vast te stellen.
Participatie:
Er is overleg geweest met de beheerder en gebruikers van de sporthal. Een communicatieplan wordt opgesteld om hen tijdens de uitvoering te informeren en te betrekken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in dit voorstel. Het project draagt bij aan de gemeentelijke ambitie om CO2-neutraal te worden en dient als pilot voor verdere verduurzaming van gemeentelijk vastgoed.
Financiële gevolgen:
De totale kosten bedragen € 2,69 miljoen. De dekking komt uit verschillende bronnen, zoals de SPUK-middelen, lagere energielasten en een pilot project duurzaamheid. De financiële onderbouwing is gedetailleerd en lijkt solide.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verduurzaming Sporthal Marsdijk Uitvoeringskrediet Renovatie CO2-neutraal Levensduur Toegankelijkheid Installaties Energielasten Masterplan verduurzaming Maatschappelijk VastgoedVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Uitvoeringskrediet verduurzaming Marsdijkhal
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Uitvoeringskrediet verduurzaming Sporthal Marsdijk". Het doel is om € 2,69 miljoen beschikbaar te stellen voor de verduurzaming en renovatie van de sporthal Marsdijk. Dit project is een pilot in lijn met de gemeentelijke ambitie om in 2030 CO2-neutraal te zijn. De werkzaamheden omvatten onder andere het vernieuwen van installaties, kleedkamers en verlichting, en het verbeteren van de toegankelijkheid. De financiering komt uit diverse bronnen, waaronder een BTW-teruggave en lagere energielasten. De renovatie verlengt de levensduur van de sporthal tot 30 jaar en draagt bij aan de gemeentelijke duurzaamheidsdoelstellingen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke beslispunten, een financiële onderbouwing, en een toelichting op de beoogde effecten en argumenten. Er is ook aandacht voor de planning en participatie van betrokkenen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het uitvoeringskrediet en de financiële dekking ervan. Daarnaast moet de raad instemmen met de verlenging van de levensduur van de sporthal en de afboeking van de huidige installaties.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de verduurzaming en renovatie van de sporthal willen ondersteunen, gezien de financiële implicaties en de strategische duurzaamheidsdoelstellingen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen, een tijdsbestek, en meetbare financiële aspecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de krappe planning kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het uitvoeringskrediet van € 2,69 miljoen goed te keuren en de financiële dekking zoals voorgesteld te accepteren.
Participatie:
Er is overleg geweest met de beheerder en gebruikers van de sporthal. Een communicatieplan wordt opgesteld om hen tijdens de uitvoering te betrekken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met een focus op CO2-reductie en energie-efficiëntie.
Financiële gevolgen:
De totale kosten bedragen € 2,69 miljoen. De dekking komt uit verschillende bronnen, waaronder een BTW-teruggave, lagere energielasten, en een pilot project duurzaamheid. De financiële dekking is gedetailleerd uitgewerkt, wat de haalbaarheid ondersteunt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verduurzaming Sporthal Marsdijk CO2 neutraal Renovatie Levensduur Toegankelijkheid Installaties Energielasten Masterplan Maatschappelijk vastgoedVerfijning van de zoekopdracht:
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Bas Ananias - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M. Pauwels
Clemens Otto - Assen Centraal
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M. Pauwels
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Bas Ananias - SP
Remi Moes -
Hans Marskamp -
Agendapunt 12 Verlenging vrijstelling woonplaatsvereiste wethouder Dekker
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontheffing woonplaatsbeginsel wethouder C.T. Dekker". Het voorstel betreft het verlenen van een ontheffing aan wethouder C.T. Dekker van het vereiste om ingezetene te zijn van de gemeente Assen, voor de duur van één jaar. Dit is een verlenging van een eerdere ontheffing die in februari 2019 werd verleend. De ontheffing is noodzakelijk omdat mevrouw Dekker in Groningen woont en de Gemeentewet voorschrijft dat een wethouder ingezetene moet zijn van de gemeente waarin hij of zij dient, tenzij er een ontheffing is verleend.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is beknopt en duidelijk, maar mist gedetailleerde argumentatie of overwegingen waarom de ontheffing opnieuw noodzakelijk is. Er zijn geen kanttekeningen of risico's vermeld, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over het al dan niet verlenen van de ontheffing. Dit is een formele bevoegdheid van de raad op basis van de Gemeentewet.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet toestaan van een uitzondering op de wettelijke vereiste van ingezetenschap voor wethouders. Dit kan afhangen van de beoordeling van de noodzaak en de impact van de ontheffing.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (een jaar), maar mist meetbare en haalbare criteria. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen, wat het minder SMART maakt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van argumenten kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de ontheffing voor wethouder Dekker voor een jaar verleent.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie in dit voorstel. Het betreft een interne aangelegenheid van de gemeenteraad zonder directe betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve en juridische kwestie betreft.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig of aangegeven.
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 13 Delegatiebesluit werkgeversommissie in verband met de WNRA
Nieuwe Verordening Werkgeverscommissie Assen: Een Stap Vooruit in Arbeidsvoorwaarden
De gemeenteraad van Assen heeft unaniem ingestemd met de vaststelling van de "Verordening op de werkgeverscommissie 2020". Deze nieuwe verordening, die de oude uit 2015 vervangt, brengt de arbeidsvoorwaarden van griffiepersoneel in lijn met de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA).
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel voor de vaststelling van de "Verordening op de werkgeverscommissie 2020" door de gemeenteraad van Assen. Het voorstel omvat het intrekken van de verordening uit 2015 en het vaststellen van een nieuwe verordening die in lijn is met de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA), waardoor ambtenaren onder de Cao gemeenten vallen. De nieuwe verordening herstelt de juridische grondslag voor de werkgeversbevoegdheden van de raad en zorgt ervoor dat de arbeidsvoorwaarden van het griffiepersoneel gelijk zijn aan die van andere gemeentelijke ambtenaren. Het overleg met vakbonden over arbeidsvoorwaarden wordt gedelegeerd aan de functionaris die dit namens de ambtelijke organisatie voert. Hoewel een deel van de werkgeverstaken van de raad aan het college wordt overgedragen, blijft de werkgeverscommissie bevoegd om in te grijpen bij onredelijke situaties voor de griffie. Het voorstel werd vastgesteld in de raadsvergadering van 13 februari 2020.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verordening op de werkgeverscommissie 2020
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening voor de werkgeverscommissie van de griffie in de gemeente Assen, ter vervanging van de verordening uit 2015. Dit is noodzakelijk vanwege de invoering van de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA), waardoor de juridische grondslag voor de werkgeversbevoegdheden is gewijzigd. De nieuwe verordening zorgt ervoor dat de arbeidsvoorwaarden van het griffiepersoneel in lijn zijn met die van andere gemeentelijke ambtenaren. Tevens wordt voorgesteld om het overleg met vakbonden over arbeidsvoorwaarden op te dragen aan de functionaris die dit namens de ambtelijke organisatie voert.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft die voortvloeien uit de WNRA en de gevolgen voor de werkgeverscommissie. Het biedt een duidelijke uitleg over de redenen voor de nieuwe verordening en de intrekking van de oude.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de nieuwe verordening vast te stellen en de oude in te trekken. Daarnaast moet de raad beslissen over de overdracht van het overleg met vakbonden aan een specifieke functionaris.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de overdracht van bepaalde werkgeversbevoegdheden aan het college, wat kan worden gezien als een vermindering van directe controle over de arbeidsvoorwaarden van het griffiepersoneel.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de te nemen beslissingen (vaststellen en intrekken van verordeningen). Het is relevant en tijdgebonden, gezien de inwerkingtreding van de WNRA. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen, de oude in te trekken en het overleg met vakbonden op te dragen aan de aangewezen functionaris.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden buiten de raad en de vakbonden. Het legt de nadruk op intern overleg binnen de ambtelijke organisatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en organisatorische aanpassingen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsmaatregelen. Het lijkt erop dat de wijzigingen voornamelijk organisatorisch van aard zijn en geen directe financiële impact hebben.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA) Arbeidsvoorwaarden Werkgeverscommissie Griffiepersoneel Cao gemeenten Georganiseerd Overleg Delegatiebesluit Juridische grondslag Lokale arbeidsvoorwaarden Portefeuillehouder P&OVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 14 M1. Motie Vreemd aan de orde: Verhuurdersheffing
Samenvatting
De gemeenteraad van Assen heeft op 13 februari 2020 een motie besproken over de afschaffing van de verhuurdersheffing. Deze heffing verplicht woningcorporaties om een bedrag aan het Rijk te betalen over de WOZ-waarde van sociale huurwoningen. In Assen leidt dit tot een jaarlijkse afdracht van bijna 1 miljoen euro, wat de investeringsmogelijkheden van corporaties in nieuwbouw, leefbaarheid, verduurzaming en betaalbaarheid beperkt. De motie stelt dat huurders hierdoor financieel benadeeld worden en dat de wachtlijsten voor sociale huurwoningen groeien. De raad verzoekt om samen met Drentse gemeenten, woningcorporaties, de provincie Drenthe en de VNG bij het Rijk aan te dringen op afschaffing van de heffing, zodat de middelen kunnen worden ingezet voor verduurzaming en nieuwbouw. De motie werd aangenomen met een meerderheid van stemmen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Afschaffing verhuurdersheffing". Het doel van de motie is om de gemeenteraad van Assen aan te sporen samen te werken met andere Drentse gemeenten, woningcorporaties, de provincie Drenthe en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) om bij het Rijk aan te dringen op de afschaffing van de verhuurdersheffing. De motie stelt dat de afschaffing van deze heffing woningcorporaties in staat zou stellen meer te investeren in nieuwbouw, verduurzaming en het betaalbaar houden van huurprijzen, wat uiteindelijk de leefbaarheid en duurzaamheid in Assen ten goede zou komen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de problematiek en de gewenste actie. Het bevat constateringen en overwegingen die de noodzaak van de afschaffing van de verhuurdersheffing onderbouwen. Echter, het zou baat hebben bij meer concrete details over hoe de samenwerking met de genoemde partijen vormgegeven zou worden.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de motie te steunen en daarmee het college van burgemeester en wethouders op te dragen om actie te ondernemen richting het Rijk, samen met andere betrokken partijen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de afschaffing van de verhuurdersheffing als prioriteit zien en of zij bereid zijn om samen te werken met andere gemeenten en organisaties om dit te bewerkstelligen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare doelen, een tijdspad en een concrete actieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou sterker zijn met meer concrete stappen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en daarmee het college opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie benadrukt samenwerking met verschillende partijen, maar er is geen specifieke vermelding van participatie van huurders of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in deze motie, aangezien een deel van de vrijgekomen middelen door de afschaffing van de verhuurdersheffing zou worden ingezet voor verduurzaming van woningen.
Financiële gevolgen:
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, maar beoogt financiële ruimte te creëren voor woningcorporaties door de afschaffing van de heffing. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten voor de gemeente gedekt zouden worden, aangezien de focus ligt op het vrijmaken van middelen voor corporaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verhuurdersheffing Woningcorporaties Sociale huurwoningen Verduurzaming Leefbaarheid Nieuwbouw Huurprijzen Wachtlijst Klimaatakkoord Drentse gemeentenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Afschaffing verhuurdersheffing". Het doel van de motie is om de gemeenteraad van Assen aan te sporen samen te werken met andere Drentse gemeenten, woningcorporaties, de provincie Drenthe en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) om bij het Rijk aan te dringen op de afschaffing van de verhuurdersheffing. De motie stelt dat de afschaffing van deze heffing woningcorporaties in staat zou stellen meer te investeren in nieuwbouw, verduurzaming en het betaalbaar houden van huurprijzen, wat uiteindelijk de leefbaarheid en duurzaamheid in Assen ten goede zou komen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de problematiek en de gewenste actie. Het bevat constateringen en overwegingen die de noodzaak van de afschaffing van de verhuurdersheffing onderbouwen. Echter, het zou baat hebben bij meer concrete details over hoe de samenwerking met de genoemde partijen vormgegeven zou worden.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de motie te steunen en daarmee het college van burgemeester en wethouders op te dragen om actie te ondernemen richting het Rijk, samen met andere betrokken partijen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de afschaffing van de verhuurdersheffing als prioriteit zien en of zij bereid zijn om samen te werken met andere gemeenten en organisaties om dit te bewerkstelligen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare doelen, een tijdspad en een concrete actieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou sterker zijn met meer concrete stappen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en daarmee het college opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie benadrukt samenwerking met verschillende partijen, maar er is geen specifieke vermelding van participatie van huurders of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in deze motie, aangezien een deel van de vrijgekomen middelen door de afschaffing van de verhuurdersheffing zou worden ingezet voor verduurzaming van woningen.
Financiële gevolgen:
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, maar beoogt financiële ruimte te creëren voor woningcorporaties door de afschaffing van de heffing. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele kosten voor de gemeente gedekt zouden worden, aangezien de focus ligt op het vrijmaken van middelen voor corporaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verhuurdersheffing Woningcorporaties Sociale huurwoningen Verduurzaming Leefbaarheid Nieuwbouw Huurprijzen Wachtlijst Klimaatakkoord Drentse gemeentenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 M2. Motie Vreemd aan de orde: 75 jaar vrijheid
Samenvatting
De gemeenteraad van Assen heeft een motie aangenomen om het initiatief van het Nederlands Auschwitz Comité te ondersteunen. Dit initiatief betreft de oprichting van een monument in Amsterdam ter nagedachtenis aan de ruim 102.000 Nederlandse Holocaustslachtoffers zonder graf. Het monument is bedoeld als herdenkplaats voor nabestaanden en toekomstige generaties, en draagt bij aan historisch besef en educatie. In Assen zijn 402 stadsgenoten op gruwelijke wijze omgekomen tijdens de Holocaust. De gemeenteraad besluit om de bouw van het monument te ondersteunen met een bijdrage van 50 euro per Asser naam, te dekken vanuit de algemene reserve. De motie werd aangenomen met een meerderheid van stemmen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "75 Jaar Vrijheid" en is ingediend door 50PLUS Assen en GroenLinks Assen. Het voorstel ondersteunt de bouw van een Holocaust Namenmonument in Amsterdam, dat de namen van ruim 102.000 Nederlandse Holocaustslachtoffers zal bevatten. De motie stelt voor dat de gemeente Assen een financiële bijdrage levert van 50 euro per Asser slachtoffer, gedekt uit de algemene reserve. Dit initiatief is bedoeld om het historisch besef te bevorderen en toekomstige generaties te herinneren aan de gruwelen van de Holocaust.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke motivatie voor de financiële bijdrage en legt uit hoe deze gedekt zal worden. Er is echter weinig detail over de praktische uitvoering van de adoptie van namen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij de financiële bijdrage aan het monument goedkeurt en of zij de voorgestelde dekking uit de algemene reserve accepteert.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij het belangrijk vindt om financieel bij te dragen aan een nationaal monument en of zij de voorgestelde dekking uit de algemene reserve passend vindt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële bijdrage per slachtoffer. Het is echter minder specifiek over de uitvoering van de adoptie van namen. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen gesteld.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aanneemt en de voorgestelde financiële bijdrage goedkeurt.
Participatie:
Het voorstel vraagt de organisatie om de namen van in Assen geborenen vrij te laten voor adoptie door dierbaren, wat een vorm van participatie inhoudt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op herdenking en historisch besef.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een bijdrage van 50 euro per Asser slachtoffer, gedekt uit de algemene reserve. Het voorstel geeft duidelijk aan hoe de kosten gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Holocaust Namenmonument Auschwitz Comité Monument Herdenking Vrijheid Nabestaanden Educatie Reflectie Tweede WereldoorlogVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "75 Jaar Vrijheid" en is ingediend door 50PLUS Assen en GroenLinks Assen. Het voorstel ondersteunt de bouw van een Holocaust Namenmonument in Amsterdam, dat de namen van ruim 102.000 Nederlandse Holocaustslachtoffers zal bevatten. De motie stelt voor dat de gemeente Assen een financiële bijdrage levert van 50 euro per Asser slachtoffer, gedekt uit de algemene reserve. Dit initiatief is bedoeld om het historisch besef te bevorderen en toekomstige generaties te herinneren aan de gruwelen van de Holocaust.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke motivatie voor de financiële bijdrage en legt uit hoe deze gedekt zal worden. Er is echter weinig detail over de praktische uitvoering van de adoptie van namen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij de financiële bijdrage aan het monument goedkeurt en of zij de voorgestelde dekking uit de algemene reserve accepteert.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij het belangrijk vindt om financieel bij te dragen aan een nationaal monument en of zij de voorgestelde dekking uit de algemene reserve passend vindt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële bijdrage per slachtoffer. Het is echter minder specifiek over de uitvoering van de adoptie van namen. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen gesteld.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aanneemt en de voorgestelde financiële bijdrage goedkeurt.
Participatie:
Het voorstel vraagt de organisatie om de namen van in Assen geborenen vrij te laten voor adoptie door dierbaren, wat een vorm van participatie inhoudt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op herdenking en historisch besef.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een bijdrage van 50 euro per Asser slachtoffer, gedekt uit de algemene reserve. Het voorstel geeft duidelijk aan hoe de kosten gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Holocaust Namenmonument Auschwitz Comité Monument Herdenking Vrijheid Nabestaanden Educatie Reflectie Tweede WereldoorlogVerfijning van de zoekopdracht: