09-11-2023 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 2 Vaststelling agenda
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 8 Benoeming raadslid
Samenvatting
Op 6 november 2023 wordt mevrouw P. van der Meulen - ter Braake toegelaten als raadslid namens de fractie ASSEN CENTRAAL, na het ontslag van de heer Bonder. Zij is de eerstvolgende kandidaat op de kieslijst en heeft de benoeming aanvaard. De Commissie Geloofsbrieven heeft haar geloofsbrieven onderzocht en positief advies uitgebracht. De benoeming wordt officieel vastgesteld tijdens de raadsvergaderingen op 6 en 9 november 2023. Mevrouw Van der Meulen - ter Braake ontvangt een maandelijkse vergoeding voor haar werkzaamheden als raadslid. Het besluit wordt gecommuniceerd via de Berichten van de Brink en de website van de gemeenteraad Assen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Toelating raadslid
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Toelating raadslid fractie ASSEN CENTRAAL". Het voorstel betreft de toelating van mevrouw P. van der Meulen - ter Braake als raadslid namens de fractie van ASSEN CENTRAAL, na het ontslag van de heer Bonder. Mevrouw Van der Meulen - ter Braake is de eerstvolgende kandidaat op de kieslijst en heeft de benoeming aanvaard. De Commissie Geloofsbrieven heeft haar geloofsbrieven onderzocht en brengt advies uit aan de raad, die vervolgens beslist over haar toelating.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de procedure en de betrokken partijen. Het vermeldt de stappen die zijn genomen en de documenten die zijn overlegd.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de geloofsbrieven van de kandidaat te onderzoeken en te beslissen over haar toelating als raadslid. Dit gebeurt op basis van het advies van de Commissie Geloofsbrieven.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele kwestie betreft die voortvloeit uit de Kieswet en het Reglement van Orde.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om mevrouw Van der Meulen - ter Braake toe te laten als raadslid namens de fractie van ASSEN CENTRAAL.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers in dit proces, aangezien het een interne procedure van de gemeenteraad betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve en procedurele kwestie betreft.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de maandelijkse vergoeding die mevrouw Van der Meulen - ter Braake zal ontvangen voor haar raadswerkzaamheden. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, maar dergelijke vergoedingen zijn doorgaans begroot binnen de reguliere uitgaven van de gemeenteraad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Van der Meulen - Ter Braake ASSEN CENTRAAL Commissie Geloofsbrieven Kieslijst Benoeming Gemeentewet Reglement van Orde Centraal Stembureau Geloofsbrieven VergaderingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Actualisatie kredieten Grondbedrijf 2024
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de actualisatie van kredieten voor het Grondbedrijf van de gemeente Assen voor 2024. Jaarlijks worden alle grondexploitaties herzien en opgenomen in het Meerjarenperspectief grondexploitaties (MPG), dat samen met de begroting beschikbaar komt. Het doel is om een actueel en integraal overzicht van de grondexploitaties te behouden, wat essentieel is voor het sturen op het grondbeleid van de gemeente. De geactualiseerde kredieten omvatten zowel reeds gemaakte als geprognosticeerde kosten, maar gerealiseerde winstnemingen worden niet meegenomen. Er is een geheimhouding opgelegd op de MPG begroting 2024. Voor kleine strategische aankopen is een krediet van € 250.000 opgenomen. De raad zal op een later moment een toelichting ontvangen over de actualisatie van de kredieten. Het voorstel wordt besproken in de openbare vergaderingen van 6 en 9 november 2023.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondbedrijf Kredieten Meerjarenperspectief grondexploitaties (MPG) Grondexploitaties Calculaties Strategische grondaankopen Uitvoeringskrediet Kostenniveau Geheimhouding VastgoedcommissieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Programmabegroting 2024
Assen presenteert begroting 2024: Debat over burgerberaad en zebrapaden
De gemeenteraad van Assen heeft de programmabegroting voor 2024 besproken. Hoewel de begroting voor de komende jaren sluitend is, zijn er zorgen over toekomstige tekorten. Het debat draaide vooral om de voorstellen voor een burgerberaad en de veiligheid van zebrapaden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering over de programmabegroting 2024 van de gemeente Assen, gepresenteerd door het college van burgemeester en wethouders, kwamen verschillende onderwerpen aan bod. De begroting is sluitend voor 2024 en 2025, maar laat tekorten zien voor 2026 en 2027. Dit komt door veranderingen in de financieringsmethodiek door het demissionaire kabinet. Een belangrijk onderdeel van de begroting is de nieuwe amortisatiereserve voor het stadhuis, bedoeld om investeringen in een gastvrije en toegankelijke hal te dekken.Een van de meest besproken onderwerpen was het voorstel van de Partij van de Arbeid (PvdA) voor het instellen van een burgerberaad. De PvdA stelde dat een burgerberaad een betere afspiegeling van de Assense bevolking zou zijn dan de huidige gemeenteraad. "Wij blijven van mening dat een burgerberaad een veel betere afspiegeling van de Assense bevolking is dan de gemeenteraad op dit moment," aldus de PvdA. De motie werd echter aangehouden na feedback van andere partijen, die pleitten voor een informatieve sessie om het concept verder te verkennen.
Een andere motie die veel aandacht kreeg, was die van het CDA over de veiligheid van zebrapaden. De motie riep op tot een plan voor het verbeteren van de zichtbaarheid van zebrapaden in de gemeente. "Iedereen hier in de zaal heeft waarschijnlijk wel eens een 'oei, dat ging net goed'-momentje meegemaakt op zo'n zebrapad," zei het CDA. De motie werd aangenomen, met de toezegging dat er een plan komt om de zichtbaarheid van zebrapaden te verbeteren.
Daarnaast was er een motie van D66 over collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO), die werd gesteund door meerdere partijen. Deze motie vraagt het college om strategische locaties aan te kopen die geschikt zijn voor CPO en om kaders te ontwikkelen voor de ondersteuning van dergelijke projecten.
De vergadering werd afgesloten met de goedkeuring van de programmabegroting 2024. De raad sprak zijn vertrouwen uit in het college en de ambtelijke organisatie voor de uitvoering van de plannen. "We wensen het college en de gemeentelijke ondersteuning en uitvoering dan ook Gods zegen toe voor het komende jaar," aldus de ChristenUnie.
Samenvatting
De programmabegroting 2024 van de gemeente Assen, gepresenteerd door het college van burgemeester en wethouders, biedt een beleids- en financiële richting voor 2024 en de daaropvolgende jaren. De begroting is structureel en reëel sluitend voor 2024 en 2025, maar toont tekorten voor 2026 en 2027 vanwege veranderingen in de financieringsmethodiek door het demissionaire kabinet. Er is een nieuwe amortisatiereserve voor het stadhuis voorgesteld om investeringen in een gastvrije en toegankelijke hal te dekken. De begroting sluit aan bij het bestuursakkoord "Dichtbij & Daadkrachtig" en het Herstelplan 2020-2024. Een midtermreview zal de voortgang van ambities en de financiële positie evalueren. De raad zal de begroting in november 2023 bespreken en, indien goedgekeurd, wordt deze voorgelegd aan de Provincie Drenthe voor toezichtsbepaling.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2024 Meerjarenprognose 2025-2027 Amortisatiereserve stadhuis Bestuursakkoord Dichtbij & Daadkrachtig Herstelplan 2020-2024 Midtermreview Kaderbrief 2025 VNG resolutie Gemeentefonds Financieringsmethodiek medeoverhedenVerfijning van de zoekopdracht:
-
1 - Motie CDA, Stadsp. PLOP, Lijst De Rijke, GroenLinks, D66 - goed zichtbare zebrapaden.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
1 - Motie D66, CDA, Stadsp. PLOP, GroenLinks, ChristenUnie, Lijst De Rijke - aandacht voor collectief particulier opdrachtgeverschap.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Uitwerken kaders Burgerberaad Assen
Samenvatting: De motie roept op tot het uitwerken van kaders voor een Burgerberaad in Assen. Dit initiatief komt voort uit de behoefte om het vertrouwen in de overheid te herstellen en de diversiteit van de Asser samenleving beter te weerspiegelen. Een Burgerberaad, bestaande uit gelote inwoners, zou advies kunnen geven over grote maatschappelijke vraagstukken en bijdragen aan een breder draagvlak voor oplossingen. Het college wordt gevraagd om de kaders voor het Burgerberaad te ontwikkelen, eventueel met hulp van een extern bureau, en de kosten te dekken uit de algemene reserve. Het voorstel moet worden gepresenteerd tijdens de raadsvergadering over de kaderbrief voor 2025.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijke stappen en doelen beschrijft voor het opzetten van een Burgerberaad. Het benoemt de noodzaak, de verwachte voordelen, en de procedurele stappen die moeten worden genomen. Echter, het mist specifieke details over de exacte omvang van de kosten en de tijdlijn voor de implementatie.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en ondersteunen van de ontwikkeling van het Burgerberaad. De raad moet het college opdracht geven om de kaders uit te werken en later het uitgewerkte voorstel beoordelen en goedkeuren.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij het concept van een Burgerberaad steunen en bereid zijn om middelen uit de algemene reserve hiervoor in te zetten. Daarnaast moeten ze bepalen welke vraagstukken geschikt zijn voor het Burgerberaad en hoe de diversiteit en representativiteit gewaarborgd kunnen worden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en relevant, maar mist concrete meetbare doelen en een tijdgebonden planning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het dekken van de kosten uit de algemene reserve kan nader onderzoek vereisen.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij het college de opdracht geven om de kaders voor het Burgerberaad uit te werken en of zij akkoord gaan met het gebruik van de algemene reserve voor de financiering.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door het opzetten van een Burgerberaad, dat een bredere en meer diverse betrokkenheid van inwoners bij beleidsvorming mogelijk maakt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan een relevant onderwerp zijn binnen de maatschappelijke vraagstukken die het Burgerberaad zou kunnen behandelen.
Financiële gevolgen
De motie stelt voor om de kosten voor het uitwerken van de kaders en het eventueel inhuren van een extern bureau te dekken uit de algemene reserve. Er wordt echter geen specifiek bedrag genoemd, wat een punt van aandacht kan zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Burgerberaad Participatietrajecten Diversiteit Vertrouwen Bestuursakkoord Inwoners Maatschappelijke vraagstukken Inwonerparticipatie Extern bureau Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht:
-
Motie CDA, Stadsp. PLOP, Lijst De Rijke, GroenLinks, D66 - goed zichtbare zebrapaden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Goed Zichtbare Zebrapaden". De motie stelt dat de zichtbaarheid van zebrapaden in Assen verbeterd moet worden om de verkeersveiligheid te verhogen, vooral in het donker. Het benadrukt dat de huidige situatie niet altijd veilig is voor voetgangers en dat moderne technologieën kunnen bijdragen aan betere verlichting. De motie vraagt het college om een plan te ontwikkelen dat de zichtbaarheid van zebrapaden verbetert, inclusief een evaluatie van de huidige situatie, onderzoek naar nieuwe technologieën, een meerjarenplan, kostenraming, en een tijdschema. Het plan moet ook belanghebbenden betrekken en in 2024 minimaal drie zebrapaden verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig, aangezien het een duidelijke opdracht aan het college bevat met specifieke elementen die in het plan moeten worden opgenomen. Het mist echter specifieke details over de financiering en concrete voorbeelden van technologieën die overwogen kunnen worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de motie te beoordelen, goed te keuren en het college te controleren op de uitvoering van het plan. De raad moet ook beslissingen nemen op basis van de kostenraming en prioritering die het college voorstelt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van verkeersveiligheid in relatie tot andere gemeentelijke uitgaven. Er moeten keuzes worden gemaakt over welke technologieën en hoeveel budget beschikbaar wordt gesteld voor de verbetering van zebrapaden.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (minimaal drie zebrapaden in 2024), en tijdgebonden. Het is minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie, omdat het geen concrete budgetten of technologieën noemt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid hangt af van de beschikbare middelen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om het voorgestelde plan te ontwikkelen en uit te voeren.
Participatie:
De motie vraagt om het betrekken van belanghebbenden, wat wijst op een participatieve aanpak bij het ontwikkelen van het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn bij de keuze van technologieën (bijvoorbeeld energiezuinige verlichting).
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om een kostenraming, maar geeft geen specifieke financiële details of dekking aan. Het is aan het college om scenario’s te ontwikkelen die de raad kan overwegen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zebrapaden Veiligheid Verlichting Voetgangers Technologische oplossingen Pilotprojecten Kostenraming Risico-inventarisatie Belanghebbenden UitvoeringstijdschemaVerfijning van de zoekopdracht:
-
Motie D66, CDA, Stadsp. PLOP, GroenLinks, ChristenUnie, Lijst De Rijke - aandacht voor collectief particulier opdrachtgeverschap.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Aandacht voor Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO)
Samenvatting: De motie stelt voor om de gemeente Assen te stimuleren om meer strategische grondposities te verwerven voor Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO). Dit initiatief speelt in op de groeiende wens van inwoners om gezamenlijk en duurzaam te wonen, terwijl het ook de krapte op de woningmarkt aanpakt. De motie erkent dat er momenteel weinig locaties beschikbaar zijn voor CPO en dat initiatiefnemers vaak gebrek aan ervaring hebben. Het college wordt opgedragen om beleid te ontwikkelen, belemmeringen in regelgeving weg te nemen, en professionele ondersteuning voor CPO's te bieden. Het uiteindelijke doel is om de doorstroming op de woningmarkt te bevorderen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het identificeert de huidige problemen, zoals de krapte op de woningmarkt en het gebrek aan strategische grondposities, en biedt concrete stappen voor verbetering. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de financiële implicaties en hoe deze gedekt zullen worden.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten het college opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren en de voortgang te monitoren. De raad moet ook de uiteindelijke kaders, visie en beleid goedkeuren.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan CPO als strategie om de woningmarkt te verbeteren. Dit kan betekenen dat andere projecten of initiatieven minder aandacht of middelen krijgen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van financiële en professionele ondersteuning die aan CPO-initiatieven wordt geboden.
SMART-analyse en inconsequenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, met een deadline van juni 2024 voor het delen van kaders en beleid. Het is echter minder meetbaar en realistisch, omdat het geen concrete doelen of succescriteria bevat. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële dekking is onduidelijk.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie
Het voorstel erkent de behoefte aan begeleiding voor CPO-groepen, wat impliceert dat participatie van burgers belangrijk is. Er wordt echter weinig gezegd over hoe de gemeente de participatie van burgers verder zal faciliteren.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, aangezien CPO's vaak gericht zijn op toekomstbestendig en duurzaam wonen.
Financiële gevolgen
De motie vraagt om inzicht in de benodigde kosten voor professionele ondersteuning van CPO's, maar geeft geen details over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor verdere uitwerking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) Woningmarkt Duurzaam wonen Strategische grondposities Projectontwikkeling Woonkwaliteit Betaalbaarheid Doorstroming Gemeentelijke begeleiding Professionele ondersteuningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Uitwerken kaders Burgerberaad Assen
Samenvatting: De motie roept het college van Assen op om kaders uit te werken voor de implementatie van een Burgerberaad. Dit Burgerberaad, bestaande uit gelote inwoners, moet advies geven over grote maatschappelijke vraagstukken en bijdragen aan een breder draagvlak en vertrouwen tussen inwoners en overheid. De motie benadrukt dat recente participatietrajecten niet altijd succesvol waren en dat de gemeenteraad niet volledig de diversiteit van de samenleving weerspiegelt. Het college wordt gevraagd om, indien nodig, een extern bureau in te schakelen en de kosten te dekken uit de algemene reserve. Het voorstel moet worden gepresenteerd tijdens de raadsvergadering over de kaderbrief voor 2025.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de context en de noodzaak voor een Burgerberaad. Het geeft duidelijke richtlijnen voor de uitwerking van de kaders, zoals grootte, selectie, mandaat, en kosten. Echter, specifieke details over de uitvoering en tijdslijnen ontbreken.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het college op te roepen tot actie en om het uiteindelijke voorstel voor de implementatie van het Burgerberaad te beoordelen en goed te keuren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze het concept van een Burgerberaad steunen en of ze bereid zijn om middelen uit de algemene reserve hiervoor in te zetten. Daarnaast moeten ze bepalen welke vraagstukken geschikt zijn voor het Burgerberaad.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het is specifiek en meetbaar in termen van het uitwerken van kaders en het voorleggen van een voorstel. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten en de haalbaarheid van de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer gedetailleerde tijdlijnen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om de kaders voor het Burgerberaad uit te werken en of ze akkoord gaan met het dekken van de kosten uit de algemene reserve.
Participatie
De motie benadrukt het belang van participatie door het opzetten van een Burgerberaad, dat een bredere en meer diverse vertegenwoordiging van de bevolking moet bieden dan de huidige gemeenteraad.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan een relevant onderwerp zijn binnen de maatschappelijke vraagstukken die het Burgerberaad zal behandelen.
Financiële Gevolgen
De motie stelt voor om de kosten voor het uitwerken van de kaders en het inhuren van een extern bureau te dekken uit de algemene reserve. Er is geen specifieke financiële raming gegeven, wat een punt van aandacht kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Burgerberaad Participatietrajecten Diversiteit Vertrouwen Inwoners Maatschappelijke vraagstukken Bestuursakkoord Inwonerparticipatie Extern bureau Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Bouke Weening - ChristenUnie
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
Ronald Witteman - CDA
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Jan Talens - Assen Centraal
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Jan Talens - Assen Centraal
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Jan Talens - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
Adinda Bornkamp - D66
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Adinda Bornkamp - D66
Jannie Drenthe - SP
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
Ronald Witteman - CDA
Bouke Weening - ChristenUnie
Ronald Witteman - CDA
Bouke Weening - ChristenUnie
Ronald Witteman - CDA
Bouke Weening - ChristenUnie
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Bouke Weening - ChristenUnie
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Bouke Weening - ChristenUnie
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Jan Talens - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Ria Haan - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jan Talens - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Jan Talens - Assen Centraal
Jannie Drenthe - SP
Jan Talens - Assen Centraal
Jannie Drenthe - SP
Jan Talens - Assen Centraal
Jannie Drenthe - SP
Jan Talens - Assen Centraal
Jannie Drenthe - SP
Jan Talens - Assen Centraal
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Jan Talens - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Dries Zwikker - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Staal - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
C. Staal - Wethouder
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
C. Staal - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Staal - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
B.J. ten Oever - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
B.J. ten Oever - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M. Rasker - Wethouder
Ronald Witteman - CDA
M. Rasker - Wethouder
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
Bouke Weening - ChristenUnie
Bouke Weening - ChristenUnie
Bouke Weening - ChristenUnie
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
Ronald Witteman - CDA
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
Ronald Witteman - CDA
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Dries Zwikker - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
00:02:35 - 00:07:05 - 00:08:56 - 00:10:49 - 00:10:58 - 00:12:56 - 00:15:15 - 00:16:45 - 00:17:02 - 00:20:18 - 00:24:42 - 00:26:52 - 00:28:20 - 00:30:07 - 00:32:38 - 00:33:55 - 00:36:17 - 00:39:35 - 00:40:40 - 00:48:39 - 00:49:15 - 00:51:52 - 00:52:51 - 00:55:55 - 00:58:51 - 01:03:29 - 01:07:58 - 01:08:32 - 01:08:58 - 01:12:21 - 01:17:24 - 01:17:34 - 01:19:14 - 01:19:46 - 01:20:29 - 01:21:33 - 01:25:41 - 01:26:03 - 01:49:52 - 01:51:43 - 01:55:32 - 01:59:03 - 02:01:12 - 02:02:31 - 02:02:52 - 02:04:17 - 02:05:01 - 02:06:27 - 02:09:40 - 02:09:46 - 02:10:39 - 02:10:48 - 02:12:33 - 02:12:57 - 02:13:39 - 02:14:12 - 02:14:31 - 02:15:45 - 02:15:58 - 02:16:45 - 02:19:50 - 02:20:26 - 02:24:39 - 02:27:21 - 02:28:53 - 02:30:58 - 02:32:01 - 02:32:44