21-12-2023 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 2 Vaststelling agenda
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 3 Lijst toezeggingen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 4 Ingekomen stukken
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 5 Brieven Inwoners
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 6 Vaststellen besluitenlijst
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 7 Vraagrecht raadsleden en inwoners
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 8 Integraal veiligheidsbeleid
Assen Debatteert: Huiselijk Geweld Krijgt Prioriteit in Veiligheidsbeleid
In een levendig debat heeft de gemeenteraad van Assen besloten om huiselijk geweld expliciet op te nemen in het Integraal Veiligheidsbeleid 2024-2028. Het voorstel, dat aanvankelijk niet in het veiligheidsplan was opgenomen, werd na een emotioneel pleidooi van de SP en andere partijen alsnog aangenomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadsvergadering van afgelopen donderdagavond stond het Integraal Veiligheidsbeleid (IVB) 2024-2028 van de gemeente Assen centraal. Het beleid, dat elke vier jaar wordt vernieuwd, richt zich op vier prioriteiten: aanpak van ondermijning, digitale weerbaarheid, maatschappelijke onrust en radicalisering, en leefbare wijken. Het doel is om overlast en criminaliteit te verminderen en de gevolgen van incidenten te beperken.De SP opende het debat met een krachtig betoog voor de toevoeging van huiselijk geweld als prioriteit in het veiligheidsbeleid. "De veiligheid van onze inwoners is voor de SP een prioriteit," benadrukte SP-raadslid Van Brakel. Ze wees op de schrijnende cijfers: "In Assen zou dat neerkomen op 345 kinderen die seksueel misbruikt worden en 2070 jongeren die slachtoffer zijn van huiselijk geweld."
De discussie over het amendement van de SP, gesteund door GroenLinks, Lijst De Rijke en D66, verdeelde de raad. Stadspartij Plop en de VVD uitten hun twijfels over de plek van huiselijk geweld in het veiligheidsbeleid. "We vragen ons af of huiselijk geweld op de voorgestelde manier een plek moet hebben in de nota integrale veiligheid," stelde Stadspartij Plop-raadslid Santing.
Burgemeester Marco Out erkende het belang van het onderwerp en stelde voor om het thema via een ander beleidskader te adresseren. "Het onderwerp is belangrijk en er is een tafel waaraan gewerkt wordt," aldus Out. Hij stelde voor om de aanpak van huiselijk geweld op te nemen in het uitvoeringsprogramma voor 2024.
Ondanks de toezegging van de burgemeester, hield de SP vast aan het amendement. "Huiselijk geweld is een veelkoppig monster en moet in het beleid geborgd worden," aldus Van Brakel. Uiteindelijk stemde een meerderheid van de raad in met het amendement, waardoor huiselijk geweld nu expliciet wordt genoemd in het veiligheidsbeleid.
De stemming over het amendement eindigde met 16 stemmen voor en 14 tegen. Voor stemden onder andere de fracties van de ChristenUnie, PvdA, GroenLinks, D66, SP, Lijst De Rijke en het CDA. Tegen stemden de fracties van het CDA, Stadspartij Plop, Assen Centraal en de VVD.
Met de aanpassing van het veiligheidsbeleid zet Assen een belangrijke stap in de strijd tegen huiselijk geweld. Het debat toonde aan dat de raad zich bewust is van de urgentie van het probleem en bereid is om concrete stappen te zetten om de veiligheid van alle inwoners te waarborgen.
Samenvatting
Het Integraal Veiligheidsbeleid 2024-2028 (IVB) van de gemeente Assen is opgesteld om de veiligheid voor inwoners, ondernemers en bezoekers te waarborgen en te verbeteren. Het beleid, dat elke vier jaar wordt vernieuwd, legt de nadruk op vier prioriteiten: aanpak van ondermijning, digitale weerbaarheid, maatschappelijke onrust en radicalisering, en leefbare wijken. Het laatste omvat de verbinding tussen zorg en veiligheid, jeugdveiligheid en straatintimidatie. Het IVB is tot stand gekomen in samenwerking met de gemeenteraad en veiligheidspartners en is budgetneutraal. Het beleid is in lijn met het Regionaal Beleidsplan Veiligheid Noord-Nederland 2023-2027, waardoor geen aparte zienswijze nodig is. Het doel is om overlast en criminaliteit te verminderen en de gevolgen van incidenten te beperken. Na vaststelling door de gemeenteraad zal het Veiligheidsplan 2024 worden goedgekeurd door de lokale driehoek. Het IVB besteedt ook aandacht aan specifieke doelgroepen zoals jongeren, ouderen, ondernemers en de LHBTQIA+ gemeenschap.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal Veiligheidsbeleid (IVB) Veiligheidsplan Regionaal Beleidsplan Veiligheid Noord-Nederland Ondermijning Leefbare wijken Digitale weerbaarheid Maatschappelijke onrust & radicalisering Preventie en repressie Veiligheidspartners InclusieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een amendement om huiselijk geweld, kindermishandeling en ex-partnergeweld op te nemen in het Integraal Veiligheidsbeleid 2024-2028 van de gemeente Assen. Het amendement benadrukt de noodzaak van een integrale aanpak van huiselijk geweld, met aandacht voor preventie, vroegsignalering en samenwerking met diverse partners zoals de GGZ, politie en jeugdzorg. Het doel is om huiselijk geweld bespreekbaar te maken, vroegtijdig te signaleren en adequaat te reageren, met een focus op bewustwording en preventie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de implementatie en monitoring van de voorgestelde maatregelen. Er is een duidelijke intentie om huiselijk geweld aan te pakken, maar concrete stappen en tijdlijnen ontbreken.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te bespreken en te besluiten of het wordt opgenomen in het Integraal Veiligheidsbeleid. De raad moet ook toezien op de uitvoering en effectiviteit van de voorgestelde maatregelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de aanpak van huiselijk geweld voldoende prioriteit krijgt binnen het veiligheidsbeleid en of de voorgestelde maatregelen effectief en haalbaar zijn. Er moet ook worden overwogen hoe middelen worden toegewezen en welke partners worden betrokken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de maatregelen kan moeilijk worden beoordeeld zonder specifieke criteria.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen en daarmee huiselijk geweld expliciet wordt opgenomen in het veiligheidsbeleid.
Participatie:
Het voorstel benadrukt samenwerking met diverse partners, maar er is weinig detail over hoe participatie van burgers en slachtoffers wordt bevorderd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp in dit voorstel, maar de focus op preventie en langdurige veiligheid kan als een duurzame benadering worden gezien.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze worden gedekt. Dit kan een punt van zorg zijn bij de implementatie van de maatregelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huiselijk geweld Kindermishandeling Ex-partnergeweld Veiligheidsagenda Integrale aanpak Vroegsignalering Preventie Bewustwording Veiligheidsbeleid Maatschappelijk probleemVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Bouke Weening - ChristenUnie
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Jan Talens - Assen Centraal
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Jan Talens - Assen Centraal
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Michiel Hasslacher - VVD
Bouke Weening - ChristenUnie
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Bouke Weening - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
Michiel Hasslacher - VVD
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Adinda Bornkamp - D66
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Michiel Hasslacher - VVD
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
Michiel Hasslacher - VVD
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Bouke Weening - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Michiel Hasslacher - VVD
Bouke Weening - ChristenUnie
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Michiel Hasslacher - VVD
Bouke Weening - ChristenUnie
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Jan Talens - Assen Centraal
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Ronald Witteman - CDA
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Ronald Witteman - CDA
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Ronald Witteman - CDA
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Michiel Hasslacher - VVD
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
00:12:33 - 00:17:21 - 00:27:31 - 00:29:42 - 00:33:07 - 00:34:27 - 00:36:57 - 00:40:54 - 00:42:08 - 00:43:11 - 00:46:13 - 00:48:11 - 00:52:32 - 00:55:04 - 01:01:02 - 01:02:44 - 01:05:54 - 01:07:59 - 01:09:42 - 01:13:40 - 01:13:49 - 01:14:01 - 01:24:21 - 01:25:34 - 01:27:41 - 01:29:58 - 01:30:47 - 01:31:53 - 01:32:34 - 01:33:33 - 01:34:31 - 01:35:24 - 01:36:45 - 01:38:01 - 01:40:32 - 01:40:53 - 01:40:57 - 01:41:28 - 01:41:45
Agendapunt 9 Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Assen 2024
Assen vernieuwt verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp
De gemeente Assen heeft besloten om de verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp uit 2016 in te trekken en een nieuwe verordening voor 2024 vast te stellen. Deze stap is noodzakelijk vanwege nieuwe contracten en tariefaanpassingen. De wijzigingen zijn bedoeld om de kwaliteit van de ondersteuning te verbeteren en een inclusieve samenleving te bevorderen.
Samenvatting
De gemeente Assen stelt voor om de verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp uit 2016 in te trekken en een nieuwe verordening voor 2024 vast te stellen. Dit is nodig vanwege nieuwe contracten voor huishoudelijke ondersteuning en de indexering van tarieven voor persoonsgebonden budgetten (pgb's) en het Wmo-abonnementstarief. Ook moet de berekening van pgb-tarieven voor informele hulp worden aangepast volgens een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep. De nieuwe verordening beoogt de kwaliteit van maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp te verbeteren en draagt bij aan een inclusieve samenleving. De wijzigingen zijn afgestemd met betrokken partijen en zullen op 1 januari 2024 in werking treden. De kosten van de wijzigingen kunnen binnen de bestaande financiële kaders worden gedekt. Na vaststelling zal de verordening worden gepubliceerd en gecommuniceerd via gemeentelijke kanalen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp 2024 Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) Jeugdwet Pgb-tarieven Centrale Raad van Beroep (CRvB) NMD-samenwerking Indexering Informele hulp Inclusieve stad Participatieraad AssenVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Agendapunt 10 Facetbeheersverordening Bijzondere woonvormen
Assen Stemt in met Nieuwe Regels voor Zorginitiatieven
De gemeenteraad van Assen heeft ingestemd met een nieuwe verordening die de vestiging van zorginitiatieven in reguliere woningen reguleert. Het doel is om de balans tussen vraag en aanbod van woonzorginitiatieven te waarborgen en de leefbaarheid in wijken te behouden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 21 december 2023 werd de facetbeheersverordening 'Bijzondere woonvormen' besproken. Deze verordening vereist een omgevingsvergunning voor de vestiging van nieuwe zorginitiatieven, tenzij aan specifieke criteria wordt voldaan. Het toetsingskader dat hierbij hoort, is flexibel en kan eenvoudig worden aangepast.Mevrouw Van der Meulen van Assen Centraal benadrukte de noodzaak van een bredere aanpak: "We willen dat de gemeente niet alleen reguleert, maar juist ook stimuleert." Ze pleitte voor een integrale woonzorgvisie, ontwikkeld in samenwerking met zorgpartijen en woningcorporaties. "Welke zorgvraag is er te verwachten in een wijk? Welke voorzieningen zijn er al? Wat is er nodig?" vroeg Van der Meulen zich af.
De SP toonde zich tevreden met de verordening. "Draaglast en draagkracht moeten in de wijk in balans zijn," aldus mevrouw Drentsen. "Met deze verordening hebben wij een begin gemaakt om mee te kunnen sturen in die balans."
Het CDA, vertegenwoordigd door de heer Wittemans, sprak zijn tevredenheid uit over de verordening: "Dit is het begin waarop we regie gaan nemen om voor onze inwoners het beste te doen wat we maar kunnen."
Een motie van Assen Centraal, CDA, VVD en Lijst Rijken, die opriep tot het opstellen van een woonzorgvisie, werd door het college overgenomen. Wethouder Broekema gaf aan dat het college al bezig is met de uitrol van het integraal zorgakkoord en dat er plannen zijn om een breder toekomstgericht kader voor wonen en zorg te ontwikkelen. "We gaan onze woonvisie actualiseren en daar komt aandacht voor wonen en zorg in," aldus Broekema.
De verordening werd zonder stemming aangenomen, waarmee de gemeente Assen een stap zet in het reguleren en stimuleren van zorginitiatieven binnen haar grenzen.
Samenvatting
De gemeente Assen heeft een facetbeheersverordening 'Bijzondere woonvormen' opgesteld om beter te kunnen sturen op de vestiging van zorginitiatieven in reguliere woningen. Deze verordening, die op 21 december 2023 door de raad wordt vastgesteld, biedt een kader om de balans tussen vraag en aanbod van woonzorginitiatieven te waarborgen, rekening houdend met de leefbaarheid en draagkracht van wijken. De verordening verbiedt de vestiging van bijzondere woonvormen zonder omgevingsvergunning, tenzij aan specifieke criteria wordt voldaan, zoals vastgelegd in een toetsingskader. Dit kader is flexibel en kan eenvoudig worden aangepast indien nodig. De verordening is niet van toepassing op alle bestaande beheersverordeningen en vereist geen exploitatieplan. Er is geen formele inspraakprocedure geweest, maar zorgpartijen in Assen zijn wel geconsulteerd. De verordening treedt in werking na publicatie en is bedoeld om ongewenste initiatieven te verminderen en de integratie van kwetsbare inwoners te bevorderen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Facetbeheersverordening Bijzondere woonvormen Toetsingskader Zorginitiatieven Woonzorginitiatieven Draagvlak en draagkracht Omgevingsvergunning Leefbaarheid Maatschappelijke trends Ruimtelijke plannenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Facetbeheersverordening Bijzondere woonvormen". Het richt zich op de noodzaak van een integrale woonzorgvisie in Assen, gezien de vergrijzing en de toenemende zorgbehoefte. De motie benadrukt het belang van een samenhangende aanpak voor het vestigingsbeleid van zorginitiatieven en roept het college op om een woonzorgvisie te ontwikkelen met betrokkenheid van relevante partijen. Deze visie moet een analyse van de huidige en toekomstige problematiek bevatten, prioriteiten en ambities vaststellen, en afspraken en planning omvatten. De motie vraagt om een regierol van het college en een tijdige besluitvorming door de raad.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de problemen en het schetsen van een oplossingsrichting. Echter, het mist specifieke details over hoe de voorgestelde woonzorgvisie precies zal worden ontwikkeld en geïmplementeerd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college te verzoeken een woonzorgvisie te ontwikkelen en om deze visie uiteindelijk goed te keuren. De raad moet ook toezien op de voortgang via het plan van aanpak en de tussenrapportage.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de regierol van het college in het ontwikkelen van een woonzorgvisie steunt en of zij de voorgestelde elementen en tijdlijnen van de visie onderschrijven.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het heeft een specifieke doelstelling (ontwikkeling van een woonzorgvisie) en een tijdsgebonden element (eind 2025). Het mist echter meetbare en haalbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de tijdlijn kan een punt van discussie zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college de opdracht geeft om de woonzorgvisie te ontwikkelen volgens de voorgestelde richtlijnen en tijdlijnen.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door het betrekken van zorgpartijen, woningcorporaties en welzijnsorganisaties bij het opstellen van de woonzorgvisie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan impliciet relevant zijn in de context van het ontwikkelen van toekomstbestendige woonvormen.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het ontwikkelen van een woonzorgvisie kan echter kosten met zich meebrengen, waarvoor mogelijk aanvullende financiering nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woonzorgvisie Zorgbehoefte Ouderen Zorginitiatieven Personeelsprobleem Geclusterde woonvormen Zorg- en welzijnsvoorzieningen Toetsingskader Woningcorporaties ZorgaanbiedersVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
P. van der Meulen - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Steven van Luijk - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
P. van der Meulen - Assen Centraal
J. Broekema - Wethouder
P. van der Meulen - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
P. van der Meulen - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
P. van der Meulen - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Ronald Witteman - CDA
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Steven van Luijk - ChristenUnie
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Agendapunt 11 Groenvisie Assen 2040
Assen zet koers naar een groene toekomst met Groenvisie 2040
De gemeenteraad van Assen heeft de ambitieuze Groenvisie 2040 aangenomen, een strategisch plan dat de stad moet transformeren tot de "groene stad van het noorden". Het plan, onderdeel van de bredere Omgevingsvisie ‘Assen nog mooier’, richt zich op het vergroten en verbeteren van groen in de stad, het versterken van ecologische verbindingen en het bevorderen van klimaatadaptieve maatregelen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 16 november werd de Groenvisie 2040 uitvoerig besproken. De visie, die in zes thema's is uitgewerkt, moet leiden tot concrete acties zoals het toevoegen van bomen en het verbeteren van groenstructuren. Er is een sterke nadruk op participatie, waarbij inwoners worden aangemoedigd om actief bij te dragen aan groenprojecten. Initiatieven zoals 'Meedoen in het Groen' en 'Steenbreek' zijn voorbeelden van hoe de gemeente samenwerkt met inwoners en organisaties.Meneer Van der Wal van Assen Centraal opende het debat met een kleurrijke vergelijking: "Wat gaat daar? It's a bird, it's a plane, Superman? Nee, het is een groen festival 2040 van Assen die hoogoven vliegt." Hij benadrukte de noodzaak van een nulmeting om de biodiversiteit te meten en pleitte voor een amendement om de aanbiedingsbrief van het college als beslispunt toe te voegen aan de visie.
De fracties waren verdeeld over het amendement. Stadspartij Plops vond het overbodig, maar stemde uiteindelijk niet tegen. "We zijn blij met de visie en zeggen, gaat u nou alstublieft aan de slag," aldus mevrouw Boy. De VVD daarentegen vond de visie te ambitieus en concreet en stemde tegen zowel het amendement als de uiteindelijke visie. "We vinden de ambitie te groot en zien te weinig terug van de relevante punten uit het bestuursakkoord," aldus meneer Hausslag.
GroenLinks en D66 spraken hun steun uit voor de visie. "Groen in de stad is niet alleen een esthetische keuze, maar bovenal de vitale adem voor het welzijn van mens en natuur," zei meneer Van der Koolkruithof van GroenLinks. D66 benadrukte het belang van het uitvoeringsprogramma en de benodigde financiële middelen.
Uiteindelijk werd het amendement met 17 stemmen voor en 13 tegen aangenomen, waarna de geamendeerde Groenvisie 2040 met een ruime meerderheid werd goedgekeurd. De wethouder sprak zijn tevredenheid uit over de uitkomst en benadrukte dat de uitvoering van de visie in een apart document aan de raad zal worden voorgelegd.
Met de vaststelling van de Groenvisie 2040 zet Assen een belangrijke stap richting een groenere en duurzamere toekomst, waarbij de betrokkenheid van inwoners en organisaties cruciaal zal zijn voor het succes van de plannen.
Samenvatting
De Groenvisie Assen 2040 is een strategisch plan dat de gemeente Assen wil transformeren tot een "groene stad van het noorden" tegen 2040. Het plan is onderdeel van de bredere Omgevingsvisie ‘Assen nog mooier’, die streeft naar een "ontspannen stedelijkheid". De groenvisie richt zich op het vergroten en verbeteren van groen in de stad, het versterken van ecologische verbindingen, en het bevorderen van klimaatadaptieve maatregelen zoals het verminderen van hittestress en wateroverlast.
De visie wordt uitgewerkt in zes thema's die leiden tot concrete acties en ruimtelijke kaders, zoals het toevoegen van bomen en het verbeteren van groenstructuren. Er is een nadruk op participatie, waarbij inwoners worden aangemoedigd om actief bij te dragen aan groenprojecten. Initiatieven zoals 'Meedoen in het Groen' en 'Steenbreek' zijn voorbeelden van hoe de gemeente samenwerkt met inwoners en organisaties om deze doelen te bereiken.
Financieel gezien is er nog geen volledige dekking voor de ambities, maar er zijn voorstellen voor een vervangingsbudget en structurele financiering van participatieprojecten. De visie zal verder worden uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma dat ook de financiële consequenties zal bevatten, met een gezamenlijke agenda voor groen en klimaatadaptatie.
De gemeente heeft al diverse projecten en samenwerkingen opgezet om de groenvisie te realiseren, zoals vergroening van schoolpleinen en deelname aan de Groene Stad Challenge. Communicatie en participatie zijn cruciaal, met initiatieven zoals fietsroutes en een Groen- en Klimaatdag om inwoners te betrekken en te informeren.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Groenvisie Assen 2040 Ontspannen stedelijkheid Groene stad van het noorden Klimaatadaptatie Biodiversiteit Uitvoeringsprogramma Participatie Vervangingsbudget Meedoen in het Groen SteenbreekVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Groenvisie Assen 2040". Het amendement stelt voor om de Aanbiedingsbrief van 13 november 2023 als bijlage toe te voegen aan de Groenvisie 2040. Dit is gebaseerd op de constatering dat er tijdens eerdere vergaderingen onduidelijkheid was over de reikwijdte en het doel van de Groenvisie, en dat de Aanbiedingsbrief meer duidelijkheid biedt. Het doel is om de visie concreter te maken en ervoor te zorgen dat deze in de toekomst actueel blijft.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement lijkt volledig in de zin dat het een specifiek probleem adresseert (onduidelijkheid over de Groenvisie) en een concrete oplossing biedt (toevoegen van de Aanbiedingsbrief). Echter, het biedt geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen, die op een later moment worden verwacht.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of de Aanbiedingsbrief als bijlage aan de Groenvisie 2040 wordt toegevoegd. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de volledigheid en duidelijkheid van de Groenvisie moet waarborgen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de Aanbiedingsbrief als essentieel onderdeel van de Groenvisie beschouwen en of zij de visie zonder de financiële details willen goedkeuren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het toevoegen van een bijlage. Het is echter niet tijdgebonden, aangezien de financiële gevolgen later worden gepresenteerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van financiële details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aannemen, wat betekent dat de Aanbiedingsbrief wordt toegevoegd aan de Groenvisie 2040.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie, maar het impliceert dat eerdere consultaties hebben geleid tot de behoefte aan meer duidelijkheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de Groenvisie 2040 waarschijnlijk gericht is op het verbeteren van de groene infrastructuur en milieuvriendelijkheid van Assen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet in het amendement besproken, maar het is toegezegd dat deze op een later moment aan de raad worden gepresenteerd. Dit kan een punt van zorg zijn, aangezien de financiële haalbaarheid van de visie nog niet duidelijk is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Groenvisie 2040 Aanbiedingsbrief Ambitieus plan Uitvoeringsagenda Financiële gevolgen Concretere samenvatting Draagvlak Reikwijdte Doel Ongewijzigd aangebodenVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Hemmo van der Wal - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Hemmo van der Wal - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Willard Bouwmeester - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Wilfried de Jong - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
B.J. ten Oever - Wethouder
Michiel Hasslacher - VVD
B.J. ten Oever - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Hemmo van der Wal - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Hemmo van der Wal - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Hemmo van der Wal - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Wilfried de Jong - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Willard Bouwmeester - PvdA
Jannie Drenthe - SP
Agendapunt 12 Belastingverordeningen 2024, raadsvoorstel
Assen stelt nieuwe belastingverordeningen vast: "Een jaarlijkse traditie"
In de raadsvergadering van 21 december 2023 heeft de gemeente Assen de belastingverordeningen voor 2024 vastgesteld. De tarieven voor onder andere onroerendezaakbelastingen, afvalstoffenheffing en parkeerbelastingen worden aangepast. De verhogingen zijn voornamelijk gebaseerd op inflatie en kostendekkendheid.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Assen betreft de vaststelling van diverse belastingverordeningen voor 2024. De belangrijkste punten zijn de vaststelling van verordeningen voor onroerendezaakbelastingen, reinigingsheffingen, riool- en waterzorgheffing, leges, parkeerbelastingen, lijkbezorgingsrechten, precariobelasting, marktgelden, liggelden en kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. De tarieven voor deze belastingen en heffingen worden aangepast, voornamelijk op basis van inflatie en kostendekkendheid. Zo worden de onroerendezaakbelastingen met 7% verhoogd, afvalstoffenheffing met 1%, rioolheffing met 4%, en parkeerbelastingen met 5,7%. De verordeningen worden na vaststelling gepubliceerd in het Gemeenteblad en zijn in lijn met de begroting 2024. De vaststelling vindt plaats in de raadsvergadering van 21 december 2023.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen 2024 Onroerendezaakbelastingen Reinigingsheffingen Riool- en waterzorgheffing Legesverordening Parkeerbelastingen Lijkbezorgingsrechten Precariobelasting Marktgelden LiggeldverordeningVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 13 Vaststellen Slotwijziging 2023
Assen Stelt Laatste Begrotingswijziging 2023 Vast: "Van het ene potje naar het andere"
De gemeenteraad van Assen heeft de laatste begrotingswijziging van 2023 goedgekeurd, bekend als de Slotwijziging 2023. Deze wijziging omvat onder andere de vorming van een nieuwe reserve en het opheffen van een tijdelijke reserve, wat resulteert in een positief begrotingsresultaat van € 14,7 miljoen.
Samenvatting
De gemeente Assen heeft de 21e en laatste begrotingswijziging van 2023 vastgesteld, bekend als de Slotwijziging 2023. Deze wijziging omvat onder andere de vorming van een nieuwe amortisatiereserve DNK met een storting van € 9.496.000, onttrokken aan de Reserve De Nieuwe Kolk. Daarnaast wordt de tijdelijke Reserve Groot onderhoud van € 14.839.991 opgeheven, wat ten gunste komt van het resultaat. Ook wordt een Reserve jaarovergang 2023-2024 gevormd met een storting van € 1.080.666, onttrokken aan het resultaat van 2023. Het bijgestelde begrotingsresultaat voor 2023 komt uit op € 14,7 miljoen positief, mede door een bijdrage van € 22 miljoen van het Rijk voor de opvang van Oekraïense ontheemden, waarvan de kosten circa € 12 miljoen bedragen. Budgetoverhevelingen naar 2024 zijn ook onderdeel van deze wijziging, met een bedrag van € 1,1 miljoen gereserveerd voor verdere beleidsuitvoering.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Slotwijziging 2023 Amortisatiereserve DNK Reserve De Nieuwe Kolk Reserve Groot onderhoud Reserve jaarovergang 2023-2024 Voortgangsrapportage 2023 Budgetoverheveling Gemeentefonds Rijksbekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne Financiële verordeningVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 14 Adviescommissie voor omgevingskwaliteit Drentse gemeenten)
Samenvatting
De gemeente Assen heeft besloten om de huidige Commissie Ruimtelijke Kwaliteit (CRK) op te heffen en zich aan te sluiten bij de Adviescommissie voor Omgevingskwaliteit voor Drentse gemeenten, gefaciliteerd door Libau. Dit besluit is genomen omdat de termijnen van vier CRK-leden niet verlengd kunnen worden en er behoefte is aan efficiëntere en snellere advisering in lijn met de Omgevingswet. Libau biedt een breed team van integrale adviseurs en maakt gebruik van digitale systemen voor snellere en betere dienstverlening. De kosten voor de nieuwe adviesstructuur zijn gedekt binnen de huidige begroting. De overgang naar de nieuwe commissie wordt gecommuniceerd via verschillende kanalen en de vergaderingen zullen in het stadhuis van Assen plaatsvinden om toegankelijkheid te waarborgen. De nieuwe verordening voor Omgevingskwaliteit gemeente Assen 2024 wordt vastgesteld en de oude verordening ingetrokken. De nieuwe commissieleden worden benoemd voor een periode van vier jaar, van 1 januari 2024 tot 1 januari 2028.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingskwaliteit Libau Omgevingswet Ruimtelijke Kwaliteit Adviescommissie Drentse gemeenten Welstandsadvisering Digitale ondersteuning Vergunningverlening KwaliteitsborgingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Aankoop 96 flexwoningen
Assen zet stap naar flexwoningen: Raad stemt in met financiering
De gemeenteraad van Assen heeft ingestemd met de financiering van 96 flexwoningen als onderdeel van het flexproject Groene Dijk. Dit besluit maakt deel uit van een samenwerking met het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) en is bedoeld om de doorstroming in de asielketen te bevorderen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om een investeringskrediet van €12.480.000 beschikbaar te stellen, goedgekeurd. De kapitaallasten van €1.123.000 en een overschot van €125.000 worden gedekt door de jaarlijkse bijdrage van het COA. De flexwoningen zijn bedoeld om de gemeente te compenseren voor haar inspanningen op het gebied van asielopvang.De ChristenUnie sprak haar steun uit voor het voorstel, maar benadrukte het belang van zorgvuldige planologische en technische uitwerkingen. "Je kan het maar één keer goed doen," aldus de heer Van Luik van de ChristenUnie. Assen Centraal prees de jarenlange inzet van de gemeente voor vluchtelingenopvang en noemde het project een "win-winsituatie" voor de bestrijding van het woningtekort.
De Partij van de Arbeid en GroenLinks benadrukten het belang van de flexwoningen voor zowel statushouders als andere woningzoekenden, zoals jongeren en spoedzoekers. "Het woningtekort raakt meerdere lagen van onze samenleving," aldus de heer Omar van de PvdA.
De VVD toonde zich tevreden met het voorstel, maar vroeg om duidelijkheid over het percentage woningen dat beschikbaar komt voor andere inwoners. "Met het voorstel zetten we een stap om de uitdagingen op de vastgelopen woningmarkt aan te pakken," zei mevrouw Alberts van de VVD.
Niet alle partijen waren echter even enthousiast. Lijst Rijken stemde tegen het voorstel, met zorgen over de locatiekeuze en het participatieproces. "Het lijkt alsof dit project al helemaal dichtgetimmerd is," aldus mevrouw De Rijken.
De wethouder verzekerde de raad dat de communicatie met omwonenden en belanghebbenden zorgvuldig zal worden aangepakt. "Er is ons gevraagd om een terugkoppeling te geven en dat zullen we doen," aldus wethouder Staal.
Het voorstel werd met 29 stemmen voor en 1 tegen aangenomen. De volgende fase van het project, die zich richt op de planologische uitwerking en exploitatie, zal in maart 2024 worden besproken.
Samenvatting
De gemeente Assen overweegt de aanschaf van 96 flexwoningen als onderdeel van het flexproject Groene Dijk. Het college van burgemeester en wethouders heeft een bestuursovereenkomst met het COA gesloten voor de financiering van deze woningen. De raad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan deze overeenkomst en een investeringskrediet van € 12.480.000 beschikbaar te stellen. De kapitaallasten van € 1.123.000 en een overschot van € 125.000 worden gedekt door de jaarlijkse bijdrage van het COA. De aankoop is bedoeld om de doorstroming in de asielketen te bevorderen en de gemeente te compenseren voor haar inspanningen op het gebied van asielopvang. De besluitvorming is opgesplitst in twee fasen, waarbij de eerste fase zich richt op de aanschaf en financiering van de woningen. De tweede fase zal zich richten op de planologische uitwerking en exploitatie van het project. De raad zal op 21 december 2023 een besluit nemen over dit voorstel.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Flexwoningen COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers) Financiering Rijksvastgoedbedrijf Groene Dijk Investeringskrediet Exploitatieopzet Begroting 2023 Voorfinanciering BestuursovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Steven van Luijk - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Omar Omar - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Sandra Alberts - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Sjoerd Bakker - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Jannie Drenthe - SP
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Sandra Alberts - VVD
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Sandra Alberts - VVD
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Sandra Alberts - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Staal - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
C. Staal - Wethouder
Henk Santing - Stadspartij PLOP
C. Staal - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Staal - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Steven van Luijk - ChristenUnie
Omar Omar - PvdA
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
Jannie Drenthe - SP
Agendapunt 16 Benoeming leden klankbordgroep Rekenkamer Assen
Assen stelt klankbordgroep Rekenkamer aan: "Verbinding met de raad is cruciaal"
De gemeenteraad van Assen heeft zes raadsleden benoemd tot de klankbordgroep voor de Rekenkamer. Deze groep zal de komende drie jaar de brug vormen tussen de Rekenkamer en de gemeenteraad. De benoeming volgt op de nieuwe verordening die bepaalt dat de Rekenkamer enkel uit externe leden bestaat.
Samenvatting
De gemeenteraad van Assen heeft besloten om zes (plaatsvervangende) raadsleden te benoemen tot de klankbordgroep voor de rekenkamer voor de periode 2023-2026. Deze benoeming volgt op de vaststelling van de nieuwe Verordening gemeentelijke rekenkamer Assen 2023, die bepaalt dat de rekenkamer enkel uit externe leden bestaat en dat een klankbordgroep de verbinding met de gemeenteraad moet waarborgen. De benoemde leden zijn Dhr. Schaaphok (VVD), Dhr. De Jong (D66), Mw. van Brakel - Engberts (SP), Dhr. Verhaaf (GL), Dhr. Bakker (PvdA), en Mw. Van der Mark - Leijssenaar (CU). De benoeming heeft geen financiële gevolgen en de samenstelling van de klankbordgroep zal publiekelijk bekend worden gemaakt. De leden beginnen direct met hun werkzaamheden.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming leden klankbordgroep voor de rekenkamer". Het voorstel betreft de benoeming van zes (plaatsvervangende) raadsleden tot de klankbordgroep voor de Asser rekenkamer voor de periode 2023-2026. Deze klankbordgroep is ingesteld om de verbinding tussen de gemeenteraad en de rekenkamer, die enkel uit externe leden bestaat, te waarborgen. De benoeming volgt uit de Verordening gemeentelijke rekenkamer Assen 2023, die ruimte biedt voor maximaal zes leden in de klankbordgroep. De benoeming heeft geen financiële gevolgen en de samenstelling zal publiekelijk bekend worden gemaakt.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de benoeming van de leden beschrijft, de achtergrond en noodzaak van de klankbordgroep uitlegt, en de procedure en betrokken partijen benoemt. Er zijn geen kanttekeningen of financiële gevolgen vermeld, wat de eenvoud en duidelijkheid van het voorstel ten goede komt.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde (plaatsvervangende) raadsleden officieel te benoemen tot de klankbordgroep. Dit is een besluitvormende taak waarbij de raad instemt met de voorgestelde kandidaten.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de kandidaten zich vrijwillig hebben gemeld en de benoeming een formele stap is om te voldoen aan de verordening. De politieke keuze ligt voornamelijk in de goedkeuring van de voorgestelde kandidaten.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsequenties opgemerkt; het voorstel is helder en direct.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde (plaatsvervangende) raadsleden te benoemen tot de klankbordgroep voor de periode 2023-2026.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de samenstelling van de klankbordgroep op passende wijze bekend zal worden gemaakt, waaronder via de website van de gemeenteraad. Er is geen verdere participatie van het publiek vereist.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de benoeming van raadsleden tot een klankbordgroep.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan de benoeming van de leden van de klankbordgroep, zoals expliciet vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klankbordgroep Rekenkamer Verordening Gemeentelijke Externe leden Presidiumvergadering Benoeming Raadsleden Gemeenteraad SamenstellingVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 17 Aanpak vervolgonderzoek openlucht zwembad
Assen zet koers naar openluchtzwembad: Raad stemt in met vervolgonderzoek
De gemeenteraad van Assen heeft groen licht gegeven voor een vervolgonderzoek naar de haalbaarheid van een openluchtzwembad. Dit onderzoek, dat voortbouwt op eerdere bevindingen, zal zich richten op drie scenario's: een basisvariant, een uitgebreide versie en een upgrade van de Baggelhuizerplas. Het luxe scenario is van tafel, maar elementen ervan kunnen mogelijk worden geïntegreerd.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel voor het vervolgonderzoek uitvoerig besproken. De gemeenteraad stemde in met het onderzoek, dat €163.000 zal kosten en onder meer een inwonerpeiling omvat. De resultaten worden in een publieksvriendelijke vorm gepresenteerd, waarna inwoners hun voorkeur voor een scenario kunnen aangeven. Deze input wordt meegenomen in het advies aan de gemeenteraad, dat naar verwachting in het tweede kwartaal van 2024 wordt aangeboden.De vergadering kende enkele amendementen. De ChristenUnie, VVD en D66 dienden een amendement in om schoolzwemmen uit het onderzoek te halen, maar zwemscholen wel te betrekken. "We willen graag dat de zwemscholen wel bij het onderzoek betrokken worden," aldus de ChristenUnie. Dit amendement werd aangenomen.
Een ander amendement, ingediend door de VVD, CDA, D66, Partij van de Arbeid en ChristenUnie, stelde voor om de derde participatieronde te schrappen. "Het is belangrijk dat er eerst een keuze wordt gemaakt over het wel of niet investeren in een extra zwemvoorziening," verklaarde de VVD. Ook dit amendement kreeg voldoende steun.
Een derde amendement van D66, dat pleitte voor het meenemen van de effecten op zwembaden in de regio binnen een straal van 15 km, haalde het niet. "We zijn in dit stadium vooral benieuwd naar wat de Assenaren willen," aldus de Partij van de Arbeid, die tegen het amendement stemde.
Wethouder Harmke Vlieg benadrukte het belang van verwachtingsmanagement: "Geen zwembad is, evenals wel een zwembad, een optie. En beide hebben voor- en nadelen." De wethouder verzekerde dat het college zorgvuldig met de verwachtingen van inwoners zal omgaan.
Met de goedkeuring van het vervolgonderzoek zet Assen een belangrijke stap richting een mogelijke nieuwe zwemvoorziening. De uitkomst van het onderzoek zal bepalend zijn voor de uiteindelijke beslissing van de gemeenteraad.
Samenvatting
De gemeenteraad van Assen heeft een voorstel ontvangen voor een vervolgonderzoek naar de haalbaarheid van een openluchtzwembad. Dit onderzoek volgt op een eerdere motie uit 2021 en een haalbaarheidsonderzoek gepresenteerd in januari 2023. Het vervolgonderzoek richt zich op drie scenario's: 'Basis', 'Uitgebreid' en 'de ongepolijste parel' (een upgrade van de Baggelhuizerplas). Het luxe scenario wordt niet verder onderzocht vanwege beperkt draagvlak, maar elementen ervan kunnen mogelijk worden geïntegreerd in andere scenario's.
Voor het onderzoek is €163.000 beschikbaar van de oorspronkelijk gereserveerde €200.000. Dit bedrag wordt gebruikt voor een inwonerpeiling en externe onderzoeken. Inwoners worden op verschillende momenten betrokken bij het onderzoek om hun voorkeuren en prioriteiten te peilen. De resultaten worden in een publieksvriendelijke vorm gepresenteerd, waarna inwoners hun voorkeur voor een scenario kunnen aangeven. Deze input wordt meegenomen in het advies aan de gemeenteraad, dat naar verwachting in het tweede kwartaal van 2024 wordt aangeboden. De raadswerkgroep blijft als klankbordgroep betrokken bij het proces.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vervolgonderzoek Openlucht zwembad Haalbaarheidsonderzoek Scenario's Inwonerpeiling Baggelhuizerplas Participatie Kaders Locatiestudie Actoren-analyseVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement: Onderzoeksopzet openluchtzwembad
Samenvatting: Het amendement van de ChristenUnie Assen richt zich op de onderzoeksopzet voor een openluchtzwembad. Het constateert dat schoolzwemmen is opgenomen in het voorstel, terwijl het consulteren van zwemscholen niet is meegenomen, ondanks dat dit een wens van de raad was. Het amendement stelt voor om schoolzwemmen uit het onderzoek te verwijderen en in plaats daarvan de effecten op bestaande zwemvoorzieningen en zwemscholen te onderzoeken. Het besluit om het raadsvoorstel dienovereenkomstig te wijzigen en het college te verzoeken de uitvoering op zich te nemen.
Oordeel over de volledigheid
Het amendement is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke wijzigingen in het oorspronkelijke voorstel moeten worden doorgevoerd. Het mist echter een gedetailleerde uitleg over waarom schoolzwemmen niet relevant is en waarom de focus op zwemscholen belangrijker is.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen en te beslissen of de voorgestelde wijzigingen in het onderzoeksvoorstel moeten worden doorgevoerd. De raad moet ook het college verzoeken om de uitvoering van het aangepaste voorstel op zich te nemen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het behouden van schoolzwemmen in het onderzoek of het verleggen van de focus naar de impact op bestaande zwemvoorzieningen en zwemscholen. Dit kan invloed hebben op de prioriteiten en middelen die aan het onderzoek worden toegekend.
SMART en Inconsistenties
Het amendement is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en haalbaarheid (SMART-criteria). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motivatie voor de wijzigingen kan beter worden onderbouwd.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, verworpen of ingetrokken. In dit geval lijkt het amendement te zijn aangenomen, gezien de ondertekening door meerdere partijen.
Participatie
Het amendement benadrukt de noodzaak van participatie door zwemscholen, maar zegt niets over bredere participatie van andere belanghebbenden of het publiek.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan relevant zijn in de context van het gebruik en onderhoud van zwemvoorzieningen.
Financiële Gevolgen
Het amendement bespreekt niet de financiële gevolgen van de voorgestelde wijzigingen. Er is geen informatie over hoe eventuele extra kosten voor het consulteren van zwemscholen worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderzoeksopzet Openluchtzwembad Schoolzwemmen Zwemscholen Vervolgonderzoek Effecten Zwemvoorzieningen Bonte Wever Statushouders AfsprakenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Aanpassing onderzoek t.b.v. openluchtzwembad". Het stelt voor om de effecten op openluchtzwembaden in de regio binnen een straal van 15 km rond Assen mee te nemen in het onderzoek naar de consequenties van een nieuw openluchtzwembad. Dit is belangrijk omdat de gemeenteraad moet beslissen over de investering in een extra zwemvoorziening en de hoogte van het benodigde bedrag. Het amendement benadrukt dat het belangrijk is om ook de impact op regionale zwembaden te overwegen om te voorkomen dat investeringen in Assen leiden tot desinvesteringen elders.
Volledigheid van het Voorstel:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet, aangezien het duidelijk aangeeft wat er toegevoegd moet worden aan het bestaande raadsvoorstel. Het biedt echter geen gedetailleerde methodologie voor hoe het onderzoek uitgevoerd moet worden.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen en daarmee of de effecten op regionale zwembaden worden meegenomen in het onderzoek. Dit is cruciaal voor een weloverwogen besluit over de investering in een nieuw zwembad.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het beperken van het onderzoek tot Assen of het uitbreiden naar de regio. Dit heeft implicaties voor de besluitvorming over investeringen en de mogelijke impact op bestaande voorzieningen.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en meetbaar in termen van de geografische reikwijdte (15 km), maar mist details over hoe de effecten precies gemeten worden. Het is tijdgebonden in de zin dat het onderdeel is van een lopend besluitvormingsproces. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoerbaarheid en haalbaarheid zijn afhankelijk van de uitvoering van het onderzoek.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat betekent dat de effecten op regionale zwembaden worden meegenomen in het onderzoek.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan impliciet relevant zijn in termen van het maatschappelijk verantwoord investeren in voorzieningen.
Financiële Gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich op de uitbreiding van het onderzoek, wat mogelijk extra kosten met zich meebrengt, maar dit wordt niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Openluchtzwembad Onderzoek Zwemvoorzieningen Investeringen Regio Maatschappelijk verantwoord Exploitatiebijdragen Desinvesteringen Maatschappelijke investeringen AfwegingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Aanpassing participatievolgorde onderzoek". Het stelt voor om de derde participatieronde te schrappen in het besluitvormingsproces over de investering in een extra zwemvoorziening in Assen. In plaats daarvan zou de gemeenteraad na de scenariostudie direct een besluit moeten nemen over welk scenario uitgevoerd wordt. Dit is bedoeld om de kloof tussen inwoners en politiek te verkleinen door eerst een beslissing te nemen over de investering voordat een favoriet scenario wordt gekozen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet, aangezien het duidelijk de stappen beschrijft die moeten worden genomen en de redenen daarvoor. Echter, het biedt geen gedetailleerde uitleg over hoe de eerste twee participatierondes precies zullen verlopen of hoe de input van inwoners wordt verwerkt.
Rol van de raad:
De raad moet een besluit nemen over de investering in een extra zwemvoorziening en de hoogte van het bedrag dat daarvoor beschikbaar is. Het amendement vraagt de raad om de volgorde van participatie te herzien en direct na de scenariostudie een besluit te nemen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde wijziging in de participatievolgorde steunen, wat invloed kan hebben op de betrokkenheid van inwoners en de transparantie van het besluitvormingsproces.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld voor de participatierondes en hoe succes wordt gemeten. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de impact van het schrappen van de derde ronde is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen, wat betekent dat de derde participatieronde wordt geschrapt en de raad direct na de scenariostudie een besluit neemt.
Participatie:
Het voorstel erkent het belang van participatie door inwoners in de eerste twee rondes, maar vermindert de participatiemogelijkheden door de derde ronde te schrappen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich op de volgorde van participatie en besluitvorming, niet op de financiële aspecten van de investering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatierondes Zwemvoorziening Inwoners Scenario's Politieke keuze Onderzoeksopzet Investeren Afstand Thema AdviesVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Bouke Weening - ChristenUnie
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Wilfried de Jong - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Wilfried de Jong - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jan Talens - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Willard Bouwmeester - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Sjoerd Bakker - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Sjoerd Bakker - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Wilfried de Jong - D66
Sjoerd Bakker - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Jan Talens - Assen Centraal
Willard Bouwmeester - PvdA
Ronald Witteman - CDA
Jannie Drenthe - SP
M. Rasker - Wethouder
Agendapunt 18 motie (vreemd aan de orde van de dag) ChristenUnie, D66, Assen Centraal, SP - Asielopvang
Assen roept op tot eerlijke spreiding asielopvang: "Dit kan niet in een beschaafd land"
De gemeenteraad van Assen heeft een motie aangenomen die oproept tot een betere spreiding van asielzoekers over Nederland. De motie, ingediend door de ChristenUnie en de SP, benadrukt de onevenredige belasting van de noordelijke provincies, met name de gemeente Westerwolde, door de problemen bij het aanmeldcentrum in Ter Apel.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een bewogen raadsvergadering op 21 december 2023, die tot laat in de avond duurde, werd de motie besproken en uiteindelijk aangenomen. De indieners, gesteund door meerdere partijen, riepen op tot solidariteit en een eerlijke verdeling van de opvang van asielzoekers over het hele land. "We kunnen dit mensen niet aandoen," verklaarde CDA-raadslid Witteman emotioneel. "Ik ben machtig trots op deze stad die zoveel doet voor zoveel mensen."De motie kwam op een moment dat de situatie in Ter Apel nijpend is, met mensen die dagenlang op stoelen en op de grond in wachtkamers verblijven. De burgemeester van Westerwolde had recentelijk een dringende oproep gedaan voor hulp, en de gemeenteraad van Assen besloot daarop in actie te komen. "Dit kan niet in een beschaafd land," aldus SP-raadslid Drenthe, die haar schaamte uitsprak over de huidige situatie.
Hoewel de motie op brede steun kon rekenen, was er ook kritiek. Stadspartij Plop stemde tegen, met als voornaamste bezwaar dat de motie te laat was ingediend om goed te kunnen bespreken. "Het zadelt slechts het college op met een onuitvoerbare opdracht," aldus fractievoorzitter Santing.
De VVD en GroenLinks spraken hun steun uit voor de motie, waarbij GroenLinks-raadslid Bakker benadrukte dat het signaal van Assen slechts één van de vele is die nodig zijn om landelijke verandering teweeg te brengen. "Wanneer doet de rest mee?" vroeg hij retorisch.
Wethouder Staal gaf aan dat het college de oproep van de raad steunt en al in gesprek is met andere gemeenten en de staatssecretaris om de situatie te verbeteren. "De spreidingswet moet doorgaan," benadrukte hij.
Met de aangenomen motie hoopt de gemeenteraad van Assen dat andere gemeenten hun verantwoordelijkheid nemen en dat er snel een oplossing komt voor de problemen in Ter Apel. De motie zal naar verwachting landelijke aandacht krijgen, in de hoop dat het een bijdrage levert aan een rechtvaardiger asielbeleid in Nederland.
Samenvatting
De gemeenteraad van Assen heeft op 21 december 2023 een motie aangenomen, ingediend door de ChristenUnie en de SP, waarin zij hun zorgen uiten over de aanhoudende problemen bij het aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel. De motie benadrukt dat de noordelijke provincies, met name de gemeente Westerwolde, onevenredig belast worden met de opvang van asielzoekers, terwijl veel andere Nederlandse gemeenten hun verantwoordelijkheid niet nemen. De raad van Assen roept op tot een betere spreiding van asielopvang over het land en vraagt het college om publiekelijk steun uit te spreken voor initiatieven die de situatie in Ter Apel kunnen verlichten. De motie is ondertekend door meerdere partijen en aangenomen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie van de ChristenUnie Assen en SP, getiteld "Oproep over aanhoudende situatie Ter Apel", roept op tot steun voor het ontlasten van de opvangsituatie in Ter Apel. De motie benadrukt dat de problemen rond de opvang van asielzoekers al meer dan twee jaar spelen en dat de noordelijke provincies onevenredig belast worden. De motie vraagt de gemeente Assen om publiekelijk steun uit te spreken voor initiatieven die de situatie in Ter Apel willen verbeteren en om zich in te zetten voor een betere spreiding van asielopvang over het land.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de problematiek en de gewenste acties. Het benoemt de huidige situatie, de disproportionele belasting van de noordelijke provincies, en de noodzaak voor een betere spreiding van asielopvang.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om de motie te steunen, waarmee zij het college oproept om actie te ondernemen en steun uit te spreken voor de initiatieven die de situatie in Ter Apel willen verbeteren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de motie steunt, wat impliceert dat zij de verantwoordelijkheid voor asielopvang breder willen spreiden en de situatie in Ter Apel willen verbeteren.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdsgebonden acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete acties en tijdlijnen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en daarmee het college oproepen om de voorgestelde acties te ondernemen.
Participatie:
De motie spreekt niet expliciet over participatie van burgers of andere stakeholders, maar richt zich op de rol van overheden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar humane opvang kan als een aspect van sociale duurzaamheid worden beschouwd.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor verdere uitwerking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Asielzoekers Ter Apel Opvang Noordelijke provincies Gemeente Westerwolde Inhumane situatie Spreiding Vluchtelingen Winter Wettelijke mogelijkhedenVerfijning van de zoekopdracht: