20-12-2018 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening en mededelingen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
S. Koster
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Hetty Heeling-wichers
M.L.J. Out - Burgemeester
Hetty Heeling-wichers
M.L.J. Out - Burgemeester
S. Koster -
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Jannie Drenthe - SP
Remi Moes -
Agendapunt 04a Ingekomen stukken: brieven van inwoners
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor een experiment met regelluwe bijstand in Assen, gepresenteerd aan de raadsleden. Het initiatief, dat aansluit bij de principes van Positieve Gezondheid en de duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN, beoogt de leefbaarheid en het welzijn in de stad te verbeteren. Het plan is om een pilot van 2 à 3 jaar te starten, waarbij maximaal 50 deelnemers in de bijstand onvoorwaardelijk mogen bijverdienen tot het minimumloon, zonder dat ze tegen complexe wet- en regelgeving aanlopen. Het doel is om mensen in de bijstand perspectief te bieden, hun inkomenspositie te verbeteren en hun welzijn te vergroten. De effecten op welzijn en financiën worden gemeten, met de verwachting dat het welzijn toeneemt en zorgkosten dalen. De initiatiefnemers van de sociale coöperatie 'de Wonderneming' staan klaar om het experiment uit te voeren, mocht de raad besluiten het voorstel te steunen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regelluwe bijstand Sociale coöperatie Basisinkomen Positieve Gezondheid Duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s) Experiment Wijkbedrijf Persoonlijke aandacht Talentontwikkeling GroepskrachtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 07 Ontslag en benoeming lid ombudscommissie
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontslag en benoeming lid Gemeentelijke Ombudscommissie". Het voorstel betreft het eervol ontslag van mevrouw E.J. Krol als lid van de Gemeentelijke Ombudscommissie per 1 januari 2019, vanwege persoonlijke redenen. Tegelijkertijd wordt voorgesteld om mevrouw P.H.C. van der Made, die al als plaatsvervangend lid was benoemd, te benoemen als volwaardig lid van de commissie voor de rest van de zittingsperiode. De afhandeling van het besluit wordt overgedragen aan het college van burgemeester en wethouders.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de reden voor het ontslag van mevrouw Krol en de benoeming van mevrouw Van der Made uiteenzet. Het bevat de relevante wettelijke artikelen die de bevoegdheid van de gemeenteraad bevestigen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en te besluiten over het ontslag en de benoeming van de leden van de Gemeentelijke Ombudscommissie, zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel een administratieve aangelegenheid betreft die voortvloeit uit persoonlijke omstandigheden van een lid van de commissie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijke data en acties bevat. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorstel goed te keuren, wat inhoudt dat mevrouw Krol eervol wordt ontslagen en mevrouw Van der Made wordt benoemd als lid van de Gemeentelijke Ombudscommissie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de aard van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een personele wijziging betreft binnen een gemeentelijke commissie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen, wat impliceert dat er geen significante kosten of besparingen zijn verbonden aan de personele wijzigingen binnen de commissie.
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
G.g.j. De Korte
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
T. Medemblik
T. Medemblik
T. Medemblik
Agendapunt 10 Mijnbouwbesluit (gaswinning)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Kennisnemen van het besluit van burgemeester en wethouders van Assen om in beroep te gaan tegen het instemmingbesluit van de Minister van Economische Zaken en Klimaat op het Winningsplan Westerveld.
Samenvatting: Het voorstel betreft het besluit van de burgemeester en wethouders van Assen om in beroep te gaan tegen het instemmingsbesluit van de Minister van Economische Zaken en Klimaat met betrekking tot het Winningsplan Westerveld. Dit plan voorziet in aardgaswinning in Assen en omliggende gemeenten. Het college heeft eerder zienswijzen ingediend, maar constateert dat de minister weinig rekening heeft gehouden met deze zienswijzen. Belangrijke punten van bezwaar zijn het ontbreken van duidelijke voorschriften voor een schaderegeling en een goed risicobeheersysteem. Het beroep is ook strategisch, gezien de snel ontwikkelende jurisprudentie rond gaswinning.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de context, de inhoudelijke bezwaren en de juridische strategie uiteenzet. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de financiële implicaties en de specifieke juridische argumenten die in het beroepschrift worden aangevoerd.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om kennis te nemen van het besluit van het college om in beroep te gaan. De raad hoeft geen actief besluit te nemen over het al dan niet instellen van beroep, maar wordt geïnformeerd over de stappen die het college onderneemt.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen het al dan niet steunen van het beroep tegen het instemmingsbesluit. Dit omvat het afwegen van de belangen van lokale inwoners tegen de economische voordelen van gaswinning en het strategisch gebruik van juridische middelen om de positie van de gemeente te versterken.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen, behalve de juridische termijnen voor het indienen van beroep. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van het beroep is afhankelijk van externe juridische ontwikkelingen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het besluit van het college om in beroep te gaan. Er is geen verdere actie vereist van de raad op dit moment.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er overleg is geweest met lokale belangengroepen zoals Dorpsbelangen Loon en de werkgroep Stop gaswinning Marsdijk NU. Dit duidt op enige mate van participatie, maar de details van deze participatie zijn niet uitgebreid beschreven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de milieu- en veiligheidsrisico's die gepaard gaan met gaswinning. Het voorstel adresseert echter niet expliciet hoe duurzaamheidsoverwegingen zijn meegenomen in de besluitvorming.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen van het beroep worden niet expliciet in het voorstel besproken. Er is geen informatie over de kosten van het juridische proces of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder verduidelijkt zou moeten worden.
Jannie Drenthe - SP
T. Medemblik
Jannie Drenthe - SP
C. Staal - Wethouder
T. Medemblik
C. Staal - Wethouder
Henk Santing - Stadspartij PLOP
T. Medemblik
Bert Homan - VVD
T. Medemblik
T. Medemblik
Hans Marskamp
T. Medemblik
Hans Marskamp
Bert Homan - VVD
T. Medemblik
Hans Marskamp
T. Medemblik
Remi Moes
T. Medemblik
C.h.w.j. Vorselman-derksen
T. Medemblik
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
T. Medemblik
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
T. Medemblik
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
T. Medemblik
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
S. Bakker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.O. Deen - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
Richard Klok
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Roald Leemrijse
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
Roald Leemrijse
M.L.J. Out - Burgemeester
Roald Leemrijse
Remi Moes
Roald Leemrijse
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Roald Leemrijse
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
S. Bakker
M.L.J. Out - Burgemeester
Roald Leemrijse
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
C.h.w.j. Vorselman-derksen -
M.L.J. Out - Burgemeester
01:09:38 - 01:12:16 - 01:13:58 - 01:14:31 - 01:14:47 - 01:14:49 - 01:14:53 - 01:19:05 - 01:23:14 - 01:25:39 - 01:27:45 - 01:30:35 - 01:32:12 - 01:32:23 - 01:35:38 - 01:36:59 - 01:39:19 - 01:42:15 - 01:43:30 - 01:47:31 - 01:48:20 - 01:53:32 - 01:53:46 - 01:54:21 - 01:55:42 - 01:56:49 - 01:57:48 - 01:58:07
M.O. Deen - CDA
Richard Klok -
Ronald Witteman - CDA
Agendapunt 11 Procesvoorstel Koopmansplein
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Instemmen met de voorgestelde procesaanpak van Mijn naar Ons Koopmansplein." Het voorstel beschrijft een procesaanpak voor de herinrichting van het Koopmansplein in Assen, waarbij participatie van inwoners en stakeholders centraal staat. Het doel is om van het Koopmansplein een levendig stadshart te maken. Het proces omvat het verzamelen van ideeën, het opstellen van een Programma van Eisen (PvE), en een ontwerpprijsvraag waarbij inwoners kunnen stemmen op hun voorkeursontwerp. Het voorstel benadrukt samenwerking met diverse partijen en de noodzaak van een goed doordacht proces om technische en financiële haalbaarheid te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van procesbeschrijving en betrokkenheid van stakeholders. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de stappen die genomen zullen worden, inclusief participatie en besluitvorming. Echter, specifieke financiële details en risicoanalyses worden pas in een later stadium gepresenteerd.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de procesaanpak en het beschikbaar stellen van uitvoeringskrediet. Daarnaast wordt de raad gevraagd om wensen en bedenkingen te uiten over het concept-PvE.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van participatie en invloed van inwoners, de prioritering van het project binnen de bredere stadsontwikkelingsagenda, en de toewijzing van financiële middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van processtappen en tijdlijnen. Het is echter minder specifiek over de financiële dekking en risico's, wat een mogelijke inconsistentie vormt.
Besluit van de Raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde procesaanpak en later beslissen over het uitvoeringskrediet en het PvE.
Participatie:
Het voorstel legt sterk de nadruk op participatie, met inspraak van inwoners en stakeholders in verschillende fasen van het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan impliciet relevant zijn gezien de focus op een toekomstbestendige binnenstad.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet gedetailleerd in dit voorstel, maar zullen worden besproken in het raadsvoorstel over het uitvoeringskrediet. Het is nog onduidelijk hoe de kosten precies gedekt zullen worden.
Agendapunt 12 Uitvoeringsprogramma mobiliteit
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2018-2022" van de gemeente Assen. Het programma is een uitwerking van de eerder vastgestelde visie mobiliteit en beschrijft de opgaven die de gemeente de komende vier jaar wil realiseren op het gebied van verkeer en mobiliteit. Het doel is om bij te dragen aan de doelen uit de visie mobiliteit, met een focus op strategische flexibiliteit om in te spelen op veranderende trends. Het programma is tot stand gekomen in samenwerking met diverse maatschappelijke partners en bevat een participatiestrategie. Er wordt een krediet van € 5,4 miljoen gevraagd, waarvan € 1,4 miljoen uit externe bronnen moet komen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke achtergrond, beschrijft de totstandkoming en uitvoering van het programma, en geeft inzicht in de financiële aspecten. Echter, specifieke details over de exacte maatregelen en hun impact ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet het uitvoeringsprogramma vaststellen en het gevraagde krediet goedkeuren. Daarnaast is de raad verantwoordelijk voor het monitoren van de voortgang en evaluatie van het programma.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van mobiliteitsprojecten, de toewijzing van financiële middelen, en de mate van participatie van externe partijen en inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en een tijdsbestek, maar mist meetbare criteria voor succes en gedetailleerde actieplannen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de flexibiliteit kan leiden tot onduidelijkheid over concrete resultaten.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het uitvoeringsprogramma vast te stellen en het krediet van € 5,4 miljoen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door samenwerking met maatschappelijke partners en inwoners. Er is een participatiestrategie opgenomen om betrokkenheid te waarborgen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, gezien de focus op mobiliteit en de ontwikkeling van een fietssnelweg, maar het wordt niet expliciet als hoofddoel genoemd.
Financiële Gevolgen:
De totale investering bedraagt € 5,4 miljoen, waarvan € 4 miljoen uit gemeentelijke middelen en € 1,4 miljoen uit externe bronnen zoals subsidies. De financiële consequenties zijn opgenomen in de begroting van 2019 en verder.
M.L.J. Out - Burgemeester
Roald Leemrijse
Anna Hendrikse
M.L.J. Out - Burgemeester
T. Medemblik
M.L.J. Out - Burgemeester
E.a. Moltmaker -thijssen
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
H.a. Vlieg-kempe
Luc Rengers - Assen Centraal
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
E.a. Moltmaker -thijssen
H.a. Vlieg-kempe
E.a. Moltmaker -thijssen
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Roald Leemrijse -
Anna Hendrikse -
T. Medemblik -
Hans Marskamp -
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Agendapunt 13 Gecombineerde begroting Alescon/WPDA
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Geen zienswijze inbrengen met betrekking tot de concept gewijzigde begroting 2019 voor de GR Alescon (in liquidatie) en GR WPDA.
Samenvatting: Het voorstel betreft het niet indienen van een zienswijze op de gewijzigde begrotingen van de gemeenschappelijke regelingen Alescon en WPDA voor 2019. Door de invlechting van Alescon in WPDA zijn begrotingswijzigingen noodzakelijk. De wijzigingen zijn technisch van aard en hebben geen beleidsmatige impact. De kosten voor de liquidatie van Alescon worden gedekt door de resterende reserves. Eventuele extra kosten worden verdeeld over de zes betrokken gemeenten. De raad wordt gevraagd geen zienswijze in te dienen, aangezien de wijzigingen niet significant afwijken van eerdere begrotingen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de wijzigingen in de begrotingen en de redenen daarvoor. Het biedt voldoende context over de financiële en organisatorische veranderingen die plaatsvinden.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om te besluiten of zij een zienswijze willen indienen over de gewijzigde begrotingen. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze in te dienen, wat impliceert dat de raad akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen.
Politieke Keuzes
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de raad akkoord gaat met het niet indienen van een zienswijze, wat betekent dat zij instemmen met de voorgestelde begrotingswijzigingen zonder verdere discussie.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de begroting van 2019 en een duidelijke deadline heeft voor besluitvorming. Het is echter niet volledig meetbaar of realistisch in termen van specifieke doelen, omdat het voornamelijk een administratieve wijziging betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om geen zienswijze in te brengen met betrekking tot de gewijzigde begrotingen van Alescon en WPDA.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een technische en administratieve wijziging betreft.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om de administratieve afhandeling van de liquidatie en invlechting van organisaties.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen van het voorstel zijn beperkt, aangezien de kosten voor de liquidatie van Alescon worden gedekt door de resterende reserves. Eventuele extra kosten worden verdeeld over de zes betrokken gemeenten volgens een bestaande verdeelsleutel. Dit wordt duidelijk aangegeven in het voorstel.
Agendapunt 14 Instellen kinderraad
Assen krijgt kinderraad en kinderburgemeester: "Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst"
De gemeenteraad van Assen heeft unaniem ingestemd met de oprichting van een kinderraad en kinderburgemeester. Het initiatief, dat kinderen uit groep 7 en 8 van basisscholen in Assen betrekt, moet hen meer betrekken bij gemeentelijk beleid en hen kennis laten maken met democratie en burgerschap.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 20 december 2018 werd het voorstel om een kinderraad en kinderburgemeester in te stellen, uitgebreid besproken. Het idee is om kinderen actief te betrekken bij de lokale politiek en hen te laten nadenken over belangrijke thema's in hun leefomgeving. De kinderraad zal bestaan uit 33 kinderen, die via leerlingraden of verkiezingen worden gekozen. De kinderburgemeester, gekozen uit de kinderraad, zal bijeenkomsten voorzitten en officiële taken uitvoeren.De heer Moes van D66 sprak zijn steun uit voor het betrekken van kinderen bij politieke besluitvorming, maar stelde vragen over de praktische uitvoering. "Kinderen betrekken bij politieke besluitvorming, daar kan toch niemand tegen zijn?" vroeg hij retorisch. Hij pleitte voor een laagdrempeliger alternatief, zoals een kindervragenuur, en vroeg om verduidelijking over de rol van VaartWelzijn, de organisatie die het project zal ondersteunen.
Mevrouw De Ruiter van Stadspartij Plop benadrukte het belang van continuïteit binnen de kinderraad. Ze stelde voor om jaarlijks de leerlingen van groep 8 te vervangen door nieuwe leerlingen uit groep 7, zodat er altijd ervaren kinderraadsleden zijn. "Het is belangrijk dat deze kinderraad serieus genomen wordt," waarschuwde ze.
De ChristenUnie, vertegenwoordigd door mevrouw Hij, benadrukte het belang van het project voor de toekomst van Assen. "Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst," zei ze. Ze wees op de oproep van de Kinderombudsman om kinderen meer te betrekken bij gemeentelijk beleid, vooral nu gemeenten meer invloed hebben op het dagelijks leven van kinderen.
Burgemeester Ouds reageerde positief op de vragen en suggesties vanuit de raad. Hij benadrukte dat de kinderraad en kinderburgemeester geen tijdelijk project moeten zijn, maar een structureel onderdeel van de gemeente. "Het is een ideaal wervingskanaal om kinderen die het leuk vinden verder te betrekken," aldus de burgemeester.
Met de unanieme instemming van de gemeenteraad kan het project van start gaan. De totale kosten van € 50.000 voor vier jaar worden gedekt uit de post onvoorzien. De kinderraad en kinderburgemeester zullen naar verwachting een waardevolle bijdrage leveren aan de betrokkenheid van jongeren bij de lokale politiek in Assen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de oprichting van een kinderraad en kinderburgemeester in Assen. Het doel is om kinderen meer te betrekken bij gemeentelijk beleid en hen kennis te laten maken met democratie en burgerschap. De kinderraad zal bestaan uit 33 kinderen uit groep 7 en 8 van basisscholen in Assen, samengesteld via leerlingraden of verkiezingen. De kinderburgemeester wordt gekozen uit de kinderraad en zal bijeenkomsten voorzitten en officiële taken uitvoeren. VaartWelzijn, een lokale welzijnsorganisatie, zal het project ondersteunen. De totale kosten bedragen € 50.000 voor vier jaar, te dekken uit de post onvoorzien. De gemeenteraad stemde op 20 december 2018 in met het voorstel.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Instemmen met het voorstel om een Asser kinderraad met kinderburgemeester op te richten
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de oprichting van een Asser kinderraad met een kinderburgemeester. Het doel is om kinderen in de basisschoolleeftijd (groep 7 & 8) meer te betrekken bij gemeentelijk beleid en hen te laten kennismaken met democratie en burgerschap. De kinderraad zal jaarlijks worden samengesteld via bestaande leerlingraden of verkiezingen op basisscholen in Assen. De kinderburgemeester wordt gekozen uit de kinderraad en zal onder andere bijeenkomsten voorzitten en officiële taken uitvoeren. VaartWelzijn zal het project ondersteunen, en de kosten worden gedekt uit de post onvoorzien.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de achtergrond, uitvoering, betrokken partijen, financiële dekking en de rol van de gemeenteraad. Echter, het mist specifieke details over de inhoudelijke thema’s die de kinderraad zal behandelen.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd in te stemmen met het voorstel en het project te ondersteunen. Raadsleden zullen betrokken worden bij de activiteiten van de kinderraad en kunnen extra ondersteuning bieden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het belangrijk vinden om kinderen op deze manier te betrekken bij gemeentelijk beleid en of zij bereid zijn de financiële middelen hiervoor vrij te maken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek, meetbaar (aantal kinderen, kosten), en tijdgebonden (vier jaar). Echter, het mist concrete doelen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de oprichting van de kinderraad en kinderburgemeester.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door kinderen actief te betrekken bij beleidsvorming en hen een platform te bieden om hun stem te laten horen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het project kan bijdragen aan sociale duurzaamheid door jongeren te betrekken bij de gemeenschap.
Financiële gevolgen:
De kosten bedragen € 12.500 per jaar, totaal € 50.000 voor vier jaar. Deze worden gedekt uit de post onvoorzien, waar nog voldoende middelen beschikbaar zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kinderraad Kinderburgemeester VaartWelzijn Participatie Burgerschap Basisscholen Educatieve activiteiten Beleid Financiën CommunicatieplanVerfijning van de zoekopdracht:
T. Medemblik
Remi Moes
T. Medemblik
L. De Ruiter-dekker
T. Medemblik
L. De Ruiter-dekker
Lian Heijs-eisses
T. Medemblik
Lian Heijs-eisses
M.L.J. Out - Burgemeester
T. Medemblik
M.L.J. Out - Burgemeester
T. Medemblik
M.L.J. Out - Burgemeester
T. Medemblik
Agendapunt 15 Aanpassen treasurystatuut
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Herziening treasurystatuut gemeente Assen
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van het herziene treasurystatuut van de gemeente Assen, dat op 1 januari 2019 in werking moet treden. Het huidige statuut uit 2007 wordt ingetrokken vanwege ontwikkelingen in wet- en regelgeving en organisatorische veranderingen. Het herziene statuut omvat aanpassingen zoals het verhogen van het aantal offertes voor langlopende leningen en de mogelijkheid tot projectfinanciering. De accountantscommissie en externe experts zijn betrokken bij de herziening. Het doel is om te voldoen aan wettelijke vereisten en de Handreiking Treasury van het Ministerie van BZK te volgen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak van de herziening, de betrokkenheid van relevante partijen, en de specifieke wijzigingen in het treasurystatuut duidelijk uiteenzet. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de aanpassingen en de redenen daarvoor.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het herziene treasurystatuut vast te stellen en het oude statuut in te trekken. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de voorgestelde wijzigingen moet goedkeuren.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen voornamelijk de goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen in het treasurystatuut, zoals de verhoging van het aantal offertes voor leningen en de introductie van projectfinanciering. De raad moet beslissen of deze wijzigingen in lijn zijn met de financiële strategie en doelen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (het treasurystatuut treedt in werking op 1 januari 2019). Het is relevant en haalbaar, gezien de betrokkenheid van de accountantscommissie en externe experts. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het herziene treasurystatuut vast te stellen en het oude statuut uit 2007 in te trekken.
Participatie
Het voorstel vermeldt de betrokkenheid van de accountantscommissie en externe experts, maar er is geen specifieke vermelding van bredere participatie van andere belanghebbenden of het publiek.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële en organisatorische aanpassingen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich op het voldoen aan wettelijke vereisten en het verbeteren van de financiële organisatie en processen.
T. Medemblik
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 16 Aanpassing nota waarderings- en afschrijvingsbeleid
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een wijziging in het waarderings- en afschrijvingsbeleid van de gemeente Assen. Voorgesteld wordt om voor alle nieuwe investeringen vanaf boekjaar 2018 te starten met afschrijven vanaf het boekjaar volgend op het jaar waarin het kapitaalgoed gereed komt of verworven wordt. Deze wijziging sluit het beste aan bij de praktijk en is noodzakelijk vanwege een wijziging in de BBV-notitie Materiële Vaste Activa. De aanpassing moet nog in 2018 worden doorgevoerd en heeft met terugwerkende kracht effect voor het gehele boekjaar 2018, wat zal leiden tot lagere kapitaallasten dan begroot. De raad heeft op 20 november 2018 ingestemd met dit voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "BBV wijziging moment van starten met afschrijvingen". Het voorstel beoogt vast te leggen dat voor alle nieuwe investeringen vanaf het boekjaar 2018 de afschrijvingen starten in het boekjaar volgend op het jaar waarin het kapitaalgoed gereed komt of verworven wordt. Dit sluit aan bij de praktijk en moet nog in 2018 worden besloten om van toepassing te zijn op de jaarrekening van dat jaar. De wijziging zal leiden tot lagere kapitaallasten in 2018 dan begroot, en is al meegenomen in de begroting van 2019.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de achtergrond, argumenten en financiële implicaties beschrijft. Het biedt een duidelijke keuze en onderbouwing voor de voorgestelde wijziging.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de nota waarderings- en afschrijvingsbeleid aan te passen. Het is aan de raad om het voorstel goed te keuren en de wijziging vast te leggen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijziging in het afschrijvingsbeleid. Dit kan invloed hebben op de financiële rapportage en de manier waarop investeringen worden beheerd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijk aangeeft wanneer de afschrijvingen moeten starten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de wijziging in de nota waarderings- en afschrijvingsbeleid vast te leggen, zodat de afschrijvingen starten in het boekjaar volgend op het jaar van gereedkomen of verwerving van het kapitaalgoed.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het betreft een technische wijziging die voornamelijk intern van belang is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het richt zich op financiële en administratieve aspecten van investeringen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel leidt tot lagere kapitaallasten in 2018 dan begroot. Dit is al verwerkt in de begroting van 2019, wat aangeeft dat de financiële gevolgen zijn geanticipeerd en gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Waarderings- en afschrijvingsbeleid BBV notitie Materiele Vaste Activa Kapitaalgoed Afschrijvingen Boekjaar 2018 Investeringen Kapitaallasten Begroting 2019 Ingebruikname Terugwerkende krachtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Experiment centraal stemmen tellen
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Instemmen met deelname aan het experiment centrale stemopneming voor de verkiezingen van de Provinciale Staten 2019, Waterschap 2019 en het Europees Parlement 2019.
Samenvatting: Het voorstel betreft de deelname van de gemeente Assen aan een experiment met centrale stemopneming voor de verkiezingen van 2019. Dit experiment, dat eerder is uitgevoerd tijdens de gemeenteraadsverkiezingen, beoogt de transparantie, betrouwbaarheid en controleerbaarheid van de stemopneming te verbeteren. Het experiment houdt in dat stemmen eerst op partijniveau worden geteld in stemlokalen, waarna een centrale telling per kandidaat volgt. De gemeenteraad moet instemmen met deelname, waarna formele aanwijzing door het ministerie van BZK plaatsvindt. De gemeente ontvangt een vergoeding van € 7.500 voor de extra organisatorische werkzaamheden.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de aanleiding, doelstellingen, en de procedure van het experiment. Ook worden de financiële aspecten en de evaluatie van eerdere experimenten besproken. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke organisatorische stappen en mogelijke risico's zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met deelname aan het experiment. Dit is een vereiste stap voordat het ministerie van BZK de gemeente formeel kan aanwijzen voor deelname.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de voordelen van het experiment, zoals verbeterde transparantie en verminderde werkdruk voor stembureauleden, opwegen tegen de organisatorische inspanningen en eventuele financiële risico's.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke acceptatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële dekking is afhankelijk van de vergoeding van het ministerie.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met deelname aan het experiment.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot organisatorische kosten, die naar verwachting worden gedekt door een vergoeding van € 7.500 van het ministerie van BZK. Indien de vergoeding niet toereikend is, worden de extra kosten gedekt uit het reguliere verkiezingsbudget.
Agendapunt 18 Tarieventabel belastingen en heffingen
-
a) Gewijzigde tarieventabel behorend bij belastingen, heffingen en rechten 2019, raadsvoorstel.docx.pdf analyse
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Gewijzigde tarieventabel behorende bij belastingen, heffingen en rechten 2019
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een gecorrigeerde tarieventabel voor belastingen, heffingen en rechten voor het jaar 2019. Op 22 november 2018 werd per abuis een onjuiste versie vastgesteld, met afwijkingen in de percentages voor bouw- en aanlegactiviteiten en de tarieven voor onroerendezaakbelastingen. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de correcties, zodat de tarieventabel in lijn is met de vastgestelde begroting voor 2019. Het eerder verzonden erratum is verwerkt in deze nieuwe versie van de tarieventabel.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de context van het corrigeren van een eerder gemaakte fout. Het bevat de nodige informatie over de aard van de wijzigingen en de noodzaak om deze in overeenstemming te brengen met de begroting van 2019.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om de gewijzigde tarieventabel formeel vast te stellen. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de correcties moet goedkeuren.
Politieke keuzes
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel een technische correctie betreft van eerder vastgestelde tarieven. De raad moet echter wel beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het duidelijk aangeeft welke wijzigingen moeten worden goedgekeurd. Het is relevant en tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de tarieven voor 2019. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de gewijzigde tarieventabel vast te stellen, zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Participatie
Het voorstel vermeldt niets over participatie. Dit is logisch gezien de technische aard van de correctie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op technische correcties van belastingtarieven.
Financiële gevolgen
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen, aangezien het slechts een correctie betreft van eerder vastgestelde tarieven. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, omdat de wijzigingen bedoeld zijn om de tarieven in overeenstemming te brengen met de reeds vastgestelde begroting.
Agendapunt 19 Motie vreemd aan de orde
Samenvatting
De motie van GroenLinks Assen, ingediend op 20 december 2018, pleit ervoor om vegetarisch eten de norm te maken bij door de gemeente georganiseerde evenementen, met biologisch vlees alleen op verzoek beschikbaar. Dit voorstel is gebaseerd op de voorbeeldfunctie van de gemeente in verduurzaming en het streven naar klimaatneutraliteit in 2030. De motie benadrukt dat de gemiddelde vleesconsumptie in Nederland bijdraagt aan aanzienlijke CO2-uitstoot en dat een verschuiving naar een meer plantaardig dieet kan helpen bij het tegengaan van klimaatverandering. De motie verwijst naar voorbeelden uit Duitsland en het Nederlandse Ministerie van OCW, waar vegetarisch al de norm is. Het doel is om de vleesconsumptie te verminderen en zo de milieubelasting te verlagen. De motie is ondertekend door verschillende politieke partijen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Vegetarisch als de norm, (biologisch) vlees als de uitzondering." De motie, ingediend door GroenLinks Assen, stelt voor dat de gemeente Assen bij door of vanwege de gemeente georganiseerde evenementen standaard vegetarisch voedsel aanbiedt. Biologisch vlees zou alleen op verzoek beschikbaar moeten zijn. Dit voorstel is bedoeld om de duurzaamheid te bevorderen en de CO2-uitstoot te verminderen, in lijn met de doelstelling van de gemeente om tegen 2030 klimaatneutraal te zijn. De motie verwijst naar vergelijkbare initiatieven in Duitsland en bij het Nederlandse Ministerie van OCW.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de context en de redenen voor het voorstel. Het biedt een duidelijke richting en doelstelling, namelijk het verminderen van vleesconsumptie om de ecologische voetafdruk te verkleinen. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en monitoring van de voorgestelde maatregelen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de motie te bespreken, te overwegen en te stemmen over de goedkeuring ervan. De raad moet ook toezicht houden op de uitvoering van de motie als deze wordt aangenomen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de norm van vegetarisch eten willen ondersteunen en implementeren, wat een verschuiving in de huidige eetgewoonten en beleid kan betekenen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral in termen van publieke perceptie en acceptatie.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare criteria en een tijdsbestek voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en acceptatie door alle betrokkenen zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie willen aannemen en daarmee de norm van vegetarisch eten bij gemeentelijke evenementen willen vaststellen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces. Dit kan een gemiste kans zijn om draagvlak te creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in deze motie, met de nadruk op het verminderen van de ecologische voetafdruk door vleesconsumptie te beperken.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe eventuele kosten worden gedekt. Dit kan een belangrijk aspect zijn dat verder moet worden onderzocht, vooral als er kosten verbonden zijn aan het aanbieden van biologisch vlees op verzoek.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vegetarisch Klimaatneutraal CO2-uitstoot Duurzaam Veganistisch/vegetarisch eetpatroon Biologisch vlees Duurzaam consumeren Milieu Voorbeeldfunctie VleesconsumptieVerfijning van de zoekopdracht: