09-04-2020 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening en mededelingen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 02 Vaststelling agenda
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 03 Lijst toezeggingen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 04 Ingekomen stukken
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 05 Vaststellen besluitenlijstenlijst van 12 maart 2020
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 06 Vraagrecht raadsleden en inwoners
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 07 Beëindiging arbeidsovereenkomst griffier en aanwijzing nieuwe griffier
Nieuwe Griffier voor Assen: De Jonge Unaniem Aangesteld
De gemeenteraad van Assen heeft tijdens een openbare vergadering op 9 april 2020 besloten om de heer mr. J. de Jonge aan te stellen als nieuwe griffier. De Jonge, die sinds 2017 als plaatsvervangend griffier werkzaam is, werd unaniem verkozen na een sollicitatieprocedure met 27 kandidaten.
Samenvatting
De gemeenteraad van Assen heeft besloten om de heer mr. J. de Jonge voor onbepaalde tijd aan te stellen als griffier van de gemeenteraad. Dit besluit werd genomen tijdens de openbare vergadering op 9 april 2020, na een voorstel van de werkgeverscommissie. De heer De Jonge, die sinds 2017 als plaatsvervangend griffier werkzaam is, werd unaniem verkozen na een sollicitatieprocedure waarbij 27 kandidaten zich hadden aangemeld. De aanstelling van De Jonge voldoet aan de wettelijke verplichting voor gemeenten om een griffier te hebben. De arbeidsvoorwaarden zijn overeengekomen en de functie is ingeschaald in schaal 14. De benoeming past binnen het budget van de griffie.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontslag griffier Raadsvoorstel Onderwerp Beëindiging arbeidsovereenkomst griffier". Het voorstel betreft het beëindigen van de arbeidsovereenkomst met de griffier, mw. drs. I.M. Rozema, op haar eigen verzoek per 1 mei 2020. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het ontslagbesluit, dat is voorbereid door de werkgeverscommissie. Het voorstel is formeel en procedureel van aard, waarbij de raad de bevoegdheid heeft om het ontslag te verlenen volgens artikel 107 van de Gemeentewet.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat voor de raad om een besluit te nemen. Het bevat de relevante datum, de reden voor het ontslag, en verwijst naar de wettelijke basis voor het besluit.
Rol van de raad bij het voorstel:
De rol van de raad is om het ontslagbesluit formeel goed te keuren. De raad is het bevoegde orgaan om de arbeidsovereenkomst met de griffier te beëindigen, zoals bepaald in de Gemeentewet.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het ontslag op verzoek van de griffier zelf is. De raad moet echter wel overwegen of er nog andere factoren zijn die het besluit zouden kunnen beïnvloeden.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om de arbeidsovereenkomst met de griffier eervol te beëindigen per 1 mei 2020.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de aard van het besluit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een personeelskwestie betreft.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Aangezien het om een reguliere beëindiging van een arbeidsovereenkomst gaat, zijn er waarschijnlijk geen buitengewone financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontslag Griffier Arbeidsovereenkomst I.M. Rozema Werkgeverscommissie Gemeentewet Eervol Openbare vergadering 1 mei 2020 12 december 2019Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanwijzing J. de Jonge als griffier". Het voorstel betreft de benoeming van de heer mr. J. de Jonge als griffier van de gemeenteraad van Assen voor onbepaalde tijd. Dit volgt op het vertrek van de huidige griffier, mevrouw drs. I.M. Rozema, per 1 mei 2020. Na een sollicitatieprocedure, waarbij zowel intern als extern is geworven, is de heer De Jonge unaniem geselecteerd door de werkgeverscommissie. Hij is sinds 2017 werkzaam als plaatsvervangend griffier en voldoet aan de gestelde criteria. De benoeming past binnen het bestaande budget van de griffie.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, zoals de achtergrond van de vacature, de selectieprocedure, en de financiële implicaties. Het biedt een duidelijke onderbouwing voor de keuze van de heer De Jonge.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de bevoegdheid om een griffier aan te wijzen volgens artikel 107 lid 1 van de Gemeentewet. De raad moet het voorstel goedkeuren om de benoeming van de heer De Jonge te formaliseren.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het vooral een administratieve en procedurele kwestie betreft. De raad moet echter instemmen met de benoeming en de arbeidsvoorwaarden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om de heer mr. J. de Jonge voor onbepaalde tijd aan te wijzen als griffier en een arbeidsovereenkomst met hem aan te gaan.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne benoemingsprocedure betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een personele aangelegenheid betreft.
Financiële gevolgen:
De benoeming van de griffier past binnen de bestaande formatie en het budget van de griffie, waardoor er geen extra financiële gevolgen zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
J. de Jonge Griffier Werkgeverscommissie Arbeidsovereenkomst Gemeentewet Wervingsprofiel Sollicitanten Plaatsvervangend griffier Arbeidsvoorwaarden Schaal 14Verfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 08 Verordening gelijk speelveld toeristenbelasting
Camperplaatsen: Nieuwe Regels voor Staangelden
De gemeenteraad heeft besloten om de staangelden voor campers voortaan privaatrechtelijk te regelen. Dit besluit volgt op een eerdere waarschuwing van de Autoriteit Consument en Markt dat gratis camperplaatsen mogelijk in strijd zijn met de Wet Markt en Overheid. Het voorstel leidde tot een levendig debat in de raad, waarin vooral de communicatie van de gemeente onder vuur lag.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel besproken om de staangelden voor campers niet langer via de Liggeldverordening te regelen, maar privaatrechtelijk. Dit betekent dat het college van burgemeester en wethouders de tarieven kan vaststellen zonder tussenkomst van de gemeenteraad. De wijziging is ingegeven door het feit dat de Liggeldverordening oorspronkelijk bedoeld is voor waterrecreatie en dat het aanbieden van camperplaatsen geen overheidstaak is.De Partij van de Arbeid, vertegenwoordigd door mevrouw Voselman, toonde zich positief over het creëren van een gelijk speelveld binnen de toeristische sector. "De gelijke speelgeld veld is wat ons betreft een goede uitwerking," aldus Voselman. Ze vroeg zich echter af hoe de gesprekken met kleinere aanbieders zijn verlopen, aangezien de grote spelers al vaker hun stem hebben laten horen.
De Stadspartij Plop, bij monde van meneer Boosheijer, was kritisch over het proces dat tot het voorstel heeft geleid. "Het proces dat geleid heeft tot de totstandkoming van het nu voorliggende regeling, verdient niet echt de schoonheidsprijs," stelde Boosheijer. Hij bekritiseerde de slechte communicatie en het gebrek aan draagvlak onder ondernemers. "Creëer draagvlak en dat doe je niet als je de mensen het idee geeft dat hun argumenten er niet toe doen," voegde hij toe.
D66, vertegenwoordigd door meneer Moes, riep het college op om in deze bijzondere tijden extra aandacht te besteden aan goede communicatie en afstemming met de betrokken partijen. "Het zijn spannende tijden in deze branche," benadrukte Moes.
De SP, vertegenwoordigd door de heer Ananias, vroeg zich af hoe de gemeente het contact met de branche heeft onderhouden, vooral gezien de verhoging van de toeristenbelasting. Ananias benadrukte het belang van goede communicatie in deze onzekere tijden.
Wethouder Bergsma erkende dat de communicatie in het verleden niet altijd vlekkeloos is verlopen, maar benadrukte dat er inmiddels gesprekken zijn gevoerd met verschillende verblijfsaanbieders. "We hebben te doen met de huidige situatie en dat betekent dat wij, gezien het feit dat er nog geen streep door de TT is gezet, uitgaan van de situatie dat het doorgaat," aldus Bergsma.
Het voorstel werd uiteindelijk zonder stemming aangenomen, waarmee de weg vrij is voor een nieuwe manier van het regelen van staangelden voor campers. De discussie over de communicatie en het draagvlak onder ondernemers blijft echter voortduren.
Samenvatting
In 2017 zijn er bepalingen toegevoegd aan de Liggeldverordening met betrekking tot staangelden voor campers, nadat de Autoriteit Consument en Markt de gemeente erop wees dat gratis camperplaatsen mogelijk in strijd zijn met de Wet Markt en Overheid. Nu wordt voorgesteld om de staangelden privaatrechtelijk te regelen in plaats van via de Liggeldverordening, om verschillende redenen: de Liggeldverordening is bedoeld voor waterrecreatie, er zijn verschillende regels voor liggelden en staangelden, het aanbieden van camperplaatsen is geen overheidstaak, en het is ongebruikelijk om tarieven in een verordening op te nemen. Het privaatrechtelijke tarief voor staangelden kan door het college worden vastgesteld en omvat een bedrag voor staangelden en toeristenbelasting. Dit tarief wordt niet ter vaststelling aan de raad voorgelegd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel maatregelen toeristische sector Staangelden campers
Samenvatting: Het voorstel betreft de herziening van de regeling voor staangelden van campers. In 2017 werden bepalingen toegevoegd aan de Liggeldverordening om te voldoen aan de Wet Markt en Overheid, na een waarschuwing van de Autoriteit Consument en Markt. Nu wordt voorgesteld om de staangelden privaatrechtelijk te regelen, omdat camperplaatsen niet onder waterrecreatie vallen en andere regels gelden voor kostendekkendheid. Het voorstel benadrukt dat het geen overheidstaak is om camperplaatsen aan te bieden, maar vanwege eerdere investeringen is het onwenselijk om hiermee te stoppen. Het college kan het privaatrechtelijke tarief vaststellen, inclusief toeristenbelasting.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de uitleg van de redenen voor de wijziging en de juridische context. Het biedt echter weinig detail over de specifieke financiële implicaties en hoe deze gedekt worden.
Rol van de Raad
De raad heeft een beperkte rol in dit voorstel, aangezien het privaatrechtelijke tarief niet ter vaststelling aan de raad wordt voorgelegd. De raad moet echter wel instemmen met de wijziging van de verordening.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuze betreft de beslissing om camperplaatsen te blijven aanbieden ondanks dat het geen kerntaak van de gemeente is. Daarnaast moet de raad beslissen of zij akkoord gaat met het privaatrechtelijk regelen van de staangelden.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke meetbare doelen en een tijdspad voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met het privaatrechtelijk regelen van de staangelden en de bijbehorende wijziging van de verordening.
Participatie
Het voorstel vermeldt niets over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden niet gedetailleerd besproken. Het voorstel vermeldt dat de tarieven kostendekkend moeten zijn, maar geeft geen specifieke informatie over de financiële impact of hoe deze gedekt wordt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Staangelden Campers Liggeldverordening Wet Markt en Overheid Privaatrechtelijk Tarief Camperplaatsen Kostendekkend Toeristenbelasting WaterrecreatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Maatregelen toeristische sector
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de Verordening op de heffing en invordering van toeristenbelasting 2020 en de Liggeldverordening 2020 in de gemeente Assen. Het doel is om een gelijk speelveld te creëren binnen de toeristische sector en € 250.000 aan extra inkomsten te genereren. Dit wordt bereikt door een aanmeld- en registratieplicht voor verblijfbieders in te voeren, boetes op te leggen bij niet-naleving, en de tarieven voor toeristenbelasting te verhogen. De staangelden voor campers worden privaatrechtelijk geregeld. De verordeningen worden geüpdatet om deze doelen te ondersteunen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke beslispunten, een inleiding, beoogde effecten, argumenten, kanttekeningen, en informatie over kosten en communicatie. Echter, meer gedetailleerde financiële onderbouwing en een uitgebreide risicoanalyse zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de voorgestelde verordeningen vast te stellen. Dit is een besluitvormende taak waarbij de raad de voorgestelde maatregelen moet goedkeuren of afwijzen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de verhoging van de toeristenbelasting en de invoering van een aanmeld- en registratieplicht. Dit zijn politieke keuzes die invloed hebben op de lokale economie en de administratieve lasten voor verblijfbieders.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van het genereren van € 250.000 extra inkomsten. Echter, de tijdsgebondenheid en realistische haalbaarheid van de maatregelen zijn minder duidelijk uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de impact op de toeristische sector is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Verordening op de heffing en invordering van toeristenbelasting 2020 en de Liggeldverordening 2020 vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat verblijfbieders betrokken zijn bij de voorstellen en dat er gesprekken zijn gevoerd over de consequenties en ondersteuning door de gemeente.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel verwacht € 250.000 aan extra inkomsten te genereren door de maatregelen. Er is echter geen gedetailleerde uitleg over hoe deze inkomsten precies worden gedekt of besteed. Meer transparantie over de financiële dekking zou nuttig zijn.
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Wienen
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Bas Ananias - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
B. Bergsma
M.L.J. Out - Burgemeester
B. Bergsma
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
B. Bergsma
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Wienen -
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Bert Homan - VVD
Ronald Witteman - CDA
Jannie Drenthe - SP
Bas Ananias - SP
Agendapunt 09 Toekomstagenda RGA
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Toekomstagenda Regio Groningen-Assen 2020-2025
Samenvatting: Het voorstel betreft de actualisatie van de Toekomstagenda voor de Regio Groningen-Assen voor de periode 2020-2025, met als doel de regionale samenwerking op het gebied van mobiliteit, wonen en economie te continueren en te versterken. De agenda richt zich op het handhaven van bestaande hoofddoelen en het ontwikkelen van een regiomonitor. De gemeente Assen wordt gevraagd om de jaarlijkse financiële bijdrage aan de regio te verlengen voor de jaren 2024 en 2025. De agenda speelt in op actuele maatschappelijke vraagstukken en benadrukt het belang van een goed functionerende regio voor de deelnemende gemeenten.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context, doelen, financiële implicaties en de noodzaak van voortzetting van de samenwerking duidelijk uiteenzet. Echter, details over de specifieke projecten en hoe de voortgang gemeten zal worden, kunnen uitgebreider zijn.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren, inclusief de financiële verplichtingen die hiermee gepaard gaan. De raad moet instemmen met de verlenging van de financiële bijdrage en de verwerking hiervan in de meerjarenbegroting.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de voortzetting van de samenwerking en de financiële bijdrage aan de Regio Groningen-Assen willen ondersteunen. Dit omvat het afwegen van de voordelen van regionale samenwerking tegen de financiële verplichtingen.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer gedetailleerde meetbare doelen zouden de effectiviteit kunnen verbeteren.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Toekomstagenda vast te stellen en in te stemmen met de verlenging van de financiële bijdrage voor 2024 en 2025.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de Stuurgroep van de Regio Groningen-Assen wordt geïnformeerd over het besluit, maar er is weinig detail over bredere participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een thema in het voorstel, maar kan impliciet aanwezig zijn in de thema's mobiliteit, wonen en economie.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een jaarlijkse bijdrage van € 931.190 voor de jaren 2024 en 2025. De dekking hiervan wordt pas besproken bij de (meerjaren)begroting 2021, wat betekent dat de financiële planning nog niet volledig is uitgewerkt.
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.O. Deen - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
H.a. Vlieg-kempe
Jannie Drenthe - SP
H.a. Vlieg-kempe
Jannie Drenthe - SP
H.a. Vlieg-kempe
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp -
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M. Rasker - Wethouder
Clemens Otto - Assen Centraal
Ronald Witteman - CDA
M.O. Deen - CDA
Agendapunt 10 Beschikbaar stellen budgetten voor uitvoering van wettelijke en niet wettelijke taken in het kader van preventief toezicht
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Beschikbaar stellen budgetten voor uitvoering van wettelijke en niet wettelijke taken in het kader van preventief toezicht
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het beschikbaar stellen van budgetten voor de uitvoering van wettelijke en niet-wettelijke taken onder preventief toezicht. De gemeente Assen moet, vanwege preventief toezicht door de provincie Drenthe, alle financiële besluiten ter goedkeuring voorleggen. Het voorstel vraagt om budgetten voor onderwijsachterstanden, de Wet verplichte GGZ, en de Omgevingswet. Ook worden middelen gevraagd voor niet-wettelijke taken zoals het preventiefonds en klimaatmiddelen. Het doel is om de uitvoering van deze taken zonder vertraging voort te zetten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt zowel de wettelijke als niet-wettelijke taken. Het biedt een uitgebreide financiële onderbouwing en legt uit waarom de budgetten noodzakelijk zijn. Het voorstel lijkt volledig in de context van de huidige situatie van preventief toezicht.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het beschikbaar stellen van de budgetten. Dit is een noodzakelijke stap voordat de provincie Drenthe de uiteindelijke goedkeuring kan geven.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van de budgetten binnen de context van preventief toezicht. Er moet worden afgewogen welke taken essentieel zijn en hoe deze bijdragen aan het herstelplan.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bedragen en doelen. Het is tijdgebonden met duidelijke startdata. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afhankelijkheid van goedkeuring door de provincie kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde budgetten beschikbaar te stellen, zodat de uitvoering van de taken kan doorgaan.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere stakeholders in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in het kader van de klimaatmiddelen en energietransitie, die bijdragen aan milieudoelstellingen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn uitgebreid beschreven. De budgetten zijn deels gedekt door rijksmiddelen, en de overige lasten worden meegenomen in het herstelplan. Het voorstel is budgettair neutraal voor sommige onderdelen, maar vereist structurele aanpassingen voor andere.
In conclusie, het voorstel vraagt om goedkeuring van de raad voor het beschikbaar stellen van budgetten die essentieel zijn voor de voortgang van wettelijke en niet-wettelijke taken onder preventief toezicht. De raad moet zorgvuldig overwegen hoe deze budgetten passen binnen het bredere herstelplan en de financiële situatie van de gemeente.