25-01-2024 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 2 Vaststelling agenda
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 3 Lijst toezeggingen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 4 Ingekomen stukken
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Staal - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Staal - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 6 Vaststellen besluitenlijst
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 7 Vraagrecht raadsleden en inwoners
M.L.J. Out - Burgemeester
Sandra Alberts - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Sandra Alberts - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 8 Aanwijzing plv. griffier
Erkens benoemd tot plaatsvervangend griffier van Assen
De gemeenteraad van Assen heeft op 25 januari 2024 unaniem ingestemd met de benoeming van de heer A. Erkens als plaatsvervangend griffier. Deze benoeming, die voortvloeit uit de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren, zorgt voor continuïteit binnen de griffie zonder extra kosten.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de aanwijzing en beëdiging van de heer A. Erkens als plaatsvervangend griffier van de gemeente Assen. Met ingang van 11 januari 2024 wordt hij voor onbepaalde tijd in deze rol benoemd, na een tijdelijke aanstelling van een jaar. Deze benoeming is noodzakelijk vanwege de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren, die vereist dat de raad de griffier en zijn plaatsvervangers aanwijst. De benoeming van Erkens zorgt ervoor dat de griffie over drie personen beschikt die de rol van griffier kunnen vervullen, wat de continuïteit waarborgt. Er zijn geen extra kosten verbonden aan deze aanwijzing. De raad heeft het voorstel op 25 januari 2024 goedgekeurd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanwijzing en beëdiging plaatsvervangend griffier". Het voorstel betreft de formele aanwijzing van de heer A. Erkens als plaatsvervangend griffier van de gemeente Assen. Na de invoering van de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA) is het noodzakelijk dat de raad de griffier en zijn plaatsvervangers formeel aanwijst. De heer Erkens is reeds benoemd door de griffier, maar moet door de raad worden aangewezen om de publiekrechtelijke bevoegdheden te kunnen uitoefenen. Dit zorgt voor continuïteit binnen de griffie, met drie personen die de rol van griffier kunnen vervullen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de reden en noodzaak van de aanwijzing, de juridische context, en de gevolgen van de beslissing. Het biedt een duidelijke uitleg van de procedure en de wettelijke vereisten.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om formeel te besluiten over de aanwijzing van de heer Erkens als plaatsvervangend griffier. Dit is een wettelijke vereiste om de publiekrechtelijke bevoegdheden te kunnen uitoefenen.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele en wettelijke verplichting betreft. De raad moet echter wel instemmen met de aanwijzing.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijk maakt dat de aanwijzing per 11 januari 2024 ingaat en voor onbepaalde tijd geldt, mits goed functioneren. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de heer A. Erkens aan te wijzen als plaatsvervangend griffier.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie, wat logisch is gezien de aard van het besluit dat voornamelijk intern en procedureel is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een interne personeelsaangelegenheid betreft.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, aangezien het aanwijzen van een plaatsvervangend griffier niet tot extra kosten leidt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Aanwijzing Beëdiging Plaatsvervangend griffier A. Erkens Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA) Publiekrechtelijke bevoegdheden Continuïteit Gemeentewet Arbeidsovereenkomst WerkgeverscommissieVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 9 Benoeming voorzitter en lid Algemene Commissie Bezwaarschriften (ACB)
Assen benoemt nieuwe voorzitter voor Commissie Bezwaarschriften
De gemeenteraad van Assen heeft unaniem ingestemd met de benoeming van de heer T.R. Sturrus als voorzitter en lid van de Algemene Commissie Bezwaarschriften. Deze benoeming, die ingaat op 1 april 2024, volgt op het vertrek van de heer H.A. Vriezema. Sturrus brengt een schat aan ervaring mee op het gebied van bezwaarschriftenprocedures en omgevingsrecht.
Samenvatting
De gemeente Assen heeft besloten om de heer T.R. Sturrus te benoemen als voorzitter en lid van de Algemene Commissie Bezwaarschriften (ACB) met ingang van 1 april 2024 voor een periode van zes jaar. Deze benoeming volgt op het vertrek van de heer H.A. Vriezema, die niet herbenoembaar is. De selectie van de heer Sturrus is gebaseerd op zijn ervaring met bezwaarschriftenprocedures en kennis van het Omgevingsrecht. Het voorzitterschap binnen de commissie rouleert onder de leden, zodat iedereen ervaring opdoet en er gelijkheid is. De benoeming is unaniem goedgekeurd en de heer Sturrus zal per brief op de hoogte worden gesteld. Het besluit is vastgesteld tijdens de openbare raadsvergadering op 25 januari 2024.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Algemene Commissie Bezwaarschriften (ACB) T.R. Sturrus Voorzitter Lid Zittingsperiode Omgevingsrecht Sollicitatieronde Continuïteit Onafhankelijk oordeelVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 10 Verordening uitvoering en handhaving (omgevingsrecht) gemeente Assen 2024
Assen vernieuwt verordening omgevingsrecht zonder inhoudelijke wijzigingen
De gemeenteraad van Assen heeft unaniem ingestemd met een nieuwe verordening voor de uitvoering en handhaving van het omgevingsrecht. Deze verordening, die in 2024 van kracht wordt, vervangt de verouderde versie uit 2016 en sluit aan op de nieuwe Omgevingswet.
Samenvatting
De gemeente Assen heeft een nieuwe verordening opgesteld voor de uitvoering en handhaving van het omgevingsrecht, die in 2024 van kracht wordt. Deze verordening vervangt de verordening uit 2016, die niet meer actueel is vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024. Het doel van de nieuwe verordening is om de kwaliteit van de uitvoering van de Omgevingswet te monitoren en waar nodig te verbeteren. Er zijn geen inhoudelijke wijzigingen ten opzichte van de vorige verordening, en de uitvoering zal worden vastgelegd in een nog op te stellen strategie. De verordening heeft geen directe invloed op de inwoners, maar dient als basis voor de gemeenteraad om de interne processen te controleren. Na vaststelling zal de verordening op de gebruikelijke wijze bekend worden gemaakt.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Verordening Uitvoering Handhaving Kwaliteit Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Uitvoerings- en Handhavingsstrategie Vergunningverlening Toezicht Interne processenVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 11 Nota Voorkomen van Misbruik en Oneigenlijk gebruik (M&O beleid)
Gemeente Assen neemt unaniem besluit: Strijd tegen misbruik van overheidsgelden krijgt nieuwe impuls
In een kort maar krachtig debat heeft de gemeenteraad van Assen unaniem ingestemd met de Nota Voorkomen van Misbruik en Oneigenlijk gebruik (M&O beleid). Dit nieuwe beleidsdocument moet ervoor zorgen dat gemeentelijke financiële regelingen correct worden toegepast en misbruik wordt voorkomen.
Samenvatting
De Nota Voorkomen van Misbruik en Oneigenlijk gebruik (M&O beleid) is een beleidsdocument van de gemeente Assen dat gericht is op het voorkomen en bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik van overheidsgelden. Het beleid bestaat uit zowel preventieve als repressieve maatregelen en is bedoeld om ervoor te zorgen dat gemeentelijke financiële regelingen op een juiste manier worden gebruikt door inwoners en instellingen. Het document benadrukt het belang van effectieve interne beheersmaatregelen, zoals integriteitsbeleid en functiescheiding, en het belang van duidelijke en handhaafbare wet- en regelgeving. Het M&O beleid wordt toegepast op regelingen met een risico op misbruik, waarbij de intensiteit van de maatregelen afhankelijk is van de misbruikgevoeligheid. Daarnaast wordt aandacht besteed aan privacy en gegevensbeveiliging, om misbruik van data te voorkomen. De uitvoering en naleving van het beleid worden regelmatig gerapporteerd binnen de reguliere Planning en Control cyclus. De nota is een aanvulling op het bestaande beleid en maakt deel uit van het normenkader van de gemeente. Het voorstel om de nota vast te stellen wordt op 25 januari 2024 in de gemeenteraad besproken.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Misbruik en Oneigenlijk gebruik (M&O) Beheersmaatregelen Rechtmatigheidsverantwoording Preventief en repressief beleid Gegevensbeveiliging Integriteitsbeleid Risicogebieden Privacy Identiteitsfraude NormenkaderVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 12 GR wijzigingen
Drentse Gemeenten Debatteren over Wijziging Veiligheidsregio: "Geen Zienswijze, Wel Betrokkenheid"
De gemeenteraad van Assen heeft besloten geen zienswijze in te dienen op de ontwerpwijziging van de gemeenschappelijke regeling voor de Veiligheidsregio Drenthe (VRD). Dit besluit maakt deel uit van een bredere inspanning om de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) te implementeren. Hoewel de wijziging geen financiële gevolgen heeft, benadrukken raadsleden het belang van betrokkenheid bij toekomstige beleidsplannen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond de wijziging van de gemeenschappelijke regeling voor de Veiligheidsregio Drenthe (VRD) centraal. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de aanpassing van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) per 1 juli 2022. De gemeente Assen heeft ervoor gekozen om geen zienswijze in te dienen op de ontwerpwijziging, een beslissing die in lijn is met de aanbevelingen van de Griffierskring Drenthe en de Vereniging Drentse Gemeenten."Het is belangrijk dat de raad betrokken blijft bij de besluitvorming, vooral bij meerjarenbeleidsplannen," aldus de heer Homan, lid van de intergemeentelijke werkgroep. De werkgroep adviseerde om in tegenstelling tot het oorspronkelijke voorstel, wel een zienswijze in te dienen op de ontwerpwijziging van de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD). "Bij de RUD is er in het concept gekozen om geen zienswijze te verplichten voor meerjarenplannen, en dat vinden wij niet juist," voegde Homan toe.
Het amendement dat door de werkgroep werd voorgesteld, pleit voor een verplichte zienswijzeprocedure bij de RUD, zoals vastgelegd in artikel 17a van het algemene bestuur. Dit amendement werd unaniem gesteund door de raad. "Als wij als raad unaniem beslissen, pleit ik ervoor om dit ook kenbaar te maken aan de andere gemeenten," stelde raadslid Rengers. Deze unanimiteit onderstreept de gezamenlijke inzet van de Drentse gemeenten om de betrokkenheid van de raad te waarborgen.
Naast de discussie over de VRD en RUD, werd ook gesproken over de uitbreiding van de gemeenschappelijke regeling van het Drents Archief met het Waterschap Drents Overijsselse Delta. Dit voorstel werd zonder stemming aangenomen, evenals de beslissing om geen zienswijze in te dienen voor de overige vijf gemeenschappelijke regelingen.
De definitieve regeling voor de VRD zal in de eerste helft van 2024 worden behandeld en ter vaststelling worden aangeboden aan de Drentse raden vóór 1 juli 2024. Tot die tijd blijft de betrokkenheid van de gemeenteraden een belangrijk aandachtspunt in het proces van regionale samenwerking.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de wijziging van de gemeenschappelijke regeling voor de Veiligheidsregio Drenthe (VRD) naar aanleiding van de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) per 1 juli 2022. De gemeente Assen heeft besloten kennis te nemen van de ontwerpwijziging, maar geen zienswijze in te dienen. De wijziging is onderdeel van een breder proces, gestart door de Griffierskring Drenthe en de Vereniging Drentse Gemeenten, om de Wgr-wijzigingen te implementeren. Dit proces heeft geleid tot een ontwerpregeling waarin de wensen van de Drentse raden zijn verwerkt. De wijziging heeft geen financiële consequenties. De definitieve regeling wordt in de eerste helft van 2024 behandeld en ter vaststelling aangeboden aan de Drentse raden vóór 1 juli 2024.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Drenthe Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Griffierskring Drenthe Vereniging Drentse Gemeenten (VDG) Naamswijziging Jaarrekening Ontwerpbegroting Intergemeentelijke raadswerkgroepen (IRWG) Zienswijze Wijziging regelingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Drenthe Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Griffierskring Drenthe Vereniging Drentse Gemeenten (VDG) Wijziging Zienswijze Gemeenschappelijke regeling (GR) Naamswijziging Jaarrekening Intergemeentelijke raadswerkgroepen (IRWG)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Drenthe Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Gemeenschappelijke regeling Zienswijze Griffierskring Drenthe Vereniging Drentse Gemeenten (VDG) Intergemeentelijke raadswerkgroepen (IRWG) Wetswijziging Gemeenteraden OntwerpregelingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke regeling Publiek Vervoer Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Wijziging Griffierskring Drenthe Vereniging Drentse Gemeenten (VDG) Controlerende taak Kaderstellende taak Zienswijze ImplementatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Drenthe Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Wijziging Griffierskring Drenthe Vereniging Drentse Gemeenten (VDG) Zienswijze Intergemeentelijke raadswerkgroepen (IRWG) Nota “Samen werken voor Drenthe” OntwerpregelingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke regeling Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Wijziging Zienswijze Griffierskring Drenthe Vereniging Drentse Gemeenten (VDG) Intergemeentelijke raadswerkgroepen (IRWG) Controlerende taak Kaderstellende taak OntwerpregelingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Drents Archief Gemeenschappelijke regeling Uitbreiding Waterschap Drents Overijsselse Delta Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Rijksarchieffunctie Cultureel erfgoed Deelnemers Toestemming RechtmatigheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Onderwerp: Zienswijze wijziging gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Drenthe 2024.
Samenvatting: Het amendement betreft een wijziging in de gemeenschappelijke regeling van de Omgevingsdienst Drenthe, specifiek gericht op artikel 17a. Dit artikel biedt het algemeen bestuur de mogelijkheid om een zienswijzeprocedure in te stellen bij meerjarige strategische plannen. De focusgroep RUDD en de raden hebben echter aangegeven dat deze mogelijkheid een verplichting zou moeten zijn. Het amendement stelt voor om de keuzemogelijkheid in artikel 17a te wijzigen naar een verplichting, zodat de raden en staten altijd hun zienswijze kunnen geven bij strategische plannen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in de context van de wijziging van de gemeenschappelijke regeling. Het biedt een duidelijke uitleg van de huidige situatie en de gewenste verandering. Echter, meer gedetailleerde informatie over de gevolgen van deze wijziging voor de betrokken partijen zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om een zienswijze in te dienen en te beslissen over de wijziging van de keuzemogelijkheid naar een verplichting in artikel 17a. De raad moet ook de democratische legitimatie van de gemeenschappelijke regelingen waarborgen.
Politieke Keuzes
De politieke keuze betreft het al dan niet verplicht stellen van een zienswijzeprocedure voor meerjarige strategische plannen. Dit raakt aan de mate van invloed en controle die de raden willen uitoefenen op de gemeenschappelijke regelingen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de gevolgen van de wijziging zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het amendement aan te nemen of te verwerpen. In dit geval is het amendement aangenomen.
Participatie
Het voorstel benadrukt de participatie van de raden en staten door hen de mogelijkheid te geven hun zienswijze te geven. Dit versterkt de democratische betrokkenheid bij strategische plannen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op bestuurlijke processen en democratische legitimatie.
Financiële Gevolgen
Er worden geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op de procedurele aspecten van de gemeenschappelijke regeling. Eventuele financiële implicaties van de wijziging worden niet besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Omgevingsdienst Drenthe Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Democratische legitimatie Gemeenschappelijke regelingen Grifferskring Drenthe Vereniging Drentse Gemeenten (VDG) Focusgroep RUDD Strategische plannen Algemeen bestuurVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Amendement: Zienswijze wijziging gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Drenthe 2024
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Zienswijze wijziging gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Drenthe 2024". Het amendement stelt voor om de keuzemogelijkheid van het Algemeen Bestuur om een zienswijzeprocedure in te stellen bij meerjarige strategische plannen te wijzigen in een verplichting. Dit is in lijn met de wens van de raden om meer betrokkenheid en controle te hebben bij grote beleidsvoornemens. De focusgroep RUDD heeft geconstateerd dat de huidige formulering in artikel 17a van de regeling te vrijblijvend is en pleit voor een verplichtende zienswijzeprocedure.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijk de context en de reden voor de wijziging van de zienswijzeprocedure uitlegt. Het biedt ook een concrete wijziging van het raadsvoorstel en geeft inzicht in de achtergrond van de wetswijziging en de rol van de raden.
Rol van de Raad:
De raad speelt een kaderstellende en controlerende rol. Het amendement vraagt de raad om een besluit te nemen over de verplichting van een zienswijzeprocedure, wat de invloed van de raad op strategische plannen vergroot.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet verplicht stellen van een zienswijzeprocedure bij meerjarige strategische plannen. Dit raakt aan de mate van controle en invloed die de raad wil uitoefenen op de Omgevingsdienst Drenthe.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijziging die het voorstelt. Het is relevant en tijdgebonden, gezien de implementatie van de gewijzigde Wgr. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het amendement om de keuzemogelijkheid van het Algemeen Bestuur te wijzigen in een verplichting voor een zienswijzeprocedure.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de participatie van de raden en provinciale staten door hen de mogelijkheid te geven hun zienswijzen te geven op strategische plannen, wat de democratische legitimatie versterkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op bestuurlijke processen en democratische betrokkenheid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of de dekking daarvan. Het richt zich op de procedurele aspecten van de besluitvorming binnen de gemeenschappelijke regeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Omgevingsdienst Drenthe Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Democratische legitimatie Gemeenschappelijke regelingen Focusgroep RUDD Strategische plannen Grifferskring Drenthe Vereniging Drentse Gemeenten (VDG) Artikel 17aVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 13 MFA Zeemanstraat - voorbereidingskrediet
Raad Assen stemt in met voorbereidingskrediet voor herontwikkeling Zeemanstraat
De gemeenteraad van Assen heeft ingestemd met het beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet van € 350.000 voor de mogelijke herontwikkeling van het gebouw aan de Zeemanstraat. Dit gebouw zou de nieuwe locatie kunnen worden voor de Theo Thijssenschool. Het krediet is bedoeld voor een haalbaarheidsonderzoek, waarna een Programma van Eisen wordt opgesteld.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen voor de herontwikkeling van het gebouw aan de Zeemanstraat uitvoerig besproken. Het gebouw, eigendom van de gemeente, zou na verbouwing niet alleen de Theo Thijssenschool kunnen huisvesten, maar ook kinderopvang en een bestuurskantoor. De totale investering voor de vervangende huisvesting is geraamd op € 4.346.000.CDA: "Eerst visie, dan krediet"
De discussie werd geopend door de heer Witteman van het CDA, die benadrukte dat de volgorde van besluitvorming volgens zijn fractie niet juist was. "Wij zijn van mening dat we eerst het integrale huisvestingsplan moeten vaststellen en dan pas verder moeten gaan met de planvorming," aldus Witteman. Hij wees erop dat de huidige visie op onderwijshuisvesting al sinds 2014 niet meer is geactualiseerd.
VVD: "Geen reden tot uitstel"
De VVD, bij monde van de heer Hasger, was het daar niet mee eens. "Zolang er geen nieuw beleid is, blijft het oude huisvestingsplan van kracht," stelde Hasger. Hij benadrukte dat het belangrijk is om verder te kijken dan de neus lang is en dat de huidige plannen in lijn zijn met het bestaande beleid.
D66 en Assen Centraal: Communicatie en participatie essentieel
D66 en Assen Centraal legden de nadruk op het belang van communicatie en participatie. "We moeten omwonenden goed informeren over het tijdspad en duidelijk zijn in waar participatie wel en niet over gaat," zei de heer Klingenberg van D66. Mevrouw van der Meulen van Assen Centraal voegde daaraan toe dat het belangrijk is om vroegtijdig het gesprek met de omgeving aan te gaan.
Wethouder: "Geen reden tot vertraging"
Wethouder Razker reageerde op de zorgen van de raad en benadrukte dat het traject al lang loopt en dat er geen reden is voor verdere vertraging. "De betreffende school is al 60 jaar oud en komt zeker in aanmerking voor vervanging," aldus de wethouder. Hij verzekerde de raad dat er goed gekeken zal worden naar de mogelijkheden en dat de raad op de hoogte gehouden zal worden van de voortgang.
Besluitvorming
Ondanks de kanttekeningen van het CDA en Lijst Rijke, stemde de raad uiteindelijk in met het voorstel. "We willen het proces niet frustreren," verklaarde Witteman van het CDA. Het voorstel werd zonder stemming aangenomen, waarmee de weg vrij is voor het haalbaarheidsonderzoek dat in het eerste kwartaal van 2024 wordt verwacht.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het beschikbaar stellen van een voorbereidingskrediet van € 350.000 voor de herontwikkeling van het gebouw aan de Zeemanstraat in Assen, dat mogelijk de nieuwe locatie wordt voor de Theo Thijssenschool. Er zijn twee scenario's: verplaatsing van de school naar de Zeemanstraat of nieuwbouw op de huidige locatie. Het gebouw aan de Zeemanstraat, eigendom van de gemeente, zou na verbouwing ook kinderopvang en een bestuurskantoor kunnen huisvesten. Het voorbereidingskrediet is bedoeld voor een haalbaarheidsonderzoek, waarna een Programma van Eisen wordt opgesteld. De totale investering voor de vervangende huisvesting is geraamd op € 4.346.000. Communicatie met betrokkenen en toegankelijkheid zijn belangrijke aandachtspunten in het project. Het haalbaarheidsonderzoek wordt in het eerste kwartaal van 2024 verwacht, waarna verdere stappen worden ondernomen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Theo Thijssenschool Voorbereidingskrediet Zeemanstraat Vervangende nieuwbouw Programma van Eisen Haalbaarheidsonderzoek Kinderopvang Plateau Communicatie InclusieVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
Ronald Witteman - CDA
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
P. van der Meulen - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Dennis Klingenberg - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M. Rasker - Wethouder
P. van der Meulen - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
P. van der Meulen - Assen Centraal
M. Rasker - Wethouder
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Dennis Klingenberg - D66
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
P. van der Meulen - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Agendapunt 14 Aanleg verzwaarde elektriciteitsaansluiting De Werf
Assen zet stap naar duurzame toekomst met nieuwe elektriciteitsaansluiting
De gemeenteraad van Assen heeft unaniem ingestemd met een investering van € 375.000 voor de aanleg van een verzwaarde elektriciteitsaansluiting bij De Werf. Deze stap is cruciaal voor de overgang naar elektrisch materieel en sluit aan bij de energietransitievisie van de gemeente.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de aanleg van een verzwaarde elektriciteitsaansluiting bij De Werf in de gemeente Assen. Het college van burgemeester en wethouders stelt voor om een uitvoeringskrediet van € 375.000 beschikbaar te stellen voor deze aanleg, met jaarlijkse lasten van € 16.300 die in de begroting en meerjarenraming moeten worden opgenomen. De gemeente streeft naar een grotere inzet van elektrisch materieel om de CO2-uitstoot te verminderen, in lijn met de energietransitievisie. Momenteel is 8% van het materieel elektrisch, met een doelstelling van 90% in 2035. De huidige laadcapaciteit is onvoldoende, wat de overstap naar elektrisch materieel kan belemmeren. De investering omvat kosten voor Enexis, de aanleg van een trafo en verplaatsing van de aansluiting, en de aanleg van een basisstation voor laadvoorzieningen. De raad besluit om de benodigde middelen beschikbaar te stellen en de begroting 2024 te wijzigen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Elektriciteitsaansluiting Elektrisch materieel CO2-uitstoot Energietransitie Netcapaciteit Uitvoeringskrediet Begrotingswijziging Enexis Investering LaadvoorzieningenVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 15 Nieuwbouw Milieupark
Assen Kiest voor Duurzaam+ Milieupark: Raad Stemmen voor Vernieuwing
De gemeenteraad van Assen heeft ingestemd met de bouw van een nieuw milieupark op de huidige locatie. Het plan, dat bekendstaat als "Nieuwbouw Duurzaam+", moet de stad helpen voldoen aan klimaatdoelstellingen en biedt ruimte voor toekomstige circulaire uitbreidingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat heeft de gemeenteraad van Assen groen licht gegeven voor de bouw van een nieuw milieupark. Het huidige park kampt met technische gebreken en hoge onderhoudskosten, waardoor nieuwbouw de meest economische en duurzame optie is. Het project vraagt om een investeringskrediet van €5,95 miljoen, terwijl de resterende boekwaarde van €1,2 miljoen wordt afgeboekt ten laste van de Algemene Reserve.Duurzaam+ als Basis
De keuze voor de Duurzaam+ variant werd door de meeste fracties omarmd. "Een nieuw milieupark biedt vele kansen op het gebied van duurzaamheid en circulariteit," aldus mevrouw Van de Kant van D66. Hoewel de meest ambitieuze circulaire variant niet haalbaar bleek, biedt Duurzaam+ een solide basis voor toekomstige uitbreidingen.
Motie voor Circulaire Toekomst
Een motie, ingediend door D66 en gesteund door onder andere GroenLinks en de PvdA, roept het college op om elke drie jaar te onderzoeken welke stappen gezet kunnen worden richting een circulair milieupark. "We willen als gemeente een voorbeeldfunctie vervullen," benadrukte Van de Kant. De motie werd met een nipte meerderheid aangenomen, ondanks kritiek van de VVD die het als "overbodig en beklemmend" bestempelde.
Focus op Arbeidsomstandigheden
Een belangrijk aspect van het nieuwe milieupark is de verbetering van de arbeidsomstandigheden. "Voor onze medewerkers, die al jaren onder minder goede omstandigheden werken, is dit voorstel een zegen," aldus de heer Homan van de VVD. De nieuwe faciliteiten moeten zorgen voor een veilige en aangename werkomgeving.
Toekomstige Uitbreidingen en Innovaties
Het nieuwe park wordt modulair opgebouwd, wat betekent dat het in de toekomst eenvoudig kan worden uitgebreid met nieuwe circulaire technologieën. De wethouder heeft toegezegd dat er ruimte is voor een circulair ambachtscentrum, en dat er actief gezocht wordt naar samenwerkingen met lokale kunstenaars en kringloopcentra.
Conclusie
Met de goedkeuring van het Duurzaam+ plan zet Assen een belangrijke stap richting een duurzamere toekomst. De gemeenteraad heeft duidelijk gemaakt dat het milieupark niet alleen een plek moet zijn voor afvalverwerking, maar ook een voorbeeld van innovatie en duurzaamheid. De bouw kan op zijn vroegst in 2026 beginnen, met de hoop dat het park snel daarna operationeel zal zijn.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de nieuwbouw van het milieupark in Assen, waarbij gekozen is voor de variant "Nieuwbouw Duurzaam+" op de huidige locatie. De huidige staat van het milieupark is niet langer houdbaar vanwege technische gebreken, hoge onderhoudskosten en slechte arbeidsomstandigheden. Nieuwbouw wordt als economisch voordeligere optie gezien ten opzichte van renovatie, met voordelen zoals verduurzaming, betere arbeidsomstandigheden en lagere exploitatiekosten. Er is een investeringskrediet van € 5,95 miljoen nodig, en de resterende boekwaarde van het huidige park van € 1,2 miljoen wordt afgeboekt ten laste van de Algemene Reserve. De nieuwbouw moet voldoen aan de Europese, nationale en gemeentelijke klimaatdoelstellingen en biedt mogelijkheden voor een modulaire inrichting die inspeelt op de transitie naar een circulaire economie. Tijdens de bouw moet het milieupark operationeel blijven, en de nieuwbouw kan op zijn vroegst in 2026 gerealiseerd zijn. Externe factoren zoals stikstofwetgeving kunnen invloed hebben op de planning en kosten. Het voorstel is opgesteld in samenwerking met diverse adviseurs en er is een communicatieplan voor de betrokkenen. De nieuwbouw zal ook aandacht besteden aan toegankelijkheid voor mensen met een beperking.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwbouw Duurzaam+ Milieupark Duurzaamheid Onderzoeksrapport Verkeerssituatie Arbeidsomstandigheden Investering Onderhoudskosten Circulair bouwen KlimaatdoelstellingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Motie Milieupark" en richt zich op de ontwikkeling van een nieuw milieupark in Assen. Het huidige milieupark is verouderd en moet worden vervangen. De motie stelt voor om bij de ontwikkeling van het nieuwe park, genaamd Duurzaam+, rekening te houden met toekomstige modulaire uitbreidingen die het park circulair kunnen maken. De gemeente Assen wordt aangemoedigd om elke drie jaar te evalueren welke uitbreidingen mogelijk zijn, rekening houdend met veranderende wet- en regelgeving, en de financiële implicaties hiervan in kaart te brengen voor besluitvorming door de gemeenteraad.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het een duidelijke richting geeft voor de toekomstige ontwikkeling van het milieupark. Echter, het mist specifieke details over de stappen die nodig zijn om de modulaire uitbreidingen te realiseren.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen, goed te keuren en toezicht te houden op de uitvoering ervan. Ze moeten ook beslissingen nemen over de voorgestelde modulaire uitbreidingen en de bijbehorende financiële implicaties.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze willen investeren in een circulair milieupark en hoe ze de balans willen vinden tussen duurzaamheid en kosten. Ze moeten ook overwegen hoe ze de voorbeeldfunctie van de gemeente willen invullen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden (elke drie jaar evalueren), maar mist meetbare doelen en concrete acties voor de modulaire uitbreidingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering is afhankelijk van toekomstige evaluaties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om elke drie jaar de mogelijkheden voor modulaire uitbreidingen te onderzoeken en voor te leggen.
Participatie:
Het voorstel zegt niets expliciet over participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met de nadruk op het ontwikkelen van een circulair milieupark.
Financiële Gevolgen:
De motie vraagt om een evaluatie van de financiële effecten van modulaire uitbreidingen, maar geeft geen specifieke financiële details of dekkingsvoorstellen. Dit moet in toekomstige evaluaties worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Milieupark Duurzaam+ Circulair Modulair Duurzaamheid Wet- en regelgeving Circulaire economie Voorbeeldfunctie Financiële effecten OnderzoekVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "MOTIE MILIEUPARK". De motie betreft de ontwikkeling van een nieuw milieupark in de gemeente Assen, waarbij de nadruk ligt op duurzaamheid en circulariteit. Het huidige milieupark is verouderd en er wordt een nieuw park gebouwd. De motie stelt voor om elke drie jaar te evalueren welke modulaire toevoegingen mogelijk zijn om het park verder te verduurzamen en te circuleren, rekening houdend met veranderende wet- en regelgeving. De financiële implicaties van deze toevoegingen moeten in kaart worden gebracht en ter besluitvorming aan de raad worden voorgelegd.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het een duidelijke richting geeft voor de toekomstige ontwikkeling van het milieupark. Het erkent de noodzaak van duurzaamheid en circulariteit en stelt een periodieke evaluatie voor. Echter, het mist specifieke details over de huidige plannen voor het milieupark en de exacte stappen die nodig zijn om de modulaire toevoegingen te realiseren.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de motie te beoordelen en te beslissen over de voorgestelde periodieke evaluaties en modulaire toevoegingen. De raad moet ook de financiële implicaties van deze toevoegingen goedkeuren voordat ze worden uitgevoerd.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde aanpak van periodieke evaluaties en modulaire toevoegingen steunen. Ze moeten ook overwegen hoe belangrijk duurzaamheid en circulariteit zijn in hun beleid en of ze bereid zijn om de mogelijke financiële kosten te dragen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is tijdgebonden met de driejaarlijkse evaluaties, maar mist specifieke meetbare doelen en concrete stappen voor de modulaire toevoegingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan specifieker zijn over de verwachte uitkomsten.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en daarmee instemmen met de voorgestelde periodieke evaluaties en modulaire toevoegingen voor het milieupark.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces. Het zou nuttig kunnen zijn om te overwegen hoe de gemeenschap betrokken kan worden bij de ontwikkeling van het milieupark.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in deze motie. Het benadrukt de noodzaak van een circulair milieupark en de voorbeeldfunctie van de gemeente op het gebied van duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
De motie vraagt om de financiële effecten van modulaire toevoegingen in kaart te brengen, maar geeft geen specifieke details over de huidige financiële implicaties of hoe deze gedekt zullen worden. Het is aan de raad om te beslissen of ze bereid zijn om de mogelijke kosten te dragen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Milieupark Duurzaam+ Circulair Modulair Duurzaamheid Circulariteit Wet- en regelgeving Voorbeeldfunctie Financiële effecten OnderzoekVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
D. van de Kant - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
D. van de Kant - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
D. van de Kant - D66
Bert Homan - VVD
D. van de Kant - D66
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
D. van de Kant - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
D. van de Kant - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
D. van de Kant - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Willard Bouwmeester - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Willard Bouwmeester - PvdA
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Willard Bouwmeester - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Willard Bouwmeester - PvdA
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
D. van de Kant - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
D. van de Kant - D66
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jerke Setz - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
Clemens Otto - Assen Centraal
Bert Homan - VVD
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Jerke Setz - ChristenUnie
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Jerke Setz - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Willard Bouwmeester - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Ingeborg Trul-Kreuze - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jerke Setz - ChristenUnie
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
B.J. ten Oever - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
B.J. ten Oever - Wethouder
Bert Homan - VVD
B.J. ten Oever - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
B.J. ten Oever - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
B.J. ten Oever - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Jerke Setz - ChristenUnie
B.J. ten Oever - Wethouder
Jerke Setz - ChristenUnie
B.J. ten Oever - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
B.J. ten Oever - Wethouder
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
B.J. ten Oever - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Willard Bouwmeester - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Willard Bouwmeester - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
00:57:22 - 01:01:36 - 01:01:41 - 01:04:25 - 01:05:26 - 01:05:44 - 01:06:20 - 01:07:36 - 01:07:58 - 01:08:14 - 01:08:21 - 01:08:41 - 01:10:13 - 01:11:02 - 01:11:42 - 01:12:29 - 01:15:33 - 01:16:59 - 01:18:01 - 01:18:39 - 01:18:52 - 01:21:08 - 01:23:49 - 01:23:54 - 01:24:22 - 01:24:44 - 01:27:45 - 01:29:43 - 01:31:37 - 01:32:49 - 01:33:54 - 01:36:19 - 01:38:04 - 01:39:18 - 01:39:56 - 01:40:03 - 01:40:20 - 01:41:32 - 01:42:17 - 01:42:45 - 01:43:05 - 01:44:07 - 01:44:20 - 01:44:28 - 01:57:26