24-11-2022 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 2 Vaststelling agenda
M.L.J. Out - Burgemeester
P. van der Meulen - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 3 Lijst toezeggingen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 4 Ingekomen stukken
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 5 Brieven Inwoners
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 6 Vaststellen besluitenlijsten
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 7 Vraagrecht raadsleden en inwoners
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Steven van Luijk - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
P. van der Meulen - Assen Centraal
P. van der Meulen - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
P. van der Meulen - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Staal - Wethouder
C. Staal - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Steven van Luijk - ChristenUnie
Clemens Otto - Assen Centraal
Adinda Bornkamp - D66
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Agendapunt 8 Benoeming nieuw lid Rekenkamercommissie en benoeming voorzitter Rekenkamercommissie
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming lid en voorzitter Rekenkamercommissie". Het voorstel betreft de benoeming van de heer M.M. Timmerman als lid van de Rekenkamercommissie Assen voor een periode van zes jaar en de benoeming van mevrouw A. van den Beemt-Tjeerdsma als voorzitter voor de resterende duur van haar lidmaatschap. Deze benoemingen zijn noodzakelijk vanwege het aftreden van de huidige voorzitter, de heer Janssen. De selectieprocedure is uitgevoerd op basis van een vastgesteld functieprofiel en de kandidaten zijn gekozen vanwege hun ervaring en onafhankelijkheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de benoemingsprocedure, de kandidaten en de reden voor de benoemingen. Het biedt ook inzicht in de selectieprocedure en de achtergrond van de kandidaten.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en een besluit te nemen over de benoemingen van de nieuwe leden en voorzitter van de Rekenkamercommissie.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de voorgestelde kandidaten en het waarborgen van de continuïteit en onafhankelijkheid van de Rekenkamercommissie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op de aspecten van haalbaarheid en relevantie in termen van bredere doelstellingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de heer M.M. Timmerman te benoemen als lid en mevrouw A. van den Beemt-Tjeerdsma als voorzitter van de Rekenkamercommissie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat na het raadsbesluit er communicatie zal plaatsvinden via verschillende kanalen, maar er is geen sprake van participatie van burgers in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op personele benoemingen binnen de Rekenkamercommissie.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de vergoedingen voor de externe leden, die ongewijzigd blijven. Er is geen sprake van extra kosten of wijzigingen in de dekking.
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 9 Actualisatie Visie Energietransitie Assen 2030
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Actualisatie Visie energietransitie Assen 2030". Het voorstel betreft een geactualiseerde visie op de energietransitie in Assen, met als doel om de stad CO2-neutraal te maken tegen 2050. De visie is aangepast aan recente ontwikkelingen zoals de stijgende energieprijzen en geopolitieke spanningen. Het bevat concrete tussendoelstellingen voor 2030, waaronder een 40% CO2-reductie ten opzichte van 1990. De visie benadrukt het belang van samenwerking, participatie en flexibiliteit om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen en koppelkansen met andere beleidsthema’s zoals circulariteit en klimaatadaptatie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelstellingen en een beschrijving van de aanpak. Het mist echter een gedetailleerde kostenraming en capaciteitsinschatting, wat een belangrijk aspect is voor de uitvoering.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de actualisatie van de visie en heeft de taak om de voortgang te monitoren en waar nodig bij te sturen. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de koers en het toezien op de uitvoering.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van middelen en activiteiten binnen de energietransitie, de mate van participatie van verschillende belanghebbenden, en de balans tussen ambitie en haalbaarheid van de gestelde doelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel bevat SMART-doelstellingen, zoals de 40% CO2-reductie tegen 2030. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een kostenraming kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Actualisatie Visie energietransitie Assen 2030 vast te stellen en de voorgestelde aanpak te ondersteunen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door samenwerking met diverse lokale partijen en het betrekken van inwoners via bijeenkomsten en initiatieven zoals het Energieplatform en Swipocratie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met nadruk op CO2-reductie, hernieuwbare energiebronnen en integratie met andere duurzaamheidsdoelen zoals circulariteit en biodiversiteit.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bevat geen gedetailleerde financiële inschatting, maar vermeldt dat het Rijk 800 miljoen euro beschikbaar stelt voor de uitvoering van het klimaatakkoord. De dekking van kosten wordt flexibel benaderd via tweejaarlijkse uitvoeringsprogramma’s.
M.L.J. Out - Burgemeester
Steven van Luijk - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Ingeborg Trul-Kreuze - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Steven van Luijk - ChristenUnie
Ingeborg Trul-Kreuze - CDA
M. Rasker - Wethouder
Agendapunt 10 Technische wijzigingen APV
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Technische wijzigingen APV". Het voorstel betreft de aanpassing van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Assen in het kader van de aanstaande inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2023. De wijzigingen zijn voornamelijk technisch-juridisch van aard en omvatten het actualiseren van wettelijke grondslagen en formele verwijzingen. Er zijn geen inhoudelijke veranderingen, maar enkele nieuwe begrippen zijn toegevoegd die relevant zijn onder de Omgevingswet. De wijzigingen treden pas in werking wanneer de Omgevingswet van kracht wordt, met uitzondering van enkele aanpassingen die direct na vaststelling door de raad ingaan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de aard van de wijzigingen beschrijft. Het bevat een overzicht van de wijzigingen en verwijst naar een bijlage met een gedetailleerde 'was-wordt' lijst.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de wijzigingsverordening vast te stellen. Dit is een formele stap die nodig is om de APV aan te passen aan de nieuwe Omgevingswet.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk technisch-juridisch van aard is en voortvloeit uit een wettelijke verplichting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het duidelijk maakt dat de wijzigingen in werking treden met de Omgevingswet. Het is meetbaar in termen van de vastgestelde wijzigingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de wijzigingsverordening van de APV vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de verordening na vaststelling via de gebruikelijke kanalen bekend wordt gemaakt, maar er is geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk om technische en juridische aanpassingen gaat.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, zoals aangegeven in het document. Er is geen dekking nodig omdat er geen kosten of baten zijn.
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 11 Bedrijveninvesteringszone binnenstad Assen
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Bedrijveninvesteringszone binnenstad Assen
Samenvatting: Het voorstel betreft de oprichting van een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) in de binnenstad van Assen voor de periode 2023-2027. Het doel is om de private financiering van de binnenstadsorganisatie Vaart in Assen te borgen. De BIZ zal worden gefinancierd via een opslag op de onroerendezaakbelasting, waarbij alle gebruikers en eigenaren van niet-woonruimtes bijdragen aan activiteiten die de leefbaarheid, veiligheid en economische ontwikkeling bevorderen. De gemeenteraad moet de verordening vaststellen, waarna een draagvlakmeting plaatsvindt. Bij voldoende steun treedt de verordening in werking op 1 januari 2023.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de benodigde documenten zoals het BIZ-plan, het reglement voor de draagvlakmeting, en de uitvoeringsovereenkomst. Het biedt een duidelijk overzicht van de stappen die moeten worden genomen en de voorwaarden waaronder de BIZ kan worden ingesteld.
Rol van de Raad
De raad moet de verordening voor de BIZ vaststellen. Dit is een cruciale stap, aangezien de verordening pas in werking treedt na een positieve draagvlakmeting.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de oprichting van de BIZ steunen, wat impliceert dat zij de visie en plannen van Vaart in Assen onderschrijven. Dit omvat ook de keuze om de financiële lasten via een belastingopslag te verdelen onder de betrokken partijen.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de draagvlakmeting kan als een onzekerheid worden beschouwd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen en de draagvlakmeting goed te keuren. Bij voldoende draagvlak zal de BIZ op 1 januari 2023 in werking treden.
Participatie
Participatie is georganiseerd door Vaart in Assen, die de betrokken partijen heeft geraadpleegd. De gemeente voert de communicatie over de draagvlakmeting uit.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op economische ontwikkeling en leefbaarheid.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden gedekt door de BIZ-bijdragen. De gemeente verwacht geen significante extra perceptiekosten, aangezien de BIZ een opslag is op een bestaande belasting.
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 12 Wijzigen leeftijdsgrens kostendelersnorm
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Wijzigen leeftijdsgrens kostendelersnorm
Samenvatting: Het voorstel betreft het verhogen van de leeftijdsgrens voor de kostendelersnorm van 21 naar 27 jaar, met terugwerkende kracht vanaf 1 juli 2022. Dit besluit is genomen door het college van burgemeester en wethouders van Assen en anticipeert op een landelijke wetswijziging. Het doel is om schrijnende situaties voor jongeren te voorkomen, die anders mogelijk gedwongen worden om vroegtijdig uit huis te gaan vanwege een verlaging van de bijstandsuitkering van hun ouders. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met de bekostiging uit eigen middelen, aangezien de landelijke wetgeving nog niet is ingevoerd.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de achtergrond, de noodzaak, en de financiële implicaties. Er zijn echter enkele kanttekeningen, zoals de onzekerheid over de invoeringsdatum van de landelijke wetswijziging en de noodzaak om de accountant te informeren over het buitenwettelijk beleid.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet instemmen met het voorstel om tijdelijk buitenwettelijk beleid te voeren en de bijbehorende kosten uit eigen middelen te dekken. Dit is nodig om de wijziging van de kostendelersnorm te bekrachtigen en te financieren.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij het eens is met het anticiperen op de landelijke wetswijziging door het voeren van buitenwettelijk beleid. Dit omvat het afwegen van de financiële lasten tegen de sociale voordelen voor jongeren en hun gezinnen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld voor het aantal jongeren dat geholpen wordt. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de landelijke wetswijziging introduceert onzekerheid.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met het voeren van tijdelijk buitenwettelijk beleid en de financiering daarvan uit eigen middelen goed te keuren.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er een persbericht wordt opgesteld en dat de uitvoering in samenwerking met WPDA plaatsvindt. Er is echter weinig detail over directe participatie van de betrokken jongeren of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op sociale en financiële aspecten.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen bedragen maximaal € 193.320 voor zes maanden, gebaseerd op een raming van de kosten voor 154 betrokken inwoners. Dit bedrag wordt gedekt uit eigen middelen, zoals opgenomen in het Bestuursakkoord 'Dichtbij en Daadkrachtig'. De kosten kunnen lager uitvallen, afhankelijk van de daadwerkelijke gezinssamenstellingen.
M.L.J. Out - Burgemeester
Omar Omar - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Staal - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Staal - Wethouder
C. Staal - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Jerke Setz - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Omar Omar - PvdA
Jerke Setz - ChristenUnie
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Agendapunt 13 Initiatiefvoorstel verruiming winkeltijden
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Adinda Bornkamp - D66
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Sjoerd Bakker - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Sjoerd Bakker - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Willard Bouwmeester - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Bouke Weening - ChristenUnie
Adinda Bornkamp - D66
Bouke Weening - ChristenUnie
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
P. van der Meulen - Assen Centraal
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Adinda Bornkamp - D66
P. van der Meulen - Assen Centraal
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
P. van der Meulen - Assen Centraal
Adinda Bornkamp - D66
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
P. van der Meulen - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
P. van der Meulen - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
P. van der Meulen - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Ingeborg Trul-Kreuze - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
Jannie Drenthe - SP
Adinda Bornkamp - D66
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Sjoerd Bakker - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
P. van der Meulen - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Ingeborg Trul-Kreuze - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
01:03:11 - 01:08:47 - 01:10:32 - 01:12:03 - 01:14:02 - 01:15:08 - 01:15:35 - 01:15:57 - 01:16:05 - 01:17:05 - 01:19:16 - 01:19:31 - 01:21:18 - 01:22:24 - 01:23:18 - 01:24:05 - 01:24:49 - 01:25:38 - 01:26:35 - 01:28:36 - 01:30:24 - 01:32:01 - 01:33:21 - 01:33:49 - 01:35:39 - 01:35:57 - 01:45:26 - 02:03:43 - 02:07:19 - 02:08:04 - 02:09:41 - 02:10:08 - 02:10:36 - 02:11:07 - 02:12:04 - 02:14:41 - 02:15:35 - 02:16:13 - 02:16:37 - 02:17:45 - 02:18:50 - 02:20:05 - 02:20:52 - 02:21:12 - 02:21:50 - 02:22:41 - 02:24:43 - 02:25:55 - 02:27:26 - 02:28:25
Willard Bouwmeester - PvdA
Luc Rengers - Assen Centraal
Ronald Witteman - CDA
Agendapunt 14 RKC rapport voorzieningen jongeren
Jongerenbeleid in Assen: Nieuwe Aanpak Nodig
De gemeenteraad van Assen heeft het onderzoeksrapport 'Jong in Assen' van de Rekenkamercommissie besproken. Het rapport benadrukt de noodzaak van een vernieuwd jongerenbeleid dat beter aansluit bij de wensen van de jeugd.
Samenvatting
Het onderzoeksrapport 'Jong in Assen' van de Rekenkamercommissie (RKC) richt zich op de behoeften van jongeren in Assen en vergelijkt deze met het gemeentelijke beleid en activiteiten. Het onderzoek, uitgevoerd door SenseGuide, betrok 583 jongeren uit diverse wijken en dorpen. De RKC concludeert dat er voldoende sport-, cultuur- en welzijnsvoorzieningen zijn, maar dat deze niet altijd aansluiten bij de eigentijdse interesses van jongeren. Jongeren wensen vooral een levendige binnenstad met uitgaans- en ontmoetingsgelegenheden.
De RKC doet verschillende aanbevelingen, zoals het ontwikkelen van integraal jeugdbeleid dat samenhangt met andere gemeentelijke beleidsterreinen, jongeren betrekken bij beleidsvorming en communicatie, en het stimuleren van het gebruik van bestaande voorzieningen. Ook wordt geadviseerd om regelmatig gesprekken te organiseren tussen jongeren, de gemeente, maatschappelijke partners en ondernemers om het aanbod beter af te stemmen op de behoeften van jongeren.
Het rapport heeft geen directe financiële consequenties, maar uitvoering van de aanbevelingen kan dat wel hebben. De RKC hoopt dat het rapport bijdraagt aan de ontwikkeling van nieuw integraal jongerenbeleid. Het voorstel om de aanbevelingen over te nemen is op 24 november 2022 door de gemeenteraad van Assen vastgesteld.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jongeren Onderzoek Voorzieningen Behoeften Aanbevelingen Gemeentelijk beleid Participatie Beeldvorming Integraal jeugdbeleid SenseGuideVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement is getiteld "RKC onderzoeksrapport 'Jong in Assen'". Het amendement hoort bij het raadsvoorstel dat de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie Assen over het jongerenbeleid behandelt. Het amendement stelt voor dat de gemeenteraad van Assen, samen met een raadsgroep jongeren, actief betrokken wordt bij de uitvoering van deze aanbevelingen. Het doel is om het jeugd- en jongerenbeleid te ontwikkelen dat zowel door als voor jongeren is, en dat toekomstbestendig is.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de betrokkenheid van de raadsgroep jongeren bij de uitvoering van de aanbevelingen benadrukt. Het biedt echter weinig detail over hoe deze betrokkenheid concreet vorm zal krijgen.
Rol van de raad:
De raad speelt een actieve rol in het amendement door samen met de raadsgroep jongeren de uitvoering van de aanbevelingen te begeleiden. De raad moet ook het amendement goedkeuren en toezien op de implementatie ervan.
Politieke keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is de mate van betrokkenheid van jongeren bij het beleid. De raad moet beslissen in hoeverre jongeren invloed krijgen op het beleid en hoe deze participatie wordt gefaciliteerd.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het mist specifieke doelen, meetbare resultaten en een tijdspad voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering is afhankelijk van verdere uitwerking.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het amendement aan te nemen, wat betekent dat de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie worden overgenomen en dat de raadsgroep jongeren betrokken wordt bij de uitvoering.
Participatie:
Het amendement benadrukt participatie door jongeren, door hen actief te betrekken bij de uitvoering van het beleid. Dit is een centraal element van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar het toekomstbestendig maken van het jongerenbeleid kan als een vorm van sociale duurzaamheid worden gezien.
Financiële gevolgen:
Het amendement geeft geen specifieke financiële gevolgen aan, noch hoe eventuele kosten gedekt worden. Dit aspect zou verder uitgewerkt moeten worden om inzicht te krijgen in de financiële impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jongerenbeleid Raadsgroep Jongeren Rekenkamercommissie Onderzoeksrapport 'Jong in Assen' Aanbevelingen Jeugdbeleid Motie Jongeren College van B&W Uitvoering Openbare vergaderingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement is getiteld "Amendement RKC onderzoeksrapport ‘Jong in Assen’". Het amendement betreft een aanpassing van het raadsvoorstel naar aanleiding van het onderzoeksrapport van de Rekenkamercommissie Assen over jongerenbeleid. Het benadrukt de noodzaak om jongeren actief te betrekken bij de ontwikkeling en uitvoering van jeugdbeleid. Het amendement stelt voor dat de aanbevelingen van het rapport worden overgenomen en dat het college van B&W, in samenwerking met een raadsgroep jongeren, deze aanbevelingen uitvoert.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie adresseert en de betrokkenheid van jongeren benadrukt. Echter, details over hoe de samenwerking met de raadsgroep jongeren precies vorm krijgt, ontbreken.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van het amendement en het toezien op de uitvoering ervan. De raad moet ervoor zorgen dat de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie worden geïmplementeerd in samenwerking met de raadsgroep jongeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen in hoeverre zij de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie willen overnemen en hoe zij de betrokkenheid van jongeren willen vormgeven. Dit vraagt om een afweging tussen beleidsmatige continuïteit en vernieuwing.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke doelen, meetbare resultaten en een tijdspad voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoeringseisen zijn vaag.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het amendement vast te stellen en de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie over te nemen, met de nadruk op samenwerking met de raadsgroep jongeren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door jongeren, door hen actief te betrekken bij de uitvoering van het jeugdbeleid. Dit is een centraal element van het amendement.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar kan relevant zijn in de context van langdurige betrokkenheid en het creëren van toekomstbestendig jeugdbeleid.
Financiële gevolgen:
Het amendement vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de uitvoering van het beleid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Jongerenbeleid Raadsgroep Jongeren Aanbevelingen Jeugdbeleid Onderzoeksrapport College van B&W Motie Jongeren Uitvoering KadersVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Willard Bouwmeester - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 15 Gezamenlijk RKC rapport Lobbykracht Drentse gemeente
Drentse Gemeenten Moeten Hun Lobbykracht Versterken
Een recent onderzoeksrapport wijst uit dat de Drentse gemeenten hun lobbyactiviteiten moeten verbeteren. Het rapport, uitgevoerd door I&O Research, benadrukt dat er ruimte is voor groei in het behartigen van zowel eigen als regionale belangen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat over het rapport 'Lobbykracht van Drentse gemeenten', uitgevoerd door I&O Research in opdracht van de Drentse Rekenkamercommissies, werd duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is voor de Drentse gemeenten. Het rapport concludeert dat de strategische inzet van lobbyactiviteiten beperkt is en vaak niet op de agenda van de gemeenteraden staat. Er is een duidelijk verschil in lobbykracht tussen grotere en kleinere gemeenten, en er is ruimte voor verbetering.De aanbevelingen van het rapport zijn onder andere het opstellen van een gezamenlijke lobbyagenda voor Drenthe, het betrekken van de raad bij lobbyactiviteiten, en het evalueren en bijstellen van deze activiteiten. De Rekenkamercommissie van Assen adviseert een proactieve houding en bespreking binnen de Vereniging Drentse Gemeenten. Hoewel er geen directe financiële consequenties zijn, kan de uitvoering van de aanbevelingen wel kosten met zich meebrengen.
Tijdens het debat werd het voorstel om de aanbevelingen over te nemen en het college opdracht te geven om ermee aan de slag te gaan, zonder stemming aangenomen. "Het is belangrijk om te kijken wat een lobby daadwerkelijk oplevert," merkte CDA-raadslid Witteman op. Hij pleitte voor een evaluatie van de resultaten van de lobbyactiviteiten om te bepalen wat het de gemeenten daadwerkelijk heeft opgeleverd.
Wethouder Staal reageerde positief op de suggestie van Witteman en benadrukte dat lobbyen geen doel op zich is, maar een middel om een doel te bereiken. "Ik denk dat het een goede aanvulling is om altijd te kijken naar wat een lobby oplevert," aldus Staal.
Het debat eindigde zonder verdere discussie, en de aanbevelingen werden aangenomen. De volgende stap is het opstellen van een gezamenlijke lobbyagenda en het betrekken van de gemeenteraden bij de uitvoering ervan. Het rapport en de aanbevelingen zijn bedoeld om de lobbyactiviteiten van Drentse gemeenten te versterken en hun belangen beter te behartigen op verschillende overheidsniveaus.
Samenvatting
Het onderzoeksrapport 'Lobbykracht van Drentse gemeenten', uitgevoerd door I&O Research in opdracht van de Drentse Rekenkamercommissies, onderzoekt de inzet van lobbyactiviteiten door Drentse gemeenten bij verschillende overheidsniveaus. Het rapport concludeert dat strategische lobby-inzet beperkt is en vaak niet op de agenda van de raden staat. Er is een onderscheid tussen grotere en kleinere gemeenten in hun lobbykracht, en er is ruimte voor groei in het behartigen van eigen en regionale belangen. Aanbevelingen zijn onder andere het opstellen van een gezamenlijke lobbyagenda voor Drenthe, het betrekken van de raad bij lobbyactiviteiten, en het evalueren en bijstellen van deze activiteiten. De Rekenkamercommissie van Assen adviseert een proactieve houding en bespreking binnen de Vereniging Drentse Gemeenten. Er zijn geen directe financiële consequenties, maar uitvoering van de aanbevelingen kan dat wel hebben. Het rapport is bedoeld om de lobbyactiviteiten van Drentse gemeenten te versterken.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lobbykracht Drentse gemeenten Rekenkamercommissie Onderzoeksrapport Aanbevelingen Gemeenteraden Samenwerking Transparantie Doelmatigheid I&O ResearchVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Staal - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 16 Uitvoering motie schoonmaak gemeentelijke gebouwen
Assen neemt schoonmaak in eigen handen: "Een signaal van waardering"
De gemeenteraad van Assen heeft besloten om de schoonmaak van gemeentelijke gebouwen in eigen beheer te nemen. Dit besluit, dat op 7 en 10 november 2022 werd goedgekeurd, volgt op een motie uit 2021. Het plan voorziet in de integratie van ongeveer 20 schoonmakers in de gemeentelijke organisatie over 2,5 jaar.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad van Assen werd het voorstel om de schoonmaak van gemeentelijke gebouwen in eigen beheer te nemen, uitvoerig besproken. Het plan, dat voorziet in de integratie van ongeveer 20 schoonmakers in de gemeentelijke organisatie, werd met een meerderheid aangenomen. De gemeente wil hiermee betere arbeidsvoorwaarden, werkplezier en doorgroeimogelijkheden voor de schoonmakers realiseren.De Partij van de Arbeid sprak zich enthousiast uit over het voorstel. "Schoonmakers leveren onmisbare diensten binnen de arbeidsmarkt en verdienen het om onderdeel te worden van de gemeentelijke organisatie," aldus een woordvoerder. De partij benadrukte dat de overheid bekendstaat als een betrouwbare werkgever die zekerheid biedt, iets wat in tijden van economische onzekerheid van groot belang is.
GroenLinks sloot zich hierbij aan en benadrukte het belang van goede arbeidsvoorwaarden en doorstroommogelijkheden. "Wij zijn dan ook voor het in dienst nemen van het schoonmaakpersoneel bij de gemeente Assen," aldus de fractie.
Toch was er ook kritiek. Assen Centraal en Stadspartij Plop uitten hun zorgen over de kosten en de efficiëntie van het plan. "Het inbesteden van de schoonmaak is duur en inefficiënt. Het is vooral een politieke keuze en niet één uit bedrijfsvoering," stelde Assen Centraal. De fracties wezen erop dat de kosten aanzienlijk kunnen oplopen en dat er andere manieren zijn om goede arbeidsvoorwaarden te garanderen zonder de schoonmaak in eigen beheer te nemen.
De wethouder erkende de risico's, maar benadrukte dat het plan zorgvuldig is voorbereid en dat de gemeente de Raad op de hoogte zal houden van de voortgang. "We denken dat het realistisch is gebaseerd op de onderzoeken en onze eigen kijk op de situatie," aldus de wethouder.
Uiteindelijk stemden de fracties van de SP, het CDA, GroenLinks, 50Plus, de Partij van de Arbeid, de VVD en de ChristenUnie voor het voorstel. Tegen stemden Assen Centraal, D66 en Stadspartij Plop. Met de goedkeuring van het voorstel zet Assen een belangrijke stap in het verbeteren van de positie van schoonmakers binnen de gemeente.
Samenvatting
De gemeente Assen heeft besloten om de schoonmaak van gemeentelijke gebouwen in eigen beheer te nemen, zoals vastgelegd in een raadsvoorstel dat op 7 en 10 november 2022 is goedgekeurd. Dit besluit volgt op een motie uit 2021 waarin werd gevraagd om schoonmakers in dienst van de gemeente te nemen. Het plan van aanpak "Inbesteding Schoonmaakwerk" voorziet in de integratie van ongeveer 20 schoonmakers in de gemeentelijke organisatie over een periode van 2,5 jaar. Hiervoor worden structurele middelen in de begroting opgenomen: €182.000 in 2024, oplopend tot €346.000 in 2026. Daarnaast is een eenmalige investering van €150.000 nodig voor de uitvoering van het plan. Het doel is om de schoonmakers betere arbeidsvoorwaarden, werkplezier en doorgroeimogelijkheden te bieden, en hen als volwaardige collega's te integreren. Hoewel er reële kosten zijn, gebaseerd op ervaringen in andere gemeenten, zijn er ook kanttekeningen vanwege mogelijke economische onzekerheden. Het project vraagt om zorgvuldige communicatie en participatie, met aandacht voor inclusie en laagdrempelige informatievoorziening.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inbesteding Schoonmaak Gemeentelijke gebouwen Plan van aanpak Arbeidsvoorwaarden Projectorganisatie Werkplezier Begroting Inclusie CommunicatieplanVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inbesteding Schoonmaak Gemeentelijke gebouwen Plan van aanpak Arbeidsvoorwaarden Projectorganisatie Werkplezier Kosten Inclusie CommunicatieplanVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
4. Beantwoording technische vragen n.a.v. CRB 03-11 ASSEN CENTRAAL Motie Schoonmaak.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de inbesteding van schoonmakers in dienst van de gemeente Assen. Het doel is om de schoonmaakdiensten, die momenteel zijn uitbesteed, intern te organiseren. Dit zou leiden tot betere arbeidsvoorwaarden voor de schoonmakers en meer controle over de dienstverlening. De meerkosten van inbesteding worden geschat op basis van personeelslasten en secundaire arbeidsvoorwaarden. Het voorstel onderzoekt ook de haalbaarheid van het bereiken van vergelijkbare voordelen binnen de huidige uitbestedingsconstructie, maar concludeert dat dit moeilijk uitvoerbaar is vanwege juridische en administratieve complicaties.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële berekeningen en een analyse van de juridische en praktische beperkingen van de huidige uitbestedingsconstructie. Echter, er ontbreekt een uitgebreide risicoanalyse en een gedetailleerd plan voor de implementatie van de inbesteding.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel beoordelen, de financiële en sociale implicaties overwegen en uiteindelijk beslissen of de inbesteding van schoonmakers moet worden goedgekeurd.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van de huidige uitbestedingsconstructie of het inbesteden van de schoonmaakdiensten, waarbij ze de financiële impact en de sociale voordelen voor de werknemers moeten afwegen.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële implicaties en personeelsaantallen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de implementatiestappen (tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor verbetering in de specificatie van de implementatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de inbesteding van de schoonmaakdiensten, rekening houdend met de financiële en sociale overwegingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe de betrokkenheid van de schoonmakers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces is meegenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met een gedetailleerde berekening van de personeelslasten. Het voorstel geeft echter geen specifieke dekking aan voor deze meerkosten, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inbesteding Uitbesteding Schoonmakers Personeelslasten Arbeidsvoorwaarden Aanbestedingsregels Rechtsongelijkheid Administratieve handelingen Omzetting Expertise bureau AlphaVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Omar Omar - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
P. van der Meulen - Assen Centraal
Omar Omar - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Omar Omar - PvdA
P. van der Meulen - Assen Centraal
Omar Omar - PvdA
P. van der Meulen - Assen Centraal
Omar Omar - PvdA
P. van der Meulen - Assen Centraal
Omar Omar - PvdA
P. van der Meulen - Assen Centraal
Omar Omar - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Omar Omar - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Omar Omar - PvdA
P. van der Meulen - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
P. van der Meulen - Assen Centraal
Jannie Drenthe - SP
P. van der Meulen - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
P. van der Meulen - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
P. van der Meulen - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Ria Haan - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Sandra Alberts - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
P. van der Meulen - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
P. van der Meulen - Assen Centraal
Sandra Alberts - VVD
P. van der Meulen - Assen Centraal
Sandra Alberts - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
D. van de Kant - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Alwina van der Mark-Leijssenaar - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Ingeborg Trul-Kreuze - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
Alwina van der Mark-Leijssenaar - ChristenUnie
Jannie Drenthe - SP
Luc Rengers - Assen Centraal
Jannie Drenthe - SP
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
J. Broekema - Wethouder
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
J. Broekema - Wethouder
D. van de Kant - D66
P. van der Meulen - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
D. van de Kant - D66
J. Broekema - Wethouder
P. van der Meulen - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
D. van de Kant - D66
J. Broekema - Wethouder
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
J. Broekema - Wethouder
P. van der Meulen - Assen Centraal
J. Broekema - Wethouder
P. van der Meulen - Assen Centraal
J. Broekema - Wethouder
P. van der Meulen - Assen Centraal
J. Broekema - Wethouder
D. van de Kant - D66
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
D. van de Kant - D66
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
P. van der Meulen - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
02:37:47 - 02:41:18 - 02:41:42 - 02:43:34 - 02:46:02 - 02:47:50 - 02:47:53 - 02:48:21 - 02:49:16 - 02:49:52 - 02:51:07 - 02:52:13 - 02:53:14 - 02:53:25 - 02:54:21 - 02:55:20 - 02:57:48 - 02:59:24 - 03:00:02 - 03:00:26 - 03:03:05 - 03:04:15 - 03:05:39 - 03:06:28 - 03:07:03 - 03:10:34 - 03:11:40 - 03:12:58 - 03:13:49 - 03:15:22