19-05-2022 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
Jerke Setz - ChristenUnie
Willard Bouwmeester - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 2 Vaststellen agenda
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 3 Lijst toezeggingen
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
Luc Rengers - Assen Centraal
Agendapunt 6 Vaststellen besluitenlijst
Luc Rengers - Assen Centraal
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 7 Vraagrecht raadsleden en inwoners
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
Luc Rengers - Assen Centraal
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 8 Benoeming tijdelijke leden accountantscommissie
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 9 Verplichte participatie bij omgevingsvergunningen
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verplichte participatie bij omgevingsvergunningen
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verplichte participatie bij omgevingsvergunningen". Het voorstel beoogt participatie verplicht te stellen voor bepaalde categorieën van buitenplanse omgevingsplanactiviteiten. Dit betekent dat initiatiefnemers bij deze activiteiten moeten aantonen dat zij de omgeving hebben betrokken bij hun plannen. Het doel is om de kwaliteit van ruimtelijke plannen te verbeteren en meer draagvlak te creëren. De raad kan specifieke gevallen aanwijzen waarvoor participatie verplicht is, en er is een handleiding opgesteld om initiatiefnemers te ondersteunen bij het participatieproces.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de wettelijke context, de keuzes die de raad kan maken, en de ondersteuning die beschikbaar is voor initiatiefnemers. Er zijn echter enkele kanttekeningen, zoals de mogelijke langere doorlooptijden en de verantwoordelijkheid die bij de initiatiefnemer ligt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te bepalen voor welke categorieën van buitenplanse omgevingsplanactiviteiten participatie verplicht wordt gesteld. Daarnaast kan de raad het participatieproces beoordelen in gevallen waar ook bindend advies vereist is.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de participatieplicht willen uitbreiden naar meer categorieën dan die waarvoor bindend advies vereist is. Dit omvat keuzes over welke extra categorieën of lagere drempelwaarden voor participatieplichtig maken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en realisme kunnen beter worden uitgewerkt, vooral met betrekking tot de impact op doorlooptijden en de effectiviteit van participatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om participatie verplicht te stellen voor de in bijlage 1 genoemde categorieën en kennis te nemen van de handleiding voor participatie.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie en biedt een handleiding om initiatiefnemers te ondersteunen. Er is aandacht voor inclusie en het informeren van betrokkenen over hun rol en verwachtingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel participatie kan bijdragen aan duurzamere besluitvorming door meer betrokkenheid van de gemeenschap.
Financiële gevolgen:
Er zijn financiële implicaties, zoals de kosten voor het voorlichten van initiatiefnemers en het inzetten van participatiecoaches. Deze kosten worden gedekt vanuit het uitvoeringsbudget voor de implementatie van de Visie op participatie.
In conclusie, het voorstel is een stap richting meer betrokkenheid van de gemeenschap bij ruimtelijke initiatieven, maar vraagt om zorgvuldige afweging van de impact op doorlooptijden en de ondersteuning van initiatiefnemers.
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 10 Visienota Bewegen, Ontmoeten, Spelen en Sporten (BOSS)
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Visienota Bewegen, Ontmoeten, Spelen en Sporten". Het voorstel beoogt het verouderde Stedelijk Speelbeleidskader uit 2009 te vervangen door een nieuwe visie die zich richt op het verbeteren van speel- en ontmoetingsplekken in Assen. De focus ligt op het creëren van kwalitatieve, inclusieve en diverse speel- en ontmoetingsplekken die bijdragen aan gezondheid, vermindering van eenzaamheid en versterking van de leefbaarheid. De visie omvat het ontwikkelen van wijkplannen en investeringsramingen, waarbij participatie van bewoners centraal staat.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke doelen en een plan van aanpak. Het omvat zowel strategische als praktische elementen, zoals de ontwikkeling van wijkplannen en investeringsramingen.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, het oude beleidskader intrekken en de nieuwe visienota vaststellen. Daarnaast speelt de raad een rol in het monitoren van de voortgang en het evalueren van de resultaten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van investeringen in speel- en ontmoetingsplekken, de mate van participatie van bewoners en de toewijzing van financiële middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de financiering is een punt van zorg.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het oude beleidskader in te trekken, de nieuwe visienota vast te stellen en te starten met de ontwikkeling van wijkplannen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie van bewoners bij de ontwikkeling van wijkplannen en de inrichting van speel- en ontmoetingsplekken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in de context van vergroening van speelplekken en het gebruik van duurzame materialen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een jaarlijkse investering van €515.000, wat hoger is dan het huidige budget. Er is eenmalig €500.000 beschikbaar, maar structurele financiering is onvoldoende. De raad moet beslissen over aanvullende financiering.
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Alwina van der Mark-Leijssenaar - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
Ria Haan - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
D. van de Kant - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Lia de Ruiter-Dekker - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Lia de Ruiter-Dekker - Stadspartij PLOP
Willard Bouwmeester - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
M.L.J. Out - Burgemeester
J. Broekema - Wethouder
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Alwina van der Mark-Leijssenaar - ChristenUnie
Ria Haan - GroenLinks
D. van de Kant - D66
Willard Bouwmeester - PvdA
Ronald Witteman - CDA
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
Agendapunt 11 Kunst in de Openbare Ruimte
Assen zet in op kunst in de openbare ruimte met nieuw Cultuurfonds
De gemeenteraad van Assen heeft ingestemd met nieuwe verordeningen voor beeldende kunst en vormgeving, als eerste stap naar de oprichting van een Cultuurfonds. Dit fonds moet het culturele klimaat in de stad stimuleren en wordt gefinancierd door bijdragen uit projectbudgetten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 17 maart 2011 werd het voorstel om de bestaande percentageregeling voor beeldende kunst te vernieuwen, uitgebreid besproken. Het nieuwe fonds zal projecten op het gebied van beeldende kunst en vormgeving ondersteunen, met een jaarlijks werkbudget van maximaal €250.000. De focus ligt op de binnenstad en de FlorijnAs. De expertise van het CBK Drenthe en de adviescommissie BKV wordt gecombineerd om de regeling effectiever te maken.Meneer Rogge van de Stadspartij Plop maakte zijn maidenspeech en sprak zijn steun uit voor het voorstel. "Stadspartij Plop is blij met de ontwikkeling dat er serieus wordt nagedacht over kunst in de openbare ruimte," aldus Rogge. Hij benadrukte het belang van initiatieven uit de buurten en het beschikbaar stellen van een bedrag voor onderhoud.
De ChristenUnie, vertegenwoordigd door meneer Stitsnaam, steunde eveneens het voorstel en pleitte voor meer zichtbaarheid van kunstwerken. "Bij heel veel kunstwerken staan weinig bordjes. Mensen fietsen er dagelijks langs zonder te weten dat het kunst is," merkte hij op.
Meneer Rengers van Assen Centraal vroeg om opheldering over de status van het voorstel, waarop wethouder Bergsma verduidelijkte dat het om een besluit ging om kennis te nemen van de notitie.
Mevrouw Haan van GroenLinks benadrukte het belang van kunst in de openbare ruimte voor de betrokkenheid van bewoners en bezoekers. "Kunst verrast, daagt uit en brengt je in gesprek met andere mede-Assenaren," zei ze.
D66, vertegenwoordigd door mevrouw Van de Kant, sprak haar steun uit voor het voorstel, maar vroeg om aandacht voor functionele kunst en participatie van lokale kunstenaars. "Kunst draagt bij aan een kleurrijke, levendige stad en het welbevinden van de inwoners," aldus Van de Kant.
Het voorstel werd zonder stemming aangenomen, waarmee de weg vrij is voor de verdere ontwikkeling van het Cultuurfonds en de versterking van het culturele klimaat in Assen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Assen richt zich op het vaststellen van nieuwe verordeningen voor beeldende kunst en vormgeving. Dit is een eerste stap naar de oprichting van een Cultuurfonds, dat het culturele klimaat in de stad moet stimuleren. De huidige percentageregeling voor beeldende kunst wordt vernieuwd en er wordt een fonds ingesteld dat gefinancierd wordt door bijdragen uit projectbudgetten. Dit fonds zal projecten op het gebied van beeldende kunst en vormgeving ondersteunen. De expertise van het CBK Drenthe en de adviescommissie BKV wordt gecombineerd om de regeling effectiever te maken. Het voorstel benadrukt het belang van een masterplan dat de inzet van middelen structureert en cofinanciering mogelijk maakt. De regeling blijft gevoed door bijdragen uit gemeentelijke en niet-gemeentelijke bouwprojecten. De financiële planning voorziet in een jaarlijks werkbudget van maximaal €250.000, met een focus op de binnenstad en de FlorijnAs. De raad heeft op 17 maart 2011 ingestemd met de voorgestelde verordeningen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cultuurfonds Percentageregeling Beeldende kunst CBK Drenthe Adviescommissie BKV Masterplan Openbare ruimte Bezuinigingen Cofinanciering BestemmingsreserveVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kunst in de openbare ruimte". Het voorstel richt zich op het vaststellen van een nieuwe verordening voor de percentageregeling beeldende kunst en vormgeving in de gemeente Assen voor de periode 2022-2030. Het beoogt een vereenvoudiging van de regeling door één vast percentage van 1% te hanteren voor kunstprojecten, met uitzondering van renovatie en verbouw. Daarnaast wordt een eenmalige onttrekking van €30.000 uit de bestemmingsreserve voorgesteld voor achterstallig onderhoud in 2022. Het voorstel benadrukt participatie van inwoners en belanghebbenden in kunstcommissies en streeft naar een structureel onderhoudsbudget van €40.000 per jaar vanaf 2023.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke beslispunten, een inleiding, argumenten, financiële overzichten, en een participatieplan. Echter, meer gedetailleerde informatie over de uitvoering en evaluatie van de participatieprocessen zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Dit omvat het vaststellen van de nieuwe verordening, het intrekken van de oude verordening, en het goedkeuren van de financiële wijzigingen in de begroting.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen voor kunst in de openbare ruimte, de vereenvoudiging van de percentageregeling, en de mate van participatie van inwoners in kunstprojecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het structurele onderhoudsbudget kan verder worden onderbouwd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen, de oude in te trekken, en de voorgestelde financiële wijzigingen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door inwoners en belanghebbenden in flexibele kunstcommissies, wat een positieve stap is voor betrokkenheid en inclusie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet aanwezig zijn in de context van langdurig onderhoud en behoud van kunstwerken.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, waaronder een eenmalige onttrekking van €30.000 voor onderhoud en een structureel onderhoudsbudget van €40.000 per jaar vanaf 2023. De dekking komt deels uit de bestemmingsreserve en de gemeentelijke begroting.
M.L.J. Out - Burgemeester
Albert Roggen - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jerke Setz - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Ria Haan - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
D. van de Kant - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
B. Bergsma
M.L.J. Out - Burgemeester
B. Bergsma
B. Bergsma
Luc Rengers - Assen Centraal
B. Bergsma
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Albert Roggen - Stadspartij PLOP
Jerke Setz - ChristenUnie
Ria Haan - GroenLinks
D. van de Kant - D66
Agendapunt 12 GEANNULEERD: Actualisatie visie energietransitie Assen
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Actualisatie Visie energietransitie Assen". Het voorstel betreft een geactualiseerde visie voor de energietransitie in Assen, met als doel de stad CO2-neutraal te maken tegen 2050. De visie is aangepast aan de aangescherpte nationale en Europese CO2-reductiedoelstellingen en bevat concrete tussendoelen voor 2030, waaronder een reductie van 55% tot 60% van de CO2-uitstoot ten opzichte van 1990. De focus ligt op het opwekken van hernieuwbare energie en het verminderen van het gebruik van aardgas en brandstoffen in mobiliteit. Het voorstel benadrukt samenwerking, participatie en economische perspectieven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke doelstellingen, een tijdlijn, en een beschrijving van de aanpak. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde kostenraming en capaciteitsinschatting, wat essentieel is voor de uitvoering.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de geactualiseerde visie vast te stellen en te monitoren. Ze moeten ook toezien op de uitvoering van de visie en de tussentijdse bijsturingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van ambitie in de tussendoelstellingen en de prioritering van middelen en activiteiten. Er moeten keuzes worden gemaakt over de verdeling van lasten en baten van de energietransitie.
SMART en Inconsistenties:
De visie is deels SMART: het bevat specifieke en meetbare doelen voor 2030. Echter, de afwezigheid van een gedetailleerde kostenraming maakt het minder specifiek en tijdgebonden in termen van financiële haalbaarheid.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de geactualiseerde visie vast te stellen en de uitvoering ervan te ondersteunen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door samenwerking met diverse lokale partijen en het betrekken van inwoners via platforms en bijeenkomsten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, met nadruk op CO2-reductie, hernieuwbare energie, en synergie met andere duurzaamheidsdoelen.
Financiële gevolgen:
Er is geen gedetailleerde kostenraming opgenomen. Het voorstel vermeldt dat het Rijk €800 miljoen beschikbaar stelt voor de uitvoering van het klimaatakkoord, maar het is onduidelijk hoe deze middelen specifiek voor Assen worden ingezet.
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 13 Uitbreiding RREW
Assen Debatteert: Uitbreiding Energieproject Stuit op Onrechtmatigheid
De gemeenteraad van Assen heeft gedebatteerd over een voorstel om de RREW-activiteiten (Regeling Reductie Energiegebruik Woningen) uit te breiden met een uitvoeringskrediet van € 225.000. Dit bedrag zou worden gedekt uit de algemene reserve. Het doel is om meer huishoudens te helpen hun energierekening te verlagen. Echter, de discussie werd gedomineerd door zorgen over de rechtmatigheid van de aanbesteding.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de RREW-activiteiten uit te breiden met € 225.000 besproken. De VVD, vertegenwoordigd door de heer Raker, uitte zorgen over de rechtmatigheid van de aanbesteding. "Het betreft namelijk het uitbreiden van een lopend project en deze onregelmatigheid ziet de VVD echt als ongewenst," aldus Raker. De VVD diende samen met 50Plus en Assen Centraal een amendement in om de uitbreiding conform de aanbestedingsregels in de markt te zetten.GroenLinks, vertegenwoordigd door de heer Van de Kolk, benadrukte de urgentie van klimaatmaatregelen en sprak zijn zorgen uit over de vertraging van de energietransitie. "Klimaatverandering kan niet op pauze worden gezet," stelde Van de Kolk. Hij pleitte voor snelle actie om de energierekening van kwetsbare inwoners te verlagen.
Het CDA, bij monde van mevrouw Trul, deelde de zorgen over de onrechtmatigheid maar was ook kritisch over de effectiviteit van de huidige maatregelen. "Met € 500.000 zijn slechts 137 acties ondernomen. Dat voelt als druppels op een gloeiende plaat," aldus Trul.
De wethouder, de heer Dekker, verdedigde het voorstel door te wijzen op de urgentie van de situatie. "Soms kun je niet anders. Onze inwoners zijn erbij gebaat dat er zo snel mogelijk verduurzaamd wordt," verklaarde Dekker. Hij benadrukte dat de klimaatroute in juni kan beginnen, wat essentieel is gezien de stijgende energieprijzen.
Uiteindelijk werd het amendement verworpen met 14 stemmen voor en 16 tegen. Het oorspronkelijke voorstel werd aangenomen, ondanks de verdeeldheid over de rechtmatigheid. De fracties van de SP, GroenLinks, PvdA, ChristenUnie en D66 stemden voor het voorstel, terwijl de VVD, 50Plus en Assen Centraal tegenstemden.
De discussie over de uitbreiding van de RREW-activiteiten in Assen toont de spanning tussen de noodzaak van snelle klimaatactie en de naleving van aanbestedingsregels. Terwijl de gemeente stappen zet om de energietransitie te versnellen, blijft de vraag hoe dit op een rechtmatige manier kan worden gedaan.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Assen betreft het uitbreiden van de RREW-activiteiten (regeling reductie energiegebruik woningen) met een uitvoeringskrediet van € 225.000, te dekken uit de algemene reserve. Dit initiatief is bedoeld om meer huishoudens te helpen hun energierekening te verlagen door middel van energieadviezen. De uitbreiding volgt op een toezegging van het college tijdens een raadsvergadering in december 2021. Klimaatroute, de uitvoerder van het project, zal 2.500 extra huishoudens benaderen, zowel huurders als woningeigenaren, met adviezen over energiebesparende maatregelen. De kosten worden gedekt uit de algemene reserve, hoewel er overleg is met het Rijk over mogelijke herbestemming van een eerder ontvangen subsidieoverschot. De uitbreiding sluit aan bij de doelen van het Programma Energietransitie en de Transitievisie Warmte van de gemeente.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
RREW-activiteiten Klimaatroute Energieadvies Energiebesparing CO2-uitstoot Energietransitie Woningeigenaren Huurders Algemene reserve SubsidieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitvoeringskrediet RREW-activiteiten Klimaatroute Onrechtmatigheid Aanbestedingsregels Drempelwaarde Openbare aanbesteding Accountant Voorbeeldfunctie Gelijk speelveldVerfijning van de zoekopdracht:
-
Amendement VVD, 50PLUS, Assen Centraal - Uitvoeringskrediet uitbreiden RREW activiteiten.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Uitvoeringskrediet uitbreiden RREW-activiteiten". Het richt zich op de rechtmatigheid van de aanbesteding van het RREW-traject door de gemeente Assen. Het constateert dat zowel het lopende als het beoogde traject niet rechtmatig zijn aanbesteed, wat kan leiden tot problemen met de goedkeuring van de jaarrekening door de accountant. Het amendement stelt voor om de uitbreiding van de RREW-activiteiten conform de geldende aanbestedingsregels in de markt te zetten om onrechtmatigheid te voorkomen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in het adresseren van de kernproblemen rondom de aanbesteding en de mogelijke gevolgen voor de jaarrekening. Echter, het biedt geen gedetailleerde oplossing voor het huidige probleem van onrechtmatigheid.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om toezicht te houden op de rechtmatigheid van gemeentelijke activiteiten en om te zorgen dat aanbestedingen volgens de regels verlopen. De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen om de rechtmatigheid te waarborgen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige situatie, met het risico van onrechtmatigheid, of het aannemen van het amendement om de aanbestedingsregels te volgen en daarmee de voorbeeldfunctie van de gemeente te ondersteunen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het volgen van aanbestedingsregels, maar mist tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de implementatie van de aanbestedingsregels kan complex zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat zou betekenen dat de uitbreiding van de RREW-activiteiten volgens de aanbestedingsregels moet worden uitgevoerd.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar benadrukt wel het belang van een gelijk speelveld voor alle mogelijke partijen, inclusief lokale en regionale.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het amendement wijst op de financiële gevolgen van onrechtmatigheid, namelijk het risico dat de accountant geen goedkeurende verklaring afgeeft. Er wordt echter niet specifiek aangegeven hoe eventuele extra kosten voor een openbare aanbesteding gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onrechtmatigheid Aanbesteding RREW-activiteiten Drempelwaarde Voorbeeldfunctie Accountant Uitbreiding Openbare aanbesteding Aanbestedingsregels Goedkeurende verklaringVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Ingeborg Trul-Kreuze - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Staal - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
Jannie Drenthe - SP
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
K. Dekker
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Clemens Otto - Assen Centraal
K. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Staal - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Willard Bouwmeester - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Ingeborg Trul-Kreuze - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
Willard Bouwmeester - PvdA
Adinda Bornkamp - D66
Agendapunt 14 Uitvoeringsplan Woonvisie 2021-2025
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Uitvoeringsprogramma Woonvisie 2021-2025" van de gemeente Assen. Het programma is een uitwerking van de eerder vastgestelde Woonvisie en biedt een tijdsplanning voor de acties die nodig zijn om de woonambities te realiseren. Het richt zich op vijf opgaven: verbetering van woonplekken, zorgvriendelijk wonen, energietransitie, betaalbaar wonen, en wijkgerichte aanpak. Voor de uitvoering is extra ambtelijke capaciteit nodig, waarvoor € 556.500 uit de Algemene Reserve wordt gevraagd. Het programma wordt periodiek geëvalueerd en aangepast om de voortgang te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de benodigde acties, de samenhang daartussen, en de financiële implicaties. Echter, verdere details over de specifieke projecten en hun impact op de gemeenschap zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet het uitvoeringsprogramma vaststellen en de benodigde financiële middelen goedkeuren. Daarnaast heeft de raad een toezichthoudende rol in het monitoren van de voortgang en het bijsturen indien nodig.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen uit de Algemene Reserve en de prioritering van de woonambities. Er moet ook een afweging worden gemaakt tussen de ambitie van de woonvisie en de beschikbare middelen en capaciteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het biedt specifieke acties en tijdlijnen, maar de meetbaarheid van de resultaten en de realistische haalbaarheid van de ambities kunnen verder worden uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe inhuur kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het uitvoeringsprogramma vast te stellen en de financiële middelen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt communicatie met woningcorporaties en andere stakeholders via reguliere contacten, maar biedt weinig detail over bredere participatie van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in de context van de energietransitie en ecologische advisering bij woningbouwprojecten.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten voor de benodigde capaciteit bedragen € 731.500 voor 2022, waarvan € 556.500 uit de Algemene Reserve moet komen. De structurele kosten worden geschat op € 1,1 miljoen per jaar. De dekking van deze kosten is deels projectmatig en deels uit de reserve.
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 15 Kredietaanvraag doorontwikkeling Kloosterveen
Assen zoekt naar nieuwe bouwlocaties: Debat over Kloosterveen laait op
De gemeenteraad van Assen heeft een motie aangenomen om alternatieve bouwlocaties te onderzoeken, gezien de onzekerheden rond de uitbreiding van Kloosterveen. De druk op de woningmarkt maakt nieuwbouw essentieel, maar de impact van stikstofreductie en foerageergebieden werpt een schaduw over de plannen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 19 mei 2022 werd een motie besproken die het college opdraagt om direct te beginnen met het in kaart brengen van andere bouwmogelijkheden in Assen. Deze motie, ondertekend door meerdere partijen, werd aangenomen ondanks verdeeldheid binnen de raad.Mevrouw Bornkamp van D66 benadrukte de noodzaak van een bredere kijk op de woningbouwmogelijkheden: "Stel dat Kloosterveen niet doorgaat, dan moeten we voorbereid zijn. We moeten anticiperen op ontwikkelingen en kijken waar de mogelijkheden liggen." Ze verwees naar de woonvisie waarin de ambitie staat om tussen 2020 en 2030 2.500 tot 3.000 woningen toe te voegen in Assen.
De motie kreeg echter niet unanieme steun. De heer Santing van Stadspartij Plop noemde de motie "een slag in de lucht" en benadrukte dat het college al goed op de hoogte is van mogelijke zoekgebieden. "Nu zoekgebieden inventariseren op een 'wat als'-scenario is wat ons betreft overbodig," aldus Santing.
De ChristenUnie en de VVD sloten zich hierbij aan. "Laten we vooral de focus houden op Kloosterveen," stelde de heer Staal van de ChristenUnie. De heer Rascar van de VVD voegde toe: "Gezien de grote druk op de woningmarkt en de benodigde voorbereidingstijd gaan we akkoord met het gevraagde voorbereidingskrediet van €350.000."
Wethouder Dekker benadrukte dat het college in gesprek is met de provincie en natuurpartijen om de ontwikkeling van Kloosterveen mogelijk te maken. "Het vereist strategisch en zorgvuldig handelen," aldus Dekker. Hij gaf aan dat het nog enige tijd kan duren voordat er duidelijkheid is over de impact van de stikstofreductie en foerageergebieden.
Ondanks de verdeeldheid over de motie, werd het voorstel om een ontwikkelstrategie voor Kloosterveen op te stellen met een voorbereidingskrediet van €350.000 aangenomen. De gemeenteraad blijft zich inzetten voor de broodnodige uitbreiding van de woningvoorraad in Assen, met Kloosterveen als belangrijke pijler, maar met een open oog voor alternatieven.
Samenvatting
De gemeenteraad van Assen heeft op 19 mei 2022 een motie besproken over het zoeken naar nieuwe bouwlocaties als alternatief voor de uitbreiding van Kloosterveen. De raad constateert dat er een ambitie is om tussen 2020 en 2030 2.500 tot 3.000 woningen toe te voegen in Assen, maar dat er onzekerheid bestaat over de impact van stikstofreductie en foerageergebieden op de uitbreiding van Kloosterveen. Gezien de grote druk op de woningmarkt is nieuwbouw essentieel. Er is een kans dat de ontwikkeling in Kloosterveen niet doorgaat, waardoor het belangrijk is om alternatieve bouwlocaties te onderzoeken. De motie draagt het college op om direct te beginnen met het in kaart brengen van andere bouwmogelijkheden in Assen en deze in oktober/november 2022 met de raad te delen. De motie is ondertekend door meerdere partijen en aangenomen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Kredietaanvraag doorontwikkeling Kloosterveen
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kredietaanvraag doorontwikkeling Kloosterveen". Het voorstel vraagt om een voorbereidingskrediet van € 350.000 voor het opstellen van een ontwikkelstrategie voor de verdere ontwikkeling van Kloosterveen. Dit is nodig om te voldoen aan de hoge woningbehoefte in Assen en de regio. De strategie zal bepalen welk deelgebied na Kloosterakker ontwikkeld wordt. Het krediet wordt ten laste gebracht van het grondcomplex Kloosterveen 3.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke doelstelling, financiële onderbouwing en een overzicht van de benodigde stappen. Echter, er is beperkte informatie over participatie en duurzaamheid.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het voorbereidingskrediet en later over de goedkeuring van de ontwikkelstrategie en bijbehorende plannen en vergunningen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze het krediet willen goedkeuren, rekening houdend met de woningbehoefte en de onzekerheden rond stikstofreductie en foerageergebieden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het gevraagde krediet. Het is echter minder specifiek over tijdsgebonden doelen en participatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is onzekerheid over de impact van stikstof en foerageergebieden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het voorbereidingskrediet van € 350.000 goedkeuren voor de ontwikkelstrategie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatieplannen, wat een gemis is gezien de impact op de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar is relevant gezien de stikstofproblematiek en de noodzaak voor duurzame woningbouw.
Financiële gevolgen:
Het krediet van € 350.000 wordt gedekt door het grondcomplex Kloosterveen 3. Verdere kosten worden opgenomen in de toekomstige grondexploitatie. De financiële dekking lijkt goed onderbouwd. -
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwbouw Kloosterveen Woningmarkt Zoekgebied Stikstofreductie Fochtelooerveen Bouwlocaties Woonvisie Druk Alternatieve ontwikkelingsmogelijkhedenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Motie D66, PvdA, 50PLUS, GroenLinks - starten zoekgebied nieuwbouw Assen als alternatief voor Kloosterveen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Starten zoekgebied nieuwbouw Assen als alternatief voor Kloosterveen
Samenvatting: De motie roept het college van de gemeente Assen op om alternatieve bouwlocaties te onderzoeken, gezien de onzekerheden rond de uitbreiding van Kloosterveen door stikstofreductie en foerageergebieden. De gemeenteraad constateert dat de woningmarkt in Assen onder druk staat en dat nieuwbouw essentieel is. De raad heeft een initiërende rol en wil voorkomen dat er vertraging optreedt in de woningbouw. Het college moet de mogelijkheden voor nieuwe bouwlocaties in kaart brengen en deze in oktober/november 2022 met de raad delen, zodat er tijdig een nieuwe keuze kan worden gemaakt.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de urgentie en de noodzaak voor actie. Het geeft een duidelijke opdracht aan het college en stelt een tijdlijn voor. Echter, het mist specifieke details over hoe de alternatieve locaties moeten worden geëvalueerd.
Rol van de Raad
De raad heeft een initiërende rol en is verantwoordelijk voor het aansturen van het college om actie te ondernemen. De raad moet ook de uiteindelijke beslissing nemen over de voorgestelde alternatieve bouwlocaties.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de focus willen verleggen van Kloosterveen naar andere locaties, rekening houdend met de onzekerheden en de druk op de woningmarkt. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de voorkeuren van verschillende partijen en belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (alternatieve locaties in kaart brengen), en tijdgebonden (oktober/november 2022). Het is echter minder specifiek over hoe de haalbaarheid van de locaties moet worden beoordeeld, wat een mogelijke inconsistentie is.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om alternatieve bouwlocaties te onderzoeken en deze tijdig te presenteren.
Participatie
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden wordt meegenomen in het proces van het identificeren van nieuwe bouwlocaties.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn bij het kiezen van nieuwe bouwlocaties, vooral gezien de stikstofproblematiek.
Financiële Gevolgen
De motie geeft geen specifieke details over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het onderzoek naar nieuwe locaties kan kosten met zich meebrengen, maar dit wordt niet besproken in de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwbouw Kloosterveen Woningmarkt Zoekgebied Stikstofreductie Fochtelooerveen Bouwlocaties Woonvisie Druk AlternatiefVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Staal - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Jannie Drenthe - SP
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Ingeborg Trul-Kreuze - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Ingeborg Trul-Kreuze - CDA
Sjoerd Bakker - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Sjoerd Bakker - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
Sjoerd Bakker - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Ingeborg Trul-Kreuze - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
K. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
K. Dekker
Clemens Otto - Assen Centraal
K. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
C. Staal - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Staal - Wethouder
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M. Rasker - Wethouder
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
M. Pauwels -
Agendapunt 16 Ontheffing woonplaatsbeginsel wethouder Pauwels
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Ontheffing woonplaatsbeginsel wethouder M. S Pauwels
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontheffing woonplaatsbeginsel wethouder M. S Pauwels." Het voorstel betreft het verlenen van ontheffing aan wethouder M.S. Pauwels van het vereiste om in de gemeente Assen te wonen, zoals bepaald in de Gemeentewet. Deze ontheffing is eerder verleend en wordt nu voorgesteld om te verlengen tot het aantreden van een nieuw college na de verkiezingen. Het doel is om de continuïteit van haar functie te waarborgen ondanks haar woonplaats in Ruinen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is beknopt en richt zich specifiek op het verlenen van ontheffing. Het bevat de noodzakelijke informatie over de wettelijke basis en de reden voor de ontheffing. Er zijn echter geen uitgebreide argumentaties of overwegingen opgenomen, wat het voorstel enigszins beperkt maakt in volledigheid.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over het verlenen van de ontheffing. Dit is een bevoegdheid die de raad heeft op basis van de Gemeentewet, en de raad moet afwegen of de ontheffing in het belang van de gemeente is.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet verlenen van de ontheffing. De raad moet overwegen of het in het belang van de gemeente is om de wethouder, die niet in de gemeente woont, haar functie te laten voortzetten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het de ontheffing koppelt aan het aantreden van een nieuw college. Het is echter niet meetbaar of realistisch in termen van het beoordelen van de impact van deze beslissing op de gemeentelijke belangen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de ontheffing voor wethouder Pauwels willen verlenen tot het aantreden van een nieuw college.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op een administratieve ontheffing.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen in het voorstel, wat aangeeft dat de ontheffing geen directe financiële impact heeft.