16-12-2021 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
Bert Homan - VVD
Lian Heijs-eisses
Lian Heijs-eisses
Lian Heijs-eisses
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Bouke Weening - ChristenUnie
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
C. Staal - Wethouder
G.g.j. De Korte
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
G.g.j. De Korte
Harriet Van Es - PvdA
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
A.j. De Ruiter-dekker
G.g.j. De Korte
A. Dik - Stadspartij PLOP
Henk Santing - Stadspartij PLOP
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Richard Klok
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Wilfried de Jong - D66
G.g.j. De Korte
Hetty Heeling-wichers
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Ronald Witteman - CDA
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Bas Ananias - SP
G.g.j. De Korte
M.O. Deen - CDA
G.g.j. De Korte
A. Smit - Wethouder
G.g.j. De Korte
Luc Rengers - Assen Centraal
G.g.j. De Korte
C.t. Dekker
G.g.j. De Korte
J. Broekema - Wethouder
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Bert Homan - VVD
G.g.j. De Korte -
00:08:12 - 00:09:45 - 00:13:39 - 00:13:40 - 00:13:43 - 00:13:47 - 00:13:50 - 00:13:59 - 00:14:03 - 00:14:15 - 00:14:18 - 00:14:23 - 00:14:35 - 00:14:37 - 00:14:40 - 00:14:50 - 00:15:06 - 00:15:13 - 00:15:18 - 00:15:21 - 00:15:26 - 00:15:35 - 00:15:40 - 00:15:45 - 00:15:48 - 00:17:16 - 00:18:08 - 00:18:22
Bouke Weening - ChristenUnie
C. Staal - Wethouder
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Harriet Van Es - PvdA
A.j. De Ruiter-dekker -
A. Dik - Stadspartij PLOP
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Richard Klok -
Wilfried de Jong - D66
Hetty Heeling-wichers -
Ronald Witteman - CDA
Bas Ananias - SP
M.O. Deen - CDA
A. Smit - Wethouder
Luc Rengers - Assen Centraal
C.t. Dekker -
J. Broekema - Wethouder
Agendapunt 2 Vaststelling agenda
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Luc Rengers - Assen Centraal
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Agendapunt 3 Lijst toezeggingen
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Onbekende spreker
G.g.j. De Korte
C.t. Dekker
Onbekende spreker
G.g.j. De Korte
J. Broekema - Wethouder
G.g.j. De Korte
Clemens Otto - Assen Centraal
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Agendapunt 4 Ingekomen stukken
G.g.j. De Korte
Remi Moes
G.g.j. De Korte
Agendapunt 6 Vaststellen besluitenlijst
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Agendapunt 7 Vraagrecht raadsleden en inwoners
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Jannie Drenthe - SP
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
C. Staal - Wethouder
G.g.j. De Korte
C. Staal - Wethouder
G.g.j. De Korte
C. Staal - Wethouder
G.g.j. De Korte
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
G.g.j. De Korte
Remi Moes
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Hans Marskamp
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Bert Homan - VVD
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
C.t. Dekker
G.g.j. De Korte
Clemens Otto - Assen Centraal
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
G.g.j. De Korte
Remi Moes
G.g.j. De Korte
Hans Marskamp
Hans Marskamp
G.g.j. De Korte
Luc Rengers - Assen Centraal
G.g.j. De Korte
B. Bergsma
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Ronald Witteman - CDA
G.g.j. De Korte
B. Bergsma
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte -
00:28:54 - 00:34:06 - 00:35:21 - 00:37:04 - 00:37:45 - 00:38:40 - 00:38:58 - 00:39:31 - 00:40:35 - 00:41:54 - 00:42:28 - 00:43:00 - 00:43:45 - 00:44:11 - 00:44:39 - 00:44:41 - 00:44:47 - 00:47:58 - 00:48:34 - 00:49:11 - 00:52:04 - 00:52:29 - 00:52:39 - 00:53:05 - 00:56:10 - 00:56:27 - 00:56:56 - 00:57:22
Jannie Drenthe - SP
Bert Homan - VVD
C.t. Dekker -
Clemens Otto - Assen Centraal
Luc Rengers - Assen Centraal
Ronald Witteman - CDA
Agendapunt 8 Benoeming voorzitter en lid Algemene commissie be-zwaarschriften (ACB)
-
1. Benoeming Algemene Commissie bezwaarschriften (ACB) voorzitter en lid, raadsvoorstel.docx.pdf analyse
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming voorzitter en lid Algemene commissie bezwaarschriften (ACB)." Het voorstel betreft de benoeming van twee nieuwe leden, J. Wiersma-Veenhoven en G.J. Veninga, als voorzitter en lid van de Algemene commissie bezwaarschriften (ACB) van de gemeente Assen, met ingang van 1 april 2022 voor een periode van zes jaar. Deze benoemingen zijn noodzakelijk vanwege het vertrek van de huidige leden. De selectie is gebaseerd op hun ervaring en geschiktheid voor de functie, en het voorzitterschap zal rouleren onder alle leden om gelijkheid te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie over de benoeming, inclusief de achtergrond van de kandidaten, de reden voor de vacatures, en de procedure die is gevolgd om tot de benoeming te komen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en een besluit te nemen over de benoeming van de voorgestelde kandidaten.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk administratief van aard is. De raad moet echter wel instemmen met de voorgestelde kandidaten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (SMART) in termen van benoeming en termijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde kandidaten te benoemen als voorzitter en lid van de ACB.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers in dit voorstel. De communicatie beperkt zich tot het informeren van de nieuwe leden per brief.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve benoeming betreft.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of kosten/baten vermeld in het voorstel, en er is geen dekking nodig.
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Agendapunt 9 Vaststelling Bestemmingsplan De Klenckestraat
Groen of Gebouwd: Raad Assen Stemt in met Woningbouw Klenckestraat
In een langverwacht besluit heeft de gemeenteraad van Assen ingestemd met het bestemmingsplan voor de Klenckestraat. Het plan omvat de bouw van 12 energiezuinige eengezinswoningen, ondanks bezwaren van een bewonersgroep die pleitte voor behoud van de locatie als ontmoetings- en speelplek.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van donderdagavond werd het voorstel om het bestemmingsplan voor de Klenckestraat vast te stellen, uitvoerig besproken. Het plan, dat al een lange geschiedenis kent, stuitte op weerstand van een bewonersgroep die de locatie liever als groene ontmoetingsplek zag. De zienswijze van deze groep leidde echter niet tot aanpassingen in het plan, omdat de buurt al betrokken was bij de planvorming en de zienswijze geen nieuwe inzichten bood.Meneer Staal van de ChristenUnie benadrukte dat het plan een duidelijke verbetering is ten opzichte van eerdere voorstellen. "Het is goed dat er een zorgvuldig proces is doorlopen," aldus Staal. Hij wees erop dat ruimte schaars is in Nederland en dat het algemene belang van woningbouw in dit geval prevaleert.
Mevrouw Drenthe van de SP uitte haar zorgen over het gebrek aan groen in de wijk en vond dat er onvoldoende naar de bewoners was geluisterd. "We moeten zoeken naar compromissen met omwonenden," stelde ze. De SP stemde uiteindelijk tegen het voorstel.
De VVD, vertegenwoordigd door meneer Klok, was van mening dat er voldoende met de bewoners was gesproken. "Het is jammer dat het zo lang heeft geduurd, maar wij stemmen voor," aldus Klok. Ook de fracties van D66 en Assen Centraal stemden in met het plan, waarbij D66 benadrukte dat het participatieproces na een valse start goed was opgepakt.
Het CDA, vertegenwoordigd door meneer Witteman, vroeg zich af of er niet meer groen kon worden behouden. "Woningbouw moet niet ten koste gaan van de balans in de wijk," zei hij. Desondanks stemde het CDA uiteindelijk tegen het voorstel.
Wethouder Dekker erkende dat niet alle bewoners tevreden zijn, maar benadrukte dat er goede gesprekken zijn gevoerd en dat het plan is aangepast om meer groen te behouden. "Soms moeten we keuzes maken waar we niet iedereen tevreden mee kunnen stellen," aldus Dekker.
Met 26 stemmen voor en 6 tegen werd het bestemmingsplan aangenomen. De volgende stap is het verlenen van de omgevingsvergunning, waarna een beroepstermijn van zes weken volgt. De bouw van de woningen kan dan eindelijk van start gaan, waarmee 12 huishoudens een nieuwe plek in Assen kunnen vinden.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan voor De Klenckestraat in Assen. Het plan omvat de bouw van 12 energiezuinige eengezinswoningen op een braakliggend terrein, waarbij ook een sociale ontmoetingsplek voor de buurt behouden blijft. Tijdens de inspraakperiode is één zienswijze ingediend door een bewonersgroep, die pleitte voor het behoud van de locatie als ontmoetings- en speelplek. De zienswijze leidde echter niet tot aanpassingen in het bestemmingsplan, aangezien de buurt al betrokken was bij de planvorming en de zienswijze geen nieuwe inzichten bood. Het plan wordt ongewijzigd vastgesteld, met toepassing van de Crisis- en herstelwet om de procedure te versnellen. Er is geen exploitatieplan nodig, omdat kostenverhaal via een anterieure overeenkomst is verzekerd. De omwonenden zijn uitgebreid betrokken bij de planvorming en geïnformeerd over de ontwikkelingen. Na vaststelling van het bestemmingsplan zal de omgevingsvergunning worden verleend en worden de besluiten gepubliceerd, waarna een beroepstermijn van zes weken volgt.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan De Klenckestraat Zienswijze Woningbouw Ontmoetingsplek Omwonenden Energiezuinige woningen Geluidsbelasting Crisis- en herstelwet ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondexploitatie Herontwikkeling Klenckestraat Krediet Financiële uitvoerbaarheid Koopovereenkomst Werkmaatschappij Groenwoningen B.V. Savosa B.V. Bestemmingsplan Civiele werkenVerfijning van de zoekopdracht:
G.g.j. De Korte
C. Staal - Wethouder
G.g.j. De Korte
Jannie Drenthe - SP
G.g.j. De Korte
Richard Klok
Jannie Drenthe - SP
G.g.j. De Korte
Jannie Drenthe - SP
Jannie Drenthe - SP
Jannie Drenthe - SP
G.g.j. De Korte
Richard Klok
G.g.j. De Korte
Ronald Witteman - CDA
G.g.j. De Korte
Henk Santing - Stadspartij PLOP
G.g.j. De Korte
Adinda Bornkamp - D66
G.g.j. De Korte
Luc Rengers - Assen Centraal
Luc Rengers - Assen Centraal
G.g.j. De Korte
C.t. Dekker
G.g.j. De Korte
Luc Rengers - Assen Centraal
C.t. Dekker
G.g.j. De Korte
M.O. Deen - CDA
G.g.j. De Korte
Luc Rengers - Assen Centraal
G.g.j. De Korte
Lian Heijs-eisses
G.g.j. De Korte
C. Staal - Wethouder
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Harriet Van Es - PvdA
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
A.j. De Ruiter-dekker
G.g.j. De Korte
A. Dik - Stadspartij PLOP
A. Dik - Stadspartij PLOP
G.g.j. De Korte
Henk Santing - Stadspartij PLOP
G.g.j. De Korte
Bert Homan - VVD
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
A. Dik - Stadspartij PLOP
A. Dik - Stadspartij PLOP
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Wilfried de Jong - D66
G.g.j. De Korte
Hetty Heeling-wichers
Dries Zwikker - Assen Centraal
G.g.j. De Korte
Clemens Otto - Assen Centraal
Clemens Otto - Assen Centraal
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Ronald Witteman - CDA
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Bas Ananias - SP
G.g.j. De Korte
M.O. Deen - CDA
G.g.j. De Korte
A. Smit - Wethouder
G.g.j. De Korte
Luc Rengers - Assen Centraal
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte -
00:58:40 - 01:01:29 - 01:04:23 - 01:05:04 - 01:05:16 - 01:06:29 - 01:08:01 - 01:09:51 - 01:10:52 - 01:12:02 - 01:13:34 - 01:14:05 - 01:15:58 - 01:16:19 - 01:16:43 - 01:16:47 - 01:16:54 - 01:16:57 - 01:17:01 - 01:17:05 - 01:17:09 - 01:17:12 - 01:17:20 - 01:17:23 - 01:17:27 - 01:17:31 - 01:17:34 - 01:17:42 - 01:17:46 - 01:17:50 - 01:18:00 - 01:18:04 - 01:18:09 - 01:18:12 - 01:18:17 - 01:18:22 - 01:18:26 - 01:18:30 - 01:18:33 - 01:18:36 - 01:34:28 - 01:35:24
Adinda Bornkamp - D66
Lian Heijs-eisses -
Harriet Van Es - PvdA
A.j. De Ruiter-dekker -
Bert Homan - VVD
Wilfried de Jong - D66
Hetty Heeling-wichers -
Dries Zwikker - Assen Centraal
Bas Ananias - SP
A. Smit - Wethouder
Agendapunt 10 Tarieventabel 2022 gemeentelijke belastingen
Assen stelt nieuwe tarieven vast: Belastingen stijgen, toeristenbelasting blijft gelijk
De gemeenteraad van Assen heeft de nieuwe tarieventabel voor 2022 goedgekeurd. Belangrijke wijzigingen zijn onder andere een verhoging van de onroerendezaakbelastingen en parkeerbelastingen, terwijl de toeristenbelasting ongewijzigd blijft.
Samenvatting
De tarieventabel voor 2022 van de gemeente Assen is vastgesteld en bevat de tarieven voor belastingen, heffingen en rechten die vanaf 1 januari 2022 gelden. De tarieven van 2021 zijn ook opgenomen voor vergelijking. De belangrijkste wijzigingen zijn onder andere een verhoging van de onroerendezaakbelastingen met 2,1%, een incidentele teruggave op de rioolheffing, en een verhoging van de parkeerbelastingen en lijkbezorgingsrechten met respectievelijk 3% en 2,1%. De toeristenbelasting blijft gelijk aan die van 2021. De tarieven voor overige heffingen worden verhoogd om kostendekkend te worden, met een stijging van 9% waar mogelijk. De tarieventabel is in lijn met de begroting van 2022 en zal na vaststelling gepubliceerd worden in het Gemeenteblad. Eventuele wijzigingen door de invoering van nieuwe wetgeving in 2022 zullen later worden voorgesteld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Tarieventabel 2022". Het voorstel betreft de vaststelling van de tarieven voor belastingen, heffingen en rechten voor het jaar 2022 in de gemeente Assen. De tarieven zijn aangepast ten opzichte van 2021, met specifieke verhogingen voor onroerendezaakbelastingen, parkeerbelastingen, en andere heffingen. Er zijn ook incidentele teruggaven voor rioolheffing. Het doel is om de tarieven tijdig vast te stellen om de begrote inkomsten te realiseren. De tarieven zijn afgestemd op inflatie en andere economische factoren, en er zijn uitzonderingen voor tarieven die al kostendekkend zijn.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat gedetailleerde informatie over de voorgestelde tariefwijzigingen en de redenen daarvoor. Er zijn echter enkele toekomstige onzekerheden, zoals de impact van de Woonomgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging Bouwen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Het is hun verantwoordelijkheid om te zorgen dat de tarieven in lijn zijn met de gemeentelijke begroting en beleidsdoelen.
Politieke Keuzes:
Politieke keuzes omvatten het al dan niet goedkeuren van de voorgestelde tariefverhogingen en het afwegen van de financiële impact op inwoners tegen de noodzaak van kostendekkendheid en begrotingsdoelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals concrete doelen voor de financiële impact. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar toekomstige wetswijzigingen kunnen invloed hebben.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de tarieventabel voor 2022 vast te stellen zoals voorgesteld.
Participatie:
Er is geen actieve participatie van inwoners in het proces. De communicatie is beperkt tot publicatie in het Gemeenteblad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn in overeenstemming met de begroting voor 2022. Er zijn geen specifieke details over hoe eventuele tekorten worden gedekt, maar de tarieven zijn ontworpen om kostendekkend te zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tarieventabel 2022 Belastingen Heffingen Rechten Onroerendezaakbelastingen Rioolheffing Afvalstoffenheffing Toeristenbelasting Parkeerbelastingen LijkbezorgingsrechtenVerfijning van de zoekopdracht:
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Agendapunt 11 Wijziging Algemene Plaatselijke Verordening (APV)
Assen pakt motorclubs en stadsduiven aan met nieuwe regels
De gemeenteraad van Assen heeft ingestemd met een wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) om de openbare orde te verbeteren. De aanpassingen richten zich op het verbieden van kenmerken van Outlaw Motorcycle Gangs (OMG's) en het invoeren van een voerverbod voor dieren in de openbare ruimte.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de APV te wijzigen uitvoerig besproken. De VVD toonde zich tevreden met de aanpassingen. "De aanpassingen zijn doorgevoerd zoals we die hadden gezien, waarvoor onze dank en een compliment aan het college," aldus VVD-raadslid Asscher.De wijziging van de APV omvat een verbod op het tonen van kenmerken van verboden motorclubs in de openbare ruimte. Dit moet de politie in staat stellen om direct op te treden tegen deze organisaties, die bekendstaan om hun criminele activiteiten. GroenLinks uitte echter zorgen over de juridische houdbaarheid van deze maatregel. Raadslid Maskamp stelde: "Hoewel wij criminele activiteiten van motorclubs ten zeerste afwijzen, vinden wij een dergelijk verbod wel erg vergaand, zeker in een APV."
Wethouder Oud verdedigde de wijziging door te benadrukken dat het belangrijk is om voorbereid te zijn. "Je kunt het beter geregeld hebben om, mocht het voorkomen, daartegen in te gaan," verklaarde hij. Hij erkende dat de juridische situatie nog niet volledig is uitgekristalliseerd, maar gaf aan dat de gemeente bereid is de regels aan te passen als de Hoge Raad anders beslist.
Naast de aanpak van OMG's, introduceert de APV ook een voerverbod voor dieren in de openbare ruimte, met als doel de overlast van stadsduiven te verminderen. De SP had eerder opmerkingen gemaakt over de termijn van twee weken vorst voordat er mag worden bijgevoerd. Wethouder Beijsma gaf aan dat er enige flexibiliteit zal worden betracht: "De suggestie om daar wat flexibiliteit in te betrachten, is een goede oproep naar ons toe."
De stemming over het voorstel verliep zonder verdere tegenstand, hoewel GroenLinks een stemverklaring afgaf waarin zij hun bezwaren tegen het OMG-verbod benadrukten. Uiteindelijk werd het voorstel zonder stemming aangenomen, waarmee de weg vrij is voor de nieuwe maatregelen in Assen.
Samenvatting
De gemeente Assen heeft een wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) voorgesteld, die op 16 december 2021 door de gemeenteraad is vastgesteld. De wijziging betreft de aanpassing van artikel 2:26 en de toevoeging van artikelen 2:49a en 2:52a. Deze wijzigingen zijn gericht op het aanpakken van openbare ordeverstoringen door verboden Outlaw Motorcycle Gangs (OMG's) en het invoeren van een voerverbod voor dieren in de openbare ruimte.
Ten aanzien van OMG's, stelt de wijziging dat het tonen van kenmerken van verboden organisaties in de openbare ruimte verboden is, wat directe handhaving door de politie mogelijk maakt. Dit is een reactie op civiele verboden tegen bepaalde motorclubs vanwege hun criminele activiteiten en de ontwrichtende werking op de openbare orde.
Het voerverbod is ingevoerd om de overlast van stadsduiven in het centrum van Assen te verminderen. Het verbod geldt voor het voeren van alle dieren in de openbare ruimte en is bedoeld om de duivenpopulatie te concentreren bij een speciaal ingerichte duiventil. Dit moet bijdragen aan een schonere en gezondere stad. Het beheer van de duiventil en het voerverbod zijn besproken met belanghebbenden, waaronder bewoners en winkeliers, en worden geëvalueerd op effectiviteit.
De wijzigingen in de APV zijn gepubliceerd en het gebied waar het voerverbod geldt, kan worden aangepast op basis van evaluaties. De juridische houdbaarheid van het verbod op kenmerken van verboden organisaties is nog niet getoetst door de rechter.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Outlaw Motorcycle Gangs (OMG's) Voerverbod Openbare orde Stadsduiven Duiventil Volksgezondheid Hygiëne Bestuurlijke handhaving VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Voerverbod Outlaw Motorcycle Gangs (OMG's) Openbare orde Duiventil Volksgezondheid Hygiëne Stadsduiven Bestuurlijke handhaving Gemeente AssenVerfijning van de zoekopdracht:
G.g.j. De Korte
Onbekende spreker
G.g.j. De Korte
Hans Marskamp
G.g.j. De Korte
Bas Ananias - SP
G.g.j. De Korte
Onbekende spreker
G.g.j. De Korte
B. Bergsma
G.g.j. De Korte
Hans Marskamp
G.g.j. De Korte
Hans Marskamp
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Agendapunt 12 Verordening starterslening gemeente Assen
Assen Verhoogt Starterslening: Nieuwe Kansen voor Jonge Huizenkopers
De gemeente Assen heeft besloten om de 'Verordening VROM Startersregeling gemeente Assen 2010' in te trekken en een nieuwe 'Verordening Starterslening gemeente Assen' vast te stellen. Met deze stap wil de gemeente inspelen op de stijgende huizenprijzen en het voor starters makkelijker maken om een woning te kopen.
Samenvatting
De gemeente Assen heeft besloten de 'Verordening VROM Startersregeling gemeente Assen 2010' in te trekken en een nieuwe 'Verordening Starterslening gemeente Assen' vast te stellen. Dit besluit is genomen vanwege de stijgende huizenprijzen, waardoor het voor starters steeds moeilijker wordt om een woning te kopen. De nieuwe verordening verhoogt de maximale koopsom voor een starterslening van € 189.000 naar € 250.000, zoals vastgesteld in de nieuwe 'Woonvisie Assen, Van binnenuit beter'. De oude verordening was verouderd en de nieuwe regeling sluit beter aan bij de huidige marktomstandigheden. Er is een budget van € 2 miljoen beschikbaar gesteld voor deze leningen, verdeeld over vier jaar. Hoewel er zorgen zijn over een mogelijk prijsopdrijvend effect van startersleningen, is er volgens een onderzoek van het Kadaster uit 2019 geen bewijs voor prijsopdrijving. De nieuwe regeling zal via de gebruikelijke kanalen worden gecommuniceerd.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Starterslening Woonvisie Koopsom Starters Woningmarkt Verordening SVn (Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten) Prijsopdrijvend effect AFM (Autoriteit Financiële Markten) Kadaster onderzoekVerfijning van de zoekopdracht:
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Agendapunt 13 Bindend adviesrecht Omgevingswet
-
7. Amendement Stadspartij PLOP, SP, Assen Centraal, ChristenUnie, CDA, 50Plus, VVD, LijstDeen - besluit bindend adviesrecht zonneparken - AANGENOMEN.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bindend adviesrecht Zonneparken Omgevingswet Buitenplanse omgevingsplanactiviteiten (opa’s) Leefomgeving College Categorieën Impact Advies GemeenteraadVerfijning van de zoekopdracht:
-
9. Amendement stadspartij PLOP, CDA, 50Plus, AssenCentraal, LijstDeen - besluit bindend adviesrecht opwekking en opslag energie -STAKENDE STEMMEN.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bindend adviesrecht Energieopwekking Energieopslag Buitenplanse omgevingsplanactiviteiten (opa’s) Omgevingswet Leefomgeving Buurtbatterij Biomassa-installatie Waterstof ImpactVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bindend adviesrecht gemeenteraad
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bindend adviesrecht gemeenteraad" in de gemeente Assen. Het stelt voor dat de gemeenteraad bindend adviesrecht krijgt voor specifieke categorieën van omgevingsvergunningen die afwijken van het omgevingsplan, zoals beschreven in bijlage 1. Daarnaast wordt een verplicht participatietraject voorgesteld voor deze categorieën. Het besluit treedt in werking met de Omgevingswet op 1 juli 2022. Het doel is om de invloed van de raad te behouden op initiatieven met aanzienlijke impact op de fysieke leefomgeving en om participatie te bevorderen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat beslispunten, een inleiding, argumenten, kanttekeningen, en financiële overwegingen. Er zijn echter geen specifieke details over de inhoud van bijlage 1 en 2 in de tekst zelf.
Rol van de raad:
De raad moet categorieën van gevallen vaststellen waarvoor het bindend adviesrecht geldt. De raad beoordeelt ook het participatieproces bij aanvragen waarvoor participatie verplicht is gesteld.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen welke categorieën van aanvragen bindend adviesrecht vereisen en of participatie verplicht wordt gesteld. Dit beïnvloedt de mate van invloed die de raad behoudt op ruimtelijke ontwikkelingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals duidelijke criteria voor participatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van participatie is afhankelijk van de uitvoering door initiatiefnemers.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bindend adviesrecht en de participatieplicht vast te stellen voor de genoemde categorieën en het besluit te publiceren.
Participatie:
Participatie is een belangrijk onderdeel van het voorstel. Het is verplicht voor bepaalde categorieën, maar de uitvoering ligt bij initiatiefnemers. De gemeente stelt een leidraad op voor participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar is impliciet relevant gezien de impact van ruimtelijke plannen op de leefomgeving.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen grote financiële consequenties op lange termijn verwacht, maar er kan meer ambtelijke inzet nodig zijn in de beginperiode. Eventuele meerkosten worden verankerd in de Algemene Rechtenverordening.
In conclusie, het voorstel richt zich op het behouden van de invloed van de gemeenteraad op significante ruimtelijke ontwikkelingen en het bevorderen van participatie, met een focus op een snellere en eenvoudigere besluitvorming onder de nieuwe Omgevingswet. -
10. Amendement stadsplartij PLOP, CDA, 50Plus, AssenCentraal, LijstDeenbesluit bindend adviesrecht bedrijvigheid - VERWORPEN.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bindend adviesrecht Buitenplanse omgevingsplanactiviteiten (buitenplanse opa’s) Omgevingswet Leefomgeving Bedrijvigheid Categorieën College Impact Advies WijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bindend adviesrecht Windturbines Omgevingswet Fysieke leefomgeving Ruimtelijke impact Windmolens Besluitvorming Hoogte Procedure CollegeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Reclamemasten Bindend adviesrecht Omgevingsvisie Nachtelijk kunstlicht Participatietraject Leefomgeving Maatschappelijke impact Rijksadviseurs GezondheidsraadVerfijning van de zoekopdracht:
-
Amendement PLOP, CDA, 50, LijstDeen, AssenCentraal - opwekking en opslag energie.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Amendement besluit bindend adviesrecht: opwekking en opslag energie". Het amendement stelt voor om de gemeenteraad van Assen bindend adviesrecht te geven over projecten met betrekking tot energieopwekking en -opslag, zoals buurtbatterijen, biomassa-installaties en waterstofprojecten. Dit is een uitbreiding van de lijst van categorieën waarvoor de raad al bindend adviesrecht heeft, omdat de raad van mening is dat de impact van dergelijke projecten op de leefomgeving significant kan zijn.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt redelijk volledig, maar er is een suggestie dat de oorspronkelijke lijst van categorieën niet alle relevante onderwerpen dekt. Het amendement probeert deze leemte te vullen door specifieke energieprojecten toe te voegen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om te beslissen over het bindend adviesrecht voor bepaalde categorieën van projecten. Dit amendement breidt die rol uit door de raad meer zeggenschap te geven over energieopwekkings- en opslagprojecten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze meer controle willen over energieprojecten, wat kan leiden tot meer invloed op de lokale energietransitie en de impact op de leefomgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van welke projecten het bindend adviesrecht betreft. Het is echter minder specifiek over hoe de effecten en impact van deze projecten worden beoordeeld. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen of evaluatiecriteria genoemd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het amendement aannemen, wat betekent dat ze bindend adviesrecht krijgen over de genoemde energieprojecten.
Participatie:
Het voorstel zelf zegt weinig over participatie, maar door de raad meer zeggenschap te geven, kan het impliceren dat er meer ruimte is voor publieke inspraak via de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het amendement zich richt op energieopwekking en -opslag, die cruciaal zijn voor de energietransitie en duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich meer op de besluitvormingsprocessen dan op de financiële aspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bindend adviesrecht Buitenplanse omgevingsplanactiviteiten (opa's) Energieopwekking Energieopslag Leefomgeving Omgevingswet Projecten Buurtbatterij Biomassa-installatie WaterstofVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het "Bindend adviesrecht omgevingswet: grote reclamemasten, hoger dan 10 meter". Het voorstel beoogt het bindend adviesrecht van de gemeenteraad uit te breiden naar aanvragen voor grote reclamemasten die hoger zijn dan 10 meter. Dit is ingegeven door de negatieve impact van dergelijke masten op de leefomgeving, nachtdieren en de stedelijke en groene uitstraling van Assen. Het amendement stelt dat deze masten niet bijdragen aan de uitgangspunten van de Omgevingsvisie en dat ze maatschappelijke onrust kunnen veroorzaken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context, de overwegingen en de conclusies duidelijk uiteenzet. Het verwijst naar relevante wetgeving en rapporten, zoals de Omgevingswet en adviezen van de Gezondheidsraad en het College van Rijksadviseurs.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of het bindend adviesrecht wordt uitgebreid naar grote reclamemasten. Dit betekent dat de raad een grotere rol krijgt in het beoordelen van aanvragen die mogelijk in strijd zijn met het omgevingsplan.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de invloed van reclamemasten op de leefomgeving en stedelijke uitstraling zwaarder laten wegen dan de economische voordelen die dergelijke masten kunnen bieden. Ook moeten ze beslissen over de mate van participatie en inspraak van bewoners in dergelijke besluiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de hoogte van de reclamemasten (hoger dan 10 meter). Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten en de haalbaarheid van de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische uitvoering van het bindend adviesrecht kan complex zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze het bindend adviesrecht willen uitbreiden naar grote reclamemasten, zoals voorgesteld in het amendement.
Participatie:
Het voorstel benadrukt dat een participatietraject verplicht is, wat aangeeft dat de betrokkenheid van bewoners en andere belanghebbenden een belangrijk aspect is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het voorstel de impact van reclamemasten op de natuurlijke omgeving en nachtdieren adresseert, wat aansluit bij bredere duurzaamheidsdoelen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich meer op de ruimtelijke en maatschappelijke impact dan op de financiële aspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Reclamemasten Bindend adviesrecht Omgevingsvisie Nachtelijk kunstlicht Leefomgeving Participatietraject Rijksadviseurs Maatschappelijke impact GezondheidsraadVerfijning van de zoekopdracht:
-
Amendement Stadspartij Plop, CDA, 50PLUS, LijstDeen, AssenCentraal- bedrijvigheid.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement besluit bindend adviesrecht: bedrijvigheid Assen
Samenvatting: Het amendement betreft een wijziging van het raadsvoorstel over het bindend adviesrecht van de gemeenteraad van Assen met betrekking tot buitenplanse omgevingsplanactiviteiten (OPA's). Het college had een lijst voorgesteld van categorieën waarvoor de raad bindend adviesrecht heeft. De raad vindt dat deze lijst niet volledig is en dat er onderwerpen ontbreken die een significante impact op de leefomgeving kunnen hebben. Het amendement stelt voor om bedrijvigheid, die niet in het Omgevingsplan is toegestaan, toe te voegen aan de lijst van categorieën waarvoor de raad bindend adviesrecht heeft.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt niet volledig, aangezien de raad aangeeft dat de voorgestelde lijst van categorieën niet alle relevante onderwerpen dekt die een significante impact op de leefomgeving kunnen hebben. Het amendement probeert deze leemte te vullen door specifieke categorieën toe te voegen.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om te beslissen over het bindend adviesrecht met betrekking tot buitenplanse OPA's. De raad moet bepalen welke categorieën van activiteiten voldoende impact hebben om bindend adviesrecht te rechtvaardigen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij het bindend adviesrecht willen uitbreiden naar meer categorieën van buitenplanse OPA's, zoals bedrijvigheid die niet in het Omgevingsplan is toegestaan. Dit is een politieke keuze die invloed heeft op de mate van controle en invloed die de raad wil uitoefenen op de ruimtelijke ordening.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de toevoeging van een specifieke categorie aan de lijst. Echter, het is niet volledig tijdgebonden of realistisch zonder verdere details over de implementatie. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de volledigheid van de lijst kan ter discussie staan.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het amendement willen aannemen, wat zou betekenen dat de categorie bedrijvigheid wordt toegevoegd aan de lijst van gevallen waarvoor de raad bindend adviesrecht heeft.
Participatie
Het voorstel zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de rol van de raad en het college.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn gezien de impact van bedrijvigheid op de leefomgeving.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op de bevoegdheden van de raad en niet op de financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bindend adviesrecht Buitenplanse omgevingsplanactiviteiten (OPA's) Omgevingswet Leefomgeving Bedrijvigheid Categorieën College Amendement Impact AdviesrechtVerfijning van de zoekopdracht:
-
Amendement Stadspartij Plop, SP, AssenCentraal, ChristenUnie, CDA, 50PLUS, VVD, LijstDeen- zonneparken.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het "Besluit bindend adviesrecht: zonneparken" van de gemeenteraad van Assen. Het amendement stelt voor om het bindend adviesrecht van de gemeenteraad uit te breiden naar alle zonneparken, ongeacht hun grootte. Het oorspronkelijke voorstel beperkte dit recht tot zonneparken groter dan één hectare. De raad is van mening dat ook kleinere zonneparken significante effecten kunnen hebben op de leefomgeving en dat het daarom wenselijk is dat de gemeenteraad hierover bindend adviesrecht behoudt. Het amendement beoogt de lijst van categorieën waarvoor het bindend adviesrecht geldt, aan te passen zodat alle zonneparken hieronder vallen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement lijkt volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke wijziging wordt voorgesteld en waarom. Het biedt een specifieke aanpassing aan het bestaande voorstel en onderbouwt de noodzaak van deze wijziging.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om te beslissen over het al dan niet aannemen van het amendement. De raad moet beoordelen of het bindend adviesrecht inderdaad moet worden uitgebreid naar kleinere zonneparken.
Politieke keuzes:
De politieke keuze draait om de vraag of de gemeenteraad meer controle moet hebben over de ontwikkeling van zonneparken, ongeacht hun grootte. Dit betreft een afweging tussen lokale zeggenschap en de efficiëntie van besluitvorming.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de uitbreiding van het bindend adviesrecht naar alle zonneparken. Het is haalbaar en relevant, gezien de impact op de leefomgeving. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het amendement.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, waardoor het bindend adviesrecht wordt uitgebreid naar alle zonneparken.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets expliciet over participatie, maar door het bindend adviesrecht uit te breiden, kan het impliceren dat de raad meer betrokkenheid en inspraak van de gemeenschap wil in de besluitvorming over zonneparken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het amendement betrekking heeft op zonneparken, die een rol spelen in de overgang naar duurzame energiebronnen.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich op de besluitvormingsprocedure en niet op de financiële aspecten van de zonneparken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bindend adviesrecht Zonneparken Omgevingswet Buitenplanse omgevingsplanactiviteiten (opa's) Leefomgeving College Categorieën Impact Advies LijstVerfijning van de zoekopdracht:
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
C. Staal - Wethouder
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
A. Dik - Stadspartij PLOP
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Richard Klok
G.g.j. De Korte
Remi Moes
G.g.j. De Korte
Remi Moes
G.g.j. De Korte
Adinda Bornkamp - D66
G.g.j. De Korte
Hetty Heeling-wichers
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Ronald Witteman - CDA
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
M.O. Deen - CDA
G.g.j. De Korte
A. Smit - Wethouder
G.g.j. De Korte
Luc Rengers - Assen Centraal
G.g.j. De Korte
Bert Homan - VVD
G.g.j. De Korte
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Bert Homan - VVD
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Henk Santing - Stadspartij PLOP
G.g.j. De Korte
Hans Marskamp
G.g.j. De Korte
Jannie Drenthe - SP
G.g.j. De Korte
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Bert Homan - VVD
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
G.g.j. De Korte
Bert Homan - VVD
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Bert Homan - VVD
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Bert Homan - VVD
G.g.j. De Korte
Luc Rengers - Assen Centraal
G.g.j. De Korte
A. Smit - Wethouder
G.g.j. De Korte
Ronald Witteman - CDA
G.g.j. De Korte
Henk Santing - Stadspartij PLOP
G.g.j. De Korte
Bouke Weening - ChristenUnie
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Bouke Weening - ChristenUnie
G.g.j. De Korte
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Bouke Weening - ChristenUnie
G.g.j. De Korte
Bouke Weening - ChristenUnie
A. Smit - Wethouder
Bouke Weening - ChristenUnie
G.g.j. De Korte
Jannie Drenthe - SP
G.g.j. De Korte
Adinda Bornkamp - D66
G.g.j. De Korte
Bert Homan - VVD
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Bert Homan - VVD
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Bert Homan - VVD
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
G.g.j. De Korte
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Bert Homan - VVD
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Bert Homan - VVD
G.g.j. De Korte
C.t. Dekker
G.g.j. De Korte
J. Broekema - Wethouder
G.g.j. De Korte
J. Broekema - Wethouder
G.g.j. De Korte
Bert Homan - VVD
G.g.j. De Korte
Jannie Drenthe - SP
G.g.j. De Korte
J. Broekema - Wethouder
G.g.j. De Korte
Bouke Weening - ChristenUnie
G.g.j. De Korte
Bouke Weening - ChristenUnie
G.g.j. De Korte
J. Broekema - Wethouder
G.g.j. De Korte
J. Broekema - Wethouder
G.g.j. De Korte
Henk Santing - Stadspartij PLOP
G.g.j. De Korte
Jannie Drenthe - SP
G.g.j. De Korte
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
G.g.j. De Korte
Bouke Weening - ChristenUnie
G.g.j. De Korte
Bert Homan - VVD
Henk Santing - Stadspartij PLOP
G.g.j. De Korte
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Henk Santing - Stadspartij PLOP
G.g.j. De Korte
Bert Homan - VVD
G.g.j. De Korte
Hans Marskamp
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
A. Smit - Wethouder
G.g.j. De Korte
Bouke Weening - ChristenUnie
A. Smit - Wethouder
G.g.j. De Korte
J. Broekema - Wethouder
G.g.j. De Korte
Bert Homan - VVD
J. Broekema - Wethouder
G.g.j. De Korte
Bert Homan - VVD
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Bert Homan - VVD
G.g.j. De Korte
Bouke Weening - ChristenUnie
G.g.j. De Korte
Luc Rengers - Assen Centraal
G.g.j. De Korte
Ronald Witteman - CDA
G.g.j. De Korte
Bouke Weening - ChristenUnie
Ronald Witteman - CDA
G.g.j. De Korte
Bouke Weening - ChristenUnie
A. Smit - Wethouder
G.g.j. De Korte
A. Smit - Wethouder
A. Smit - Wethouder
G.g.j. De Korte
Bert Homan - VVD
G.g.j. De Korte
A. Smit - Wethouder
G.g.j. De Korte
Hans Marskamp
G.g.j. De Korte
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
G.g.j. De Korte
Adinda Bornkamp - D66
G.g.j. De Korte
Henk Santing - Stadspartij PLOP
G.g.j. De Korte
Bouke Weening - ChristenUnie
Henk Santing - Stadspartij PLOP
G.g.j. De Korte
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Bouke Weening - ChristenUnie
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Bouke Weening - ChristenUnie
Henk Santing - Stadspartij PLOP
G.g.j. De Korte
Bouke Weening - ChristenUnie
G.g.j. De Korte
Jannie Drenthe - SP
G.g.j. De Korte
C.t. Dekker
G.g.j. De Korte
Bert Homan - VVD
C.t. Dekker
G.g.j. De Korte
C.t. Dekker
G.g.j. De Korte
Bouke Weening - ChristenUnie
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Bert Homan - VVD
G.g.j. De Korte
C.t. Dekker
G.g.j. De Korte
C.t. Dekker
Bert Homan - VVD
G.g.j. De Korte
A. Dik - Stadspartij PLOP
G.g.j. De Korte
C.t. Dekker
A. Dik - Stadspartij PLOP
C.t. Dekker
A. Dik - Stadspartij PLOP
G.g.j. De Korte
Harriet Van Es - PvdA
Harriet Van Es - PvdA
G.g.j. De Korte
Harriet Van Es - PvdA
G.g.j. De Korte
A. Smit - Wethouder
Harriet Van Es - PvdA
Harriet Van Es - PvdA
A. Smit - Wethouder
Harriet Van Es - PvdA
A. Smit - Wethouder
Harriet Van Es - PvdA
Harriet Van Es - PvdA
A. Smit - Wethouder
Harriet Van Es - PvdA
G.g.j. De Korte
Harriet Van Es - PvdA
G.g.j. De Korte
Remi Moes
G.g.j. De Korte
Harriet Van Es - PvdA
Remi Moes
G.g.j. De Korte
Remi Moes
Jannie Drenthe - SP
Jannie Drenthe - SP
Remi Moes
G.g.j. De Korte
Remi Moes
G.g.j. De Korte
Ronald Witteman - CDA
Remi Moes
G.g.j. De Korte
Remi Moes
G.g.j. De Korte
Ronald Witteman - CDA
Onbekende spreker
G.g.j. De Korte
Onbekende spreker
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Onbekende spreker
G.g.j. De Korte
Remi Moes
G.g.j. De Korte
Onbekende spreker
G.g.j. De Korte
Clemens Otto - Assen Centraal
Remi Moes
G.g.j. De Korte
Clemens Otto - Assen Centraal
G.g.j. De Korte
B. Bergsma
Remi Moes
G.g.j. De Korte
Remi Moes
G.g.j. De Korte
B. Bergsma
G.g.j. De Korte
Onbekende spreker
G.g.j. De Korte
Jannie Drenthe - SP
G.g.j. De Korte
Remi Moes
G.g.j. De Korte
Ronald Witteman - CDA
G.g.j. De Korte
Harriet Van Es - PvdA
Harriet Van Es - PvdA
G.g.j. De Korte
Remi Moes
G.g.j. De Korte
Harriet Van Es - PvdA
G.g.j. De Korte
Henk Santing - Stadspartij PLOP
G.g.j. De Korte
B. Bergsma
B. Bergsma
G.g.j. De Korte
B. Bergsma
G.g.j. De Korte
Harriet Van Es - PvdA
Harriet Van Es - PvdA
B. Bergsma
G.g.j. De Korte
Onbekende spreker
G.g.j. De Korte
B. Bergsma
G.g.j. De Korte
Remi Moes
G.g.j. De Korte
M.O. Deen - CDA
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Bouke Weening - ChristenUnie
G.g.j. De Korte
Lian Heijs-eisses
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
C. Staal - Wethouder
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Henk Santing - Stadspartij PLOP
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Richard Klok
G.g.j. De Korte
Remi Moes
G.g.j. De Korte
Remi Moes
G.g.j. De Korte
Wilfried de Jong - D66
Wilfried de Jong - D66
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Hetty Heeling-wichers
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Clemens Otto - Assen Centraal
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Ronald Witteman - CDA
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Jannie Drenthe - SP
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
M.O. Deen - CDA
G.g.j. De Korte
A. Smit - Wethouder
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Luc Rengers - Assen Centraal
G.g.j. De Korte
Clemens Otto - Assen Centraal
G.g.j. De Korte
A. Smit - Wethouder
Clemens Otto - Assen Centraal
A. Smit - Wethouder
A. Smit - Wethouder
Clemens Otto - Assen Centraal
G.g.j. De Korte
C. Staal - Wethouder
G.g.j. De Korte
Richard Klok
G.g.j. De Korte
Ronald Witteman - CDA
G.g.j. De Korte
Luc Rengers - Assen Centraal
G.g.j. De Korte
Hans Marskamp
G.g.j. De Korte
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
G.g.j. De Korte
Remi Moes
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
C.t. Dekker
C.t. Dekker
G.g.j. De Korte
C.t. Dekker
G.g.j. De Korte
Clemens Otto - Assen Centraal
G.g.j. De Korte
Clemens Otto - Assen Centraal
G.g.j. De Korte
Clemens Otto - Assen Centraal
G.g.j. De Korte
Bas Ananias - SP
G.g.j. De Korte
Clemens Otto - Assen Centraal
G.g.j. De Korte
Onbekende spreker
G.g.j. De Korte
Onbekende spreker
G.g.j. De Korte
Richard Klok
G.g.j. De Korte
Hans Marskamp
G.g.j. De Korte
B. Bergsma
G.g.j. De Korte
Richard Klok
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Hans Marskamp
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Adinda Bornkamp - D66
Luc Rengers - Assen Centraal
G.g.j. De Korte
Onbekende spreker
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte -
01:49:52 - 01:52:14 - 01:52:17 - 01:52:25 - 01:52:29 - 01:52:38 - 01:52:39 - 01:52:40 - 01:52:57 - 01:53:01 - 01:53:05 - 01:53:13 - 01:53:20 - 01:53:24 - 01:53:35 - 01:53:39 - 01:53:49 - 01:53:54 - 01:54:00 - 01:54:05 - 01:54:09 - 01:54:13 - 01:54:18 - 01:54:26 - 01:54:30 - 01:54:34 - 01:58:03 - 02:00:19 - 02:00:21 - 02:01:06 - 02:01:40 - 02:03:08 - 02:04:33 - 02:05:28 - 02:05:53 - 02:08:44 - 02:09:17 - 02:11:07 - 02:12:49 - 02:16:41 - 02:18:11 - 02:19:09 - 02:20:38 - 02:21:12 - 02:23:24 - 02:26:22 - 02:26:54 - 02:27:35 - 02:28:02 - 02:32:29 - 02:33:28 - 02:34:12 - 02:36:02 - 02:36:58 - 02:37:37 - 02:38:25 - 02:39:14 - 02:40:45 - 02:41:59 - 02:43:15 - 02:44:03 - 02:45:38 - 02:46:08 - 02:46:27 - 02:47:27 - 02:47:28 - 02:47:55 - 02:48:11 - 02:50:01 - 02:50:33 - 02:50:40 - 02:51:09 - 02:55:16 - 02:57:16 - 02:59:28 - 03:00:28 - 03:01:22 - 03:01:54 - 03:02:19 - 03:02:58 - 03:03:11 - 03:04:03 - 03:05:30 - 03:07:13 - 03:09:04 - 03:09:51 - 03:10:15 - 03:10:44 - 03:12:39 - 03:17:15 - 03:18:46 - 03:19:04 - 03:20:06 - 03:20:40 - 03:35:02 - 03:35:45 - 03:36:12 - 03:36:42 - 03:37:08 - 03:38:07 - 03:41:05 - 03:42:48 - 03:44:47 - 03:44:54 - 03:48:35 - 03:50:09 - 03:51:06 - 03:52:00 - 03:53:20 - 03:53:37 - 03:54:41 - 03:55:51 - 03:55:58 - 03:57:20 - 03:57:59 - 03:58:55 - 04:00:39 - 04:01:22 - 04:06:50 - 04:07:07 - 04:08:54 - 04:10:42 - 04:11:27 - 04:11:55 - 04:12:49 - 04:15:02 - 04:15:12 - 04:15:47 - 04:17:10 - 04:19:18 - 04:19:36 - 04:21:03 - 04:21:33 - 04:22:04 - 04:22:45 - 04:23:04 - 04:23:05 - 04:23:18 - 04:23:24 - 04:23:29 - 04:23:32 - 04:23:33 - 04:23:38 - 04:23:42 - 04:23:54 - 04:23:58 - 04:24:01 - 04:24:02 - 04:24:07 - 04:24:16 - 04:24:19 - 04:24:20 - 04:24:30 - 04:24:34 - 04:24:37 - 04:24:41 - 04:24:45 - 04:24:49 - 04:24:51 - 04:24:55 - 04:25:01 - 04:25:04 - 04:25:07 - 04:25:11 - 04:25:15 - 04:25:19 - 04:25:23 - 04:25:24 - 04:25:28 - 04:29:41 - 04:31:28 - 04:32:26 - 04:33:33 - 04:33:39 - 04:34:29 - 04:34:48 - 04:35:35 - 04:35:53 - 04:36:23 - 04:36:31 - 04:36:56 - 04:37:05 - 04:37:27 - 04:38:04 - 04:38:16 - 04:38:59 - 04:39:14 - 04:41:46 - 04:44:57 - 04:45:58 - 04:46:38 - 04:48:22 - 04:49:29 - 04:49:34 - 04:49:45 - 04:49:49 - 04:50:13 - 04:50:41 - 04:51:52
Lian Heijs-eisses -
Bas Ananias - SP
Agendapunt 14 Motie (VVD Assen , ChristenUnie) Energiearmoede fin ondersteuning
Samenvatting
De Raad van Assen heeft op 16 december 2021 een motie besproken over het bieden van korte termijn ondersteuning aan huishoudens die door stijgende energiekosten in financiële problemen komen. De motie constateert dat veel huishoudens te maken hebben met hogere energierekeningen en dat er op korte termijn geen daling van de energieprijzen wordt verwacht. Het college van Assen werkt aan langetermijnoplossingen, maar er is behoefte aan directe maatregelen. De motie roept op tot het opzetten van een regeling vergelijkbaar met die van de gemeente Dalfsen, waarbij meerpersoonshuishoudens met een inkomen tot €2.500 bruto per maand een financiële tegemoetkoming krijgen. De regeling moet eenvoudig en toegankelijk zijn, ook voor niet digitaal vaardige huishoudens, en gelden van december 2021 tot en met april 2022. De dekking moet komen uit bestaande budgetten en reserves. De motie is ondertekend door meerdere partijen, waaronder VVD, PvdA, ChristenUnie, GroenLinks, en anderen.
-
Analyse van het document
Analyse van de Motie: Energiearmoede korte termijn ondersteuning
Titel en Samenvatting:
De motie "Energiearmoede korte termijn ondersteuning" richt zich op het bieden van directe financiële hulp aan huishoudens in Assen die door stijgende energiekosten in financiële problemen komen. Het voorstel vraagt het college om een regeling op te zetten die vergelijkbaar is met die van de gemeente Dalfsen, waarbij meerpersoonshuishoudens met een inkomen tot €2.500 bruto per maand een maandelijkse tegemoetkoming van €50 of €100 krijgen, afhankelijk van de stijging van hun energierekening. De regeling moet eenvoudig en toegankelijk zijn, met een looptijd van december 2021 tot en met april 2022, en gefinancierd worden uit bestaande budgetten en reserves.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig, met duidelijke richtlijnen voor de doelgroep, de hoogte van de tegemoetkoming, en de looptijd. Er is echter ruimte voor verbetering in de specificatie van de vermogenstoets en de exacte uitvoering van het proces.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het college op te dragen deze regeling op te zetten en te implementeren. De raad moet ook toezicht houden op de uitvoering en de effectiviteit van de regeling.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen voor deze regeling, de hoogte van de financiële steun, en de criteria voor deelname. Er moet ook een keuze gemaakt worden over de dekking van de kosten uit bestaande budgetten en reserves.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatiecriteria. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de eenvoud van de vermogenstoets en het proces kan verder uitgewerkt worden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het college de opdracht geven om de voorgestelde regeling te implementeren en hoe de dekking van de kosten geregeld wordt.
Participatie:
De motie benadrukt toegankelijkheid voor alle huishoudens, inclusief die niet digitaal vaardig zijn, maar geeft geen verdere details over participatie van de doelgroep in de ontwikkeling van de regeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien de motie voortkomt uit stijgende energiekosten en de bredere context van energiearmoede en de transitie naar een energie-neutrale gemeente.
Financiële Gevolgen:
De motie vraagt om dekking van de kosten uit bestaande budgetten voor armoedebestrijding, welzijn, minima beleid en de algemene reserve. Er is geen specifieke financiële impactanalyse opgenomen, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Energiearmoede Huishoudens Energiekosten Financiële ondersteuning Laag inkomen Steunmaatregelen Energieleverancier Vermogenstoets Toegankelijkheid ArmoedebestrijdingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Motie (VVD Assen, ChristenUnie) Energiearmoede isolatie hulp
Samenvatting
De Raad van Assen heeft op 16 december 2021 een motie besproken over het aanpakken van energiearmoede door middel van korte termijn isolatiehulp. De motie constateert dat veel huishoudens in financiële problemen komen door stijgende energierekeningen en dat er geen snelle daling van energieprijzen te verwachten is. Het college van Assen werkt aan langetermijnoplossingen, maar er is behoefte aan directe maatregelen. De motie stelt dat eenvoudige isolatiemaatregelen, zoals tochtstrippen en radiatorfolie, het energieverbruik en de energielasten kunnen verlagen en bijdragen aan de CO2-reductiedoelstellingen van de gemeente.
De motie roept het college op om met spoed een regeling op te zetten voor huishoudens met een energielabel D, E, F, of G en een gezamenlijk inkomen van maximaal € 2.500,- bruto per maand. Deze huishoudens kunnen een tegemoetkoming van maximaal € 175,- krijgen voor isolatiemaatregelen. Voor huishoudens die de isolatiematerialen niet zelf kunnen aanbrengen, moet een passende oplossing worden gevonden, bijvoorbeeld met vrijwilligers. De dekking voor deze regeling moet worden gevonden in bestaande budgetten en reserves.
De motie is ondertekend door verschillende partijen, waaronder VVD, PvdA, ChristenUnie, GroenLinks, en anderen, en is aangenomen door de raad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Energiearmoede korte termijn isolatiehulp
Samenvatting: De motie richt zich op het bieden van directe ondersteuning aan huishoudens in Assen die te maken hebben met energiearmoede door stijgende energiekosten. Het stelt voor om een regeling op te zetten voor huishoudens met een laag inkomen en slecht geïsoleerde woningen (energielabel D, E, F, G). Deze huishoudens kunnen een tegemoetkoming van maximaal €175,- ontvangen voor eenvoudige isolatiemaatregelen. Voor degenen die zelf geen isolatiematerialen kunnen aanbrengen, wordt een oplossing gezocht, bijvoorbeeld via vrijwilligers. De financiering komt uit bestaande budgetten en reserves voor energie- en warmtetransities, duurzaamheid, wonen en de algemene reserve.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het specifieke criteria voor de doelgroep en de financiële tegemoetkoming bevat. Het biedt ook een oplossing voor huishoudens die zelf geen isolatiemaatregelen kunnen uitvoeren. Echter, details over de implementatie en monitoring van de regeling ontbreken.
Rol van de Raad
De raad speelt een beslissende rol bij het goedkeuren van de motie en het opdragen aan het college om de regeling op te zetten en uit te voeren.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan korte termijn maatregelen voor energiearmoede en of ze bereid zijn om de voorgestelde financiële middelen hiervoor vrij te maken.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (maximaal €175,-), en tijdgebonden (korte termijn). Echter, het is minder specifiek over de tijdlijn voor implementatie en monitoring. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het vinden van vrijwilligers kan een uitdaging zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college opdragen de voorgestelde regeling uit te voeren.
Participatie
De motie suggereert participatie door het inzetten van vrijwilligers voor het aanbrengen van isolatiematerialen, maar verdere details over bredere participatie van de gemeenschap ontbreken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de motie bijdraagt aan het verminderen van CO2-uitstoot en past binnen het streven van Assen om in 2050 CO2-neutraal te zijn.
Financiële Gevolgen
De motie vraagt om financiering uit bestaande budgetten en reserves voor energie- en warmtetransities, duurzaamheid, wonen en de algemene reserve. Het geeft echter geen gedetailleerde financiële analyse of de impact op deze budgetten en reserves.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Energiearmoede Isolatiehulp Energiekosten Laag inkomen Isolatiemaatregelen CO2-uitstoot Energielabel Vrijwilligers Duurzaamheid EnergieneutraalVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 Motie (PvdA, GroenLinks, Stadspartij PLOP, SP, VVD) - Voorkom laaggeletterdheid bij jongeren
Samenvatting
De gemeenteraad van Assen heeft op 16 december 2021 een motie aangenomen om laaggeletterdheid bij jongeren te bestrijden. In Assen zijn er meer dan 9000 laaggeletterden en meer dan 10.000 mensen die niet digitaal vaardig zijn. Het percentage 15-jarigen met onvoldoende leesvaardigheid is gestegen naar 24%, en 25% van de leerlingen verlaat de basisschool met een leesachterstand van twee jaar of meer. De motie benadrukt dat, hoewel de gemeente niet over de inhoud van het onderwijs gaat, ze wel verantwoordelijk is voor het aanpakken van onderwijsachterstanden en het bevorderen van gelijke kansen. Het college wordt opgedragen om samen met onderwijsinstellingen, de bibliotheek en andere partijen een plan van aanpak te ontwikkelen om leerachterstanden en laaggeletterdheid te bestrijden. Hiervoor wordt een budget van €50.000 beschikbaar gesteld vanuit de NPO-gelden, met verdere financiering in de begroting van 2023. Het plan moet voor 14 februari 2022 aan de raad worden voorgelegd. De motie is aangenomen met steun van meerdere partijen.
-
Motie SP, GroenLinks, Stadspartij PLOP, PvdA, VVD - voorkom laaggeletterheid bij jongeren 2.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Voorkom laaggeletterdheid bij jongeren". De motie constateert dat er in Assen een aanzienlijk aantal mensen laaggeletterd is en dat een groot percentage van de jongeren met leesachterstanden de school verlaat. De motie roept op tot een plan van aanpak, in samenwerking met onderwijsinstellingen en andere belanghebbenden, om deze problemen aan te pakken. Er wordt voorgesteld om een budget van €50.000 beschikbaar te stellen voor 2022, gedekt door NPO-gelden, en om verdere financiering in de begroting van 2023 op te nemen. Het plan moet voor 14 februari 2022 aan de raad worden voorgelegd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het identificeren van het probleem, het benoemen van betrokken partijen, en het aangeven van een budget en tijdlijn. Echter, het mist specifieke details over hoe de samenwerking eruit zal zien en welke concrete maatregelen genomen zullen worden.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen, goed te keuren en toezicht te houden op de uitvoering ervan. De raad moet ook beslissen over de toewijzing van de financiële middelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan het bestrijden van laaggeletterdheid en leesachterstanden, en of ze bereid zijn de voorgestelde financiële middelen hiervoor vrij te maken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART: het is specifiek, meetbaar (aantal te bereiken laaggeletterden), en tijdgebonden (plan voor 14-02-2022). Het is minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie, omdat het niet duidelijk is hoe de doelen precies bereikt zullen worden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is behoefte aan meer detail.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college opdracht geven om het plan van aanpak op te stellen en de voorgestelde budgetten goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt samenwerking met onderwijsinstellingen, de bibliotheek en andere belanghebbenden, wat wijst op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het aanpakken van laaggeletterdheid kan bijdragen aan duurzame maatschappelijke ontwikkeling door het bevorderen van gelijke kansen en sociale inclusie.
Financiële Gevolgen:
Er wordt een budget van €50.000 voorgesteld voor 2022, gedekt door NPO-gelden. Voor 2023 wordt voorgesteld om passende financiering vrij te maken in de begroting. De financiële gevolgen zijn duidelijk aangegeven, maar de langetermijnfinanciering is afhankelijk van toekomstige begrotingsbeslissingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Laaggeletterdheid Jongeren Leesvaardigheid Onderwijsachterstanden Jeugdhulp Gelijke kansen Bibliotheek Plan van aanpak Financiering Nationaal Programma Onderwijs (NPO)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Motie SP, GroenLinks, Stadspartij PLOP, PvdA, VVD - voorkom laaggeletterheid bij jongeren.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Voorkom laaggeletterdheid bij jongeren". De motie constateert dat er in Assen een aanzienlijk aantal mensen laaggeletterd is en dat een groot percentage van de jongeren met leesachterstanden de school verlaat. De motie roept op tot een plan van aanpak, in samenwerking met onderwijsinstellingen en andere belanghebbenden, om deze problemen aan te pakken. Er wordt voorgesteld om een budget van €50.000 beschikbaar te stellen voor 2022, gedekt door NPO-gelden, en om verdere financiering in de begroting van 2023 op te nemen. Het plan moet voor 14 februari 2022 aan de raad worden voorgelegd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het identificeren van het probleem, het benoemen van betrokken partijen, en het aangeven van een budget en tijdlijn. Echter, het mist specifieke details over hoe de samenwerking eruit zal zien en welke concrete maatregelen genomen zullen worden.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen, goed te keuren en toezicht te houden op de uitvoering ervan. De raad moet ook beslissen over de toewijzing van de financiële middelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan het bestrijden van laaggeletterdheid en leesachterstanden, en of ze bereid zijn de voorgestelde financiële middelen hiervoor vrij te maken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART: het is specifiek, meetbaar (aantal te bereiken laaggeletterden), en tijdgebonden (plan voor 14-02-2022). Het is minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie, omdat het niet duidelijk is hoe de doelen precies bereikt zullen worden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is behoefte aan meer detail.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college opdracht geven om het plan van aanpak op te stellen en de voorgestelde budgetten goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt samenwerking met onderwijsinstellingen, de bibliotheek en andere belanghebbenden, wat wijst op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het aanpakken van laaggeletterdheid kan bijdragen aan duurzame maatschappelijke ontwikkeling door het bevorderen van gelijke kansen en sociale inclusie.
Financiële Gevolgen:
Er wordt een budget van €50.000 voorgesteld voor 2022, gedekt door NPO-gelden. Voor 2023 wordt voorgesteld om passende financiering vrij te maken in de begroting. De financiële gevolgen zijn duidelijk aangegeven, maar de langetermijnfinanciering is afhankelijk van toekomstige begrotingsbeslissingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Laaggeletterdheid Jongeren Leesvaardigheid Onderwijsachterstanden Jeugdhulp Gelijke kansen Bibliotheek Plan van aanpak Financiering Nationaal Programma Onderwijs (NPO)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 Motie 50PLUS - Telglanden 1
Samenvatting
De gemeenteraad van Assen heeft op 16 december 2021 een motie besproken over de bouw van zeven seniorenwoningen op het perceel Telglanden 1, waar momenteel een oude vervallen boerderij staat. Er is een groot tekort aan woningen, en drie initiatiefnemers willen op deze locatie seniorenwoningen bouwen. Dit initiatief wordt gesteund door 50Plus, die eerder al vragen hierover heeft gesteld. De gemeenteraad erkent de woningnood en ziet particuliere initiatieven, vooral voor seniorenwoningen, als positief omdat ze de doorstroming bevorderen. De raad heeft besloten het college op te dragen om het initiatief welwillend te benaderen en te kijken naar mogelijkheden om het te honoreren. De motie is ondertekend door meerdere partijen, waaronder CDA, PvdA, GroenLinks, D66, ChristenUnie, SP, Stadspartij PLOP, VVD, 50Plus, Lijst-Deen, en Assen Centraal.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft de titel "Bouw 7 seniorenwoningen op perceel Telglanden 1". Het betreft een voorstel om op een vervallen boerderijlocatie in Assen zeven seniorenwoningen te bouwen. Dit initiatief komt van drie particuliere initiatiefnemers en speelt in op de woningnood, met name voor senioren. De motie benadrukt het belang van doorstroming op de woningmarkt en roept het college op om het initiatief te ondersteunen en te faciliteren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en richt zich specifiek op het ondersteunen van een particulier initiatief. Het bevat echter geen gedetailleerde informatie over de planning, financiering of mogelijke obstakels, wat de volledigheid beperkt.
Rol van de raad:
De raad speelt een faciliterende rol door het college op te dragen om het initiatief te ondersteunen. De raad fungeert als een orgaan dat richting geeft aan het beleid en de uitvoering door het college.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij particuliere initiatieven voor woningbouw, specifiek voor senioren, willen ondersteunen en hoe zij de balans willen vinden tussen woningbouw en behoud van bestaande structuren.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke doelen, meetbare resultaten en een tijdsbestek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie is vaag in termen van uitvoering.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college de opdracht geven om het initiatief te ondersteunen en te faciliteren, zoals voorgesteld in de motie.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke vormen van participatie van bewoners of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn bij de bouw van nieuwe woningen, vooral in termen van energie-efficiëntie en materiaalgebruik.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen inzicht in de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden om de haalbaarheid van het initiatief te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Seniorenwoningen Woningnood Telglanden 1 Initiatiefnemers Doorstroming Particuliere initiatieven Oude vervallen boerderij 50Plus Bouwplannen Welwillend opstellenVerfijning van de zoekopdracht: