05-11-2020 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening en mededelingen
-
Amendement Stadspartij PLOP en CDA - Teruggave_verrekening Rioolheffing VERWORPEN.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Teruggave/verrekening Rioolheffing
Samenvatting: Het amendement van Stadspartij PLOP Assen stelt voor om een overschot van €2,3 miljoen uit de rioolheffing terug te geven aan de belastingplichtigen van de gemeente Assen. Dit overschot is ontstaan doordat de opbrengsten uit de rioolheffing in voorgaande jaren hoger waren dan de kosten. Het amendement benadrukt dat de rioolheffing een gesloten systeem is, waarbij overschotten en tekorten in de tarieven moeten worden verrekend. Het college is echter niet van plan om dit overschot in de begroting van 2021 terug te geven. Het amendement roept op om dit overschot alsnog te verrekenen in de tarieven voor 2021.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, de constatering, de overwegingen en de conclusie beschrijft. Het geeft ook een concreet besluit weer over hoe de programmabegroting moet worden aangepast. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de exacte financiële impact op individuele belastingplichtigen en de bredere financiële implicaties voor de gemeentelijke begroting.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te beslissen of het overschot uit de rioolheffing moet worden teruggegeven aan de belastingplichtigen. Dit vereist een afweging van de financiële belangen van de gemeente en de belastingbetalers.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen tussen het handhaven van het huidige beleid van het college, dat het overschot niet teruggeeft, of het volgen van het amendement dat pleit voor teruggave. Dit is een keuze tussen het behouden van financiële reserves voor toekomstige uitgaven of het direct verlichten van de lasten voor de inwoners.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag dat moet worden teruggegeven. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de wijze van uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er ontbreekt een gedetailleerd plan voor de implementatie.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of zij het amendement aanneemt en daarmee het overschot uit de rioolheffing teruggeeft aan de belastingplichtigen door de tarieven voor 2021 aan te passen.
Participatie
Het voorstel vermeldt niets over participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële verrekening en niet op milieubeleid of duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de zin dat het een directe teruggave van €2,3 miljoen aan de belastingplichtigen inhoudt. Het amendement geeft echter geen gedetailleerde uitleg over hoe deze teruggave precies wordt gedekt binnen de bredere gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rioolheffing Overschot Teruggave Belastingplichtigen Begroting 2021 Politiek signaal Kostendekkend Programmabegroting Tarieven Gemeentelijke heffingenVerfijning van de zoekopdracht:
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 03 Ingekomen stukken raad 5 november 2020
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 06 Toelating raadsleden en plaatsvervangend raadslid
Samenvatting
De gemeenteraad van Assen heeft een voorstel behandeld om de heer G.J. Panhuis (VVD) toe te laten als plaatsvervangend raadslid. Dit is mogelijk volgens artikel 8 van het Reglement van Orde, dat elke fractie toestaat een plaatsvervangend raadslid aan te wijzen. De benoeming van de heer Van Kemenade tot raadslid heeft een vacature binnen de VVD-fractie gecreëerd, die nu door de heer Panhuis wordt ingevuld. De geloofsbrieven van de heer Panhuis zijn door de commissie geloofsbrieven goedgekeurd, waarmee hij voldoet aan de vereisten van het Reglement van Orde en de Gemeentewet. Het besluit om de heer Panhuis toe te laten als plaatsvervangend raadslid is vastgesteld tijdens de openbare vergaderingen op 2 en 5 november 2020.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Toelating tijdelijk raadslid en tijdelijk plv raadslid" met als specifiek onderwerp de toelating van F.H.J.M. van Kemenade als raadslid voor de VVD-fractie, ter vervanging van mevrouw G.M.J. Netjes die ontslag heeft genomen. De heer Van Kemenade is de eerstvolgende kandidaat op de kieslijst en heeft zijn benoeming aanvaard. De commissie Geloofsbrieven heeft zijn geloofsbrieven onderzocht en in orde bevonden, waarna de raad kan beslissen over zijn toelating.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de context van de benoeming van een nieuw raadslid. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de procedure, de betrokken partijen, en de wettelijke vereisten.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om de geloofsbrieven van de heer Van Kemenade te onderzoeken en te beslissen over zijn toelating als raadslid.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele kwestie betreft die voortvloeit uit de Kieswet en de Gemeentewet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke benoemingsprocedure volgt. Er zijn geen inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de heer Van Kemenade toe te laten als raadslid voor de VVD-fractie.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers in dit voorstel, aangezien het een interne procedure betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om de benoeming van een raadslid.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of kosten vermeld in het voorstel, wat logisch is gezien de aard van de benoeming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
F.H.J.M. van Kemenade G.M.J. Netjes VVD Kieswet Centraal Stembureau Geloofsbrieven Commissie Geloofsbrieven Benoeming Ontslag GemeentewetVerfijning van de zoekopdracht:
-
Raadsvoorstel toelating J. Booij-Venekamp (tijdelijk i.v.m. ziekte A.A. Dik) - Periode III.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Toelating tijdelijk raadslid J. Booij-Venekamp (Stadspartij PLOP)." Het voorstel betreft de tijdelijke benoeming van mevrouw J. Booij-Venekamp als raadslid voor de Stadspartij PLOP in de gemeente Assen. Dit is noodzakelijk vanwege het tijdelijke ontslag van de heer A.A. Dik wegens ziekte. Mevrouw Booij-Venekamp is de eerstvolgende kandidaat op de kieslijst en heeft haar benoeming aanvaard. De commissie Geloofsbrieven heeft haar geloofsbrieven onderzocht en in orde bevonden. De raad moet nu beslissen over haar toelating.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de reden voor de tijdelijke benoeming, de procedurele stappen die zijn gevolgd, en de documenten die zijn overlegd. Er zijn geen ontbrekende elementen die de besluitvorming zouden kunnen belemmeren.
Rol van de raad bij het voorstel:
De rol van de raad is om de geloofsbrieven van mevrouw Booij-Venekamp te onderzoeken en te beslissen over haar toelating als tijdelijk raadslid. Dit is een formele stap die vereist is volgens de Kieswet.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
Er zijn geen significante politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het een procedurele kwestie betreft die voortvloeit uit de Kieswet. De raad moet echter wel formeel instemmen met de benoeming.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsequenties in het voorstel, aangezien het duidelijk de procedure en de tijdsduur van de tijdelijke benoeming beschrijft.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om mevrouw J. Booij-Venekamp toe te laten als tijdelijk raadslid voor een periode van 16 weken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de aard van het voorstel als een interne procedurele aangelegenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om een tijdelijke benoeming van een raadslid.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel vermeldt geen financiële gevolgen of dekkingsmaatregelen, wat aangeeft dat er waarschijnlijk geen significante financiële impact is verbonden aan de tijdelijke benoeming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
J. Booij-Venekamp Stadspartij PLOP Tijdelijk raadslid A.A. Dik Langdurige ziekte Kieswet Geloofsbrieven Centraal Stembureau Vervanging Commissie GeloofsbrievenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Toelating plaatsvervangend raadsleden GroenLinks en Stadspartij PLOP". Het voorstel betreft de toelating van de heer G.J. Panhuis als plaatsvervangend raadslid voor de VVD-fractie in de gemeente Assen. Dit is noodzakelijk geworden door de benoeming van de heer Van Kemenade als raadslid, waardoor er een vacature is ontstaan. De geloofsbrieven van de heer Panhuis zijn door de commissie geloofsbrieven bestudeerd en goedgekeurd, waarmee hij voldoet aan de eisen van het Reglement van Orde en de Gemeentewet.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de benoeming van de heer Panhuis, inclusief de goedkeuring van zijn geloofsbrieven.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de toelating van de heer Panhuis als plaatsvervangend raadslid.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele benoeming betreft die voldoet aan de wettelijke eisen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming van een individueel raadslid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de heer G.J. Panhuis toe te laten als plaatsvervangend raadslid voor de VVD-fractie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat gebruikelijk is bij interne benoemingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve benoeming betreft.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd, wat logisch is gezien de aard van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Plaatsvervangend raadslid G.J. Panhuis VVD Fractie Reglement van Orde Gemeentewet Commissie Geloofsbrieven Benoeming Vacature BeraadslagingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 08 Programmabegroting 2021
Assense Raad Debatteert Heftig over Programmabegroting 2021
De gemeenteraad van Assen heeft op 5 november 2020 de programmabegroting voor 2021 vastgesteld. Het debat was levendig, met veel aandacht voor de financiële stabiliteit van de gemeente en de impact van macro-economische ontwikkelingen. De begroting, die een beroep doet op de reserves, streeft naar een structureel sluitende begroting vanaf 2022.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeenteraad van Assen kwam bijeen om de programmabegroting voor 2021 te bespreken, een document dat de beleids- en investeringsplannen voor het komende jaar en een meerjarenprognose tot 2024 bevat. Het doel is om vanaf 2022 een structureel sluitende begroting te realiseren, in lijn met het bestuursakkoord en het Herstelplan 2020-2024. Hoewel de begroting voor 2021 nog een beroep doet op de reserves, is het streven om de financiële situatie te stabiliseren.Tijdens het debat werd duidelijk dat de raadsleden zich zorgen maken over de financiële toekomst van de gemeente. "Het is alsof we op dun ijs lopen," merkte een raadslid op, verwijzend naar de kwetsbaarheid van de huidige financiële situatie. De VVD-fractie stelde voor om een deel van het overschot uit de rioolheffing terug te geven aan de inwoners, een voorstel dat leidde tot een levendige discussie. "We moeten voorkomen dat er een jojo-effect ontstaat," waarschuwde een ander raadslid, verwijzend naar de mogelijke fluctuaties in de heffingen.
De Partij van de Arbeid diende een motie in voor een coronadashboard, om de impact van de pandemie beter te kunnen monitoren. "We willen meer grip op de situatie," verklaarde de fractie. Het college gaf aan al bezig te zijn met de ontwikkeling van een dergelijke tool en nam de motie over.
Een ander heet hangijzer was de toekomst van de NAM in Assen. De Partij van de Arbeid en Stadspartij Plop dienden een motie in om de relatie met de NAM te verbeteren en te werken aan een soort 'Langman-akkoord' voor de regio. "De werkgelegenheid is van groot belang," benadrukte een indiener. Het college verzekerde dat de relatie met de NAM goed is en dat er constructief wordt samengewerkt.
Ook de sociale woningbouw en de ondersteuning van jongeren kregen veel aandacht. "We moeten blijven investeren in onze jeugd en zorgen voor voldoende betaalbare woningen," klonk het vanuit meerdere fracties.
Na een lange avond van discussies en stemmingen werd de programmabegroting uiteindelijk, met enkele aanpassingen, aangenomen. De raad kijkt nu naar de provincie Drenthe, die voor 1 januari 2021 zal beslissen over het toezicht op de begroting.
Samenvatting
De programmabegroting 2021 van de gemeente Assen is opgesteld door het college van burgemeester en wethouders en gepresenteerd aan de raad. De begroting bevat de beleids- en investeringsplannen voor 2021 en een meerjarenprognose tot 2024. Het doel is om vanaf 2022 een structureel sluitende begroting te realiseren, in lijn met het bestuursakkoord en het Herstelplan 2020-2024. Hoewel de begroting voor 2021 nog een beroep doet op de reserves, is het streven om de financiële situatie te stabiliseren. Er is een raadbrede informatieavond gepland om de invloed van macro-ontwikkelingen te bespreken. De begroting wordt op 15 november aan de Provincie Drenthe voorgelegd, die voor 1 januari 2021 zal beslissen over het toezicht. De raad heeft de programmabegroting op 5 november 2020 vastgesteld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Programmabegroting 2021". Het voorstel betreft de vaststelling van de programmabegroting voor het jaar 2021, inclusief de beleids- en investeringsbudgetten. De begroting is onderdeel van een meerjarenprognose tot 2024 en integreert maatregelen uit het Herstelplan 2020-2024. Het doel is om vanaf 2022 een structureel sluitende begroting te realiseren, waarmee de gemeente Assen haar wettelijke taken en beleid kan uitvoeren. Er wordt echter opgemerkt dat aanvullende maatregelen nodig zijn en dat er in 2021 nog een beroep op de reserves moet worden gedaan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de financiële als beleidsmatige aspecten van de begroting behandelt. Het bevat beslispunten, argumenten, kanttekeningen, en een overzicht van kosten, baten en dekking. Echter, de noodzaak voor aanvullende maatregelen en het beroep op reserves wijzen op een zekere mate van onvolledigheid in de financiële dekking.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de programmabegroting vast te stellen en de meerjarenprognose voor kennisgeving aan te nemen. Daarnaast moet de raad instemmen met de begroting voordat deze aan de Provincie Drenthe wordt voorgelegd.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde begroting en de bijbehorende beleidsmaatregelen. Dit omvat keuzes over het al dan niet accepteren van het gebruik van reserves en het implementeren van aanvullende maatregelen om de begroting sluitend te maken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar de noodzaak voor aanvullende maatregelen en het gebruik van reserves kunnen de haalbaarheid en acceptatie beïnvloeden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van reserves kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de programmabegroting 2021 vast te stellen en de meerjarenprognose voor kennisgeving aan te nemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt een raadbrede informatieavond en de publicatie van een publieksvriendelijke samenvatting, wat wijst op enige mate van participatie en communicatie met de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten het gebruik van reserves om de begroting voor 2021 sluitend te maken. Er is een dekkingsplan, maar aanvullende maatregelen zijn nodig. Het voorstel verwijst naar een tabel voor gedetailleerde financiële informatie, maar de exacte dekking van de financiële gevolgen wordt niet volledig uitgewerkt in de samenvatting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2021 Herstelplan 2020-2024 Meerjarenprognose 2022-2024 Structureel sluitend Beleids- en dekkingsplan Macro-ontwikkelingen Reserves Informatieavond Infographic Toezicht Provincie DrentheVerfijning van de zoekopdracht:
-
Amendement Stadspartij PLOP en CDA - Teruggave_verrekening Rioolheffing VERWORPEN.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Teruggave/verrekening Rioolheffing
Samenvatting: Het amendement van Stadspartij PLOP Assen stelt voor om een overschot van €2,3 miljoen uit de rioolheffing terug te geven aan de belastingplichtigen van de gemeente Assen. Dit overschot is ontstaan doordat de opbrengsten uit de rioolheffing in voorgaande jaren hoger waren dan de kosten. Het amendement benadrukt dat de rioolheffing een gesloten systeem is, waarbij overschotten en tekorten in de tarieven moeten worden verrekend. Het college is echter niet van plan om dit overschot in de begroting van 2021 terug te geven. Het amendement roept op om dit overschot alsnog te verrekenen in de tarieven voor 2021.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, de constatering, de overwegingen en de conclusie beschrijft. Het geeft ook een concreet besluit weer over hoe de programmabegroting moet worden aangepast. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de exacte financiële impact op individuele belastingplichtigen en de bredere financiële implicaties voor de gemeentelijke begroting.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te beslissen of het overschot uit de rioolheffing moet worden teruggegeven aan de belastingplichtigen. Dit vereist een afweging van de financiële belangen van de gemeente en de belastingbetalers.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen tussen het handhaven van het huidige beleid van het college, dat het overschot niet teruggeeft, of het volgen van het amendement dat pleit voor teruggave. Dit is een keuze tussen het behouden van financiële reserves voor toekomstige uitgaven of het direct verlichten van de lasten voor de inwoners.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag dat moet worden teruggegeven. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de wijze van uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er ontbreekt een gedetailleerd plan voor de implementatie.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of zij het amendement aanneemt en daarmee het overschot uit de rioolheffing teruggeeft aan de belastingplichtigen door de tarieven voor 2021 aan te passen.
Participatie
Het voorstel vermeldt niets over participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële verrekening en niet op milieubeleid of duurzame ontwikkeling.
Financiële gevolgen
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de zin dat het een directe teruggave van €2,3 miljoen aan de belastingplichtigen inhoudt. Het amendement geeft echter geen gedetailleerde uitleg over hoe deze teruggave precies wordt gedekt binnen de bredere gemeentelijke begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rioolheffing Overschot Teruggave Belastingplichtigen Begroting 2021 Politiek signaal Kostendekkend Programmabegroting Tarieven Gemeentelijke heffingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Compensatie rioolheffing 2021". Het voorstel beoogt een deel van het overschot in de voorziening 'verkregen middelen van derden rioolbeheer' te gebruiken om de rioolheffing in 2021 te verlagen. Er is een overschot van €2 miljoen, waarvan €1 miljoen wordt ingezet om de heffing met €30 per aansluiting te verminderen. Dit is een tijdelijke maatregel om inwoners financieel te ondersteunen tijdens de coronacrisis. Het resterende bedrag blijft beschikbaar voor toekomstige klimaatadaptatiemaatregelen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het geeft een duidelijke financiële onderbouwing en een directe toepassing van de middelen. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de toekomstige plannen voor klimaatadaptatie.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement goedkeuren en de programmabegroting 2021 aanpassen om de voorgestelde compensatie mogelijk te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het overschot gebruikt wordt voor directe lastenverlichting of dat het behouden wordt voor toekomstige investeringen in klimaatadaptatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (verlaging van €30 per aansluiting), maar mist tijdgebondenheid en specifieke doelen voor de resterende middelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de toekomstige plannen zijn vaag.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de programmabegroting 2021 aan te passen en het voorgestelde bedrag van €1 miljoen te gebruiken voor de verlaging van de rioolheffing.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of belanghebbenden in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het resterende overschot mogelijk wordt gebruikt voor klimaatadaptatiemaatregelen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft directe financiële gevolgen door een verlaging van de inkomsten uit rioolheffing met €1 miljoen. Dit wordt gedekt door het overschot in de voorziening 'verkregen middelen van derden rioolbeheer'.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Compensatie rioolheffing Voorziening verkregen middelen Surplus Corona tijd Klimaatadaptatie Programmabegroting 2021 Korting per aansluiting Financiële moeilijkheden Technische vragen BegrotingsbehandelingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Gemeentelijk Water en Rioleringsplan (GWRP)
Samenvatting: De motie betreft de uitvoering van het Gemeentelijk Water en Rioleringsplan (GWRP) met een focus op verduurzaming. Het college van burgemeester en wethouders van Assen stelt drie subsidieregelingen voor: de Subsidieregeling Regenton, de Subsidieregeling Groene Daken, en de Subsidieregeling Afkoppelen Hemelwater. Deze regelingen, die lopen van 2021 tot 2022, zijn bedoeld om inwoners te stimuleren bewuster om te gaan met watergebruik en om de gevolgen van klimaatverandering te mitigeren. De totale kosten bedragen €450.000 en worden gedekt vanuit de reserve. Evaluatie en mogelijke verlenging van de regelingen zijn gepland voor 2023.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke doelen, specifieke subsidieregelingen, en een financiële onderbouwing. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de evaluatiecriteria en de exacte voorwaarden voor de subsidies.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten het voorstel goedkeuren en later de evaluatie van de regelingen beoordelen om te beslissen over eventuele verlenging.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de voorgestelde subsidieregelingen voldoende bijdragen aan de verduurzaming van het water- en rioleringsbeheer en of de financiële dekking vanuit de reserve gerechtvaardigd is.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is Specifiek, Meetbaar (via subsidiebedragen), en Tijdgebonden (looptijd en evaluatie in 2023). Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder evaluatiecriteria. Er is een inconsistentie in de startdatum van de Subsidieregeling Groene Daken (vermeld als 2012, waarschijnlijk een typefout).
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de voorgestelde subsidieregelingen en de financiering vanuit de reserve.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of andere belanghebbenden in de besluitvorming, maar de regelingen zelf zijn gericht op participatie door inwoners via subsidieaanvragen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema, gezien de focus op waterbesparing, vergroening, en klimaatadaptatie.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen bedragen €450.000, gedekt vanuit de reserve. Er is een post voor onvoorziene kosten, wat wijst op een zekere mate van financiële planning en risicobeheer.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verduurzaming Gemeentelijk Water en Rioleringsplan (GWRP) Subsidieregeling Regenton Groene daken Afkoppelen hemelwater Klimaatontwikkeling Wateroverlast Hittestress DroogteVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 'Solidariteit tijdens (corona) crisistijd'
Samenvatting: De motie stelt voor om een solidariteitsfonds op te richten in de gemeente Assen om inwoners te ondersteunen die financieel zijn getroffen door de coronacrisis. Het fonds zou worden gevuld door de onkostenvergoedingen van raadsleden en bijdragen van anderen die willen bijdragen. Het doel is om de financiële druk op getroffen inwoners te verlichten zolang de crisis voortduurt. De praktische uitwerking en besteding van het fonds zouden verder worden besproken in het presidium van de raad.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in zijn intentie en doelstelling, maar mist specifieke details over de uitvoering, zoals de criteria voor het toekennen van steun en de exacte beheersstructuur van het fonds.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en implementeren van deze motie. Ze moeten de oprichting van het fonds goedkeuren, de praktische uitwerking bespreken en toezicht houden op de uitvoering.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de onkostenvergoedingen van raadsleden willen gebruiken voor het fonds en hoe ze de solidariteit binnen de gemeenschap willen bevorderen. Er moet ook worden besloten hoe het fonds beheerd en verdeeld wordt.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare doelen, een tijdsgebonden plan en een gedetailleerde uitvoeringsstrategie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische uitwerking is vaag.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen en hoe ze de praktische details willen uitwerken, inclusief de criteria voor steunverlening en de beheersstructuur van het fonds.
Participatie
Het voorstel moedigt participatie aan door het fonds open te stellen voor bijdragen van iedereen die kan en wil bijdragen, maar het specificeert niet hoe de gemeenschap verder betrokken wordt bij de uitvoering.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie, aangezien de focus ligt op directe financiële ondersteuning tijdens de crisis.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de onkostenvergoedingen van raadsleden en eventuele vrijwillige bijdragen van anderen. Er wordt niet gespecificeerd hoe groot het fonds moet zijn of hoe de middelen precies beheerd worden. Er is geen gedetailleerd dekkingsplan gepresenteerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Solidariteitsfonds Coronacrisis Financiële gevolgen Solidariteit Inkomensgerelateerde problemen Gemeentelijke financiën Sociale voorzieningen Onkostenvergoeding Samenwerking PolitiekVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Onderwerp: Asser Denkkracht
Samenvatting: De motie "Asser Denkkracht" roept het College van B&W van de gemeente Assen op om tweemaal per jaar een rondetafelconferentie te organiseren met toonaangevende bedrijven en instellingen binnen de gemeente. Deze conferenties, onder de noemer "Asser Denkkracht", zijn bedoeld om gezamenlijk te discussiëren over onderwerpen die van belang zijn voor de stad Assen. De uitkomsten van deze gesprekken moeten dienen als input voor gemeentelijk beleid en visieontwikkeling. Daarnaast wordt het college verzocht de gemeenteraad periodiek te informeren over de resultaten van deze gesprekken.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in zijn opzet. Het beschrijft duidelijk het doel, de frequentie van de bijeenkomsten, en de verwachte uitkomsten. Echter, het mist specifieke details over hoe de bijeenkomsten georganiseerd zullen worden en welke onderwerpen precies besproken zullen worden.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het college te verzoeken deze bijeenkomsten te organiseren en om geïnformeerd te worden over de uitkomsten. De raad fungeert als toezichthouder en beleidsmaker die de input van deze bijeenkomsten kan gebruiken voor verdere besluitvorming.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij het belang van deze structurele samenwerking tussen de gemeente en lokale bedrijven en instellingen onderschrijft. Er moet ook worden overwogen hoe de input van deze bijeenkomsten wordt geïntegreerd in het gemeentelijk beleid.
SMART en Inconsistenties
De motie is gedeeltelijk SMART: het is specifiek (rondetafelconferenties), meetbaar (tweemaal per jaar), en tijdgebonden (periodieke rapportage). Het is echter minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie, aangezien het niet duidelijk is hoe de input precies zal worden gebruikt in beleid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer detail.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie aanneemt en daarmee het college opdraagt de rondetafelconferenties te organiseren en de raad te informeren over de uitkomsten.
Participatie
De motie benadrukt participatie door het betrekken van lokale bedrijven en instellingen in beleidsdiscussies, wat kan leiden tot een breder gedragen gemeentelijk beleid.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan een relevant onderwerp zijn tijdens de rondetafelconferenties, afhankelijk van de agenda.
Financiële Gevolgen
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er kunnen kosten verbonden zijn aan het organiseren van de conferenties, maar deze worden niet benoemd in de motie. Het is belangrijk dat de raad hier duidelijkheid over krijgt voordat de motie wordt aangenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Asser Denkkracht Toonaangevende bedrijven Economische ontwikkeling Omgevingsvisie Woonvisie Binnenstadsvisie Rondetafelconferentie Gemeentelijk beleid College van B&W Gemeente AssenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als onderwerp "wijkdeals" en is ingediend door de raad van de gemeente Assen. Het doel is om de openbare ruimte aantrekkelijker te maken door inwoners actief te betrekken bij het onderhoud en de verzorging ervan. De motie stelt voor om inwoners, scholen en buurtverenigingen te betrekken bij het maken van afspraken over werkzaamheden in de openbare ruimte, vastgelegd in "wijkdeals". Deze afspraken moeten bijdragen aan sociale cohesie en worden beloond met middelen die de samenhang in de wijk versterken. Het college wordt verzocht jaarlijks te rapporteren over de voortgang van deze wijkdeals.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het beschrijven van de doelen en de stappen die genomen moeten worden. Echter, specifieke details over de uitvoering en de exacte beloningen voor de wijkdeals ontbreken.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college te verzoeken om de wijkdeals te initiëren en jaarlijks te rapporteren over de voortgang.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid van inwoners en de toewijzing van middelen voor de wijkdeals. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioritering van deze aanpak binnen het bredere gemeentebeleid.
SMART en Inconsistenties:
De motie is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden (jaarlijkse rapportage), maar mist meetbare doelen en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de beloningsstructuur is vaag.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om de voorgestelde wijkdeals te implementeren en jaarlijks te rapporteren.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door inwoners, scholen en verenigingen actief te betrekken bij het onderhoud van de openbare ruimte.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, aangezien het gaat om het verbeteren en onderhouden van de openbare ruimte, wat bijdraagt aan een duurzame leefomgeving.
Financiële gevolgen:
De motie impliceert financiële investeringen in de wijkdeals, maar specificeert niet hoe deze gedekt worden. Het is onduidelijk of er extra budget nodig is of dat het binnen bestaande middelen past.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wijkdeals Wijkaanpak Openbare ruimte Sociale cohesie Inwonersbetrokkenheid Bewustwording Samenwerking Onderhoud woonomgeving Vrijwilligerswerk Scholen en buurtverenigingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: Instellen Coronadashboard
Samenvatting: De motie roept op tot de oprichting van een coronadashboard specifiek voor de gemeente Assen. Dit dashboard moet dienen als een hulpmiddel voor zowel het college als de gemeenteraad om geïnformeerde beslissingen te nemen over vervolgstappen in de aanpak van de coronacrisis. Het initiatief komt voort uit de constatering dat het coronavirus al acht maanden in Nederland aanwezig is en aanzienlijke impact heeft op de samenleving en economie. Er is momenteel geen gestructureerde informatievoorziening, wat het moeilijk maakt om de juiste maatregelen te bepalen. Andere gemeenten hebben al succesvolle voorbeelden van dergelijke dashboards.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en het doel van het coronadashboard beschrijft. Echter, het mist specifieke details over hoe het dashboard eruit zou moeten zien, welke data erin opgenomen moeten worden, en hoe vaak het geüpdatet moet worden.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het college op te dragen een coronadashboard in te stellen. De raad moet ook toezicht houden op de implementatie en het gebruik van het dashboard om ervoor te zorgen dat het effectief bijdraagt aan de besluitvorming.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de prioriteit willen geven aan het instellen van een lokaal coronadashboard en of ze bereid zijn de benodigde middelen hiervoor vrij te maken. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van detail en frequentie van de informatievoorziening.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare criteria, een tijdsbestek voor implementatie, en een evaluatieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer specificiteit.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om het coronadashboard te ontwikkelen en implementeren.
Participatie
De motie zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in de ontwikkeling of het gebruik van het dashboard.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet genoemd in de motie en lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De motie vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is belangrijk dat de raad hier aandacht aan besteedt en dat het college een kostenraming en financieringsplan presenteert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Coronadashboard Informatievoorziening Coronavirus Maatregelen Financiële gevolgen Sociaal-maatschappelijke impact Gemeente Vervolgstappen Instrument VoorbeeldenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van de Motie: Meer inzet voor behoud werkgelegenheid NAM en compensatie voor verlies
Titel en Samenvatting:
De motie "Meer inzet voor behoud werkgelegenheid NAM en compensatie voor verlies" richt zich op het behoud van werkgelegenheid bij de NAM in Assen en compensatie voor de sociaal-economische impact van de afbouw van gas- en oliewinning. De motie constateert dat de afbouw van de NAM-activiteiten grote gevolgen heeft voor de regio en roept het college op om de relatie met de NAM te verbeteren, een commissie in te stellen voor een "Langman-akkoord" en een actieplan op te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de problematiek en de voorgestelde acties. Echter, het mist specifieke details over hoe de relatie met de NAM verbeterd kan worden en welke concrete stappen het actieplan moet bevatten.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het college op te dragen de voorgestelde acties uit te voeren en om toezicht te houden op de voortgang van deze acties.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de focus willen leggen op het behouden van de NAM in Assen en hoe ze de sociaal-economische impact willen compenseren. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten in economische ontwikkeling en relaties met het Rijk en de NAM.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het verbeteren van relaties en het instellen van een akkoord is niet onderbouwd.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze de motie willen aannemen en het college willen opdragen de voorgestelde acties uit te voeren. In dit geval is de motie verworpen.
Participatie:
De motie zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces. Het richt zich voornamelijk op de relatie tussen de gemeente, de NAM en het Rijk.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de context van energietransitie en de afbouw van fossiele brandstoffen. Echter, de motie richt zich meer op economische compensatie dan op duurzame oplossingen.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het impliceert wel dat er financiële compensatie nodig is, maar biedt geen concrete financiële plannen of bronnen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkgelegenheid NAM Sociaal-economische impact Gas- en oliewinning Klimaatdoelen Just Transition Fund Nationaal Programma Groningen Langman-akkoord Economisch programma Charme offensiefVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie 'Oproep verhoging minimumloon'
Samenvatting: De motie roept de gemeente Assen op om zich aan te sluiten bij de landelijke beweging "voor 14 euro" en zich uit te spreken voor een verhoging van het minimumloon naar 14 euro. Dit is ingegeven door de constatering dat Nederland een van de rijkste landen ter wereld is, maar dat een grote groep inwoners, waaronder 8,6% van de huishoudens in Assen, op het minimuminkomen leeft. De motie benadrukt dat de gemeente een sociale zorgplicht heeft en dat de huidige middelen beperkt zijn, terwijl de vraag naar ondersteuning groeit. De motie is aangenomen door de raad.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het schetsen van de context en de noodzaak voor actie. Het benoemt zowel de lokale als nationale situatie en de beperkingen van de gemeentelijke middelen. Echter, het biedt geen gedetailleerd plan van aanpak of concrete stappen voor de implementatie van de voorgestelde acties.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om de motie te bespreken, te stemmen en het college op te dragen de voorgestelde acties uit te voeren. De raad fungeert als besluitvormend orgaan dat de richting bepaalt voor het gemeentelijke beleid inzake het minimumloon.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij zich willen aansluiten bij de landelijke beweging voor een hoger minimumloon en of zij zich publiekelijk willen uitspreken voor deze verhoging. Dit kan politieke implicaties hebben, zowel lokaal als nationaal, en kan invloed hebben op de relatie met andere overheidslagen en politieke partijen.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het doel specifiek is (verhoging van het minimumloon naar 14 euro), ontbreekt een tijdsgebonden kader en meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en impact van de acties zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren. In dit geval is de motie aangenomen.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke vormen van participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het proces. Het richt zich voornamelijk op de gemeentelijke en landelijke beleidsmakers.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie. De focus ligt op sociale rechtvaardigheid en economische overwegingen.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt niet direct de financiële gevolgen voor de gemeente, noch hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Het erkent wel de beperkte middelen van de gemeente en de afhankelijkheid van landelijk beleid voor de daadwerkelijke verhoging van het minimumloon.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Minimumloon Verhoging Sociale zorgplicht Coronacrisis Beweging "voor 14 euro" Huishoudens op minima-niveau Europese norm Werkgelegenheid Uitkeringen AOWVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Wienen
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Ronald Witteman - CDA
Ronald Witteman - CDA
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Bert Wienen
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Ronald Witteman - CDA
Bert Wienen
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Bert Wienen
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Hans Marskamp
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M. Rasker - Wethouder
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Remi Moes
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
Clemens Otto - Assen Centraal
Remi Moes
Clemens Otto - Assen Centraal
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Clemens Otto - Assen Centraal
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Clemens Otto - Assen Centraal
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
Clemens Otto - Assen Centraal
M. Rasker - Wethouder
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
Jannie Drenthe - SP
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
Jannie Drenthe - SP
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Jannie Drenthe - SP
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Jannie Drenthe - SP
Jannie Drenthe - SP
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
Jannie Drenthe - SP
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
M.O. Deen - CDA
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Wienen
Jannie Drenthe - SP
Bert Wienen
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.O. Deen - CDA
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
M.O. Deen - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M. Pauwels
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M. Pauwels
Remi Moes
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M. Pauwels
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
C.t. Dekker
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
B. Bergsma
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
B. Bergsma
Henk Santing - Stadspartij PLOP
B. Bergsma
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
B. Bergsma
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
B. Bergsma
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
B. Bergsma
Clemens Otto - Assen Centraal
B. Bergsma
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
B. Bergsma
Ronald Witteman - CDA
B. Bergsma
M.L.J. Out - Burgemeester
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Wienen
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.O. Deen - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
00:14:28 - 00:22:56 - 00:24:20 - 00:25:28 - 00:26:41 - 00:28:11 - 00:35:07 - 00:36:27 - 00:37:31 - 00:38:34 - 00:40:03 - 00:41:22 - 00:42:48 - 00:45:43 - 00:48:04 - 00:50:14 - 00:53:11 - 00:54:09 - 00:54:29 - 00:54:50 - 00:54:57 - 00:57:58 - 01:01:00 - 01:01:48 - 01:02:06 - 01:03:17 - 01:05:26 - 01:06:30 - 01:08:28 - 01:09:18 - 01:09:53 - 01:10:11 - 01:10:25 - 01:10:41 - 01:11:35 - 01:12:31 - 01:16:26 - 01:16:34 - 01:20:15 - 01:21:22 - 01:24:00 - 01:24:26 - 01:26:20 - 01:30:58 - 01:34:58 - 01:36:07 - 01:37:55 - 01:38:13 - 01:40:06 - 01:41:26 - 01:42:24 - 01:42:49 - 01:43:37 - 01:43:56 - 01:44:58 - 01:45:38 - 01:46:19 - 01:48:06 - 01:50:09 - 01:51:30 - 01:52:04 - 01:53:10 - 01:53:55 - 01:57:16 - 01:58:38 - 02:20:00 - 02:22:54 - 02:26:14 - 02:30:54 - 02:33:34 - 02:34:15 - 02:39:09 - 02:40:15 - 02:40:33 - 02:41:04 - 02:42:27 - 02:42:55 - 02:44:10 - 02:45:10 - 02:46:10 - 02:50:16 - 02:52:43 - 02:53:36 - 02:53:44 - 02:58:57 - 03:00:18 - 03:01:42 - 03:03:03 - 03:03:51 - 03:04:13 - 03:04:31 - 03:04:44 - 03:05:30 - 03:06:24 - 03:07:11 - 03:07:39 - 03:08:05 - 03:10:24 - 03:24:34 - 03:24:34 - 03:24:49 - 03:24:49 - 03:30:23 - 03:30:23 - 03:31:23 - 03:31:23 - 03:31:33 - 03:31:33 - 03:31:42 - 03:31:42 - 03:32:06 - 03:32:06 - 03:34:30 - 03:34:30 - 03:37:39 - 03:37:39 - 03:39:12 - 03:41:46 - 03:41:46 - 03:47:08 - 03:47:08
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
00:23:00 - 00:25:59 - 00:27:17 - 00:29:05 - 00:31:31 - 00:32:35 - 00:34:10 - 00:34:15 - 00:35:44 - 00:36:54 - 00:39:34 - 00:39:56 - 00:40:18 - 00:41:35 - 00:45:58 - 01:11:32 - 01:11:37 - 01:21:20 - 01:21:23 - 01:22:51 - 01:23:58 - 01:38:14 - 01:48:04 - 01:48:07 - 02:22:56 - 02:24:27 - 02:39:07 - 02:39:10 - 02:39:14 - 02:40:13 - 02:40:16 - 02:40:52 - 03:00:49
H.a. Vlieg-kempe -
Agendapunt 09 Voortgangsrapportage 2020
Assen's Begrotingsdebat: Amendementen en Moties in de Schijnwerpers
De gemeenteraad van Assen heeft tijdens een tweedaags digitaal debat de voortgangsrapportage van 2020 besproken. Het debat stond in het teken van de financiële impact van de coronapandemie en de bijbehorende maatregelen. Verschillende amendementen en moties passeerden de revue, met wisselend succes.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een ongebruikelijke setting, volledig digitaal, kwam de gemeenteraad van Assen bijeen om de voortgangsrapportage van 2020 te bespreken. De rapportage biedt inzicht in de uitvoering van de lopende begroting en het herstelplan, met speciale aandacht voor de gevolgen van de coronapandemie. Belangrijke beslissingen omvatten de vaststelling van de 7e wijziging van de programmabegroting 2020, de samenvoeging van bestemmingsreserves, en maatregelen om de financiële gevolgen van de pandemie te verzachten.Tijdens het debat werden verschillende amendementen en moties ingediend. Een amendement van het CDA en Stadspartij Plop over de teruggave van de rioolheffing werd verworpen met 11 stemmen voor en 22 tegen. "Het is volgens mij genoegzaam besproken," merkte de voorzitter op voordat hij de stemming opende. Een ander amendement, dat een bredere steun leek te krijgen, werd aangenomen met 29 stemmen voor en 4 tegen. Dit amendement betrof een gedeeltelijke teruggave van de rioolheffing, wat door de indieners als een eerste stap werd gezien.
De moties die werden ingediend, hadden minder succes. Een motie van de Partij van de Arbeid en Stadspartij Plop om de relatie met de NAM te verbeteren, werd verworpen met 12 stemmen voor en 21 tegen. Ook een motie van de SP en de Partij van de Arbeid om de gemeente aan te sluiten bij de landelijke beweging voor een minimumloon van €14 werd verworpen, evenals een motie voor het oprichten van een Solidariteitsfonds.
De uiteindelijke besluitvorming over de geamendeerde begroting vond plaats zonder verdere stemming. De voorzitter sloot de vergadering af met de hoop dat de volgende begrotingsbehandeling weer fysiek kan plaatsvinden. "Een begrotingsbehandeling die anders dan anders heeft plaatsgevonden," concludeerde hij, verwijzend naar de digitale setting van de bijeenkomst.
Samenvatting
De Voortgangsrapportage 2020 van de gemeente Assen geeft een overzicht van de uitvoering van de lopende begroting en het herstelplan, met aandacht voor de impact van de coronapandemie. De rapportage bevat beslissingen zoals de vaststelling van de 7e wijziging van de programmabegroting 2020, de samenvoeging van bepaalde bestemmingsreserves, en de afbouw van de inzet van de reserve voor de brandweerkazerne. Verder worden maatregelen genomen om de financiële gevolgen van de coronacrisis te verzachten, zoals het uitstellen van huurindexering en het kwijtschelden van huren voor bepaalde periodes. Ook worden subsidies aangepast aan de huidige omstandigheden. De prognose voor het eindresultaat van 2020 is € 3,8 miljoen gunstiger dan eerder verwacht, mede door hogere uitkeringen uit het gemeentefonds en lagere financieringslasten. De compensatie van het Rijk voor de coronacrisis lijkt voorlopig voldoende, maar er blijven financiële risico's bestaan. De rapportage wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.
-
Analyse van het document
Analyse van de Voortgangsrapportage 2020
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voortgangsrapportage 2020". Het voorstel omvat een evaluatie van de financiële en operationele voortgang van de gemeente Assen in 2020, met specifieke aandacht voor de impact van de COVID-19-pandemie. Het bevat beslissingen over de aanpassing van de programmabegroting, samenvoeging van bestemmingsreserves, en maatregelen om de financiële gevolgen van de pandemie te mitigeren, zoals het uitstellen van huurindexering en het kwijtschelden van bepaalde huren en subsidies. Het doel is om een structureel begrotingsevenwicht te bereiken en de financiële stabiliteit van de gemeente te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de financiële situatie en de voorgestelde maatregelen. Het bevat alle relevante informatie die nodig is voor de besluitvorming, inclusief financiële prognoses en de impact van de pandemie.
Rol van de Raad:
De raad heeft de taak om de voorgestelde wijzigingen in de programmabegroting en de samenvoeging van bestemmingsreserves goed te keuren. Daarnaast moet de raad formeel instemmen met de maatregelen die zijn besproken in eerdere raadsvergaderingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de samenvoeging van reserves, het afbouwen van de inzet van de brandweerkazernereserve, en het accepteren van lagere prestaties bij subsidies. Deze keuzes hebben invloed op de financiële strategie en prioriteiten van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige compensaties van het Rijk introduceert onzekerheid.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Voortgangsrapportage 2020 en de bijbehorende wijzigingen in de programmabegroting vast te stellen.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel. De communicatie is beperkt tot publicatie op de gemeentelijke website.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële implicaties, waaronder een gunstiger eindresultaat van € 3,8 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijke begroting. De financiële gevolgen worden deels gedekt door compensaties van het Rijk voor de coronacrisis. Er blijft echter onzekerheid over toekomstige financiële risico's.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voortgangsrapportage 2020 Programmabegroting Bestemmingsreserves Corona-impactanalyse Algemene reserve Precariobelasting Herstelplan Gemeentefonds Subsidies BegrotingsrechtmatigheidVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
03:10:24 - 03:24:34 - 03:24:34 - 03:24:49 - 03:24:49 - 03:30:23 - 03:30:23 - 03:31:23 - 03:31:23 - 03:31:33 - 03:31:33 - 03:31:42 - 03:31:42 - 03:32:06 - 03:32:06 - 03:34:30 - 03:34:30 - 03:37:39 - 03:37:39 - 03:39:12 - 03:41:46 - 03:41:46 - 03:47:08 - 03:47:08 - 03:53:55 - 03:54:00
M. Pauwels -
Agendapunt 10 Actualisatie kredieten grondbedrijf
-
a) Actualisatie kredieten Grondedrijf en opleggen geheimhouding MPG begroting 2021, raadsvoorstel.docx.pdf analyse
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Actualisatie kredieten Grondbedrijf 2021". Het betreft de jaarlijkse herziening van alle grondexploitaties binnen de gemeente Assen, die worden opgenomen in het Meerjarenperspectief Grondexploitaties (MPG). Het doel is om de kredieten te actualiseren op basis van de meest recente calculaties, zodat deze aansluiten bij de begrotingscyclus. Dit omvat zowel reeds gemaakte kosten als geprognosticeerde kosten, inclusief strategische grondaankopen en prijsstijgingen. Het voorstel vraagt de raad om de geactualiseerde kredieten vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzaak van actualisatie van kredieten toelicht en de bijbehorende documenten zoals het MPG en de bijlage met geactualiseerde kredieten bevat.
Rol van de Raad:
De raad moet de geactualiseerde kredieten vaststellen. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de financiële kaders voor het grondbeleid goedkeurt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde actualisatie van de kredieten en de bijbehorende financiële implicaties. Dit kan invloed hebben op toekomstige grondbeleid en investeringen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen zoals concrete doelen of resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het ontbreken van specifieke doelen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de geactualiseerde kredieten zoals voorgesteld vast te stellen.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie in het voorstel, wat suggereert dat er geen directe betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn de actualisatie van de kredieten die aansluiten bij de geprognosticeerde kosten in het MPG. Er is een krediet van € 250.000 opgenomen voor kleine strategische aankopen. De dekking lijkt te zijn opgenomen in de begroting, maar specifieke details over de dekking worden niet uitgebreid besproken.
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 11 Tarieventabel 2021 en wijzigingen belastingverordeningen
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Tarieventabel 2021 en wijzigingen belastingverordeningen
Titel en samenvatting:
Het voorstel "Tarieventabel 2021 en wijzigingen belastingverordeningen" betreft de vaststelling van de tarieven voor belastingen, heffingen en rechten voor 2021 in de gemeente Assen. Het omvat ook wijzigingen in diverse belastingverordeningen om deze in lijn te brengen met actuele rechtspraak en adviezen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). De tarieven worden aangepast om kostendekkend te zijn en om te voldoen aan inflatiecorrecties. Belangrijke wijzigingen zijn onder andere verhogingen in onroerendezaakbelastingen, afvalstoffen- en rioolheffingen, en parkeerbelastingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle relevante wijzigingen en tarieven voor 2021 bevat. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de voorgestelde aanpassingen en de redenen daarvoor.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Dit omvat het vaststellen van de tarieventabel en de wijzigingen in de belastingverordeningen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de voorgestelde tariefverhogingen en wijzigingen in de verordeningen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als het gaat om de impact op burgers en bedrijven.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke doelen en tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de tarieventabel en de wijzigingen in de belastingverordeningen vast te stellen zoals voorgesteld.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden vermeld in het voorstel. De communicatie vindt plaats via publicatie in het Gemeenteblad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn in overeenstemming met de begroting voor 2021. De wijzigingen in de belastingverordeningen hebben geen directe financiële gevolgen, maar de tariefaanpassingen zijn bedoeld om kostendekkend te zijn en de begroting te ondersteunen.