23-04-2020 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
B. Bergsma
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
I.m. Rozema
I.m. Rozema
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
B. Bergsma
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker -
H.a. Vlieg-kempe -
M. Pauwels -
J. Broekema - Wethouder
Agendapunt 2 Vaststelling agenda
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 3 Lijst toezeggingen
M.L.J. Out - Burgemeester
B. Bergsma
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 4 Ingekomen stukken
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 5 Vaststellen besluitenlijst
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 6 Vraagrecht raadsleden en inwoners
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 7 Opvolging raadslid E. Moltmaker (D66) wegens tijdelijk ziekteontslag
Nieuwe gezichten in de gemeenteraad van Assen: D66 verwelkomt tijdelijke raadsleden
In de gemeenteraad van Assen zijn de heer D.M. Klingenberg en de heer W.J.N.M. de Jong benoemd als respectievelijk tijdelijk raadslid en plaatsvervangend raadslid voor de fractie van D66. Deze benoemingen zijn het gevolg van het tijdelijke ontslag van mevrouw E.A. Moltmaker-Thijssen wegens langdurige ziekte.
Samenvatting
In de gemeente Assen is besloten om de heer D.M. Klingenberg toe te laten als tijdelijk raadslid voor de fractie van D66, en de heer W.J.N.M. de Jong als tijdelijk plaatsvervangend raadslid. Dit besluit is genomen naar aanleiding van het verzoek van mevrouw E.A. Moltmaker-Thijssen om tijdelijk ontslag wegens langdurige ziekte. De vervanging is voor een periode van 16 weken, zoals bepaald door de Kieswet. De heer Klingenberg was de eerstvolgende kandidaat op de kieslijst van D66 en heeft zijn benoeming aanvaard. De heer De Jong is door de D66-fractie voorgedragen en heeft eveneens zijn benoeming aanvaard. De commissie Geloofsbrieven heeft de benodigde documenten onderzocht en verslag uitgebracht aan de raad, die vervolgens de toelating van beide heren heeft goedgekeurd. Hierdoor is de raad weer voltallig.
-
Raadsvoorstel toelating D.M. Klingenberg en WJNM de Jong (tijdelijk ivm ziekte E. Moltmaker-Thijssen).docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Toelating tijdelijk raadslid en tijdelijk plaatsvervangend raadslid
Samenvatting: Het voorstel betreft de tijdelijke toelating van D.M. Klingenberg als raadslid en W.J.N.M. de Jong als plaatsvervangend raadslid voor de fractie van D66 in de gemeenteraad van Assen. Dit is noodzakelijk vanwege het tijdelijke ontslag van mevrouw E.A. Moltmaker-Thijssen wegens langdurige ziekte. De vervanging is conform de Kieswet en duurt 16 weken. De benoemingen zijn voorgesteld door de voorzitter van het Centraal Stembureau en moeten worden goedgekeurd door de raad na onderzoek van de geloofsbrieven door de commissie Geloofsbrieven.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de reden voor de tijdelijke benoemingen, de kandidaten, en de procedurele stappen die zijn gevolgd. Het bevat ook de benodigde documenten en verklaringen van de kandidaten.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de geloofsbrieven van de voorgedragen kandidaten te onderzoeken en te beslissen over hun toelating als tijdelijk raadslid en plaatsvervangend raadslid.
Politieke Keuzes
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel een procedurele kwestie betreft die voortvloeit uit de Kieswet. De raad moet echter wel instemmen met de benoemingen na het onderzoek van de geloofsbrieven.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (16 weken). Het is relevant en haalbaar binnen de wettelijke kaders. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de heren Klingenberg en De Jong toe te laten als respectievelijk tijdelijk raadslid en plaatsvervangend raadslid voor de aangegeven periode.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de procedurele aard van de benoemingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve en procedurele kwestie betreft.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvraagstukken vermeld in het voorstel, wat aangeeft dat deze benoemingen geen extra kosten met zich meebrengen buiten de reguliere vergoedingen voor raadsleden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
D66 Tijdelijk raadslid Vervanging Kieswet Geloofsbrieven E.A. Moltmaker-Thijssen M.L.J. Out W.J.N.M. de Jong D.M. Klingenberg Centraal StembureauVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 8 Benoeming (tijdelijk) lid Accountantscommissie
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel voor de tijdelijke benoeming van de heer R. Moes als lid van de accountantscommissie van de gemeente Assen. Dit is noodzakelijk vanwege het ziekteverlof van mevrouw E.A. Moltmaker-Thijssen (D66), die haar lidmaatschap voor 16 weken opschort. De heer Moes wordt voorgedragen door de fractie van D66 om de balans in de commissie te behouden, die bestaat uit twee leden van de coalitie en twee van de niet-coalitiepartijen. Na afloop van het ziekteverlof zal mevrouw Moltmaker haar positie weer innemen en eindigt het tijdelijke lidmaatschap van de heer Moes. De benoeming is vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 23 april 2020.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Benoeming lid accountantscommissie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming lid accountantscommissie". Het voorstel betreft de tijdelijke benoeming van de heer R. Moes als lid van de accountantscommissie voor een periode van 16 weken, ter vervanging van mevrouw E.A. Moltmaker-Thijssen die wegens ziekteverlof haar taken niet kan vervullen. De fractie van D66 heeft de heer Moes voorgedragen om de continuïteit en de voorgeschreven samenstelling van de commissie te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is beknopt maar volledig in de context van de benoeming. Het bevat de noodzakelijke informatie over de reden voor de tijdelijke benoeming, de duur, en de voorgestelde kandidaat.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en te besluiten over de tijdelijke benoeming van de heer Moes als lid van de accountantscommissie.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de voorgestelde kandidaat door de fractie van D66, waarmee de balans tussen coalitie- en niet-coalitieleden in de commissie behouden blijft.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (16 weken). Het is echter niet volledig SMART omdat het niet ingaat op specifieke resultaten of evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de tijdelijke benoeming van de heer R. Moes als lid van de accountantscommissie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van andere belanghebbenden of het publiek, wat logisch is gezien de interne aard van de benoeming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een interne personele aangelegenheid betreft.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd, wat suggereert dat er geen significante kosten zijn verbonden aan de tijdelijke benoeming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Accountantscommissie Benoeming Ontslag Ziekteverlof D66 R. Moes E.A. Moltmaker-Thijssen Coalitie Niet-coalitie PresidiumVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 9 Herstelplan 2020-2024
Assen Krijgt Financiële Autonomie Terug met Herstelplan**
De gemeenteraad van Assen heeft ingestemd met een herstelplan dat de financiële autonomie van de stad moet herstellen. Het plan, dat is opgesteld naar aanleiding van het preventieve begrotingstoezicht door de provincie Drenthe, omvat diverse maatregelen om de algemene reserve te versterken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een intensief debat heeft de gemeenteraad van Assen het herstelplan voor de periode 2020-2024 goedgekeurd. Het plan is een reactie op het preventieve begrotingstoezicht dat door de provincie Drenthe werd ingesteld vanwege een niet-goedgekeurde begroting. Het herstelplan moet ervoor zorgen dat Assen haar financiële autonomie terugkrijgt.Het plan omvat onder andere het heralloceren van €2,7 miljoen uit verschillende projectreserves en €2 miljoen uit de reserve Straten- en Wegenbeheer. Daarnaast worden bedragen uit het geoormerkte budget FlorijnAs herverdeeld voor infrastructurele projecten zoals de doorfietsroute Assen-Groningen en de derde hoofdontsluiting Kloosterveen. Ook wordt een nieuwe reserve investeringsfonds ingesteld, gevoed door middelen die oorspronkelijk voor een ijscomplex waren gereserveerd.
Tijdens het debat spraken verschillende partijen hun zorgen uit over de toekomst, vooral in het licht van de coronacrisis. "We weten niet wat de toekomst ons gaat brengen, maar we weten ons geleid door Gods hand," aldus de ChristenUnie. De Partij van de Arbeid uitte kritiek op het feit dat het herstelplan nu al moest worden ingediend, gezien de grote opgave die nog gaat volgen door de coronacrisis.
Een amendement van Stadspartij Plop en de Partij van de Arbeid om een specifieke reserve voor de toeristische recreatieve zone (TRZ) in te stellen, werd verworpen. "Het is belangrijk dat we flexibel blijven en ook andere kansen kunnen benutten," aldus de VVD.
Het herstelplan werd uiteindelijk met een meerderheid aangenomen, ondanks tegenstemmen van onder andere de Partij van de Arbeid. "Samen staan we sterk," benadrukte D66, die opriep tot samenwerking in deze onzekere tijden.
Met de goedkeuring van het herstelplan kan Assen nu haar financiële autonomie terugkrijgen, mits de provincie Drenthe ook akkoord gaat. Het college van B&W en de ambtenaren kregen lof voor hun inzet en het vele werk dat is verzet om tot dit plan te komen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Assen betreft een herstelplan voor de periode 2020-2024, dat is opgesteld naar aanleiding van het preventieve begrotingstoezicht door de provincie Drenthe. Het plan omvat diverse financiële maatregelen om de algemene reserve te versterken, waaronder het heralloceren van € 2,7 miljoen uit verschillende projectreserves en € 2 miljoen uit de reserve Straten- en Wegenbeheer. Daarnaast worden bedragen uit het geoormerkte budget FlorijnAs herverdeeld voor infrastructurele projecten zoals de doorfietsroute Assen-Groningen en de derde hoofdontsluiting Kloosterveen. Ook wordt een nieuwe reserve investeringsfonds ingesteld, gevoed door middelen die oorspronkelijk voor een ijscomplex waren gereserveerd. Het herstelplan moet voor 1 mei 2020 worden ingediend bij de provincie Drenthe voor goedkeuring, waarna Assen haar financiële autonomie kan terugkrijgen. Het plan is besproken met diverse betrokkenen, waaronder raadsfracties en inwoners, en wordt ter vaststelling aan de raad voorgelegd.
-
Amendement Stadspartij PLOP - Raadsvoorstel Herstelplan 2020-2024, de Kadernotas Reserves en Voorzieningen 2020 en Weerstandsvermogen en risicomanagement 2020.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als onderwerp het "Raadsvoorstel Herstelplan 2020-2024" en de bijbehorende kadernota's "Reserves en Voorzieningen 2020" en "Weerstandsvermogen en Risicomanagement 2020". Het stelt voor om de besluitvorming over deze kadernota's uit te stellen tot na het zomerreces van 2020. De indieners constateren dat de kadernota's onvoldoende aandacht hebben gekregen en dat er geen duidelijke inkadering is met betrekking tot het weerstandsvermogen. Het uitstel biedt de raad de mogelijkheid om zorgvuldiger te beslissen, met voldoende informatie en afwegingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn argumentatie voor uitstel. Het benoemt de noodzaak van zorgvuldige besluitvorming en het gebrek aan aandacht voor de kadernota's. Echter, het had baat kunnen hebben bij meer gedetailleerde informatie over de inhoudelijke tekortkomingen van de huidige voorstellen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet uitstellen van de besluitvorming over de kadernota's. Dit amendement vraagt de raad om meer tijd te nemen voor een zorgvuldige afweging.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het direct vaststellen van de kadernota's of het uitstellen van de besluitvorming om meer tijd te hebben voor een grondige evaluatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (uitstel tot na het zomerreces), maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel had concreter kunnen zijn over de verwachte uitkomsten van het uitstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het uitstel van de besluitvorming over de kadernota's tot na het zomerreces van 2020.
Participatie:
Het amendement zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich vooral op de interne besluitvorming van de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit amendement.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf heeft geen directe financiële gevolgen, aangezien het alleen om uitstel van besluitvorming vraagt. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen gedekt worden, omdat het amendement zich richt op het proces in plaats van inhoudelijke financiële beslissingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herstelplan 2020-2024 Kadernota's Reserves en Voorzieningen 2020 Weerstandsvermogen en Risicomanagement 2020 Zorgvuldige besluitvorming Uitstel Zomerreces 2020 Begrotingsbespreking Informatie-uitwisseling Standpunten en afwegingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Herstelplan Gemeente Assen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Herstelplan 2020-2024" van de gemeente Assen. Het plan beoogt de financiële positie van de gemeente te herstellen door herallocatie van reserves en het versterken van de algemene reserve. Dit is noodzakelijk omdat de gemeente onder preventief begrotingstoezicht staat van de provincie Drenthe. Het plan omvat onder andere het vrijmaken van middelen uit diverse reserves, het instellen van een nieuw investeringsfonds en het vaststellen van de begroting en meerjarenprognose. Het uiteindelijke doel is om de financiële autonomie van de gemeente te herwinnen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke beslispunten en een uitgebreide toelichting op de financiële herstructurering. Het bevat ook een participatietraject en een communicatieplan. De volledigheid is goed, hoewel de SMART-criteria niet expliciet worden genoemd.
Rol van de Raad:
De raad moet het herstelplan vaststellen en goedkeuren, zodat het kan worden ingediend bij de provincie Drenthe. De raad speelt een cruciale rol in het terugwinnen van de financiële autonomie van de gemeente.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de herallocatie van financiële middelen en het instellen van een nieuw investeringsfonds. Er moeten keuzes worden gemaakt over prioriteiten in investeringen en risicomanagement.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet expliciet SMART geformuleerd, maar bevat wel specifieke en meetbare financiële doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van sommige investeringen kan verder worden gespecificeerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het herstelplan vast te stellen en goed te keuren, inclusief de herallocatie van reserves en het instellen van een nieuw investeringsfonds.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een participatietraject met advies van diverse raden en een stadspanel. Dit toont betrokkenheid van de gemeenschap bij het herstelplan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een focuspunt in het voorstel, maar kan relevant zijn bij investeringen in infrastructuur en mobiliteit.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met herallocatie van miljoenen euro's. De dekking wordt gerealiseerd door het vrijmaken van middelen uit diverse reserves. Het plan is gericht op het versterken van de algemene reserve en het verbeteren van de financiële positie van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herstelplan Algemene reserve Reserves Provincie Drenthe FlorijnAs Doorfietsroute Assen-Groningen Kloosterveen Weerstandsvermogen Investeringsfonds ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Herstelplan 2020-2024
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Herstelplan 2020-2024". Het plan beoogt de financiële positie van de gemeente Assen te versterken door herallocatie van reserves en het opstellen van een toekomstbestendig financieel fundament. Dit is noodzakelijk vanwege het preventieve begrotingstoezicht door de provincie Drenthe. Het plan omvat onder andere het vrijmaken van middelen uit diverse reserves ten gunste van de algemene reserve en het instellen van een nieuw investeringsfonds. Het uiteindelijke doel is om de financiële autonomie van de gemeente te herstellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten van de financiële herstructurering. Het bevat beslispunten, argumenten, en een participatieproces, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de Raad:
De raad moet het herstelplan goedkeuren, inclusief de herallocatie van middelen en de vaststelling van de kadernota's. De raad speelt een cruciale rol in het terugwinnen van financiële autonomie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de herallocatie van financiële middelen en de prioritering van projecten zoals de doorfietsroute en de derde hoofdontsluiting Kloosterveen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het al dan niet instellen van een nieuw investeringsfonds.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële doelen. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor indiening bij de provincie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde maatregelen kan een punt van discussie zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het herstelplan vast te stellen en goed te keuren voor indiening bij de provincie Drenthe.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een participatietraject waarbij advies is ingewonnen van diverse raden en een stadspanel. Dit toont een poging tot inclusieve besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp in het voorstel, hoewel infrastructurele projecten zoals de doorfietsroute indirect bijdragen aan duurzame mobiliteit.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële implicaties, met herallocaties van miljoenen euro's. Het plan beschrijft hoe deze middelen worden gedekt door bestaande reserves en vrijvallende middelen.
In conclusie, het herstelplan is een uitgebreid en gedetailleerd voorstel dat de financiële herstructurering van de gemeente Assen adresseert. De raad moet zorgvuldig overwegen hoe de voorgestelde maatregelen bijdragen aan de lange termijn financiële stabiliteit en autonomie van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herstelplan 2020-2024 Algemene reserve Reserves FlorijnAs Doorfietsroute Assen-Groningen Kloosterveen Weerstandsvermogen Investeringsfonds Provincie Drenthe ParticipatietrajectVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het "Instellen van een reserve TRZ" door de gemeenteraad van Assen. Het doel is om een specifieke financiële reserve te creëren voor de ontwikkeling van de Toeristisch Recreatieve Zone (TRZ) nabij het TT-circuit. Dit gebied is van groot belang voor de toeristische en economische aantrekkelijkheid van Assen. Eerdere initiatieven, zoals een Factory Outlet Centrum en een ijscomplex, zijn niet doorgegaan. Het college wil de eerder gereserveerde gelden voor het ijscomplex herbestemmen voor een breder investeringsfonds, maar het amendement stelt voor om deze gelden exclusief voor de TRZ te reserveren om investeerders aan te trekken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van financiële herbestemming en de motivatie voor het instellen van een specifieke reserve. Echter, het mist gedetailleerde informatie over hoe de TRZ concreet ontwikkeld zal worden en welke stappen nodig zijn om investeerders aan te trekken.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het amendement, wat inhoudt dat zij de financiële middelen specifiek voor de TRZ reserveren en de eerdere plannen voor het ijscomplex laten vervallen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van een specifieke focus op de TRZ of het volgen van het bredere investeringsplan van het college dat ook andere stadsontwikkelingen omvat.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële toewijzing, maar mist tijdgebonden elementen en concrete actieplannen voor de ontwikkeling van de TRZ. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en realistische tijdlijnen zijn niet gespecificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement goedkeuren, waarmee de financiële middelen exclusief voor de TRZ worden gereserveerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden of de gemeenschap wordt meegenomen in de ontwikkeling van de TRZ.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het een belangrijk aspect kan zijn bij de ontwikkeling van toeristische en recreatieve zones.
Financiële gevolgen:
Het voorstel herbestemt €4.000.000 aan eerder gereserveerde middelen specifiek voor de TRZ. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele extra kosten worden gedekt of welke financiële risico's er zijn als de ontwikkeling van de TRZ niet succesvol is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toeristisch Recreatieve Zone (TRZ) TT-circuit IJscomplex Factory Outlet Centrum Investeringsfonds Reserve investeringsfonds Ontwikkelingen Investeerders/ontwikkelaars Geoormerkte reserve BestemmingsplanprocedureVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
Dennis Klingenberg - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Dennis Klingenberg - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
00:27:30 - 00:33:17 - 00:36:28 - 00:38:34 - 00:39:03 - 00:39:57 - 00:40:08 - 00:40:39 - 00:41:20 - 00:42:00 - 00:43:15 - 00:43:19 - 00:44:22 - 00:45:56 - 00:49:07 - 00:51:05 - 00:51:57 - 00:52:57 - 00:53:52 - 00:54:18 - 00:55:13 - 00:56:25 - 00:58:23 - 00:59:52 - 01:01:25 - 01:02:15 - 01:02:20 - 01:02:32 - 01:03:09 - 01:04:15 - 01:08:19 - 01:13:51 - 01:17:42 - 01:18:11 - 01:18:54 - 01:19:42 - 01:20:43 - 01:21:01 - 01:22:25 - 01:23:52 - 01:38:31 - 01:43:05 - 01:45:35 - 01:49:03 - 01:51:45 - 01:52:16 - 01:53:39 - 01:56:09 - 01:57:24 - 01:58:43 - 02:00:15 - 02:07:50 - 02:08:30 - 02:09:52 - 02:10:26 - 02:10:50 - 02:11:08 - 02:12:14 - 02:14:12 - 02:14:56 - 02:16:07 - 02:18:14 - 02:19:42 - 02:20:39 - 02:20:48 - 02:21:22 - 02:22:11 - 02:22:21 - 02:22:32 - 02:26:40 - 02:31:19
Onbekende spreker -
00:30:22 - 00:33:26 - 00:36:38 - 00:38:37 - 00:39:05 - 00:40:13 - 00:40:41 - 00:41:25 - 00:42:03 - 00:43:27 - 00:44:30 - 00:46:38 - 00:51:07 - 00:51:59 - 00:53:05 - 00:54:23 - 00:55:17 - 00:57:54 - 00:58:35 - 01:00:06 - 01:01:27 - 01:02:38 - 01:03:12 - 01:04:24 - 01:08:30 - 01:14:00 - 01:17:45 - 01:18:15 - 01:18:56 - 01:19:50 - 01:21:08 - 01:22:28 - 01:51:47 - 02:08:39 - 02:11:19 - 02:12:16 - 02:14:22 - 02:15:10 - 02:16:11 - 02:18:22 - 02:19:47 - 02:20:53 - 02:21:26
Onbekende spreker -
Onbekende spreker -
Agendapunt 10 Procedure aantrekken kasgeldleningen in 2019
Gemeente Assen Vermijdt Accountantsproblemen door Procedurefout te Negeren
De gemeenteraad van Assen heeft besloten een procedurefout bij het aantrekken van kasgeldleningen in 2019 niet mee te laten wegen in de oordeelsvorming van de jaarrekening. Dit voorkomt een niet-goedkeurende controleverklaring van de accountant.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Assen betreft een procedurefout bij het aantrekken van vier kasgeldleningen in 2019, waarbij niet minimaal twee offertes zijn opgevraagd zoals vereist volgens het treasurystatuut. Deze afwijking wordt als onrechtmatig aangemerkt, maar heeft een gering materieel effect omdat de gemeente rente heeft ontvangen op deze leningen. Het voorstel vraagt de raad om deze afwijking niet mee te laten wegen in de oordeelsvorming van de accountant voor de jaarrekening 2019, om een niet-goedkeurende controleverklaring te voorkomen. De interne procedures zijn inmiddels verbeterd om toekomstige afwijkingen te voorkomen. De totale renteopbrengst van de leningen bedraagt € 22.733,33. De raad heeft op 23 april 2020 besloten om kennis te nemen van de afwijking en deze niet mee te laten wegen in de oordeelsvorming van de jaarrekening.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Procedure Kasgeldleningen
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Procedure aantrekken Kasgeldleningen in 2019". Het voorstel behandelt een afwijking in de procedure voor het aantrekken van kasgeldleningen in 2019, waarbij niet minimaal twee offertes zijn opgevraagd. Het college vraagt de raad om deze afwijking niet mee te laten wegen in de oordeelsvorming van de jaarrekening 2019, aangezien de afwijking een gering materieel effect heeft en de interne procedures inmiddels zijn verbeterd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de situatie, de gevolgen en de voorgestelde oplossing duidelijk beschrijft. Het bevat relevante details over de leningen en de ontvangen rente.
Rol van de Raad:
De raad moet kennisnemen van de afwijking en beslissen of deze afwijking niet wordt meegewogen in de oordeelsvorming van de jaarrekening 2019.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de afwijking al dan niet laat meewegen in de oordeelsvorming van de jaarrekening. Dit heeft invloed op de controleverklaring van de accountant.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel kan concreter zijn over toekomstige preventieve maatregelen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de afwijking niet mee te laten wegen in de oordeelsvorming van de jaarrekening 2019.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie in dit voorstel, aangezien het een interne procedure betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om financiële procedures.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de renteopbrengsten van €22.733,33. Er is geen sprake van extra kosten of dekking, aangezien de afwijking geen materieel effect heeft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kasgeldleningen Offertes Jaarrekening 2019 Onrechtmatigheid Controleverklaring Renteopbrengst Interne procedures Kredietwaardigheid Treasury statuut HerstelactieVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 11 Wijziging gemeenschappelijke regeling Gemeentelijke Kredietbank GKB
Raadsvergadering Drenthe: Wijziging Gemeenschappelijke Regeling GKB Zonder Stemming Aangenomen
In een vlotte raadsvergadering is het voorstel tot wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling voor de Gemeentelijke Kredietbank Drenthe zonder stemming aangenomen. De wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren en voldoen aan de voorwaarden van de BNG Bank.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) voor de Gemeentelijke Kredietbank (GKB) Drenthe. De vraag die gesteld werd, ging over een tekstuele wijziging die voortvloeit uit de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) van 2015, die voor 1 januari 2016 had moeten worden doorgevoerd. De verwarring ontstond omdat deze wijziging nu pas wordt besproken. Het antwoord verduidelijkt dat de tekst van de GR destijds al was aangepast aan de Wgr-wijzigingen van 2015 en dat de huidige wijzigingen niets te maken hebben met die eerdere wetwijziging. De huidige wijzigingen betreffen de invoering van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (WNRA) en voldoen aan de voorwaarden van de BNG Bank. Deze wijzigingen zijn specifiek opgenomen in artikel 31 en artikel 36a van de GR-tekst. De rest van de tekst is ongewijzigd gebleven.
-
C) Beantwoording technische vragen CU over het raadsvoorstel Wijziging GR Gemeentelijke Kredietbank.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging GR Gemeentelijke Kredietbank". Het doel is om de tekst van de gemeenschappelijke regeling van de Gemeentelijke Kredietbank (GKB) aan te passen aan de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (WNRA) en aan de eisen van de BNG Bank. De wijzigingen betreffen specifiek artikel 31 en artikel 36a van de regeling. De aanpassingen zijn noodzakelijk om de rechtspositie van ambtenaren te normaliseren en om te voldoen aan de voorwaarden van de BNG Bank.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de twee specifieke wijzigingen benoemt en toelicht waarom deze noodzakelijk zijn. Er is echter enige verwarring ontstaan door een oude bijlage die niet van toepassing is op de huidige wijzigingen.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en goedkeuren. Hun rol is om te zorgen dat de wijzigingen in lijn zijn met de wetgeving en de eisen van de betrokken partijen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien de wijzigingen voornamelijk technisch en juridisch van aard zijn. De raad moet echter beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen en of deze in het belang zijn van de gemeente en haar inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen die moeten worden doorgevoerd. Het is echter niet tijdgebonden, aangezien er geen specifieke deadline wordt genoemd voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de tekst.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling van de GKB.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Dit is begrijpelijk gezien de technische aard van de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om juridische en tekstuele aanpassingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Aangezien het om tekstuele wijzigingen gaat, zijn er waarschijnlijk geen significante financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeentelijke Kredietbank (GKB) Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (WNRA) Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Bijlage BNG bank Cao voor gemeenschappelijke regelingen Artikel 31 Artikel 36a Wijzigingen Formele puntenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Wijziging van de gemeenschappelijke regeling GKB
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging van de gemeenschappelijke regeling GKB". Het voorstel beoogt de tekst van de gemeenschappelijke regeling van de Gemeentelijke Kredietbank (GKB) te wijzigen om te voldoen aan de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (WNRA) en de voorwaarden van de BNG Bank. De wijzigingen zijn noodzakelijk om de rechtspositie van het personeel aan te passen aan de nieuwe cao-regels en om de financiering van de GKB te waarborgen door externe financiering via de BNG Bank mogelijk te maken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling beschrijft en de redenen daarvoor uiteenzet. Het bevat ook de relevante artikelen die gewijzigd moeten worden en de gevolgen van deze wijzigingen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. De raad moet beslissen over de voorgestelde wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling, die noodzakelijk zijn voor de naleving van de WNRA en de financieringsvoorwaarden van de BNG Bank.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de wijzigingen die de rechtspositie van het personeel en de financiële structuur van de GKB beïnvloeden. De raad moet beslissen of zij instemt met de aanpassingen die nodig zijn om de GKB operationeel en financieel gezond te houden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen die moeten worden doorgevoerd. Het is relevant en tijdgebonden, gezien de noodzaak om te voldoen aan de WNRA en de financieringsvoorwaarden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de tekst van de gemeenschappelijke regeling GKB te wijzigen zoals voorgesteld, om te voldoen aan de WNRA en de voorwaarden van de BNG Bank.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het Dagelijks Bestuur van de GKB op de hoogte wordt gesteld van het besluit van de raad. Er is geen verdere participatie van andere belanghebbenden beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op juridische en financiële aanpassingen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen de noodzaak van externe financiering door de BNG Bank vanwege de gewijzigde werkwijze van de GKB. De rente-effecten zijn opgenomen in de begroting van 2020, en de provincie is geïnformeerd. Het voorstel zelf heeft geen directe financiële kosten, maar de veranderingen in de werkwijze hebben wel een financieel karakter.