04-04-2019 Consulterende raadsbijeenkomst
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
T. Medemblik
T. Medemblik
T. Medemblik
Agendapunt 3 Parkeren
Roald Leemrijse
Onbekende spreker
C.h.w.j. Vorselman-derksen
T. Medemblik
C.h.w.j. Vorselman-derksen
C.h.w.j. Vorselman-derksen
Hans Marskamp
T. Medemblik
Hans Marskamp
M. Rasker - Wethouder
T. Medemblik
M. Rasker - Wethouder
T. Medemblik
Remi Moes
Remi Moes
Henk Santing - Stadspartij PLOP
T. Medemblik
Henk Santing - Stadspartij PLOP
E.a. Moltmaker -thijssen
T. Medemblik
Henk Santing - Stadspartij PLOP
T. Medemblik
T. Medemblik
T. Medemblik
Jannie Drenthe - SP
T. Medemblik
Remi Moes
T. Medemblik
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Jannie Drenthe - SP
T. Medemblik
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Henk Santing - Stadspartij PLOP
T. Medemblik
T. Medemblik
T. Medemblik
Remi Moes
T. Medemblik
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
T. Medemblik
T. Medemblik
Clemens Otto - Assen Centraal
T. Medemblik
T. Medemblik
Jannie Drenthe - SP
T. Medemblik
T. Medemblik
Clemens Otto - Assen Centraal
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
T. Medemblik
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
T. Medemblik
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
M. Rasker - Wethouder
T. Medemblik
M. Rasker - Wethouder
T. Medemblik
T. Medemblik
T. Medemblik
Jannie Drenthe - SP
T. Medemblik
Bert Homan - VVD
T. Medemblik
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
T. Medemblik
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
T. Medemblik
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
T. Medemblik
C. Staal - Wethouder
T. Medemblik
T. Medemblik
Jannie Drenthe - SP
Henk Santing - Stadspartij PLOP
T. Medemblik
Henk Santing - Stadspartij PLOP
T. Medemblik
M. Rasker - Wethouder
Hans Marskamp
T. Medemblik
Hans Marskamp
Henk Santing - Stadspartij PLOP
T. Medemblik
Henk Santing - Stadspartij PLOP
T. Medemblik
T. Medemblik
Clemens Otto - Assen Centraal
Henk Santing - Stadspartij PLOP
T. Medemblik
Henk Santing - Stadspartij PLOP
T. Medemblik
Henk Santing - Stadspartij PLOP
T. Medemblik
Henk Santing - Stadspartij PLOP
T. Medemblik
Bert Homan - VVD
T. Medemblik
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
T. Medemblik
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
T. Medemblik
Bert Homan - VVD
T. Medemblik
T. Medemblik
Remi Moes
T. Medemblik
E.a. Moltmaker -thijssen
Bouke Weening - ChristenUnie
T. Medemblik
Bouke Weening - ChristenUnie
T. Medemblik
Bert Wienen
Bert Wienen
T. Medemblik
Remi Moes
Henk Santing - Stadspartij PLOP
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
T. Medemblik
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
T. Medemblik
Luc Rengers - Assen Centraal
T. Medemblik
Roald Leemrijse
Luc Rengers - Assen Centraal
Roald Leemrijse
T. Medemblik
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Hans Marskamp
T. Medemblik
Hans Marskamp
T. Medemblik
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Henk Santing - Stadspartij PLOP
T. Medemblik
Bert Homan - VVD
T. Medemblik
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
T. Medemblik
Clemens Otto - Assen Centraal
T. Medemblik
T. Medemblik
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Bert Homan - VVD
T. Medemblik
Bert Homan - VVD
T. Medemblik
T. Medemblik
Clemens Otto - Assen Centraal
Clemens Otto - Assen Centraal
A. Smit - Wethouder
T. Medemblik
A. Smit - Wethouder
T. Medemblik
A. Smit - Wethouder
T. Medemblik
Jannie Drenthe - SP
T. Medemblik
T. Medemblik
A. Smit - Wethouder
A. Smit - Wethouder
T. Medemblik
T. Medemblik
C.h.w.j. Vorselman-derksen
T. Medemblik
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Remi Moes
T. Medemblik
M. Rasker - Wethouder
T. Medemblik
Henk Santing - Stadspartij PLOP
C.h.w.j. Vorselman-derksen
T. Medemblik
T. Medemblik
Onbekende spreker -
T. Medemblik -
00:17:28 - 00:19:30 - 00:21:21 - 00:22:07 - 00:23:43 - 00:24:13 - 00:25:42 - 00:25:45 - 00:26:15 - 00:27:14 - 00:28:08 - 00:29:15 - 00:30:15 - 00:32:11 - 00:32:17 - 00:33:09 - 00:34:23 - 00:34:27 - 00:36:15 - 00:38:33 - 00:38:50 - 00:38:54 - 00:39:05 - 00:39:26 - 00:40:00 - 00:40:29 - 00:40:41 - 00:40:47 - 00:41:04 - 00:42:04 - 00:43:29 - 00:44:43 - 00:45:51 - 00:46:17 - 00:48:39 - 00:49:02 - 00:49:29 - 00:51:30 - 00:52:14 - 00:54:39 - 00:54:47 - 00:55:12 - 00:55:18 - 00:55:32 - 00:55:55 - 00:57:20 - 00:58:19 - 00:58:45 - 00:58:55 - 00:58:58 - 00:59:53 - 01:00:38 - 01:01:12 - 01:02:35 - 01:03:30 - 01:05:24 - 01:06:04 - 01:07:34 - 01:07:42 - 01:08:13 - 01:10:23 - 01:12:31 - 01:14:12 - 01:14:50 - 01:14:55 - 01:21:24 - 01:22:59 - 01:23:02 - 01:25:19 - 01:25:26 - 01:25:32 - 01:26:19 - 01:26:20 - 01:27:21 - 01:29:07 - 01:29:09 - 01:30:29 - 01:32:24 - 01:32:53 - 01:45:36
C. Staal - Wethouder
Agendapunt 4 Programma Binnenstad: Stimuleringsfonds
Assen introduceert stimuleringsregeling om binnenstad nieuw leven in te blazen
Met een budget van €500.000 uit het Binnenstadsfonds wil de gemeente Assen de leegstand in de binnenstad aanpakken en de economische functie versterken. De regeling biedt subsidies voor winkelverplaatsing, planontwikkeling, transformatie van panden en gevelverbetering. De gemeenteraad heeft ingestemd met het voorstel, maar niet zonder kritische vragen en opmerkingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering over het stimuleringsfonds voor de binnenstad van Assen, dat onderdeel is van het Uitvoeringsprogramma Binnenstad 2018-2021, werden diverse vragen en zorgen geuit door de raadsleden. Het fonds, dat een totaalbudget van €1,25 miljoen heeft, waarvan €750.000 voor toekomstige fasen beschikbaar blijft, moet de leegstand verminderen en de binnenstad economisch versterken.De heer Otto van 50Plus vroeg zich af of nieuwe winkels van buiten Assen ook in aanmerking komen voor de verplaatsingssubsidie. "Krijgt een nieuwe winkel die zich aan het Koopmanplein vestigt ook subsidie?" vroeg hij. Wethouder Leemrijsen verduidelijkte dat de subsidie alleen geldt voor winkels die al in het centrum zitten en naar het kernwinkelgebied willen verplaatsen.
De heer Witteman van het CDA complimenteerde het voorstel, maar uitte zijn zorgen over de effectiviteit. "We hebben in Tilburg gezien dat daar veel grotere bedragen worden ingezet voor soortgelijke maatregelen," zei hij. De wethouder erkende dat het budget beperkt is, maar benadrukte dat het een onderdeel is van een bredere aanpak.
GroenLinks, vertegenwoordigd door de heer Marskamp, maakte zich zorgen over de panden die achterblijven na een verplaatsing. "De eigenaar heeft er belang bij om het pand opnieuw als winkel te verhuren, wat de leegstand niet oplost," stelde hij. De wethouder gaf aan dat de regeling niet voorziet in het wijzigen van bestemmingen, maar dat er wel privaatrechtelijke afspraken gemaakt kunnen worden.
De SP, bij monde van de heer Ananias, vroeg zich af waar de investeringen van vastgoedeigenaren blijven. "De raad heeft al 6 miljoen beschikbaar gesteld voor de binnenstad. Waar blijven de investeringen van de vastgoedeigenaren?" vroeg hij. De wethouder antwoordde dat er al 84 initiatieven gaande zijn en dat er meer verwacht worden.
D66, vertegenwoordigd door de heer Moes, vroeg zich af of het bedrag voldoende is om de gewenste transformatie te realiseren. "Is dit voldoende om echt die transformatie mogelijk te maken die we graag willen?" vroeg hij. De wethouder benadrukte dat het een van de vele maatregelen is en dat er ook andere initiatieven lopen.
De ChristenUnie vroeg waarom de regeling nu pas wordt ingevoerd. "Waarom nu pas deze stimuleringsregeling?" vroeg de heer Staal. De wethouder legde uit dat de regeling een jaar geleden al was opgenomen in het investeringsprogramma en dat het tijd kostte om deze goed uit te werken.
De gemeenteraad zal op 11 april een definitief besluit nemen over de invoering van de stimuleringsregeling. De wethouder heeft toegezegd om aanvullende informatie over vergelijkbare regelingen in andere gemeenten, zoals Emmen en Hoogeveen, te verstrekken.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de invoering van een stimuleringsregeling voor de binnenstad van Assen, gericht op het verminderen van leegstand en het versterken van de economische functie van de binnenstad. De regeling is onderdeel van het Uitvoeringsprogramma Binnenstad 2018-2021 en wordt gefinancierd met een budget van € 500.000 uit het Binnenstadsfonds. De regeling omvat vier subsidies: verplaatsingssubsidie, planontwikkelingssubsidie, transformatiesubsidie en gevelverbeteringssubsidie. Deze subsidies zijn bedoeld om winkels naar het kernwinkelgebied te verplaatsen, leegstaande panden te transformeren, gevels te verbeteren en plannen voor herontwikkeling te ondersteunen. De regeling wordt gefaseerd ingevoerd en geëvalueerd in december 2020. Het totale budget voor het stimuleringsfonds bedraagt € 1,25 miljoen, waarvan € 750.000 beschikbaar blijft voor toekomstige fasen. De gemeenteraad heeft ingestemd met de regeling en de financiële dekking ervan.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Stimuleringsregeling Binnenstad Assen
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening stimuleringsregeling binnenstad (Vernieuwen, Versterken en Verkleuren naar een krachtige binnenstad)." Het voorstel beoogt de binnenstad van Assen economisch te versterken door leegstand te verminderen en de kwaliteit van panden te verbeteren. Dit wordt bereikt door subsidies voor verplaatsing van winkels naar het kernwinkelgebied, transformatie van leegstaande panden, en gevelverbetering. Een uitvoeringskrediet van € 500.000 wordt beschikbaar gesteld, gedekt uit het Binnenstadsfonds. De regeling wordt gefaseerd ingevoerd en geëvalueerd in december 2020.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten van de stimuleringsregeling, inclusief financiële dekking, juridische kaders en specifieke subsidies. Het biedt een duidelijke structuur voor de uitvoering en evaluatie van de regeling.
Rol van de Raad:
De raad is verantwoordelijk voor het goedkeuren van de financiële dekking van de regeling en het in werking stellen van de stimuleringsregeling. De raad wordt ook geïnformeerd over de voortgang via de P&C-cyclus.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen en de prioritering van projecten binnen de binnenstad. Er moet ook worden overwogen hoe de regeling kan worden aangepast op basis van de effectiviteit en behoeften van de stad.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar met duidelijke doelen en budgetten. Het is tijdgebonden met een evaluatie gepland voor december 2020. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de regeling kan variëren afhankelijk van lokale omstandigheden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van de verordening, in te stemmen met de regeling, en het uitvoeringskrediet van € 500.000 goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt samenwerking met lokale ondernemers en instellingen, maar er is geen specifieke informatie over bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de focus op renovatie en transformatie kan bijdragen aan duurzame stedelijke ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een uitvoeringskrediet van € 500.000, gedekt uit het Binnenstadsfonds. De financiële impact is beperkt tot de eerste fase, met een resterend bedrag van € 750.000 voor toekomstige fasen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stimuleringsregeling Binnenstadsfonds Leegstand Subsidie Kernwinkelgebied Transformatie Gevelverbetering Verplaatsingssubsidie Planontwikkelingssubsidie CofinancieringVerfijning van de zoekopdracht:
T. Medemblik
T. Medemblik
Hans Marskamp
Hans Marskamp
T. Medemblik
T. Medemblik
Clemens Otto - Assen Centraal
Clemens Otto - Assen Centraal
T. Medemblik
T. Medemblik
Clemens Otto - Assen Centraal
Clemens Otto - Assen Centraal
T. Medemblik
T. Medemblik
Clemens Otto - Assen Centraal
Clemens Otto - Assen Centraal
Ronald Witteman - CDA
Ronald Witteman - CDA
T. Medemblik
T. Medemblik
Hans Marskamp
Hans Marskamp
Ronald Witteman - CDA
Ronald Witteman - CDA
Hans Marskamp
Hans Marskamp
Ronald Witteman - CDA
Ronald Witteman - CDA
Hans Marskamp
Hans Marskamp
T. Medemblik
T. Medemblik
Bas Ananias - SP
Bas Ananias - SP
T. Medemblik
T. Medemblik
Remi Moes
Remi Moes
Bas Ananias - SP
Bas Ananias - SP
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
Bas Ananias - SP
Bas Ananias - SP
T. Medemblik
T. Medemblik
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
Bas Ananias - SP
Bas Ananias - SP
T. Medemblik
T. Medemblik
Bas Ananias - SP
Bas Ananias - SP
Ronald Witteman - CDA
Ronald Witteman - CDA
T. Medemblik
T. Medemblik
Ronald Witteman - CDA
Ronald Witteman - CDA
T. Medemblik
T. Medemblik
Bas Ananias - SP
Bas Ananias - SP
T. Medemblik
T. Medemblik
Remi Moes
Remi Moes
Ronald Witteman - CDA
Ronald Witteman - CDA
Remi Moes
Remi Moes
Ronald Witteman - CDA
Ronald Witteman - CDA
Remi Moes
Remi Moes
T. Medemblik
T. Medemblik
Ronald Witteman - CDA
Ronald Witteman - CDA
Remi Moes
Remi Moes
T. Medemblik
T. Medemblik
C. Staal - Wethouder
C. Staal - Wethouder
Remi Moes
Remi Moes
T. Medemblik
T. Medemblik
Remi Moes
Remi Moes
C. Staal - Wethouder
C. Staal - Wethouder
T. Medemblik
T. Medemblik
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
T. Medemblik
T. Medemblik
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
T. Medemblik
T. Medemblik
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
Ronald Witteman - CDA
Ronald Witteman - CDA
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
Ronald Witteman - CDA
Ronald Witteman - CDA
T. Medemblik
T. Medemblik
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
Bas Ananias - SP
Bas Ananias - SP
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
Hans Marskamp
Hans Marskamp
T. Medemblik
T. Medemblik
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
Hans Marskamp
Hans Marskamp
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
Remi Moes
Remi Moes
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
Remi Moes
Remi Moes
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
Remi Moes
Remi Moes
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
Hans Marskamp
Hans Marskamp
T. Medemblik
T. Medemblik
Hans Marskamp
Hans Marskamp
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
Hans Marskamp
Hans Marskamp
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
T. Medemblik
T. Medemblik
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
C. Staal - Wethouder
C. Staal - Wethouder
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
T. Medemblik
T. Medemblik
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
Remi Moes
Remi Moes
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
T. Medemblik
T. Medemblik
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
T. Medemblik
T. Medemblik
Clemens Otto - Assen Centraal
Clemens Otto - Assen Centraal
Clemens Otto - Assen Centraal
Clemens Otto - Assen Centraal
T. Medemblik
T. Medemblik
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
Clemens Otto - Assen Centraal
Clemens Otto - Assen Centraal
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
T. Medemblik
T. Medemblik
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
Clemens Otto - Assen Centraal
Clemens Otto - Assen Centraal
Clemens Otto - Assen Centraal
Clemens Otto - Assen Centraal
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
Clemens Otto - Assen Centraal
Clemens Otto - Assen Centraal
T. Medemblik
T. Medemblik
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
T. Medemblik
T. Medemblik
Remi Moes
Remi Moes
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
T. Medemblik
T. Medemblik
Hans Marskamp
Hans Marskamp
T. Medemblik
T. Medemblik
Roald Leemrijse
Roald Leemrijse
T. Medemblik
T. Medemblik
T. Medemblik -
01:47:54 - 01:47:54 - 01:48:32 - 01:48:32 - 01:50:40 - 01:50:40 - 01:51:08 - 01:51:08 - 01:52:07 - 01:52:07 - 01:55:42 - 01:55:42 - 01:56:46 - 01:56:46 - 01:57:12 - 01:57:12 - 01:57:23 - 01:57:23 - 01:57:43 - 01:57:43 - 01:58:04 - 01:58:04 - 01:59:43 - 01:59:43 - 02:01:17 - 02:01:17 - 02:01:46 - 02:01:46 - 02:02:16 - 02:02:16 - 02:03:22 - 02:03:22 - 02:04:33 - 02:04:33 - 02:05:00 - 02:05:00 - 02:11:18 - 02:11:18 - 02:13:31 - 02:13:31 - 02:16:29 - 02:16:29 - 02:17:27 - 02:17:27 - 02:18:35 - 02:18:35 - 02:19:25 - 02:19:25 - 02:19:48 - 02:19:48 - 02:20:26 - 02:20:26 - 02:21:16 - 02:21:16 - 02:22:06 - 02:22:06 - 02:22:11 - 02:22:11 - 02:22:48 - 02:22:48 - 02:22:58 - 02:22:58 - 02:23:20 - 02:23:20
Roald Leemrijse -
02:03:36 - 02:03:36 - 02:04:18 - 02:04:18 - 02:05:01 - 02:05:01 - 02:11:04 - 02:11:04 - 02:11:30 - 02:11:30 - 02:11:54 - 02:11:54 - 02:13:32 - 02:13:32 - 02:13:36 - 02:13:36 - 02:14:29 - 02:14:29 - 02:14:49 - 02:14:49 - 02:15:23 - 02:15:23 - 02:15:42 - 02:15:42 - 02:16:43 - 02:16:43 - 02:17:09 - 02:17:09 - 02:17:28 - 02:17:28 - 02:17:49 - 02:17:49 - 02:18:42 - 02:18:42 - 02:19:24 - 02:19:24 - 02:19:26 - 02:19:26 - 02:20:28 - 02:20:28 - 02:21:15 - 02:21:15 - 02:21:19 - 02:21:19 - 02:21:58 - 02:21:58 - 02:22:08 - 02:22:08 - 02:22:41 - 02:22:41 - 02:23:06 - 02:23:06
Agendapunt 5 Programmaplan Omgevingswet
Assen Bereidt Zich Voor op Omgevingswet: "Meer Proces dan Programma"
De gemeenteraad van Assen debatteerde over de implementatie van de Omgevingswet, die op 1 januari 2021 in werking treedt. De wet, die 26 bestaande wetten voor de fysieke leefomgeving bundelt, moet regels vereenvoudigen en samenvoegen. Het voorstel stuitte echter op vragen en zorgen over de kosten en de participatie van inwoners.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering uitten verschillende partijen hun zorgen over het Programmaplan Omgevingswet. De VVD merkte op dat het plan "meer een proces dan een programma" lijkt te zijn. Ze vroegen zich af waarom er aanvullende middelen nodig zijn en waarom deze niet binnen de bestaande budgetten kunnen worden gevonden. "Wat gaat er fout als we dat niet beschikbaar stellen?" vroeg een raadslid zich af.De SP sloot zich aan bij de zorgen van de VVD en benadrukte het belang van participatie. "Participatie in de Omgevingswet is meer dan communicatie," stelde mevrouw Drenthe van de SP. Ze pleitte voor een actievere rol van inwoners en stelde voor om te experimenteren met actieve ondersteuning in het OmgevingsLab.
GroenLinks en de Partij van de Arbeid uitten hun zorgen over de ICT-kosten, die volgens hen nog niet duidelijk zijn. "Wij voorzien dat die kosten substantieel zullen zijn," aldus de heer Marskamp van GroenLinks. De PvdA sloot zich hierbij aan en vroeg om meer duidelijkheid over de financiële impact.
Wethouder Boy reageerde op de vragen en erkende dat sommige vragen "redelijk financieel technisch van aard" zijn. Hij legde uit dat aanvullende middelen nodig zijn omdat niet alle kosten uit de reguliere middelen kunnen worden gedekt. "Als we dat niet kunnen financieren, dan hebben wij een probleem," aldus de wethouder.
Wat betreft de participatie, verzekerde de wethouder dat er voor de zomer een voorstel voor een programma participatie naar de raad zal komen. Over de ICT-kosten kon hij nog weinig zeggen, maar hij beloofde voor de zomer meer duidelijkheid te verschaffen.
De vergadering eindigde met de toezegging dat er voor de volgende raadsvergadering meer informatie over de ICT-kosten beschikbaar zal zijn. De gemeenteraad van Assen blijft kritisch, maar is vastberaden om de Omgevingswet succesvol te implementeren.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de implementatie van de Omgevingswet in de gemeente Assen, die op 1 januari 2021 in werking treedt. De wet bundelt 26 bestaande wetten voor de fysieke leefomgeving en beoogt regels te vereenvoudigen en samen te voegen. Het Programmaplan Omgevingswet beschrijft de doelen, ambities, aanpak en benodigde middelen voor de implementatie tot 2021, met een doorkijk naar 2029. De gemeente Assen stelt een programmabudget van € 2.200.000 beschikbaar, waarvan € 1.253.000 uit de reguliere begroting komt. Daarnaast wordt € 320.000 gedekt vanuit de reserve bestemmingsplannen en € 627.000 meegenomen in de voorbereiding van de begrotingen voor 2020 en 2021. De implementatie brengt kansen en risico's met zich mee, zoals de noodzaak voor een nieuwe werkwijze en de afhankelijkheid van landelijke ontwikkelingen. De gemeente werkt samen met andere overheden en ketenpartners en zet een OmgevingsLab op om leerervaringen vast te leggen. De voortgang wordt gemonitord via de reguliere P&C-cyclus.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Programmaplan Omgevingswet
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft de implementatie van de Omgevingswet in de gemeente Assen. De wet, die op 1 januari 2021 in werking treedt, bundelt 26 bestaande wetten voor de fysieke leefomgeving in één wet. Het doel is om regels te vereenvoudigen en samen te voegen, wat leidt tot een inzichtelijker en eenvoudiger omgevingsrecht. Het voorstel vraagt de raad om kennis te nemen van de doelen en aanpak, een programmabudget van €2.200.000 beschikbaar te stellen, en de dekking van dit budget te regelen via de reguliere begroting en reserves. De implementatie moet in 2029 volledig zijn afgerond.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de doelen, ambities, aanpak en financiële dekking tot 2021. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde planning voor de periode 2022-2029, en de technische ICT-kosten zijn nog niet inzichtelijk.
Rol van de Raad
De raad moet kennisnemen van het programmaplan, instemmen met het beschikbaar stellen van het programmabudget, en de voorgestelde financiële dekking goedkeuren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen in tijden van bezuinigingen, de keuze voor een bescheiden ambitieniveau, en de mogelijke inzet van de algemene reserve voor dekking van toekomstige kosten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden kader tot 2021. Echter, het mist meetbare en specifieke details voor de periode na 2021. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onduidelijkheid over ICT-kosten en de lange termijn planning zijn aandachtspunten.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het programmabudget van €2.200.000 beschikbaar te stellen en de voorgestelde dekking goed te keuren.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er een visie op bewonersparticipatie nodig is en dat er een interactief proces met de stad heeft plaatsgevonden. Er is echter geen gedetailleerd plan voor toekomstige participatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de Omgevingswet duurzame maatschappelijke ontwikkeling bevordert.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen bedragen €2.200.000 tot 2021, met dekking uit de reguliere begroting en reserves. Er is geen gedetailleerde financiële planning voor de periode 2022-2029, en ICT-kosten zijn nog niet inzichtelijk. De dekking voor 2020 en 2021 kan deels uit de algemene reserve komen, afhankelijk van toekomstige begrotingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Programmaplan Implementatie Fysieke leefomgeving Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) Bestuursakkoord 2018-2022 Omgevingsvisie Kaderbrief Begrotingswijziging Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht: