18-10-2018 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 4 Ingekomen stukken
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 6 Vraagrecht raadsleden en inwoners
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Roald Leemrijse
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
E.a. Moltmaker -thijssen
E.a. Moltmaker -thijssen
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Roald Leemrijse
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Roald Leemrijse
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Agendapunt 7 Toelating raadslid R. Klok en toelating plv. raadslid F. van Kemenade
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
G.g.j. De Korte
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 8 Benoeming R. Klok als lid Rekenkamercommissie
Nieuwe Benoeming en Zonneparken: Assen Maakt Belangrijke Besluiten
In de raadsvergadering van 18 oktober 2018 heeft de gemeenteraad van Assen unaniem besloten om de heer R. Klok (VVD) te benoemen als intern lid van de Rekenkamercommissie. Daarnaast werd er gedebatteerd over de toekomst van zonneparken in de regio.
Samenvatting
In de raadsvergadering van 18 oktober 2018 heeft de gemeente Assen besloten om de heer R. Klok (VVD) te benoemen als intern lid van de Rekenkamercommissie (RKC) voor de raadsperiode 2018-2022. Deze benoeming is ter vervanging van de heer René Wilms, die zijn functie als raadslid en lid van de RKC heeft neergelegd. De RKC van Assen bestaat uit vijf leden, waarvan twee interne raadsleden en drie externe leden. De wijziging in de samenstelling van de RKC werd eerder op 14 juni 2018 door de raad goedgekeurd. De benoeming van de heer Klok is voorgesteld door de collegepartijen, conform de verordening die voorschrijft dat zowel de collegepartijen als de niet-collegefracties kandidaten mogen voordragen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming lid Rekenkamercommissie". Het voorstel betreft de benoeming van de heer R. Klok (VVD) als intern lid van de Rekenkamercommissie (RKC) van de gemeente Assen voor de raadsperiode 2018-2022. Deze benoeming is noodzakelijk vanwege het vertrek van de heer René Wilms, die eerder deze functie bekleedde. De RKC bestaat uit vijf leden, waarvan twee interne raadsleden en drie externe leden. De collegepartijen hebben de mogelijkheid gehad om een kandidaat voor te dragen, en zij hebben de heer R. Klok voorgesteld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak van de benoeming, de procedure en de voorgestelde kandidaat beschrijft. Het bevat alle relevante informatie over de samenstelling van de RKC en de reden voor de vacature.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en een besluit te nemen over de benoeming van de heer R. Klok als intern lid van de RKC.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de voorgestelde kandidaat door de collegepartijen. De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met deze voordracht.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, aangezien het een benoeming betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de benoeming van de heer R. Klok als intern lid van de RKC.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne benoeming betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om een personele benoeming binnen een commissie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt geen financiële gevolgen, wat logisch is gezien de aard van de benoeming. Eventuele kosten zouden binnen de reguliere budgetten voor de RKC vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Benoeming R. Klok VVD Interne leden Externe leden Verordening Collegepartijen Vacature Raadsperiode 2018-2022Verfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 10 Zonneparken in Assen
Zonneparken in Assen: Raad kiest voor zorgvuldigheid boven snelheid
De gemeenteraad van Assen heeft besloten om de locatie Ree voorlopig van de lijst met potentiële zonnepark locaties te schrappen. Dit besluit kwam na een intens debat waarin de noodzaak van zorgvuldige communicatie en participatie met de lokale bevolking centraal stond.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel besproken om een beleidskader voor zonneparken vast te stellen, met als doel om in 2020 14% van de energie duurzaam op te wekken. Het voorstel omvatte onder andere het vaststellen van 11 pilotlocaties voor zonneparken. Echter, de locatie Ree stuitte op weerstand van de lokale bevolking, wat leidde tot een besluit om deze locatie voorlopig van de lijst te halen.Michiel van Beek van Solar Century sprak tijdens de vergadering zijn teleurstelling uit over het feit dat hun initiatief voor een zonnepark in Zijleveen niet verder werd overwogen. "Ons plan is nooit inhoudelijk getoetst," aldus Van Beek. Hij benadrukte dat zijn bedrijf altijd samenwerkt met lokale partijen en dat participatie een belangrijk onderdeel van hun aanpak is.
De wethouder erkende dat het participatieproces bij de locatie Ree niet optimaal was verlopen. "Het is nu niet het moment om landbouwgronden in te zetten voor zonneparken," verklaarde de wethouder. Ze gaf aan dat Ree voorlopig van de lijst wordt gehaald, maar dat de locatie in de toekomst mogelijk opnieuw overwogen kan worden, mits er een goed participatieproces plaatsvindt.
De gemeenteraad stemde in met het amendement om de locatie Ree van de kaart te verwijderen. Daarnaast werd een amendement aangenomen dat de verklaring van geen bedenkingen voor buitenplanse afwijkingen bij aanvragen voor omgevingsvergunningen voor zonneparken schrapt. Dit betekent dat de gemeenteraad zelf per locatie de afweging wil maken, wat kan leiden tot langere procedures.
De discussie over zonneparken in Assen toont de complexiteit van de energietransitie, waarbij snelheid en zorgvuldigheid soms met elkaar in conflict komen. De gemeenteraad heeft gekozen voor een aanpak die participatie en lokaal draagvlak vooropstelt, terwijl de ambitie om in 2020 14% duurzame energie op te wekken, overeind blijft.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Assen richt zich op het vaststellen van een beleidskader voor zonneparken met als doel om in 2020 14% van de energie duurzaam op te wekken. Het voorstel omvat het vaststellen van 11 pilotlocaties voor zonneparken en het erkennen van de Energiepotentiekaart 2018 en de ruimtelijke verkenning van Strootman Landschapsarchitecten. Grootschalige zonneparken krijgen een omgevingsvergunning voor 20 jaar, met een evaluatie na 15 jaar. Er is een Verklaring Van Geen Bedenkingen nodig voor afwijkingen van het bestemmingsplan. Participatie en maatschappelijk draagvlak zijn cruciaal, en er is een klankbordgroep opgericht om mee te denken over het beleidskader. Communicatie met inwoners en belanghebbenden is essentieel om draagvlak te creëren. Het beleidskader benadrukt lokaal opwekken voor lokaal gebruik en financiële voordelen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft de titel "Zonneparken, wijziging dictum Raadsvoorstel". Het betreft een wijziging van een raadsvoorstel over zonneparken in Assen. Het amendement stelt voor om een specifieke passage te schrappen die een verklaring van geen bedenkingen betreft voor buitenplanse afwijkingen bij aanvragen voor omgevingsvergunningen voor zonneparken. Het benadrukt het belang van de betrokkenheid van de Raad bij besluitvorming over alternatieve energieprojecten en stelt dat de Raad direct moet optreden om een evenwicht te bewaren tussen energiewinning en burgerbelangen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is duidelijk in zijn doelstelling om de betrokkenheid van de Raad te vergroten. Het biedt echter geen gedetailleerde alternatieven of aanvullende richtlijnen voor hoe de Raad deze betrokkenheid concreet kan vormgeven.
Rol van de Raad:
De Raad heeft de rol om kaders te stellen en te controleren of deze juist worden toegepast. Het amendement benadrukt dat de Raad direct betrokken moet zijn bij besluitvorming over zonneparken.
Politieke keuzes:
De Raad moet kiezen tussen het behouden van een generieke bepaling voor verklaringen van geen bedenkingen of het schrappen daarvan om meer directe controle te behouden.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek in wat het wil schrappen, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het biedt geen alternatieve aanpak.
Besluit van de Raad:
De Raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en de voorgestelde tekst schrappen, of de oorspronkelijke tekst behouden.
Participatie:
Het amendement erkent de betrokkenheid van burgers bij energieprojecten, maar biedt geen specifieke participatieplannen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het amendement betrekking heeft op zonneparken, een vorm van alternatieve energie.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het richt zich op de procedurele aspecten van besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zonneparken Omgevingsvergunning Alternatieve energie Betrokkenheid burgers Energiewinning Verklaring van geen bedenkingen Wijziging dictum Bewaking belangen Projecten AmendementVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Beleidskader Zonneparken in Assen, ambitie 2020
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Beleidskader Zonneparken in Assen, ambitie 2020". Het richt zich op het vaststellen van een beleidskader voor de ontwikkeling van zonneparken in Assen, inclusief een kaart met 11 pilotlocaties. Het voorstel omvat ook het kennisnemen van de Energiepotentiekaart 2018 en de ruimtelijke verkenning van de energietransitie in Assen. Het beleidskader stelt dat omgevingsvergunningen voor zonneparken voor 20 jaar worden verleend en dat een Verklaring Van Geen Bedenkingen wordt afgegeven voor buitenplanse afwijkingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een beleidskader, kaarten, en relevante studies die de basis vormen voor de besluitvorming. Er is aandacht voor participatie en communicatie, hoewel de financiële dekking van de projecten niet gedetailleerd wordt besproken.
Rol van de Raad:
De raad moet het beleidskader vaststellen, kennisnemen van de bijbehorende documenten, en besluiten over de afgifte van een Verklaring Van Geen Bedenkingen voor buitenplanse afwijkingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen duurzame energieopwekking en landschappelijke impact, de mate van participatie van inwoners, en de snelheid van de procedure voor omgevingsvergunningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden kader, maar mist meetbare criteria voor succes en een gedetailleerd actieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële aspecten zijn onderbelicht.
Besluit van de Raad:
De raad moet het beleidskader vaststellen, kennisnemen van de bijlagen, en besluiten over de afgifte van een Verklaring Van Geen Bedenkingen.
Participatie:
Participatie is een belangrijk onderdeel van het voorstel. Er is een klankbordgroep opgericht en er zijn informatieavonden georganiseerd om draagvlak te creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, gezien de focus op zonne-energie en de doelstellingen voor energiebesparing en klimaatneutraliteit.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat subsidies zoals de SDE+ nodig zijn voor de realisatie van zonneparken, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse of dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zonneparken Duurzame energie Energiepotentiekaart Ruimtelijke verkenning Omgevingsvergunning Maatschappelijk draagvlak Participatie Energieopwekking Beleidskader KlankbordgroepVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Beleidskader Zonneparken in Assen, ambitie 2020
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van een beleidskader voor de ontwikkeling van zonneparken in Assen, met als doel de duurzame energieopwekking te bevorderen. Het beleidskader omvat een kaart met 10 pilotlocaties en benadrukt de noodzaak van maatschappelijk draagvlak en participatie. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de Energiepotentiekaart 2018 en de Ruimtelijke verkenning energietransitie Assen. Voor grootschalige zonneparken wordt een omgevingsvergunning voor 20 jaar voorgesteld, met een Verklaring Van Geen Bedenkingen voor buitenplanse afwijkingen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke doelen, een overzicht van de benodigde stappen en de betrokken partijen. Er zijn echter enkele details die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals specifieke financiële implicaties en concrete participatieplannen.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van het beleidskader en het afgeven van een Verklaring Van Geen Bedenkingen. De raad moet ook kennisnemen van de relevante documenten en besluiten over de omgevingsvergunningen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de balans tussen duurzame energieopwekking en landschappelijke impact. Er moet ook worden gekozen hoe participatie en maatschappelijk draagvlak worden gewaarborgd.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART. De doelen zijn specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid kunnen beter worden uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking en participatieprocessen kunnen specifieker.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten het beleidskader vast te stellen, kennis te nemen van de relevante kaarten en verkenningen, en de omgevingsvergunningen en Verklaring Van Geen Bedenkingen goed te keuren.
Participatie
Het voorstel benadrukt het belang van participatie en maatschappelijk draagvlak. Er zijn klankbordgroepen en informatieavonden georganiseerd, maar verdere details over participatieprocessen kunnen worden verbeterd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met de nadruk op het verhogen van het aandeel duurzame energie in Assen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt dat subsidies zoals de SDE+ nodig zijn voor de realisatie van zonneparken, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking. Dit aspect kan verder worden uitgewerkt om de financiële haalbaarheid te waarborgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zonneparken Duurzame energie Energiepotentiekaart Ruimtelijke verkenning Grootschalige opwekking Maatschappelijk draagvlak Participatie Omgevingsvergunning Energieopwekking BeleidskaderVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Amendement: Zonneparken, locatie Rhee, wijziging locatiekaart". Het amendement stelt voor om locatie nummer 5, "locatie Rhee", van de kaart met pilotlocaties voor zonneparken in Assen te verwijderen. Dit besluit is gebaseerd op het feit dat locatie Rhee een agrarisch gebied is en dat er onvoldoende inspraak en samenwerking met de inwoners van Rhee is geweest. Het amendement benadrukt dat toekomstige discussies over deze locatie moeten plaatsvinden met goede communicatie en inspraak van de betrokkenen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de redenen voor het verwijderen van locatie Rhee uiteenzet. Het benoemt zowel de beleidsmatige als de participatieve overwegingen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of locatie Rhee van de kaart met zonneparken wordt verwijderd. Dit is een beleidsmatige beslissing die invloed heeft op de ruimtelijke ordening en de energietransitie in de gemeente.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het bestaande beleidskader voor zonneparken, inclusief locatie Rhee, of het aanpassen van dit kader door locatie Rhee te verwijderen vanwege de genoemde overwegingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen voor toekomstige inspraakprocessen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afwezigheid van een plan voor toekomstige participatie kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met het amendement om locatie Rhee van de kaart te verwijderen.
Participatie:
Het voorstel erkent dat er een gebrek aan effectieve participatie en communicatie met de inwoners van Rhee is geweest. Het benadrukt de noodzaak van verbeterde inspraak en samenwerking in de toekomst.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel deel uitmaakt van een bredere strategie voor zonne-energie en de energietransitie in Assen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen directe financiële gevolgen of hoe eventuele kosten worden gedekt. Het richt zich voornamelijk op de locatiekeuze en participatieprocessen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zonneparken Locatie Rhee Agrarisch gebied Zonneladder Inspraak Samenwerking Mandaat Communicatie Belanghebbenden InitiatievenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Zonneparken in Assen". Het stelt voor om samenwerking met omliggende gemeenten, de regio, de provincie, het Rijk en mogelijk internationaal als speerpunt te benoemen in het beleidskader voor zonneparken in Assen. Dit komt voort uit de constatering dat het huidige beleidskader zich vooral richt op lokale initiatieven, terwijl samenwerking over gemeentegrenzen heen kan bijdragen aan het behalen van de doelstellingen voor duurzame energieopwekking. De motie vraagt het college om een plan van aanpak voor deze samenwerking uit te werken en hierover periodiek aan de Raad te rapporteren.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft wat er ontbreekt in het huidige beleidskader en wat er moet gebeuren om dit aan te vullen. Echter, specifieke details over hoe de samenwerking eruit zou moeten zien of welke partijen precies betrokken moeten worden, ontbreken.
Rol van de Raad:
De Raad speelt een toezichthoudende rol door het college de opdracht te geven een plan van aanpak te ontwikkelen en hierover te rapporteren. De Raad moet ook beslissen over de goedkeuring van deze motie.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is of de Raad de focus wil verleggen van een lokaal naar een meer regionaal en internationaal samenwerkingsmodel voor de ontwikkeling van zonneparken.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke meetbare resultaten of deadlines genoemd.
Besluit van de Raad:
De Raad moet beslissen of ze de motie aannemen en daarmee het college de opdracht geven om samenwerking als speerpunt te benoemen en een plan van aanpak te ontwikkelen.
Participatie:
De motie zelf zegt weinig over participatie van burgers of andere lokale belanghebbenden. Het richt zich vooral op institutionele samenwerking.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in deze motie, aangezien het gaat om de opwekking van alternatieve energie via zonneparken.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit zou een aandachtspunt moeten zijn in het plan van aanpak dat het college moet ontwikkelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zonneparken Samenwerking Beleidskader Alternatieve energie Pilotlocaties Gemeentegrenzen Doelstellingen Plan van aanpak Regio ProvincieVerfijning van de zoekopdracht:
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Dik - Stadspartij PLOP
A. Dik - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
Onbekende spreker
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
Hans Marskamp
Hans Marskamp
Hans Marskamp
Hans Marskamp
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Harriet Van Es - PvdA
Harriet Van Es - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Harriet Van Es - PvdA
Harriet Van Es - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
Remi Moes
Hans Marskamp
Hans Marskamp
Remi Moes
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
Remi Moes
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Dries Zwikker - Assen Centraal
Dries Zwikker - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Dries Zwikker - Assen Centraal
Dries Zwikker - Assen Centraal
M.O. Deen - CDA
M.O. Deen - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Dik - Stadspartij PLOP
A. Dik - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
G. Smith
G. Smith
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
G. Smith
G. Smith
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G. Smith
G. Smith
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G. Smith
G. Smith
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G. Smith
G. Smith
G. Smith
G. Smith
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
G. Smith
G. Smith
A. Smit - Wethouder
A. Smit - Wethouder
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
A. Smit - Wethouder
G. Smith
G. Smith
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
M.O. Deen - CDA
M.O. Deen - CDA
G. Smith
G. Smith
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
G. Smith
G. Smith
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
G. Smith
G. Smith
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
G. Smith
G. Smith
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
G. Smith
G. Smith
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
Remi Moes
G. Smith
G. Smith
Remi Moes
Remi Moes
G. Smith
G. Smith
G. Smith
G. Smith
Harriet Van Es - PvdA
Harriet Van Es - PvdA
G. Smith
G. Smith
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Harriet Van Es - PvdA
Harriet Van Es - PvdA
G. Smith
G. Smith
G. Smith
G. Smith
Harriet Van Es - PvdA
Harriet Van Es - PvdA
G. Smith
G. Smith
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
G. Smith
G. Smith
G. Smith
G. Smith
G. Smith
G. Smith
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
G. Smith
G. Smith
G. Smith
G. Smith
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
G. Smith
G. Smith
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
G. Smith
G. Smith
G. Smith
G. Smith
G. Smith
G. Smith
G. Smith
G. Smith
G. Smith
G. Smith
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
G.g.j. De Korte
G.g.j. De Korte
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
Hans Marskamp
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
Hans Marskamp
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Harriet Van Es - PvdA
Harriet Van Es - PvdA
Hans Marskamp
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
Hans Marskamp
Clemens Otto - Assen Centraal
Clemens Otto - Assen Centraal
Hans Marskamp
Hans Marskamp
Clemens Otto - Assen Centraal
Clemens Otto - Assen Centraal
Hans Marskamp
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Harriet Van Es - PvdA
Harriet Van Es - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Dries Zwikker - Assen Centraal
Dries Zwikker - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Dries Zwikker - Assen Centraal
Dries Zwikker - Assen Centraal
M.O. Deen - CDA
M.O. Deen - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Dik - Stadspartij PLOP
A. Dik - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
Bert Homan - VVD
A. Dik - Stadspartij PLOP
A. Dik - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
G. Smith
G. Smith
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
G. Smith
G. Smith
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
G. Smith
G. Smith
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
00:53:07 - 00:53:07 - 00:53:44 - 00:53:44 - 00:54:56 - 00:54:56 - 00:55:24 - 00:55:24 - 01:01:02 - 01:01:02 - 01:01:55 - 01:01:55 - 01:02:54 - 01:02:54 - 01:06:47 - 01:06:47 - 01:10:02 - 01:10:02 - 01:10:36 - 01:10:36 - 01:12:06 - 01:12:06 - 01:12:15 - 01:12:15 - 01:13:50 - 01:13:50 - 01:15:50 - 01:15:50 - 01:19:40 - 01:19:40 - 01:21:23 - 01:21:23 - 01:23:29 - 01:23:29 - 01:26:15 - 01:26:15 - 01:28:44 - 01:28:44 - 01:29:58 - 01:29:58 - 01:30:38 - 01:30:38 - 01:32:34 - 01:32:34 - 01:36:00 - 01:36:00 - 01:39:48 - 01:39:48 - 01:42:13 - 01:42:13 - 01:44:30 - 01:44:30 - 01:50:12 - 01:50:12 - 01:51:31 - 01:51:31 - 01:52:18 - 01:52:18 - 01:53:01 - 01:53:01 - 01:55:51 - 01:55:51 - 01:56:08 - 01:56:08 - 01:57:32 - 01:57:32 - 02:00:01 - 02:00:01 - 02:01:29 - 02:01:29 - 02:02:55 - 02:02:55 - 02:03:44 - 02:03:44 - 02:04:36 - 02:04:36 - 02:04:38 - 02:04:38 - 02:10:03 - 02:10:03 - 02:11:49 - 02:11:49 - 02:13:04 - 02:13:04 - 02:13:39 - 02:13:39 - 02:13:53 - 02:13:53 - 02:14:01 - 02:14:01 - 02:16:27 - 02:16:27 - 02:17:44 - 02:17:44 - 02:18:51 - 02:18:51 - 02:20:07 - 02:20:07 - 02:22:44 - 02:22:44 - 02:24:18 - 02:24:18 - 02:24:49 - 02:24:49 - 02:25:32 - 02:25:32 - 02:26:29 - 02:26:29 - 02:26:53 - 02:26:53 - 02:27:33 - 02:27:33 - 02:27:49 - 02:27:49 - 02:27:52 - 02:27:52 - 02:49:19 - 02:49:19 - 02:49:41 - 02:49:41
Bert Homan - VVD
00:53:47 - 00:53:47 - 00:54:54 - 00:54:54 - 00:54:57 - 00:54:57 - 01:06:49 - 01:06:49 - 01:23:59 - 01:23:59 - 01:52:19 - 01:52:19 - 01:56:10 - 01:56:10 - 01:56:44 - 01:56:44 - 02:01:30 - 02:01:30 - 02:02:56 - 02:02:56 - 02:03:46 - 02:03:46 - 02:04:37 - 02:04:37 - 02:04:40 - 02:04:40 - 02:17:46 - 02:17:46 - 02:26:30 - 02:26:30
G.g.j. De Korte -
01:03:28 - 01:03:28 - 01:07:48 - 01:07:48 - 01:10:05 - 01:10:05 - 01:10:49 - 01:10:49 - 01:12:14 - 01:12:14 - 01:12:42 - 01:12:42 - 01:14:10 - 01:14:10 - 01:30:00 - 01:30:00 - 01:44:32 - 01:44:32 - 01:45:42 - 01:45:42 - 01:46:54 - 01:46:54 - 01:50:14 - 01:50:14 - 01:51:30 - 01:51:30 - 02:14:09 - 02:14:09
G. Smith -
01:42:52 - 01:42:52 - 01:44:31 - 01:44:31 - 01:45:08 - 01:45:08 - 01:46:31 - 01:46:31 - 01:47:23 - 01:47:23 - 01:47:37 - 01:47:37 - 01:51:00 - 01:51:00 - 01:51:52 - 01:51:52 - 01:52:59 - 01:52:59 - 01:53:07 - 01:53:07 - 01:55:53 - 01:55:53 - 01:56:34 - 01:56:34 - 01:57:18 - 01:57:18 - 01:58:11 - 01:58:11 - 01:58:57 - 01:58:57 - 01:59:14 - 01:59:14 - 02:00:00 - 02:00:00 - 02:00:31 - 02:00:31 - 02:00:33 - 02:00:33 - 02:01:14 - 02:01:14 - 02:01:37 - 02:01:37 - 02:01:46 - 02:01:46 - 02:01:53 - 02:01:53 - 02:03:13 - 02:03:13 - 02:03:20 - 02:03:20 - 02:04:10 - 02:04:10 - 02:05:27 - 02:05:27 - 02:05:50 - 02:05:50 - 02:06:22 - 02:06:22 - 02:06:43 - 02:06:43 - 02:06:47 - 02:06:47 - 02:27:13 - 02:27:13 - 02:27:41 - 02:27:41 - 02:27:50 - 02:27:50
Agendapunt 11 Financiën en kaderstelling sociaal domein
"Raad verdeeld over transformatieakkoord sociaal domein"**
In een intens debat over het raadsvoorstel Sociaal Domein, ingediend door Henk Santing, bleek de gemeenteraad van Assen sterk verdeeld. Het voorstel, dat zich richt op het 'Transformatieakkoord' voor jeugdhulp en lokale sociale ondersteuning, stuitte op zowel lof als kritiek.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 17 oktober 2018 werd het voorstel om de tekorten in het sociaal domein aan te pakken, uitvoerig besproken. De VVD, bij monde van de heer Raschker, benadrukte de noodzaak van bijsturing. "Goede zorg en ondersteuning moeten we blijven bieden aan de inwoners die dat recht nodig hebben," stelde Raschker. Hij uitte echter zorgen over de financiële onderbouwing van het voorstel, dat volgens hem onvoldoende antwoord biedt op de gestelde vragen.D66, vertegenwoordigd door mevrouw Kleve, uitte haar zorgen over de wachttijden in de zorg. "Wachttijden leiden tot uitgestelde zorg en daarmee veelal tot hogere kosten," aldus Kleve. Ze pleitte voor overleg met alle zorgaanbieders, niet alleen de grote vijf, om gezamenlijk naar oplossingen te zoeken.
De ChristenUnie, vertegenwoordigd door de heer Wienen, benadrukte het belang van preventie en riep op tot een gezamenlijke lobby richting Den Haag voor extra financiële steun. "Als we een sociale stad willen blijven, moeten we blijven investeren in preventie," aldus Wienen.
De SP, bij monde van mevrouw Drenthe, was kritisch en vond het voorstel haaks staan op het bestuursakkoord 'Samen duurzaam verder'. "Het blijft een stuk waarin een grondige analyse van de tekorten ontbreekt," stelde Drenthe. Ze pleitte voor een fundamentele heroverweging van de zorgorganisatie in Assen.
GroenLinks, vertegenwoordigd door mevrouw Koster, deelde de zorgen over de financiële tekorten en miste een duidelijke visie in het voorstel. "Hoe kunnen we de vraag daadwerkelijk tegengaan?" vroeg Koster zich af.
De PvdA, bij monde van mevrouw Voseman, sloot zich aan bij de kritiek en benadrukte de noodzaak van een duidelijke visie op de transformatie. "Investeren in preventie zal kosten gaan besparen," aldus Voseman.
Wethouder Vlieg verdedigde het voorstel door te wijzen op de noodzaak van de maatregelen om de tekorten terug te dringen. Ze benadrukte dat er volop wordt ingezet op preventie en dat er gesprekken plaatsvinden met zorgaanbieders om de zorg efficiënter te maken.
Bij de stemming bleek de raad verdeeld. De fracties van Stadspartij Plop, GroenLinks, ChristenUnie en VVD stemden voor, terwijl CDA, 50Plus, PvdA, SP en D66 tegenstemden. Hierdoor staken de stemmen en zal het voorstel opnieuw in stemming worden gebracht tijdens de begrotingsvergadering.
Samenvatting
Het raadsvoorstel Sociaal Domein van 17 oktober 2018, ingediend door Henk Santing, behandelt het 'Transformatieakkoord'. Er zijn twee transformatieakkoorden in ontwikkeling. Het eerste betreft de Jeugdhulpregio Drenthe, waar gesprekken zijn gestart met vijf grote jeugdhulpaanbieders: Accare, Ambiq, Cosis, GGZ-Drenthe en Yorneo. Er zijn nog geen resultaten van deze gesprekken. Het tweede akkoord betreft een lokaal transformatieakkoord in Noord en Midden Drenthe, gericht op het versterken van de verbinding tussen medische en sociale ondersteuning. Het doel is om gezinnen en volwassenen snel te normaliseren en lichte ondersteuning te bieden. Dit akkoord zal afspraken bevatten over de bijdragen en rollen van aanbieders, gemeenten en maatschappelijke partijen. Dit proces staat op het punt van beginnen.
-
GEWIJZIGD Tekorten sociaal domein - brief aan de raad inzake aanpassingen raadsvoorstel.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Aanpassingen raadsvoorstel om de tekorten in het sociaal domein terug te dringen". Het document informeert de gemeenteraad van Assen over de wijzigingen in het oorspronkelijke raadsvoorstel, met als doel de financiële tekorten in het sociaal domein te verminderen. De aanpassingen zijn gebaseerd op feedback van de raadsvergadering van 27 september. Het voorstel onderscheidt maatregelen op korte termijn (2019) en lange termijn (vanaf 2020), en bespreekt de mogelijkheid van wachttijden als laatste redmiddel. Het doel is om de kwaliteit van de dienstverlening te behouden en de lobby voor een groter landelijk budget te intensiveren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt redelijk volledig, aangezien het zowel korte- als langetermijnmaatregelen bespreekt en de financiële impact van specifieke acties, zoals het niet uitkeren van de prijsindexering, kwantificeert. Echter, details over specifieke maatregelen en hun implementatie ontbreken.
Rol van de raad:
De raad moet de voorgestelde maatregelen beoordelen en goedkeuren om de tekorten in het sociaal domein aan te pakken. Ze spelen een cruciale rol in het besluitvormingsproces en het vaststellen van prioriteiten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen kostenbesparing en het behoud van kwaliteit in het sociaal domein. Ze moeten ook overwegen of het invoeren van wachttijden acceptabel is en hoe sterk ze willen lobbyen voor een groter landelijk budget.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat meetbare doelen zoals de besparing van €900.000, maar mist specifieke details over hoe andere maatregelen worden uitgevoerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van sommige maatregelen is onzeker.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde maatregelen en eventuele aanvullende richtlijnen geven voor de uitvoering en monitoring van deze maatregelen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden, wat een gemis kan zijn in het creëren van draagvlak voor de maatregelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële duurzaamheid binnen het sociaal domein.
Financiële gevolgen:
Het voorstel schat een besparing van €900.000 door het niet uitkeren van de prijsindexering. Het totale effect van de maatregelen wordt geschat op 1 à 2 miljoen euro. Er wordt geen specifieke dekking voor de resterende tekorten genoemd, behalve de hoop op een verruiming van het landelijk budget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociaal domein Tekorten Maatregelen Aanpassingen Aanbesteding Wachttijden Preventie Ondersteuning Rijksbijdrage PrijsindexeringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociaal domein Tekorten Maatregelen Jeugdzorg Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) Preventie Transformatie Rijksbudget Zorgaanbieders ParticipatiewetVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Transformatieakkoord" binnen het sociaal domein, specifiek gericht op de jeugdhulp en WMO in de regio Drenthe. Het akkoord is bedoeld om de samenwerking tussen gemeenten en zorgaanbieders te verbeteren, met als doel de integratie van medische en sociale ondersteuning te versterken. Dit moet leiden tot een snellere normalisatie van situaties voor gezinnen en volwassenen, met zo licht mogelijke ondersteuning. Het akkoord zal afspraken bevatten over de rollen en bijdragen van betrokken partijen, waaronder gemeenten, zorgaanbieders en maatschappelijke organisaties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt in een vroeg stadium te verkeren, aangezien er nog geen concrete resultaten of gedetailleerde afspraken zijn. De volledigheid is daarom beperkt, maar het biedt wel een duidelijk kader voor de beoogde samenwerking.
Rol van de raad:
De raad heeft een toezichthoudende en besluitvormende rol. Zij moeten het akkoord goedkeuren en mogelijk sturen op de inhoudelijke invulling ervan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid en de prioriteiten binnen het transformatieproces. Er moeten keuzes worden gemaakt over de verdeling van middelen en de focus op preventie versus curatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is nog niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het zich in een beginfase bevindt. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen gepresenteerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het transformatieproces willen ondersteunen en welke voorwaarden zij hieraan willen verbinden.
Participatie:
Het voorstel impliceert samenwerking met diverse maatschappelijke partijen, maar er is geen specifieke informatie over burgerparticipatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen expliciet onderwerp binnen dit voorstel, hoewel het streven naar lichte ondersteuning en normalisatie indirect bijdraagt aan duurzame zorgoplossingen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Dit zal waarschijnlijk afhangen van de uitkomsten van de transformatiegesprekken en de uiteindelijke afspraken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Transformatieakkoord Jeugdhulpregio Drenthe Jeugdhulp WMO Transformatietraject Medisch en sociaal aspect Ondersteuning Gezinnen en volwassenen Afspraken Aanbieders en gemeentenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Instemmen met de voorgestelde maatregelen in het sociaal domein om de verwachte tekorten in het sociaal domein zo veel mogelijk te beperken." Het richt zich op het aanpakken van de financiële tekorten in het sociaal domein door middel van diverse maatregelen. Deze maatregelen omvatten het optimaliseren van de effectiviteit van de uitvoering, het inzetten op preventie, en het aanpassen van de toegang tot en het aanbod van zorg. Het doel is om de uitgaven binnen de beschikbare middelen te houden zonder de kwaliteit van zorg voor de meest kwetsbare inwoners aan te tasten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het identificeren van de problemen en het voorstellen van maatregelen. Het biedt echter geen gedetailleerde uitwerking van hoe deze maatregelen precies zullen worden geïmplementeerd en geëvalueerd.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde maatregelen en zal betrokken worden bij de verdere uitwerking en evaluatie van deze maatregelen. De raad heeft ook een toezichthoudende rol in het monitoren van de voortgang en de effecten van de maatregelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen kostenbesparing en het behoud van de kwaliteit van zorg. Er moeten keuzes worden gemaakt over welke maatregelen prioriteit krijgen en hoe de beschikbare middelen het best kunnen worden ingezet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete doelen of tijdlijnen bevat voor de implementatie van de maatregelen. Er zijn geen duidelijke meetbare criteria om het succes van de maatregelen te evalueren.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde maatregelen om de tekorten in het sociaal domein te beperken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat adviesraden vroegtijdig zijn betrokken en dat hun feedback positief was. Er is een intentie om maatschappelijke partners te betrekken bij de verdere uitwerking van de maatregelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële duurzaamheid binnen het sociaal domein.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent een verwacht tekort van €5,2 miljoen voor 2018, waarvan een deel kan worden gedekt door de reserve sociaal deelfonds en de algemene reserve. Er is echter een blijvend tekort, en de financiële consequenties van toekomstige decentralisaties zijn nog onbekend. Het voorstel bevat maatregelen om de uitgaven te beperken, maar erkent dat deze niet voldoende zullen zijn om het tekort volledig te elimineren.
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Annelies Kleve
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Wienen
Annelies Kleve
Bert Wienen
Annelies Kleve
Bert Wienen
Annelies Kleve
M.L.J. Out - Burgemeester
Annelies Kleve
Bert Wienen
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Bert Wienen
Jannie Drenthe - SP
Bert Wienen
Jannie Drenthe - SP
Bert Wienen
Jannie Drenthe - SP
Jannie Drenthe - SP
Bert Wienen
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Wienen
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Wienen
Jannie Drenthe - SP
Bert Wienen
Jannie Drenthe - SP
Bert Wienen
Jannie Drenthe - SP
Bert Wienen
Jannie Drenthe - SP
Bert Wienen
Jannie Drenthe - SP
Jannie Drenthe - SP
Bert Wienen
Jannie Drenthe - SP
Bert Wienen
Jannie Drenthe - SP
Bert Wienen
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
S. Koster
M.L.J. Out - Burgemeester
S. Koster
M.L.J. Out - Burgemeester
C.h.w.j. Vorselman-derksen
Bert Wienen
C.h.w.j. Vorselman-derksen
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
C.h.w.j. Vorselman-derksen
Henk Santing - Stadspartij PLOP
C.h.w.j. Vorselman-derksen
Henk Santing - Stadspartij PLOP
C.h.w.j. Vorselman-derksen
Henk Santing - Stadspartij PLOP
C.h.w.j. Vorselman-derksen
M.L.J. Out - Burgemeester
C.h.w.j. Vorselman-derksen
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
S. Koster
Henk Santing - Stadspartij PLOP
S. Koster
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Anna Hendrikse
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
H.a. Vlieg-kempe
Henk Santing - Stadspartij PLOP
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
Annelies Kleve
M.L.J. Out - Burgemeester
Annelies Kleve
Annelies Kleve
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
S. Koster
M.L.J. Out - Burgemeester
C.h.w.j. Vorselman-derksen
M.L.J. Out - Burgemeester
Anna Hendrikse
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
Annelies Kleve
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
C.h.w.j. Vorselman-derksen
M.L.J. Out - Burgemeester
C.h.w.j. Vorselman-derksen
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
S. Koster
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
02:50:51 - 02:54:05 - 02:56:44 - 02:59:33 - 03:02:02 - 03:05:06 - 03:06:03 - 03:06:25 - 03:08:04 - 03:08:08 - 03:12:05 - 03:12:08 - 03:16:44 - 03:17:32 - 03:22:32 - 03:26:35 - 03:29:22 - 03:29:40 - 03:29:42 - 03:29:48 - 03:31:56 - 03:36:08 - 03:39:20 - 03:52:30 - 03:52:36 - 03:52:45 - 03:55:12 - 03:56:40 - 03:59:23 - 04:02:56 - 04:05:24 - 04:06:36 - 04:15:59 - 04:16:40 - 04:23:03 - 04:23:56 - 04:24:24 - 04:24:46 - 04:25:06 - 04:26:52
M. Rasker - Wethouder
Clemens Otto - Assen Centraal
Agendapunt 12 Werkplan Binnenstad
Assen zet koers naar bruisende binnenstad met nieuw werkplan
De gemeenteraad van Assen heeft een motie aangenomen die de weg vrijmaakt voor een ambitieuze herontwikkeling van de binnenstad. Met een budget van 6 miljoen euro van de gemeente en de provincie, richt het werkplan zich op bereikbaarheid, duurzame bevoorrading, evenementen, innovatie en vergroening. Een belangrijk speerpunt is het verlagen van huurprijzen om nieuwe ondernemers aan te trekken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 18 oktober 2018 werd het werkplan voor de binnenstad van Assen uitvoerig besproken. De Stadspartij Plop uitte zorgen over de financiële transparantie van het plan en de rol van vastgoedeigenaren. "Veel woorden, weinig daden," aldus de partij, die pleitte voor tijdelijke huurverlagingen om startende ondernemers te ondersteunen.De Partij van de Arbeid (PvdA) benadrukte het belang van samenwerking en vroeg zich af of de vele overlegvormen wel tot concrete resultaten zouden leiden. "Hoe wordt de binnenstad een krachtige motor?" vroeg de PvdA zich af, terwijl ze aandrongen op een verlaging van huurprijzen als speerpunt.
De SP en D66 sloten zich aan bij de oproep voor lagere huurprijzen. De SP benadrukte het belang van kleine ondernemers voor een levendige binnenstad en stelde voor om hen actief te betrekken bij de planvorming. D66 gebruikte wielertermen om hun punt te maken: "Zorg dat we vaart maken en de straatstenen eruit rijden."
Wethouder Leemreize reageerde op de zorgen door te benadrukken dat er al huurverlagingen plaatsvinden en dat de gemeente samen met Vaart in Assen werkt aan een aantrekkelijke binnenstad. "We willen vaart maken met concrete initiatieven," aldus de wethouder, die ook aangaf dat er al meer dan 80 initiatieven in de pijplijn zitten.
De motie om huurverlaging als speerpunt toe te voegen werd uiteindelijk aangenomen, ondanks dat sommige partijen, zoals het CDA, de motie overbodig vonden. "Het signaal is al duidelijk," aldus het CDA.
Met de aangenomen motie en het werkplan zet Assen een stap richting een vernieuwde en bruisende binnenstad, waar zowel ondernemers als bezoekers van kunnen profiteren. De komende maanden zullen uitwijzen hoe de plannen in de praktijk worden gebracht en welke impact ze zullen hebben op het stadscentrum.
Samenvatting
De gemeenteraad van Assen heeft op 18 oktober 2018 een motie besproken met betrekking tot het werkplan voor de binnenstad. De raad constateert dat maximale inzet van alle betrokkenen nodig is voor een positieve ontwikkeling van de binnenstad. Het werkplan omvat maatregelen op het gebied van bereikbaarheid, duurzame bevoorrading, venstertijden, evenementen, innovatie en vergroening. Er is 6 miljoen euro beschikbaar gesteld door de gemeente en de provincie voor vernieuwing, versterking en verfraaiing van de binnenstad. De motie roept op om naast deze doelen ook te focussen op het verlagen van huurprijzen door vastgoedeigenaren, zodat nieuwe ondernemers zich kunnen vestigen. Het college wordt opgedragen dit punt in alle relevante overleggen te agenderen en de gemeenteraad te informeren over de resultaten. De motie is ondertekend door meerdere partijen en aangenomen.
-
Analyse van het document
Analyse van de Motie bij Werkplan Binnenstad
Titel en Samenvatting:
De motie is getiteld "Motie bij werkplan Binnenstad" en werd ingediend tijdens de vergadering van de gemeenteraad van Assen op 18 oktober 2018. De motie benadrukt de noodzaak van maximale inzet van alle stakeholders om de binnenstad van Assen te verbeteren. Het werkplan omvat maatregelen op het gebied van bereikbaarheid, duurzame bevoorrading, venstertijden, evenementen, innovatie en vergroening. De motie roept op tot het verlagen van huurprijzen door vastgoedeigenaren als extra speerpunt, naast de bestaande doelen van Vernieuwen, Versterken en Verkleuren. Het college wordt opgedragen om dit speerpunt in alle relevante overleggen te agenderen en de gemeenteraad te informeren over de resultaten.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de doelen en acties beschrijft die het college moet ondernemen. Echter, het biedt weinig details over hoe de huurverlaging precies gerealiseerd moet worden.
Rol van de Raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college op te dragen specifieke acties te ondernemen en door geïnformeerd te worden over de voortgang en resultaten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het verlagen van huurprijzen een haalbaar en wenselijk speerpunt is en of dit prioriteit moet krijgen naast de andere doelen van het werkplan.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat voor het verlagen van huurprijzen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van huurverlaging kan een punt van discussie zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of de motie wordt aangenomen, verworpen of ingetrokken. De motie is ondertekend door meerdere partijen, wat suggereert dat er brede steun is.
Participatie:
De motie impliceert participatie van vastgoedeigenaren en andere stakeholders, maar geeft geen gedetailleerde informatie over hoe deze participatie vorm krijgt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de maatregelen voor duurzame bevoorrading en vergroening in het werkplan.
Financiële Gevolgen:
De motie zelf spreekt niet direct over financiële gevolgen van de huurverlaging, maar het werkplan heeft een budget van 6 miljoen euro, gedeeld door de gemeente en de provincie. Het is onduidelijk hoe de huurverlaging financieel wordt gedekt of gestimuleerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Binnenstad Kwaliteitsimpuls Vastgoedeigenaren Huren Vernieuwen Versterken Verkleuren Stakeholders Maatregelen Financiële inzetVerfijning van de zoekopdracht:
-
a) Binnenstad gezamenlijk werkplan en Binnenstadsorganisatie Vaart in Assen, raadsvoorstel.docx.pdf analyse
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Gezamenlijk werkplan Binnenstad en Binnenstadsorganisatie Vaart in Assen (ViA)." Het raadsvoorstel vraagt de raad om kennis te nemen van het gezamenlijke werkplan voor de binnenstad van Assen en om de voorgestelde middelen voor de ontwikkeling van de binnenstadsorganisatie ViA te betrekken bij de begrotingsbehandeling van 2019. Het doel is om de binnenstad economisch te versterken en aantrekkelijker te maken door middel van een strategisch en operationeel samenwerkingsverband tussen verschillende partners.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de doelen, de betrokken partijen, en de stappen die al zijn ondernomen. Er zijn echter weinig details over de specifieke acties en maatregelen die in het werkplan zijn opgenomen.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het werkplan en om de financiële middelen voor de binnenstadsorganisatie ViA te overwegen tijdens de begrotingsbehandeling van 2019. De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van de financiële middelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde middelen willen toewijzen aan de binnenstadsorganisatie ViA. Dit omvat keuzes over prioritering van economische ontwikkeling, leefbaarheid, en duurzaamheid in de binnenstad.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel bevat SMART-doelen zoals het verhogen van werkgelegenheid en het aantal bedrijven, en het verminderen van leegstand. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit van de acties kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het werkplan en om de voorgestelde middelen te betrekken bij de begrotingsbehandeling van 2019.
Participatie:
Het voorstel benadrukt samenwerking met diverse stakeholders, waaronder ondernemers, bewoners, en vastgoedeigenaren. Er is sprake van een co-creatief proces, maar specifieke participatieplannen worden niet gedetailleerd beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met plannen voor emissieloze bevoorrading van het kernwinkelgebied uiterlijk in 2025 en een groene herinrichting van de binnenstad.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt een gemeentelijke bijdrage van €3 miljoen en een provinciale subsidie van €3 miljoen voor het investeringsprogramma. Er wordt verwacht dat ViA andere geldstromen zal aanboren, maar specifieke dekkingsplannen worden niet gedetailleerd beschreven.
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Hetty Heeling-wichers
M.L.J. Out - Burgemeester
Hetty Heeling-wichers
Roald Leemrijse
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
Roald Leemrijse
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
Roald Leemrijse
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
Roald Leemrijse
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
Roald Leemrijse
Ronald Witteman - CDA
Roald Leemrijse
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Roald Leemrijse
M.L.J. Out - Burgemeester
S. Bakker
M.L.J. Out - Burgemeester
S. Bakker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
04:30:42 - 04:34:40 - 04:36:12 - 04:36:37 - 04:39:23 - 04:43:13 - 04:45:26 - 04:49:01 - 04:51:42 - 04:59:12 - 05:00:33 - 05:02:15 - 05:03:40 - 05:05:03 - 05:06:50 - 05:07:52 - 05:07:53 - 05:07:58 - 05:08:33 - 05:09:06 - 05:09:36 - 05:10:16 - 05:10:33 - 05:11:19 - 05:11:26 - 05:11:53
M. Rasker - Wethouder
Remi Moes -
Agendapunt 13 Aanpassing Gemeenschappelijke Regeling WPDA
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Werkplein Drentsche Aa." Het voorstel beoogt de gemeenschappelijke regeling Werkplein Drentsche Aa te wijzigen om de taken van de opgeheven gemeenschappelijke regeling Alescon te integreren. Dit is noodzakelijk voor de uitvoering van de Participatiewet door één organisatie. De wijziging omvat ook de registratie van de Participatie Verklaring voor inburgeringsplichtigen via het ISI DUO-portaal. De wijziging treedt in werking op 1 januari 2019, na goedkeuring door de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen en de context duidelijk beschrijft. Het bevat ook bijlagen met een overzicht van de wijzigingen en de gemeenschappelijke regeling.
Rol van de raad:
De raad moet toestemming verlenen voor de wijziging van de gemeenschappelijke regeling, zoals vereist door de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. De raad kan deze toestemming alleen onthouden als er strijd is met het recht of het algemeen belang.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het een technische wijziging betreft zonder beleidswijzigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke ingangsdatum van 1 januari 2019. Het is echter minder meetbaar en haalbaar, omdat het geen specifieke doelen of resultaten definieert. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om toestemming te verlenen voor de wijziging van de gemeenschappelijke regeling.
Participatie:
Het voorstel is mondeling voorgelegd aan de adviesraden sociaal domein, maar er is geen advies gevraagd of gegeven, omdat het een technische wijziging betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve en organisatorische wijzigingen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan impliceren dat er geen significante financiële impact wordt verwacht, of dat deze al binnen bestaande budgetten is opgenomen.
Agendapunt 14 Bestemmingsplan Schouwsloten Kloosterveen
-
a. Vaststellen bestemmingsplan Kloosterveen 2012, herziening schouwsloten, raadsvoorstel.docx.pdf analyse
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Bestemmingsplan Kloosterveen 2012, herziening Schouwsloten
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Herziening Schouwsloten van het Bestemmingsplan Kloosterveen 2012". Het doel is om de regeling voor schouwsloten op particuliere percelen te verbeteren, zodat toezicht en handhaving van het watersysteem adequaat kunnen plaatsvinden. Het herziene bestemmingsplan biedt duidelijkheid over het dwarsprofiel en de situering van de schouwsloten, wat essentieel is voor de regulering van het grondwaterpeil en de afvoer van regenwater. Het waterschap heeft zijn schouwbeleid gewijzigd, waardoor de gemeente de functie van de schouwsloten planologisch wil vastleggen om de instandhouding te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak, achtergrond en procedurele aspecten van de herziening duidelijk uiteenzet. Het bevat ook informatie over de financiële aspecten en de communicatie met betrokkenen.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan ongewijzigd vaststellen. Dit is een formele stap in de procedure van ruimtelijke ordening.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde herziening zonder wijzigingen. Dit kan politieke implicaties hebben voor de betrokkenheid van burgers en de prioritering van waterbeheer.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor toezicht en handhaving. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde maatregelen is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en afzien van een exploitatieplan.
Participatie:
Er is sprake geweest van participatie door middel van inloopbijeenkomsten en een inspraakperiode. Er is één zienswijze ingediend en na overleg ingetrokken, wat wijst op enige mate van betrokkenheid en communicatie met de inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het voorstel betrekking heeft op waterbeheer, wat cruciaal is voor een duurzame leefomgeving. Het plan draagt bij aan de regulering van het grondwaterpeil en de afvoer van regenwater.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien er geen exploitatieplan wordt vastgesteld. De kosten van de herziening worden gedekt uit het budget voor rioolbeheer en inventarisatie van schouwsloten in Kloosterveen.