28-11-2024 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 2 Vaststelling agenda
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 3 Lijst toezeggingen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 4 Ingekomen stukken
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 5 Vaststellen besluitenlijst
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 6 Vraagrecht raadsleden en inwoners
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Sjoerd Bakker - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Sjoerd Bakker - GroenLinks
A. Smit - Wethouder
Agendapunt 7 Toelating raadslid en plaatsvervangend raadslid
Nieuwe gezichten in de gemeenteraad van Assen: Bakker en Van Halen treden toe
Met de benoeming van S.J. Bakker als raadslid en G.J. van Halen als plaatsvervangend raadslid voor de PvdA-fractie, is de gemeenteraad van Assen weer compleet. De benoemingen volgen op het vertrek van C.H.W.J. Vorselman-Derksen en gaan in op 28 november 2024.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de toelating van de heer S.J. Bakker als raadslid en de heer G.J. van Halen als plaatsvervangend raadslid voor de PvdA-fractie in de gemeente Assen. Dit volgt op het ontslagverzoek van mevrouw C.H.W.J. Vorselman-Derksen. De benoemingen gaan in op 28 november 2024. De kandidaten hebben hun benoeming aanvaard en de benodigde documenten ingediend. De Commissie Geloofsbrieven onderzoekt de geloofsbrieven en rapporteert aan de raad, die vervolgens beslist over de toelating. Het besluit zorgt ervoor dat de gemeenteraad weer voltallig is. De communicatie over het besluit vindt plaats via de Berichten van de Brink en de gemeentelijke website. Dhr. Bakker krijgt stemrecht in alle vergaderingen, terwijl dhr. Van Halen alleen aan raadsactiviteiten en consulterende bijeenkomsten mag deelnemen zonder stemrecht.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Toelating raadslid en tijdelijk raadslid
Samenvatting: Het voorstel betreft de toelating van de heer S.J. Bakker als raadslid en de heer G.J. van Halen als plaatsvervangend raadslid voor de PvdA-fractie in de gemeenteraad van Assen. Dit volgt op het ontslag van mevrouw C.H.W.J. Vorselman-Derksen. De benoemingen zijn in overeenstemming met de Kieswet en het Reglement van Orde. De Commissie Geloofsbrieven onderzoekt de geloofsbrieven van de kandidaten. Het doel is om de gemeenteraad weer voltallig te maken. De financiële vergoedingen voor de nieuwe leden blijven gelijk aan die van hun voorgangers.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie over de benoemingsprocedure, de betrokken personen, en de financiële implicaties. Het biedt een duidelijke uitleg van de stappen die zijn genomen en de documenten die zijn overlegd.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de geloofsbrieven van de kandidaten te onderzoeken en een besluit te nemen over hun toelating als (plaatsvervangend) raadslid. Dit is een formele procedure die de integriteit en legitimiteit van de benoemingen waarborgt.
Politieke Keuzes
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele kwestie betreft die voortvloeit uit het ontslag van een raadslid en de daaropvolgende benoeming van opvolgers.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsequenties in het voorstel. De doelen en procedures zijn duidelijk omschreven en tijdig gepland.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de heer S.J. Bakker en de heer G.J. van Halen toe te laten als respectievelijk raadslid en plaatsvervangend raadslid voor de PvdA-fractie.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat het besluit wordt gecommuniceerd via de Berichten van de Brink en de gemeentelijke website. Er is geen verdere participatie van het publiek vereist, aangezien het een interne procedure betreft.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve en procedurele kwestie betreft zonder directe impact op milieubeleid of duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de vergoedingen voor de raadsleden, die gelijk blijven aan die van hun voorgangers. Er zijn geen extra kosten of wijzigingen in de dekking van deze vergoedingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
PvdA S.J. Bakker G.J. van Halen Vacature Benoeming Plaatsvervangend raadslid Geloofsbrieven Commissie Geloofsbrieven Kieswet VergoedingVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Jerke Setz - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 8 Benoeming lid vertrouwenscommissie
Bouwmeester benoemd in vertrouwenscommissie Assen
De gemeenteraad van Assen heeft unaniem ingestemd met de benoeming van W. Bouwmeester (PvdA) als nieuw lid van de vertrouwenscommissie. Deze commissie speelt een cruciale rol bij de klankbordgesprekken en (her)benoemingen van de burgemeester. De benoeming volgt op het vertrek van mevrouw Vorselman, waardoor er een vacature ontstond.
Samenvatting
De gemeenteraad van Assen heeft besloten om de heer W. Bouwmeester (PvdA) te benoemen als lid van de vertrouwenscommissie voor de resterende duur van de huidige bestuursperiode. Deze benoeming is noodzakelijk geworden door het vertrek van mevrouw Vorselman, waardoor er een vacature ontstond namens de PvdA. De vertrouwenscommissie speelt een rol bij klankbordgesprekken met de burgemeester en bij (her)benoemingen van de burgemeester. Elke fractie met minimaal één zetel in de raad mag een lid afvaardigen naar de commissie. Hoewel er nieuwe fracties zijn ontstaan na afsplitsingen, hebben deze geen zitting in de commissie, maar kunnen ze wel input leveren voor gesprekken met de burgemeester. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en na de benoeming zal de heer Bouwmeester toegang krijgen tot geheime stukken en worden ingelicht over zijn rol.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming lid Vertrouwenscommissie." Het voorstel betreft de benoeming van de heer W. Bouwmeester als lid van de vertrouwenscommissie van de gemeente Assen, namens de PvdA-fractie. Deze benoeming is noodzakelijk vanwege het vertrek van mevrouw Vorselman, waardoor een vacature is ontstaan. De vertrouwenscommissie speelt een rol bij klankbordgesprekken met de burgemeester en bij (her)benoemingen van de burgemeester. Het doel is om de commissie weer voltallig te maken, zodat alle fracties die in 2022 een zetel hebben behaald, vertegenwoordigd zijn.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de reden voor de benoeming, de procedure en de gevolgen beschrijft. Het bevat alle noodzakelijke informatie voor de raad om een besluit te nemen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en een besluit te nemen over de benoeming van de heer Bouwmeester als lid van de vertrouwenscommissie.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft de goedkeuring van de voorgestelde kandidaat, wat in lijn is met de bestaande verordening dat elke fractie met ten minste één zetel een lid mag afvaardigen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de heer W. Bouwmeester te benoemen als lid van de vertrouwenscommissie voor de resterende duur van de bestuursperiode.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers, aangezien het een interne aangelegenheid van de gemeenteraad betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een benoeming betreft zonder directe impact op duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties, zoals expliciet vermeld in het document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vertrouwenscommissie W. Bouwmeester PvdA Klankbordgesprek Burgemeester Fractie Zetel Vacature Afsplitsingen Geheime stukkenVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 9 VIC plan en Normenkader 2024
Assen stelt nieuw normenkader 2024 vast zonder tegenstemmen
De gemeenteraad van Assen heeft unaniem ingestemd met het nieuwe normenkader voor 2024. Dit kader is essentieel voor de controle van de jaarrekening en de uitvoering van de Verbijzonderde Interne Controle (VIC). Het normenkader is aangepast aan nieuwe wetgeving, waaronder de Omgevingswet.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het normenkader 2024 door de gemeenteraad van Assen. Dit normenkader is noodzakelijk voor de controle van de jaarrekening en de uitvoering van de Verbijzonderde Interne Controle (VIC). Het kader omvat relevante wettelijke kaders, gemeentelijke beleidsregels en verordeningen en is aangepast aan nieuwe wetgeving, waaronder de Omgevingswet. Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor de interne toetsing van de getrouwheid van informatieverstrekking en de rechtmatigheid van beheershandelingen, zoals vereist door de Gemeentewet. De raad heeft op 28 november 2024 ingestemd met de vaststelling van het normenkader.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Normenkader 2024 Rechtmatigheidsverantwoording Wet- en regelgeving Omgevingswet Accountant Verbijzonderde Interne Controle (VIC) Gemeentewet Kadernota Rechtmatigheid 2023 Interne toetsing InformatieverstrekkingVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 10 Algehele herziening Algemene Plaatselijke Verordening
Herziening APV Assen: Raad Debatteert over Daklozen en Veiligheid
De gemeenteraad van Assen heeft ingestemd met een algehele herziening van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), die sinds 2010 niet meer volledig was herzien. De nieuwe APV bevat belangrijke wijzigingen, waaronder bepalingen over ondermijning en aanpassingen in de regelgeving omtrent bomenkap. Het lachgasverbod wordt geschrapt vanwege nieuwe wetgeving.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 28 november 2024 werd het voorstel besproken. De herziening is gebaseerd op een uitgebreide analyse en vergelijking met het model van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Het doel is om een actuele en kwalitatief hoogwaardige verordening te hebben die duidelijkheid biedt en klachten voorkomt.Een van de meest besproken onderwerpen was het slaapverbod in de openbare ruimte, dat vooral daklozen raakt. De ChristenUnie diende een amendement in om dit artikel te schrappen. "Daklozen zijn vaak niet gebaat bij een slaapverbod," stelde de heer Zets van de ChristenUnie. "Het Leger des Heils waarschuwt dat een dergelijke maatregel daklozen juist meer opjaagt." Het amendement werd gesteund door bijna de gehele raad, met uitzondering van Stadspartij Plop.
Daarnaast diende GroenLinks een amendement in om een verbod op het plaatsen van obstakels op gids- en geleidelijnen toe te voegen. "Gids- en geleidelijnen zijn onmisbare hulpmiddelen voor mensen met een visuele beperking," benadrukte mevrouw Haan van GroenLinks. Dit amendement werd eveneens aangenomen.
De VVD kwam met twee amendementen: een verbod op vermommingen en een verbod op hulpmiddelen voor winkeldiefstal. "Een verbod op vermommingen kan bijdragen aan het veiligheidsgevoel in de stad," aldus de heer Hasslager van de VVD. Beide amendementen werden aangenomen, ondanks zorgen van onder andere de Partij van de Arbeid over mogelijke inbreuk op privacy en het risico van etnisch profileren.
De burgemeester benadrukte het belang van de APV als instrument voor orde, veiligheid en leefbaarheid. "Het is een gereedschapskist die we kunnen gebruiken om in te grijpen wanneer dat nodig is," aldus de burgemeester.
Met de vaststelling van de nieuwe APV zet Assen een stap richting een meer gereguleerde en veilige leefomgeving, waarbij de balans tussen vrijheid en veiligheid centraal staat.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een algehele herziening van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Assen. De huidige APV, die dateert van 2010, wordt ingetrokken en vervangen door een nieuwe versie die op 28 november 2024 door de raad wordt vastgesteld. De herziening is gebaseerd op een uitgebreide analyse waarbij de APV is vergeleken met het model van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en beoordeeld op actualiteit en volledigheid. Belangrijke wijzigingen betreffen onder andere nieuwe bepalingen over ondermijning, aanpassingen in de regelgeving omtrent bomenkap, en het schrappen van het lachgasverbod vanwege nieuwe wetgeving. Het doel van de herziening is om een actuele en kwalitatief hoogwaardige verordening te hebben die duidelijkheid biedt en klachten voorkomt. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en zal na vaststelling op de voorgeschreven wijze worden bekendgemaakt.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Herziening VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Modelverordeningen Omissies RIEC (Regionale Informatie- en Expertise Centra) Lachgasverbod Bomenkap Was-wordt-document Openbare plek als slaapplaatsVerfijning van de zoekopdracht:
-
1 - Amendement ChristenUnie, D66, CDA, PvdA, LdR, AssenCentraal, LvB, GL, SP - schrappen Artikel 2-54.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Schrappen van artikel 2:54 (Verbod gebruik openbare plaats als slaapplaats)
Samenvatting: Het amendement stelt voor om artikel 2:54 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Assen te schrappen. Dit artikel verbiedt het gebruik van openbare plaatsen als slaapplaats, wat vooral daklozen treft. De indieners wijzen erop dat de gemeente geen volledig beeld heeft van het aantal mensen dat buiten slaapt en dat de huidige APV al voldoende mogelijkheden biedt om hinderlijk gedrag aan te pakken. Ze pleiten voor een integrale aanpak van dakloosheid, gericht op hulp en preventie in plaats van strafmaatregelen. Het amendement is ondertekend door meerdere partijen en roept op tot een bredere aanpak van dakloosheid.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in zijn argumentatie en onderbouwing. Het benoemt de huidige situatie, de tekortkomingen in het beleid, en de noodzaak voor een integrale aanpak. Echter, het mist concrete stappen of een tijdlijn voor de voorgestelde bredere aanpak van dakloosheid.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te besluiten of artikel 2:54 geschrapt moet worden. Daarnaast moet de raad nadenken over de bredere aanpak van dakloosheid en hoe deze vormgegeven kan worden.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het handhaven van een verbod dat daklozen strafbaar stelt of het schrappen van dit verbod ten gunste van een meer humane en preventieve aanpak. Dit vraagt om een afweging tussen openbare orde en sociale zorg.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in wat het wil schrappen, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden plan voor de bredere aanpak van dakloosheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitwerking van alternatieve maatregelen blijft vaag.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of artikel 2:54 geschrapt wordt uit de APV en of ze instemmen met de noodzaak voor een bredere aanpak van dakloosheid.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van daklozen of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces, hoewel het wel steun van organisaties als het Leger des Heils en Valente benoemt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet direct een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel een integrale aanpak van dakloosheid op lange termijn kan bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het schrappen van artikel 2:54 zelf heeft waarschijnlijk geen directe kosten, maar de bredere aanpak van dakloosheid kan wel financiële implicaties hebben die nog uitgewerkt moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dakloosheid Artikel 2:54 Openbare ruimte Alternatieve maatregelen Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Preventie Adequate opvang Motie Tweede Kamer Hinderlijk gedrag Integrale aanpakVerfijning van de zoekopdracht:
-
1 - Amendement GL, PvdA, D66, LdR, Stadsp. PLOP, AC, LvB - gids- en geleidelijnen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Toevoegen artikel vrijhouden gids- en geleidelijnen aan APV Assen
Samenvatting: Het amendement van GroenLinks en PvdA stelt voor om een artikel toe te voegen aan de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Assen, dat het plaatsen van obstakels op gids- en geleidelijnen in de openbare ruimte verbiedt. Dit is bedoeld om de toegankelijkheid en veiligheid voor mensen met een visuele beperking te verbeteren. Het amendement komt voort uit eerdere vragen van de fracties over de afwezigheid van dergelijke regels in de APV en de toezegging van het College om deze bij een volgende actualisatie op te nemen. Het voorstel wordt in de raadsvergadering van 28 november 2024 behandeld.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijk de noodzaak en het doel van de toevoeging aan de APV beschrijft. Het verwijst naar eerdere communicatie met het College en de toezegging om de regels op te nemen. Echter, verdere details over de handhaving en eventuele uitzonderingen zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te bespreken en uiteindelijk te stemmen over de opname van het voorgestelde artikel in de APV. De raad moet beslissen of de voorgestelde wijziging bijdraagt aan de doelstellingen van inclusiviteit en veiligheid in de openbare ruimte.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij prioriteit geven aan de toegankelijkheid en veiligheid voor mensen met een visuele beperking door het amendement aan te nemen. Dit kan ook implicaties hebben voor de handhaving en de middelen die daarvoor nodig zijn.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het verbod op obstakels op gids- en geleidelijnen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor implementatie en handhaving, wat de haalbaarheid en tijdsgebondenheid beïnvloedt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere verduidelijking over handhavingsmechanismen zou nuttig zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het amendement aannemen en het voorgestelde artikel aan de APV toevoegen. Dit besluit zal bepalen of de regels voor gids- en geleidelijnen worden opgenomen en gehandhaafd.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden, zoals organisaties voor mensen met een visuele beperking. Betrokkenheid van deze groepen zou de relevantie en effectiviteit van het voorstel kunnen versterken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet direct een onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op toegankelijkheid en veiligheid in de openbare ruimte.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er kunnen kosten verbonden zijn aan de handhaving van het nieuwe artikel, maar deze worden niet gespecificeerd in het amendement. Het zou nuttig zijn om een inschatting van de kosten en mogelijke financieringsbronnen te geven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Gids- en geleidelijnen Inclusieve openbare ruimte Visuele beperking Handhaving Obstakels Openbare ruimte Veiligheid HerzieningVerfijning van de zoekopdracht:
-
1 - Amendement VVD, Assen Centraal, CDA, Stadsp. PLOP, LvB - APV Hulpmiddelen winkeldiefstal.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Toevoeging verbod op hulpmiddelen winkeldiefstal in APV". Het amendement stelt voor om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Assen te wijzigen door een verbod in te voeren op het bezit van hulpmiddelen die bedoeld zijn om winkeldiefstal te vergemakkelijken. Dit verbod is preventief van aard en stelt de politie en handhavers in staat om op te treden zonder dat er een daadwerkelijk strafbaar feit is gepleegd, tenzij kan worden aangetoond dat de hulpmiddelen voor legitieme doeleinden worden gebruikt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke constatering, overweging en besluitvorming. Er is echter weinig detail over de handhaving en de specifieke hulpmiddelen die onder het verbod vallen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen, te bespreken en te stemmen over de opname ervan in de APV. De raad moet beslissen of het voorgestelde verbod effectief en wenselijk is voor de gemeente.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij het belangrijk vinden om preventieve maatregelen tegen winkeldiefstal te ondersteunen en of zij geloven dat dit amendement effectief zal zijn. Er moet ook worden overwogen of de rechten van burgers voldoende worden beschermd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het verbod, maar mist tijdsgebonden elementen en specifieke criteria voor wat als een hulpmiddel voor winkeldiefstal wordt beschouwd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoerbaarheid en handhaving kunnen verder worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement aannemen en het verbod opnemen in de APV.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van totstandkoming van het amendement.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op criminaliteitspreventie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er kunnen echter impliciete kosten zijn voor handhaving en training van politie en handhavers.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hulpmiddelen Winkeldiefstal APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Verbod Preventief karakter Politie Handhavers CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) Elektrotechnicus VoorwerpenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement: Toevoeging verbod op vermommingen in APV
Samenvatting: Het amendement stelt voor om een verbod op vermommingen op te nemen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Assen. Dit verbod is bedoeld om preventief op te treden tegen strafbare feiten en het veiligheidsgevoel te vergroten. Het verbod geldt niet in situaties waarin vermommingen niet bedoeld zijn om de openbare orde te verstoren. Het amendement specificeert dat de politie of toezichthouders personen kunnen verplichten zich te onthullen. Het voorstel is zo geformuleerd dat het niet in strijd is met de Grondwet of hogere wetgeving.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de voorgestelde wijziging in de APV, de overwegingen voor het voorstel, en de uitzonderingen op het verbod. Echter, het mist specifieke details over de handhaving en de mogelijke gevolgen voor overtreders.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen, te bespreken en te stemmen over de opname van het verbod in de APV. De raad moet afwegen of het voorstel in lijn is met de lokale behoeften en waarden.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het verbod op vermommingen een effectieve en proportionele maatregel is om de openbare orde en veiligheid te bevorderen. Er moet ook worden overwogen hoe dit verbod zich verhoudt tot individuele vrijheden en rechten.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijziging in de APV. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten en de evaluatiecriteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de handhaving en uitzonderingen kunnen complex zijn in de praktijk.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen, verworpen of ingetrokken. Dit besluit bepaalt of het verbod op vermommingen wordt opgenomen in de APV.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in de besluitvorming. Dit kan een gemiste kans zijn om draagvlak te creëren.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op openbare orde en veiligheid.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er kunnen kosten verbonden zijn aan de handhaving van het verbod, maar deze worden niet gespecificeerd in het amendement.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vermommingen APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Veiligheidsgevoel Gezichtsbedekkende kleding Openbare orde Preventief Politieambtenaar Toezichthouder Anonimiteit WanordelijkhedenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Amendement ChristenUnie, D66, CDA, PvdA, LdR, AssenCentraal, LvB, GL, SP - schrappen Artikel 2-54.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Schrappen van artikel 2:54 (Verbod gebruik openbare plaats als slaapplaats)
Samenvatting: Het amendement stelt voor om artikel 2:54 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Assen te schrappen. Dit artikel verbiedt het gebruik van openbare plaatsen als slaapplaats, wat vooral daklozen treft. De indieners wijzen erop dat de gemeente geen volledig beeld heeft van het aantal mensen dat buiten slaapt en dat de huidige APV al voldoende middelen biedt om hinderlijk gedrag aan te pakken. Ze benadrukken dat het beleid gericht moet zijn op hulp in plaats van straf, en dat er een integrale aanpak van dakloosheid nodig is. Het amendement wordt gesteund door meerdere partijen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de context en de redenen voor het schrappen van artikel 2:54 duidelijk uiteenzet. Het verwijst naar bredere beleidsdoelen en externe adviezen, zoals die van de Tweede Kamer en maatschappelijke organisaties. Echter, het mist specifieke details over hoe de integrale aanpak van dakloosheid eruit zou moeten zien.
Rol van de raad bij het voorstel
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen en te beslissen of artikel 2:54 uit de APV geschrapt moet worden. De raad moet ook overwegen hoe dit besluit past binnen het bredere beleid ten aanzien van dakloosheid en openbare orde.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen tussen het handhaven van een verbod dat daklozen kan criminaliseren of het schrappen ervan ten gunste van een meer humane en integrale aanpak. Dit vraagt om een afweging tussen openbare orde en sociale zorg.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete stappen of tijdlijnen biedt voor de integrale aanpak van dakloosheid. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdsgebonden acties opgenomen.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet beslissen of artikel 2:54 uit de APV geschrapt wordt, zoals voorgesteld in het amendement.
Participatie
Het voorstel verwijst naar de betrokkenheid van maatschappelijke organisaties zoals het Leger des Heils, maar geeft geen gedetailleerde informatie over participatieprocessen of consultaties met daklozen zelf.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet direct een relevant onderwerp in dit voorstel, tenzij men het bekijkt vanuit de duurzaamheid van sociale structuren en de lange termijnoplossingen voor dakloosheid.
Financiële gevolgen
Het voorstel bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het richt zich meer op beleidsmatige en sociale aspecten dan op financiële implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dakloosheid Artikel 2:54 Openbare ruimte Alternatieve maatregelen APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Motie Tweede Kamer Preventie Adequate opvang Hinderlijk gedrag Integrale aanpakVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement GroenLinks en PvdA: Toevoegen artikel vrijhouden gids- en geleidelijnen aan APV Assen
Samenvatting: Het amendement van GroenLinks en PvdA stelt voor om een artikel toe te voegen aan de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Assen, dat het plaatsen van obstakels op gids- en geleidelijnen in de openbare ruimte verbiedt. Dit is bedoeld om de toegankelijkheid en veiligheid voor mensen met een visuele beperking te verbeteren. Het amendement komt voort uit eerdere vragen van de fracties over de afwezigheid van dergelijke regels in de APV en de toezegging van het College om deze bij een volgende actualisatie op te nemen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijk het probleem, de noodzaak en de voorgestelde oplossing beschrijft. Echter, het zou baat hebben bij meer details over de handhaving en eventuele uitzonderingen.
Rol van de Raad
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of het wordt aangenomen. Dit omvat het overwegen van de noodzaak, de impact op de gemeenschap en de uitvoerbaarheid van de voorgestelde wijziging.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of ze prioriteit geven aan toegankelijkheid en inclusiviteit voor mensen met een visuele beperking, en of ze bereid zijn om de handhaving van deze regels te ondersteunen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en relevant, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden kader. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de implementatie en handhaving zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, verworpen of ingetrokken.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden, zoals mensen met een visuele beperking, in de ontwikkeling van het amendement.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet direct een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel het verbeteren van toegankelijkheid kan bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er kunnen kosten verbonden zijn aan handhaving en eventuele aanpassingen in de infrastructuur.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Gids- en geleidelijnen Inclusieve openbare ruimte Visuele beperking Handhaving Obstakels Openbare ruimte Veiligheid HerzieningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Amendement VVD, Assen Centraal, CDA, Stadsp. PLOP, LvB - APV Hulpmiddelen winkeldiefstal.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement draagt de titel "Toevoeging verbod op hulpmiddelen winkeldiefstal in APV". Het stelt voor om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Assen te wijzigen door een verbod in te voeren op het bezit van hulpmiddelen die bedoeld zijn om winkeldiefstal te vergemakkelijken. Dit verbod is preventief van aard en stelt dat het bezit van dergelijke hulpmiddelen verboden is, tenzij aannemelijk kan worden gemaakt dat ze voor legitieme doeleinden worden gebruikt. Het doel is om het aantal winkeldiefstallen te verminderen, gezien de 280 geregistreerde gevallen in 2023.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke constatering, overwegingen, en een besluitvormingsgedeelte. Er is echter weinig detail over de implementatie en handhaving van het verbod.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te bespreken en te stemmen over de opname ervan in de APV. De raad moet ook overwegen hoe dit verbod in de praktijk zal worden gehandhaafd.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het verbod op hulpmiddelen voor winkeldiefstal een effectieve en proportionele maatregel is om winkeldiefstal te bestrijden. Er moet ook worden overwogen hoe dit verbod zich verhoudt tot burgerrechten en privacy.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het verbod, maar mist tijdsgebonden elementen en specifieke doelen voor reductie van winkeldiefstal. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de maatregel is niet onderbouwd met gegevens.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen en het verbod wordt opgenomen in de APV.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of winkeliers in de besluitvorming of implementatie van het verbod.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op criminaliteitsbestrijding.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel. Er is geen informatie over de kosten van handhaving of hoe deze gedekt zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hulpmiddelen winkeldiefstal Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Winkeldiefstallen Preventief karakter Politie en handhavers CBS Elektrotechnicus Tang Strafbaar feit VoorwerpenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement: Toevoeging verbod op vermommingen in APV
Samenvatting: Het amendement stelt voor om een verbod op vermommingen op te nemen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Assen. Dit verbod is bedoeld om preventief op te treden tegen strafbare feiten en het veiligheidsgevoel te vergroten. Het verbod geldt niet in situaties waarin vermommingen niet bedoeld zijn om de openbare orde te verstoren. Het amendement specificeert dat het verbod niet in strijd is met de Grondwet of hogere wetgeving en biedt politie en toezichthouders de mogelijkheid om personen te verzoeken zich te onthullen in geval van dreigende wanordelijkheden.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de voorgestelde wijziging, de context en de uitzonderingen. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde uitleg over de implementatie en handhaving van het verbod.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te debatteren en uiteindelijk te stemmen over de opname van het verbod in de APV.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het verbod op vermommingen een effectieve en proportionele maatregel is om de veiligheid te vergroten zonder inbreuk te maken op persoonlijke vrijheden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijziging in de APV. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten en de haalbaarheid van handhaving. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de maatregel is niet onderbouwd met data.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen, verworpen of ingetrokken.
Participatie
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of belanghebbenden bij de totstandkoming van het amendement.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt niet de financiële gevolgen of hoe eventuele kosten voor handhaving worden gedekt. Dit is een belangrijk aspect dat nader onderzoek en verduidelijking vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vermommingen APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Veiligheidsgevoel Openbare orde Gezichtsbedekkende kleding Preventief Politieambtenaar Toezichthouder Anonimiteit WanordelijkhedenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Amendement schrappen van artikel 2.54 (verbod gebruik openbare plaats als slaapplaats) - Aangenomen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het schrappen van artikel 2:54 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Assen, dat het gebruik van openbare plaatsen als slaapplaats verbiedt. Het amendement stelt dat dit artikel vooral daklozen treft en dat de gemeente geen volledig beeld heeft van het aantal mensen dat buiten slaapt. Het benadrukt dat de APV al voldoende mogelijkheden biedt om hinderlijk gedrag aan te pakken en dat de focus moet liggen op hulp in plaats van straf. Het roept op tot een bredere aanpak van dakloosheid en stelt voor om artikel 2:54 te schrappen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in zijn argumentatie waarom artikel 2:54 geschrapt zou moeten worden. Het benoemt de huidige beperkingen en de noodzaak voor een bredere aanpak van dakloosheid. Echter, het mist concrete details over de alternatieve maatregelen die de gemeente zou moeten nemen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet schrappen van artikel 2:54 uit de APV. Dit vraagt om een afweging van de sociale en juridische implicaties van het amendement.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van een verbod dat daklozen kan criminaliseren of het schrappen ervan ten gunste van een meer humane en integrale aanpak van dakloosheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in wat het wil bereiken (schrappen van artikel 2:54), maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden plan voor de bredere aanpak van dakloosheid.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of artikel 2:54 uit de APV geschrapt wordt, zoals voorgesteld in het amendement.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van daklozen of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op sociale kwesties rondom dakloosheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe eventuele kosten voor alternatieve maatregelen gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt zou moeten worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dakloosheid Artikel 2:54 Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Hinderlijk gedrag Alternatieve maatregelen Preventie Adequate opvang Motie Tweede Kamer Leger des Heils Integrale aanpakVerfijning van de zoekopdracht:
-
Amendement toevoegen artikel vrijhouden gids- en geleidelijnen aan APV Assen - Aangenomen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Toevoegen artikel vrijhouden gids- en geleidelijnen aan APV Assen". Het amendement stelt voor om een artikel toe te voegen aan de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Assen dat het plaatsen van obstakels op gids- en geleidelijnen verbiedt. Deze lijnen zijn essentieel voor mensen met een visuele beperking om zich veilig en zelfstandig door de openbare ruimte te bewegen. Het amendement is ingediend omdat deze regels niet zijn opgenomen in de recente herziening van de APV, ondanks eerdere toezeggingen. Het doel is om een inclusieve en veilige openbare ruimte te bevorderen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijk het probleem identificeert, de noodzaak van de wijziging uitlegt en een specifieke oplossing biedt door een nieuw artikel aan de APV toe te voegen. Echter, het voorstel zou baat kunnen hebben bij meer gedetailleerde informatie over de handhaving en eventuele uitzonderingen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het amendement te bespreken, te overwegen en te stemmen over de opname van het nieuwe artikel in de APV. De raad moet beslissen of zij het belang van de toegankelijkheid voor mensen met een visuele beperking voldoende vinden om deze wijziging door te voeren.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij prioriteit geven aan de toegankelijkheid en veiligheid van de openbare ruimte voor mensen met een visuele beperking. Dit kan ook een bredere discussie over inclusiviteit en toegankelijkheid in de gemeente aanwakkeren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het verbod op obstakels op gids- en geleidelijnen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor implementatie en handhaving, wat het minder tijdgebonden maakt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aannemen en het nieuwe artikel aan de APV toevoegen. Dit besluit vereist een meerderheid van stemmen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden, zoals mensen met een visuele beperking of organisaties die hen vertegenwoordigen. Dit zou een waardevolle toevoeging kunnen zijn om het draagvlak en de effectiviteit van het voorstel te vergroten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op toegankelijkheid en veiligheid in de openbare ruimte.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Mogelijke kosten kunnen verband houden met de handhaving van het nieuwe artikel, maar deze worden niet gespecificeerd in het amendement.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gids- en geleidelijnen APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Inclusieve openbare ruimte Visuele beperking Obstakels Openbare ruimte Handhaving Veiligheid Herziening AmendementVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Toevoeging verbod op hulpmiddelen winkeldiefstal in APV". Het stelt voor om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Assen te wijzigen door een verbod in te voeren op het bezit van hulpmiddelen die bedoeld zijn om winkeldiefstal te vergemakkelijken. Dit verbod is preventief van aard, zodat politie en handhavers kunnen optreden zonder dat er eerst een strafbaar feit hoeft plaats te vinden. Er zijn uitzonderingen voor situaties waarin redelijkerwijs kan worden aangenomen dat de voorwerpen niet voor diefstal bedoeld zijn, zoals bij een elektrotechnicus met gereedschap.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke constatering, overwegingen, en een besluit. De toelichting biedt context en verduidelijkt de intentie en toepassing van het amendement.
Rol van de Raad:
De raad moet het amendement bespreken en besluiten of het wordt aangenomen. De raad heeft de verantwoordelijkheid om te beoordelen of het voorstel bijdraagt aan de veiligheid en of het uitvoerbaar en handhaafbaar is.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij het belangrijk vinden om preventief op te treden tegen winkeldiefstal door het bezit van hulpmiddelen te verbieden. Dit kan een afweging zijn tussen veiligheid en de vrijheid van burgers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het verbod, maar er ontbreken specifieke doelen of tijdsgebonden elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van het verbod kan moeilijk te meten zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, verworpen of ingetrokken. Dit hangt af van de discussie en stemming binnen de raad.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of belanghebbenden in de totstandkoming van het amendement.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op veiligheid en criminaliteitspreventie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Mogelijke kosten kunnen voortkomen uit handhaving, maar dit wordt niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hulpmiddelen Winkeldiefstal APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Verbod Preventief Politie Handhavers CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) Elektrotechnicus VoorwerpenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel/amendement is "Toevoeging verbod op vermommingen in APV". Het amendement stelt voor om een verbod op vermommingen op te nemen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Assen. Het doel is om preventief op te treden tegen mogelijke strafbare feiten en om het veiligheidsgevoel te vergroten. Het verbod geldt niet in situaties waarin vermommingen niet bedoeld zijn om de openbare orde te verstoren. Het amendement specificeert dat de politie of toezichthouders personen kunnen vragen zich te onthullen als er sprake is van dreigende wanordelijkheden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de voorgestelde wijziging, de context en de uitzonderingen. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde uitleg over de implementatie en handhaving van het verbod.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen, te bespreken en te stemmen over de opname van het verbod in de APV. De raad moet de balans vinden tussen veiligheid en persoonlijke vrijheden.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voordelen van een verhoogd veiligheidsgevoel en preventie van strafbare feiten opwegen tegen mogelijke inbreuken op persoonlijke vrijheden en privacy.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijziging in de APV. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de middelen voor handhaving. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van het verbod kan moeilijk te meten zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen en het verbod op vermommingen wordt opgenomen in de APV.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op openbare orde en veiligheid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er kunnen kosten verbonden zijn aan de handhaving van het verbod, maar deze worden niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verbod op vermommingen APV (Algemene Plaatselijke Verordening) Veiligheidsgevoel Preventief karakter Gezichtsbedekkende kleding Openbare orde Politieambtenaren Toezichthouders Openbare plaatsen GrondwetVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Luc Rengers - Assen Centraal
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Jerke Setz - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Jerke Setz - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Jerke Setz - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Jerke Setz - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Jerke Setz - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Jerke Setz - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Jerke Setz - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Ria Haan - GroenLinks
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Ria Haan - GroenLinks
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Ria Haan - GroenLinks
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Ria Haan - GroenLinks
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Jerke Setz - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Ria Haan - GroenLinks
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Jerke Setz - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Ria Haan - GroenLinks
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
Ria Haan - GroenLinks
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
Ria Haan - GroenLinks
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Jerke Setz - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Jannie Drenthe - SP
Michiel Hasslacher - VVD
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Omar Omar - PvdA
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Omar Omar - PvdA
Michiel Hasslacher - VVD
Jannie Drenthe - SP
Michiel Hasslacher - VVD
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Omar Omar - PvdA
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Jannie Drenthe - SP
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Jannie Drenthe - SP
Michiel Hasslacher - VVD
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Jannie Drenthe - SP
Michiel Hasslacher - VVD
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Jannie Drenthe - SP
Michiel Hasslacher - VVD
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Jannie Drenthe - SP
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Michiel Hasslacher - VVD
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Michiel Hasslacher - VVD
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Jannie Drenthe - SP
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Jannie Drenthe - SP
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Jannie Drenthe - SP
Michiel Hasslacher - VVD
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Omar Omar - PvdA
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Omar Omar - PvdA
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Jannie Drenthe - SP
Michiel Hasslacher - VVD
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Michiel Hasslacher - VVD
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Michiel Hasslacher - VVD
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Michiel Hasslacher - VVD
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Michiel Hasslacher - VVD
Michiel Hasslacher - VVD
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
P. van der Meulen - Assen Centraal
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Omar Omar - PvdA
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Omar Omar - PvdA
Michiel Hasslacher - VVD
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Omar Omar - PvdA
Michiel Hasslacher - VVD
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Omar Omar - PvdA
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
Omar Omar - PvdA
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Omar Omar - PvdA
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Adinda Bornkamp - D66
Jerke Setz - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Adinda Bornkamp - D66
Adinda Bornkamp - D66
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Ronald Witteman - CDA
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Jannie Drenthe - SP
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Sjoerd Bakker - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Willard Bouwmeester - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Sjoerd Bakker - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Sjoerd Bakker - GroenLinks
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Jerke Setz - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Sandra Alberts - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Jerke Setz - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Willard Bouwmeester - PvdA
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Onbekende spreker
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Alwina van der Mark-Leijssenaar - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
P. van der Meulen - Assen Centraal
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
00:54:01 - 00:55:35 - 00:59:18 - 01:01:30 - 01:02:32 - 01:03:33 - 01:04:14 - 01:04:56 - 01:05:01 - 01:05:24 - 01:05:44 - 01:05:56 - 01:09:12 - 01:11:20 - 01:12:50 - 01:13:24 - 01:13:46 - 01:14:12 - 01:14:44 - 01:14:56 - 01:15:25 - 01:15:28 - 01:17:26 - 01:17:38 - 01:17:41 - 01:17:54 - 01:19:15 - 01:19:43 - 01:20:19 - 01:21:13 - 01:22:04 - 01:22:35 - 01:23:08 - 01:23:26 - 01:23:39 - 01:24:58 - 01:25:55 - 01:27:02 - 01:27:32 - 01:28:43 - 01:29:46 - 01:34:30 - 01:35:17 - 01:35:37 - 01:35:54 - 01:36:52 - 01:37:28 - 01:37:49 - 01:38:20 - 01:39:21 - 01:39:29 - 01:39:46 - 01:40:17 - 01:40:27 - 01:40:34 - 01:41:41 - 01:42:13 - 01:42:18 - 01:43:02 - 01:43:26 - 01:44:02 - 01:44:44 - 01:45:09 - 01:45:27 - 01:45:45 - 01:46:33 - 01:49:49 - 01:50:02 - 01:51:03 - 01:53:21 - 01:53:55 - 01:55:35 - 01:56:47 - 01:57:30 - 01:59:10 - 02:02:04 - 02:03:01 - 02:03:40 - 02:04:08 - 02:04:17 - 02:05:02 - 02:07:21 - 02:08:23 - 02:10:52 - 02:13:07 - 02:13:26 - 02:20:17 - 02:21:20 - 02:22:54 - 02:24:24 - 02:24:37 - 02:26:04 - 02:26:21 - 02:28:55 - 02:30:36 - 02:31:39 - 02:33:23 - 02:33:34 - 02:34:52 - 02:38:22 - 02:38:55 - 02:39:30 - 02:40:01 - 02:40:24 - 02:40:33 - 02:41:46 - 02:47:57 - 02:50:24 - 02:51:19
Luc Rengers - Assen Centraal
Michiel Hasslacher - VVD
01:15:46 - 01:17:28 - 01:17:39 - 01:17:56 - 01:18:54 - 01:19:17 - 01:19:52 - 01:20:02 - 01:20:21 - 01:21:15 - 01:22:38 - 01:22:55 - 01:23:24 - 01:23:31 - 01:24:59 - 01:25:09 - 01:27:01 - 01:27:03 - 01:28:59 - 01:29:18 - 01:34:32 - 01:35:29 - 01:35:38 - 01:36:55 - 01:37:51 - 01:39:34 - 01:40:16 - 01:40:18 - 01:41:42 - 01:42:19 - 01:42:34 - 01:43:03 - 01:43:07 - 01:43:17 - 01:43:48 - 01:43:49 - 01:44:48 - 01:45:28 - 01:45:49 - 01:49:50 - 01:53:22 - 01:53:58 - 02:02:05 - 02:02:47 - 02:03:09 - 02:04:11 - 02:31:31 - 02:31:41
Ronald Witteman - CDA
Sandra Alberts - VVD
Onbekende spreker -
Alwina van der Mark-Leijssenaar - ChristenUnie
Agendapunt 11 Beleidsstukken VRD. Beleidsvisie 2025-2028, Risicoprofiel 2025, Dekkingsplan 2025-2028, begroting 2025 & jaarstukken 2023 VRD
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de beleidsstukken van de Veiligheidsregio Drenthe (VRD) voor de periode 2025-2028, inclusief de beleidsvisie, het risicoprofiel, het dekkingsplan, de begroting voor 2025 en de jaarstukken van 2023. De gemeenteraad van Assen heeft kennisgenomen van deze documenten en besloten geen zienswijze in te dienen, aangezien de stukken in lijn zijn met de ontwikkelingen en activiteiten van de VRD. Het besluit is genomen tijdens de openbare raadsvergadering op 28 november 2024. De stukken worden vervolgens vastgesteld door het algemeen bestuur van de VRD. Er zijn geen kosten, baten of communicatieaspecten van toepassing op dit besluit. Bijlagen bij het voorstel bevatten onder andere de beleidsvisie, het dekkingsplan en de begroting.
-
1. Beleidsvisie 2025-2028, Risicoprofiel 2025, Dekkingsplan 2025-2028, begroting 2025 jaarstukken 2023 VRD, raadsvoorstel.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsvisie 2025-2028 Risicoprofiel 2025 Dekkingsplan 2025-2028 Veiligheidsregio Drenthe (VRD) Begroting 2025 Jaarstukken 2023 Gemeenschappelijke Regelingen Zienswijze Algemeen bestuur Kaderstellende rolVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Kredietaanvraag herinrichting Hendrik van Boeijenlaan
Hendrik van Boeijenlaan krijgt groen licht voor herinrichting
De gemeenteraad van Assen heeft unaniem ingestemd met de herinrichting van de Hendrik van Boeijenlaan. Het project, dat een vrijliggend fiets- en voetpad omvat, moet de verkeersveiligheid verbeteren en de toegankelijkheid vergroten. De werkzaamheden starten in 2025 en duren naar verwachting vijf tot zes maanden.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de herinrichting van de Hendrik van Boeijenlaan in Assen, inclusief de aanleg van een vrijliggend fiets- en voetpad. Het project heeft een uitvoeringskrediet van € 1.900.000 nodig, dat gedekt wordt door bijdragen van derden, het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit, risicoreserveringen en de algemene reserve. De herinrichting is noodzakelijk vanwege afspraken uit 2013 met stichting Vanboeijen en projectontwikkelaar Van Wijnen, en om de verkeersveiligheid te verbeteren. Er is breed draagvlak voor het aangepaste ontwerp, dat na kritiek van bewoners en belanghebbenden is aangepast om een vrijliggend fiets- en voetpad op te nemen. De werkzaamheden starten naar verwachting in het derde kwartaal van 2025 en duren vijf tot zes maanden. Het project draagt bij aan de toegankelijkheid en inclusie, met speciale aandacht voor de veiligheid van fietsers en voetgangers.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Vrijliggend fiets- en voetpad Woonpark Diepstroeten Verkeersveiligheid Amortisatiereserve Mobiliteit Participatie Inclusie Ontwerp FinancieringVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 13 Herstelbesluit bestemmingsplan Noordoost
Assen past bestemmingsplan Binnenstad Noordoost aan na kritiek Raad van State
De gemeente Assen heeft besloten het bestemmingsplan voor het noordoostelijke deel van de binnenstad aan te passen. Dit besluit volgt op een vernietiging door de Raad van State, die gebreken constateerde in het oorspronkelijke plan. Het doel is om de rommelige uitstraling van het gebied te verbeteren, maar niet zonder slag of stoot.
Samenvatting
De Raad van de gemeente Assen heeft op 17 februari 2022 het bestemmingsplan "Binnenstad Noordoost" vastgesteld, dat betrekking heeft op het noordoostelijke deel van de binnenstad van Assen. Dit deel van de stad wordt als rommelig en onsamenhangend beschouwd, met een wildgroei aan uitstallingen en reclame-uitingen. Het plan is bedoeld om de kwaliteit en identiteit van het gebied te verbeteren, in lijn met de Binnenstadvisie Assen. Adelaarspoot B.V., eigenaar van percelen binnen het plangebied, heeft beroep aangetekend tegen het plan, omdat het volgens hen de bouw- en gebruiksmogelijkheden van hun percelen beperkt. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft het besluit van 17 februari 2022 vernietigd vanwege gebreken en heeft de gemeente Assen opgedragen om binnen 24 weken de gebreken in het besluit van 21 maart 2024 te herstellen. De Afdeling heeft geconstateerd dat het plan in strijd is met verschillende wettelijke bepalingen en het rechtszekerheidsbeginsel, met name vanwege onduidelijkheden in de planregels en het parkeerbeleid. De gemeente moet de gebreken herstellen en de uitkomst meedelen aan de Afdeling en Adelaarspoot B.V.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan 'Binnenstad Noordoost' Herstelbesluit Tussenuitspraak Raad van State Ontwikkelregels Conserverend plan Planschade Bopa-aanvragen Milieueffectrapport ExploitatieplanVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan "Binnenstad Noordoost" Adelaarspoot B.V. Binnenstadvisie Assen Omgevingswet Crisis- en herstelwet Woonvisie Assen Nota Parkeernormen Assen Rechtszekerheidsbeginsel Provinciale Omgevingsverordening Drenthe 2018 Ladder voor duurzame verstedelijkingVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 14 Vestiging Aangepast Voorkeursrecht Rolderstraat Noord
Gemeente Assen zet eerste stap naar herontwikkeling Rolderstraat
De gemeenteraad van Assen heeft zonder stemming ingestemd met een nieuw voorkeursrecht op percelen aan de noordzijde van de Rolderstraat. Dit recht geeft de gemeente de mogelijkheid om als eerste percelen te kopen, met als doel de transformatie van de Rolderstraat naar een woongebied te bevorderen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vestiging van een aangepast voorkeursrecht op percelen aan de noordzijde van de Rolderstraat in Assen. Dit voorkeursrecht, dat de gemeente een eerste recht van koop geeft, is bedoeld om de herontwikkeling van de Rolderstraat naar een woongebied te faciliteren. Het bestaande voorkeursrecht, dat op 25 september 2024 is ingeschreven, moet worden ingetrokken vanwege wijzigingen in het bestemmingsplan 'Binnenstad Noordoost'. Het nieuwe voorkeursrecht wordt gevestigd op basis van een andere wettelijke grondslag en moet voor 22 januari 2025 zijn ingeschreven in het Kadaster. Het doel is om te voorkomen dat perceeleigenaren hun eigendommen aan derden verkopen zonder deze eerst aan de gemeente aan te bieden, wat de herontwikkeling zou kunnen belemmeren. De gemeente streeft naar minnelijke verwerving van de percelen, maar heeft ook andere juridische instrumenten achter de hand indien nodig. Het voorstel wordt op 28 november 2024 ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorkeursrecht Rolderstraat Noord Omgevingswet Woningbouwontwikkeling Herontwikkeling Bestemmingsplan Gemeente Assen Percelen Kadaster BinnenstadsvisieVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 15 Vaststelling Erfgoedverordening Assen 2024
Samenvatting
De gemeente Assen heeft besloten om de Erfgoedverordening Assen 2024 vast te stellen en de Monumentenverordening 2007 in te trekken. Deze nieuwe verordening is een reactie op de inwerkingtreding van de Erfgoedwet in 2016 en de Omgevingswet in 2024, die nieuwe wettelijke kaders en vereisten voor de bescherming van cultureel erfgoed introduceren. De Erfgoedverordening biedt een actueel juridisch kader voor de aanwijzing en bescherming van zowel bestaand als nieuw erfgoed in Assen. Het is gebaseerd op de VNG Model-erfgoedverordening en sluit aan bij landelijke standaarden. De verordening is een belangrijk instrument in de overgangsfase naar een nieuw omgevingsplan, dat uiterlijk in 2032 moet zijn opgesteld. Het biedt regels voor de bescherming van ruimtelijk erfgoed en introduceert een instandhoudingsplicht voor gemeentelijke monumenten. De verordening is beleidsarm en dient als basis voor de uitvoering van de erfgoedvisie van de gemeente. De vaststelling van de verordening is een gemeentelijke taak en belanghebbenden worden geïnformeerd, maar uitgebreide participatie is niet voorzien. De verordening vormt de basis voor toekomstige acties en werkzaamheden die voortkomen uit de erfgoedvisie.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Erfgoedverordening Monumentenverordening Erfgoedwet Omgevingswet Cultureel erfgoed Omgevingsplan Monumenten Instandhoudingsplicht Bescherming Gemeentelijke monumentenVerfijning van de zoekopdracht: