26-09-2024 Raadsactiviteit (raadzaal)
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en vaststelling agenda
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Agendapunt 2 Rekenkamer onderzoek subsidiebeleid (presentatie)
Assen zet koers naar een toekomstgericht subsidiebeleid
De gemeenteraad van Assen heeft besloten om het subsidiebeleid grondig te herzien na een kritisch rapport van de Rekenkamer. Het rapport, uitgevoerd door Twynstra & Gudde, legt bloot dat er geen uitgewerkt subsidiebeleid is en dat de effectiviteit van subsidies moeilijk te meten is. De aanbevelingen van de Rekenkamer worden overgenomen en het college van B&W krijgt de opdracht om deze uit te voeren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Assen werd het rapport "Subsidies in Assen" gepresenteerd door de heer Dijkman van de Rekenkamer en Thijs Bootien van onderzoeksbureau Twynstra & Gudde. Het rapport concludeert dat er momenteel geen duidelijk subsidiebeleid is en dat de effectiviteit van subsidies moeilijk te bepalen is door het ontbreken van duidelijke doelen en meetbare indicatoren."Het is tijd voor verandering," aldus de heer Dijkman. "We moeten zorgen voor een helder subsidiebeleid dat aansluit bij de beleidsdoelen van de gemeente." De aanbevelingen van de Rekenkamer omvatten onder andere het herijken van de beleidscyclus, het formuleren van een plan van aanpak voor het subsidieproces, en het instellen van een systeem voor periodieke evaluatie van subsidies.
De presentatie van het rapport leidde tot een levendig debat in de raad. De heer Weening van de ChristenUnie vroeg zich af of er überhaupt indicatoren zijn gesteld voor de subsidies. "Die zijn eigenlijk niet echt gesteld," antwoordde Bootien. "Er is nog weinig tot geen aandacht voor meetbare indicatoren."
Ook de tevredenheid van subsidiegebruikers kwam aan bod. Uit een enquête bleek dat huidige subsidieontvangers over het algemeen tevreden zijn, maar er werd getwijfeld of nieuwe aanvragers dezelfde ervaring zouden hebben. "Het is belangrijk dat we ook nieuwe aanvragers een eerlijke kans geven," benadrukte een raadslid.
Een ander punt van discussie was de rol van adviescommissies en de mogelijke besparingen die deze met zich mee zouden kunnen brengen. Hoewel dit buiten de scope van het onderzoek viel, werd het belang van dergelijke commissies erkend.
De gemeenteraad heeft besloten de aanbevelingen van de Rekenkamer over te nemen. Het college van B&W krijgt de opdracht om deze uit te voeren en hierover te rapporteren. "We moeten als raad proactief betrokken blijven bij het subsidiebeleid," aldus een raadslid. "Dit is een kans om het beleid te verbeteren en ervoor te zorgen dat subsidies daadwerkelijk bijdragen aan de beleidsdoelen van de gemeente."
Met deze stappen zet Assen een belangrijke stap richting een transparanter en effectiever subsidiebeleid, dat beter aansluit bij de behoeften van de gemeenschap en de beleidsdoelen van de gemeente.
Samenvatting
De Rekenkamer van de gemeente Assen heeft een onderzoek laten uitvoeren naar het subsidiebeleid van de gemeente, uitgevoerd door onderzoeksbureau Twynstra & Gudde. Het rapport, getiteld "Subsidies in Assen", concludeert dat er momenteel geen uitgewerkt subsidiebeleid is en dat de doeltreffendheid van subsidies moeilijk vast te stellen is door een gebrek aan duidelijke doelen en meetbare indicatoren. De Rekenkamer doet verschillende aanbevelingen om het subsidiebeleid te verbeteren. Deze omvatten het herijken van de beleidscyclus, het formuleren van een plan van aanpak voor het subsidieproces, het definiëren van de informatiebehoefte omtrent subsidies, en het instellen van een systeem voor periodieke evaluatie van subsidies. De gemeenteraad van Assen heeft besloten de aanbevelingen over te nemen en het college van B&W opdracht te geven om deze uit te voeren en hierover te rapporteren. Het rapport benadrukt het belang van een duidelijke koppeling tussen beleidsdoelen en subsidieregelingen en roept op tot meer proactieve betrokkenheid van de raad bij het subsidiebeleid.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamer Subsidies Doeltreffendheid Doelmatigheid Aanbevelingen College van B&W Beleidsdoelen Monitoring Evaluatie InformatievoorzieningVerfijning van de zoekopdracht:
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Bouke Weening - ChristenUnie
Bouke Weening - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Luc Rengers - Assen Centraal
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Alwina van der Mark-Leijssenaar - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Jannie Drenthe - SP
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Jannie Drenthe - SP
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Jannie Drenthe - SP
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Luc Rengers - Assen Centraal
Luc Rengers - Assen Centraal
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Jannie Drenthe - SP
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Alwina van der Mark-Leijssenaar - ChristenUnie
Agendapunt 3 Visie mobiliteit 2040
Assen zet koers naar duurzame mobiliteit in 2040
De gemeente Assen heeft haar nieuwe mobiliteitsvisie voor 2040 gepresenteerd, getiteld "Assen toekomstgericht op weg". Deze visie, die voortkomt uit een uitgebreid participatieproces, legt de nadruk op actieve en duurzame mobiliteit. Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werden de plannen uitvoerig besproken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering presenteerde Niels Boelen, beleidsadviseur mobiliteit, de visie die de stad Assen op lange termijn bereikbaar en leefbaar moet houden. "We willen de kwaliteit van de leefomgeving verbeteren en de stad op meer manieren verbinden dan alleen van A naar B," aldus Boelen. De visie streeft naar een autoluw stadscentrum en legt de nadruk op fietsen en openbaar vervoer.De presentatie van Boelen werd gevolgd door een levendig debat. De heer Weening van de ChristenUnie vroeg zich af hoe de visie rekening houdt met het huidige autogebruik in Assen. "In Amsterdam heeft 9 van de 10 mensen geen auto, maar hier is dat anders," merkte hij op. Boelen benadrukte dat de auto nog steeds een rol speelt, maar dat de inrichting van nieuwe wijken begint bij de voetganger.
Mevrouw De Rijke van Lijst Rijke vroeg naar de inclusiviteit van de geplande loop- en wandelroutes. Boelen legde uit dat de mogelijkheden per locatie verschillen, maar dat het netwerk in ieder geval moet kloppen. "Het is belangrijk dat mensen zich veilig en comfortabel kunnen verplaatsen," zei hij.
Een ander belangrijk punt van discussie was de voorrang voor fietsers op rotondes. Boelen gaf aan dat de gemeente de landelijke lijn volgt, waarbij fietsers voorrang krijgen. "We willen dat mensen meer gaan fietsen en comfort is daarbij essentieel," legde hij uit.
De visie bevat geen gedetailleerd uitvoeringsprogramma of financiële paragraaf, maar er worden uitvoeringsagenda's opgesteld voor periodes van ongeveer twee jaar. Dit biedt de flexibiliteit om in te spelen op actuele omstandigheden. De heer Zanting van Stadspartij Plop vroeg zich af hoe de stad eruit zal zien als de wegen niet meer van elkaar verschillen. Boelen antwoordde dat het doel is om een logische routering naar parkeergarages te creëren.
De visie "Assen toekomstgericht op weg" is een ambitieus plan dat de stad moet voorbereiden op de toekomst. Het debat in de gemeenteraad toonde aan dat er veel interesse en betrokkenheid is bij de plannen. De komende jaren zullen uitwijzen hoe de visie in de praktijk wordt gebracht en welke impact deze zal hebben op de mobiliteit in Assen.
Samenvatting
De gemeente Assen heeft een nieuwe mobiliteitsvisie voor 2040 opgesteld, genaamd "Assen toekomstgericht op weg". Deze visie is ontwikkeld na opmerkingen van de gemeenteraad over het bestaande mobiliteitsbeleid en is bedoeld om de stad op lange termijn bereikbaar en leefbaar te houden. De visie legt de nadruk op actieve en duurzame mobiliteit, zoals fietsen en openbaar vervoer, en streeft naar een autoluw stadscentrum. Het beleid is geïntegreerd met andere stedelijke plannen en ambities, zoals de omgevingsvisie "Assen nog Mooier" en diverse klimaatakkoorden. De visie is tot stand gekomen via een uitgebreid participatieproces met input van bewoners, ondernemers, de gemeenteraad, en diverse adviesraden. Hoewel de visie geen gedetailleerd uitvoeringsprogramma of financiële paragraaf bevat, worden er uitvoeringsagenda's voor periodes van ongeveer twee jaar opgesteld om flexibel in te spelen op actuele omstandigheden. Inclusie en toegankelijkheid zijn belangrijke thema's binnen het beleid, en de visie zal verder worden uitgewerkt in samenwerking met de gemeenteraad.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiliteit Duurzaamheid Fiets Openbaar vervoer Leefomgeving Klimaat Participatie Inclusie Bereikbaarheid GezondheidVerfijning van de zoekopdracht: