10-11-2022 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Agendapunt 9 Programmabegroting 2023, raadsvoorstel
Houtstook in Assen: Gemeente zoekt balans tussen overlast en eigen verantwoordelijkheid
De gemeente Assen staat voor een uitdaging: hoe om te gaan met de overlast van houtstook zonder de eigen verantwoordelijkheid van inwoners uit het oog te verliezen? Tijdens de raadsvergadering van 10 november 2022 werden verschillende scenario's besproken om de overlast van houtstook aan te pakken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de vergadering werden twee scenario's gepresenteerd door het college. Scenario één omvatte een maximale aanpak met subsidies voor het vervangen van oude kachels en het plaatsen van rookfilters, naast communicatie en educatie. Scenario twee beperkte zich tot communicatie en educatie. De fracties van Stadspartij Plop en Assen Centraal dienden elk een amendement in met hun eigen visie op de aanpak.Stadspartij Plop stelde voor om de verantwoordelijkheid bij de landelijke overheid te leggen en verwees naar de site stookwijzer.nu voor informatie over verantwoord stoken. "Overlast van houtstook stopt niet bij de gemeentegrenzen," aldus de fractie. Zij pleitten voor een minimale gemeentelijke betrokkenheid en benadrukten de eigen verantwoordelijkheid van inwoners.
Assen Centraal, gesteund door D66, koos voor een andere benadering. Zij stelden voor om de focus te leggen op het plaatsen van rookfilters in plaats van het vervangen van kachels. "We willen juist minder houtstook en inzetten op rookfilters kan daarbij helpen," aldus de fractie. Zij benadrukten het belang van het verbeteren van de luchtkwaliteit en het verminderen van stankoverlast.
De discussie in de raad toonde de complexiteit van het probleem. Aan de ene kant is er de noodzaak om de luchtkwaliteit te verbeteren en overlast te verminderen, aan de andere kant is er de vraag hoe ver de gemeente moet gaan in het ondersteunen van inwoners bij het nemen van hun eigen verantwoordelijkheid.
De raad zal zich binnenkort buigen over de ingediende amendementen en een besluit nemen over de te volgen koers. Ondertussen blijft de overlast van houtstook een onderwerp van gesprek in Assen, waarbij de balans tussen gemeentelijke betrokkenheid en eigen verantwoordelijkheid van inwoners centraal staat.
Samenvatting
De programmabegroting 2023 van de gemeente Assen, gepresenteerd door het college van burgemeester en wethouders, bevat de beleids- en financiële richtlijnen voor 2023 en de daaropvolgende jaren. De begroting is compacter en toegankelijker gemaakt na evaluatie van de P&C-cyclus 2021. Belangrijke beslispunten zijn de vorming van reserves voor jeugdbeleid, preventie en sociale woningbouw, met een totale storting van € 5,5 miljoen vanuit de algemene reserve. De begroting is structureel sluitend en sluit aan bij het bestuursakkoord "Dichtbij & Daadkrachtig" en het Herstelplan 2020-2024. Er zijn zorgen over de impact van hoge energieprijzen en inflatie, en er wordt gewerkt aan een aanvullend maatregelenpakket. De gemeentelijke belastingen en heffingen voor 2023 worden later voor besluitvorming voorgelegd. De meerjarenprognose tot 2026 is grotendeels sluitend, met uitzondering van 2026. De begroting wordt op 7 november 2023 ter goedkeuring voorgelegd aan de raad en vervolgens aan de Provincie Drenthe.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2023 Reserve jeugdbeleid Reserve preventie Reserve stedelijk vereveningsfonds sociale woningbouw Bestuursakkoord Dichtbij & Daadkrachtig Herstelplan 2020 - 2024 Maatregelenpakket Meerjarenprognose 2024 - 2026 Energieprijzen Toezicht Provincie DrentheVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "0% verhoging OZB 2023". Het amendement stelt voor om de geplande verhoging van de Onroerendezaakbelasting (OZB) voor 2023 op 0% te zetten, in plaats van de eerder geplande 3,5% verhoging. Dit voorstel is gebaseerd op de constatering dat de financiële positie van de gemeente Assen sterk is, met aanzienlijke reserves en een positief begrotingsresultaat voor de komende jaren. Het amendement benadrukt dat het verlagen van de lokale lasten kan helpen om de financiële druk op middeninkomens te verlichten, vooral gezien de huidige hoge inflatie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke constatering van de financiële situatie van de gemeente en de impact van inflatie op verschillende inkomensgroepen. Het biedt ook een concrete oplossing door de OZB-verhoging te bevriezen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen en te beslissen of de voorgestelde 0% verhoging van de OZB wordt aangenomen. De raad moet de financiële implicaties en de impact op de inwoners overwegen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de geplande OZB-verhoging of het bevriezen ervan om de financiële druk op inwoners te verlichten. Dit besluit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de prioriteiten van de verschillende partijen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke actie (0% verhoging) voor een specifiek jaar (2023) voorstelt. Het is haalbaar en relevant gezien de financiële situatie van de gemeente. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met het amendement om de OZB-verhoging op 0% te stellen voor 2023.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of belanghebbenden in de besluitvorming, maar het is gericht op het verlichten van de financiële lasten voor de inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel en lijkt geen direct relevant onderwerp in dit specifieke amendement.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft als financieel gevolg dat de gemeente afziet van een extra opbrengst van € 731.000 in 2023. Het amendement stelt dat de gemeente voldoende financiële middelen heeft om deze verlaging te compenseren, gezien de positieve begrotingsresultaten en ruime reserves.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
OZB Inflatie Lokale lasten Middeninkomens Vrije reserve Weerstandsvermogen Financiële middelen Begroting Ondersteuningsmaatregelen Positief resultaatVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "0% verhoging OZB 2023". Het amendement stelt voor om de geplande verhoging van de Onroerendezaakbelasting (OZB) voor 2023 op 0% te zetten, in plaats van de eerder geplande verhoging van 3,5%. Dit voorstel is gebaseerd op de constatering dat de financiële positie van de gemeente Assen sterk is, met aanzienlijke reserves en een positief begrotingsresultaat voor de komende jaren. Het amendement beoogt verlichting te bieden aan inwoners, met name de middeninkomens, die zwaar worden getroffen door de hoge inflatie en beperkte steun ontvangen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke constatering van de financiële situatie van de gemeente en de overwegingen waarom een 0% verhoging van de OZB gerechtvaardigd is. Het biedt echter geen gedetailleerde analyse van de lange termijn gevolgen van het niet verhogen van de OZB.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen en te beslissen of de voorgestelde 0% verhoging van de OZB wordt aangenomen. De raad moet de financiële implicaties en de impact op de inwoners overwegen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de geplande OZB-verhoging, wat meer inkomsten voor de gemeente zou genereren, of het verlichten van de financiële lasten voor de inwoners door de verhoging op 0% te zetten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (0% verhoging), maar mist tijdgebonden elementen en een duidelijke analyse van de lange termijn gevolgen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op toekomstige begrotingen is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het amendement om de OZB-verhoging voor 2023 op 0% te zetten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of belanghebbenden in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel erkent dat de gemeente voldoende financiële middelen heeft om de OZB-verhoging op 0% te zetten zonder negatieve gevolgen voor de begroting. Er wordt echter niet gedetailleerd uitgelegd hoe dit op lange termijn gedekt wordt, behalve dat er voldoende reserves zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
OZB (Onroerendezaakbelasting) Verhoging Begroting Financiële middelen Inflatie Lokale lasten Middeninkomens Ondersteuningsmaatregelen Vrije reserve WeerstandsvermogenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Verhoging marktgelden terugbrengen naar 0% in 2023". Het amendement stelt voor om de verhoging van de marktgelden in 2023 op 0% te stellen, met als doel de levendigheid van de markt in Assen te bevorderen. Dit besluit is gebaseerd op de constatering dat de inkomsten uit marktgelden gelijk blijven aan 2022 door een afname van het aantal marktkooplieden. Het amendement benadrukt dat de markt een belangrijke ontmoetingsplek is en dat het stimuleren van marktkooplieden bijdraagt aan de levendigheid van de stad. De financiële positie van Assen maakt een verhoging van de marktgelden onnodig.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke constatering, overwegingen en conclusies die leiden tot het besluit. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde financiële onderbouwing en een analyse van de langetermijneffecten.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen, te debatteren en uiteindelijk te stemmen over de voorgestelde wijziging van de marktgelden.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het stimuleren van de markt door marktgelden niet te verhogen of het behouden van de oorspronkelijke verhoging om mogelijk andere financiële doelen te bereiken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke verantwoording van de haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met het amendement om de verhoging van de marktgelden op 0% te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van marktkooplieden of andere belanghebbenden in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel impliceert dat er geen extra inkomsten uit marktgelden zullen zijn, maar het geeft geen gedetailleerde informatie over hoe dit financieel wordt gedekt of welke impact dit heeft op de begroting van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Marktgelden Marktkooplieden Verhoging Concurrentie Levendigheid Ontmoetingsplek Standplaatsen Financiële positie Tarieven StimulerenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Verhoging marktgelden terugbrengen naar 0% in 2023". Het amendement stelt voor om de verhoging van de marktgelden in 2023 op 0% te stellen, met als doel de levendigheid van de markt in Assen te bevorderen. Dit besluit is gebaseerd op de constatering dat de inkomsten uit marktgelden gelijk blijven aan 2022 door een afname van het aantal marktkooplieden. Het amendement benadrukt dat de markt een belangrijke ontmoetingsplek is en dat het stimuleren van marktkooplieden bijdraagt aan de levendigheid van de stad. De financiële positie van Assen maakt een verhoging van de marktgelden niet noodzakelijk.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de constateringen als de overwegingen en conclusies duidelijk uiteenzet. Het biedt een logische onderbouwing voor het besluit om de marktgelden niet te verhogen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen en te beslissen of de voorgestelde wijziging van de marktgelden wordt aangenomen. De raad moet de argumenten voor en tegen afwegen en een besluit nemen dat in het belang is van de stad en haar inwoners.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet ondersteunen van de lokale economie en het stimuleren van de marktkooplieden door de marktgelden niet te verhogen. De raad moet kiezen tussen het behouden van de huidige inkomsten of het bevorderen van de levendigheid van de markt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar (0% verhoging), maar mist tijdsgebonden elementen, zoals een evaluatiemoment. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel zou sterker zijn met een plan voor monitoring en evaluatie.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, verworpen of ingetrokken. Dit besluit bepaalt of de marktgelden in 2023 op 0% worden gesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van marktkooplieden of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces. Meer betrokkenheid van deze groepen zou het voorstel kunnen versterken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Echter, het stimuleren van lokale markten kan indirect bijdragen aan duurzame stedelijke ontwikkeling door het bevorderen van lokale handel en sociale cohesie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel impliceert dat er geen directe financiële gevolgen zijn, aangezien de verhoging van de marktgelden niet noodzakelijk is voor de financiële positie van Assen. Er wordt echter niet gedetailleerd uitgelegd hoe eventuele financiële tekorten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Marktgelden Marktkooplieden Concurrentie Levendigheid Ontmoetingsplek Standplaatsen Financiële positie Tarieven Stimuleren VerhogingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ondersteuning voor de Voedselbank
Samenvatting: De motie roept de gemeenteraad van Assen op om de voedselbank te ondersteunen vanwege de toenemende vraag naar hulp. De voedselbank voorziet momenteel 700 afnemers van basisbehoeften, maar ervaart uitdagingen door de groeiende vraag. De motie stelt voor om tijdelijke expertise en ambtelijke ondersteuning te bieden om de voedselbank te helpen bij het toekomstbestendig maken van hun concept. Dit omvat het aanpakken van schaamtedrempels en het verbeteren van de voedselvoorziening. Daarnaast wordt voorgesteld om communicatiemiddelen van de gemeente in te zetten om meer vrijwilligers te werven en de raad binnen drie maanden te informeren over de voortgang.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de problemen waarmee de voedselbank wordt geconfronteerd en biedt concrete stappen voor ondersteuning. Echter, specifieke details over de financiële implicaties en de exacte aard van de ambtelijke ondersteuning ontbreken.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten de motie goedkeuren en het college oproepen om de voorgestelde acties uit te voeren. Daarnaast moeten ze de voortgang monitoren en over drie maanden de resultaten evalueren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde tijdelijke ondersteuning willen bieden en of ze de voedselbank als een prioriteit beschouwen in hun sociale beleid. Ze moeten ook overwegen hoe ze de schaamtedrempel en privacyzorgen kunnen aanpakken.
SMART Analyse en Inconsistenties
De motie is deels SMART: Specifiek in de acties die worden voorgesteld, Meetbaar door de rapportage na drie maanden, en Tijdgebonden. Echter, het is minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie, vooral met betrekking tot de financiële dekking en de exacte invulling van de ambtelijke ondersteuning.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde ondersteuning te bieden aan de voedselbank.
Participatie
De motie suggereert dat de gemeente communicatiemiddelen inzet om meer vrijwilligers te werven, wat een vorm van participatie bevordert. Er is echter weinig detail over hoe de gemeenschap verder betrokken wordt bij de besluitvorming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van het toekomstbestendig maken van de voedselbank, maar er is geen specifieke focus op ecologische duurzaamheid.
Financiële Gevolgen
De motie vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt dat verdere verduidelijking vereist om de haalbaarheid van de voorgestelde ondersteuning te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voedselbank Ondersteuning Hulpvragen Schaamtedrempel Hulpcapaciteit Communicatie Vrijwilligers Pasjessysteem Continuïteit TransformatievraagstukkenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Motie VVD, SP, GL, PvdA, AC, 50PLUS, CU, Stp. PLOP, CDA, D66 - Assen straatintimidatie - aangenomen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als onderwerp "Straatintimidatie". Het doel is om straatintimidatie, met name gericht op vrouwen en LHBTIQ+'ers, aan te pakken. De motie constateert dat straatintimidatie een wijdverspreid probleem is dat de bewegingsvrijheid van slachtoffers beperkt. Het benadrukt de noodzaak van bewustwording en educatie om dit gedrag te veranderen. De motie roept het college op om de raad te betrekken bij het opstellen van een nieuw Integraal Veiligheidsplan en een programma tegen straatintimidatie te ontwikkelen, met input van ervaringen uit andere gemeenten en betrokkenheid van de doelgroepen. Ook wordt gevraagd om een financieel voorstel voor de uitvoering.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van het probleem en het voorstellen van stappen om het aan te pakken. Het bevat concrete acties en een tijdlijn voor betrokkenheid en uitvoering.
Rol van de raad:
De raad speelt een actieve rol door vroegtijdig betrokken te worden bij het opstellen van het nieuwe Integraal Veiligheidsplan en door toezicht te houden op de ontwikkeling en uitvoering van het programma tegen straatintimidatie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit die aan straatintimidatie wordt gegeven binnen het veiligheidsbeleid en de mate van betrokkenheid van verschillende doelgroepen bij het opstellen van het programma.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (door betrokkenheid en tijdlijnen), en relevant. Echter, de tijdsgebondenheid is beperkt tot enkele onderdelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en specifieke meetbare doelen voor het programma zelf zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de motie en de voorgestelde acties en betrokkenheid bij het veiligheidsplan en programma.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door expliciet vrouwen en LHBTIQ+'ers te betrekken bij het opstellen van het programma, wat een inclusieve benadering bevordert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op sociale veiligheid en bewustwording.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om een uitgewerkt financieel voorstel voor de uitvoering van het programma, maar geeft geen specifieke financiële details of dekking aan. Het is aan het college om dit verder uit te werken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Straatintimidatie Veiligheid LHBTIQ+ Bewustwording Intimiderend gedrag Vrouwen Bewegingsvrijheid Voorlichting Veiligheidsplan Grensoverschrijdend gedragVerfijning van de zoekopdracht:
-
Motie VVD, SP, GL, PvdA, AC, 50PLUS, CU, Stp. PLOP, CDA, D66 - Assen straatintimidatie.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als onderwerp "Straatintimidatie" en is ingediend door de Raad van Assen op 7 november 2022. De motie constateert dat een groot deel van de Nederlandse samenleving, met name jonge vrouwen en LHBTIQ+’ers, te maken heeft met straatintimidatie, wat hun bewegingsvrijheid belemmert. Het benadrukt dat straatintimidatie vaak wordt gebagatelliseerd en dat er meer bewustwording nodig is. De motie roept op tot betrokkenheid van de raad bij het opstellen van het nieuwe Integrale Veiligheidsplan en vraagt om een programma tegen straatintimidatie, waarbij ervaringen van andere gemeenten en betrokkenheid van vrouwen en LHBTIQ+’ers worden meegenomen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van het probleem van straatintimidatie en het voorstellen van concrete stappen om dit aan te pakken. Het bevat zowel constateringen als overwegingen en draagt het college op tot specifieke acties.
Rol van de raad:
De raad speelt een actieve rol door het college op te dragen om de raad vroegtijdig te betrekken bij het opstellen van het nieuwe Integrale Veiligheidsplan en om een programma tegen straatintimidatie te ontwikkelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit die aan het thema straatintimidatie wordt gegeven en hoe middelen en aandacht worden verdeeld tussen verschillende veiligheidskwesties.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (door de betrokkenheid van de raad en het opstellen van een programma), en tijdgebonden (met deadlines voor 2022 en 2023). Echter, de motie mist specifieke criteria voor succes en kan concreter zijn in termen van de verwachte resultaten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en daarmee het college de opdracht geven om de genoemde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door expliciet vrouwen en LHBTIQ+’ers in Assen te betrekken bij het opstellen van het programma.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct onderwerp van deze motie, maar sociale duurzaamheid kan als relevant worden beschouwd in termen van het bevorderen van een veilige en inclusieve samenleving.
Financiële gevolgen:
De motie vraagt om een uitgewerkt financieel voorstel voor de uitvoering van het programma, maar geeft geen specifieke details over de financiële gevolgen of dekking. Dit moet nog worden uitgewerkt door het college.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Straatintimidatie Veiligheidsplan Intimiderend gedrag Bewustwording LHBTIQ+’ers Vrouwen Bewegingsvrijheid Voorlichting Veiligheid Grensoverschrijdend gedragVerfijning van de zoekopdracht:
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Jan Talens - Assen Centraal
Jan Talens - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
Jan Talens - Assen Centraal
Jan Talens - Assen Centraal
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
Jan Talens - Assen Centraal
Jan Talens - Assen Centraal
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
Jan Talens - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Ria Haan - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Ria Haan - GroenLinks
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Ria Haan - GroenLinks
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
Ria Haan - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Ria Haan - GroenLinks
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
Ria Haan - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
Ronald Witteman - CDA
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Sandra Alberts - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
B.J. ten Oever - Wethouder
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
B.J. ten Oever - Wethouder
B.J. ten Oever - Wethouder
B.J. ten Oever - Wethouder
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
B.J. ten Oever - Wethouder
Henk Santing - Stadspartij PLOP
B.J. ten Oever - Wethouder
Henk Santing - Stadspartij PLOP
B.J. ten Oever - Wethouder
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
B.J. ten Oever - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Staal - Wethouder
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
C. Staal - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
C. Staal - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
C. Staal - Wethouder
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
C. Staal - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
C. Staal - Wethouder
C. Staal - Wethouder
Ronald Witteman - CDA
C. Staal - Wethouder
Bouke Weening - ChristenUnie
C. Staal - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
C. Staal - Wethouder
Jannie Drenthe - SP
C. Staal - Wethouder
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
C. Staal - Wethouder
Jannie Drenthe - SP
C. Staal - Wethouder
C. Staal - Wethouder
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M. Rasker - Wethouder
M. Rasker - Wethouder
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M. Rasker - Wethouder
Clemens Otto - Assen Centraal
Jan Talens - Assen Centraal
M. Rasker - Wethouder
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
J. Broekema - Wethouder
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
J. Broekema - Wethouder
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
B.J. ten Oever - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jan Talens - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Willard Bouwmeester - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Willard Bouwmeester - PvdA
Willard Bouwmeester - PvdA
Jan Talens - Assen Centraal
Willard Bouwmeester - PvdA
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Bert Homan - VVD
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Bert Homan - VVD
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Steven van Luijk - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Steven van Luijk - ChristenUnie
Willard Bouwmeester - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Dennis Klingenberg - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
B.J. ten Oever - Wethouder
B.J. ten Oever - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
B.J. ten Oever - Wethouder
B.J. ten Oever - Wethouder
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
B.J. ten Oever - Wethouder
Bert Homan - VVD
B.J. ten Oever - Wethouder
Bert Homan - VVD
B.J. ten Oever - Wethouder
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
B.J. ten Oever - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Dennis Klingenberg - D66
B.J. ten Oever - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
B.J. ten Oever - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
B.J. ten Oever - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Staal - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
00:24:44 - 00:30:11 - 00:34:45 - 00:37:30 - 00:41:33 - 00:43:03 - 00:46:29 - 00:47:27 - 00:47:54 - 00:48:50 - 00:49:07 - 00:49:20 - 00:50:21 - 00:50:38 - 00:52:25 - 00:52:49 - 00:53:11 - 00:53:59 - 00:55:22 - 00:55:34 - 00:56:27 - 00:56:57 - 00:57:35 - 01:00:38 - 01:06:42 - 01:13:23 - 01:14:18 - 01:14:48 - 01:15:13 - 01:15:37 - 01:16:49 - 01:25:07 - 01:25:15 - 01:27:41 - 01:29:28 - 01:33:58 - 01:37:05 - 01:56:45 - 01:57:15 - 02:00:07 - 02:03:18 - 02:07:14 - 02:09:10 - 02:10:02 - 02:11:15 - 02:12:34 - 02:14:13 - 02:14:43 - 02:15:58 - 02:19:30 - 02:22:06 - 02:25:07 - 02:25:52 - 02:27:44 - 02:28:54 - 02:33:08 - 02:34:08 - 02:34:23 - 02:36:59 - 02:43:02 - 02:45:02 - 02:46:39 - 02:47:58 - 02:51:08 - 02:54:34 - 02:55:03 - 02:55:32 - 02:56:46 - 02:58:49 - 02:59:03 - 02:59:12 - 02:59:23 - 03:00:05 - 03:00:15 - 03:00:51 - 03:01:11 - 03:01:17 - 03:04:30 - 03:15:52 - 03:17:04 - 03:19:48 - 03:22:05 - 03:24:00 - 03:24:40 - 03:26:39 - 03:29:26 - 03:30:59 - 03:35:15 - 03:38:22 - 03:41:05 - 03:42:19 - 03:42:38 - 03:43:44 - 03:45:26 - 03:46:59 - 03:47:06 - 03:48:09 - 03:49:38 - 03:50:53 - 03:53:22 - 03:56:20 - 03:58:16 - 03:59:12 - 03:59:58 - 04:00:22 - 04:01:51 - 04:05:04 - 04:05:30 - 04:06:02 - 04:06:46 - 04:06:53 - 04:18:44 - 04:18:57 - 04:20:21 - 04:21:14 - 04:22:17 - 04:24:31 - 04:25:16 - 04:25:42 - 04:33:03
Adinda Bornkamp - D66
Sandra Alberts - VVD
A. Smit - Wethouder
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
Agendapunt 10.a Uitvoering motie houtstook (scenario a)
Samenvatting
De gemeente Assen heeft een raadsvoorstel opgesteld om de overlast van houtstook aan te pakken, naar aanleiding van een motie die op 4 november 2021 werd aangenomen. Er zijn twee scenario's voorgesteld voor een tweejarige pilot. Scenario 1 omvat het verstrekken van subsidies voor het vervangen van oude kachels en het plaatsen van rookfilters, evenals het geven van voorlichting en workshops over veilig hout stoken. Dit scenario vraagt om een budget van €257.000, waarvan een deel mogelijk gedekt wordt door een rijksbijdrage. Scenario 2 richt zich enkel op voorlichting en educatie, met een budget van €35.000. Beide scenario's beogen de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen en klachten te reduceren. De raad moet een keuze maken tussen deze scenario's, en na afloop van de pilot zal een evaluatie plaatsvinden. De communicatiecampagne zal gebruikmaken van diverse middelen zoals flyers en social media, en workshops zullen worden aangeboden aan inwoners van Assen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Houtstook Uitstoot Schadelijke stoffen Subsidie Workshops Educatie Communicatie Pilot Rookfilters KachelsVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heet "Houtstook" en richt zich op het verbeteren van de luchtkwaliteit in de gemeente Assen door de houtstook te reguleren. Het constateert dat de stijgende energieprijzen het gebruik van houtkachels aantrekkelijker maken, wat leidt tot meer luchtvervuiling en overlast. Het amendement stelt voor om educatie en vervanging van oude kachels te schrappen en in plaats daarvan subsidies te verstrekken voor rookfilters. Het doel is om de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken en klachten te verminderen. Het amendement wijzigt het raadsvoorstel door het vrijgekomen budget van €70.000 te gebruiken voor rookfilters.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de huidige situatie beschrijft, de problemen identificeert en een specifieke oplossing biedt. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de implementatie van de voorgestelde maatregelen en de verwachte impact.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de aanpassing van het bestaande raadsvoorstel en het heralloceren van het budget om de subsidies voor rookfilters te ondersteunen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het oorspronkelijke voorstel, dat educatie en vervanging van kachels omvat, en het amendement dat zich richt op rookfilters. Dit impliceert een keuze tussen directe vervangingsmaatregelen en bewustwording versus technische oplossingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART: het is specifiek en tijdgebonden (twee jaar pilot), maar mist meetbare doelen en een duidelijke beschrijving van de haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van rookfilters versus educatie is niet onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen, wat betekent dat ze het budget herverdelen ten gunste van rookfilters en de educatie en vervanging van kachels schrappen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces, behalve dat het communicatie en bewustwording via stookwijzer.nu ondersteunt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het voorstel gericht is op het verbeteren van de luchtkwaliteit en het verminderen van schadelijke uitstoot, wat bijdraagt aan een gezondere leefomgeving.
Financiële gevolgen:
Het amendement herverdeelt €70.000 van educatie en kachelvervanging naar subsidies voor rookfilters. Het totale budget voor de pilot is €157.000. Er wordt niet specifiek vermeld hoe dit budget gedekt wordt, maar het lijkt binnen de bestaande begroting te vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Houtstook Luchtkwaliteit Houtkachels Energieprijzen Rookfilters (ABCAT) Stankoverlast Subsidie Educatie Communicatie WorkshopsVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Houtstook Overlast Gezondheidsklachten Uitstoot Katalysatoren Schone Lucht Akkoord Pilot Subsidie Voorlichting FijnstofemissieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heet "Houtstook" en richt zich op het verbeteren van de luchtkwaliteit in Assen door houtrookfilters te subsidiëren in plaats van oude kachels te vervangen. Het constateert dat de stijgende energieprijzen het gebruik van houtkachels aantrekkelijker maken, wat de luchtkwaliteit verslechtert. Het amendement stelt voor om educatieve workshops te schrappen en het vrijgekomen budget van €70.000 te gebruiken voor subsidies op rookfilters. Het beoogt de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken en klachten te verminderen door middel van subsidies en voorlichting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de uitvoering en monitoring van de voorgestelde maatregelen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het amendement en de bijbehorende budgetwijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het subsidiëren van rookfilters of het vervangen van oude kachels, en bepalen of educatieve workshops moeten worden geschrapt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van budget en doelen, maar mist tijdsgebonden elementen en specifieke criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van het schrappen van educatie kan worden betwist.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met het amendement en de voorgestelde budgetwijzigingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van burgers, maar benadrukt communicatie en voorlichting via stookwijzer.nu.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het voorstel gericht is op het verbeteren van de luchtkwaliteit en het verminderen van schadelijke uitstoot.
Financiële gevolgen:
Het voorstel herverdeelt €70.000 van educatie en kachelvervanging naar subsidies voor rookfilters. Het is onduidelijk of er aanvullende financiering nodig is of hoe de effectiviteit van deze herverdeling wordt beoordeeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Houtstook Luchtkwaliteit Houtkachels Energieprijzen Rookfilters Stankoverlast Subsidie Educatie Workshops CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10.b Uitvoering motie houtstook (scenario b)
Samenvatting
De gemeenteraad van Assen heeft op 10 november 2022 een amendement aangenomen met betrekking tot de uitvoering van een motie over de overlast van houtstook. Het college had twee scenario's voorgesteld: het vervangen van oude kachels en het geven van voorlichting, of alleen voorlichting en educatie. De raad constateerde dat houtstookoverlast niet beperkt is tot gemeentegrenzen en dat regulering een taak van de landelijke overheid is. Daarom besloot de raad om in plaats van de voorgestelde scenario's, simpelweg te verwijzen naar de website Stookwijzer.nu via gemeentelijke communicatiekanalen. Dit besluit werd ondersteund door meerdere partijen, waaronder PvdA, VVD, en GroenLinks.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement besluit uitvoering motie houtstook
Samenvatting: Het amendement betreft de uitvoering van de motie "Laat overlast van houtstook in rook opgaan", aangenomen door de gemeenteraad van Assen op 4 november 2021. Het college presenteerde twee scenario's: het vervangen van oude kachels en het plaatsen van rookfilters, of het geven van voorlichting en educatie. Het amendement stelt dat regulering van houtstook een landelijke taak is en dat de gemeentelijke rol beperkt moet blijven tot het verwijzen naar de website Stookwijzer.nu via gemeentelijke communicatiekanalen. Het amendement wijzigt het besluit om enkel te verwijzen naar deze site/app.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de context van de gegeven situatie. Het erkent de beperkingen van gemeentelijke bevoegdheden en biedt een praktische oplossing door te verwijzen naar bestaande informatiebronnen. Echter, het mist een diepgaande analyse van de effectiviteit van de voorgestelde communicatie en de mogelijke impact op de overlast van houtstook.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om te beslissen over de uitvoering van de eerder aangenomen motie. De raad moet beoordelen of de voorgestelde wijziging van het besluit voldoende invulling geeft aan de motie en of het amendement in lijn is met de gemeentelijke verantwoordelijkheden en middelen.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuze is of de gemeente actief moet ingrijpen in de problematiek van houtstook of dat het voldoende is om inwoners te informeren via bestaande kanalen. Er moet ook worden besloten of de verantwoordelijkheid voor regulering bij de landelijke overheid moet blijven.
SMART Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de communicatieacties die moeten worden ondernomen. Het is echter minder specifiek over de verwachte resultaten van deze acties. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde aanpak is niet onderbouwd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen, wat betekent dat de uitvoering van de motie beperkt blijft tot het verwijzen naar Stookwijzer.nu via gemeentelijke communicatiekanalen.
Participatie
Het voorstel zegt weinig over participatie van inwoners of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op het informeren van inwoners via bestaande kanalen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien houtstook invloed heeft op luchtkwaliteit en milieu. Het voorstel zelf richt zich echter niet expliciet op duurzame oplossingen, maar op het informeren over verantwoord stoken.
Financiële Gevolgen
Het voorstel lijkt minimale financiële gevolgen te hebben, aangezien het zich beperkt tot communicatie via bestaande kanalen. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, wat impliceert dat de kosten binnen het reguliere communicatiebudget vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Houtstook Overlast Motie Scenario's Gemeentegrenzen Landelijke overheid Voorlichting Educatie Stookwijzer.nu Berichten van de BrinkVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Amendement besluit uitvoering motie houtstook". Het amendement stelt voor om de uitvoering van de motie "Laat overlast van houtstook in rook opgaan" te beperken tot het regelmatig verwijzen naar de site/app Stookwijzer.nu via gemeentelijke communicatiekanalen. Dit besluit is genomen omdat de regulering van houtstook een landelijke taak is en niet op gemeentelijk niveau kan worden aangepakt. Scenario's die meer actieve gemeentelijke betrokkenheid vereisen, worden als onnodig en buiten de gemeentelijke verantwoordelijkheid beschouwd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de redenen uiteenzet waarom de gemeentelijke betrokkenheid beperkt moet blijven. Het biedt een concrete en uitvoerbare oplossing binnen de gestelde beperkingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de uitvoering van de eerder aangenomen motie. In dit geval heeft de raad ervoor gekozen om de uitvoering te beperken tot communicatie via bestaande kanalen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze is om de verantwoordelijkheid voor de regulering van houtstook bij de landelijke overheid te laten en de gemeentelijke betrokkenheid te beperken tot het verstrekken van informatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) in de zin dat het een specifieke actie (verwijzen naar Stookwijzer.nu) voorstelt die eenvoudig te implementeren en te meten is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het amendement aan te nemen, wat betekent dat de uitvoering van de motie beperkt blijft tot het verwijzen naar de Stookwijzer.nu.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie, behalve dat het de verantwoordelijkheid van de inwoners benadrukt om zich te informeren via de voorgestelde kanalen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien het verminderen van houtstookoverlast kan bijdragen aan een betere luchtkwaliteit en daarmee aan een duurzamere leefomgeving.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft minimale financiële gevolgen, aangezien het zich beperkt tot het gebruik van bestaande communicatiekanalen. Er is geen extra budget nodig, en er wordt geen dekking aangegeven omdat de kosten verwaarloosbaar zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Houtstook Overlast Motie Scenario's Landelijke overheid Voorlichting Educatie Eigen verantwoordelijkheid Stookwijzer.nu Social mediakanalenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Uitvoering motie schoonmaak gemeentelijke gebouwen
Samenvatting
De gemeente Assen heeft besloten om de schoonmaak van gemeentelijke gebouwen in eigen beheer te nemen, zoals vastgelegd in een raadsvoorstel dat op 7 en 10 november 2022 is goedgekeurd. Dit besluit volgt op een motie uit 2021 waarin werd gevraagd om schoonmakers in dienst van de gemeente te nemen. Het plan van aanpak "Inbesteding Schoonmaakwerk" voorziet in de integratie van ongeveer 20 schoonmakers in de gemeentelijke organisatie over een periode van 2,5 jaar. Hiervoor worden structurele middelen in de begroting opgenomen: €182.000 in 2024, oplopend tot €346.000 in 2026. Daarnaast is een eenmalige investering van €150.000 nodig voor de uitvoering van het plan. Het doel is om de schoonmakers betere arbeidsvoorwaarden, werkplezier en doorgroeimogelijkheden te bieden, en hen als volwaardige collega's te integreren. Hoewel er reële kosten zijn, gebaseerd op ervaringen in andere gemeenten, zijn er ook kanttekeningen vanwege mogelijke economische onzekerheden. Het project vraagt om zorgvuldige communicatie en participatie, met aandacht voor inclusie en laagdrempelige informatievoorziening.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inbesteding Schoonmaak Gemeentelijke gebouwen Plan van aanpak Arbeidsvoorwaarden Projectorganisatie Werkplezier Kosten Inclusie CommunicatieplanVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
4. Beantwoording technische vragen n.a.v. CRB 03-11 ASSEN CENTRAAL Motie Schoonmaak.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de inbesteding van schoonmakers in dienst van de gemeente Assen. Het doel is om de schoonmaakdiensten, die momenteel zijn uitbesteed, intern te organiseren. Dit zou leiden tot betere arbeidsvoorwaarden voor de schoonmakers en meer controle over de dienstverlening. De meerkosten van inbesteding worden geschat op basis van personeelslasten en secundaire arbeidsvoorwaarden. Het voorstel onderzoekt ook de mogelijkheid om dezelfde voordelen te bereiken binnen de huidige uitbestedingsconstructie, maar concludeert dat dit moeilijk uitvoerbaar is vanwege juridische en administratieve complicaties.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële berekeningen en een duidelijke uitleg van de uitdagingen bij het behouden van de huidige constructie. Echter, er ontbreekt een uitgebreide analyse van de lange termijn effecten en mogelijke risico's van inbesteding.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel beoordelen, de financiële en sociale implicaties overwegen, en een besluit nemen over de inbesteding van de schoonmaakdiensten.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het verbeteren van arbeidsvoorwaarden voor schoonmakers door inbesteding of het behouden van de huidige uitbestedingsconstructie met mogelijke beperkingen in arbeidsvoorwaarden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) met duidelijke financiële berekeningen. Echter, er zijn geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen voor de implementatie genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de lange termijn effecten zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of de schoonmaakdiensten worden ingebesteed, rekening houdend met de financiële en sociale implicaties.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van de schoonmakers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een toename in personeelslasten bij inbesteding. Het voorstel geeft een gedetailleerde berekening van deze kosten, maar er is geen duidelijke dekking voor de extra kosten aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inbesteding Uitbesteding Schoonmakers Personeelslasten Arbeidsvoorwaarden Rechtsongelijkheid Administratieve handelingen Aanbestedingsregels Omzetting Secundaire arbeidsvoorwaardenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Maatregelenpakket hoge energiekosten: compensatie maatschappelijke organisaties en sportverenigingen
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Maatregelenpakket hoge energiekosten: compensatie maatschappelijke organisaties en sportverenigingen
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Maatregelenpakket hoge energiekosten: compensatie maatschappelijke organisaties en sportverenigingen." Het voorstel beoogt financiële compensatie te bieden aan maatschappelijke organisaties en sportverenigingen in Assen voor de gestegen energiekosten in 2022 en 2023. De compensatie is bedoeld voor organisaties die huren van de gemeente en wordt berekend op basis van het prijspeil van 1 januari 2022. De kosten voor 2022 worden geschat op € 240.000 en worden gedekt uit de algemene reserve. Voor de uitvoering van de regeling is € 50.000 gereserveerd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële ramingen en een beschrijving van de doelgroep. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de exacte criteria voor compensatie en de procedure voor het aanvragen ervan.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van de benodigde middelen uit de algemene reserve en de stelpost voor 2023. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële dekking en het uiteindelijke besluit.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de voorgestelde financiële compensatie ondersteunt en of zij akkoord gaat met het gebruik van de algemene reserve. Er moet ook worden overwogen of de compensatie voldoende is en of andere groepen ook in aanmerking moeten komen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bedragen en tijdsperiode. Het is echter minder specifiek over de criteria voor compensatie en de uitvoeringstijdlijn, wat de haalbaarheid en tijdigheid kan beïnvloeden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor verduidelijking.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de benodigde middelen beschikbaar te stellen voor de compensatie van energiekosten voor 2022 en 2023 en de uitvoeringskosten van € 50.000 goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er communicatie is geweest met betrokken organisaties en dat er een persbericht is uitgegeven. Er is echter geen gedetailleerd participatieproces beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt op financiële compensatie.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk gespecificeerd: € 240.000 voor 2022 en € 530.000 voor 2023, met dekking uit de algemene reserve en stelpost. Er is ook € 50.000 gereserveerd voor de uitvoering van de regeling.
Agendapunt 13 Actualisatie kredieten Grondbedrijf
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de actualisatie van kredieten voor het Grondbedrijf van de gemeente Assen voor 2023. Jaarlijks worden de grondexploitaties herzien en opgenomen in het Meerjarenperspectief grondexploitaties (MPG), dat samen met de begroting beschikbaar komt. Het doel is om een actueel en integraal overzicht van de grondexploitaties te behouden, wat essentieel is voor het sturen op het grondbeleid. De geactualiseerde kredieten omvatten zowel reeds gemaakte als geprognosticeerde kosten, maar gerealiseerde winstnemingen worden niet meegenomen. Er is ook een krediet van € 250.000 opgenomen voor kleine strategische aankopen. De raad zal op een later moment een toelichting ontvangen over de actualisatie van de kredieten. Het voorstel is vastgesteld in de openbare vergadering van 7 en 10 oktober 2022.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grondexploitaties Kredieten Meerjarenperspectief (MPG) Calculaties Begrotingscyclus Strategische grondaankopen Uitvoeringskrediet Prognosticeerde kosten Winstnemingen VastgoedcommissieVerfijning van de zoekopdracht: