09-09-2021 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 2 Vaststelling agenda
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 3 Lijst toezeggingen
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
Hans Marskamp
Agendapunt 4 Ingekomen stukken
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
Bas Ananias - SP
Bas Ananias - SP
Agendapunt 6 Vraagrecht raadsleden en inwoners
Bas Ananias - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
B. Bergsma
M.L.J. Out - Burgemeester
Bas Ananias - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Bas Ananias - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 7 Installatie Kinderraad
Samenvatting
De gemeenteraad van Assen heeft op 9 september 2021 besloten om de leden van de Asser Kinderraad voor het schooljaar 2021/2022 te benoemen. De kinderraad bestaat uit leerlingen van verschillende basisscholen in Assen. Luna Bouius is benoemd tot kinderburgemeester en Andries Nijwening tot loco-kinderburgemeester. De kinderraad is opgericht om kinderen te betrekken bij gemeentelijk beleid en hen kennis te laten maken met democratie en burgerschap. De kinderraad komt gedurende het schooljaar meerdere keren bijeen om te discussiëren over actuele thema's in de stad. De totale kosten voor de kinderraad en kinderburgemeester zijn voor vier jaar vastgesteld op € 50.000,- en zijn gedekt tot en met het schooljaar 2022/2023. Gedurende het schooljaar wordt er via verschillende kanalen gecommuniceerd over de activiteiten van de kinderraad en kinderburgemeester.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming kinderraad en kinderburgemeester 2021/2022". Het voorstel betreft de formele benoeming van leden van de Asser Kinderraad en de kinderburgemeester voor het schooljaar 2021/2022. De kinderraad bestaat uit leerlingen van verschillende basisscholen in Assen en heeft als doel kinderen te betrekken bij gemeentelijke besluitvorming en hen kennis te laten maken met democratische processen. Luna Bouius wordt benoemd tot kinderburgemeester en Andries Nijwening tot loco-kinderburgemeester. De kinderraad zal gedurende het schooljaar bijeenkomen om te discussiëren over relevante thema's en kan advies uitbrengen aan de gemeenteraad.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de benoemingen en de structuur van de kinderraad beschrijft. Er zijn echter geen specifieke argumenten of kanttekeningen opgenomen, wat de diepgang van het voorstel beperkt.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de benoemingen van de kinderraad en de kinderburgemeester formeel goed te keuren. Dit is een besluitvormende taak.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de mate van betrokkenheid van kinderen bij gemeentelijke processen en de prioritering van educatieve projecten zoals de kinderraad.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke indicatoren voor succes of evaluatiecriteria opgenomen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde leerlingen formeel te benoemen tot leden van de kinderraad en de kinderburgemeester.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door kinderen te betrekken bij gemeentelijke besluitvorming en hen een platform te bieden om hun stem te laten horen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot een totaal van € 50.000 voor vier jaar, gedekt door een eenmalige last van de post onvoorzien in 2019. Dit dekt de kosten tot en met het schooljaar 2022/2023.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kinderraad Kinderburgemeester Loco-kinderburgemeester Schooljaar 2021/2022 Basisscholen Participatie Democratie Burgerschap Educatieve activiteiten Vaart WelzijnVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Toelating raadslid dhr. R. Jongman
R. Jongman officieel benoemd tot raadslid ChristenUnie Assen
De gemeenteraad van Assen heeft op 9 september 2021 unaniem besloten om de heer R. Jongman toe te laten als raadslid voor de ChristenUnie. Hij volgt hiermee de heer Wienen op, die vanwege een verhuizing zijn functie moest neerleggen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd de benoeming van de heer R. Jongman als nieuw raadslid voor de ChristenUnie officieel bekrachtigd. De heer Jongman, die al als plaatsvervangend raadslid actief was, stond bovenaan de kieslijst van zijn partij en heeft zijn benoeming met enthousiasme aanvaard. "Ik ben dankbaar voor het vertrouwen en kijk ernaar uit om mijn bijdrage te leveren aan de raad," aldus Jongman.De voorzitter van de Commissie Geloofsbrieven, de heer Ananias, lichtte toe dat de geloofsbrieven van de heer Jongman zorgvuldig zijn onderzocht en volledig in orde zijn bevonden. "De heer Jongman voldoet aan alle wettelijke eisen en kan zonder bezwaar worden toegelaten tot de gemeenteraad van Assen," verklaarde Ananias.
Na de officiële goedkeuring door de raad, werd de heer Jongman uitgenodigd om de eed af te leggen. Onder toeziend oog van zijn collega-raadsleden zwoer hij trouw aan de Grondwet en beloofde hij zijn plichten naar eer en geweten te vervullen. "Zo waarlijk helpe mij God almachtig," klonk het plechtig in de raadszaal.
Naast de benoeming van de heer Jongman, werd ook de heer Eetenhoven beëdigd als derde plaatsvervangend griffier. Dit gebeurde zonder schriftelijke stemming, aangezien er geen bezwaren waren vanuit de raad. De heer Eetenhoven verklaarde en beloofde zijn plichten als raadsadviseur naar eer en geweten te vervullen.
Met de benoemingen van de heer Jongman en de heer Eetenhoven is de gemeenteraad van Assen weer voltallig en klaar om de uitdagingen van de komende periode aan te gaan. De vergadering werd kort geschorst voor felicitaties, waarna de raad verderging met de bespreking van de agenda voor 2024.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de toelating van de heer R. Jongman als raadslid voor de ChristenUnie in de gemeente Assen, ter vervanging van de heer Wienen die is verhuisd en daardoor niet langer aan de vereisten voldoet. De heer Jongman, die al plaatsvervangend raadslid was, is de eerste kandidaat op de kieslijst van de ChristenUnie en heeft zijn benoeming aanvaard. Zijn geloofsbrieven zijn onderzocht en goedgekeurd door de commissie Geloofsbrieven. De raad besluit op 9 september 2021 om de heer Jongman officieel toe te laten als raadslid, waarmee de raad weer voltallig is.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Opvolging dhr. Wienen, toelating raadslid R. Jongman". Het doel is om de heer R. Jongman toe te laten als raadslid voor de ChristenUnie in de gemeenteraad van Assen, ter vervanging van dhr. Wienen die is verhuisd en daardoor niet langer voldoet aan de vereisten voor het raadslidmaatschap. De geloofsbrieven van de heer Jongman zijn onderzocht en goedgekeurd door de commissie Geloofsbrieven, en hij heeft zijn benoeming aanvaard.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de opvolging van dhr. Wienen en de toelating van de heer Jongman. Het bevat details over de procedure, de wettelijke vereisten en de goedkeuring van de geloofsbrieven.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de geloofsbrieven van de heer Jongman te onderzoeken en te beslissen over zijn toelating als raadslid. Dit is een formele stap die vereist is volgens de Kieswet.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele opvolging betreft. De raad moet echter wel formeel instemmen met de toelating van de heer Jongman.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar niet per se uitdagend of relevant in de context van bredere beleidsdoelen, aangezien het een administratieve procedure betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de heer R. Jongman toe te laten als raadslid voor de ChristenUnie.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van het publiek genoemd, wat logisch is gezien de aard van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve kwestie betreft.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsmaatregelen genoemd, wat passend is gezien de aard van het voorstel. Het betreft de vervanging van een raadslid zonder bijkomende kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
R. Jongman ChristenUnie Dhr. Wienen Kieswet Geloofsbrieven Centraal Stembureau Commissie Geloofsbrieven Ingezetenschap Benoeming Plaatsvervangend raadslidVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Bas Ananias - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
Agendapunt 9 Aanwijzing plv. griffier
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanwijzing en beëdiging plaatsvervangend griffier". Het voorstel betreft de tijdelijke aanwijzing van de heer E. ten Hove als derde plaatsvervangend griffier van de gemeenteraad van Assen, vanwege de ziekte van de eerste plaatsvervangend griffier, mevrouw Kolkman. De heer Ten Hove wordt gedetacheerd vanuit de gemeente Coevorden en zal deze rol vervullen tot 31 december 2021, met de mogelijkheid tot verlenging indien nodig. De raad moet hem formeel aanwijzen om de bevoegdheden van de functie rechtsgeldig te kunnen uitoefenen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzaak, de procedure en de tijdelijke aard van de aanstelling duidelijk uiteenzet. Het bevat ook de juridische basis voor de aanwijzing en de gevolgen voor de functie.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om formeel de heer Ten Hove aan te wijzen als derde plaatsvervangend griffier, zodat hij de bevoegdheden van de functie rechtsgeldig kan uitoefenen.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve en juridische noodzaak betreft. De raad moet echter wel instemmen met de tijdelijke uitbreiding van het griffiebudget.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke taak en tijdsperiode voor de heer Ten Hove beschrijft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de heer E. ten Hove formeel aan te wijzen als derde plaatsvervangend griffier.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van andere belanghebbenden, aangezien het een interne aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een tijdelijke personele aangelegenheid betreft.
Financiële Gevolgen:
Het inhuren van een extra plaatsvervangend griffier leidt tot een uitbreiding van het griffiebudget, waarvoor in de begroting niet was voorzien. Deze uitbreiding is goedgekeurd door de werkgeverscommissie en zal worden verantwoord in de voortgangsrapportage. Het formele aanwijzen van de heer Ten Hove leidt echter niet tot extra kosten.
Agendapunt 10 Raadsvoorstel Bekrachtiging geheimhouding onderzoeksrapport toekomst GR GKB
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bekrachtiging geheimhouding onderzoeksrapport toekomst GR GKB". Het voorstel betreft het bekrachtigen van de geheimhouding van een onderzoeksrapport over de toekomst van de Gemeenschappelijke Regeling Gemeentelijke Kredietbank (GR GKB). Het college van burgemeester en wethouders heeft deze geheimhouding opgelegd vanwege bedrijfseconomische belangen. De raad wordt gevraagd deze geheimhouding te bekrachtigen tijdens de raadsvergadering van 9 september 2021, na een besloten bijeenkomst op 2 september 2021 waarin de raad over de ontwikkelingen bij de GR GKB wordt geïnformeerd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de procedurele stappen die moeten worden genomen om de geheimhouding te bekrachtigen. Er is echter weinig inhoudelijke informatie over het rapport zelf, wat begrijpelijk is gezien de vertrouwelijkheid.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de opgelegde geheimhouding te bekrachtigen. Dit is een formele stap die vereist is volgens de Gemeentewet.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet bekrachtigen van de geheimhouding. Dit kan afhangen van de afweging tussen transparantie en de bescherming van bedrijfseconomische belangen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar niet meetbaar of actiegericht in de zin van SMART-doelstellingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de beperkte informatie kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de geheimhouding van het onderzoeksrapport te bekrachtigen.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de vertrouwelijkheid van het onderwerp.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel. Dit kan te maken hebben met de aard van het voorstel, dat zich richt op geheimhouding en niet op financiële besluitvorming.
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 11 RKC rapport lenigheid ambtelijke organisatie
Assense Gemeenteraad Neemt Aanbevelingen Rekenkamercommissie Over: Focus op Cultuur en Duidelijkheid
De gemeenteraad van Assen heeft unaniem besloten om de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie (RKC) over de veerkracht van de gemeentelijke organisatie over te nemen. Het rapport, uitgevoerd door BMC, wijst op een gebrek aan focus en strategische capaciteit binnen de organisatie. De raad heeft het college opdracht gegeven om een plan van aanpak op te stellen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen avond stond het rapport van de Rekenkamercommissie centraal. Het onderzoek richt zich op de vraag of de gemeentelijke organisatie voldoende is uitgerust voor de huidige bestuurlijke ambities. De conclusies wijzen op een cultuur van vrijblijvendheid en een mismatch in de kwalitatieve formatie. Er is behoefte aan meer integrale samenwerking en een betere borging van kwaliteit en verantwoordelijkheid.Mevrouw Drenthe van de SP benadrukte dat er veel goed werk wordt verricht door de medewerkers van de gemeente. "Een klanttevredenheid van een ruime 8 is meer dan prima," aldus Drenthe. Toch vroeg ze aandacht voor de cultuur binnen de organisatie. "Zaken als cultuur lossen zich niet vanzelf op door zaken beter in de organisatie te beleggen."
De Stadspartij Plob, vertegenwoordigd door de heer Santing, sprak zijn waardering uit voor de medewerkers en zag de verbeterpunten als kansen. "De noodzaak tot duidelijkheid in de organisatie is essentieel. Duidelijkheid begint met weten waar jouw afdeling aan moet voldoen," stelde Santing.
D66, bij monde van de heer Moes, richtte de blik op de raad zelf. "Hoe kunnen wij als raad bijdragen aan aantrekkelijk werkgeverschap? En accepteren wij dat stukken soms later zijn vanwege onvoldoende capaciteit?" Moes riep op tot zelfreflectie binnen de raad.
De Partij van de Arbeid sloot zich hierbij aan en benadrukte het belang van kritisch naar de eigen rol kijken. "We moeten ons bij voorstellen en vragen goed afvragen wat het voor de ambtelijke organisatie betekent," aldus mevrouw Voselman.
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Raster, prees de ambtelijke organisatie en vroeg het college om focus aan te brengen in het plan van aanpak. "Vooral die dingen opnemen die deze collegeperiode nog gerealiseerd kunnen worden."
Wethouder Vlieg reageerde namens het college en erkende de noodzaak van cultuurverandering. "Cultuur veranderen is iets van een lange adem en daar is meer voor nodig dan wat dingen in je organisatie aanpassen," aldus Vlieg. Ze beloofde dat het college duidelijke keuzes zal maken en focus zal aanbrengen in het plan van aanpak.
Met de unanieme steun van de raad voor de aanbevelingen van de RKC, ligt de bal nu bij het college om de nodige stappen te zetten. Het plan van aanpak zal in een later stadium aan de raad worden voorgelegd.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de Rekenkamercommissie (RKC) van de gemeente Assen betreft een onderzoek naar de veerkracht van de gemeentelijke organisatie. Het onderzoek, uitgevoerd door BMC, richt zich op de vraag of de organisatie voldoende is uitgerust voor de huidige bestuurlijke ambities, met aandacht voor het aantal fte's en de beschikbare competenties. De conclusies wijzen op een gebrek aan focus en strategische capaciteit, een cultuur van vrijblijvendheid, en een mismatch in de kwalitatieve formatie. Er is behoefte aan meer integrale samenwerking en een betere borging van kwaliteit en verantwoordelijkheid. De gemeente wordt als een prettige werkplek ervaren, met kansen voor ontwikkeling en groei, vooral door het aantrekken van jonge starters en ervaren ambtenaren. De raad besluit alle aanbevelingen uit het rapport over te nemen en het college opdracht te geven een plan van aanpak op te stellen. Er zijn geen directe financiële consequenties, maar uitvoering van de aanbevelingen kan dit wel met zich meebrengen. Het rapport is onder geheimhouding aan de raad verstrekt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel RKC Onderzoek naar Veerkracht van de Organisatie
Samenvatting: Het voorstel betreft een onderzoek uitgevoerd door de Rekenkamercommissie (RKC) van de gemeente Assen naar de veerkracht van de gemeentelijke organisatie. Het onderzoek richt zich op de vraag of de organisatie voldoende is uitgerust om de huidige bestuurlijke ambities te realiseren. De RKC beveelt aan om alle conclusies en aanbevelingen uit het rapport over te nemen en het college te verzoeken een plan van aanpak op te stellen voor de uitvoering hiervan. Het onderzoek benadrukt de noodzaak van verbeteringen in strategische capaciteit, integrale samenwerking en het benutten van interne talenten.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het identificeren van problemen en het bieden van aanbevelingen. Het bevat echter geen gedetailleerd plan voor de implementatie van de aanbevelingen, wat de verantwoordelijkheid van het college is.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over het al dan niet overnemen van de aanbevelingen uit het rapport en het college opdracht geven om een plan van aanpak op te stellen en uit te voeren.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij de aanbevelingen van de RKC willen overnemen en hoe zij de uitvoering hiervan willen monitoren. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioritering van de aanbevelingen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering is afhankelijk van een nog te ontwikkelen plan van aanpak.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de aanbevelingen over te nemen en het college opdracht te geven een plan van aanpak op te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er veel medewerkers, bestuurders en oud-medewerkers bij het onderzoek zijn betrokken, en dat hoor en wederhoor is toegepast. Dit wijst op een participatieve benadering bij het opstellen van het rapport.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële consequenties. Echter, de uitvoering van de aanbevelingen kan wel financiële gevolgen hebben, hoewel deze niet zijn gespecificeerd in het voorstel. Er is geen dekking aangegeven voor eventuele kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veerkracht Organisatie Rekenkamercommissie Onderzoek Aanbevelingen Ambities Capaciteit Competenties Bezuinigingen Interim-krachtenVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Staal - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Clemens Otto - Assen Centraal
C. Staal - Wethouder
M. Rasker - Wethouder
H.a. Vlieg-kempe -
Agendapunt 12 Bestemmingsplan Snippergroen 2e fase
Assen Legaliseert Tuinuitbreidingen: Bestemmingsplan Snippergroen Ongewijzigd Aangenomen
In een vlotte raadsvergadering heeft de gemeenteraad van Assen zonder tegenstemmen het bestemmingsplan 'Grondgebruik/snippergroen 2021' aangenomen. Dit plan legaliseert het gebruik van voormalige gemeentegrond als tuinen voor 281 percelen.
Samenvatting
Het bestemmingsplan 'Grondgebruik/snippergroen 2021' van de gemeente Assen is opgesteld om de juridische en planologische status van verkochte gemeentegrondstroken, bekend als 'snippergroen', in overeenstemming te brengen met hun feitelijke gebruik als tuinen. Het plan, dat betrekking heeft op 281 percelen, werd ter inzage gelegd zonder dat er zienswijzen werden ingediend. Het bestemmingsplan wijzigt de bestemming van deze percelen naar die van aangrenzende percelen, met de toevoeging 'Onbebouwd' om nieuwe bebouwing te voorkomen. Dit sluit aan bij de oorspronkelijke doelen van de verkoop, namelijk het legaliseren van het gebruik en het voorkomen van illegale ingebruikname van gemeentegrond. Er is geen exploitatieplan nodig, aangezien het bestemmingsplan geen nieuwe bouwmogelijkheden creëert. De kosten van het plan worden gedekt door de opbrengsten van de grondverkoop. Na vaststelling wordt het plan gepubliceerd en kan er beroep worden ingesteld. Het project Grondgebruik is grotendeels afgerond, maar toekomstige gronden zullen in een nieuw omgevingsplan worden opgenomen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Grondgebruik Snippergroen Percelen Groenstroken Planologisch Bebouwing Exploitatieplan Klimaatadaptatie PlanschadeVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 13 Addendum transitievisie warmte
-
Analyse van het document
Analyse van het Addendum Kloosterveen Transitievisie Warmte
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Addendum Kloosterveen Transitievisie Warmte". Het addendum is een aanvulling op de eerder vastgestelde Transitievisie Warmte, specifiek gericht op de wijk Kloosterveen. Het doel is om onduidelijkheden weg te nemen en zorgen van bewoners te adresseren over de transitie naar een aardgasvrije wijk tegen 2030. Het addendum is tot stand gekomen in samenwerking met de werkgroep Duurzaam Kloosterveen en dient als basis voor verdere uitwerking in een Wijkuitvoeringsplan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de zorgen van bewoners adresseert en een basis legt voor verdere samenwerking. Echter, het erkent dat niet alle bewoners betrokken zijn en dat er mogelijk nog andere aandachtspunten zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet het addendum vaststellen, waarmee het dezelfde status krijgt als de oorspronkelijke Transitievisie Warmte. De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen en aanvullingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde verduidelijkingen en de samenwerking met de werkgroep Duurzaam Kloosterveen. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met eventuele andere zorgen van bewoners die niet in de werkgroep vertegenwoordigd zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), omdat het geen concrete meetbare doelen of tijdlijnen bevat buiten de algemene deadline van 2030. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de flexibiliteit van de visie kan leiden tot variabele interpretaties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het addendum vast te stellen, waarmee het leidend wordt voor de wijk Kloosterveen in geval van conflicten met de oorspronkelijke visie.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door samenwerking met de werkgroep Duurzaam Kloosterveen en de meedenkgroep. Er is echter ruimte voor verbetering in het betrekken van een breder scala aan bewoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, gezien de focus op een aardgasvrije toekomst en de betrokkenheid van de werkgroep Duurzaam Kloosterveen.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsplannen genoemd in het voorstel. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de verdere uitwerking in het Wijkuitvoeringsplan.
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Harriet Van Es - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.O. Deen - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
Harriet Van Es - PvdA
Hans Marskamp -
M.O. Deen - CDA
Agendapunt 14 Omgevingswet en WKB en invloed op leges
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Leges Omgevingswet en WKB". Het voorstel betreft het heffen van leges op het Omgevingsoverleg en milieubelastende activiteiten in het kader van de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging Bouwen (WKB). Deze wetten brengen veranderingen in het takenpakket van de gemeente Assen en hebben invloed op de legesinkomsten. Het voorstel beoogt de financiële gevolgen van deze veranderingen te compenseren door leges te heffen, wat naar verwachting een structureel tekort van € 361.000 kan verminderen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de autonome veranderingen en de financiële effecten daarvan. Het bevat ook een duidelijke uiteenzetting van de bestuurlijke keuzes en de financiële implicaties van die keuzes.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet beslissen of zij instemt met het heffen van leges op het Omgevingsoverleg en milieubelastende activiteiten. Deze beslissing zal worden meegenomen in de begroting voor 2022 en de legesverordening die in december wordt vastgesteld.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet kiezen of zij leges willen heffen op het Omgevingsoverleg en milieubelastende activiteiten om de financiële impact van de Omgevingswet en WKB te mitigeren.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële effecten. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten, zoals de exacte implementatiedatum van de leges. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met het heffen van leges op het Omgevingsoverleg en milieubelastende activiteiten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie niet van toepassing is, wat suggereert dat er geen directe betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden is in dit besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien het voorstel betrekking heeft op milieubelastende activiteiten. Het heffen van leges kan bedrijven ontmoedigen om milieubelastende activiteiten uit te voeren.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel geeft aan dat er een structureel tekort van € 361.000 is door autonome veranderingen. Door het heffen van leges kan dit tekort worden verminderd tot € 321.000. De dekking voor het resterende tekort moet worden gevonden in de begroting van 2022 en verder.
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 15 Vaststelling fractiebudgetten 2020
Assense Raad Stemt Zonder Discussie in met Fractiebudgetten 2020
De gemeenteraad van Assen heeft zonder enige tegenstem het voorstel aangenomen om de fractiebudgetten van 2020 vast te stellen. Het besluit volgde op een controle van de uitgaven door de griffier en het team Financiën, waarbij bleek dat de coronapandemie een aanzienlijke invloed had op de bestedingen van de fracties.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van de fractiebudgetten voor 2020 in de gemeente Assen. Op 9 september 2021 heeft de raad besloten om kennis te nemen van het controlerapport over de fractievergoedingen van 2020. Dit rapport, opgesteld door de griffier, is gebaseerd op een uitgebreide controle van bankafschriften en bonnetjes door een adviseur van het team Financiën. De raad heeft de bedragen vastgesteld die in bijlage I van het controlerapport zijn genoemd, waaronder de goedgekeurde uitgaven van de fracties, wijzigingen in de reserves en eventuele terug te betalen bedragen over 2020. Deze terug te vorderen bedragen zijn verrekend met de fractiebijdrage van 2021, en indien nodig, worden facturen naar de betreffende fracties gestuurd. Het doel is om ervoor te zorgen dat de bijdragen die fracties ontvangen rechtmatig worden besteed.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen fractiebudgetten 2020
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de fractiebudgetten voor het jaar 2020 in de gemeente Assen. Het controlerapport, opgesteld door de griffier, bevat een gedetailleerde verantwoording van de uitgaven van de fracties, de wijzigingen in de reserves en eventuele terugbetalingen. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van dit rapport en de bedragen zoals vermeld in bijlage I vast te stellen. Eventuele terug te vorderen bedragen over 2020 worden verrekend met de fractievergoeding van 2021. Het doel is om te waarborgen dat de bijdragen rechtmatig zijn besteed volgens de verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een gedetailleerd controlerapport bevat met bijlagen die de financiële verantwoording van de fracties onderbouwen. Het biedt inzicht in de uitgaven, wijzigingen in reserves en de verrekening van bedragen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het controlerapport te beoordelen en de voorgestelde bedragen vast te stellen. Dit omvat het goedkeuren van de uitgaven, wijzigingen in de reserves en de verrekening van eventuele terugbetalingen.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk administratief van aard is. De raad moet echter beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde vaststellingen en verrekeningen.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar, aangezien het concrete bedragen en procedures bevat. Het is tijdgebonden met een duidelijke besluitvormingsdatum. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het controlerapport en de bedragen zoals vermeld in bijlage I vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne financiële aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de financiële verantwoording van fractiebudgetten.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de vaststelling van de uitgaven en eventuele verrekeningen met toekomstige fractievergoedingen. Het voorstel geeft aan dat eventuele terug te vorderen bedragen worden verrekend met de fractiebijdrage van 2021, of anders via een factuur worden geïnd. Er is geen specifieke dekking nodig buiten de bestaande budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fractiebudgetten Controlerapport Fractievergoedingen Verordening Rechtmatigheidscontrole Fractieondersteuning Reserve Verantwoordingen Uitgaven VerrekeningVerfijning van de zoekopdracht: