17-06-2021 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
B. Bergsma
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 2 Vaststelling agenda
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 3 Lijst toezeggingen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 4 Ingekomen stukken
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 5 Brieven Inwoners
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 6 Vaststellen besluitenlijst
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 7 Vraagrecht raadsleden en inwoners
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
J. Broekema - Wethouder
Agendapunt 8 Benoeming leden Raad van Toezicht dr. Nassaucollege
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de benoeming van twee nieuwe leden, de heren W.R. Lalkens en A.B.M. Smetsers, in de Raad van Toezicht van het Dr. Nassau College per 1 augustus 2021. Dit is noodzakelijk omdat twee huidige leden na hun tweede termijn niet herbenoembaar zijn. De Raad van Toezicht bestaat uit minimaal vijf en maximaal zeven leden, en met deze benoemingen blijft het aantal op zes. Een benoemingsadviescommissie, bestaande uit leden van de Raad van Toezicht, het College van Bestuur, en de medezeggenschapsraad, heeft de kandidaten voorgedragen. De gemeenteraad van Assen heeft de bevoegdheid om deze benoemingen te bevestigen, wat zij in de vergadering van 17 juni 2021 hebben gedaan. De cv's van de kandidaten zijn vertrouwelijk behandeld.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Raad van Toezicht Dr. Nassau College Benoeming Leden Stichting voor Openbaar Voortgezet Onderwijs Noord- en Midden-Drenthe Voordracht Benoemingsadviescommissie Continuïteit Statuten MedezeggenschapsraadVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 9 Bekrachtiging geheimhouding jaarrekening 2020 Grondbedrijf
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Bekrachtiging geheimhouding bijlage jaarrekening 2020 Grondbedrijf
Samenvatting: Het voorstel betreft de bekrachtiging van de geheimhouding van de jaarrekening 2020 van het Grondbedrijf van de gemeente Assen. Deze geheimhouding is opgelegd door het college van burgemeester en wethouders en moet worden bekrachtigd door de gemeenteraad tijdens de vergadering van 17 juni 2021. De geheimhouding is gebaseerd op artikel 25 lid 2 van de Gemeentewet, waarbij het belang van het niet-openbaar maken van de informatie zwaarder weegt dan de economische en financiële belangen van de gemeente.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is beknopt en richt zich uitsluitend op de bekrachtiging van de geheimhouding. Er worden geen aanvullende details of context gegeven over de inhoud van de jaarrekening zelf, wat begrijpelijk is gezien de aard van het voorstel. Echter, voor een volledig begrip van de noodzaak van geheimhouding zou meer achtergrondinformatie nuttig kunnen zijn.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om de door het college opgelegde geheimhouding te bekrachtigen. Dit is een formele stap die vereist is volgens de Gemeentewet.
Politieke Keuzes
De belangrijkste politieke keuze is het al dan niet bekrachtigen van de geheimhouding. Dit kan afhangen van de raad's beoordeling van de noodzaak en rechtvaardiging van de geheimhouding in het licht van de economische en financiële belangen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, aangezien het enkel om een bekrachtiging van geheimhouding gaat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van details over de inhoud van de jaarrekening kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de geheimhouding van de jaarrekening 2020 van het Grondbedrijf te bekrachtigen.
Participatie
Er wordt geen melding gemaakt van participatie in het voorstel, wat logisch is gezien de vertrouwelijke aard van de informatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet genoemd en lijkt geen relevant onderwerp in dit specifieke voorstel.
Financiële Gevolgen
Er worden geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel, wat passend is gezien de focus op geheimhouding. De financiële implicaties zijn inherent aan de inhoud van de jaarrekening, die vertrouwelijk is.
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 10 RES 1.0
Herstelagenda Drenthe: Debat over Energietransitie en Burgerparticipatie
In een recent debat over de Regionale Energiestrategie (RES) 1.0 voor Drenthe, kwamen diverse zorgen en meningen naar voren. Inwoners en organisaties hebben hun reacties gegeven, waarbij de nadruk lag op opslag, netcapaciteit, betaalbaarheid, burgerparticipatie en landschapsbehoud. De gemeente Assen onderzoekt de mogelijkheden voor windenergie, maar richt zich voorlopig op zonne-energie. Er is kritiek op het gebrek aan burgerparticipatie en de financiële gevolgen van de energietransitie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat over de Regionale Energiestrategie (RES) 1.0 voor Drenthe, kwamen verschillende fracties samen om hun zorgen en standpunten te delen. De gemeente Assen heeft ervoor gekozen om zich voorlopig te richten op zonne-energie, zowel op daken als in zonneparken, en onderzoekt de mogelijkheden voor windenergie in de toekomst. Dit besluit heeft geleid tot een breed scala aan reacties van zowel inwoners als organisaties.De Stadspartij Plop uitte haar zorgen over de haalbaarheid van zonne-energie op grote daken in Assen. "De optimistische kijk van het college delen wij niet," aldus de heer Santing. Hij benadrukte de negatieve invloed van geweigerde brandverzekeringen en de door corona aangetaste investeringsschema's. De partij diende een motie in om de bevoegdheid van de gemeenteraad te versterken in het proces van de RES.
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Homan, benadrukte het belang van draagvlak en participatie. "Veranderingen krijg je door mensen mee te nemen in het proces," stelde Homan. De partij diende een amendement in om de vraag naar dwang en doorzettingsmiddelen uit de visie te halen, wat steun kreeg van meerdere fracties.
De Partij van de Arbeid pleitte voor een verhoogde ambitie in lokaal eigenaarschap, met een streven naar 100%. "Dit zal het draagvlak voor de energietransitie verhogen," aldus mevrouw van Esch. De SP sloot zich hierbij aan en benadrukte het belang van financiële redelijkheid voor inwoners.
GroenLinks en D66 spraken hun steun uit voor de RES 1.0, maar benadrukten het belang van flexibiliteit en innovatie in de energietransitie. "We moeten nu stappen maken," stelde de heer Marskamp van GroenLinks. D66 gaf aan dat het bod wat hen betreft hoger had mogen zijn, gezien de toekomstige uitdagingen.
50Plus en het CDA uitten hun zorgen over de betaalbaarheid en haalbaarheid van de energietransitie. "We moeten onze wereld schoon aan ons nageslacht overdragen, maar niet met een grote schuldenlast," aldus de heer Otto van 50Plus. Het CDA benadrukte het belang van burgerparticipatie en riep op tot meer betrokkenheid van inwoners.
Het debat maakte duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is om de energietransitie in Drenthe succesvol te maken. De gemeente Assen heeft toegezegd in gesprek te blijven met inwoners en belanghebbenden om de transitie zo inclusief en haalbaar mogelijk te maken.
Samenvatting
De Regionale Energiestrategie (RES) 1.0 voor de regio Drenthe heeft reacties ontvangen van inwoners en organisaties, waaronder de Natuur- en Milieufederatie Drenthe en de Drentse KEI. Inwoners konden hun mening geven via de website van de gemeente Assen en tijdens digitale bijeenkomsten. De reacties benadrukken de noodzaak van aandacht voor opslag, netcapaciteit, betaalbaarheid, burgerparticipatie en landschapsbehoud. De gemeente Assen heeft geen windenergie opgenomen in haar bijdrage aan de RES, maar onderzoekt wel de mogelijkheden voor de toekomst. Er is een focus op zonne-energie, zowel op daken als in zonneparken, met een voorkeur voor dubbelgebruik van ruimte. De gemeente streeft naar financiële participatie van inwoners in energieprojecten, hoewel dit juridisch niet afdwingbaar is. Er is bezorgdheid over de impact van de energietransitie op het landschap en de kosten voor burgers. De RES is een strategisch document zonder juridische status, maar het vormt de basis voor verdere beleidsontwikkeling. Er is kritiek op het gebrek aan burgerparticipatie in het proces en de financiële consequenties van de energietransitie. De gemeente Assen blijft in gesprek met inwoners en andere belanghebbenden om de energietransitie zo inclusief en haalbaar mogelijk te maken.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale Energiestrategie (RES) Duurzame energie Zonne-energie Windenergie Energieopslag Inwonersparticipatie Waterstof Netcapaciteit Energietransitie Financiële participatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
1. RES 1.0 - Vaststelling Regionale Energie Strategie 1.0 regio Drenthe , raadsvoorstel.docx.pdf analyse
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling van de Regionale Energie Strategie (RES)-regio Drenthe 1.0". Het voorstel betreft de vaststelling van de Regionale Energie Strategie 1.0 voor de regio Drenthe, waarin de gezamenlijke ambitie van Drentse overheden en maatschappelijke organisaties wordt geformuleerd om bij te dragen aan de nationale doelstellingen van het Klimaatakkoord. De gemeente Assen draagt 0,200 TWh bij aan de Drentse plannen, voornamelijk door zonne-energie op land en daken. Het voorstel benadrukt regionale samenwerking en participatie, en legt de basis voor verdere uitwerking en implementatie van de energietransitie in Drenthe.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beslispunten, argumenten, en kanttekeningen. Het biedt inzicht in de regionale samenwerking en de specifieke bijdrage van Assen. Echter, het onderdeel warmte is nog niet volledig uitgewerkt en zal in de RES 2.0 verder worden ontwikkeld.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de RES 1.0 vast te stellen, de Asser bijdrage te bevestigen, en kennis te nemen van de reacties op de RES. De raad moet ook toezien op de verdere uitwerking en implementatie van de strategie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de RES 1.0 en de specifieke bijdrage van Assen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de balans tussen zon op land en zon op dak, en hoe om te gaan met de aandachtspunten zoals opslag, netcapaciteit, en landschapsbehoud.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn echter enkele onzekerheden, zoals de capaciteit van het elektriciteitsnet en de verdere uitwerking van warmteplannen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de RES 1.0 vast te stellen en de Asser bijdrage te bevestigen. Daarnaast moet de raad kennisnemen van de reacties en de voorgestelde beantwoording.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie, met inspraak van inwoners en stakeholders. Er zijn diverse bijeenkomsten en webinars georganiseerd, en er is een participatieproces geweest voor het beleidskader 'Zonneparken in Assen'.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met de focus op hernieuwbare energieopwekking en CO2-reductie.
Financiële Gevolgen:
Het Rijk heeft € 421.327 per jaar beschikbaar gesteld voor de RES-regio Drenthe voor de periode 2019-2021. De ambtelijke capaciteit wordt gedekt vanuit het programma Energietransitie. Verdere financiële implicaties worden niet gedetailleerd besproken in het voorstel. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Verwijderen aanbeveling juridische afdwingbaarheid warmtesystemen". Het amendement stelt voor om een aanbeveling te verwijderen die de aanleg van collectieve warmtesystemen juridisch afdwingbaar zou maken. De indieners vinden dat de huidige fase van de regionale energiestrategie zich moet richten op onderzoek en experimenten, zonder juridische dwangmaatregelen. Ze benadrukken het belang van draagvlak creëren bij inwoners en bedrijven, en vinden dat juridische dwang hier niet bij past. Het amendement vraagt om de tekst die juridische afdwingbaarheid aanbeveelt te schrappen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in zijn argumentatie waarom de aanbeveling moet worden verwijderd. Het biedt duidelijke redenen en context voor de voorgestelde wijziging.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om te beslissen of de aanbeveling voor juridische afdwingbaarheid van warmtesystemen moet worden verwijderd uit de regionale energiestrategie.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van een aanpak die zich richt op vrijwillige deelname en draagvlak, of het ondersteunen van een aanpak die juridische afdwingbaarheid mogelijk maakt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het duidelijk maakt welke tekst moet worden verwijderd. Het is echter minder specifiek over alternatieve maatregelen om draagvlak te creëren. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en de aanbeveling voor juridische afdwingbaarheid verwijderen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door te stellen dat draagvlak bij inwoners en bedrijven essentieel is en dat juridische dwangmaatregelen daar niet bij passen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het amendement deel uitmaakt van de regionale energiestrategie, die gericht is op duurzame energieoplossingen.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het verwijdert echter een aanbeveling die financiële implicaties zou kunnen hebben als juridische afdwingbaarheid zou worden ingevoerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Warmtesystemen Juridische afdwingbaarheid Regionale energie strategie Draagvlak Doorzettingsmacht Collectieve warmte Inwoners en bedrijven Wetgeving Financiële compensatie Aanbeveling 12Verfijning van de zoekopdracht:
-
Amendement VVD Assen - RES Verwijderen aanbeveling juridische afdwingbaarheid warmtesystemen AANGENOMEN.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "RES 1.0 Inspanningsverplichting". De motie benadrukt de noodzaak van een gezamenlijke inspanning voor de energietransitie, met nadruk op draagvlak en participatie. Het erkent de uitdagingen van de uitbreiding van het energienetwerk in Drenthe en de onzekerheid over de tijdige realisatie van de Regionale Energiestrategie (RES) 1.0. De motie roept het college op om de RES 1.0 als een inspanningsverplichting te beschouwen, waarbij de uitgangspunten van ruimtegebruik, draagvlak en participatie centraal blijven staan, zelfs als de doelen niet binnen de gestelde tijd worden gehaald.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de belangrijkste overwegingen en uitdagingen rondom de RES 1.0. Het erkent de noodzaak van inspanning en participatie, maar biedt geen gedetailleerd plan voor hoe deze inspanningen gerealiseerd moeten worden.
Rol van de Raad:
De raad speelt een toezichthoudende en richtinggevende rol door het college op te dragen de RES 1.0 als inspanningsverplichting te beschouwen en de motie te delen met partners van de RES Drenthe.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het strikt vasthouden aan de RES 1.0 doelen of het flexibel omgaan met deze doelen, waarbij de nadruk ligt op draagvlak en participatie.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de openheid over het niet halen van doelen kan als vaag worden beschouwd.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het college de opdracht geven om de RES 1.0 als inspanningsverplichting te beschouwen en de motie te delen met de RES-partners.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van participatie, maar geeft geen specifieke richtlijnen over hoe deze participatie vorm moet krijgen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, aangezien het gaat om de energietransitie en de RES 1.0.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het erkent wel dat de uitbreiding van het energienetwerk grote investeringen vergt, maar biedt geen financiële strategie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Energietransitie Draagvlak Energienetwerk Drenthe Investeringen Infrastructuur Participatie Realisatie RES 1.0 UitgangspuntenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "RES 1.0 Inspanningsverplichting". Het benadrukt de noodzaak van een gezamenlijke inspanning voor de energietransitie, waarbij draagvlak en participatie cruciaal zijn. De motie erkent de onzekerheden rond de uitbreiding van het energienetwerk in Drenthe en de haalbaarheid van de RES 1.0. Het roept het college op om de RES 1.0 als een inspanningsverplichting te beschouwen, waarbij de uitgangspunten van passend ruimtegebruik, draagvlak en participatie centraal blijven staan, zelfs als de doelen niet volledig haalbaar zijn.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in het adresseren van de belangrijkste overwegingen en uitdagingen rond de RES 1.0. Het erkent de noodzaak van inspanning en participatie, maar mist specifieke details over hoe deze inspanningen gemeten of geëvalueerd zullen worden.
Rol van de Raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college op te dragen de RES 1.0 als inspanningsverplichting te beschouwen en ervoor te zorgen dat de uitgangspunten worden nageleefd. De raad moet ook de voortgang en de resultaten van deze inspanningen monitoren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de nadruk willen leggen op het strikt naleven van de RES 1.0 doelen of meer flexibiliteit willen toestaan om draagvlak en participatie te waarborgen. Dit kan invloed hebben op de prioritering van middelen en tijdlijnen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de openheid over haalbaarheid kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht willen geven om de RES 1.0 als inspanningsverplichting te behandelen en de motie te delen met de partners van de RES Drenthe.
Participatie:
De motie benadrukt het belang van participatie, maar biedt geen specifieke strategieën of methoden voor het bevorderen ervan. Het erkent dat participatie nog verder ontwikkeld moet worden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, aangezien het direct verband houdt met de energietransitie en de RES 1.0.
Financiële Gevolgen:
De motie bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Het erkent wel dat de uitbreiding van het energienetwerk grote investeringen vergt, maar biedt geen financiële strategieën of oplossingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Energietransitie Draagvlak Energienetwerk Drenthe Participatie Infrastructuur Realisatie RES 1.0 Uitgangspunten PartnersVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: RES 1.0 duurzame zonneparken
Samenvatting: De motie betreft de aanleg van duurzame zonneparken in de gemeente Assen. Het erkent de noodzaak van duurzame energieopwekking zoals vastgelegd in het Klimaatakkoord en de inspanningen van Assen op dit gebied. De motie wijst op de negatieve effecten van zonneparken op bodemkwaliteit en biodiversiteit, en het gebrek aan recycling van zonnepanelen. Het roept op tot een beleidsvoorstel dat voorwaarden stelt aan de aanleg van zonneparken om duurzaamheid te bevorderen, bodemverschraling tegen te gaan, biodiversiteit te verbeteren en het gebruik van duurzame materialen te stimuleren. Het college moet dit voorstel uiterlijk eind 2021 presenteren.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de belangrijkste duurzaamheidsaspecten van zonneparken, zoals bodemkwaliteit, biodiversiteit en materiaalgebruik. Echter, het mist specifieke details over hoe deze doelen precies bereikt moeten worden.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en sturende rol door het college op te dragen een beleidsvoorstel te ontwikkelen. De raad moet het uiteindelijke voorstel beoordelen en goedkeuren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioriteit van duurzaamheid in de aanleg van zonneparken, en hoe streng de voorwaarden moeten zijn. Er moet ook een balans worden gevonden tussen duurzame energieopwekking en ecologische impact.
SMART en Inconsistenties
De motie is gedeeltelijk SMART: het heeft een specifieke en tijdgebonden doelstelling (beleidsvoorstel eind 2021), maar mist meetbare en haalbare criteria voor de duurzaamheidseisen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete richtlijnen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om het beleidsvoorstel te ontwikkelen zoals beschreven in de motie.
Participatie
De motie vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van beleidsontwikkeling.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in de motie, met nadruk op zowel de opwekking van energie als de gebruikte materialen en inrichting van zonneparken.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat in het beleidsvoorstel aan bod moet komen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheid Zonneparken Biodiversiteit Zonneladder Klimaatakkoord Bodemverschraling Duurzame materialen CO2-uitstoot Recycling Afvalberg zonnepanelenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: RES 1.0 de bevoegdheid van de raad
Samenvatting: De motie stelt dat de gemeenteraad van Assen onvoldoende betrokken is geweest bij de totstandkoming van de Regionale Energiestrategie (RES) 1.0. Het college heeft beslissingen genomen zonder voldoende rekening te houden met de wettelijke bevoegdheid van de raad om gemeentelijk beleid te bepalen. De motie benadrukt dat de raad de kaderstellende positie moet behouden en dat de RES niet leidend mag zijn voor toekomstig beleid. Het college wordt opgedragen om in toekomstige RES-versies geen toezeggingen te doen zonder democratische legitimatie door de raad.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de problemen en de gewenste acties beschrijft. Het biedt een heldere constatering, overwegingen en een concreet besluit.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om de kaderstellende positie te behouden en te zorgen voor democratische legitimatie van het beleid. De motie vraagt de raad om het college op te dragen geen toezeggingen te doen zonder goedkeuring van de raad.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen of zij de motie steunt om de eigen bevoegdheid te versterken en te waarborgen dat toekomstige RES-besluiten democratisch gelegitimeerd zijn.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de opdracht aan het college. Het is actueel en relevant, maar de tijdsgebondenheid is minder duidelijk, aangezien het zich richt op toekomstige RES-versies. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad
De raad moet beslissen of zij de motie aanneemt en daarmee het college opdraagt om geen toezeggingen te doen zonder raadpleging en goedkeuring van de raad.
Participatie
De motie benadrukt het belang van burgerparticipatie door te stellen dat de Asser norm voor burgerparticipatie van toepassing moet zijn op toekomstige RES-versies.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de RES zich richt op regionale energietransitie en duurzame energieoplossingen.
Financiële gevolgen
De motie zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of de dekking daarvan. Het richt zich meer op de procedurele en democratische aspecten van besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
RES 1.0 Klimaatakkoord Democratische legitimiteit College Beleid Wettelijke grondslag Inbreng Burgerparticipatie RES-regio Drenthe Asser normVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
Onbekende spreker
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
00:42:11 - 00:44:23 - 00:46:03 - 00:46:51 - 00:48:10 - 00:48:42 - 00:49:08 - 00:50:17 - 00:52:05 - 00:54:29 - 00:54:38 - 00:58:30 - 01:00:26 - 01:00:58 - 01:02:45 - 01:05:03 - 01:08:13 - 01:10:07 - 01:10:25 - 01:12:09 - 01:12:27 - 01:13:15 - 01:15:39 - 01:17:09 - 01:18:44 - 01:20:12 - 01:21:46 - 01:22:49 - 01:23:56 - 01:24:03 - 01:24:29 - 01:26:45 - 01:27:15 - 01:30:16 - 01:32:36 - 01:33:22 - 01:35:50 - 01:40:58 - 01:46:23 - 01:46:42 - 01:54:22 - 01:56:25 - 01:56:52 - 01:57:06 - 02:00:46 - 02:03:09 - 02:03:40 - 02:06:15 - 02:08:18 - 02:08:41 - 02:09:44 - 02:09:58 - 02:12:04 - 02:13:43 - 02:24:56 - 02:28:36 - 02:29:36 - 02:30:12 - 02:30:36 - 02:31:05 - 02:31:23 - 02:31:48 - 02:31:54 - 02:32:25 - 02:34:30 - 02:37:36 - 02:40:37 - 02:43:36 - 02:44:34 - 02:46:00
Onbekende spreker -
00:42:57 - 00:46:07 - 00:46:53 - 00:48:12 - 00:49:14 - 00:52:21 - 00:54:43 - 00:59:07 - 01:00:37 - 01:01:02 - 01:02:47 - 01:05:09 - 01:08:17 - 01:10:27 - 01:12:29 - 01:13:17 - 01:15:44 - 01:17:26 - 01:18:46 - 01:20:16 - 01:21:48 - 01:22:52 - 01:24:06 - 01:24:32 - 01:27:25 - 01:30:18 - 01:32:40 - 01:33:26 - 01:36:03 - 01:41:14 - 01:54:24 - 02:06:17 - 02:08:51 - 02:14:22 - 02:25:32 - 02:29:39 - 02:30:16 - 02:30:40 - 02:31:25 - 02:31:59 - 02:43:10
Agendapunt 11 Herstelagenda Assen na Corona
Assen Reserveert €1 Miljoen voor Herstel na Corona
De gemeenteraad van Assen heeft ingestemd met een herstelagenda om de lokale economie en werkgelegenheid te stimuleren na de Covid-19 pandemie. Het plan, dat in samenwerking met lokale ondernemersverenigingen is ontwikkeld, omvat een reservering van €1 miljoen uit de ambitiegelden van het bestuursakkoord.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 17 juni 2021 werd het voorstel van het college van burgemeester en wethouders omarmd. Het doel is om de economie, werk, sport, cultuur en maatschappelijke initiatieven in Assen te herstellen en door te ontwikkelen. De gemeentebegroting zal hiervoor worden aangepast.Mevrouw Drenthe van de SP sprak haar steun uit voor de herstelagenda: "We kunnen ons vinden in de opzet en zijn blij dat het college ons voorstel heeft overgenomen." Ze benadrukte het belang van communicatie over de TONK-regeling en diende samen met andere partijen een motie in voor een meedoenregeling voor volwassenen. Deze regeling moet inwoners met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm in staat stellen deel te nemen aan sport en cultuur.
De motie kreeg brede steun in de raad. De heer Moes van D66 noemde de motie "sympathiek" en vroeg naar de uitvoerbaarheid. Mevrouw Voselman van de PvdA benadrukte dat het vooral om de intentie gaat om deze groep inwoners te ondersteunen.
Wethouder Pauwels reageerde positief op de motie en zegde toe deze verder uit te werken, hoewel ze enige terughoudendheid toonde vanwege de specifieke richting die de motie aangaf. "We zullen de voortgang voor 1 september rapporteren," aldus Pauwels.
De ChristenUnie, vertegenwoordigd door de heer Staal, prees de samenwerking met ondernemersorganisaties en benadrukte het belang van het snel uitwerken van sociaal-maatschappelijke thema's. Ook de VVD en GroenLinks spraken hun steun uit voor de herstelagenda en de motie.
De raad besloot unaniem om de herstelagenda vast te stellen en de motie voor een meedoenregeling aan te nemen. Hiermee zet Assen een belangrijke stap richting economisch herstel en sociale inclusie na de coronacrisis.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de Herstelagenda "Assen na Corona", gericht op het stimuleren van de economie en werkgelegenheid in Assen na de Covid-19 pandemie. Het college van burgemeester en wethouders stelt voor om € 1 miljoen te reserveren uit de ambitiegelden van het bestuursakkoord voor het herstel en de doorontwikkeling van economie, werk, sport, cultuur en maatschappelijke initiatieven in het komende jaar. De gemeentebegroting zal dienovereenkomstig worden aangepast. De herstelagenda is ontwikkeld in samenwerking met lokale ondernemersverenigingen en bevat een samenhangend pakket aan maatregelen om de economie en werkgelegenheid te stimuleren. Hoewel nog niet alle vraagstukken en kansen volledig inzichtelijk zijn, wordt het reserveren van middelen als noodzakelijk gezien om slagkracht te behouden. De raad wordt regelmatig geïnformeerd over de voortgang van de maatregelen. Het voorstel werd vastgesteld tijdens de openbare raadsvergadering op 17 juni 2021.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herstelagenda Covid-19 pandemie Economie Werk Ondernemers Maatregelen Ambitiegelden Bestuursakkoord Vaart in Assen CoronacompensatiemiddelenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herstelagenda Economie Werk Covid-19 pandemie Ondernemers Maatregelen Ambitiegelden Vaart in Assen Coronacompensatiemiddelen ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie coronaherstelplan - minimaregeling
Samenvatting: De motie, ingediend door diverse partijen in de gemeenteraad van Assen, stelt voor om een minimaregeling in te voeren als onderdeel van het coronaherstelplan. Deze regeling is bedoeld voor volwassen inwoners met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm, om hen te ondersteunen bij deelname aan culturele en sportieve activiteiten. Dit zou de sociale uitsluiting verminderen die door de pandemie is vergroot. De regeling zou gefinancierd worden vanuit de middelen van het herstelplan en zou een jaar duren. Het college wordt opgedragen om de raad voor 1 september 2021 te informeren over de uitwerking.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat concrete maatregelen, een duidelijke doelgroep, een financieringsbron en een tijdsbestek. Echter, details over de exacte implementatie en evaluatiecriteria ontbreken.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten de motie goedkeuren en het college controleren op de uitvoering en rapportage van de regeling.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze prioriteit geven aan sociale inclusie en ondersteuning van minima in het coronaherstelplan. Ze moeten ook overwegen of de voorgestelde financiële middelen adequaat en rechtvaardig zijn verdeeld.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART:
- Specifiek: Ja, het richt zich op volwassenen met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm.
- Meetbaar: De financiële ondersteuning is duidelijk, maar succescriteria ontbreken.
- Acceptabel: Het lijkt acceptabel gezien de brede steun.
- Realistisch: Ja, mits de middelen toereikend zijn.
- Tijdsgebonden: Ja, voor de duur van een jaar.
Er zijn geen grote inconsistenties, maar de uitwerking en evaluatiecriteria zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college opdracht geven om de minimaregeling uit te werken en te implementeren.
Participatie
Het voorstel zegt weinig over participatie van de doelgroep bij de ontwikkeling van de regeling. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de uitwerking.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen direct onderwerp in deze motie, maar sociale duurzaamheid kan worden bevorderd door het verminderen van sociale uitsluiting.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden gedekt door de middelen die beschikbaar zijn voor het herstelplan. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of impactstudie opgenomen in de motie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Coronaherstelplan Minimaregeling Sociale uitsluiting Meedoen-regeling Vouchers Financiële belemmeringen Heropening Sport en cultuur Inkomensondersteuning Bibliotheek, theater, museaVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Coronaherstelplan - Minimaregeling
Samenvatting: De motie roept op tot de invoering van een minimaregeling voor volwassenen in Assen als onderdeel van het coronaherstelplan. Deze regeling is bedoeld om inwoners met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm te ondersteunen, zodat zij kunnen deelnemen aan culturele en sportieve activiteiten. Dit moet de sociale uitsluiting verminderen die door de coronapandemie is vergroot. De regeling zou voor een jaar gelden en gefinancierd worden uit de middelen van het herstelplan. Het college wordt opgedragen om de raad voor 1 september 2021 te informeren over de uitwerking.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat concrete maatregelen, een tijdsbestek, en een financieringsbron. Echter, details over de implementatie en de exacte kosten zijn niet volledig uitgewerkt.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de motie te bespreken, goed te keuren of af te wijzen. Daarnaast moet de raad toezien op de uitvoering en de uitwerking van de regeling door het college.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het ondersteunen van volwassenen met een laag inkomen via een minimaregeling prioriteit heeft binnen het coronaherstelplan. Ook moet worden overwogen hoe deze regeling zich verhoudt tot andere herstelmaatregelen.
SMART-Analyse en Inconsistenties
De motie is deels SMART: Specifiek (minimaregeling voor volwassenen), Meetbaar (100 euro per persoon), en Tijdgebonden (voor de duur van een jaar). Echter, de motie mist concrete details over de implementatie (Achievable) en de evaluatiecriteria (Relevant).
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en het college opdracht geven de minimaregeling uit te werken en te implementeren.
Participatie
De motie impliceert participatie door het toegankelijk maken van culturele en sportieve activiteiten voor financieel kwetsbare groepen, maar er is geen directe betrokkenheid van deze groepen in de besluitvorming beschreven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie. De focus ligt op sociale inclusie en economisch herstel.
Financiële Gevolgen
De motie stelt dat de regeling gefinancierd moet worden vanuit de middelen die beschikbaar zijn voor het herstelplan. Er is geen specifieke financiële analyse of dekking buiten het herstelplan genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Coronaherstelplan Minimaregeling Sociale uitsluiting Vouchers Financiële belemmeringen Heropening Sport en cultuur Bijstandsnorm Inkomensondersteuning Lokale museaVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
02:46:00 - 02:50:06 - 02:50:28 - 02:51:07 - 02:51:31 - 02:52:31 - 02:53:45 - 02:54:18 - 02:55:20 - 02:57:02 - 02:58:27 - 02:59:34 - 03:00:46 - 03:01:22 - 03:02:00 - 03:02:05 - 03:04:30 - 03:05:23 - 03:06:09 - 03:06:51 - 03:10:34 - 03:12:59 - 03:17:23 - 03:18:01 - 03:22:10 - 03:23:34 - 03:26:11 - 03:27:33 - 03:29:46 - 03:30:14
M. Pauwels -
J. Broekema - Wethouder
C.t. Dekker -
Agendapunt 12 Jaarstukken GR-en
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de jaarstukken van 2020 en de ontwerpbegrotingen voor 2022 van verschillende gemeenschappelijke regelingen in Drenthe, namelijk de Veiligheidsregio Drenthe (VRD), het Drents Archief en het Recreatieschap Drenthe. De raad van de gemeente Assen heeft besloten geen zienswijzen in te dienen op de ontwerpbegrotingen van deze regelingen.
Voor de VRD wordt benadrukt dat 2020 in het teken stond van de COVID-19 crisis, wat leidde tot een positief financieel resultaat door lagere kosten voor training en opleiding. De ontwerpbegroting 2022 richt zich op crisisbeheersing, brandweerzorg en informatievoorziening, met een focus op flexibiliteit en wendbaarheid.
Het Recreatieschap Drenthe rapporteert een positief financieel resultaat door de verkoop van gronden, en de ontwerpbegroting 2022 houdt rekening met de impact van COVID-19 op de toeristische sector. Er wordt gewerkt aan herstel en ondersteuning van de sector.
Het Drents Archief sluit 2020 af met een klein tekort, dat wordt aangevuld vanuit de reserve. De ontwerpbegroting 2022 is grotendeels in lijn met die van 2021, met enkele aanpassingen op basis van huidige ontwikkelingen.
De RUD Drenthe volgt een apart proces voor de ontwerpbegroting 2022, en de jaarrekening 2020 toont een negatief resultaat dat wordt gedekt door een eenmalige extra bijdrage van de deelnemers. De raad van Assen heeft geen zienswijze ingediend op de ontwerpbegrotingen van de genoemde regelingen.
-
13. RUD, VRD, Drents Archief en Recr. Drenthe Jaarstukken 2020 en ontwerpbegrotingen 2022, raadsvoorstel.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Drenthe (VRD) Drents Archief Recreatieschap Drenthe COVID-19 Crisisorganisatie Algemene reserve Brandweerzorg GHOR Gemeenschappelijke regelingen Ontwerpbegroting 2022Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Jaarstukken GR-en punt 33 VRD" van de gemeenteraad van Assen, vergaderd op 17 juni 2021. Het amendement stelt voor om een zienswijze in te dienen bij het dagelijks bestuur van de VRD (Veiligheidsregio Drenthe) over de ontwerpbegroting. De raadswerkgroep AANT uit zorgen over de financiële risico's en de haalbaarheid van de ambities, vooral gezien de aanzienlijke risico's op het gebied van huisvesting en de rechtspositie van vrijwilligers. De werkgroep stelt voor om een bedrag van € 316.672,-, dat aan de gemeenten zou worden terugbetaald, te reserveren voor toekomstige risico's, indien technisch mogelijk.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de zorgen en aanbevelingen van de raadswerkgroep duidelijk uiteenzet. Het biedt een specifieke financiële aanbeveling en adresseert de risico's die de werkgroep heeft geïdentificeerd.
Rol van de raad:
De raad moet de voorgestelde zienswijze goedkeuren en indienen bij het dagelijks bestuur van de VRD. Dit houdt in dat de raad de financiële en strategische implicaties van de ontwerpbegroting moet evalueren en een besluit moet nemen over de voorgestelde reservering van middelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde zienswijze steunen, inclusief de aanbeveling om de terugbetaling te reserveren voor toekomstige risico's. Dit vereist een afweging tussen het direct teruggeven van middelen aan de gemeenten en het behoud van een buffer voor onvoorziene uitgaven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag dat gereserveerd moet worden. Het is echter minder specifiek over hoe de risico's precies beheerd zullen worden. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen of specifieke acties beschreven, wat de haalbaarheid en tijdigheid van de maatregelen kan beïnvloeden.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde zienswijze en de financiële reservering goedkeuren en indienen bij het dagelijks bestuur van de VRD.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële implicaties in de zin dat het aanbeveelt om € 316.672,- te reserveren voor toekomstige risico's in plaats van het bedrag terug te betalen aan de gemeenten. Er wordt echter niet gedetailleerd uitgelegd hoe deze reservering precies gedekt zal worden of welke impact dit heeft op de begroting van de betrokken gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Ontwerpbegroting Ambities Risico's Huisvesting Rechtspositie Vrijwilligers Financiële risico's Terugbetaling ReserverenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Jaarstukken GR-en punt 33 VRD" van de gemeenteraad van Assen, gedateerd 17 juni 2021. Het amendement stelt voor om een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting van de VRD (Veiligheidsregio Drenthe). De werkgroep adviseert om de financiële risico's en ambities in de begroting te heroverwegen, met name gezien de terugbetaling van €316.672 aan de gemeenten. De werkgroep stelt voor om deze middelen te reserveren voor toekomstige risico's, indien technisch mogelijk. Het amendement is ingediend namens meerdere politieke partijen en gemeenten in Noord-Drenthe.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de zorgen en aanbevelingen van de werkgroep uiteenzet. Het biedt een specifieke zienswijze en een alternatief gebruik van de terug te betalen middelen.
Rol van de Raad:
De raad moet de zienswijze beoordelen en besluiten of deze wordt ingediend bij het dagelijks bestuur van de VRD. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren of afwijzen van het amendement.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het accepteren van de voorgestelde zienswijze, inclusief het reserveren van de terug te betalen middelen, of het volgen van de oorspronkelijke ontwerpbegroting van de VRD.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële aspecten die worden besproken. Echter, het is minder specifiek over hoe de reservering technisch gerealiseerd kan worden, wat een mogelijke inconsistentie kan zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, verworpen of ingetrokken. Dit besluit bepaalt of de voorgestelde zienswijze wordt ingediend.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar is wel ingediend namens meerdere politieke partijen en gemeenten, wat een vorm van intergemeentelijke samenwerking en participatie impliceert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële risico's en ambities.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel bespreekt de terugbetaling van €316.672 aan de gemeenten en stelt voor om deze middelen te reserveren voor toekomstige risico's. Er wordt echter niet gedetailleerd aangegeven hoe deze reservering gedekt wordt of welke specifieke risico's hiermee worden afgedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Jaarstukken VRD Zienswijze Ontwerpbegroting Ambities Risico’s Huisvesting Vrijwilligers Financiële risico’sVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement van de Gemeenteraad van Assen, ingediend op 17 juni 2021, betreft wijzigingen in de zienswijzen op de jaarstukken van de GGD en WPDA. Voor de GGD vraagt de raad om meer informatie over kostenbeheersing in de jeugdzorg en gemeentelijke programma's, en uit zorgen over personeelskwesties. Voor de WPDA vraagt de raad om een betere onderbouwing van extra bedrijfsvoeringsmiddelen en een helder financieel kader voor de nieuwe Wet inburgering. De raad benadrukt het belang van tijdige informatie over financiële ontwikkelingen. Het amendement is ingediend door meerdere partijen, waaronder CU, PvdA, GL, en VVD.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het specifieke aandachtspunten en verwachtingen van de raad adresseert. Echter, het kan baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de implementatie van de gevraagde wijzigingen.
Rol van de Raad:
De raad speelt een toezichthoudende en adviserende rol, waarbij zij haar zienswijze geeft op de begrotingen van de GGD en WPDA en specifieke verwachtingen uitspreekt over de uitvoering en verantwoording.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van controle en invloed die zij wil uitoefenen op de begrotingen van de GGD en WPDA, en hoe zij omgaat met de financiële en personele uitdagingen binnen deze organisaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist concrete meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de verwachtingen kunnen specifieker worden geformuleerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijzen en wijzigingen in de begrotingen van de GGD en WPDA accepteert en hoe zij deze verder wil opvolgen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar richt zich op de interne besluitvorming en advisering binnen de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een betere onderbouwing van de extra gevraagde middelen voor bedrijfsvoering en een helder financieel kader voor de Wet inburgering. Er wordt geen specifieke dekking voor de financiële gevolgen genoemd, maar er is een verwachting dat de Wet inburgering binnen de rijksmiddelen wordt uitgevoerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze GGD WPDA Begroting Jeugdzorg Veilig Thuis Personeel Wet inburgering Bedrijfsvoering RijksfinancieringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Vaststellen bodemkwaliteitskaarten Drentse gemeenten en provincie als wettelijk bewijsmiddel
Drentse Bodemkwaliteitskaarten: Efficiëntie en Duurzaamheid Hand in Hand
De Drentse gemeenten en de provincie Drenthe hebben een belangrijke stap gezet in het beheer van hun bodemkwaliteit. Met de vaststelling van nieuwe bodemkwaliteitskaarten wordt grensoverschrijdend grondverzet eenvoudiger en goedkoper, terwijl de focus op duurzaamheid behouden blijft.
Samenvatting
De Regionale Nota Bodembeheer betreft het vaststellen van bodemkwaliteitskaarten voor de Drentse gemeenten en de provincie Drenthe als wettelijk bewijsmiddel voor grensoverschrijdend grondverzet. Het voorstel, dat op 17 juni 2021 werd goedgekeurd, houdt in dat deze kaarten worden geaccepteerd om de kwaliteit van vrijkomende grond te waarborgen en kosten te besparen op partijkeuringen. De gemeente Assen sluit later aan bij de uniforme aanpak, omdat zij al een recente kaart heeft. Het beleid bevordert een gezonde en duurzame leefomgeving door hergebruik van grond te stimuleren en proceduretijden te verkorten. De bevoegdheid om bodemkwaliteitskaarten te accepteren en aan te passen wordt gedelegeerd aan het college, zodat snel kan worden ingespeeld op nieuwe ontwikkelingen zoals PFAS. Hoewel de kaarten minder zekerheid bieden dan individuele keuringen, zijn ze in lijn met de bodemwetgeving en leveren ze aanzienlijke kosten- en tijdsbesparingen op. Na vaststelling wordt het beleid gepubliceerd en uitgevoerd, met communicatie naar betrokken partijen.
-
1. Vaststellen bodemkwaliteitskaarten Drentse gemeenten en provincie als wettelijk bewijsmiddel, raadsvoorstel.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bodemkwaliteitskaarten Grondverzet Drentse gemeenten Provincie Drenthe Milieuhygiënisch bewijsmiddel Hergebruik van grond Regionale Nota bodembeheer PFAS-ontwikkelingen Kostenbesparing BodemkwaliteitVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 14 Vaststellen bestemmingsplan Thorbeckelaan 99-193
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 15 Opschorten toeristenbelasting
Toeristenbelasting TT-week Assen blijft ongewijzigd: Gemeente ziet af van verhoging
De gemeenteraad van Assen heeft besloten om de geplande verhoging van de toeristenbelasting tijdens de TT-week van 2021 te annuleren. Het reguliere tarief van € 1,40 blijft van kracht, wat een verlies van € 400.000 aan inkomsten betekent.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel besproken om de tijdelijke verhoging van de toeristenbelasting tijdens de TT-week van 2021 te laten vervallen. Deze verhoging, van € 1,40 naar € 3,00, was oorspronkelijk bedoeld om extra inkomsten te genereren voor de voorzieningen die de gemeente tijdens de TT biedt. Door de coronacrisis en de annulering van de TT-evenementen en tijdelijke campings, heeft de gemeenteraad echter besloten om de verhoging niet door te voeren.Mevrouw Voselman van de Partij van de Arbeid sprak haar steun uit voor het voorstel: "De Partij van de Arbeid fractie kan zich prima vinden in het voorstel, want het is consequent handelen ten opzichte van vorig jaar." Ze benadrukte ook het belang van de juiste terminologie: "Er wordt heel vaak over de toeristenbelasting als de 'TT-taks' gesproken. Het gaat om een verhoogd tarief in de week van de TT-festiviteiten en staat los van het TT Circuit."
De gemeenteraad stemde zonder verdere discussie of stemming in met het voorstel. Dit betekent dat het reguliere tarief van € 1,40 van kracht blijft, wat een verwacht verlies van € 400.000 aan toeristenbelastinginkomsten met zich meebrengt. Dit verlies zal worden meegenomen in de actualisatie van de begroting voor 2021.
Vanaf 2022 wordt verwacht dat het verhoogde tarief van € 3,00 weer van toepassing zal zijn tijdens de TT-week, afhankelijk van de situatie rondom de coronacrisis. Ondernemers in de regio zullen op de hoogte worden gebracht van dit besluit.
De vergadering werd afgesloten met een luchtige noot van de voorzitter, die de raadsleden veel plezier wenste bij het kijken naar de ontknoping van de voetbalwedstrijd Nederland-Oostenrijk.
Samenvatting
Tijdens de TT-week van 2021 in Assen zou er een tijdelijke verhoging van de toeristenbelasting plaatsvinden, van het reguliere tarief van € 1,40 naar € 3,00. Deze verhoging was bedoeld om extra inkomsten te genereren vanwege de extra voorzieningen die de gemeente tijdens de TT biedt. Echter, door de coronacrisis en de annulering van de TT-evenementen en tijdelijke campings, heeft de gemeenteraad besloten deze verhoging te laten vervallen. Hierdoor blijft het reguliere tarief van € 1,40 van kracht. Dit besluit leidt tot een verwacht verlies van € 400.000 aan toeristenbelastinginkomsten, wat zal worden meegenomen in de actualisatie van de begroting voor 2021. Vanaf 2022 wordt verwacht dat het verhoogde tarief van € 3,00 weer van toepassing zal zijn tijdens de TT-week, afhankelijk van de situatie rondom de coronacrisis. Ondernemers zullen op de hoogte worden gebracht van dit besluit.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toeristenbelasting TT-week Verhoging Tarief Coronacrisis TT-campings Meeropbrengst Wijzigingsverordening Begroting CompensatieVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
B. Bergsma
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 16 Bekrachtiging geheimhouding eindrapportage RKC onderzoek lenigheid ambtelijke organisatie
Samenvatting
De gemeenteraad van Assen heeft op 17 juni 2021 besloten om de geheimhouding te bekrachtigen van een eindrapport over de lenigheid van de ambtelijke organisatie, opgesteld door BMC in opdracht van de rekenkamercommissie (RKC) Assen. Deze geheimhouding is opgelegd vanwege de mogelijke herleidbaarheid van geïnterviewde personen, waarbij hun privacy zwaarder weegt dan de openbaarheid van het rapport. De conclusies en aanbevelingen van het rapport zijn openbaar en worden besproken in een openbare raadsvergadering, terwijl het volledige rapport in een besloten bijeenkomst wordt behandeld. Als de raad de geheimhouding niet zou bekrachtigen, zou deze onmiddellijk vervallen.
-
1. Bekrachtiging geheimhouding eindrapportage RKC onderzoek lenigheid ambtelijke organisatie, raadsvoorstel.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Lenigheid Ambtelijke organisatie Rekenkamercommissie (RKC) Eindrapportage BMC Gemeentewet Privacy Onderzoek OpenbaarheidVerfijning van de zoekopdracht: