18-06-2020 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 2 Vaststelling agenda
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 3 Lijst toezeggingen
M.L.J. Out - Burgemeester
B. Bergsma
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 4 Ingekomen stukken
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 5 Vaststellen verslagen en besluitenlijst CRB 28 mei 2020, raad 4 juni 2020 en CRB 11 juni 2020
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 6 Vraagrecht raadsleden en inwoners
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
B. Bergsma
M.L.J. Out - Burgemeester
B. Bergsma
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 7 Aanwijzen van een plaatsvervangend griffier en raadsadviseur/commissiegriffier
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Aanwijzing en beëdiging plaatsvervangend griffiers
Samenvatting: Het voorstel betreft de formele aanwijzing van mevrouw drs. M. Kolkman als eerste plaatsvervangend griffier en mevrouw drs. M. van der Gouw als tweede plaatsvervangend griffier in de gemeente Assen. Deze benoemingen zijn noodzakelijk vanwege de invoering van de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA), die vereist dat de raad deze functies formeel aanwijst. Mevrouw Kolkman was al benoemd als tweede plaatsvervangend griffier en wordt nu eerste plaatsvervangend griffier. Mevrouw Van der Gouw is geselecteerd als raadsadviseur/commissiegriffier en moet formeel worden aangewezen als tweede plaatsvervangend griffier.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de procedure voor de benoemingen beschrijft. Het bevat de relevante wettelijke kaders en de achtergrond van de kandidaten.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om formeel de benoemingen van de plaatsvervangend griffiers goed te keuren, zoals vereist door de WNRA en de gemeentewet.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve en wettelijke vereiste betreft.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijk de benoemingen en de ingangsdata specificeert. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om mevrouw Kolkman en mevrouw Van der Gouw formeel aan te wijzen als respectievelijk eerste en tweede plaatsvervangend griffier.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de aard van de benoemingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve benoeming betreft.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen extra kosten verbonden aan de benoemingen, en ze passen binnen het bestaande budget van de griffie.
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 8 Bekrachtiging Geheimhouding jaarrekening 2019 Grondbedrijf
Geheimhouding Jaarrekening Grondbedrijf Assen Bekrachtigd zonder Vragen
In de raadsvergadering van 18 juni 2020 heeft de gemeenteraad van Assen zonder enige discussie of stemming de geheimhouding van de jaarrekening 2019 van het Grondbedrijf bekrachtigd. Het college van burgemeester en wethouders had deze geheimhouding eerder opgelegd vanwege de economische en financiële belangen van de gemeente.
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel van de gemeente Assen over de bekrachtiging van de geheimhouding van de jaarrekening 2019 van het Grondbedrijf. Het college van burgemeester en wethouders heeft deze geheimhouding opgelegd, en deze moet worden bekrachtigd in de raadsvergadering van 18 juni 2020. De geheimhouding is gebaseerd op artikel 25 lid 2 van de Gemeentewet, waarbij het belang van geheimhouding zwaarder weegt dan het belang van openbaarmaking vanwege de economische en financiële belangen van de gemeente. Het voorstel is op 4 juni 2020 verzonden en in de vergadering van 18 juni 2020 vastgesteld.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bekrachtiging geheimhouding bijlage jaarrekening 2019 Grondbedrijf". Het voorstel betreft het bekrachtigen van de geheimhouding van de jaarrekening 2019 van het Grondbedrijf van de gemeente Assen. Deze geheimhouding is opgelegd door het college van burgemeester en wethouders en moet door de gemeenteraad worden bekrachtigd tijdens de raadsvergadering van 18 juni 2020. De geheimhouding is noodzakelijk om de economische en financiële belangen van de gemeente te beschermen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is beknopt en richt zich uitsluitend op de bekrachtiging van de geheimhouding. Er zijn geen aanvullende details of overwegingen opgenomen, wat het voorstel beperkt in volledigheid. Er wordt geen verdere context of achtergrondinformatie gegeven over de inhoud van de jaarrekening zelf.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de door het college opgelegde geheimhouding te bekrachtigen. Dit is een formele stap die vereist is volgens de Gemeentewet.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel zich richt op een juridische verplichting. De raad moet echter wel afwegen of de geheimhouding gerechtvaardigd is in het licht van de belangen van de gemeente.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de beperkte informatie kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de geheimhouding van de jaarrekening 2019 van het Grondbedrijf te bekrachtigen.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie in het voorstel. Dit is begrijpelijk gezien de vertrouwelijke aard van de informatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële en juridische aspecten.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Dit komt doordat het voorstel zich richt op de geheimhouding van financiële informatie, niet op de financiële inhoud zelf.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Jaarrekening 2019 Grondbedrijf Gemeentewet College van burgemeester en wethouders Economische belangen Financiële belangen Openbaarmaking Vergadering BijlageVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 9 Jaarstukken 2019 en ontwerpbegrotingen 2021 GR’en Alescon, GGD, GKB, Publiek Vervoer en WPDA
Assen Neemt Kennis van Jaarstukken: Geen Zienswijzen op Begrotingen 2021
De gemeenteraad van Assen heeft tijdens de vergadering van 18 juni 2020 besloten om geen zienswijzen in te dienen op de ontwerpbegrotingen 2021 van diverse gemeenschappelijke regelingen. Het voorstel, dat betrekking heeft op organisaties zoals de GGD, GKB en Publiek Vervoer, werd unaniem aangenomen.
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel van de gemeente Assen over de jaarstukken van 2019 en de ontwerpbegrotingen voor 2021 van verschillende gemeenschappelijke regelingen (GR-en), waaronder Alescon i.l., de GGD, de GKB, Publiek Vervoer en WPDA. Het voorstel, dat op 18 juni 2020 in de raad wordt besproken, houdt in dat de raad kennisneemt van de jaarstukken 2019 van deze organisaties en besluit geen zienswijzen in te dienen op de ontwerpbegrotingen 2021. De jaarstukken en begrotingen worden jaarlijks aan de gemeenteraden voorgelegd, waarbij de raden de mogelijkheid hebben om binnen acht weken een zienswijze in te dienen. De tekst bevat gedetailleerde financiële en beleidsmatige informatie over de prestaties en plannen van de betrokken organisaties. Het college van burgemeester en wethouders van Assen adviseert de raad om geen zienswijzen in te dienen, mede gezien de gevolgen van de coronapandemie en de onzekerheden die deze met zich meebrengt.
-
8. Jaarstukken 2019 en ontwerpbegrotingen 2021 Gem. Reg. Alescon i.L. GGD GKB Publiek Vervoer en WPDA, raadsvoorstel.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2019 Ontwerpbegrotingen 2021 Gemeenschappelijke regelingen Alescon i.l. GGD GKB Publiek Vervoer WPDA Zienswijze Gemeente AssenVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 10 Jaarstukken 2019 en ontwerpbegrotingen 2021 GR'en RUD, VRD, Drents Archief en Recreatieschap Drenthe
Samenvatting
De jaarstukken van 2019 en de ontwerpbegrotingen voor 2021 van de gemeenschappelijke regelingen in Drenthe, waaronder de Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD), de Veiligheidsregio Drenthe (VRD), het Drents Archief en het Recreatieschap Drenthe, zijn besproken. De gemeenteraad van Assen heeft kennisgenomen van de jaarstukken 2019 van deze organisaties en besloten geen zienswijzen in te dienen op de ontwerpbegrotingen 2021. De RUD heeft vooruitgang geboekt in haar financiële bedrijfsvoering, ondanks uitdagingen zoals de invoering van de Omgevingswet en hoog ziekteverzuim. De VRD heeft een positief financieel resultaat behaald en werkt aan een nieuw model voor brandweerzorg. Het Drents Archief heeft een positief financieel resultaat en werkt aan digitale archivering en erfgoedprojecten. Het Recreatieschap Drenthe rapporteert een positieve toeristische ontwikkeling en een positief financieel resultaat. De raad heeft geen kanttekeningen bij de jaarstukken en ontwerpbegrotingen en zal de gemeenschappelijke regelingen hierover informeren.
-
9. Jaarstukken 2019 en ontwerpbegrotingen 2021 GRen RUD, VRD, Drents Archief en Recreatieschap Drenthe, raadsvoorstel.pdf dossier
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD) Veiligheidsregio Drenthe (VRD) Drents Archief Recreatieschap Drenthe Jaarstukken 2019 Ontwerpbegrotingen 2021 Gemeenschappelijke regelingen Zienswijze Algemene reserve OntwikkelprogrammaVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 11 Economische Agenda Assen 2020-2025
Assen schrapt TT-toeristenbelasting: "Een kwestie van gezond verstand"
De gemeente Assen heeft besloten de tijdelijke verhoging van de toeristenbelasting tijdens de TT-week te laten vervallen. Door de afgelasting van het evenement vanwege de COVID-19 pandemie, is de verhoging niet langer relevant. De Raad stemde in met het voorstel om de tarieven terug te brengen naar het reguliere niveau.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de tijdelijke verhoging van de toeristenbelasting te schrappen unaniem aangenomen. De verhoging, die normaal gesproken tijdens de TT-week zou gelden, was bedoeld om extra inkomsten te genereren in een periode waarin de stad veel bezoekers trekt. Echter, door de annulering van de TT en de bijbehorende festiviteiten, is deze maatregel overbodig geworden.De Partij van de Arbeid benadrukte dat de tijdelijke verhoging van de toeristenbelasting tot verwarring heeft geleid. "Het is belangrijk dat we de goede naam van de TT niet in verband brengen met negatieve associaties zoals de 'TT-taks'," aldus Luc Rengers van de PvdA. De fractie pleitte ervoor om de focus te leggen op het behoud van de positieve uitstraling van het evenement en de stad.
Wethouder Mirjam Pauwels lichtte het besluit toe: "Gezien de huidige omstandigheden is het niet meer dan logisch om de verhoging te laten vervallen. Het zou niet eerlijk zijn om ondernemers en bezoekers extra te belasten in een tijd waarin de TT niet doorgaat." Ze benadrukte dat de gemeente Assen zich blijft inzetten voor de promotie van de stad, ook in deze uitdagende tijden.
De Raad sprak verder over de economische impact van de pandemie en de noodzaak om flexibel en proactief te blijven in het ondersteunen van lokale ondernemers. Er werd gewezen op de kansen die de vrijetijdseconomie biedt, ondanks de huidige beperkingen. "We moeten blijven investeren in de aantrekkelijkheid van Assen, ook zonder de TT," aldus een raadslid.
Met het schrappen van de tijdelijke belastingverhoging hoopt de gemeente Assen een positief signaal af te geven aan zowel inwoners als ondernemers. De focus ligt nu op het versterken van de lokale economie en het voorbereiden op een toekomst waarin evenementen als de TT weer op de kalender staan.
Samenvatting
De Economische Agenda Assen 2020-2025 is een strategisch plan ontwikkeld door de gemeente Assen in samenwerking met lokale en regionale partners. Het doel is om de economische structuur van Assen te versterken, werkgelegenheid te behouden en innovatie te stimuleren. De agenda richt zich op samenwerking met de regio en andere beleidsterreinen zoals onderwijs, zorg en toerisme. Door de COVID-19 pandemie is er extra urgentie om voldoende middelen beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de agenda. De raad heeft besloten om de agenda vast te stellen en de kosten voor het tweede halfjaar van 2020 te dekken uit de algemene reserve. Voor de jaren 2021 en 2022 zal het budget worden afgewogen bij de Kaderbrief en de Begroting 2021. De agenda vervangt de economische beleidsnota uit 2008 en biedt een actueel kader voor economische ontwikkeling. Er is een breed draagvlak onder partners in Assen en de regio, en de agenda biedt kansen om aan te sluiten bij nationale en Europese programma's. De uitvoering van de agenda vraagt om extra capaciteit, waarvoor incidenteel circa 2 fte nodig is. De financiële situatie en de impact van COVID-19 maken structurele uitbreiding lastig, maar de inzet op de economische agenda is noodzakelijk. De raad heeft ingestemd met het gebruik van de algemene reserve voor de benodigde formatieuitbreiding in 2020.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Economische Agenda Assen 2020-2025". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe economische agenda voor de stad Assen, die de economische ontwikkeling van de stad en regio voor de komende vijf jaar moet sturen. De agenda is ontwikkeld in samenwerking met lokale en regionale partners en richt zich op het versterken van de economische structuur, werkgelegenheid en innovatie. Het document erkent de impact van de COVID-19 pandemie en benadrukt de noodzaak van voldoende middelen om de ambities te realiseren. De agenda dient als een strategisch kader voor samenwerking en economische profilering.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en strategieën voor de economische ontwikkeling van Assen. Het erkent echter dat de gevolgen van COVID-19 nog niet volledig in kaart zijn gebracht, wat een lacune in de aanpak kan vormen.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de agenda en het goedkeuren van de financiële middelen die nodig zijn voor de uitvoering ervan. De raad moet ook beslissen over onttrekkingen uit de algemene reserve.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van economische doelen, de toewijzing van middelen en de balans tussen korte- en langetermijninvesteringen, vooral gezien de financiële beperkingen en de impact van COVID-19.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor sommige ambities. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheid rond COVID-19 kan de haalbaarheid beïnvloeden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Economische Agenda vast te stellen en de financiële dekking voor de uitvoering in 2020 goed te keuren, terwijl de budgetten voor 2021 en 2022 later worden beoordeeld.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door samenwerking met lokale en regionale partners en het betrekken van de gemeenschap in de ontwikkeling van de agenda.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd in verband met energietransitie en innovatie, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een totale dekking van € 433.250 voor de jaren 2020-2022, met een beroep op de algemene reserve voor 2020. De dekking voor de daaropvolgende jaren moet worden beoordeeld in de reguliere Planning & Controlcyclus.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Economische Agenda COVID-19 pandemie Capaciteitsinzet Strategische pijlers Werkgelegenheid Innovatie Samenwerking Regionale ontwikkeling Algemene reserve HerstelplanVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Economische Agenda Assen". Het richt zich op de ondersteuning van de vrijetijds- en cultuursector in Assen, die zwaar getroffen zijn door de COVID-19 lockdown. Het amendement stelt voor om 100.000 euro vrij te maken voor de economische agenda voor het tweede halfjaar van 2020, specifiek voor de ondersteuning van deze sectoren. De kosten worden gedekt uit de algemene reserve. Het benadrukt dat een proactieve inzet van de gemeente deze zomer cruciaal is voor de promotie van Assen en dat samenwerking met de cultuursector en het bedrijfsleven belangrijk is om de crisis te bestrijden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de huidige situatie schetst, de noodzaak van ondersteuning benadrukt en een concreet bedrag en dekkingsbron noemt. Echter, het mist specifieke details over hoe de 100.000 euro precies zal worden ingezet.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te debatteren en uiteindelijk te stemmen over de voorgestelde wijziging in de economische agenda.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit geven aan directe financiële ondersteuning van de getroffen sectoren boven het uitbreiden van FTE's binnen het beleidsveld economie. Ook moeten ze bepalen of het gebruik van de algemene reserve voor dit doel gerechtvaardigd is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke toewijzing van verantwoordelijkheden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde maatregelen is niet concreet uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met het schrappen van het oorspronkelijke besluitpunt en het vrijmaken van 100.000 euro voor de economische agenda.
Participatie:
Het voorstel benadrukt samenwerking met de cultuursector en het bedrijfsleven, maar er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om 100.000 euro uit de algemene reserve. Er wordt geen verdere financiële impact of langetermijnstrategie besproken, wat een punt van zorg kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vrijetijdseconomie Cultuursector COVID-19 lockdown Financiële armslag Promotie Bedrijfsleven Samenwerking Vakantievieren FTE's (Full-Time Equivalents) Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
00:37:44 - 00:42:05 - 00:44:24 - 00:44:36 - 00:45:39 - 00:48:16 - 00:49:02 - 00:52:35 - 00:55:07 - 00:55:16 - 00:59:27 - 01:02:26 - 01:05:55 - 01:10:39 - 01:12:17 - 01:12:25 - 01:19:08 - 01:30:40 - 01:31:52 - 01:35:44 - 01:38:51 - 01:40:30 - 01:45:13 - 01:46:39 - 01:47:08 - 01:57:33 - 01:58:00 - 02:07:43 - 02:15:32
Onbekende spreker -
Agendapunt 12 Toeristenbelasting tijdens TT-week 2020, raadsvoorstel
Assen schrapt verhoging toeristenbelasting tijdens TT-week 2020
De gemeente Assen heeft besloten de tijdelijke verhoging van de toeristenbelasting tijdens de TT-week 2020 te laten vervallen. Door de annulering van de TT van Assen en het TT Festival vanwege de coronapandemie, is de rechtvaardiging voor de verhoging weggevallen. Het reguliere tarief van € 1,35 blijft van kracht.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Assen werd het voorstel om de tijdelijke verhoging van de toeristenbelasting tijdens de TT-week 2020 te schrappen, zonder tegenstemmen aangenomen. De verhoging naar € 3,00 was oorspronkelijk bedoeld om extra inkomsten te genereren tijdens de drukke TT-week, maar door de annulering van het evenement is deze maatregel overbodig geworden.De Partij van de Arbeid (PvdA) sprak zich uit voor het voorstel. "De tijdelijke verhoging van de toeristenbelasting heeft verwarring gewekt," aldus de heer Rengers van de PvdA. Hij benadrukte dat de goede naam van de TT niet in verband moet worden gebracht met de negatieve klank van de zogenaamde 'TT-taks'. De PvdA stelde voor om in de toekomst de toeristenbelasting structureel te verhogen, zodat de meeropbrengst over het hele jaar wordt verspreid. "Als je bijvoorbeeld van € 1,35 naar € 1,70 gaat, dan heb je dezelfde opbrengst over het hele jaar," suggereerde Rengers.
D66, vertegenwoordigd door de heer Moes, vroeg zich af of de PvdA zich bewust was van de moeilijke situatie waarin campings en andere toeristische bedrijven zich momenteel bevinden. "Het voorstel om de tarieven te verhogen zal deze mensen niet helpen," merkte Moes op. Rengers reageerde dat de coronacrisis niet als uitzondering in het tarievenstelsel staat vermeld en dat de discussie zich nu moet richten op het schrappen van de verhoging voor de komende week.
Wethouder Bergsma sloot zich aan bij de voorzitter en benadrukte dat de discussie over toekomstige tarieven op een ander moment moet plaatsvinden. "Het gaat nu echt over: schrappen we het voor volgende week?" zei Bergsma. Hij verzekerde dat de gemeente in officiële stukken niet spreekt van een 'TT-taks'.
Met het besluit om de verhoging niet door te voeren, wordt verwacht dat de impact op de gemeentelijke financiën beperkt blijft door de verminderde toeristenstroom. Ondernemers zullen na goedkeuring van het besluit worden geïnformeerd. Vanaf 2021 zal het verhoogde TT-tarief weer van kracht zijn.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Assen betreft het laten vervallen van de tijdelijke verhoging van de toeristenbelasting tijdens de TT-week 2020. Oorspronkelijk was het tarief verhoogd naar € 3,00 om extra inkomsten te genereren voor de gemeente tijdens de TT-week. Echter, vanwege de annulering van de TT van Assen en het TT Festival door het coronavirus, is de rechtvaardiging voor deze verhoging weggevallen. Het voorstel is om het verhoogde tarief in te trekken en het reguliere tarief van € 1,35 te hanteren. Hoewel dit niet bijdraagt aan de eerder geplande meeropbrengst, wordt verwacht dat de impact op de financiën beperkt is door de verminderde toeristenstroom. De wijziging geldt alleen voor 2020, en vanaf 2021 zal het TT-tarief weer van kracht zijn. Na goedkeuring door de raad worden ondernemers geïnformeerd over het besluit.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Toeristenbelasting tijdens TT-week 2020
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Toeristenbelasting tijdens TT-week 2020". Het voorstel beoogt de tijdelijke verhoging van de toeristenbelasting tijdens de TT-week in 2020 te laten vervallen. Oorspronkelijk was het tarief verhoogd naar € 3,00 om extra inkomsten te genereren voor de gemeente Assen tijdens de TT-week. Echter, vanwege de annulering van de TT van Assen en het TT Festival door de coronapandemie, is de rechtvaardiging voor deze verhoging weggevallen. Het voorstel stelt voor om het verhoogde tarief in te trekken en het reguliere tarief van € 1,35 te hanteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de reden voor de intrekking van het verhoogde tarief uiteenzet en de gevolgen van deze beslissing bespreekt. Het bevat de benodigde achtergrondinformatie, argumenten en kanttekeningen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en een besluit te nemen over het al dan niet intrekken van de tijdelijke verhoging van de toeristenbelasting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het gerechtvaardigd is om de tijdelijke verhoging van de toeristenbelasting te laten vervallen, gezien de annulering van het evenement en de verminderde toeristenstroom.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijk de intrekking van het tarief voor 2020 beschrijft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de tijdelijke verhoging van het tarief toeristenbelasting tijdens de TT-week in 2020 te laten vervallen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat ondernemers worden ingelicht over het besluit nadat de raad een beslissing heeft genomen. Er is geen verdere participatie van belanghebbenden beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de financiële aspecten van toeristenbelasting.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent dat de afschaffing van het verhoogde tarief niet bijdraagt aan de gewenste meeropbrengst van € 250.000. Echter, door de verminderde toeristenstroom als gevolg van het coronavirus, worden er nauwelijks aanvullende financiële consequenties verwacht. De financiële gevolgen worden meegenomen in een impactanalyse die het college zal maken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toeristenbelasting TT-week Coronavirus Verhoging Tarief TT Festival Wijzigingsverordening Regulier tarief Meeropbrengst Wethouder BergsmaVerfijning van de zoekopdracht: