03-09-2020 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening en mededelingen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 02 Vaststelling agenda
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 03 Lijst toezeggingen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 04 Ingekomen stukken
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 05 Vaststellen besluitenlijst
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 06 Vraagrecht raadsleden en inwoners
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 07 Benoemingen en installatie kinderraad en kinderburgemeester
Kinderraad Assen: Nieuwe Generatie Jongeren aan Zet
De gemeenteraad van Assen heeft op 3 september 2020 de nieuwe leden van de Asser Kinderraad benoemd. Lorin Suliman van De Regenboog is de nieuwe kinderburgemeester en Sophie Lynn Mentink van de Baggelhuizenschool is benoemd tot loco-kinderburgemeester. De kinderraad biedt kinderen de kans om betrokken te raken bij gemeentelijk beleid en kennis te maken met democratie en burgerschap.
Samenvatting
De gemeenteraad van Assen heeft op 3 september 2020 besloten om de leden van de Asser Kinderraad voor het schooljaar 2020/2021 te benoemen. De kinderraad bestaat uit leerlingen van verschillende basisscholen in Assen. Lorin Suliman van De Regenboog is benoemd tot kinderburgemeester en Sophie Lynn Mentink van de Baggelhuizenschool tot loco-kinderburgemeester. De kinderraad is opgericht om kinderen te betrekken bij gemeentelijk beleid en hen kennis te laten maken met democratie en burgerschap. De kinderraad zal gedurende het schooljaar meerdere keren bijeenkomen om te discussiëren over relevante thema's en kan advies uitbrengen aan de gemeenteraad. De totale kosten voor de kinderraad en kinderburgemeester bedragen € 50.000 voor de eerste vier jaar, gedekt door een eenmalige post in 2019. Communicatie over de kinderraad vindt plaats via diverse kanalen gedurende het schooljaar.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming kinderraad en kinderburgemeester 2020/2021". Het voorstel betreft de formele benoeming van leden van de Asser Kinderraad en de kinderburgemeester voor het schooljaar 2020/2021. De kinderraad bestaat uit leerlingen van verschillende basisscholen in Assen en heeft als doel kinderen te betrekken bij gemeentelijke beleidsvorming. Lorin Suliman wordt benoemd tot kinderburgemeester en Sophie Lynn Mentink tot loco-kinderburgemeester. De kinderraad zal gedurende het schooljaar bijeenkomen om te discussiëren over relevante thema's en kan advies uitbrengen aan de gemeenteraad en het college.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de benoemingen en de structuur van de kinderraad beschrijft. Het bevat ook informatie over de financiële dekking en de communicatieplannen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de benoemingen van de kinderraadsleden en de kinderburgemeester formeel goed te keuren.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de mate van betrokkenheid en invloed die de kinderraad zal hebben op gemeentelijk beleid en hoe de raad de input van de kinderraad zal integreren in hun besluitvorming.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde leerlingen formeel te benoemen tot leden van de kinderraad en de kinderburgemeester.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door kinderen te betrekken bij gemeentelijke besluitvorming en hen te stimuleren om na te denken over belangrijke thema's.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen € 50.000 voor de eerste vier jaar, gedekt door de post onvoorzien in 2019. Dit dekt de kosten tot en met het schooljaar 2022/2023.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kinderraad Kinderburgemeester Loco-kinderburgemeester Schooljaar 2020/2021 Basisscholen Participatie Democratie Burgerschap Educatieve activiteiten Vaart WelzijnVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 08 Toelating W.J.N.M. de Jong (ivm verhuizing mevrouw Moltmaker)
Samenvatting
In het raadsvoorstel wordt de opvolging van mevrouw E.A. Moltmaker-Thijssen (D66) besproken, die haar raadslidmaatschap beëindigt vanwege verhuizing buiten de gemeente Assen. De heer W.J.N.M. de Jong, de eerstvolgende kandidaat op de kieslijst van D66, wordt voorgesteld als haar opvolger en zal met ingang van 3 september 2020 als raadslid worden toegelaten. Daarnaast wordt de heer R. Moes benoemd als lid van de accountantscommissie, een rol die hij al tijdelijk vervulde. De benoemingen zorgen ervoor dat de gemeenteraad weer voltallig is en dat de accountantscommissie voldoet aan de voorgeschreven samenstelling tussen coalitie- en niet-coalitiepartijen. De besluiten worden genomen in de openbare raadsvergadering van 3 september 2020.
-
a) Raadsvoorstel toelating W.J.N.M. de Jong (ivm verhuizing E.A. Moltmaker-Thijssen).docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Toelating tijdelijk raadslid en tijdelijk plv raadslid Raadsvoorstel Onderwerp Opvolging mevrouw Moltmaker; toelating raadslid W.J.N.M. de Jong en benoeming lid accountantscommissie R. Moes." Het voorstel betreft de opvolging van mevrouw Moltmaker, die haar raadslidmaatschap beëindigt vanwege verhuizing buiten de gemeente Assen. De heer W.J.N.M. de Jong wordt voorgesteld als haar opvolger als raadslid voor D66. Daarnaast wordt de heer R. Moes voorgesteld als lid van de accountantscommissie, ter vervanging van mevrouw Moltmaker.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de opvolging van het raadslid en de benoeming in de accountantscommissie. Het bevat details over de procedurele stappen en de benodigde documenten.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de geloofsbrieven van de heer De Jong te onderzoeken en te beslissen over zijn toelating als raadslid. Daarnaast moet de raad beslissen over de benoeming van de heer Moes in de accountantscommissie.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk procedureel van aard is. De raad moet echter wel instemmen met de voorgestelde benoemingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke data voor de benoemingen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de heer De Jong toe te laten als raadslid en de heer Moes te benoemen als lid van de accountantscommissie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de procedurele aard van de benoemingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het gaat om de opvolging van raadsleden en niet om beleidsinhoudelijke kwesties.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel, wat aangeeft dat er waarschijnlijk geen significante financiële impact is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
W.J.N.M. de Jong R. Moes E.A. Moltmaker-Thijssen D66 Accountantscommissie Centraal Stembureau Geloofsbrieven Kieswet D.M. Klingenberg CoalitiepartijenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 09 Benoeming leden van de RvT Plateau
Nieuwe Leden voor Raad van Toezicht en Kinderraad in Assen
Tijdens een levendige gemeenteraadsvergadering in Assen zijn nieuwe leden benoemd voor zowel de Raad van Toezicht van Stichting Plateau als de Kinderraad van de gemeente. De benoemingen markeren een belangrijke stap in het versterken van toezicht en participatie binnen de gemeente.
Samenvatting
De gemeenteraad van Assen heeft besloten om mevrouw drs. C.J. Japenga en mevrouw E. Moraal per 4 september 2020 te benoemen als leden van de raad van toezicht van Stichting Plateau openbaar onderwijs Assen. Dit besluit werd genomen tijdens de openbare vergadering op 3 september 2020. De benoeming zorgt ervoor dat de raad van toezicht weer op volle sterkte is, wat belangrijk is voor het toezicht op zowel het onderwijs als de opvang binnen Plateau. De voordracht van de kandidaten werd unaniem gedaan door de Benoemingsadviescommissie, die bestond uit leden van de raad van toezicht, de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad, de Ondernemingsraad van de Kinderopvang en de directeur-bestuurder van Plateau. De benoeming voldoet aan de statutaire eis dat een deel van de raad op bindende voordracht van de ouders moet worden benoemd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Benoeming leden van de raad van toezicht Plateau
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming leden van de raad van toezicht Plateau." Het voorstel betreft de benoeming van mevrouw drs. C.J. Japenga en mevrouw E. Moraal als leden van de raad van toezicht van Stichting Plateau openbaar onderwijs Assen per 4 september 2020. De benoeming is noodzakelijk om de raad van toezicht op volle sterkte te brengen, wat essentieel is voor het toezicht op zowel onderwijs als opvang binnen de stichting. De voordracht is unaniem uitgebracht door de Benoemingsadviescommissie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de benoemingsprocedure, de betrokken partijen en de wettelijke basis voor de benoeming. Er zijn geen kanttekeningen of financiële implicaties vermeld, wat de eenvoud en duidelijkheid van het voorstel ten goede komt.
Rol van de raad:
De gemeenteraad van Assen heeft de bevoegdheid om de leden van de raad van toezicht van Stichting Plateau te benoemen. Dit is conform de relevante wetgeving en de statuten van de stichting.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de voordracht unaniem is en voldoet aan de statutaire eisen. De raad moet echter wel instemmen met de benoeming om deze rechtsgeldig te maken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het benoemingen per een specifieke datum betreft. Het is echter niet meetbaar of realistisch in termen van doelstellingen, omdat het enkel een benoemingsprocedure betreft zonder verdere doelstellingen of evaluatiecriteria.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om mevrouw drs. C.J. Japenga en mevrouw E. Moraal te benoemen als leden van de raad van toezicht van Stichting Plateau openbaar onderwijs Assen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de betrokken partijen geïnformeerd worden over het besluit, maar er is geen sprake van bredere participatie of inspraak van andere belanghebbenden buiten de benoemingsadviescommissie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op personele benoemingen binnen een toezichthoudend orgaan.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of kosten verbonden aan dit voorstel, zoals vermeld in het document. Hierdoor is er ook geen noodzaak voor dekking van eventuele kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Raad van toezicht Stichting Plateau Openbaar onderwijs Benoemingsadviescommissie Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) Ondernemingsraad (OR) Continuïteit Voordracht Statuten ToezichtVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 10 Actualisatie van de archeologische beleidsadvieskaart
Assen Actualiseert Archeologische Kaart: Nieuwe Vondsten en Samenwerking met Amateurarcheologen
De gemeente Assen heeft haar archeologische beleidsadviezenkaart geactualiseerd om bestemmingsplannen te voorzien van de meest recente archeologische informatie. Deze update, uitgevoerd door RAAP Archeologisch Adviesbureau, integreert meer dan 60 nieuwe onderzoeken en samenwerkingen met amateurarcheologen.
Samenvatting
De gemeente Assen heeft de archeologische beleidsadviezenkaart geactualiseerd om ervoor te zorgen dat bestemmingsplannen voorzien zijn van de meest recente archeologische informatie. Deze kaart, die de archeologische vindplaatsen en de kans op nieuwe vondsten weergeeft, is voor het laatst in 2011 bijgewerkt. Sindsdien zijn er meer dan 60 nieuwe onderzoeken uitgevoerd en zijn er nieuwe bronnen beschikbaar gekomen. RAAP Archeologisch Adviesbureau heeft deze informatie verwerkt in de nieuwe kaart. De actualisatie voorkomt ongewenste situaties bij ruimtelijke ingrepen door recente vondsten te integreren. De peildatum voor de actualisatie is 16 juli 2019, en toekomstige onderzoeken zullen in volgende updates worden meegenomen. De kosten voor de actualisatie zijn gedekt, en er is samengewerkt met amateurarcheologen en historici om de volledigheid van de kaart te waarborgen. Na vaststelling door de raad wordt de kaart gepubliceerd op de gemeentelijke website en gebruikt bij het opstellen van nieuwe bestemmingsplannen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Actualisatie van de archeologische beleidsadviezenkaart". Het voorstel betreft de actualisatie van de archeologische beleidsadviezenkaart van de gemeente Assen. Deze kaart bevat informatie over archeologische vindplaatsen en de kans op nieuwe vondsten, wat essentieel is voor bestemmingsplannen en vergunningverlening. De kaart, voor het laatst bijgewerkt in 2011, is geactualiseerd met nieuwe gegevens van meer dan 60 onderzoeken en provinciale inventarisaties. Dit zorgt ervoor dat de gemeente Assen goed geïnformeerd is over archeologische waarden bij ruimtelijke ingrepen, waardoor ongewenste situaties door ontbrekende informatie worden voorkomen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en het proces van de actualisatie beschrijft. Het bevat informatie over de betrokken partijen, de methodologie en de resultaten van de actualisatie.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te beoordelen en de actualisatie van de archeologische beleidsadviezenkaart vast te stellen. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de uiteindelijke goedkeuring geeft.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de prioritering van archeologische waarden in ruimtelijke ordening en de mate waarin de gemeente investeert in het behoud en de bescherming van archeologisch erfgoed.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de actualisatie van de kaart. Het is relevant en tijdgebonden, gezien de vastgestelde peildatum en de geplande vaststelling door de raad. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de actualisatie van de archeologische beleidsadviezenkaart vast te stellen, zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er participatie heeft plaatsgevonden met amateurarcheologen en historici, en dat hun input is meegenomen in het rapport. Dit toont aan dat er enige mate van participatie is geweest in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Echter, het behoud van archeologisch erfgoed kan als een aspect van culturele duurzaamheid worden beschouwd.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn beperkt, aangezien de werkzaamheden reeds zijn uitgevoerd en de kosten gedekt zijn. Er is geen verdere financiële impact aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Archeologische beleidsadviezenkaart RAAP Archeologisch Adviesbureau Archeologische onderzoeken Bestemmingsplannen Archeologische vindplaatsen Amateurarcheologen Historici Libau Omgevingsplan Ruimtelijke projectenVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 11 Uitvoering Motie Pacht
Assen zet in op duurzame pacht: "Een stap vooruit, maar met ruimte voor overleg"
De gemeenteraad van Assen heeft ingestemd met een voorstel om de pacht van gemeentelijke gronden te verduurzamen. Het plan, dat vanaf 1 november 2020 van kracht wordt, biedt een pakket aan maatregelen dat zowel beloningen als sancties omvat voor pachters. Hoewel het voorstel is goedgekeurd, zijn er zorgen geuit over de communicatie en de praktische uitvoerbaarheid van de maatregelen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 3 september 2020 werd het voorstel voor verduurzaming van de pacht van gemeentelijke gronden besproken. Het plan, ontwikkeld met advies van het Centrum voor Landbouw en Milieu (CLM), beoogt een duurzamer gebruik van deze gronden. Pachters die duurzaam werken, worden beloond, terwijl degenen die dat niet doen, een hogere pachtprijs kunnen verwachten of zelfs beëindiging van de pacht. De pachtinkomsten kunnen variëren afhankelijk van de genomen maatregelen, met een mogelijke stijging of daling van € 22.000.Mevrouw Arends, een van de pachters, sprak haar zorgen uit over het gebrek aan communicatie: "We zijn niet meegenomen in het vervolgtraject. De algemene eisen zijn bindend en niet vooraf met ons besproken." Ze pleitte voor het schrappen van deze eisen of het opnemen ervan als maatregel in plaats van verplichting.
De wethouder erkende dat het proces niet optimaal was verlopen en stelde voor om de vier randvoorwaarden als een streven te zien, met ruimte voor overleg met de pachters. "We beginnen met dit maatregelenpakket en gaan in gesprek over de praktische uitvoerbaarheid," aldus de wethouder.
De fracties in de raad waren verdeeld. De ChristenUnie en GroenLinks steunden het voorstel, met de nadruk op de noodzaak van verduurzaming. "Het moet haalbaar zijn voor de pachters, maar we moeten ook eisen kunnen stellen," aldus de ChristenUnie. De VVD pleitte voor een ingroeimodel: "Er is veel mogelijk met deze pachtregels als we zorgen voor voldoende draagvlak en overleg."
Stadspartij Plop en 50Plus waren kritischer. "Het voorstel is allesbehalve goed tot stand gekomen," stelde Stadspartij Plop. Beide fracties gaven aan tegen het voorstel te stemmen, tenzij er eerst meer overleg met de pachters zou plaatsvinden.
Het voorstel werd uiteindelijk aangenomen, met de toezegging van de wethouder dat er ruimte is voor overleg en dat de maatregelen in de praktijk geëvalueerd zullen worden. De evaluatie zal over 1,5 jaar plaatsvinden, waarna de raad kan besluiten om het pakket aan te passen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Assen betreft de verduurzaming van de pacht van gemeentelijke gronden. Het voorstel, dat op 3 september 2020 werd goedgekeurd, beoogt een duurzamer gebruik van deze gronden vanaf 1 november 2020. Het plan, ontwikkeld met advies van het Centrum voor Landbouw en Milieu (CLM), omvat een evenwichtig pakket van maatregelen dat zowel pachters als stakeholders betrekt. Beloningen worden gegeven voor duurzamer werken, terwijl de pachtprijs redelijk blijft. Pachters die weinig tot geen maatregelen nemen, kunnen een hogere pachtprijs verwachten of zelfs beëindiging van de pacht. De pachtinkomsten kunnen variëren afhankelijk van de genomen maatregelen, met een mogelijke stijging of daling van € 22.000. Communicatie met pachters en stakeholders is onderdeel van het proces, met jaarlijkse bijeenkomsten om de voortgang te bespreken. Het college voert de aanpak uit en kan deze aanpassen zolang het doel van verduurzaming niet in gevaar komt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verduurzaming pacht
Samenvatting: Het voorstel betreft een beleidskader voor de verduurzaming van de verpachting van gemeentelijke gronden in Assen. Het doel is om de pachtgronden duurzamer te gebruiken door een evenwichtig pakket van maatregelen te introduceren. Pachters worden gestimuleerd om duurzamer te werken, waarbij zij financieel kunnen profiteren van het nemen van extra maatregelen. Het voorstel omvat een groeimodel dat geleidelijk wordt geïmplementeerd, zodat pachters kunnen meegroeien. De pachtprijs kan variëren afhankelijk van de genomen maatregelen. Er is overleg geweest met pachters en stakeholders, en er wordt een jaarlijkse evaluatie gepland.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de doelstellingen, de beoogde effecten, en de financiële implicaties. Er zijn echter geen specifieke details over de exacte maatregelen die pachters moeten nemen, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met de voorgestelde aanpak voor verduurzaming van de pacht. Hun rol is om het voorstel te beoordelen, te bekrachtigen en toezicht te houden op de uitvoering ervan.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde balans tussen duurzaamheid en economische haalbaarheid steunen. Ze moeten ook overwegen of de financiële prikkels en sancties voor pachters passend zijn.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is tijdgebonden (start op 1 november 2020) en meetbaar (via pachtprijsvariaties). Echter, de specificiteit ontbreekt in de exacte maatregelen die pachters moeten nemen, wat een inconsistente factor kan zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de voorgestelde aanpak voor verduurzaming van de pacht.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er overleg is geweest met pachters en stakeholders. Er is een plan voor voortdurende participatie via jaarlijkse bijeenkomsten om de voortgang te bespreken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in dit voorstel, met de nadruk op het verduurzamen van het gebruik van pachtgronden.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. De pachtinkomsten kunnen variëren afhankelijk van de genomen maatregelen, met een mogelijke stijging of daling van €22.000. De dekking komt uit de pachtinkomsten die ten goede komen aan het Grondbedrijf.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verduurzaming Pachtgronden Pachters Maatregelen Groeimodel Pachtprijs CLM (Centrum voor Landbouw en Milieu) Stakeholders Grondbedrijf EvaluatiesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.O. Deen - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.O. Deen - CDA
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
01:03:39 - 01:04:35 - 01:09:18 - 01:10:35 - 01:11:57 - 01:12:52 - 01:14:37 - 01:16:47 - 01:19:50 - 01:22:40 - 01:23:01 - 01:23:20 - 01:23:48 - 01:26:36 - 01:26:57 - 01:27:54 - 01:29:11 - 01:29:39 - 01:30:19 - 01:30:43 - 01:32:54 - 01:33:40 - 01:35:05 - 01:37:00 - 01:38:36 - 01:40:21 - 01:43:47 - 01:49:06 - 01:49:51 - 01:50:48 - 01:51:08 - 01:52:10 - 01:52:48 - 01:53:28 - 01:55:04 - 01:55:08 - 01:55:38 - 01:56:08 - 01:56:31 - 01:56:53 - 01:57:12 - 01:58:43 - 01:59:11 - 01:59:31 - 02:02:13 - 02:11:14 - 02:11:38 - 02:12:21 - 02:13:18 - 02:13:32 - 02:14:56 - 02:15:00
Onbekende spreker -
01:10:43 - 01:12:02 - 01:12:56 - 01:16:52 - 01:20:00 - 01:23:23 - 01:23:55 - 01:27:10 - 01:27:56 - 01:29:18 - 01:29:44 - 01:30:21 - 01:30:50 - 01:33:01 - 01:33:52 - 01:35:09 - 01:37:08 - 01:38:41 - 01:52:12 - 01:52:52 - 01:53:31 - 01:55:10 - 01:55:42 - 01:57:17 - 01:58:49 - 02:02:24 - 02:11:19 - 02:11:59
Luc Rengers - Assen Centraal
Agendapunt 12 Definitief vaststellen fractiebudgetten
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van de fractiebudgetten voor 2019 in de gemeente Assen. Op 3 september 2020 heeft de raad besloten om kennis te nemen van het controlerapport over de fractievergoedingen van 2019. Dit rapport, opgesteld door de griffier, is gebaseerd op een uitgebreide rechtmatigheidscontrole van de uitgaven van de fracties, uitgevoerd door een adviseur van het team Financiën. De raad heeft de bedragen vastgesteld die in bijlage I van het controlerapport zijn genoemd, waaronder de goedgekeurde uitgaven van de fracties, de wijzigingen in de reserves, en de resterende reserves per fractie. Eventuele terug te betalen bedragen over 2019 worden verrekend met de fractievergoeding van 2020. Het doel is ervoor te zorgen dat de bijdragen die fracties ontvangen rechtmatig worden besteed. Alle fracties hebben de kans gekregen om eventuele fouten in hun verantwoording te corrigeren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Vaststellen fractiebudgetten 2019". Het betreft de vaststelling van de fractiebudgetten voor het jaar 2019, waarbij de raad kennisneemt van het controlerapport over de fractievergoedingen. De bedragen voor de goedgekeurde uitgaven, wijzigingen in de reserves en eventuele terugbetalingen worden vastgesteld. Deze terugbetalingen worden verrekend met de fractievergoeding van 2020. De controle op de rechtmatigheid van de uitgaven is uitgevoerd door een adviseur van het team Financiën en de griffier heeft op basis hiervan het controlerapport opgesteld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het alle noodzakelijke elementen bevat zoals de controlerapportage, de vaststelling van bedragen en de verrekening van eventuele terugbetalingen. Er zijn bijlagen toegevoegd die de cijfermatige onderbouwing en bevindingen per fractie bevatten.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het controlerapport te beoordelen en de voorgestelde bedragen vast te stellen. Dit is een besluitvormende taak waarbij de raad de rechtmatigheid van de uitgaven bevestigt.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk administratief en procedureel van aard is. De raad moet echter wel beslissen over de vaststelling van de bedragen en eventuele verrekeningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar minder gericht op haalbaarheid en relevantie, aangezien het een administratieve procedure betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het controlerapport en de voorgestelde bedragen vast te stellen, inclusief de verrekening van eventuele terugbetalingen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd, aangezien het een intern administratief proces betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële verantwoording en controle.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen de vaststelling van de uitgaven en reserves van de fracties. Eventuele terug te vorderen bedragen worden verrekend met de fractiebijdrage van 2020. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, aangezien het om interne verrekeningen gaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fractiebudgetten Controlerapport Fractievergoedingen Verordening Rechtmatigheidscontrole Fractieondersteuning Reserve Uitgaven Verantwoording TerugbetalingVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Agendapunt 13 Aanbevelingen RKC Rapport Toezicht & Handhaving
Assen: Rekenkamercommissie dringt aan op verbeteringen in toezicht en handhaving
De Rekenkamercommissie van Assen heeft een kritisch rapport gepresenteerd over het toezicht- en handhavingsbeleid van de gemeente op het gebied van Openbare Orde en Veiligheid. Hoewel het beleid grotendeels doelmatig is, zijn er aanzienlijke verbeteringen nodig om de kloof tussen beleid en praktijk te dichten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van afgelopen week werd het rapport van de Rekenkamercommissie besproken. Het onderzoek richtte zich op de doelmatigheid en doeltreffendheid van het huidige beleid en de uitvoering ervan. De commissie concludeerde dat er te veel prioriteiten zijn gesteld zonder meetbare doelstellingen, wat leidt tot een gebrek aan richting in de praktijk.De commissie deed verschillende aanbevelingen, waaronder het verbeteren van de koppeling tussen beleid en uitvoering, het onderzoeken van efficiëntere werkmethoden met ICT, en het aanpassen van de capaciteit van het team Toezicht en Handhaving aan de beleidsprioriteiten. Ook werd geadviseerd om de informatievoorziening aan de gemeenteraad te verbeteren door concrete en meetbare doelstellingen te formuleren.
Tijdens het debat benadrukte de voorzitter dat het college van B&W wordt gevraagd deze aanbevelingen uit te voeren en de gemeenteraad hierover te informeren. "Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan het raadsvoorstel, maar de uitvoering van de aanbevelingen kan dat wel met zich meebrengen," aldus de voorzitter.
In een ander deel van de vergadering werd gestemd over de aanpak van de verduurzaming van de pacht. Het CDA, vertegenwoordigd door meneer Witteman, gaf aan tegen te stemmen vanwege de onduidelijkheden die het plan zou opleveren voor de gebruikers. "Wij zijn niet tegen verduurzaming, maar wel tegen de onduidelijkheden die dit plan nu gaan opleveren," verklaarde Witteman.
De stemming over de verduurzaming van de pacht eindigde met 22 stemmen voor en 9 tegen, waarmee het voorstel werd aangenomen. De voorzitter sloot af met de opmerking dat er zorgvuldig met de uitvoering zal worden omgegaan om te kijken wat haalbaar is.
Tot slot werd zonder stemming besloten over de vaststelling van de fractiebudgetten. De fracties moeten jaarlijks verantwoording afleggen over de besteding van hun financiële bijdrage, die wordt gecontroleerd door een adviseur van het team financiën. Het voorstel om kennis te nemen van het rapport over de fractievergoeding van 2019 werd zonder tegenstemmen aangenomen.
Samenvatting
De Rekenkamercommissie van de gemeente Assen heeft een onderzoek uitgevoerd naar het toezicht- en handhavingsbeleid op het gebied van Openbare Orde en Veiligheid. Het onderzoek richtte zich op de doelmatigheid en doeltreffendheid van het beleid en de uitvoering ervan. De commissie constateerde dat hoewel het beleid grotendeels doelmatig is, er verbeteringen nodig zijn in de aansluiting tussen beleid en praktijk. Er zijn te veel prioriteiten gesteld zonder meetbare doelstellingen, wat leidt tot een gebrek aan richting in de praktijk. De commissie doet verschillende aanbevelingen, waaronder het verbeteren van de koppeling tussen beleid en uitvoering, het onderzoeken van efficiëntere werkmethoden met ICT, en het aanpassen van de capaciteit van het team Toezicht en Handhaving aan de beleidsprioriteiten. Ook wordt geadviseerd om de informatievoorziening aan de gemeenteraad te verbeteren door concrete en meetbare doelstellingen te formuleren. Het college van B&W wordt gevraagd deze aanbevelingen uit te voeren en de gemeenteraad hierover te informeren. Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan het raadsvoorstel, maar de uitvoering van de aanbevelingen kan dat wel met zich meebrengen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "RKC onderzoek Toezicht en Handhaving" van de gemeente Assen. Het richt zich op de evaluatie van het toezicht- en handhavingsbeleid op het gebied van Openbare Orde en Veiligheid (OOV). De Rekenkamercommissie (RKC) heeft aanbevelingen gedaan om de effectiviteit en efficiëntie van het beleid te verbeteren. Deze omvatten het verbeteren van de verbinding tussen beleid en uitvoering, het onderzoeken van ICT-mogelijkheden voor efficiënter werken, en het aanpassen van de capaciteit van het team Toezicht en Handhaving aan beleidsprioriteiten. Ook wordt geadviseerd om duidelijke afspraken te maken over de informatievoorziening aan de raad en meetbare doelstellingen te formuleren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke aanbevelingen en een gedetailleerde analyse van de huidige situatie. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde financiële analyse van de kosten die gepaard gaan met de implementatie van de aanbevelingen.
Rol van de raad:
De raad moet de aanbevelingen van de RKC overnemen en het college van B&W opdracht geven om deze uit te voeren. De raad heeft ook een toezichthoudende rol om ervoor te zorgen dat de aanbevelingen worden geïmplementeerd en dat de informatievoorziening wordt verbeterd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de aanbevelingen van de RKC overneemt en hoe zij prioriteiten stelt binnen het toezicht- en handhavingsbeleid. Dit kan invloed hebben op de toewijzing van middelen en de focus van het beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel bevat aanbevelingen die niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) zijn geformuleerd. Er is een gebrek aan specifieke tijdlijnen en meetbare doelstellingen voor de implementatie van de aanbevelingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de aanbevelingen van de RKC over te nemen en het college van B&W opdracht te geven deze uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Hoewel het voorstel zelf geen directe financiële consequenties heeft, wordt erkend dat de uitvoering van de aanbevelingen financiële gevolgen kan hebben. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse of dekkingsvoorstel opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toezicht en Handhaving Rekenkamercommissie (RKC) Beleidscyclus Aanbevelingen Doelmatigheid Doeltreffendheid Capaciteit Informatievoorziening ICT middelen Openbare Orde en Veiligheid (OOV)Verfijning van de zoekopdracht:
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Onbekende spreker
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Onbekende spreker
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 14 APV wijziging art. 2.12
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Wijziging art. 2:12 APV
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging van artikel 2:12 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Assen. Deze wijziging is ingegeven door een bezwaarschrift tegen een verleende uitritvergunning. Het huidige artikel biedt geen mogelijkheid om een vergunning voor een uitrit naar een voortuin te weigeren op basis van de aantasting van de beeldkwaliteit van de woonomgeving. De wijziging zorgt ervoor dat de APV en de beleidsregels voor uitwegen met elkaar in overeenstemming zijn. Het nieuwe artikel stelt dat uitritten kunnen worden geweigerd als het uiterlijk aanzien van de woonomgeving wordt geschaad.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de inhoud van de wijziging beschrijft. Er zijn geen kanttekeningen of aanvullende opmerkingen die wijzen op onvolledigheden.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om de wijzigingsverordening van de APV vast te stellen. Dit is een besluitvormende taak waarbij de raad de uiteindelijke goedkeuring verleent aan de voorgestelde wijzigingen.
Politieke Keuzes
De politieke keuze die gemaakt moet worden, betreft de afweging tussen het faciliteren van bewoners die een uitrit willen aanleggen en het beschermen van de beeldkwaliteit van de woonomgeving. De raad moet beslissen of de voorgestelde wijziging in de APV een juiste balans biedt tussen deze belangen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijziging die wordt voorgesteld. Het is relevant en tijdgebonden, aangezien het direct in werking treedt na bekendmaking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de bijgevoegde wijzigingsverordening van de APV vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de wijzigingen bekend worden gemaakt in het Gemeenteblad, maar er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces voorafgaand aan de besluitvorming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op de beeldkwaliteit van de woonomgeving.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen sprake van kosten, baten of dekking die moeten worden aangegeven.
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 15 Bestemmingsplan Langedijk 14
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Besluit hogere waarden wegverkeerslawaai Wet geluidhinder ten behoeve van het bestemmingsplan ‘Langedijk 14 Assen’
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Besluit hogere waarden wegverkeerslawaai Wet geluidhinder ten behoeve van het bestemmingsplan ‘Langedijk 14 Assen’". Het plan is om drie geschakelde woningen te bouwen op Langedijk 14 in Assen, wat niet binnen het huidige bestemmingsplan past. Daarom is een nieuw bestemmingsplan nodig. Het voorstel richt zich op het vaststellen van hogere geluidswaarden, omdat de geluidsbelasting door wegverkeer de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschrijdt, maar onder de maximale waarde van 53 dB blijft. Maatregelen om de geluidsbelasting te verminderen zijn niet haalbaar, waardoor een hogere waarde van 51 dB wordt voorgesteld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke juridische en technische aspecten behandelt, inclusief de wettelijke kaders, de uitgevoerde onderzoeken en de overwegingen voor het vaststellen van hogere waarden.
Rol van de raad:
De raad heeft een toezichthoudende rol en moet het besluit van het college van burgemeester en wethouders goedkeuren. De raad moet beoordelen of het voorstel voldoet aan de wettelijke eisen en of de belangen van de betrokken partijen voldoende zijn afgewogen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het toestaan van hogere geluidswaarden gerechtvaardigd is gezien de stedenbouwkundige en financiële overwegingen. Er moet een balans worden gevonden tussen de ontwikkeling van nieuwe woningen en de bescherming van de leefomgeving tegen geluidsoverlast.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van de politieke keuzes en de acceptatie van de betrokken partijen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het vaststellen van de hogere geluidswaarde van 51 dB voor de woningen aan de Langedijk 14.
Participatie:
Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, wat kan duiden op een gebrek aan participatie of op instemming van de betrokkenen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet een onderwerp in dit voorstel, maar het verminderen van geluidsoverlast kan bijdragen aan een duurzamere leefomgeving.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. De kosten lijken beperkt tot de uitvoering van het akoestisch onderzoek en eventuele gevelisolatie. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling bestemmingsplan Langedijk 14 Assen." Het voorstel betreft de herontwikkeling van een braakliggend perceel aan de Langedijk 14 in Assen, waar drie aaneengebouwde koopwoningen zullen worden gerealiseerd. Het huidige bestemmingsplan 'Assen Noord' staat deze ontwikkeling niet toe, waardoor een nieuw bestemmingsplan is opgesteld. Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met het ontwerpbestemmingsplan en de aanvraag voor een Omgevingsvergunning. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, en er is geen exploitatieplan nodig vanwege een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de procedure, de ruimtelijke en milieutechnische overwegingen, en de financiële afspraken met de initiatiefnemer.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan ongewijzigd vaststellen, de Omgevingsvergunning toekennen en besluiten dat er geen exploitatieplan nodig is.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde herontwikkeling en de bijbehorende hogere grenswaarde voor geluid. Ook moet de raad besluiten of het afzien van een exploitatieplan gerechtvaardigd is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen, de Omgevingsvergunning toe te kennen en geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest. Het ontwerpbestemmingsplan en de Omgevingsvergunning zijn ter inzage gelegd, maar er zijn geen zienswijzen ingediend. Er is geen inloopbijeenkomst gehouden vanwege de kleine omvang van het project.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op ruimtelijke en milieutechnische aspecten.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen negatieve financiële gevolgen voor de gemeente. De kosten voor het bestemmingsplan en de onderzoeken zijn door de initiatiefnemers gedragen. Er is een anterieure overeenkomst die planschade en exploitatiebijdrage dekt, waardoor een exploitatieplan niet nodig is.
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 16 Kleedkamers ACV
Assen Debatteert: Kleedkamers ACV en Aandelen Groningen Airport Eelde
De gemeenteraad van Assen heeft recentelijk gedebatteerd over twee belangrijke onderwerpen: de bouw van kleedkamers voor voetbalclub ACV en de verkoop van aandelen in Groningen Airport Eelde. Beide kwesties hebben geleid tot levendige discussies en uiteenlopende standpunten binnen de raad.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd een voorstel besproken om een investeringskrediet van €571.000 beschikbaar te stellen voor de bouw van vier kleedkamers voor voetbalclub ACV. Dit bedrag zou worden gedekt uit de begroting van 2021. De bouw, die ACV in eigen beheer wil uitvoeren met behulp van vrijwilligers en sponsoren, is bedoeld om de club toekomstbestendig te maken en de groeiende belangstelling voor onder andere damesvoetbal te faciliteren.Hoewel de meeste fracties het belang van de kleedkamers erkenden, waren er zorgen over de duidelijkheid van het voorstel. "We zijn ons bewust van het nut en de noodzaak, maar het voorstel maakt niet duidelijk waar we nu precies ja of nee tegen zeggen," aldus CDA-raadslid Witteman. De VVD had technische vragen gesteld en was na beantwoording tevreden met de duidelijkheid over de financiële constructie. Uiteindelijk stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel, hoewel het CDA tegenstemde vanwege de onduidelijkheid over de afspraken.
Een ander heet hangijzer was de verkoop van aandelen in Groningen Airport Eelde. De Stadspartij Plop en het CDA dienden een motie in om de verkoop uit te stellen totdat de toekomstscenario's voor het vliegveld duidelijk zijn. "Nu de scenario's nog niet bekend zijn, is er geen geschikt moment om de aandelen te verkopen," betoogde Janna Booij van de Stadspartij Plop. De wethouder ontraadde de motie, maar gaf aan dat er op verzoek van de andere aandeelhouders tijdelijk uitstel zou zijn.
De motie leidde tot verdeeldheid binnen de raad. De Partij van de Arbeid steunde de motie, met het argument dat een weloverwogen besluit belangrijk is. GroenLinks en de VVD waren tegen de motie, met het standpunt dat het huidige moment juist geschikt is voor verkoop. "We hebben als raad al besloten dat de aandelen verkocht moeten worden," stelde GroenLinks-raadslid Maaskamp.
Uiteindelijk werd de motie niet aangenomen, maar de discussie toonde aan dat de toekomst van Groningen Airport Eelde en de rol van de gemeente Assen daarin nog steeds een gevoelig onderwerp is. De raad blijft verdeeld over de beste aanpak, maar de komende scenario's zullen hopelijk meer duidelijkheid bieden.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de bouw van kleedkamers voor voetbalclub ACV in Assen. De gemeente stelt een investeringskrediet van € 571.000 beschikbaar voor de realisatie van vier kleedkamers en de overdracht van de tribune op sportpark Stadsbroek. Dit bedrag wordt gedekt uit de begroting van 2021. ACV wil de kleedkamers in eigen beheer bouwen met behulp van vrijwilligers en sponsoren, wat afwijkt van het gebruikelijke gemeentebeleid waarbij de gemeente investeert en beheert. De bouw van de kleedkamers is bedoeld om de club toekomstbestendig te maken en de groeiende belangstelling voor onder andere damesvoetbal te faciliteren. De gemeente ziet dit als een bijdrage aan de maatschappelijke rol van ACV als breedtesportorganisatie. Er is intensief overleg geweest met ACV en na goedkeuring van het krediet zal een intentieovereenkomst worden opgesteld.
-
b) GEWIJZIGIGD 31-8 Bouw kleedkamers ACV in eigen beheer_ raadsvoorstel gewijzigd.docx.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bouw kleedkamers ACV in eigen beheer
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Bouw kleedkamers ACV in eigen beheer". Het raadsvoorstel vraagt om een investeringskrediet van € 571.000 voor de bouw van vier kleedkamers en de overdracht van de tribune op het sportpark Stadsbroek voor voetbalclub ACV. De bouw wordt in eigen beheer door ACV uitgevoerd, met gebruik van vrijwilligers en sponsoren. Dit initiatief ondersteunt de ambitie van ACV om toekomstbestendig te zijn en de groeiende vraag, met name voor damesvoetbal, te faciliteren. De gemeente wijkt af van het standaard breedtesportbeleid door deze investering toe te staan.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de financiële aspecten, de betrokken partijen, en de redenen voor de afwijking van het standaard beleid. Er zijn echter enkele correcties in de financiële cijfers die verwarring kunnen veroorzaken.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het investeringskrediet en het aanpassen van de gemeentebegroting. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële middelen en het beleid dat afwijkt van de standaardprocedures.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij willen afwijken van het bestaande breedtesportbeleid om ACV in staat te stellen de kleedkamers in eigen beheer te bouwen. Dit kan precedentwerking hebben voor andere sportclubs.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële middelen en doelen. Echter, er zijn enkele inconsistenties in de financiële cijfers die verduidelijking behoeven. Het is tijdgebonden met een duidelijke besluitvormingsdatum.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het investeringskrediet van € 571.000 goed te keuren en de begroting dienovereenkomstig aan te passen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er intensief overleg is geweest met ACV, wat wijst op een goede participatie van de betrokken partijen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een totaal benodigd budget van € 571.000. Het voorstel geeft aan dat de kapitaallasten gedekt worden uit de begroting 2021. ACV kan mogelijk gebruik maken van de BOSA-regeling voor aanvullende financiering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kleedkamers ACV Investering Sportpark Stadsbroek Tribunes Vrijwilligers BOSA-regeling Breedtesportbeleid Maatwerk Begroting 2021Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Bouw kleedkamers ACV in eigen beheer
Samenvatting: Het voorstel betreft het beschikbaar stellen van een investeringskrediet van € 571.000 voor de bouw van vier kleedkamers en de overdracht van de tribune op het sportpark Stadsbroek voor voetbalclub ACV. De bouw zal in eigen beheer door ACV worden uitgevoerd, met gebruik van vrijwilligers en sponsoren. Dit initiatief ondersteunt de ambitie van ACV om de clubaccommodatie toekomstbestendig te maken en de groeiende belangstelling voor onder andere damesvoetbal te faciliteren. De gemeente wijkt hiermee af van het bestaande breedtesportbeleid, waarbij normaliter de gemeente investeert en beheert.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de financiële aspecten, de redenen voor de bouw, en de afwijking van het bestaande beleid. Echter, het zou baat hebben bij meer gedetailleerde informatie over de planning en uitvoering van het project.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het investeringskrediet en de wijziging van de gemeentebegroting. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële middelen en het afwijken van het bestaande sportbeleid.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij akkoord gaat met het afwijken van het bestaande breedtesportbeleid en het toekennen van het investeringskrediet aan ACV. Dit kan precedentwerking hebben voor andere sportclubs.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het financiële aspect en de beoogde bouw van kleedkamers. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de exacte uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwijking van het beleid kan als zodanig worden beschouwd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het investeringskrediet van € 571.000 beschikbaar te stellen en de gemeentebegroting dienovereenkomstig te wijzigen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er intensief overleg is geweest met ACV, wat wijst op een participatieve benadering. Er is echter weinig detail over bredere participatie van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Het zou nuttig zijn om te overwegen hoe duurzaamheid kan worden geïntegreerd in de bouw en het beheer van de faciliteiten.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. Het benodigde budget van € 571.000 past binnen de begroting van 2020 en de kapitaallasten worden gedekt door de begroting van 2021. ACV kan mogelijk gebruik maken van de BOSA-regeling voor aanvullende financiering.
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
B. Bergsma
M.L.J. Out - Burgemeester
B. Bergsma
B. Bergsma
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
B. Bergsma
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
02:30:47 - 02:32:15 - 02:32:15 - 02:32:52 - 02:32:52 - 02:33:25 - 02:33:25 - 02:33:44 - 02:33:44 - 02:35:22 - 02:36:42 - 02:38:03 - 02:39:10 - 02:39:14 - 02:39:22 - 02:40:35 - 02:41:49 - 02:43:07 - 02:44:05 - 02:44:39 - 02:44:57 - 02:45:43 - 02:46:03 - 02:50:35 - 02:51:29 - 02:52:13 - 02:52:25 - 02:53:30 - 02:58:44 - 03:00:59 - 03:01:12 - 03:02:13 - 03:03:32 - 03:05:06 - 03:05:16 - 03:06:17 - 03:06:47 - 03:07:37 - 03:07:57 - 03:08:18 - 03:09:18 - 03:10:12 - 03:10:51 - 03:12:07 - 03:12:34 - 03:16:42 - 03:17:28 - 03:24:04 - 03:24:34 - 03:24:39 - 03:25:25 - 03:25:43 - 03:26:10 - 03:26:28 - 03:26:47 - 03:27:23 - 03:28:07 - 03:28:32 - 03:29:19 - 03:29:25 - 03:30:24 - 03:34:20 - 03:35:52 - 03:36:03 - 03:37:08 - 03:37:57 - 03:38:56
J. Broekema - Wethouder
Agendapunt 17 Bekrachtiging geheimhouding voorbereidingsbesluit
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel van de gemeente Assen waarin wordt voorgesteld om de geheimhouding van een voorbereidingsbesluit te bekrachtigen. Dit besluit, met planidentificatienummer NL.IMRO.0106.02VB20209000C-C001, is bedoeld om ongewenste ontwikkelingen in een deel van Assen tegen te gaan. Het college van burgemeester en wethouders heeft de geheimhouding opgelegd en deze moet door de raad worden bekrachtigd tijdens de vergadering op 3 september 2020. Het belang van geheimhouding wordt geacht zwaarder te wegen dan het belang van openbaarmaking, om onevenredige bevoordeling of benadeling van betrokken personen of derden te voorkomen. Er zijn geen kosten, baten, of verdere vervolgstappen vermeld in het voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bekrachtiging geheimhouding voorbereidingsbesluit". Het voorstel betreft de bekrachtiging van een door het college opgelegde geheimhouding op een voorbereidingsbesluit voor een deel van Assen. Dit besluit is bedoeld om ongewenste ontwikkelingen in dat gebied tegen te gaan. De geheimhouding is noodzakelijk om te voorkomen dat betrokken natuurlijke personen, rechtspersonen of derden onevenredig worden bevoordeeld of benadeeld. De raad moet deze geheimhouding bekrachtigen tijdens de raadsvergadering van 3 september 2020.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is beknopt en richt zich uitsluitend op de bekrachtiging van de geheimhouding. Er worden geen aanvullende details of context over het voorbereidingsbesluit zelf gegeven, wat de volledigheid beperkt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de door het college opgelegde geheimhouding te bekrachtigen. Dit is een formele stap die vereist is volgens de Gemeentewet.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet bekrachtigen van de geheimhouding. Dit kan afhangen van de raad's vertrouwen in de noodzaak en rechtvaardiging van de geheimhouding zoals voorgesteld door het college.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het bevat geen specifieke doelen, meetbare resultaten of tijdsgebonden acties, behalve de datum van de raadsvergadering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de beperkte informatie kan vragen oproepen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de geheimhouding op het voorbereidingsbesluit te bekrachtigen.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie in het voorstel. Dit kan te maken hebben met de aard van de geheimhouding, die participatie mogelijk beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd in het voorstel. Dit kan erop wijzen dat er geen directe financiële implicaties zijn, of dat deze niet openbaar worden gemaakt vanwege de geheimhouding.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Voorbereidingsbesluit Planidentificatienummer Gemeentewet Openbaarmaking College van burgemeester en wethouders Onevenredige bevoordeling Natuurlijke personen Rechtspersonen Openbare vergaderingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Motie vreemd aan de orde
Samenvatting
De gemeenteraad van Assen heeft op 3 september 2020 vergaderd over de verkoop van hun aandelen in Groningen Airport Eelde (GAE). Eerder, in december 2016, was besloten om de aandelen te verkopen op een geschikt moment. Inmiddels heeft de gemeente Groningen haar aandelen voor €1 verkocht aan Stichting FB Oranjewoud. Het college van Assen wilde de Asser aandelen ook aanbieden aan de andere aandeelhouders. Echter, de situatie is veranderd sinds 2016; de ontwikkeling van GAE is negatief en er zijn nog geen toekomstscenario's met financiële gevolgen bekend. Daarom heeft de gemeenteraad besloten om de aandelen nu niet te verkopen en te wachten op meer informatie, zodat een weloverwogen beslissing kan worden genomen. Het besluit is ondertekend door verschillende partijen, waaronder D66, PvdA, en GroenLinks.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verkoop aandelen Groningen Airport Eelde". Het voorstel richt zich op het besluit van de gemeenteraad van Assen om de verkoop van hun aandelen in Groningen Airport Eelde (GAE) uit te stellen. Dit komt doordat de situatie sinds het oorspronkelijke besluit in 2016 is veranderd. De ontwikkeling van de luchthaven is negatief beïnvloed door het opheffen van diverse lijnen. De raad wil wachten op toekomstscenario's en de financiële gevolgen daarvan voordat een gewogen beslissing wordt genomen over de verkoop van de aandelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context en de redenen voor het uitstel van de verkoop duidelijk uiteenzet. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de verwachte scenario's en de financiële implicaties.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om een weloverwogen besluit te nemen over het al dan niet verkopen van de aandelen, gebaseerd op toekomstige scenario's en hun financiële gevolgen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de aandelen nu willen verkopen of wachten op meer informatie. Dit omvat het afwegen van financiële risico's en de strategische waarde van het behouden van de aandelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijn of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van gedetailleerde scenario's en financiële analyses is een tekortkoming.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verkoop van de aandelen uit te stellen totdat er meer informatie beschikbaar is over de toekomstscenario's en hun gevolgen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet duidelijk, aangezien de scenario's en hun impact nog moeten worden gepresenteerd. Het voorstel geeft aan dat er momenteel geen gewogen beslissing kan worden genomen zonder deze informatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Aandelen Groningen Airport Eelde College van burgemeester en wethouders Stichting FB Oranjewoud Toekomstscenario's Financiële gevolgen Negatieve spiraal Investeringsplannen Raad van Commissarissen VervreemdenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verkoop aandelen Groningen Airport Eelde". Het voorstel betreft een motie van de gemeenteraad van Assen om de verkoop van de Asser aandelen in Groningen Airport Eelde (GAE) uit te stellen. De motie constateert dat de situatie sinds het eerdere besluit in 2016 is veranderd, met name door de negatieve ontwikkelingen van de luchthaven. Er zijn nog geen duidelijke toekomstscenario's en financiële gevolgen bekend, waardoor een gewogen beslissing niet mogelijk is. De motie draagt het college op om de aandelen voorlopig niet aan te bieden totdat er meer duidelijkheid is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de context van de huidige situatie en de redenen voor uitstel. Het benoemt de veranderde omstandigheden en het gebrek aan informatie over toekomstscenario's en financiële gevolgen. Echter, het zou vollediger zijn als het meer details bevatte over de specifieke veranderingen sinds 2016 en de verwachte tijdlijn voor het verkrijgen van de benodigde informatie.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om te beslissen over het al dan niet verkopen van de aandelen in GAE. De raad moet een gewogen besluit nemen op basis van toekomstige scenario's en financiële implicaties, die momenteel nog niet beschikbaar zijn.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet uitstellen van de verkoop van de aandelen. De raad moet kiezen tussen het volgen van het eerdere besluit om te verkopen of het wachten op meer informatie om een beter onderbouwde beslissing te kunnen nemen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden in de zin dat het vraagt om uitstel totdat er meer informatie beschikbaar is. Het is echter niet meetbaar of specifiek over wanneer die informatie beschikbaar zal zijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan concrete tijdlijnen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college op te dragen de verkoop van de aandelen uit te stellen totdat er meer duidelijkheid is over de toekomstscenario's en financiële gevolgen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op de financiële en strategische aspecten van de aandelenverkoop.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn nog niet duidelijk, aangezien de toekomstscenario's en hun financiële implicaties nog moeten worden uitgewerkt. Het voorstel geeft aan dat zonder deze informatie geen gewogen beslissing kan worden genomen. Er is geen specifieke dekking voor eventuele financiële gevolgen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Aandelen Groningen Airport Eelde College van burgemeester en wethouders Stichting FB Oranjewoud Toekomstscenario's Financiële gevolgen Negatieve spiraal Investeringsplannen Raad van Commissarissen Geschikt momentVerfijning van de zoekopdracht: