12-09-2019 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 4 Ingekomen stukken
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
Anna Hendrikse
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 6 Vraagrecht raadsleden en inwoners
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 7 Installatie kinderraad
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de benoeming van de leden van de Asser Kinderraad voor het schooljaar 2019/2020. Op 20 december 2018 stemde de gemeenteraad van Assen in met het oprichten van een kinderraad en kinderburgemeester. Alle basisscholen in Assen konden deelnemen, en 30 kinderen stelden zich beschikbaar als kinderraadslid. Deze kinderen worden nu formeel benoemd. Na de installatie van de kinderraad zullen de kinderen een kinderburgemeester kiezen, die naar verwachting op 10 oktober wordt benoemd. De benoeming werd vastgesteld tijdens de raadsvergadering op 12 september 2019.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Benoeming Kinderraad Assen 2019/2020
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming Kinderraad Assen 2019/2020". Het doel is om 30 kinderen formeel te benoemen tot leden van de Asser Kinderraad voor het schooljaar 2019/2020. Deze kinderraad is opgericht om kinderen te betrekken bij gemeentelijke besluitvorming en hen een platform te bieden voor participatie. De leden worden gekozen uit bestaande leerlingraden of via verkiezingen op basisscholen in Assen. Na de installatie van de kinderraad zullen de kinderen een kinderburgemeester kiezen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de namen van de te benoemen kinderen vermeldt en de procedure beschrijft die tot hun selectie heeft geleid. Het biedt echter weinig informatie over de specifieke taken en verantwoordelijkheden van de kinderraad.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad van Assen speelt een beslissende rol bij de formele benoeming van de kinderraadsleden. De raad heeft eerder ingestemd met de oprichting van de kinderraad en is nu verantwoordelijk voor de officiële installatie van de leden.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze betreft de mate van betrokkenheid en ondersteuning die de gemeenteraad aan de kinderraad wil bieden. Dit kan invloed hebben op de mate waarin de kinderraad daadwerkelijk invloed kan uitoefenen.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke beschrijving van de verantwoordelijkheden van de kinderraad. Er zijn geen duidelijke indicatoren voor succes of evaluatiecriteria opgenomen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde kinderen formeel te benoemen tot leden van de kinderraad voor het schooljaar 2019/2020.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door kinderen een platform te bieden binnen de gemeentelijke besluitvorming. Het proces van selectie via leerlingraden en verkiezingen bevordert betrokkenheid van zowel kinderen als scholen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk of dit een onderwerp van discussie of actie zal zijn binnen de kinderraad.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe eventuele kosten worden gedekt. Dit kan een aandachtspunt zijn voor de raad bij de verdere ontwikkeling en ondersteuning van de kinderraad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kinderraad Kinderburgemeester Schooljaar 2019/2020 VaartWelzijn Basisscholen Leerlingraden Verkiezingen Benoeming Gemeente ProjectVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Beschikbaar stellen krediet Enkeerdbrug
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vervanging van de Enkeerdbrug in Assen door een nieuwe beweegbare brug. Oorspronkelijk was er een budget van € 700.000 gereserveerd voor de vervanging, maar de laagste inschrijving voor de bouw kwam uit op € 1.130.000, wat een extra krediet van € 430.000 noodzakelijk maakt. Dit extra bedrag kan worden gedekt uit de begrotingspost voor kunstwerken. De huidige brug verkeert in slechte staat en vervanging is noodzakelijk om de betrouwbaarheid en functionaliteit te waarborgen, vooral gezien de rol van de brug in de vaarweg 'Havenkanaal'. De voorkeur van de buurtbewoners voor een beweegbare brug, in plaats van een vaste brug, is meegenomen in de besluitvorming. De gemeenteraad heeft op 12 september 2019 besloten het aanvullende krediet beschikbaar te stellen, zodat de realisatie van de nieuwe brug in het eerste kwartaal van 2020 kan starten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Beschikbaar stellen krediet Enkeerdbrug
Samenvatting: Het voorstel betreft het beschikbaar stellen van een aanvullend uitvoeringskrediet van € 430.000 voor de vervanging van de Enkeerdbrug door een nieuwe beweegbare brug. De huidige brug verkeert in slechte staat en moet worden vervangen. Hoewel aanvankelijk een vaste brug werd overwogen, bleek uit participatie dat er een voorkeur was voor een beweegbare brug. De aanbesteding voor de brug kwam hoger uit dan verwacht, waardoor extra financiering nodig is. De jaarlijkse kapitaallast van € 16.275 wordt gedekt uit de begrotingspost kunstwerken. De gemeentebegroting wordt dienovereenkomstig aangepast.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de noodzaak voor de vervanging, de financiële implicaties, en de participatie van de gemeenschap. Er is echter ruimte voor verbetering in de toelichting van de oorspronkelijke budgetraming en de evaluatie van de gemaakte aannames.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over het al dan niet beschikbaar stellen van het aanvullende krediet van € 430.000 en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeuren.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van het extra krediet voor de beweegbare brug of alternatieven overwegen, zoals een vaste brug of het niet vervangen van de brug, met de bijbehorende risico's.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en tijdlijnen. Het is echter minder specifiek over de evaluatie van de oorspronkelijke budgetraming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria kunnen beter worden toegepast op de evaluatieprocessen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het aanvullende krediet van € 430.000 beschikbaar te stellen en de begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie
Het voorstel benadrukt dat er intensief overleg is geweest met direct belanghebbenden, zoals fietsers en wandelaars, wat heeft geleid tot de voorkeur voor een beweegbare brug.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op de technische en financiële aspecten.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn een extra krediet van € 430.000 en een jaarlijkse kapitaallast van € 16.275. Deze kosten worden gedekt uit de bestaande begrotingspost voor kunstwerken, door gebruik te maken van vrijgevallen kapitaallasten binnen het budget voor civiele kunstwerken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Enkeerdbrug Beweegbare brug Uitvoeringskrediet Aanbesteding Kapitaallast Begrotingswijziging Blauwe As Fase II Havenkanaal Second opinion BuurtparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Verdagen raadsvoorstel aanvullend Enkeerdbrug". Het college van burgemeester en wethouders van Assen verzoekt de gemeenteraad om het besluit over de Enkeerdbrug uit te stellen. Dit uitstel is nodig om de vragen van de raad over de keuze tussen groot onderhoud en vervanging van de brug zorgvuldig te beantwoorden. Het college wil meer tijd om een compleet overzicht van de benodigde informatie te verstrekken en stelt voor om het onderwerp in oktober of november opnieuw te agenderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is op dit moment niet volledig, aangezien het aangeeft dat er nog aanvullende informatie nodig is om de vragen van de raad te beantwoorden. Het college erkent dat er meer tijd nodig is om een volledig en zorgvuldig antwoord te geven.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het verzoek om het besluit over de Enkeerdbrug uit te stellen. De raad speelt een cruciale rol in het beoordelen van de uiteindelijke keuze tussen groot onderhoud en vervanging van de brug.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het accepteren van het uitstel en het eisen van een snelle beslissing. Daarnaast moet de raad uiteindelijk een keuze maken tussen groot onderhoud of vervanging van de Enkeerdbrug, wat invloed heeft op budgettaire en infrastructurele aspecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijn of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het gebrek aan detail maakt het moeilijk om de haalbaarheid en impact te beoordelen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het uitstel van het besluit over de Enkeerdbrug tot oktober of november.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar kan relevant zijn bij de keuze tussen groot onderhoud en vervanging van de brug, afhankelijk van de milieueffecten van beide opties.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bevat geen gedetailleerde informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat in de aanvullende informatie moet worden opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Enkeerdbrug Groot onderhoud Vervanging Consulterende raadsvergadering Zorgvuldige beantwoording Informatieoverzicht Presidium Agenderen Oktober NovemberVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Voorbereidingskrediet Havenkwartier
Assen Debatteert: Havenkwartier Ontwikkeling Stuit op Kritiek
De gemeenteraad van Assen heeft ingestemd met de actualisatie van het Masterplan voor het Havenkwartier, ondanks zorgen over sociale woningbouw. Het plan, dat € 450.000 kost, moet het gebied transformeren tot een aantrekkelijke woonwijk.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 12 september 2019 werd het voorstel om het Havenkwartier te ontwikkelen, besproken. Het plan vraagt om € 400.000 voor de actualisatie van het Masterplan en de verdere planvorming van de Sluiskade, en € 50.000 voor placemaking. Het oorspronkelijke plan uit 2012, dat voorzag in 1.000 woningen, is bijgesteld naar 500 woningen om aan moderne eisen te voldoen.Mevrouw Drenthe van de SP uitte haar zorgen over het gebrek aan sociale woningbouw in het plan. "Mensen wachten al jaren op een woning," zei ze. "Waarom bouwt dit college niet voor haar eigen inwoners?" De SP diende samen met de Partij van de Arbeid en 50Plus een motie in om meer sociale huurwoningen te realiseren.
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Raker, was positief over de ontwikkelingen. "We zijn verheugd dat er weer beweging is in de stad," zei hij. "Het is een kansrijk gebied." Hij benadrukte dat 500 woningen een ondergrens is en dat er gestreefd wordt naar meer.
De Partij van de Arbeid, bij monde van de heer Smit, benadrukte het belang van gedifferentieerde wijken. "Assen is geen Groningen en Groningen is geen Assen," stelde hij. Hij steunde de motie voor meer sociale huur, maar was kritisch over de € 50.000 voor placemaking.
Wethouder Dekker verdedigde het plan en benadrukte dat sociale huur een belangrijk onderdeel blijft. "We zijn van mening dat er ook sociale huur moet zijn," zei ze. "Maar we moeten realistisch blijven over de financiële haalbaarheid."
De motie van de SP en de PvdA werd uiteindelijk verworpen, maar het voorstel voor de ontwikkeling van het Havenkwartier werd aangenomen. De raad blijft verdeeld over de invulling van sociale woningbouw, maar de eerste stappen naar de transformatie van het Havenkwartier zijn gezet.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de ontwikkeling van het Havenkwartier in Assen, waarbij € 400.000 wordt gevraagd voor het actualiseren van het Masterplan en de verdere planvorming van de Sluiskade, en € 50.000 voor placemaking in het gebied. Deze bedragen worden gedekt uit het complex Havenkade. Het Masterplan uit 2012, dat de transformatie van een industrieterrein naar een woongebied met 1.000 woningen beoogde, wordt geactualiseerd om aan moderne eisen te voldoen en het aantal woningen is bijgesteld naar 500. Placemaking moet het gebied aantrekkelijk maken voor publiek en initiatieven stimuleren. De raad heeft op 12 september 2019 ingestemd met het voorstel.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het beschikbaar stellen van € 400.000 voor het actualiseren van het Masterplan Havenkwartier en de verdere planvorming van de Sluiskade, en € 50.000 voor placemaking in het Havenkwartier. Het doel is om het gebied te transformeren van een industrieterrein naar een woongebied met 500 woningen, waarbij placemaking moet bijdragen aan de aantrekkelijkheid en marktacceptatie van het gebied. De financiering komt uit het complex Havenkade.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke financiële onderbouwing, een overzicht van de benodigde stappen, en een uitleg van de betrokken partijen en hun rol. Echter, er is enige onzekerheid over de bereidheid van private partijen om mee te werken.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de toekenning van de gevraagde financiële middelen en de dekking daarvan uit het complex Havenkade. Daarnaast houdt de raad toezicht op de voortgang en uitvoering van het geactualiseerde Masterplan.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de voorgestelde financiële investering en de bijbehorende risico's willen accepteren. Er moet ook een afweging worden gemaakt over de prioriteit van woningbouw versus andere stedelijke ontwikkelingen.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële middelen en doelen. Het is echter minder tijdgebonden, aangezien de exacte uitvoeringsdata afhankelijk zijn van marktpartijen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van private partijen kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de gevraagde bedragen beschikbaar te stellen en de dekking uit het complex Havenkade goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat eigenaren uit de Sluiskade actief betrokken zijn bij het ontwikkelplan. Er worden bijeenkomsten gepland voor placemaking, waarbij marktpartijen worden uitgenodigd om ideeën aan te dragen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de transformatie naar een woongebied impliceert mogelijk duurzame stedelijke ontwikkeling. Dit aspect zou verder uitgewerkt kunnen worden.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten bedragen € 450.000, gedekt uit het complex Havenkade. Dit leidt tot een hogere boekwaarde van het complex en een hogere voorziening binnen het Grondbedrijf. Er is een risico op een negatief saldo, zoals eerder berekend.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Masterplan Havenkwartier Sluiskade Placemaking Havenkade Woningbouw Transformatie Ontwikkelplan Grondbedrijf Tijdelijke invullingen MarktpartijenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van de Motie: Sociale huur in het havenkwartier
Titel en Samenvatting:
De motie, getiteld "Sociale huur in het havenkwartier," is ingediend door de SP en PvdA. Het richt zich op de woningnood in Assen, met name voor mensen met lagere inkomens die afhankelijk zijn van sociale huurwoningen. De motie constateert dat de wachttijd voor sociale huurwoningen is toegenomen en dat het huidige plan voor het Havenkwartier onvoldoende sociale woningbouw omvat. Het roept het college op om woningbouwcorporaties te betrekken bij het Masterplan Havenkwartier en gebruik te maken van beschikbare subsidies om sociale huurwoningen te realiseren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de problematiek rondom sociale huurwoningen en biedt concrete stappen voor het college om te ondernemen. Echter, het mist specifieke details over hoe de betrokkenheid van woningbouwcorporaties en het gebruik van subsidies precies vormgegeven moet worden.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het college aan te sturen en te controleren. In dit geval moet de raad beslissen of zij het college de opdracht geeft om de voorgestelde acties te ondernemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij prioriteit geeft aan sociale woningbouw in het Havenkwartier en of zij de voorgestelde inzet van middelen en samenwerking met woningbouwcorporaties ondersteunt.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden (bij de actualisatie van het Masterplan), maar mist meetbare doelen en een duidelijke tijdlijn voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de voorgestelde acties is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij de motie aanneemt en het college opdraagt de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie:
De motie benadrukt de betrokkenheid van woningbouwcorporaties, maar zegt weinig over bredere participatie van bewoners of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn in de context van nieuwbouwprojecten.
Financiële Gevolgen:
De motie verwijst naar het gebruik van een fonds van 1 miljard euro en fiscale kortingen voor woningcorporaties, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking van de kosten. Het is onduidelijk hoe de financiële middelen precies ingezet zullen worden en wat de lokale financiële impact zal zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale huur Havenkwartier Woningnood Wachttijden Woningbouwcorporaties Nieuwbouwprojecten Masterplan Lagere inkomens Subsidies Fiscale kortingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: Sociale huur in het havenkwartier
Samenvatting: De motie richt zich op de woningnood in Assen, met name voor mensen met lagere inkomens die afhankelijk zijn van sociale huurwoningen. De wachttijd voor sociale huurwoningen is gestegen van drie naar vijf jaar. Het college heeft het aantal geplande woningen in het Havenkwartier verlaagd en ziet geen sociale woningbouw in de plannen. De motie roept op om woningbouwcorporaties te betrekken bij het Masterplan Havenkwartier, gebruik te maken van beschikbare subsidies en fiscale kortingen, en te focussen op het bouwen van meer dan 500 woningen, met een nadruk op sociale huur.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de problematiek rondom sociale huurwoningen in Assen. Het benoemt de huidige situatie, de plannen van het college, en de beschikbare middelen vanuit het kabinet. Echter, het mist specifieke details over hoe de betrokkenheid van woningbouwcorporaties en het gebruik van subsidies concreet vormgegeven zal worden.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om het college aan te sturen en te controleren. In dit geval moet de raad het college opdragen om de plannen voor het Havenkwartier te herzien met een focus op sociale huurwoningen en gebruik te maken van beschikbare middelen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan sociale woningbouw in het Havenkwartier en of zij de beschikbare subsidies en fiscale kortingen willen benutten. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het herzien van bestaande plannen en mogelijk conflicten met andere belangen.
SMART Analyse en Inconsistenties
De motie is deels SMART:
- Specifiek: Ja, het richt zich op sociale huurwoningen in het Havenkwartier.
- Meetbaar: Nee, er zijn geen specifieke doelen of aantallen genoemd.
- Acceptabel: Dit hangt af van de politieke wil en draagvlak binnen de raad.
- Realistisch: Ja, gezien de beschikbare subsidies en fiscale kortingen.
- Tijdsgebonden: Nee, er is geen tijdspad aangegeven.
Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete meetbare doelen en een tijdspad.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het college willen opdragen om de plannen voor het Havenkwartier te herzien met een focus op sociale huurwoningen en gebruik te maken van de beschikbare middelen.
Participatie
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van bewoners of andere belanghebbenden wordt vormgegeven in het proces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn in de context van nieuwbouwprojecten.
Financiële Gevolgen
De motie wijst op de beschikbaarheid van subsidies en fiscale kortingen, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking. Het is onduidelijk hoe de financiële middelen precies ingezet zullen worden en wat de totale kosten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sociale huur Havenkwartier Woningnood Woningbouwcorporaties Wachttijden Nieuwbouwprojecten Masterplan Lagere inkomens Subsidies OntwikkelplannenVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
G.g.j. De Korte
M.L.J. Out - Burgemeester
G.g.j. De Korte
M.L.J. Out - Burgemeester
T. Medemblik
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
L. De Ruiter-dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
C.t. Dekker
Jannie Drenthe - SP
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
G.g.j. De Korte
M.L.J. Out - Burgemeester
G.g.j. De Korte
C.t. Dekker
G.g.j. De Korte
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
G.g.j. De Korte
C.t. Dekker
G.g.j. De Korte
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
T. Medemblik
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
A. Smit - Wethouder
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
Hetty Heeling-wichers
Hetty Heeling-wichers
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
Onbekende spreker -
L. De Ruiter-dekker -
Hans Marskamp -
Agendapunt 10 Startnotitie Regionale Energie Strategie (RES) Drenthe 1.0
Drenthe zet koers naar duurzame toekomst met Regionale Energiestrategie
In een recent debat heeft de gemeenteraad van Drenthe de startnotitie voor de Regionale Energiestrategie (RES) Drenthe 1.0 goedgekeurd. Deze strategie is een cruciaal onderdeel van de nationale afspraken uit het Klimaatakkoord en richt zich op de grootschalige productie van hernieuwbare elektriciteit en de verdeling van duurzame warmte in de regio.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat spraken verschillende partijen hun steun uit voor de startnotitie, die als basis dient voor de ontwikkeling van de RES Drenthe 1.0. GroenLinks-raadslid Marskamp benadrukte het belang van snelheid en samenwerking: "Wij hopen dat de wethouder de vaart erin wil houden en de provincie en andere gemeenten aanspoort om zo snel mogelijk tot een eigenlijke visie te komen."Het CDA, vertegenwoordigd door raadslid Witteman, legde de nadruk op het gezamenlijke karakter van de opgave. "We zijn gezamenlijk op weg om de opgave die we hebben met elkaar aan te gaan," aldus Witteman. Hij benadrukte dat samenwerking tussen de Drentse gemeenten essentieel is om de energietransitie succesvol te maken.
Ook de VVD toonde zich tevreden met de plannen en de inzet van het college om draagvlak te creëren. Raadslid Homan stelde: "Zonder dat draagvlak gaan we het niet redden." Hij vroeg om regelmatige updates over de voortgang van de strategie, wat door het college werd toegezegd.
Wethouder Dekker bevestigde dat de raad regelmatig op de hoogte zal worden gehouden van de ontwikkelingen. "Het college zal de raad meerdere keren per jaar informeren over de voortgang," aldus Dekker.
Met de goedkeuring van de startnotitie is een belangrijke stap gezet richting de energietransitie in Drenthe. De RES Drenthe 1.0 zal in samenwerking met de Drentse gemeenten, de provincie en waterschappen verder worden ontwikkeld. Het uiteindelijke doel is om een gezamenlijke bijdrage te leveren aan de nationale doelstelling van 35 TWh hernieuwbare elektriciteit op land in 2030.
Naast de RES werd ook de startnotitie voor de transitievisie warmte besproken. GroenLinks gaf al aan dit een goed idee te vinden, en er werd besloten om een krediet van € 100.000 beschikbaar te stellen voor de ontwikkeling van deze visie.
Met deze besluiten zet Drenthe een belangrijke stap naar een duurzame toekomst, waarbij de regio zelf de regie houdt over de energietransitie.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de startnotitie voor de Regionale Energiestrategie (RES) Drenthe 1.0. Deze strategie is onderdeel van de nationale afspraken uit het Klimaatakkoord en richt zich op de grootschalige productie van hernieuwbare elektriciteit en de verdeling van duurzame warmte in Drenthe. De startnotitie dient als basis voor de ontwikkeling van de RES Drenthe 1.0, die in samenwerking met Drentse gemeenten, de provincie en waterschappen wordt opgesteld. Het doel is om de regio zelf regie te laten houden over de energietransitie en een gezamenlijke bijdrage te leveren aan de nationale doelstelling van 35 TWh hernieuwbare elektriciteit op land in 2030. De RES Drenthe 1.0 zal in twee stappen worden ontwikkeld en moet 18 maanden na de ondertekening van het Klimaatakkoord gereed zijn. De financiering voor de ontwikkeling van de RES komt uit een jaarlijks budget van ongeveer € 400.000 van de rijksoverheid voor de periode 2019-2021. Na vaststelling wordt de RES verder uitgewerkt in uitvoerings- en ruimtelijke plannen, met een tweejaarlijkse actualisering om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
RES Drenthe 1.0 Klimaatakkoord Hernieuwbare elektriciteit Energietransitie Drentse Energietafel (DET) Energie-infrastructuur Duurzame warmte Provinciale Staten Waterschappen Verduurzaming warmtevoorzieningVerfijning van de zoekopdracht:
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 11 Startnotitie Transitievisie Warmte
Assen zet stap naar duurzame warmte: Gemeenteraad stemt in met startnotitie
De gemeenteraad van Assen heeft ingestemd met de Startnotitie Transitievisie Warmte, waarmee de stad een belangrijke stap zet richting een aardgasvrije toekomst. Het voorstel omvat een eenmalig krediet van € 100.000 voor de ontwikkeling van deze visie, die uiterlijk in 2021 moet worden vastgesteld.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 12 september 2019 werd het voorstel uitvoerig besproken. De Partij van de Arbeid (PvdA) benadrukte het belang van draagvlak onder de inwoners. "Voor de PvdA is de belangrijkste stap in de transitie het creëren van draagvlak, en daar gaat tijd in zitten," aldus mevrouw Vorsselman. Ze wees op de zorgen van inwoners over kosten en de duur van de transitie. "De gemeente moet inwoners ontzorgen die de verbouwingen niet aankunnen of niet weten hoe ze dit moeten organiseren."De Stadspartij Assen stelde vragen over de wijkgerichte aanpak van de transitie. "Is de wijk wel de verbindende factor in deze transitie?" vroeg meneer Santing. Hij pleitte voor een benadering die meer gericht is op de specifieke kenmerken van woningen en de financiële mogelijkheden van eigenaren.
Wethouder Dekker erkende het belang van draagvlak en communicatie. "We hebben de tijd tot 2050, maar dat betekent niet dat we achterover kunnen leunen," zei hij. Dekker benadrukte dat de gemeente samen met inwoners en andere gemeenten zal werken aan de transitie. "Flexibiliteit is een keyword, net als draagvlak en budgettaire neutraliteit."
De discussie raakte ook aan de rol van zonne-energie. De PvdA vroeg om maximale inzet op zonnepanelen op daken, in lijn met de richtlijnen van het kabinet. Dekker gaf aan dat het college deze ambitie deelt en dat er binnenkort een brief naar de raad komt over de voorwaarden voor zonneparken in het buitengebied.
De raad stemde uiteindelijk in met het voorstel zonder stemming, waarmee de weg vrij is voor de verdere ontwikkeling van de Transitievisie Warmte. De komende maanden zal de gemeente werken aan wijkuitvoeringsplannen, waarbij de betrokkenheid van inwoners centraal staat. "Het creëren van draagvlak begint met goede communicatie," benadrukte mevrouw Vorsselman.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de Startnotitie Transitievisie Warmte en het beschikbaar stellen van een eenmalig krediet van € 100.000 voor de opstelling van deze visie. Dit initiatief komt voort uit het Klimaatakkoord en andere programma's, en heeft als doel om de gemeente Assen te helpen bij de overgang naar duurzame warmtebronnen in plaats van aardgas, met een focus op de gebouwde omgeving. De Transitievisie Warmte moet uiterlijk in 2021 worden vastgesteld en zal een planning bevatten voor het aardgasvrij maken van wijken, inclusief alternatieven voor aardgas. Het proces vereist participatie van inwoners, bedrijven en andere stakeholders, en zal parallel lopen aan de Regionale Energiestrategie. Na de vaststelling van de visie zullen concrete projecten worden ontwikkeld in wijkuitvoeringsplannen, die door de gemeenteraad worden goedgekeurd. Het besluit werd genomen in de openbare raadsvergadering van 12 september 2019.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Startnotitie Transitievisie Warmte
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de Startnotitie Transitievisie Warmte en het beschikbaar stellen van een eenmalig krediet van € 100.000, gedekt vanuit het milieubeleid. De Transitievisie Warmte is een strategisch document dat de gemeente Assen helpt bij de overgang van aardgas naar duurzame warmtebronnen voor ongeveer 32.000 gebouwen tegen 2050. Het document geeft een planning en alternatieven voor aardgas voor wijken die voor 2030 van het aardgas af moeten. De gemeente neemt de regie in dit proces, dat participatie en communicatie met alle betrokkenen vereist.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke achtergrond, doelstellingen en een financiële dekking. Echter, details over de specifieke participatie- en communicatiestrategieën zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de Startnotitie vast te stellen en het krediet goed te keuren. Daarnaast zal de raad betrokken blijven bij de vaststelling van de uiteindelijke Transitievisie en de daaropvolgende wijkuitvoeringsplannen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de financiële middelen en de strategische richting van de transitie naar duurzame warmte. Dit omvat keuzes over prioritering van wijken en de betrokkenheid van verschillende stakeholders.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (aantal gebouwen), en tijdgebonden (uiterlijk 2021). Het is minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie, vooral in termen van concrete acties en participatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere uitwerking is nodig.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Startnotitie vast te stellen en het krediet van € 100.000 goed te keuren.
Participatie
Participatie is een essentieel onderdeel van het voorstel. Het richt zich op brede betrokkenheid en gedragsverandering, maar de specifieke aanpak moet nog verder worden uitgewerkt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een kernonderwerp van het voorstel, aangezien het de transitie naar duurzame warmtebronnen betreft.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vraagt om een eenmalig krediet van € 100.000, dat gedekt wordt vanuit de middelen in het Bestuursakkoord, opgenomen in de begrotingspost milieubeleid. Verdere financiële implicaties worden niet gedetailleerd besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Transitievisie Warmte Energietransitie Aardgasvrij Participatie Hernieuwbare energie Gebouwde omgeving Regionale Energiestrategie (RES) Wijkuitvoeringsplannen (WUPs) Klimaatakkoord CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
C.h.w.j. Vorselman-derksen
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
C.h.w.j. Vorselman-derksen
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
C.t. Dekker
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
C.t. Dekker
C.h.w.j. Vorselman-derksen
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
C.h.w.j. Vorselman-derksen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Jannie Drenthe - SP
Agendapunt 12 Aanbevelingen werkwijze raad en aanpassing van het reglement van orde
Raad van Assen stemt in met efficiëntere werkwijze: "We hebben er al een beetje mee geoefend"
De gemeenteraad van Assen heeft ingestemd met een voorstel om de werkwijze van de raad te verbeteren en efficiënter te maken. Het voorstel, dat onder meer een nieuwe langetermijnagenda en een herzien Reglement van Orde omvat, werd met een meerderheid aangenomen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel om de werkwijze van de gemeenteraad van Assen te verbeteren, uitvoerig besproken. De aanbevelingen zijn gebaseerd op een evaluatie van de experimentele werkwijze die het afgelopen jaar is gehanteerd. Hoewel de huidige werkwijze over het algemeen positief werd beoordeeld, zijn er enkele verbeterpunten geïdentificeerd.De Partij van de Arbeid (PvdA) toonde verdeeldheid over het voorstel. Een deel van de fractie gaf aan liever terug te keren naar de oude werkwijze, terwijl anderen bereid waren de nieuwe aanpak een kans te geven, mits er regelmatig geëvalueerd wordt. "Dit verschil van mening zal terug te vinden zijn in ons stemgedrag," aldus een woordvoerder van de PvdA.
D66 reageerde op de verdeeldheid binnen de PvdA met de opmerking dat, hoewel sommige leden tegen de aanpassing stemmen, zij wel volgens de nieuwe werkwijze zullen werken als deze wordt aangenomen. "U mag ervan uitgaan dat de volledige fractie volgens de nieuwe werkwijze gaat werken," verzekerde een D66-lid.
Het voorstel werd uiteindelijk aangenomen met steun van onder andere 50PLUS, CDA, Stadspartij PLOP, GroenLinks, SP, D66 en VVD. De leden Rengers en Smit van de PvdA stemden tegen. "We hebben er al een beetje mee geoefend," merkte een raadslid op. "Er waren nog een aantal dingen die beter en strakker konden en dat kunnen we alleen maar doen als we daar met elkaar werk van maken."
Naast de goedkeuring van de nieuwe werkwijze, werden ook andere agendapunten zonder stemming aangenomen. Zo werd er besloten over de vaststelling van fractiebudgetten en de gunning van accountantsdiensten aan BDO Audit en Assurance BV. Ook het bestemmingsplan voor de Thorbeckelaan werd ongewijzigd vastgesteld.
De vergadering werd afgesloten met een vooruitblik op de installatie van een kinderburgemeester in oktober. "Ik vond het mooi om op deze manier met u allemaal te kunnen gaan doen," sloot de voorzitter af. De vergadering werd vervolgens gesloten, met dank aan alle aanwezigen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel voor de gemeente Assen bevat aanbevelingen om de werkwijze van de raad te verbeteren en efficiënter te maken. De belangrijkste aanbevelingen zijn: het handhaven van de huidige structuur van de raad, het verduidelijken van het doel en de regels van consulterende raadsbijeenkomsten, het opstellen van een sluitende langetermijnagenda, het verhogen van de efficiëntie bij de voorbereiding van raadsvergaderingen, en alleen vergaderen als dit toegevoegde waarde heeft voor inwoners of de raad. Daarnaast wordt voorgesteld het Reglement van Orde 2019 vast te stellen en de eerdere reglementen van 2017 en 2018 in te trekken. Het voorstel is gebaseerd op een evaluatie van de experimentele werkwijze die het afgelopen jaar is gehanteerd, waarbij de huidige werkwijze over het algemeen positief werd beoordeeld, maar op sommige punten verbetering behoeft.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de vaststelling van het "Reglement van Orde voor de raad van de gemeente Assen 2019" en de intrekking van eerdere reglementen. Het doel is om de werkwijze van de raad te optimaliseren door aanbevelingen te implementeren die voortkomen uit een evaluatie van een experimenteel reglement. De aanbevelingen richten zich op het verduidelijken van de regels voor consulterende raadsbijeenkomsten, het verbeteren van de langetermijnagenda, het verhogen van de efficiëntie bij de voorbereiding van vergaderingen, en het beperken van vergaderingen tot die met toegevoegde waarde voor inwoners of de raad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke evaluatie van de huidige werkwijze en stelt concrete aanbevelingen voor verbetering voor. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de implementatie van de aanbevelingen en de monitoring van de voorgestelde veranderingen.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de aanbevelingen en het nieuwe Reglement van Orde vaststellen. Daarnaast is de raad verantwoordelijk voor het monitoren van de implementatie en effectiviteit van de voorgestelde veranderingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de huidige structuur van de werkwijze willen handhaven en of zij de voorgestelde wijzigingen in de consulterende raadsbijeenkomsten en de langetermijnagenda willen doorvoeren. Ook moeten zij bepalen of vergaderingen alleen gehouden moeten worden als deze toegevoegde waarde hebben.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. De aanbevelingen zijn specifiek en relevant, maar er ontbreekt een tijdsgebonden kader voor de implementatie en evaluatie van de veranderingen. Er zijn geen duidelijke meetbare criteria voor succes gedefinieerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de aanbevelingen en het nieuwe Reglement van Orde vast te stellen, terwijl de oude reglementen worden ingetrokken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners in het proces, behalve dat vergaderingen alleen op locatie plaatsvinden als dit toegevoegde waarde heeft voor inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op organisatorische efficiëntie en effectiviteit.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat vergaderen op locatie extra kosten met zich meebrengt, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking van deze kosten opgenomen. Het is belangrijk dat de raad inzicht krijgt in de financiële implicaties van de voorgestelde veranderingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Reglement van Orde Consulterende raadsbijeenkomst Lange Termijn Agenda Efficiency Evaluatieonderzoek Vergaderingen Experimentele werkwijze Voorbereiding Inwoners Technische wijzigingenVerfijning van de zoekopdracht:
C.h.w.j. Vorselman-derksen
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
C.h.w.j. Vorselman-derksen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 13 Vaststellen fractiebudgetten 2018
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de fractievergoedingen voor de gemeente Assen over het tweede tot en met vierde kwartaal van 2018. De raad wordt gevraagd kennis te nemen van het controlerapport dat de rechtmatigheid van de uitgaven van de fracties controleert. Deze controle is uitgevoerd door een adviseur van het team Financiën en omvatte een uitgebreide controle op basis van bankafschriften en bonnetjes. Het voorstel vraagt de raad om de bedragen in bijlage I van het controlerapport vast te stellen, waaronder de goedgekeurde uitgaven van de fracties, wijzigingen in de reserves, en eventuele verrekeningen met de fractievergoeding van 2019. De besluitvorming vond plaats tijdens de raadsvergadering op 12 september 2019.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen Fractiebudgetten q2-q4 2018". Het voorstel betreft het vaststellen van de financiële verantwoording van fractievergoedingen over het tweede tot en met vierde kwartaal van 2018. De raad wordt gevraagd kennis te nemen van het controlerapport en de daarin genoemde bedragen vast te stellen. Dit omvat de goedgekeurde uitgaven van de fracties, wijzigingen in de reserves, en eventuele verrekeningen met de fractievergoeding van 2019. De controle is uitgevoerd door een adviseur van het team Financiën en de griffier, conform de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat om een besluit te nemen. Het bevat een controlerapport met bijlagen die de financiële verantwoording en controle bevindingen gedetailleerd weergeven.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om kennis te nemen van het controlerapport en de voorgestelde bedragen vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring van de financiële verantwoording van de fracties.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk administratief en procedureel van aard is. De raad moet echter wel beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde vaststellingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op haalbaarheid en relevantie, gezien het administratieve karakter. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het controlerapport te erkennen en de bedragen zoals voorgesteld vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne financiële verantwoording betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp binnen dit voorstel, gezien de focus op financiële verantwoording van fractievergoedingen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de vaststelling van de uitgaven en reserves van de fracties. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, aangezien het gaat om reeds uitgegeven bedragen en interne verrekeningen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Fractievergoedingen Controlerapport Verantwoording Reserve Rechtmatigheidscontrole Fracties Bijlage I Verkiezingen Griffier FinanciënVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Gunning accountantsdiensten
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de definitieve gunning van accountantsdiensten aan BDO Audit en Assurance B.V. voor de gemeente Assen voor de controlejaren 2019-2022, met twee optiejaren (2023-2024). De raad besloot op 17 januari 2019 om geen gebruik te maken van het laatste optiejaar met PriceWaterhouseCoopers en startte een Europese aanbesteding. Na een marktconsultatie en beoordeling van offertes door een commissie, werd BDO als beste beoordeeld op prijs, kwaliteit en presentatie. De prijs van BDO's offerte past binnen het budget en is vertrouwelijk. De raad bekrachtigt de geheimhouding van de prijsbijlage en beoordelingsmatrix. Het besluit werd vastgesteld in de vergadering van 12 september 2019.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Definitieve gunning van accountantsdiensten aan BDO Audit en Assurance B.V.
Samenvatting: Het voorstel betreft de definitieve gunning van accountantsdiensten aan BDO Audit en Assurance B.V. voor de gemeente Assen voor de controlejaren 2019-2022, met twee optiejaren (2023-2024). De raad besloot eerder geen gebruik te maken van het laatste optiejaar met de vorige accountant, PriceWaterhouseCoopers, en startte een Europese aanbesteding. Na een marktconsultatie en beoordeling van offertes van twee partijen, werd BDO als beste beoordeeld. Het voorstel vraagt ook om bekrachtiging van de geheimhouding van de prijsbijlage en beoordelingsmatrix tot 1 juli 2025.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de achtergrond, het proces van aanbesteding, de criteria voor gunning, en de reden voor de keuze van BDO. Echter, het biedt beperkte informatie over de inhoud van de offertes vanwege de geheimhouding.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met de definitieve gunning van de accountantsdiensten en de geheimhouding van de prijsbijlage en beoordelingsmatrix bekrachtigen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de keuze voor BDO en de voorwaarden van geheimhouding. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er zorgen zijn over transparantie of de keuze voor een specifieke dienstverlener.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals concrete doelstellingen voor de accountantsdiensten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de geheimhouding kan als een beperking worden gezien voor volledige transparantie.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met de definitieve gunning aan BDO en de geheimhouding van de prijsbijlage en beoordelingsmatrix te bekrachtigen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden buiten de betrokken partijen in het aanbestedingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden beperkt besproken. De prijs van de offerte van BDO past binnen het gereserveerde budget voor accountantscontrole, maar specifieke financiële details zijn geheim. Er wordt niet expliciet vermeld hoe eventuele extra kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
BDO Audit en Assurance B.V. Accountantsdiensten Europese aanbesteding Marktconsultatie Beoordelingscommissie Gunningscriteria Offerte Geheimhouding Controlejaren PrijsbijlageVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Definitieve gunning van de accountantsdiensten voor de gemeentelijke organisatie aan BDO Audit en Assurance B.V. voor de jaren 2019-2022, met twee optiejaren (2023-2024)." Het voorstel behelst de bekrachtiging van een voorlopige gunning aan BDO na een Europese aanbestedingsprocedure. De procedure omvatte een marktconsultatie en beoordeling van offertes op basis van prijs, kwaliteit en presentatie. BDO scoorde het hoogst op alle criteria. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de gunning en de geheimhouding van de prijsbijlage en beoordelingsmatrix te bekrachtigen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de achtergrond, de procedure van aanbesteding, de criteria voor beoordeling en de uiteindelijke keuze voor BDO. Echter, het biedt beperkte informatie over de inhoud van de offertes vanwege de geheimhouding.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de definitieve gunning van de accountantsdiensten en de geheimhouding van bepaalde documenten bekrachtigen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde gunning aan BDO en de bijbehorende geheimhouding. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er vragen zijn over transparantie en kosten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de geheimhouding kan als een beperking worden gezien in termen van transparantie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de definitieve gunning aan BDO en de geheimhouding van de prijsbijlage en beoordelingsmatrix te bekrachtigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden buiten de betrokken partijen in de aanbestedingsprocedure.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden beperkt besproken. De prijs van de offerte van BDO past binnen het gereserveerde budget, maar verdere details zijn geheim. Er is geen informatie over hoe eventuele extra kosten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
BDO Audit en Assurance B.V. Accountantsdiensten Europese aanbesteding Marktconsultatie Beoordelingscommissie Gunningscriteria Offerte Geheimhouding Interne beheersing ControlejarenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15 Bestemmingsplan Thorbeckelaan 16-102
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan Thorbeckelaan 16 – 102 en het besluit om geen exploitatieplan vast te stellen. Het project maakt deel uit van de herstructurering van de Oude Molenbuurt in Assen, waarbij 44 duplexwoningen worden gesloopt en vervangen door 30 grondgebonden woningen. Dit is in lijn met de gezamenlijke visie van de gemeente Assen en woningcorporatie Actium om de woon- en leefkwaliteit te verbeteren. Er zijn geen bezwaren tegen het bestemmingsplan en de kosten worden door Actium gedragen, waardoor een exploitatieplan niet nodig is.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke inleiding, argumenten voor de voorgestelde acties, en een overzicht van de financiële en juridische aspecten. De betrokkenheid van bewoners en partners is ook gedocumenteerd.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan ongewijzigd vaststellen en besluiten dat er geen exploitatieplan nodig is. Dit is een formele goedkeuring van de plannen en afspraken die al zijn gemaakt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de herstructurering zoals voorgesteld, inclusief de sloop van bestaande woningen en de bouw van nieuwe woningen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot stedelijke ontwikkeling en woningbouwbeleid.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de haalbaarheid hangt af van de uitvoering door Actium.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen en geen exploitatieplan vast te stellen, zoals voorgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een uitgebreid participatietraject, inclusief een inloopbijeenkomst en een periode van terinzagelegging. Bewoners en maatschappelijke partners hebben bijgedragen aan de wijkvisies.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de herstructurering kan bijdragen aan een duurzamere woonomgeving door de verbetering van de woon- en leefkwaliteit.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door Actium, die de kosten voor de ontwikkeling, het bestemmingsplan en eventuele planschade op zich neemt. Hierdoor zijn er geen directe financiële lasten voor de gemeente.