16-01-2020 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01 Opening en mededelingen
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 02 Vaststelling agenda
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 03 Lijst toezeggingen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 04 Ingekomen stukken
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Wienen
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Wienen
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 04a Ingekomen stukken : brieven van inwoners
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
Luc Rengers - Assen Centraal
Agendapunt 05 Vaststellen besluitenlijsten van 19 december 2019 en 9 januari 2020
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 06 Vraagrecht raadsleden en inwoners
M.L.J. Out - Burgemeester
S. Bakker
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Pauwels
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 07 Benoeming voorzitters en leden ombudscommissie
-
a) Gemeentelijke Ombudscommissie ontslag voorzitter, benoeming leden, voorzitter en plv. voorzitter , raadsvoorstel.docx.pdf analyse
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Ontslag voorzitter, benoeming leden en benoeming voorzitter en plaatsvervangend voorzitter Gemeentelijke Ombudscommissie". Het voorstel betreft het ontslag van de heer M. van Egdom als voorzitter en mevrouw J. Wiersma-Veenhoven als lid van de Gemeentelijke Ombudscommissie per 1 januari 2020. Daarnaast worden de heer C.E. Niemeijer en mevrouw E.M. Perk herbenoemd als respectievelijk lid en plaatsvervangend voorzitter. Mevrouw P.H.C. van der Made wordt benoemd als voorzitter. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege persoonlijke omstandigheden van de vertrekkende leden en zijn bedoeld om de continuïteit van de commissie te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de redenen voor de wijzigingen in de samenstelling van de commissie uiteenzet en de benodigde juridische basis biedt voor de beslissingen. Er zijn geen kanttekeningen of financiële implicaties vermeld, wat suggereert dat deze aspecten niet van toepassing zijn.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om leden van de Gemeentelijke Ombudscommissie te benoemen en te ontslaan. In dit geval moet de raad de voorgestelde wijzigingen goedkeuren.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk administratief van aard is en gericht is op het waarborgen van de continuïteit van de commissie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde ontslagen en benoemingen goed te keuren, zoals uiteengezet in het voorstel.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van het publiek of andere belanghebbenden, aangezien het een interne aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het betrekking heeft op personele wijzigingen binnen een commissie.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld, wat suggereert dat de wijzigingen geen impact hebben op het budget.
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 08 Hoofdlijnen bestuursakkoord
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Wienen
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.O. Deen - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Wienen -
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Hans Marskamp -
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M. Rasker - Wethouder
Remi Moes -
Clemens Otto - Assen Centraal
Ronald Witteman - CDA
Jannie Drenthe - SP
M.O. Deen - CDA
Agendapunt 09 Benoeming wethouders
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming wethouders B. Bergsma en J. Broekema". Het voorstel betreft de benoeming van twee nieuwe wethouders voor de gemeente Assen, namelijk de heer B. Bergsma en de heer J. Broekema, met een tijdsbestedingsnorm van 100%. Deze benoemingen zijn noodzakelijk geworden na het ontslag van een vorige wethouder en de daaropvolgende coalitiebesprekingen. De fracties van ChristenUnie, GroenLinks, VVD, D66 en SP hebben een nieuw bestuursakkoord bereikt, waarbij D66 en SP elk een wethouder voordragen. De raad moet de benoeming van deze wethouders goedkeuren.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de achtergrond van de benoemingen, de betrokken partijen, en de procedurele stappen die zijn genomen. Het vermeldt ook de wettelijke basis voor de benoeming.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de benoeming van de voorgedragen wethouders te beoordelen en goed te keuren. De raad moet de geloofsbrieven van de kandidaten onderzoeken en vervolgens een besluit nemen over hun benoeming.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de voorgestelde kandidaten, die voortkomen uit de nieuwe coalitie. De raad moet beslissen of zij instemt met de benoemingen en daarmee de samenstelling van het college van B&W.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming van specifieke personen voor een specifieke functie. Het is tijdgebonden met een duidelijke datum voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoeming van de heren Bergsma en Broekema als wethouders van de gemeente Assen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het benoemingsproces, wat gebruikelijk is bij dergelijke benoemingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de benoeming van wethouders en niet op beleidsinhoudelijke kwesties.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is gebruikelijk, aangezien de benoeming van wethouders doorgaans binnen de bestaande begroting van de gemeente valt.
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Laura Punt
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
Onbekende spreker
Agendapunt 10 Doorfietsroute Assen - Groningen
Fietssnelweg Assen-Groningen: Een Miljoenenproject met Verdeelde Meningen
De gemeenteraad van Assen debatteerde fel over het voorstel om €7,7 miljoen te investeren in het Asser deel van de doorfietsroute naar Groningen. Het project, dat steun krijgt van de provincies Groningen en Drenthe, belooft een snelle en veilige verbinding voor fietsers, wandelaars en skeelers. Maar niet iedereen is overtuigd.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat de meningen over de doorfietsroute sterk uiteenlopen. Het voorstel, dat een subsidie van €4,8 miljoen van de provincie Drenthe ontvangt, heeft als doel het fietsgebruik te stimuleren en autogebruik te verminderen. Toch zijn er zorgen over de kosten en het draagvlak onder de inwoners.Mevrouw Hendriksen van het CDA uitte haar twijfels: "Bij de inloopavond in september was het merendeel van de mensen positief gestemd, maar wij voelden een overweldigend negatief sentiment." Ze wees op het gebrek aan draagvlak en stelde vragen over de veiligheid van het geplande hondenuitlaatpad langs het spoor.
GroenLinks-raadslid Marskamp zag het anders en vond dat de veiligheid geen groot probleem was: "De strook is behoorlijk breed en juist op zulke plekken gebeuren minder ongelukken omdat iedereen op zijn hoede is."
De VVD, vertegenwoordigd door meneer Klok, sprak zich positief uit over het project. "De doorfietsroute biedt een extra mogelijkheid om te kiezen hoe je je verplaatst. Het verlies van een stukje natuur weegt niet op tegen de voordelen," aldus Klok.
De PvdA, bij monde van meneer Rengers, vond het project op dit moment niet gepast gezien de financiële situatie van de gemeente. "Het is een verkeerd signaal naar de inwoners. Eerst moet het herstelplan prioriteit krijgen," stelde hij.
Ondanks de verdeeldheid stemde een meerderheid van de raad voor het voorstel. De wethouder benadrukte dat uitstel risico's met zich meebrengt, zoals het verlies van subsidies en stijgende kosten. "De tijd is rijp," concludeerde wethouder Vlieg.
Met 21 stemmen voor en 11 tegen werd het voorstel aangenomen. De doorfietsroute krijgt groen licht, maar de discussie over de prioriteiten van de gemeente Assen blijft voortduren.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de realisatie van het Asser deel van de doorfietsroute tussen Assen en Groningen, waarvoor een krediet van € 7,7 miljoen wordt gevraagd. Deze route, een initiatief van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeenten Assen, Tynaarlo, Groningen en Haren, is bedoeld als een snelle en veilige fietsverbinding die ook door wandelaars en skeelers gebruikt kan worden. Het project sluit aan bij het beleid om fietsgebruik te stimuleren en draagt bij aan minder autogebruik en een gezondere levensstijl. Het voorlopig ontwerp is tot stand gekomen in overleg met direct betrokkenen en bewoners, waarbij rekening is gehouden met hun wensen. De provincie Drenthe heeft een subsidie van € 4,8 miljoen toegezegd. Er zijn echter nog vergunningen nodig, wat voor vertraging kan zorgen. Na goedkeuring van de raad zal het definitieve ontwerp worden uitgewerkt en aanbesteed.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Doorfietsroute Assen Groningen
Samenvatting: Het voorstel betreft de realisatie van het Asser deel van de doorfietsroute tussen Assen en Groningen. Het project, een samenwerking tussen de provincies Groningen en Drenthe en de betrokken gemeenten, beoogt een snelle, veilige en aantrekkelijke fietsverbinding te creëren. Het voorstel vraagt om een krediet van € 7,7 miljoen, waarvan € 4,8 miljoen door de provincie Drenthe wordt gesubsidieerd. Het project sluit aan bij het beleid om fietsgebruik te stimuleren en draagt bij aan minder autogebruik en een gezondere levensstijl. Het ontwerp is in overleg met belanghebbenden tot stand gekomen en er zijn diverse participatiemomenten geweest.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de financiële aspecten, participatieprocessen, en de beoogde effecten. Er zijn echter enkele kanttekeningen, zoals mogelijke vertragingen door vergunningen en stikstofproblematiek.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over de toekenning van het krediet van € 7,7 miljoen en de bijbehorende wijziging van de gemeentebegroting. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële middelen en het waarborgen van de voortgang van het project.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij het krediet willen toekennen en de begroting willen aanpassen. Dit impliceert een keuze voor het stimuleren van fietsgebruik en duurzaamheid, en het prioriteren van infrastructuurprojecten die bijdragen aan een gezondere levensstijl en minder autogebruik.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële middelen en beoogde effecten. Echter, er is enige onzekerheid over de tijdlijn vanwege mogelijke vertragingen door vergunningen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe factoren zoals vergunningen kan een risico vormen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het krediet van € 7,7 miljoen beschikbaar te stellen en de gemeentebegroting dienovereenkomstig te wijzigen.
Participatie
Het voorstel beschrijft een uitgebreid participatieproces met direct belanghebbenden, inclusief bewonersbijeenkomsten en inloopavonden. Er is consensus bereikt over het voorlopig ontwerp, en er is ruimte voor verdere betrokkenheid bij het definitieve ontwerp.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in dit voorstel. De doorfietsroute draagt bij aan minder autogebruik, vermindering van uitstoot van schadelijke stoffen, en bevordert een gezondere levensstijl.
Financiële Gevolgen
De totale kosten bedragen € 7,7 miljoen, met een subsidie van € 4,8 miljoen van de provincie Drenthe. Het resterende bedrag wordt gedekt door reeds gereserveerde middelen. De kapitaallasten zijn opgenomen in de begroting voor fietsverkeer, en er is sprake van vrijvallende middelen die elders kunnen worden ingezet.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Doorfietsroute Fietsverbinding Subsidie Ontwerp Fietsgebruik Participatie Vergunningen Kosten Communicatie GezondheidVerfijning van de zoekopdracht:
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Anna Hendrikse
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
Anna Hendrikse
M.L.J. Out - Burgemeester
Richard Klok
M.L.J. Out - Burgemeester
Richard Klok
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
M.O. Deen - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Luc Rengers - Assen Centraal
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
Luc Rengers - Assen Centraal
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Luc Rengers - Assen Centraal
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
H.a. Vlieg-kempe
Luc Rengers - Assen Centraal
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
Henk Santing - Stadspartij PLOP
H.a. Vlieg-kempe
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
H.a. Vlieg-kempe
Henk Santing - Stadspartij PLOP
H.a. Vlieg-kempe
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
E.a. Moltmaker -thijssen
E.a. Moltmaker -thijssen
M.L.J. Out - Burgemeester
E.a. Moltmaker -thijssen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
01:42:19 - 01:43:44 - 01:44:05 - 01:46:14 - 01:46:15 - 01:49:14 - 01:52:56 - 01:55:31 - 01:57:03 - 02:00:20 - 02:02:53 - 02:04:03 - 02:05:56 - 02:07:46 - 02:07:54 - 02:10:37 - 02:12:32 - 02:15:48 - 02:18:24 - 02:21:09 - 02:22:28 - 02:22:52 - 02:23:06 - 02:23:53 - 02:24:34 - 02:24:41 - 02:25:24 - 02:25:57
Onbekende spreker -
Clemens Otto - Assen Centraal
M.O. Deen - CDA
Agendapunt 11 Stimuleringsregeling binnenstad
-
a) Beschikbaar stellen krediet Stimuleringsregeling Binnenstad Assen, raadsvoorstel.docx.pdf analyse
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Beschikbaar stellen krediet Stimuleringsregeling Binnenstad Assen
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beschikbaar stellen krediet Stimuleringsregeling Binnenstad Assen." Het voorstel beoogt een extra krediet van € 350.000 beschikbaar te stellen om het subsidieplafond voor gevelverbetering- en verplaatsingssubsidies te verhogen naar € 300.000. Dit is nodig vanwege de vele aanvragen die zijn binnengekomen sinds de inwerkingtreding van de regeling op 17 april. Het doel is om de ruimtelijk-economische structuur van de binnenstad van Assen te versterken door subsidies te verstrekken voor de concentratie van detailhandel en verbetering van de presentatie van ondernemingen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak voor extra krediet, de financiële achtergrond, en de gevolgen van het besluit. Er is ook een evaluatie bijgevoegd die de huidige situatie en de noodzaak voor extra middelen onderbouwt.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het extra krediet en het aanpassen van de gemeentebegroting. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de financiële middelen moet goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de extra middelen willen vrijmaken om de binnenstad te versterken, wat kan bijdragen aan economische groei en vermindering van leegstand. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde verdeling van middelen de meest effectieve manier is om de gestelde doelen te bereiken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het gevraagde kredietbedrag en de beoogde verhoging van het subsidieplafond. Het is echter minder specifiek over de exacte impact die verwacht wordt van de extra middelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de regeling zou beter gemonitord kunnen worden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het extra krediet van € 350.000 beschikbaar te stellen en de gemeentebegroting dienovereenkomstig te wijzigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de gewijzigde regeling bekend wordt gemaakt via lokale media en dat er inloopspreekuren worden georganiseerd voor subsidieaanvragers. Dit wijst op een zekere mate van participatie en communicatie met belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op economische versterking en vermindering van leegstand.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een extra krediet van € 350.000, dat gedekt wordt door het Binnenstadfonds, waarin al € 1,25 miljoen was gereserveerd voor de stimuleringsregeling. De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, inclusief de verdeling van de middelen over verschillende subsidieonderdelen.
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 12 Wijkvisie Lariks
Wijkvernieuwing Lariks: Een Stap naar Betaalbare en Duurzame Woningbouw
De gemeenteraad van Assen heeft ingestemd met een voorstel om de wijk Lariks te vernieuwen. Het plan, dat €150.000 uit een eerder investeringskrediet zal gebruiken, richt zich op betaalbare sociale huurwoningen en duurzaamheid. De SP, VVD en andere partijen debatteerden over de noodzaak van betaalbare huisvesting en bewonersparticipatie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond de wijkvernieuwing van Lariks centraal. De SP-fractie uitte haar zorgen over de betaalbaarheid van sociale huurwoningen in de wijk. "Nederlanders zitten in een wooncrisis," stelde SP-raadslid Anania. "We moeten zorgen dat de huren betaalbaar blijven. Een huur van €600 à €700 is voor veel mensen niet op te brengen."De SP benadrukte het belang van het bouwen van meer huurwoningen in het lage segment, vooral in Lariks, waar de behoefte groot is. Anania pleitte ook voor lagere woonlasten door verduurzaming van woningen. "Huurders moeten profiteren van de verduurzaming," voegde hij toe.
De VVD toonde zich tevreden met de huidige renovaties en nieuwbouw in Assen. "De integrale aanpak werpt zijn vruchten af," aldus VVD-raadslid Klok. Hij prees de plannen voor Lariks, die een extra duurzaamheidsambitie bevatten: de ontwikkeling van een aardgasvrije wijk. "Haalbaar, betaalbaar en acceptatie zijn de kernwoorden," benadrukte Klok.
Een belangrijk onderdeel van het plan is de betrokkenheid van bewoners bij de herinrichting van de wijk. Er zijn al meerdere buurtbijeenkomsten geweest waarin bewoners hun wensen konden delen. De gemeenteraad wordt regelmatig op de hoogte gehouden van de voortgang.
Wethouder Dekker reageerde op de zorgen van de SP over de sociale huur. "Het college deelt uw zorgen en zet zich in voor extra sociale huurwoningen in Lariks," verzekerde hij. Dekker nuanceerde ook de wachttijd voor sociale huurwoningen: "De wachttijd van zes jaar geldt voor een droomwoning. Voor andere woningen is de wachttijd korter."
Het voorstel werd zonder stemming aangenomen, waarmee de weg vrij is voor de actualisering van de wijkvisie en de opstelling van een wijkvernieuwingsvoorstel. De gemeenteraad kijkt uit naar de resultaten die Lariks leefbaarder, mooier en duurzamer zullen maken.
Samenvatting
De SP-fractie heeft vragen gesteld over de wijkvernieuwing in de Lariks, met name over de betaalbaarheid van de te herbouwen huizen. Actium, de woningcorporatie, streeft ernaar om woningen betaalbaar te bouwen en te houden. Bij renovaties wordt de huurprijs voor huidige huurders niet verhoogd, tenzij er aanzienlijke energiebesparende maatregelen worden getroffen die de bewoners financieel ten goede komen. Bij nieuwbouw in Assen, waaronder de Lariks, worden 80% van de sociale huurwoningen onder de aftoppingsgrenzen gerealiseerd, zodat ze betaalbaar zijn voor huishoudens met een inkomen tot €39.055.
Er zijn zorgen over sociale problematiek, zoals op het Rochtplein, waar huurharmonisatie en landelijke regelgeving ervoor zorgen dat mensen met lagere inkomens in het laagste huursegment terechtkomen. Dit leidt echter niet automatisch tot meer woonoverlast. In Assen zijn er meerdere buurten met vergelijkbare problemen.
In het kader van Mijn Buurt Assen worden bewoners betrokken bij de herinrichting van de openbare ruimte. Er zijn meerdere buurtbijeenkomsten geweest waarin bewoners hun wensen en verbeterpunten konden delen. Deze input wordt zoveel mogelijk meegenomen in het ontwerpproces. De gemeenteraad wordt regelmatig op de hoogte gehouden van deze processen en de uitkomsten van de buurtbijeenkomsten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft vragen van de SP-fractie over de wijkvernieuwing in de Lariks, met een focus op de actualisering van de wijkvisie en het wijkvernieuwingsvoorstel. De vragen richten zich op de betaalbaarheid van woningen na renovatie, de sociale problematiek in bepaalde buurten, en de mate van participatie van bewoners in het proces. Actium, de woningcorporatie, streeft ernaar om renovaties betaalbaar te houden, tenzij energetische verbeteringen leiden tot lagere energiekosten. Er is aandacht voor sociale problematiek en participatie van bewoners in het herinrichtingsproces.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de financiële dekking en concrete maatregelen om sociale problematiek aan te pakken.
Rol van de Raad:
De raad heeft een toezichthoudende rol en moet ervoor zorgen dat de belangen van de bewoners worden behartigd, vooral op het gebied van betaalbaarheid en sociale cohesie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van betaalbaarheid versus energetische verbeteringen, en hoe om te gaan met sociale problematiek in bepaalde buurten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen genoemd. Er zijn geen directe inconsistenties, maar er is ruimte voor verduidelijking.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met de voorgestelde aanpak van renovatie en nieuwbouw, en of zij aanvullende maatregelen willen voorstellen voor sociale problematiek.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van bewoners via Mijn Buurt Assen, met regelmatige bijeenkomsten en inspraakmogelijkheden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in de context van energetische verbeteringen die de woonlasten kunnen verlagen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsplannen genoemd in het voorstel. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor de raad om op te volgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wijkvernieuwing Actium Renovatie Huurprijs Sociale huurwoningen Energielasten Passend toewijzen Sociale problematiek Mijn Buurt Assen Openbare ruimteVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijkvisies en wijkvernieuwingsplan Lariks". Het voorstel beoogt de actualisatie van de wijkvisie voor Lariks en het opstellen van een wijkvernieuwingsplan. Dit is nodig vanwege nieuwe ontwikkelingen en de noodzaak om de fysieke en sociale infrastructuur te verbeteren. Het plan omvat onder andere de vervanging van verouderde infrastructuur, de transformatie van woningen door Actium, en de energietransitie naar een aardgasvrije wijk. Er is een budget van €150.000 beschikbaar gesteld uit een eerder goedgekeurd investeringskrediet om deze plannen te realiseren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de huidige situatie, de noodzaak voor verandering, en de financiële dekking. Echter, er kan meer duidelijkheid worden gegeven over de specifieke sociale interventies en de betrokkenheid van bewoners.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de actualisatie van de wijkvisie en het opstellen van het wijkvernieuwingsplan. Daarnaast moet de raad instemmen met de financiële wijzigingen in de begroting.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de voorgestelde integrale aanpak ondersteunen, inclusief de prioritering van de Lariks wijk en de toewijzing van middelen. Ook moeten ze beslissen over de mate van bewonersparticipatie en de focus op duurzaamheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden plan, maar mist meetbare criteria voor succes en specifieke verantwoordelijkheden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de verwachtingen van bewoners moeten goed gemanaged worden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de wijkvisie te actualiseren, het wijkvernieuwingsplan op te stellen, en de begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt bewonersparticipatie als een kernonderdeel van de aanpak, maar er is weinig detail over hoe dit precies vorm krijgt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral door de focus op de energietransitie naar een aardgasvrije wijk.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen extra financiële gevolgen, aangezien het benodigde bedrag van €150.000 wordt gedekt door een reeds beschikbaar investeringskrediet.
M.L.J. Out - Burgemeester
Bas Ananias - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Dik - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
Richard Klok
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 13 Gemeentelijk Water- en Rioleringsplan (GWRP)
Assen zet in op duurzame wateroplossingen
De gemeenteraad van Assen heeft unaniem ingestemd met een motie om het Gemeentelijk Water- en Rioleringsplan (GWRP) te verduurzamen. Het plan moet oplossingen bieden voor waterschaarste en vervuiling door klimaatverandering, zonder de gemeentelijke budgetten te overschrijden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 16 januari 2020 werd een motie besproken die de verduurzaming van het GWRP beoogt. De motie, ingediend door een brede coalitie van partijen, waaronder GroenLinks, D66 en de PvdA, vraagt het College van B&W om in het tweede kwartaal van 2020 met een plan van aanpak te komen. Dit plan moet maatregelen bevatten zoals het benutten van regenwater, warmteterugwinning uit afvalwater, en de aanleg van groene daken.Raadslid Marskamp van GroenLinks benadrukte het belang van duurzaamheid in de huidige tijd: "Water speelt een centrale rol in duurzame ontwikkeling. We moeten nu handelen om toekomstige problemen te voorkomen." Hij kreeg bijval van verschillende partijen, die het belang van een integrale aanpak onderstreepten.
Niet iedereen was direct overtuigd van de noodzaak van de motie. Raadslid Smit van de Stadspartij PLOP vroeg zich af waarom de motie niet als een amendement op het huidige plan kon worden ingediend. "Waarom niet een integrale aanpak?" vroeg hij. Marskamp antwoordde dat de motie bedoeld is als aanvulling en niet als wijziging van het bestaande plan.
De motie werd uiteindelijk met een ruime meerderheid aangenomen, met slechts drie tegenstemmen van de Stadspartij PLOP. "Duurzaamheid is net water, het stroomt door ieder kiertje dat er is," merkte raadslid Santing van de Stadspartij PLOP op, hoewel hij de motie uiteindelijk niet steunde.
Het College van B&W heeft nu de taak om binnen de bestaande budgetten een plan te ontwikkelen dat de verduurzaming van de waterketen in Assen bevordert. De gemeenteraad kijkt uit naar de voorstellen die in het tweede kwartaal van 2020 gepresenteerd zullen worden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Assen heeft op 16 januari 2020 een motie besproken met betrekking tot de verduurzaming van het Gemeentelijk Water- en Rioleringsplan (GWRP). De raad constateert dat het huidige GWRP slechts een beperkt aantal maatregelen voor verduurzaming bevat. Gezien de centrale rol van water in duurzame ontwikkeling en de uitdagingen van waterschaarste en -vervuiling door klimaatverandering, ziet de raad mogelijkheden voor verduurzaming van de waterketen en afvalwaterbeheer. Voorbeelden van maatregelen zijn het benutten van regenwater, warmteterugwinning uit afvalwater, groene daken, en het beschikbaar stellen van regentonnen. De motie verzoekt het College van B&W om dergelijke maatregelen te bevorderen voor de gemeente, haar inwoners en bedrijven, en om in het tweede kwartaal van 2020 met een plan van aanpak te komen dat binnen de huidige budgetten past. De motie is ondertekend door verschillende partijen, waaronder de Stadspartij PLOP, ChristenUnie, PvdA, D66, 50Plus, en Fractie Deen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Motie verduurzaming GWRP" en richt zich op het verduurzamen van het Gemeentelijk Water- en Rioleringsplan (GWRP) van de gemeente Assen. De motie constateert dat het huidige GWRP slechts beperkt aandacht besteedt aan verduurzaming. Het benadrukt de rol van water in duurzame ontwikkeling en de uitdagingen van waterschaarste en -vervuiling door klimaatverandering. De motie stelt voor om maatregelen zoals regenwaterbenutting, warmteterugwinning, groene daken en alternatieve sanitatie te bevorderen. Het college van B&W wordt verzocht om in het tweede kwartaal van 2020 met een plan van aanpak te komen, waarbij financiële dekking binnen bestaande budgetten wordt gevonden.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van verduurzamingsmaatregelen en het stellen van een tijdlijn voor een plan van aanpak. Echter, het mist specifieke details over hoe deze maatregelen geïmplementeerd zullen worden en welke partijen betrokken zullen zijn.
Rol van de Raad:
De raad speelt een initiërende en controlerende rol. Ze stelt de motie op en vraagt het college om actie te ondernemen en later verslag uit te brengen over de voortgang.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan verduurzaming binnen het GWRP en of ze bereid zijn om bestaande budgetten hiervoor te heralloceren.
SMART en Inconsistenties:
De motie is gedeeltelijk SMART: het is specifiek, meetbaar (plan van aanpak in Q2 2020), en tijdgebonden. Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder inzicht in de financiële en praktische haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van financiële dekking binnen bestaande budgetten is onzeker.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde verduurzamingsmaatregelen te bevorderen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of bedrijven, hoewel het bevorderen van maatregelen voor deze groepen wordt genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in deze motie, met een focus op waterbeheer en klimaatadaptatie.
Financiële Gevolgen:
De motie vraagt om financiële dekking binnen bestaande budgetten, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse. Het is onduidelijk of de huidige budgetten voldoende zijn om de voorgestelde maatregelen te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheid GWRP (Gemeentelijk Water- en Rioleringsplan) Klimaatverandering Waterketen Afvalwater Energietransitie Warmteterugwinning Groene daken Regentonnen Alternatieve sanitatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Motie verduurzaming GWRP" en richt zich op het verduurzamen van het Gemeentelijk Water- en Rioleringsplan (GWRP) van de gemeente Assen. De motie constateert dat het huidige GWRP slechts beperkt aandacht besteedt aan verduurzaming. Het benadrukt de rol van water in duurzame ontwikkeling en de uitdagingen van waterschaarste en -vervuiling door klimaatverandering. De motie stelt voor om maatregelen zoals regenwaterbenutting, warmteterugwinning, groene daken en alternatieve sanitatie te bevorderen. Het college van B&W wordt verzocht om in het tweede kwartaal van 2020 met een plan van aanpak te komen, waarbij financiële dekking binnen bestaande budgetten wordt gevonden.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van verduurzamingsmaatregelen en het stellen van een tijdlijn voor een plan van aanpak. Echter, het mist specifieke details over hoe deze maatregelen geïmplementeerd zullen worden en welke partijen betrokken zullen zijn.
Rol van de Raad:
De raad speelt een initiërende en controlerende rol. Ze stelt de motie op en vraagt het college om actie te ondernemen en later verslag uit te brengen over de voortgang.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan verduurzaming binnen het GWRP en of ze bereid zijn om bestaande budgetten hiervoor te heralloceren.
SMART en Inconsistenties:
De motie is gedeeltelijk SMART: het is specifiek, meetbaar (plan van aanpak in Q2 2020), en tijdgebonden. Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder inzicht in de financiële en praktische haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van financiële dekking binnen bestaande budgetten is onzeker.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde verduurzamingsmaatregelen te bevorderen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of bedrijven, hoewel het bevorderen van maatregelen voor deze groepen wordt genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in deze motie, met een focus op waterbeheer en klimaatadaptatie.
Financiële Gevolgen:
De motie vraagt om financiële dekking binnen bestaande budgetten, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse. Het is onduidelijk of de huidige budgetten voldoende zijn om de voorgestelde maatregelen te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheid GWRP (Gemeentelijk Water- en Rioleringsplan) Klimaatverandering Waterketen Afvalwater Energietransitie Warmteterugwinning Groene daken Regentonnen Alternatieve sanitatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Gemeentelijk Water en Rioleringsplan Assen 2019-2024". Dit plan richt zich op het beheer en de ontwikkeling van het watersysteem in Assen, met als doel een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving te creëren. Het plan omvat maatregelen om wateroverlast door toenemende neerslag te verminderen, renovaties en vervangingen van riolen uit te voeren, en duurzaamheid te bevorderen door samenwerking in de afvalwaterketen. Financiële middelen zijn gereserveerd voor onderhoud en toekomstige aanpassingen, met een focus op duurzaamheid en klimaatadaptatie. Het plan is opgesteld in samenwerking met waterschappen en omliggende gemeenten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en financiële grondslagen. Het bevat echter geen gedetailleerde tijdlijnen of specifieke meetbare doelen voor alle voorgestelde maatregelen.
Rol van de Raad:
De raad moet het plan vaststellen, inclusief de financiële grondslagen en het dekkingsplan. Na goedkeuring wordt het plan gepubliceerd en ter inzage gelegd.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van duurzaamheid en klimaatadaptatie binnen het plan, evenals over de financiële implicaties en de voorgestelde tijdelijke verlaging van de rioolheffing.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het doelen en financiële plannen bevat, ontbreken specifieke meetbare resultaten en tijdlijnen voor sommige maatregelen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het Gemeentelijk Water en Rioleringsplan 2019-2024 vast te stellen, inclusief de financiële grondslagen en het dekkingsplan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt overleg met waterschappen en omliggende gemeenten, maar er is geen specifieke informatie over participatie van burgers of bedrijven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met aandacht voor klimaatadaptatie, energiebesparing, en hergebruik van water.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel beschrijft financiële consequenties en dekkingsplannen, waaronder voorzieningen voor groot onderhoud en vervanging van rioleringen. De rioolheffing zal licht stijgen, maar er wordt een tijdelijke verlaging voorgesteld. De financiële instrumenten zijn bedoeld om een evenwichtig financieel beleid te waarborgen. -
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Motie verduurzaming GWRP" en richt zich op het verduurzamen van het Gemeentelijk Water- en Rioleringsplan (GWRP) van de gemeente Assen. De motie constateert dat het huidige GWRP slechts beperkt aandacht besteedt aan verduurzaming. Het benadrukt de rol van water in duurzame ontwikkeling en de uitdagingen van waterschaarste en -vervuiling door klimaatverandering. De motie stelt voor om maatregelen zoals regenwaterbenutting, warmteterugwinning, groene daken en alternatieve sanitatie te bevorderen. Het college van B&W wordt verzocht om in het tweede kwartaal van 2020 met een plan van aanpak te komen, waarbij financiële dekking binnen bestaande budgetten wordt gevonden.
Volledigheid van het Voorstel:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van verduurzamingsmaatregelen en het stellen van een tijdlijn voor een plan van aanpak. Echter, het mist specifieke details over hoe deze maatregelen geïmplementeerd zullen worden en welke partijen betrokken zullen zijn.
Rol van de Raad:
De raad speelt een initiërende en controlerende rol. Ze stelt de motie op en vraagt het college om actie te ondernemen en later verslag uit te brengen over de voortgang.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan verduurzaming binnen het GWRP en of ze bereid zijn om bestaande budgetten hiervoor te heralloceren.
SMART en Inconsistenties:
De motie is gedeeltelijk SMART: het is specifiek, meetbaar (plan van aanpak in Q2 2020), en tijdgebonden. Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder inzicht in de financiële en praktische haalbaarheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van financiële dekking binnen bestaande budgetten is onzeker.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde verduurzamingsmaatregelen te bevorderen.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van inwoners of bedrijven, hoewel het bevorderen van maatregelen voor deze groepen wordt genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in deze motie, met een focus op waterbeheer en klimaatadaptatie.
Financiële Gevolgen:
De motie vraagt om financiële dekking binnen bestaande budgetten, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse. Het is onduidelijk of de huidige budgetten voldoende zijn om de voorgestelde maatregelen te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheid GWRP (Gemeentelijk Water- en Rioleringsplan) Klimaatverandering Waterketen Afvalwater Energietransitie Warmteterugwinning Groene daken Regentonnen Alternatieve sanitatieVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
Hans Marskamp
A. Smit - Wethouder
A. Smit - Wethouder
A. Smit - Wethouder
A. Smit - Wethouder
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Harriet Van Es - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker -
Harriet Van Es - PvdA
Agendapunt 15 Wijzigingsverordening commissieverordeningen
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijzigingen diverse commissieverordeningen gemeente Assen." Het voorstel beoogt de verordeningen voor diverse commissies binnen de gemeente Assen te herzien. Dit is noodzakelijk geworden door de intrekking van de grondslag voor vergoedingen aan commissieleden na de vaststelling van de Verordening rechtspositie raads- en commissieleden Assen 2019. De wijzigingen herstellen deze grondslag en passen de verordeningen aan de nieuwe wettelijke kaders aan, zoals de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (WNRA). Ook worden de zittingsduur en de samenstelling van commissies herzien om consistentie en efficiëntie te bevorderen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke wijzigingen en intrekkingen van verordeningen behandelt. Het biedt een duidelijke uitleg van de redenen voor de wijzigingen en de gevolgen daarvan.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde wijzigingen te beoordelen en goed te keuren. Dit omvat het vaststellen van de nieuwe verordeningen en het intrekken van de oude.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de herziening van de vergoedingenstructuur voor commissieleden en de samenstelling en zittingsduur van commissies. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot de waardering van commissieleden en de efficiëntie van de commissies.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële implicaties worden niet gedetailleerd besproken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de commissieverordeningen vast te stellen en de oude verordeningen in te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het besluit in het Gemeenteblad wordt bekendgemaakt, maar er is geen specifieke informatie over participatie van belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen vermeld, en er is geen informatie over hoe eventuele kosten worden gedekt. Dit kan een punt van zorg zijn voor de raad bij de besluitvorming.
Agendapunt 16 Wijziging verordening werkgeverscommissie in verband met de WNRA
Nieuwe Verordening Werkgeverscommissie Assen Unaniem Aangenomen
De gemeenteraad van Assen heeft unaniem ingestemd met de nieuwe "Verordening op de werkgeverscommissie 2020". Deze verordening brengt de arbeidsvoorwaarden van het griffiepersoneel in lijn met de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA), waardoor zij nu onder de Cao gemeenten vallen.
Samenvatting
De tekst betreft een raadsvoorstel voor de vaststelling van de "Verordening op de werkgeverscommissie 2020" door de gemeenteraad van Assen. Het voorstel omvat het intrekken van de verordening uit 2015 en het vaststellen van een nieuwe verordening die in lijn is met de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA). Deze wet zorgt ervoor dat ambtenaren onder de Cao gemeenten vallen, waardoor de juridische grondslag voor de werkgeversbevoegdheden van de raad is veranderd. De nieuwe verordening zorgt ervoor dat de arbeidsvoorwaarden van het griffiepersoneel gelijk zijn aan die van andere gemeentelijke ambtenaren en dat het overleg met vakbonden wordt gevoerd door de functionaris die dit namens de ambtelijke organisatie doet. Dit voorkomt de noodzaak van aparte lokale onderhandelingen voor de griffie. Hoewel een deel van de werkgeverstaken van de raad aan het college wordt overgedragen, blijft de werkgeverscommissie bevoegd om in te grijpen bij onredelijke situaties. Het voorstel werd vastgesteld in de raadsvergadering van 16 januari 2020.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verordening op de werkgeverscommissie 2020
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe verordening voor de werkgeverscommissie van de griffie in de gemeente Assen, ter vervanging van de verordening uit 2015. Dit is noodzakelijk vanwege de invoering van de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA), waardoor de juridische grondslag voor de werkgeversbevoegdheden is gewijzigd. De nieuwe verordening zorgt ervoor dat de arbeidsvoorwaarden van het griffiepersoneel in lijn zijn met die van andere gemeentelijke ambtenaren. Het voorstel draagt ook het overleg met vakbonden over arbeidsvoorwaarden op aan de functionaris die dit namens de ambtelijke organisatie voert.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft die voortvloeien uit de WNRA en de gevolgen voor de werkgeverscommissie. Het biedt een duidelijke uitleg over de reden voor de nieuwe verordening en de intrekking van de oude.
Rol van de Raad
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de nieuwe verordening en het intrekken van de oude. Daarnaast moet de raad beslissen over de overdracht van het overleg met vakbonden aan de betreffende functionaris.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de overdracht van bepaalde werkgeversbevoegdheden aan het college, wat kan worden gezien als een verschuiving van verantwoordelijkheden.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen, de oude in te trekken en het overleg met vakbonden op te dragen aan de functionaris.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van medewerkers of andere belanghebbenden in het proces, behalve het overleg met vakbonden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er worden geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsmaatregelen genoemd in het voorstel. Het lijkt erop dat de wijzigingen voornamelijk organisatorisch van aard zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA) Arbeidsvoorwaarden Werkgeverscommissie Griffie Cao gemeenten Georganiseerd Overleg Juridische grondslag Lokale arbeidsvoorwaarden Delegatiebesluit Portefeuillehouder P&OVerfijning van de zoekopdracht: