23-05-2024 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 3 Lijst toezeggingen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 4 Ingekomen stukken
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 6 Vaststellen besluitenlijst
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 7 Vraagrecht raadsleden en inwoners
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
J. Broekema - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 8 Beleidsnotitie taalvaardig Assen
Zingen als Taalmiddel: ChristenUnie Pleit voor Muziek in de Klas
In een recent debat over de beleidsnotitie "Taalvaardig Assen 2024-2027" heeft de ChristenUnie een opmerkelijk amendement ingediend. De partij pleit voor het structureel invoeren van zingen in het onderwijs als middel om de taalvaardigheid van kinderen te bevorderen. Het voorstel stuitte echter op gemengde reacties binnen de gemeenteraad.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd de beleidsnotitie "Taalvaardig Assen 2024-2027" besproken, een plan dat zich richt op het verbeteren van de taalvaardigheid van inwoners in de gemeente Assen. De notitie legt de nadruk op het voorkomen en bestrijden van taalachterstanden bij kinderen en laaggeletterdheid bij (jong)volwassenen. De ChristenUnie, gesteund door GroenLinks, diende een amendement in om zingen als vast onderdeel van het curriculum op te nemen."Zingen verbindt beide hersenhelften en stimuleert de taalontwikkeling enorm," betoogde de woordvoerder van de ChristenUnie. De partij ziet zingen als een essentieel onderdeel van de taalontwikkeling dat momenteel ontbreekt in de notitie. Het amendement roept het college op om samen met scholen te onderzoeken hoe zingen dagelijks kan worden geïntegreerd in het onderwijs.
De reactie van de andere partijen was verdeeld. De VVD en het CDA uitten hun zorgen over de praktische uitvoerbaarheid van het voorstel, gezien de huidige werkdruk in het onderwijs. "We moeten niet op de stoel van het onderwijs gaan zitten," aldus een VVD-raadslid. De PvdA erkende de waarde van muziekonderwijs, maar zag het voorstel liever als maatwerk voor specifieke gevallen.
Naast het debat over zingen, werd ook een motie van de lijst De Rijken besproken. Deze motie vroeg om een bredere benadering van laaggeletterdheid, met speciale aandacht voor mensen met beperkingen. Hoewel de motie sympathiek werd bevonden, werd deze uiteindelijk aangehouden voor verdere bespreking in het kader van het inclusiebeleid.
De wethouder prees de betrokkenheid van de raad en benadrukte dat maatwerk al een belangrijk onderdeel is van de huidige aanpak. "Het is een taaie klus die tijd kost, maar we zijn op de goede weg," aldus de wethouder.
Het amendement van de ChristenUnie werd uiteindelijk met een nipte meerderheid verworpen. De beleidsnotitie "Taalvaardig Assen 2024-2027" werd zonder verdere wijzigingen aangenomen. De discussie over de rol van muziek in het onderwijs blijft echter een onderwerp van gesprek binnen de raad.
Samenvatting
De beleidsnotitie "Taalvaardig Assen 2024-2027" richt zich op het verbeteren van de taalvaardigheid van inwoners in de gemeente Assen, met speciale aandacht voor het voorkomen en bestrijden van taalachterstanden bij kinderen en laaggeletterdheid bij (jong)volwassenen. Het plan benadrukt het belang van samenwerking met onderwijsinstellingen, ouders, en andere partners om ervoor te zorgen dat alle kinderen kunnen lezen en schrijven bij het verlaten van school. Er is ook aandacht voor het ontwikkelen van digitale vaardigheden. De notitie is tot stand gekomen in overleg met diverse partners en adviesraden, en er zijn financiële middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de plannen. De voortgang van de doelen zal jaarlijks worden gemonitord en besproken met betrokken partijen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Taalvaardigheid Laaggeletterdheid Onderwijsachterstanden Beleidsnotitie Jongeren Samenwerking Leesbevordering Digitale vaardigheden Uitvoeringsplannen KetenpartnersVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Laaggeletterdheid
Samenvatting: De motie Laaggeletterdheid, ingediend door Lijst de Rijke en ondersteund door meerdere partijen, richt zich op het verbeteren van de aanpak van laaggeletterdheid in Assen. De motie benadrukt dat laaggeletterdheid verschillende oorzaken kan hebben, waaronder dyslexie, dyscalculie, niet-aangeboren hersenletsel en visuele beperkingen. Het pleit voor een holistische en inclusieve benadering en vraagt om specifieke aandacht voor deze beperkingen in de beleidsnotitie. De motie geeft het college de opdracht om de nota uit te breiden, bewustwordingscampagnes te organiseren, en goede initiatieven te stimuleren. Uiterlijk eind dit jaar moet een plan van aanpak aan de raad worden voorgelegd.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in het identificeren van de problemen en het geven van richtlijnen voor een oplossing. Het benoemt specifieke beperkingen en vraagt om een geïntegreerde visie. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de uitvoering en de betrokken partijen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om de motie te beoordelen, goed te keuren en het college de opdracht te geven om de voorgestelde acties uit te voeren. De raad moet ook toezien op de voortgang en de uitvoering van het plan van aanpak.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde holistische benadering en specifieke aandacht voor bepaalde beperkingen ondersteunen. Ze moeten ook kiezen hoeveel middelen en aandacht ze willen besteden aan bewustwordingscampagnes en initiatieven voor de doelgroep.
SMART en Inconsistenties
De motie is gedeeltelijk SMART: het is specifiek en tijdgebonden (eind dit kalenderjaar), maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan concreter zijn in de uitvoering.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Participatie
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van de doelgroep of andere belanghebbenden wordt vormgegeven, maar benadrukt wel het belang van bewustwording en inclusie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in deze motie, maar de focus op inclusie en maatschappelijke betrokkenheid kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële gevolgen
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt dat verder uitgewerkt moet worden in het plan van aanpak.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Laaggeletterdheid Beleidsnotitie Taalvaardig Inclusieve benadering Dyslexie Dyscalculie Niet aangeboren hersenletsel Visuele beperkingen Bewustwording Plan van aanpakVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heet "Amendement Taalvaardig Assen" en hoort bij de Beleidsnotitie Taalvaardig Assen. Het richt zich op het verbeteren van de taalvaardigheid van kinderen en jongeren in Assen door het stimuleren van zingen en muziekonderwijs. Het amendement benadrukt dat zingen de taalontwikkeling bevordert, vooral bij kinderen met dyslexie. Het stelt voor om muziekonderwijs te stimuleren en de dyslexiezorg aan te passen zodat kinderen sneller ondersteuning krijgen, ook zonder formele indicatie. Het doel is om alle kinderen met voldoende taalvaardigheden van school te laten gaan, met uitzondering van kinderen met ernstige cognitieve beperkingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn argumentatie en onderbouwing. Het biedt wetenschappelijk bewijs voor de voordelen van zingen voor taalontwikkeling en adresseert specifieke problemen zoals dyslexie. Echter, het zou baat kunnen hebben bij meer concrete details over de implementatie en financiering.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of het wordt aangenomen als aanvulling op de bestaande beleidsnotitie. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de beleidsrichting en het toewijzen van middelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het belang van zingen en muziekonderwijs onderschrijven als middel voor taalontwikkeling en of zij bereid zijn om de dyslexiezorg te herzien. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioritering van onderwijsbudgetten en samenwerking met onderwijsinstellingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdlijn voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en financiering zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, verworpen of ingetrokken. Dit besluit bepaalt of de voorgestelde wijzigingen in de beleidsnotitie worden opgenomen.
Participatie:
Het amendement vermeldt geen specifieke participatie van ouders, leerkrachten of andere belanghebbenden in het proces. Het zou kunnen profiteren van meer betrokkenheid van deze groepen om draagvlak te creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op onderwijs en taalontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden om de haalbaarheid van de voorgestelde maatregelen te waarborgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Taalontwikkeling Zingen Dyslexie Kinderen Onderwijs Muziekonderwijs Taalvaardigheid Zangonderwijs Wetenschappelijk onderzoek HersenenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heet "Amendement Taalvaardig Assen" en is een aanvulling op de Beleidsnotitie Taalvaardig Assen. Het richt zich op het verbeteren van de taalvaardigheid van kinderen en jongeren in Assen door het stimuleren van zingen en muziekonderwijs. Het amendement benadrukt dat zingen de taalontwikkeling bevordert, vooral bij kinderen met dyslexie. Het stelt voor om muziekonderwijs te stimuleren en de dyslexiezorg aan te passen zodat kinderen met mogelijke dyslexie sneller ondersteuning krijgen, zonder te hoeven wachten op een formele indicatie.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn argumentatie en onderbouwing. Het biedt wetenschappelijke inzichten en praktische aanbevelingen. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en financiering.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of het wordt aangenomen als aanvulling op de beleidsnotitie. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de beleidsrichting en het toewijzen van middelen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze prioriteit willen geven aan het stimuleren van muziekonderwijs als middel voor taalontwikkeling en of ze bereid zijn om de dyslexiezorg te herzien.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist concrete meetbare doelen en een tijdspad voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en financiering zijn niet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en de voorgestelde wijzigingen in de beleidsnotitie opnemen.
Participatie:
Het amendement vermeldt samenwerking met onderwijs en andere partners, maar geeft geen specifieke details over hoe participatie van belanghebbenden wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct onderwerp in dit voorstel, hoewel investeren in onderwijs en vaardigheden indirect bijdraagt aan sociale duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Taalvaardigheid Zingen Dyslexie Onderwijs Muziekonderwijs Taalontwikkeling Wetenschappelijk onderzoek Zangonderwijs Hersenen OndersteuningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Laaggeletterdheid
Samenvatting: De motie "Laaggeletterdheid" hoort bij de Beleidsnotitie Taalvaardig Assen en is ingediend door Lijst de Rijke. De motie erkent dat laaggeletterdheid verschillende oorzaken heeft, waaronder dyslexie, dyscalculie, niet-aangeboren hersenletsel en visuele beperkingen. Het benadrukt de noodzaak van een holistische en inclusieve benadering om laaggeletterdheid effectief aan te pakken. De motie vraagt het college om de nota Laaggeletterdheid uit te breiden met specifieke aandacht voor mensen met beperkingen, bewustwordingscampagnes te organiseren, en goede initiatieven te stimuleren. Uiterlijk eind dit kalenderjaar moet een plan van aanpak aan de raad worden voorgelegd.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in het identificeren van de oorzaken van laaggeletterdheid en het benadrukken van de noodzaak voor een inclusieve aanpak. Echter, het mist specifieke details over hoe de voorgestelde maatregelen precies zullen worden uitgevoerd en welke middelen daarvoor nodig zijn.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om de motie te beoordelen, goed te keuren en het college de opdracht te geven om de voorgestelde maatregelen uit te voeren. De raad moet ook toezien op de voortgang en uitvoering van het plan van aanpak dat uiterlijk eind dit kalenderjaar moet worden voorgelegd.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde holistische en inclusieve benadering steunt en of zij bereid is middelen vrij te maken voor de uitbreiding van de nota en de voorgestelde campagnes en initiatieven. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioritering van deze maatregelen binnen het bredere beleidskader.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden (eind dit kalenderjaar), maar mist meetbare doelen en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering en financiering zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde maatregelen uit te voeren en een plan van aanpak op te stellen.
Participatie
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van de doelgroep of andere belanghebbenden wordt vormgegeven in het proces van beleidsontwikkeling en uitvoering.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn in de context van het creëren van langdurige oplossingen voor laaggeletterdheid.
Financiële gevolgen
De motie specificeert niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit is een belangrijk aandachtspunt dat de raad moet overwegen bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Laaggeletterdheid Beleidsnotitie Taalvaardig Inclusieve benadering Dyslexie Dyscalculie Niet aangeboren hersenletsel Visuele beperkingen Bewustwording Plan van aanpakVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Alwina van der Mark-Leijssenaar - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Sandra Alberts - VVD
Alwina van der Mark-Leijssenaar - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Alwina van der Mark-Leijssenaar - ChristenUnie
Sandra Alberts - VVD
Alwina van der Mark-Leijssenaar - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Ingeborg Trul-Kreuze - CDA
Alwina van der Mark-Leijssenaar - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Ingeborg Trul-Kreuze - CDA
Alwina van der Mark-Leijssenaar - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Alwina van der Mark-Leijssenaar - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Ria Haan - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Ria Haan - GroenLinks
Ingeborg Trul-Kreuze - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
Lia de Ruiter-Dekker - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
P. van der Meulen - Assen Centraal
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
P. van der Meulen - Assen Centraal
Cindy Vorselman-Derksen - PvdA
P. van der Meulen - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Sandra Alberts - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Dennis Klingenberg - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Sandra Alberts - VVD
Dennis Klingenberg - D66
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Dennis Klingenberg - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Ingeborg Trul-Kreuze - CDA
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Alwina van der Mark-Leijssenaar - ChristenUnie
Sandra Alberts - VVD
Alwina van der Mark-Leijssenaar - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
00:34:45 - 00:38:15 - 00:40:40 - 00:43:11 - 00:44:33 - 00:44:50 - 00:46:24 - 00:50:04 - 00:52:23 - 00:53:00 - 00:55:47 - 00:55:55 - 00:56:52 - 00:59:52 - 01:02:09 - 01:06:04 - 01:07:15 - 01:09:43 - 01:11:13 - 01:14:39 - 01:15:51 - 01:16:45 - 01:18:26 - 01:25:37 - 01:26:21 - 01:26:57 - 01:30:28 - 01:31:50
Lia de Ruiter-Dekker - Stadspartij PLOP
Agendapunt 9 Horecavisie
Assen Debatteert: Horecavisie Stuit op Kritiek en Enthousiasme
De gemeenteraad van Assen heeft op 23 mei 2024 gedebatteerd over de nieuwe Horecavisie, een plan dat het horeca-aanbod in de stad moet versterken en verbeteren. Het voorstel, dat deel uitmaakt van de Asser Ambitie Agenda, streeft naar een levendige hoofdstad met een bruisende studentenstad. Het debat bracht zowel steun als kritiek naar voren, met name over de rol van het Koopmansplein.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd de Horecavisie gepresenteerd als een ambitieus plan om Assen te transformeren tot een stad met charme en een bruisend studentenleven. De visie, die tot stand kwam met input van lokale horecaondernemers en andere belanghebbenden, heeft als doel een compleet horeca-aanbod in de binnenstad te realiseren, aangevuld met toegankelijke horeca in de buurten en aantrekkelijke horeca op recreatie- en verblijfslocaties.Koopmansplein als Huiskamer van de Stad
Een belangrijk discussiepunt was de rol van het Koopmansplein. "Het Koopmansplein verdient nadrukkelijk aandacht in de horecavisie om het plein te ontwikkelen naar een bruisend en gezellig huiskamerplein," stelde een raadslid. Een amendement werd ingediend om meer horeca van de categorie 'beleving en kwaliteit' toe te voegen aan het plein. "We zien daar meer mogelijkheden voor de toekomst," aldus de indiener van het amendement.
De ChristenUnie benadrukte het belang van een bruisend Koopmansplein, maar waarschuwde voor versnippering van horeca door de stad. "We willen juist dat het Koopmansplein het horecaplein wordt," aldus een fractielid. De wethouder reageerde hierop door te wijzen op het risico van een 'zwart gat' als er te veel avondgerichte horeca zou komen, wat overdag voor leegstand zou kunnen zorgen.
Inclusie en Diversiteit in de Horeca
Naast het Koopmansplein was er ook aandacht voor inclusie en diversiteit in de horeca. Lijst Rijken diende een motie in om het gesprek met de horeca aan te gaan over inclusiebeleid. "De horeca kan een voorbeeldfunctie vervullen door te laten zien dat diversiteit niet alleen wordt geaccepteerd, maar ook wordt gevierd," aldus de indiener. De motie werd uiteindelijk niet in stemming gebracht na een toezegging van de wethouder om hierover in gesprek te gaan met de horeca.
Fietsparkeren en Buitengebieden
Andere onderwerpen die aan bod kwamen, waren de problematiek rondom fietsparkeren en de aandacht voor horeca in de buitendorpen. "Er is actie gezet op het fietsparkeren," verzekerde de wethouder, die ook toezegde dat er met een positieve instelling naar mogelijke horeca-ontwikkelingen in de buitengebieden zou worden gekeken.
Conclusie
Het debat over de Horecavisie toonde een mix van enthousiasme en zorgen. Terwijl de visie werd geprezen om zijn ambitie en participatieve totstandkoming, waren er ook kritische noten over de invulling van het Koopmansplein en de aandacht voor inclusie. Het amendement over het Koopmansplein werd uiteindelijk aangenomen, wat de weg vrijmaakt voor een mogelijk bruisender plein in de toekomst. De Horecavisie werd, met de aangenomen wijzigingen, door de raad vastgesteld.
Samenvatting
De Horecavisie van de gemeente Assen, opgesteld door het college van burgemeester en wethouders, is gericht op het versterken en verbeteren van het horeca-aanbod in de stad. De visie, die op 23 mei 2024 door de raad wordt vastgesteld, heeft als hoofddoel een compleet horeca-aanbod in de binnenstad te realiseren, aangevuld met toegankelijke horeca in de buurten en aantrekkelijke horeca op recreatie- en verblijfslocaties. De visie is onderdeel van de Asser Ambitie Agenda en de agenda vrijetijdseconomie, en streeft naar een levendige hoofdstad met charme en een bruisende studentenstad.
De Horecavisie kent twee subdoelen: het neerzetten van een kwalitatief wensbeeld voor het horeca-aanbod en het opstellen van een actueel kader voor eet- en drinkgelegenheden in de hele gemeente. Dit biedt ondernemers zekerheid en perspectief, en geeft de gemeente een toetsingskader voor horeca-ontwikkelingen. De visie is tot stand gekomen via een interactief proces met betrokkenheid van lokale horecaondernemers, Koninklijke Horeca Nederland, en andere belanghebbenden zoals bezoekers en inwoners.
Een actieplan concretiseert de horecavisie verder, waarbij een integrale aanpak wordt gehanteerd. De regiegroep Binnenstad speelt een actieve rol in de uitvoering van de acties die voortvloeien uit de horecavisie en andere beleidskaders. Hoewel de visie geen directe veranderingen in het horecalandschap teweegbrengt, biedt het een basis voor toekomstige ontwikkelingen en kwaliteitsverbeteringen. Er zijn geen extra kosten verbonden aan de vaststelling van de visie.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Horecavisie Actieplan Horeca Binnenstad Toerisme Asser Ambitie Agenda Vrijetijdseconomie Ondernemers Kwaliteitsslag ToegankelijkheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Horecavisie". Deze motie, ingediend door Lijst de Rijke en medeondertekend door diverse partijen, richt zich op het bevorderen van inclusie en toegankelijkheid binnen de horecasector in Assen. De motie benadrukt het belang van de horecasector voor de lokale economie en het sociale leven, en stelt dat de huidige Horecavisie onvoldoende aandacht besteedt aan inclusie, diversiteit en toegankelijkheid voor mensen met beperkingen. Het college wordt opgedragen om in gesprek te gaan met de horeca en een addendum toe te voegen aan de Horecavisie om deze aspecten te adresseren.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de noodzaak voor inclusie en toegankelijkheid binnen de horecasector. Echter, het mist specifieke details over hoe deze doelen precies bereikt moeten worden en welke concrete stappen genomen moeten worden.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de motie te beoordelen, te bespreken en te stemmen over de voorgestelde maatregelen. De raad moet beslissen of zij het college de opdracht willen geven om de voorgestelde acties uit te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij prioriteit willen geven aan inclusie en toegankelijkheid binnen de horecasector en of zij bereid zijn om middelen en beleid in te zetten om deze doelen te bereiken.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er een tijdsframe wordt genoemd (eind van het kalenderjaar), ontbreken specifieke meetbare doelen en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer gedetailleerde uitwerking.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde gesprekken en aanpassingen aan de Horecavisie uit te voeren.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door het college op te dragen in gesprek te gaan met de horecasector over inclusie. Er wordt echter niet specifiek vermeld hoe de participatie van andere belanghebbenden, zoals mensen met beperkingen, wordt gewaarborgd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar inclusie en toegankelijkheid kunnen als onderdeel van sociale duurzaamheid worden beschouwd.
Financiële gevolgen:
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is onduidelijk of er extra middelen nodig zijn voor de uitvoering van de voorgestelde maatregelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Horecavisie Inclusie Diversiteit Toegankelijkheid Beperking Economie Sociale leven Internationale verdrag Gastvrijheid AddendumVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement Horecavisie Koopmansplein
Samenvatting: Het amendement richt zich op de horecavisie voor het Koopmansplein in Assen. Het stelt dat het plein meer potentieel heeft om als de 'huiskamer van de stad' te fungeren en dat dit kan worden versterkt door het toevoegen van meer horecafuncties. Het huidige uitgangspunt van de horecavisie, dat zich richt op 'Gemakkelijk en snel en Toegankelijk en betaalbaar', kan beperkend zijn voor de ontwikkeling van het gebied. Het amendement pleit voor een nadrukkelijkere aandacht voor het plein in de horecavisie, met een focus op 'Beleving en kwaliteit' naast de bestaande uitgangspunten.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de huidige situatie beschrijft, de gewenste veranderingen aangeeft en concrete toevoegingen aan de horecavisie voorstelt. Echter, het mist specifieke details over hoe de veranderingen gerealiseerd moeten worden en welke partijen daarbij betrokken zijn.
Rol van de Raad
De raad speelt een beslissende rol bij het aannemen van het amendement. Het is aan de raad om te bepalen of de voorgestelde wijzigingen in de horecavisie worden doorgevoerd.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij de focus van de horecavisie willen verbreden van alleen 'Gemakkelijk en snel en Toegankelijk en betaalbaar' naar ook 'Beleving en kwaliteit'. Dit kan invloed hebben op de economische en sociale dynamiek van het Koopmansplein.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in de zin dat het aangeeft welke veranderingen gewenst zijn, maar het is niet meetbaar of tijdgebonden. Er zijn geen duidelijke doelen of tijdlijnen aangegeven voor de implementatie.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij het amendement aannemen, verwerpen of intrekken. Dit besluit bepaalt of de voorgestelde wijzigingen in de horecavisie worden doorgevoerd.
Participatie
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van ondernemers en andere belanghebbenden wordt vormgegeven, hoewel het wel erkent dat de gemeente afhankelijk is van ondernemers voor de uitvoering.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op economische en sociale aspecten.
Financiële Gevolgen
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het is onduidelijk of er extra investeringen nodig zijn en hoe deze gefinancierd zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Horecavisie Koopmansplein Huiskamer van de stad Horecafuncties Beleving en kwaliteit Ondernemers Binnenstadvisie Aantrekkelijk stadsplein Bruisend en gezellig VastgoedeigenarenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Horecavisie Koopmansplein" in Assen. Het doel is om het Koopmansplein te ontwikkelen tot een bruisend stadsplein dat het 'huiskamergevoel' van de stad versterkt. Het amendement stelt voor om de horecavisie uit te breiden met aandacht voor 'beleving en kwaliteit', naast de bestaande focus op 'gemakkelijk en snel' en 'toegankelijk en betaalbaar'. Dit moet het plein aantrekkelijker maken voor zowel inwoners als bezoekers, en ondernemers aanmoedigen om te investeren in kwalitatieve horecagelegenheden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de huidige situatie, de gewenste veranderingen en de beoogde uitkomsten beschrijft. Echter, het mist specifieke details over hoe deze veranderingen precies gerealiseerd moeten worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen, te debatteren en uiteindelijk te stemmen over de voorgestelde wijzigingen in de horecavisie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de focus op 'beleving en kwaliteit' willen toevoegen aan de horecavisie voor het Koopmansplein, en of ze bereid zijn om mogelijk meer middelen of beleidsaanpassingen te ondersteunen om dit te realiseren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en meetbaarheid van de voorgestelde veranderingen zijn niet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen, verwerpen of intrekken. In dit geval is het amendement aangenomen.
Participatie:
Het voorstel erkent de afhankelijkheid van ondernemers voor de realisatie van de visie, maar er wordt weinig gezegd over hoe participatie van deze en andere belanghebbenden wordt gefaciliteerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij de verdere uitwerking en implementatie van de visie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Horecavisie Koopmansplein Huiskamer van de stad Horecafuncties Beleving en kwaliteit Binnenstadvisie Ondernemers Vastgoedeigenaren Aantrekkelijk stadsplein Bruisend en gezelligVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Horecavisie
Samenvatting: De motie, ingediend door Lijst de Rijke en ondersteund door meerdere partijen, richt zich op het bevorderen van inclusie en toegankelijkheid binnen de horecasector in Assen. Het benadrukt de economische en sociale waarde van de horeca en pleit voor aandacht voor mensen met beperkingen. De motie stelt dat de huidige Horecavisie geen rekening houdt met het internationale verdrag voor de rechten van de mens. Het college wordt opgedragen om samen met de horeca inclusie te bevorderen en dit voor het einde van het jaar in een addendum aan de Horecavisie toe te voegen.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de noodzaak voor inclusie en toegankelijkheid binnen de horecasector. Echter, het mist specifieke details over hoe deze doelen precies bereikt moeten worden en welke middelen daarvoor nodig zijn.
Rol van de Raad
De raad speelt een beslissende rol door de motie aan te nemen of te verwerpen. Daarnaast houdt de raad toezicht op de uitvoering van de motie door het college.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij prioriteit willen geven aan inclusie en toegankelijkheid binnen de horecasector en of zij bereid zijn om middelen vrij te maken voor de uitvoering van deze motie.
SMART Analyse en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is tijdgebonden (eind van het kalenderjaar), maar mist specifieke en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke indicatoren voor succes of concrete stappen beschreven.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde inclusiemaatregelen in de Horecavisie op te nemen.
Participatie
De motie benadrukt participatie door het college op te dragen in gesprek te gaan met de horecasector over inclusie. Er wordt echter niet specifiek vermeld hoe de participatie van mensen met beperkingen wordt gewaarborgd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar inclusie kan als een sociaal duurzaamheidsaspect worden beschouwd.
Financiële Gevolgen
De motie vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Horecavisie Inclusie Diversiteit Toegankelijkheid Beperking Economie Sociale leven Internationale verdrag Gastvrijheid AddendumVerfijning van de zoekopdracht:
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Ronald Witteman - CDA
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Ronald Witteman - CDA
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Jan Talens - Assen Centraal
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Willard Bouwmeester - PvdA
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Jan Talens - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Albert Roggen - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Albert Roggen - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
Albert Roggen - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Willard Bouwmeester - PvdA
Albert Roggen - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Willard Bouwmeester - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Willard Bouwmeester - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Ria Haan - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
B.J. ten Oever - Wethouder
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
B.J. ten Oever - Wethouder
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
B.J. ten Oever - Wethouder
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
B.J. ten Oever - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Tjerk Medemblik - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
B.J. ten Oever - Wethouder
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
B.J. ten Oever - Wethouder
Adinda Bornkamp - D66
B.J. ten Oever - Wethouder
Adinda Bornkamp - D66
B.J. ten Oever - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
01:37:52 - 01:38:15 - 01:41:01 - 01:42:37 - 01:43:59 - 01:44:48 - 01:47:31 - 01:48:30 - 01:49:23 - 01:49:51 - 01:51:59 - 01:53:07 - 01:54:58 - 01:56:42 - 01:56:53 - 01:57:07 - 01:59:49 - 02:00:46 - 02:01:31 - 02:02:40 - 02:03:45 - 02:05:59 - 02:08:11 - 02:10:42 - 02:16:36 - 02:19:47 - 02:20:15 - 02:23:02 - 02:23:48 - 02:24:11 - 02:25:32 - 02:27:10 - 02:30:25 - 02:31:37 - 02:43:05 - 02:43:15
Ria Haan - GroenLinks
Agendapunt 10 Havenkwartier
Assen zet koers naar een groene toekomst met Havenkwartier
De gemeente Assen heeft ambitieuze plannen om het bedrijventerrein Havenkwartier om te vormen tot een duurzame woonwijk. Met ruimte voor 650 nieuwe woningen, werkplekken en recreatie, moet het een groene en dynamische wijk worden. Tijdens een recent debat in de gemeenteraad bleek er veel steun voor de plannen, al waren er ook kritische noten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
De gemeenteraad van Assen heeft groen licht gegeven voor de transformatie van het Havenkwartier. Het plan, dat voorziet in de bouw van minimaal 650 woningen, is onderdeel van een bredere strategie om de woningnood in de stad aan te pakken. De structuurvisie, die als basis dient voor toekomstige omgevingsplannen, legt de nadruk op betaalbare woningen, sociale huur en een groene leefomgeving.Tijdens het debat sprak inspreekster mevrouw Suurmeijer namens een groep inwoners die pleiten voor de realisatie van een Knarrenhof, een woonvorm die generaties samenbrengt. "Wij zien hier echt kansen," aldus Suurmeijer. Ze benadrukte het belang van aandacht voor de menselijke kant in de plannen. Haar pleidooi voor een meergeneratiehof vond gehoor bij verschillende raadsleden, die het initiatief toejuichten.
De VVD diende een amendement in om maatschappelijke opvangvoorzieningen expliciet op te nemen in de plannen. "Maatschappelijke opvangvoorzieningen hebben een belangrijke functie in onze samenleving," stelde VVD-raadslid Albert. Het amendement werd aangenomen, ondanks tegenstand van enkele partijen die vonden dat de huidige visie al voldoende ruimte bood.
Wethouder Staal benadrukte dat de plannen nog niet in beton gegoten zijn. "Het is nog geen blauwdruk," zei hij, verwijzend naar de nog op te stellen parkeerstrategie en de gesprekken over maatschappelijke voorzieningen. De wethouder verzekerde dat er ruimte blijft voor initiatieven zoals het Knarrenhof.
De raad sprak ook over de architectonische ambities voor de wijk. Mevrouw Van der Meulen van Assen Centraal pleitte voor vernieuwende architectuur die Assen op de kaart zet. "Geen dertien-in-een-dozijn appartementen, maar iets waar je blij van wordt," aldus Van der Meulen.
Met de vaststelling van de structuurvisie zet Assen een belangrijke stap richting een toekomstbestendige en inclusieve wijk. De plannen worden de komende jaren verder uitgewerkt, met als doel om in 2026 de eerste omgevingsplannen vast te stellen.
Samenvatting
De structuurvisie Havenkwartier is een plan van de gemeente Assen om het huidige bedrijventerrein Havenkwartier te transformeren tot een aantrekkelijke, groene en duurzame woonwijk. Er is behoefte aan 2.500 - 3.000 extra woningen in Assen, waarvan minimaal 650 in het Havenkwartier. De visie omvat ruimte voor wonen, werken en recreëren, met een focus op betaalbare woningen en sociale huur. De structuurvisie dient als basis voor toekomstige omgevingsplannen en vergunningen en biedt richtlijnen voor de ontwikkeling van de wijk. Er is veel draagvlak voor de plannen, en er zijn enkele wijzigingen doorgevoerd naar aanleiding van ontvangen zienswijzen. De visie benadrukt een groene, verbonden en dynamische wijk met aandacht voor klimaatadaptatie, duurzame energie en collectief parkeren. Er zijn nog enkele onderzoeken nodig, zoals naar geluidshinder en geuroverlast. De structuurvisie wordt verder uitgewerkt in omgevingsplannen, die naar verwachting in 2026 worden vastgesteld.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Structuurvisie Havenkwartier Woningbouw Transformatie Duurzaamheid Participatie Omgevingsplan Betaalbaarheidsgrens Groene wijk Inclusie ParkeerstrategieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Toevoeging Maatschappelijke voorzieningen aan Structuurvisie Havenkwartier". Het amendement stelt voor om de structuurvisie voor het Havenkwartier in Assen te wijzigen, zodat maatschappelijke voorzieningen, zoals opvang en beschermd wonen, expliciet worden opgenomen. Dit is belangrijk omdat er momenteel geen duidelijke visie is voor deze voorzieningen en de vraag naar opvangplekken toeneemt. Het amendement beoogt om de mogelijkheid open te houden dat de maatschappelijke opvangvoorziening in het Havenkwartier blijft, door dit in een vroeg stadium in de structuurvisie op te nemen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het de noodzaak en urgentie van het opnemen van maatschappelijke voorzieningen in de structuurvisie duidelijk maakt. Echter, het mist specifieke details over hoe deze voorzieningen precies geïntegreerd zullen worden en welke impact dit heeft op de huidige en toekomstige bewoners.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de aanpassing van de structuurvisie. Dit betekent dat zij moeten overwegen of het opnemen van maatschappelijke voorzieningen in de structuurvisie wenselijk en haalbaar is.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij prioriteit willen geven aan het behoud van maatschappelijke voorzieningen in het Havenkwartier en hoe zij de balans willen bewaren tussen verschillende belangen, zoals woningbouw, economische ontwikkeling en sociale voorzieningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare doelen, een tijdsgebonden plan en een duidelijke acceptatie van alle betrokken partijen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en impact zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement aannemen en daarmee de structuurvisie aanpassen om maatschappelijke voorzieningen expliciet op te nemen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is georganiseerd, maar benadrukt wel het belang van vroegtijdige communicatie met belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar het creëren van een inclusieve wijk met zorgvoorzieningen kan bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen aan. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden om de haalbaarheid van het voorstel te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Maatschappelijke voorzieningen Structuurvisie Havenkwartier Maatschappelijke opvang Beschermd wonen Centrumgemeente Inclusieve wijk Opvangvoorziening Toekomst locatie Vraag naar opvang BelanghebbendenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Amendement VVD, SP, GroenLinks, Lijst de Rijke, PvdA - Structuurvisie Havenkwartier - maatschappelijke voorzieningen.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heet "Toevoeging Maatschappelijke voorzieningen aan Structuurvisie Havenkwartier". Het stelt voor om de structuurvisie voor het Havenkwartier in Assen te wijzigen, zodat maatschappelijke voorzieningen, zoals opvang en beschermd wonen, expliciet worden opgenomen. Dit is belangrijk omdat er momenteel geen duidelijke visie is voor deze voorzieningen, terwijl de vraag ernaar toeneemt. Het amendement benadrukt het belang van het behouden van de maatschappelijke opvang in het Havenkwartier en wil dit in een vroeg stadium vastleggen om duidelijkheid te bieden aan alle belanghebbenden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de huidige situatie als de noodzaak voor verandering beschrijft. Het biedt echter weinig details over de praktische uitvoering en de lange termijn planning.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de wijziging van de structuurvisie, wat een strategische beslissing is die invloed heeft op de toekomstige ontwikkeling van het Havenkwartier.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de maatschappelijke voorzieningen in het Havenkwartier willen behouden en versterken, wat kan leiden tot politieke discussies over prioriteiten en middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en acceptabel, maar mist meetbare doelen, een tijdsgebonden plan, en een realistische inschatting van de benodigde middelen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en de structuurvisie aanpassen om ruimte te bieden voor maatschappelijke voorzieningen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden wordt georganiseerd, hoewel het belang van vroegtijdige communicatie wordt benadrukt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het creëren van een inclusieve wijk met nabijgelegen voorzieningen kan bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of dekkingsplannen, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Maatschappelijke voorzieningen Structuurvisie Havenkwartier Maatschappelijke opvang Beschermd wonen Centrumgemeente Inclusieve wijk Zorgvoorzieningen Toekomst locatie Belanghebbenden Vraag naar plekkenVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Sandra Alberts - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Dik - Stadspartij PLOP
Sandra Alberts - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Dik - Stadspartij PLOP
Sandra Alberts - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
P. van der Meulen - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Steven van Luijk - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Omar Omar - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Staal - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Steven van Luijk - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Dik - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Lia de Ruiter-Dekker - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
P. van der Meulen - Assen Centraal
Omar Omar - PvdA
C. Staal - Wethouder
Lia de Ruiter-Dekker - Stadspartij PLOP
Agendapunt 11 Realisatie Onderwijs en Sportcampus Stadsbroek
Onderwijs en Sportcampus Stadsbroek: Een Verhit Debat in Assen
De gemeenteraad van Assen heeft een voorstel verworpen voor de realisatie van de Onderwijs en Sportcampus Stadsbroek, een ambitieus project dat de sport- en onderwijsfaciliteiten in de regio zou versterken. Het plan omvatte onder andere de bouw van een onderwijsgebouw en de overkapping van de wielerbaan. Het debat hierover was fel en emotioneel geladen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een lange en bewogen raadsvergadering heeft de gemeenteraad van Assen het voorstel voor de Onderwijs en Sportcampus Stadsbroek verworpen. Het plan, dat een investering van €9 miljoen vereiste, waarvan €6,85 miljoen aanvullend investeringskrediet, was bedoeld om de regionale onderwijs- en sportfunctie van Assen te versterken. De financiering zou deels gedekt worden door een kapitaalreserve van €6,2 miljoen.De discussie in de raad was intens. De fractie van Stadspartij Plop, vertegenwoordigd door de heer Santing, sprak van "oude politiek" en stelde dat het plan niet het onderwijs of de sport centraal stelde, maar eerder een politieke agenda diende. "Het stelt vooral de oude politiek centraal waarin je dit gewoon kan doen," aldus Santing.
De ChristenUnie, bij monde van de heer Wennink, erkende de behoefte aan een sportcampus maar uitte zorgen over de financiële haalbaarheid van het dak op de wielerbaan. "Onze inwoners zitten niet te wachten op dat dak," stelde Wennink, die pleitte voor een herziening van de plannen zonder de overkapping.
Als Centraal, vertegenwoordigd door de heer Talens, was een van de weinige partijen die het voorstel steunde. Talens benadrukte het belang van de campus voor het MBO-onderwijs en de stad als geheel. "De campus heeft een positief effect op zowel het MBO-onderwijs als de stad in zijn geheel," betoogde hij.
De Partij van de Arbeid, via de heer Bouwmeester, uitte zorgen over de financiële risico's en de staat van de wielerbaan. "Rationeel en gevoelsmatig kunnen wij deze investering niet goed uitleggen," aldus Bouwmeester.
De VVD, vertegenwoordigd door de heer Hartslager, zag de voordelen van het voorstel maar erkende de sterke emoties in het debat. "Hoewel de emotie in het debat sterk is, volgen we hier ons hoofd en de ratio," verklaarde Hartslager.
GroenLinks en het CDA dienden een motie in om het plan te herzien zonder de wielerbaan, maar deze werd uiteindelijk aangehouden na toezeggingen van het college om met een nieuw voorstel te komen.
Wethouder Smit verdedigde het voorstel met verve en benadrukte de kansen die het project zou bieden voor de stad. "Mogen de ratio vanavond in deze raad toch zegevieren," sprak hij hoopvol.
Het voorstel werd uiteindelijk met 21 tegen 10 stemmen verworpen. Het college heeft toegezegd snel met een nieuw plan te komen dat beter aansluit bij de wensen van de raad en de inwoners van Assen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de realisatie van de Onderwijs en Sportcampus Stadsbroek in Assen, een project dat de ambities op het gebied van onderwijs en sport moet versterken. Het plan omvat de bouw van een onderwijsgebouw voor de Sport- en Beweegcampus van Alfa College en Drenthe College, evenals de overkapping van de wielerbaan van het Regionaal Wielercentrum Noord. Het project vereist een aanvullend investeringskrediet van € 6,85 miljoen, met een totale investering van € 9 miljoen. De financiering wordt deels gedekt door een kapitaalreserve van € 6,2 miljoen, die wordt gevormd door een storting vanuit de algemene reserve. Het voorstel is een actualisatie van een eerder raadsbesluit uit 2021 en beoogt de regionale onderwijs- en sportfunctie van Assen te versterken. Het project streeft naar een rendabele exploitatie door onder andere de installatie van zonnepanelen. De gemeenteraad moet beslissen over de goedkeuring van het voorstel, dat ook wijzigingen in de begroting van 2024 en 2025 met zich meebrengt.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderwijs en Sportcampus Stadsbroek Regionaal Wielercentrum Noord Alfa College Drenthe College Sport Drenthe Kapitaalreserve Investering Wielerbaan Duurzaamheidsmaatregelen EnergieopbrengstVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wielerbaan Dak College van B&W Gebruikers Disproportioneel Uitgaven Sporten Gemeente Inwoners Traject stoppenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Campus zonder dak
Samenvatting: De motie "Campus zonder dak" is ingediend bij het raadsvoorstel voor de realisatie van de Onderwijs- en Sportcampus Stadsbroek. De motie stelt dat de huidige plannen voor een overdekte wielerbaan financieel risicovol zijn en pleit voor een herziening van het plan. Het voorstel is om een breed inzetbare sportcampus zonder dak te ontwikkelen, die beter aansluit bij de behoeften van de inwoners van Assen en de regio. De motie vraagt om intrekking van het eerdere raadsbesluit over de voltooiing van het Regionaal Wielercentrum Noord en roept op tot het ontwikkelen van een nieuw plan zonder wielerbaan, met maximale inzet van subsidies.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijke stappen en overwegingen biedt voor de herziening van het plan. Het benoemt de financiële risico's en de behoefte aan een breed inzetbare sportcampus. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de exacte kosten en de dekking daarvan.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om het eerdere besluit over de voltooiing van het Regionaal Wielercentrum Noord in te trekken en om het college te verzoeken een nieuw plan te ontwikkelen. De raad moet ook het nieuwe plan goedkeuren zodra het is ontwikkeld.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of ze het eerdere besluit willen intrekken en of ze akkoord gaan met de ontwikkeling van een nieuwe sportcampus zonder dak. Dit omvat ook de keuze om financiële middelen anders in te zetten en prioriteiten te stellen voor sportvoorzieningen in de regio.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden (met een deadline voor de zomer van 2025), maar mist meetbare en realistische elementen, zoals een gedetailleerd financieel plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de financiële aspecten is niet volledig uitgewerkt.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om het eerdere raadsbesluit in te trekken en het college te verzoeken een nieuw plan te ontwikkelen voor de Onderwijs- en Sportcampus Stadsbroek zonder wielerbaan.
Participatie
Het voorstel benadrukt de noodzaak van samenwerking met betrokkenen zoals omliggende verenigingen, sportopleidingen, Alfa College en SportDrenthe bij het ontwikkelen van het nieuwe plan.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, maar de herziening van het plan kan impliciet bijdragen aan een duurzamere inzet van middelen door te kiezen voor een open sportcampus.
Financiële gevolgen
De motie wijst op de financiële risico's van het huidige plan en stelt dat de investering van €3,5 miljoen voor een dak als verspilling wordt beschouwd. Er wordt echter geen gedetailleerd alternatief financieel plan gepresenteerd, noch wordt aangegeven hoe de nieuwe plannen gedekt zullen worden. Het voorstel vraagt om maximale inzet van subsidies en middelen, maar biedt geen concrete financiële dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sportcampus Wielerbaan Stadsbroek Technische staat Waterschade Financieel risicovol Breed inzetbaar Investering Draagconstructie SubsidiesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie Toekomstvisie MBO in Assen
Samenvatting: Deze motie, ingediend door meerdere partijen, is gekoppeld aan de realisatie van de Onderwijs en Sportcampus Stadsbroek in Assen. De motie erkent de bestaande samenwerking tussen de gemeente Assen en het MBO-onderwijs, maar benadrukt dat het huidige campusplan onvoldoende rekening houdt met de behoeften van het MBO. De motie roept het college op om in samenwerking met MBO-instellingen een toekomstvisie te ontwikkelen die voorziet in voldoende faciliteiten, studentenhuisvesting en aansluiting op de arbeidsmarkt. Dit plan moet in 2024 worden gepresenteerd om een robuust en sterk MBO in Assen te waarborgen.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de huidige situatie en de noodzaak voor een toekomstvisie. Echter, het biedt geen gedetailleerde stappen of specifieke maatregelen die genomen moeten worden om de visie te realiseren.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten het college aansturen om samen met MBO-instellingen een toekomstvisie te ontwikkelen en deze in 2024 te presenteren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan het versterken van het MBO-onderwijs en hoe ze de samenwerking met MBO-instellingen willen vormgeven. Ze moeten ook overwegen hoe ze de benodigde faciliteiten en ondersteuning kunnen realiseren.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is tijdgebonden (2024), maar mist specifieke en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete details.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de toekomstvisie samen met MBO-instellingen te ontwikkelen.
Participatie
De motie benadrukt de noodzaak van samenwerking met MBO-instellingen, maar geeft geen specifieke details over bredere participatie van andere belanghebbenden zoals studenten of het bedrijfsleven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn in de context van het ontwikkelen van een toekomstbestendige onderwijsinfrastructuur.
Financiële Gevolgen
De motie specificeert geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden moeten worden. Het ontwikkelen van een toekomstvisie en het realiseren van faciliteiten kan echter aanzienlijke kosten met zich meebrengen, waarvoor financiering moet worden overwogen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toekomstvisie MBO Onderwijs en Sportcampus Stadsbroek Werkagenda MBO MBO-manifest Samenwerking Alliantie VNG en MBO Raad Ambitie agenda Assen Campusplan Stadsbroek Economische agenda ArbeidsmarktVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van de Motie "Campus zonder dak"
Titel en Samenvatting:
De motie "Campus zonder dak" is gekoppeld aan het raadsvoorstel voor de realisatie van de Onderwijs- en Sportcampus Stadsbroek. De motie stelt voor om het plan voor een wielerbaan met dak te herzien vanwege financiële risico's en technische zorgen. In plaats daarvan wordt een breed inzetbare sportcampus zonder dak voorgesteld, die beter aansluit bij de behoeften van de inwoners van Assen en de regio. Het raadsbesluit van 15 april 2021 wordt als ingetrokken beschouwd, en er wordt gevraagd om een nieuw plan te ontwikkelen in samenwerking met betrokken partijen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen en het voorstellen van een alternatief plan. Het biedt duidelijke richtlijnen voor de volgende stappen en betrokkenheid van relevante partijen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het intrekken van het eerdere raadsbesluit en het mandateren van het college om een nieuw plan te ontwikkelen. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van het nieuwe plan en het bewaken van de voortgang.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het voortzetten van het huidige plan met financiële risico's of het ontwikkelen van een nieuw, breder inzetbaar plan zonder dak. Dit vereist een afweging tussen financiële verantwoordelijkheid en het voldoen aan de sportieve behoeften van de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
De motie is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (door de betrokkenheid van partijen en tijdslijnen), en tijdgebonden (besluitvorming voor zomer 2025). Echter, de haalbaarheid en specificiteit van het nieuwe plan zijn nog niet volledig uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking van het nieuwe plan is nog onduidelijk.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het eerdere raadsbesluit in te trekken en het college opdracht te geven een nieuw plan te ontwikkelen.
Participatie:
De motie benadrukt participatie door samenwerking met omliggende verenigingen, sportopleidingen, en andere betrokkenen bij het ontwikkelen van het nieuwe plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van het ontwikkelen van een nieuwe sportcampus en het verantwoord omgaan met middelen.
Financiële Gevolgen:
De motie wijst op de financiële risico's van het huidige plan en stelt dat de voorgestelde investering van €3,5 miljoen voor een dak als verspilling wordt gezien. Er wordt gevraagd om maximale inzet van subsidies en middelen voor het nieuwe plan, maar specifieke financiële dekking wordt niet gedetailleerd beschreven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sportcampus Wielerbaan Stadsbroek Technische staat Waterschade Financieel risicovol Breed inzetbaar Investering Draagconstructie SubsidiesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Toekomstvisie MBO in Assen". Deze motie is gekoppeld aan de realisatie van de Onderwijs en Sportcampus Stadsbroek. De motie benadrukt het belang van een robuust MBO-onderwijs voor de economische agenda en arbeidsmarkt in Assen. Het roept het college op om samen met MBO-instellingen een toekomstvisie te ontwikkelen die voorziet in voldoende faciliteiten, studentenhuisvesting en aansluiting op de arbeidsmarkt. De motie erkent de bestaande samenwerking tussen de gemeente en MBO-instellingen, maar wijst op tekortkomingen in het huidige campusplan Stadsbroek met betrekking tot het MBO-onderwijs.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de huidige situatie en de noodzaak voor een toekomstvisie. Echter, het biedt geen gedetailleerde stappen of tijdlijnen voor de uitvoering van de voorgestelde visie.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten de motie goedkeuren en het college aansturen om de voorgestelde visie te ontwikkelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit geven aan het versterken van het MBO-onderwijs en of ze bereid zijn middelen vrij te maken voor de ontwikkeling van de toekomstvisie en de benodigde faciliteiten.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doelstelling, maar mist meetbare criteria, een gedetailleerd plan van aanpak en een tijdlijn, behalve de deadline van 2024.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen, verwerpen of intrekken. De motie vraagt om goedkeuring voor het ontwikkelen van een toekomstvisie voor het MBO-onderwijs.
Participatie:
De motie benadrukt samenwerking met MBO-instellingen, maar er is geen specifieke vermelding van bredere participatie van andere belanghebbenden zoals studenten, ouders of het bedrijfsleven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van toekomstige huisvestingsbehoeften en faciliteiten.
Financiële gevolgen:
De motie specificeert geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Het impliceert echter dat er investeringen nodig zijn voor faciliteiten en ondersteuning, wat financiële planning vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toekomstvisie MBO Onderwijs en Sportcampus Stadsbroek Werkagenda MBO MBO-manifest Samenwerking Alliantie Ambitie agenda Campusplan Stadsbroek Economische agenda ArbeidsmarktVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Bouke Weening - ChristenUnie
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Jan Talens - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Jan Talens - Assen Centraal
Willard Bouwmeester - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
D. van de Kant - D66
A. Dik - Stadspartij PLOP
D. van de Kant - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Ingeborg Trul-Kreuze - CDA
D. van de Kant - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Ingeborg Trul-Kreuze - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
Ingeborg Trul-Kreuze - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
M.L.J. Out - Burgemeester
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
M.L.J. Out - Burgemeester
D. van de Kant - D66
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
D. van de Kant - D66
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
Bouke Weening - ChristenUnie
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
D. van de Kant - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
D. van de Kant - D66
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
M.L.J. Out - Burgemeester
Jan Talens - Assen Centraal
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
Jan Talens - Assen Centraal
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
Jan Talens - Assen Centraal
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
M.L.J. Out - Burgemeester
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Jan Talens - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Jan Talens - Assen Centraal
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
Jan Talens - Assen Centraal
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
D. van de Kant - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
D. van de Kant - D66
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
D. van de Kant - D66
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
D. van de Kant - D66
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
D. van de Kant - D66
Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
A. Smit - Wethouder
Henk Santing - Stadspartij PLOP
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
A. Smit - Wethouder
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
A. Smit - Wethouder
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
A. Smit - Wethouder
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
A. Smit - Wethouder
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
A. Smit - Wethouder
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
Jan Talens - Assen Centraal
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
Jan Talens - Assen Centraal
Bouke Weening - ChristenUnie
Jan Talens - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Bouke Weening - ChristenUnie
Jan Talens - Assen Centraal
Bouke Weening - ChristenUnie
M.L.J. Out - Burgemeester
Willard Bouwmeester - PvdA
Jan Talens - Assen Centraal
D. van de Kant - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
D. van de Kant - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Willard Bouwmeester - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Michiel Hasslacher - VVD
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Michiel Hasslacher - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
D. van de Kant - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
M.L.J. Out - Burgemeester
Willard Bouwmeester - PvdA
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
Willard Bouwmeester - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Jan Talens - Assen Centraal
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
M.L.J. Out - Burgemeester
Jan Talens - Assen Centraal
Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Willard Bouwmeester - PvdA
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
03:26:13 - 03:26:21 - 03:31:06 - 03:31:54 - 03:35:08 - 03:36:35 - 03:43:56 - 03:47:39 - 03:50:51 - 03:53:25 - 03:56:20 - 03:59:45 - 04:02:51 - 04:05:21 - 04:08:05 - 04:08:35 - 04:10:22 - 04:11:07 - 04:12:50 - 04:14:30 - 04:16:45 - 04:17:24 - 04:19:53 - 04:20:16 - 04:21:22 - 04:23:36 - 04:24:41 - 04:26:57 - 04:30:54 - 04:32:12 - 04:40:55 - 04:42:38 - 04:43:17 - 04:44:50 - 04:45:49 - 04:47:20 - 04:49:25 - 04:51:28 - 04:53:53 - 04:56:10 - 04:57:03 - 04:57:50 - 04:58:19 - 05:00:21 - 05:01:37 - 05:02:35 - 05:05:08 - 05:06:11 - 05:07:00 - 05:07:44 - 05:08:58 - 05:09:27 - 05:11:39 - 05:12:34 - 05:12:49 - 05:14:29 - 05:15:31 - 05:15:41 - 05:16:59 - 05:18:06 - 05:18:14 - 05:19:08 - 05:19:38 - 05:24:16 - 05:24:39 - 05:25:32
Ronald Witteman - CDA
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Luc Rengers - Assen Centraal
A. Dik - Stadspartij PLOP
Agendapunt 12 Bestemmingsplan 'speelveld Schoolstraat'
Speelveld Schoolstraat eindelijk gelegaliseerd: einde aan jarenlange onzekerheid
Na jaren van onzekerheid is het bestemmingsplan voor het speelveld aan de Schoolstraat in de wijk Kloosterveen, Assen, eindelijk goedgekeurd. Het speelveld, dat al sinds 2012 in gebruik is, krijgt nu een officiële status, ondanks eerdere klachten over geluidsoverlast.
Samenvatting
Het bestemmingsplan 'speelveld Schoolstraat' in de gemeente Assen is opgesteld om een bestaand speelveld in de wijk Kloosterveen te legaliseren. Dit speelveld, dat in 2012 werd aangelegd, bleek in strijd te zijn met de woonbestemming van de locatie. Na meldingen van geluidsoverlast werd het hekwerk rond het speelveld verwijderd. Het nieuwe bestemmingsplan voorziet in een specifieke regeling voor het intensieve gebruik van het speelveld, vooral door de school. Er zijn zienswijzen ingediend over overlast en beperkingen van het plan. Een akoestisch onderzoek toonde aan dat met maatregelen een goed woon- en leefklimaat kan worden gewaarborgd. Er is geen exploitatie- of milieueffectrapport nodig. Het plan is financieel afgedekt en er is een werkgroep opgericht om samen met bewoners en scholen te werken aan een geluidsvriendelijke invulling van het speelveld. Na vaststelling van het plan kunnen belanghebbenden beroep instellen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Speelveld Kloosterveen Zienswijzen Akoestisch rapport Geluidsoverlast Schoolstraat Legaliseringsproces Ruimtelijke ordening ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 13 Motie vreemd aan de orde van de dag
Samenvatting
De Raad van Assen heeft op 23 mei 2024 een motie besproken en aangenomen die de bekladding van gevels met discriminerende en verwerpelijke leuzen en symbolen, zoals hakenkruizen, veroordeelt. Deze graffiti richt zich tegen de joodse gemeenschap, asielzoekers en de politie en roept herinneringen op aan donkere periodes in de geschiedenis. De motie benadrukt de noodzaak om dergelijk gedrag te voorkomen en bewustwording te vergroten over de impact van antisemitisme en vreemdelingenhaat. De raad roept op tot meer verdraagzaamheid in de maatschappij. De motie is ondertekend door meerdere partijen, waaronder Stadspartij PLOP, Christen Unie, Assen Centraal, PvdA, VVD, GroenLinks, D66, CDA, SP en Lijst De Rijke.
-
Motie van Walging - VVD, SP, D66, Lijst de Rijke, CDA, PvdA, GroenLinks, Assen Centraal, ChristenUnie.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van de motie is "Motie van walging Onderwerp: Bekladding gevels met symbolen als hakenkruizen en diverse leuzen." De motie veroordeelt de bekladding van winkelpanden in Assen met discriminerende en verwerpelijke leuzen en symbolen, waaronder hakenkruizen. Deze uitingen zijn kwetsend voor de joodse gemeenschap, asielzoekers en de politie. De motie benadrukt de noodzaak om bewustwording te vergroten over de impact van dergelijke uitingen en roept op tot meer verdraagzaamheid in de maatschappij. De motie is ondertekend door diverse politieke partijen en spreekt uit dat antisemitisme en vreemdelingenhaat onacceptabel zijn.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de problematiek adresseert en een morele veroordeling uitspreekt. Echter, het biedt geen concrete maatregelen of acties om het probleem aan te pakken.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de motie te bespreken, te stemmen en eventueel goed te keuren. De raad kan ook besluiten om verdere stappen te ondernemen om de problematiek aan te pakken.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de motie steunt en daarmee een duidelijk standpunt inneemt tegen antisemitisme en vreemdelingenhaat. Daarnaast kan de raad overwegen om aanvullende maatregelen te ontwikkelen om de problematiek aan te pakken.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke acties of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie mist concrete stappen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de motie aannemen, verwerpen of intrekken. De motie is een morele veroordeling en roept op tot bewustwording en verdraagzaamheid.
Participatie:
De motie spreekt niet expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op sociale cohesie en het bestrijden van haatuitingen.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Het richt zich voornamelijk op een morele veroordeling en bewustwording.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bekladding Graffiti Hakenkruizen Antisemitisme Vreemdelingenhaat Symbolen Discriminerende leuzen Joodse gemeenschap Asielzoekers VerdraagzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Motie van walging" en richt zich op de bekladding van gevels met discriminerende symbolen zoals hakenkruizen en leuzen die antisemitisme en vreemdelingenhaat uitdrukken. De motie veroordeelt deze acties en benadrukt de noodzaak van bewustwording en verdraagzaamheid in de samenleving. Het roept de inwoners van Assen op om zich in te zetten voor een inclusieve en tolerante gemeenschap.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is volledig in de zin dat het duidelijk de problematiek adresseert en een morele veroordeling uitspreekt. Echter, het biedt geen concrete maatregelen of stappen om het probleem aan te pakken.
Rol van de raad:
De raad speelt een rol in het uitspreken van een moreel standpunt en het bevorderen van bewustwording en verdraagzaamheid binnen de gemeenschap. De raad kan ook overwegen om aanvullende maatregelen te ontwikkelen om dergelijke incidenten te voorkomen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze verder willen gaan dan alleen een morele veroordeling en daadwerkelijk beleid willen ontwikkelen om antisemitisme en vreemdelingenhaat te bestrijden. Dit kan inhouden dat er middelen worden vrijgemaakt voor educatieve programma's of initiatieven die verdraagzaamheid bevorderen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke acties of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke doelen of meetbare resultaten opgenomen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen als een symbolische veroordeling van de incidenten en of ze aanvullende maatregelen willen ontwikkelen om de problematiek aan te pakken.
Participatie:
De motie roept op tot participatie van de gemeenschap door een oproep te doen aan de inwoners om verdraagzaamheid te bevorderen. Er is echter geen gestructureerd participatieproces beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in deze motie, aangezien het zich richt op sociale cohesie en inclusiviteit.
Financiële gevolgen:
De motie zelf bespreekt geen financiële gevolgen of hoe eventuele maatregelen gefinancierd zouden worden. Als de raad besluit om aanvullende maatregelen te ontwikkelen, moeten de financiële implicaties daarvan worden onderzocht en gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bekladding Hakenkruizen Antisemitisme Vreemdelingenhaat Graffiti Symbolen Discriminerende leuzen Bewustwording Verdraagzaamheid MaatschappijVerfijning van de zoekopdracht: