14-03-2019 Raadsvergadering
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
S. Bakker
M.L.J. Out - Burgemeester
S. Bakker
M.L.J. Out - Burgemeester
S. Bakker
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Hans Marskamp
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Roald Leemrijse
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
Roald Leemrijse
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Dik - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Dries Zwikker - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Dries Zwikker - Assen Centraal
Luc Rengers - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
S. Bakker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.O. Deen - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
E.a. Moltmaker -thijssen
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
E.a. Moltmaker -thijssen
E.a. Moltmaker -thijssen
M.L.J. Out - Burgemeester
Roald Leemrijse
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
Roald Leemrijse
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
00:00:54 - 00:01:10 - 00:01:16 - 00:02:20 - 00:02:30 - 00:02:35 - 00:03:16 - 00:05:37 - 00:08:33 - 00:09:05 - 00:11:21 - 00:13:08 - 00:13:20 - 00:14:33 - 00:15:32 - 00:16:07 - 00:18:07 - 00:21:52 - 00:22:49 - 00:23:46 - 00:25:00 - 00:26:09 - 00:28:11 - 00:30:24 - 00:31:25 - 00:36:02 - 00:36:35 - 00:37:13 - 00:37:37
Jannie Drenthe - SP
C.t. Dekker -
A. Dik - Stadspartij PLOP
Luc Rengers - Assen Centraal
M.O. Deen - CDA
Clemens Otto - Assen Centraal
Agendapunt 7 Verzelfstandiging TT-festival
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de verzelfstandiging van de organisatie van het TT Festival in Assen. Het voorstel omvat het vaststellen van het "Ambitiedocument toekomst TT Festival Assen vanaf 2019" en het toekennen van een bedrag van € 490.000 aan de Stichting TT Week Assen voor de uitvoering van activiteiten tot en met 2023. Dit bedrag omvat ook € 30.000 voor de organisatie van de Night Ride. De financiering komt uit het evenementenbudget van de gemeente. De organisatie van de kermis wordt volledig overgedragen aan de stichting, waarbij de bijbehorende uitgaven en inkomsten uit de gemeentebegroting worden geschrapt. Het voorstel benadrukt de voordelen van verzelfstandiging, zoals meer mogelijkheden voor sponsoring en inkomstenverhoging, en stelt dat de stichting een zakelijke en gelijkwaardige relatie met de gemeente zal hebben via een concessieovereenkomst. De gemeente blijft verantwoordelijk voor indirecte kosten zoals veiligheid en infrastructuur. Het doel is om de stichting snel op te richten zodat deze al in 2019 kan meedraaien met de festivalorganisatie.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ambitiedocument toekomst TT Festival Assen vanaf 2019
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft de verzelfstandiging van het TT Festival in Assen. Het voorstel omvat de vaststelling van het "Ambitiedocument toekomst TT Festival Assen vanaf 2019", de oprichting van de Stichting TT Week Assen, en de financiële afspraken voor de organisatie van het festival. De gemeente stelt een bedrag van € 490.000 beschikbaar voor de stichting, inclusief € 30.000 voor de Night Ride, gedekt uit het evenementenbudget. De organisatie van de kermis wordt overgedragen aan de stichting, waarbij de bijbehorende gemeentelijke uitgaven en inkomsten komen te vervallen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het behandelt de verzelfstandiging van het festival, de financiële afspraken, en de organisatorische veranderingen. Er is aandacht voor participatie van betrokken partijen en de financiële implicaties zijn gedetailleerd uitgewerkt. Echter, er kan meer duidelijkheid worden gegeven over de langetermijnvisie en de specifieke doelen van de verzelfstandiging.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om het ambitiedocument vast te stellen, de financiële bijdrage goed te keuren, en de overdracht van de kermisorganisatie aan de stichting te bekrachtigen. De raad moet ook toezien op de uitvoering van de afspraken en de voortgang van de verzelfstandiging.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen over de mate van financiële steun aan de stichting, de voorwaarden voor de concessieovereenkomst, en de mate van autonomie die de stichting krijgt. Er moet ook worden overwogen hoe de gemeente betrokken blijft bij de organisatie en toezicht houdt op de naleving van afspraken.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn specifiek en tijdgebonden, maar er ontbreekt een duidelijke meetbare evaluatie van succes. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de financiële afhankelijkheid van externe bijdragen kan een risico vormen.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten het ambitiedocument vast te stellen, de financiële bijdrage goed te keuren, en de organisatie van de kermis over te dragen aan de stichting.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie van lokale horeca, veiligheidsdiensten en andere betrokkenen. Er is overleg geweest met deze partijen, en hun input is verwerkt in het ambitiedocument.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt genoemd als aandachtspunt in het ambitiedocument, maar het is niet het centrale thema van het voorstel. Er is ruimte voor verdere verduurzaming van het festival.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een gemeentelijke bijdrage van € 490.000, gedekt uit het evenementenbudget. De stichting moet ook externe financiering en sponsorbijdragen aantrekken. De financiële risico's zijn beperkt door de meerjarige afspraken en de mogelijkheid tot het creëren van reserves.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verzelfstandiging TT Festival Stichting TT Week Ambitiedocument Concessieovereenkomst Financiering Kermis Sponsoring Veiligheidsplan Raad van ToezichtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Bekrachtigen geheimhouding rapport herziene grondexploitatie Veemarktterrein
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de bekrachtiging van de geheimhouding die door het college van burgemeester en wethouders is opgelegd op het rapport 'herziene grondexploitatie Veemarktterrein'. Deze geheimhouding is gebaseerd op artikel 25, lid 3 van de Gemeentewet, om te voorkomen dat private ontwikkelaars en aannemers inzicht krijgen in de financiële posities en budgetten van de gemeente. Het rapport bevat gedetailleerde kosten- en opbrengstenramingen die jaarlijks worden geactualiseerd en onder geheimhouding aan raadsleden worden verstrekt. Het doel is om de financiële en economische positie van de gemeente en haar contractpartners te beschermen. De raad van de gemeente Assen heeft op 14 maart 2019 in een openbare vergadering besloten deze geheimhouding te bekrachtigen.
-
a) Bekrachtigen geheimhouding rapport herziene grondexploitatie Veemarktterrein, raadsvoorstel.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bekrachtigen geheimhouding rapport herziene grondexploitatie Veemarktterrein." Het voorstel betreft de bekrachtiging van de geheimhouding die door het college is opgelegd op het rapport over de herziene grondexploitatie van het Veemarktterrein. Deze geheimhouding is noodzakelijk om te voorkomen dat gevoelige financiële informatie openbaar wordt, wat de onderhandelingspositie van de gemeente en haar contractpartners kan schaden. Het rapport bevat gedetailleerde kosten- en opbrengstenramingen die jaarlijks worden geactualiseerd en onder geheimhouding aan de raadsleden worden verstrekt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak van geheimhouding uitlegt en de wettelijke basis hiervoor aangeeft. Het biedt voldoende context over waarom geheimhouding noodzakelijk is en welke risico's openbaarmaking met zich mee zou brengen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de door het college opgelegde geheimhouding te bekrachtigen. Dit is een formele stap die vereist is volgens de Gemeentewet.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze die gemaakt moet worden, is of de raad de geheimhouding wil bekrachtigen of niet. Dit kan afhangen van de afweging tussen transparantie en het beschermen van de financiële belangen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de actie die van de raad wordt gevraagd (bekrachtiging van geheimhouding). Het is relevant en tijdgebonden, aangezien het een specifieke vergadering en datum noemt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de geheimhouding van het rapport te bekrachtigen, zoals voorgesteld door het college.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie, behalve dat het openbaar maken van bepaalde informatie een maatschappelijk debat mogelijk maakt. Echter, de geheimhouding beperkt de directe participatie van het publiek in dit specifieke aspect.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële en economische overwegingen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het rapport dat onder geheimhouding valt, bevat gedetailleerde financiële informatie over de grondexploitatie. Er wordt niet specifiek aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen gedekt worden, aangezien het voorstel zich richt op de geheimhouding van deze informatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Herziene grondexploitatie Veemarktterrein Gemeentewet Kosten- en opbrengstenraming Meerjarenperspectief grondexploitaties (MPG) Bestemmingsplan Beeldkwaliteitsplan Openbaarheid van bestuur UitvoeringskredietVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Kaders inkoop sociaal domein
Nieuwe Kaders voor Jeugdzorg en Wmo in Noord- en Midden-Drenthe: Een Stap naar Efficiëntie
De gemeenteraad van Assen heeft ingestemd met nieuwe kaders voor het inkoopproces van de Jeugdwet en Wmo. Dit besluit volgt op een evaluatie die de noodzaak benadrukte om oplopende tekorten aan te pakken en betere sturing te bieden. Het voorstel, dat een regisseursmodel introduceert, moet leiden tot kwalitatieve zorg binnen financiële kaders.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat op 14 maart 2019 in de gemeenteraad van Assen werd het raadsvoorstel voor de nieuwe inkoopkaders van de Jeugdwet en Wmo besproken. De vijf NMD-gemeenten, waaronder Assen, besloten in 2018 om de bestaande contracten niet te verlengen en een nieuw inkoopproces te starten. Dit besluit is gebaseerd op aanbevelingen uit een evaluatierapport van Vilans en de noodzaak om oplopende tekorten aan te pakken.Mevrouw Drenthe van de SP opende het debat met lof voor de transformatieagenda van het college. "Complimenten aan de ambtenaren en het college," zei ze. De SP benadrukte dat gelden voor zorg ook daadwerkelijk aan zorg besteed moeten worden en niet aan overhead of dure bestuurderssalarissen. Ze pleitte voor een proef met ontschotting in het sociaal domein om betere resultaten te behalen.
De discussie over werkgelegenheid was een belangrijk punt voor de SP. Mevrouw Drenthe diende een amendement in om werkgelegenheid expliciet mee te nemen in de inkoopkaders. "Werkgelegenheid is voor ons echt heel belangrijk," benadrukte ze. De wethouder ontraadde het amendement echter, met het argument dat de transformatie naar lichtere zorg en efficiënter werken mogelijk invloed kan hebben op de werkgelegenheid.
D66 en de VVD spraken hun steun uit voor de kaders, maar benadrukten het belang van samenwerking en controle op de bestede uren. "We moeten samenwerken in het belang van de cliënt en niet in het belang van de eigen organisatie," aldus D66. De VVD pleitte voor steekproefsgewijze controles om de zorggelden beter te beheren.
De wethouder benadrukte dat de nieuwe kaders gericht zijn op marktconforme prijzen en efficiënter werken. "We hopen echt dat we door slimmer te werken miljoenen kunnen besparen," zei ze. De kaders bieden ruimte voor innovatie en experimenten, zoals voorgesteld door de SP.
Het amendement van de SP over werkgelegenheid werd verworpen, maar het raadsvoorstel werd zonder stemming aangenomen. De nieuwe kaders moeten bijdragen aan betere sturing en kostenbeheersing in de zorg, met de inwoner centraal.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het instemmen met de kaders voor het inkoopproces van de Jeugdwet en Wmo in Noord- en Midden Drenthe. In 2018 besloten de vijf NMD-gemeenten (Aa en Hunze, Assen, Midden Drenthe, Noordenveld en Tynaarlo) om de bestaande contracten voor Wmo, Jeugdzorg en Beschermd Wonen niet te verlengen en een nieuw inkoopproces te starten. Dit besluit is gebaseerd op aanbevelingen uit een evaluatierapport van Vilans en de noodzaak om oplopende tekorten aan te pakken. Het nieuwe inkoopproces moet bijdragen aan betere sturing en kostenbeheersing. De kaders voor dit proces zijn vastgelegd in een startnotitie en omvatten onder andere het centraal stellen van het perspectief van de inwoner, het bieden van kwalitatieve zorg binnen financiële kaders, en het hanteren van een regisseursmodel om te sturen op kwaliteit en resultaat. Het inkoopproces wordt uitgevoerd door een projectteam van de vijf gemeenten en bestaat uit vier stappen: inventariseren, specificeren, selecteren en contracteren. De gemeenteraad van Assen heeft op 14 maart 2019 ingestemd met de startnotitie en de daarin vermelde kaders.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inkoopproces Jeugdwet Wmo Noord- en Midden Drenthe Zorgaanbieders Kaders Sociaal Domein Resultaatgericht Budgetoverschrijding ContractmanagementVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als onderwerp "Kaders voor het inkoopproces Jeugdwet, Wmo". Het stelt voor om werkgelegenheid expliciet op te nemen in de inkoopkaders van het sociaal domein. Het benadrukt het belang van het behoud van werkgelegenheid en de doorstroom van medewerkers naar hogere functies, zodat er ruimte ontstaat voor lager geschoolde werknemers. Dit moet bijdragen aan het oplossen van verwachte tekorten in de zorgsector en het voorkomen van frictiewerkloosheid. Het amendement voegt een kader toe dat stelt dat de inkoop niet mag leiden tot aantasting van werkgelegenheid in de branche.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in zijn argumentatie waarom werkgelegenheid in de inkoopkaders moet worden opgenomen. Het legt verbanden tussen werkgelegenheid, scholing, en de economische agenda van de gemeente. Echter, het mist specifieke details over hoe deze doelen precies bereikt zullen worden.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en beslissen of het toegevoegd moet worden aan het raadsvoorstel over de inkoopkaders van het sociaal domein. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de kaders waarbinnen het college moet opereren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij werkgelegenheid als expliciet criterium willen opnemen in de inkoopkaders. Dit kan invloed hebben op de prioriteiten binnen het sociaal domein en de manier waarop middelen worden ingezet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doelstelling om werkgelegenheid te behouden, maar mist meetbare doelen en een tijdsbestek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de praktische uitvoering blijft vaag.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met het toevoegen van kader 16 aan het raadsvoorstel, dat werkgelegenheid beschermt binnen het inkoopproces.
Participatie:
Het voorstel zegt weinig over participatie van belanghebbenden, zoals zorgorganisaties of werknemers, in de ontwikkeling van deze kaders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het behoud van werkgelegenheid en scholing kan bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel suggereert dat het behoud van werkgelegenheid kan leiden tot besparingen op bijstandskosten, maar geeft geen gedetailleerde financiële analyse of dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkgelegenheid Inkoopproces Jeugdwet Wmo Zorgsector Arbeidsmarkt Middelbaar opgeleiden Lager geschoold werk Frictiewerkloosheid SROI (Social Return on Investment)Verfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
C.h.w.j. Vorselman-derksen
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
Jannie Drenthe - SP
Ronald Witteman - CDA
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Onbekende spreker
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Remi Moes
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Remi Moes
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
Lian Heijs-eisses
M.L.J. Out - Burgemeester
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
M. Rasker - Wethouder
Remi Moes
M. Rasker - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Hetty Heeling-wichers
M.L.J. Out - Burgemeester
Hetty Heeling-wichers
Anna Hendrikse
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Remi Moes
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Remi Moes
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Remi Moes
Henk Santing - Stadspartij PLOP
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
C.h.w.j. Vorselman-derksen
Henk Santing - Stadspartij PLOP
C.h.w.j. Vorselman-derksen
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.O. Deen - CDA
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
C.h.w.j. Vorselman-derksen
M.L.J. Out - Burgemeester
S. Koster
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
Henk Santing - Stadspartij PLOP
H.a. Vlieg-kempe
Henk Santing - Stadspartij PLOP
H.a. Vlieg-kempe
Henk Santing - Stadspartij PLOP
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
Jannie Drenthe - SP
H.a. Vlieg-kempe
Jannie Drenthe - SP
H.a. Vlieg-kempe
Jannie Drenthe - SP
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
C.h.w.j. Vorselman-derksen
M.L.J. Out - Burgemeester
Jannie Drenthe - SP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
00:38:28 - 00:38:38 - 00:42:16 - 00:43:41 - 00:43:44 - 00:44:11 - 00:47:21 - 00:50:24 - 00:52:17 - 00:53:36 - 00:54:26 - 00:56:13 - 00:58:33 - 00:59:40 - 01:00:40 - 01:01:24 - 01:03:59 - 01:06:00 - 01:06:58 - 01:07:29 - 01:08:07 - 01:11:06 - 01:12:02 - 01:12:42 - 01:13:45 - 01:14:19 - 01:15:09 - 01:18:25 - 01:20:18 - 01:26:17 - 01:27:59 - 01:33:31 - 01:34:31 - 01:35:06 - 01:35:45 - 01:36:11 - 01:38:26 - 01:38:42 - 01:41:23 - 01:42:40 - 01:43:45 - 01:43:47
Onbekende spreker -
Lian Heijs-eisses -
Anna Hendrikse -
M.O. Deen - CDA
S. Koster -
Agendapunt 10 Bestemmingsplan Veemarktterrein en wijziging grondexploitatie
Assen zet licht op groen voor woningbouw op Veemarkt: "We kunnen niet wachten"
De gemeenteraad van Assen heeft groen licht gegeven voor de ontwikkeling van het Veemarktterrein. Het plan voorziet in de bouw van 61 stadswoningen en 6 boven-/benedenwoningen op het noordelijke deel van het terrein. Het zuidelijke deel blijft beschikbaar voor parkeren en evenementen. De bouw start naar verwachting in het derde kwartaal van 2019.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het bestemmingsplan voor de Veemarkt in Assen besproken en goedgekeurd. Het plan, dat al jaren in de maak is, kreeg uiteindelijk brede steun van de raad. De Stadspartij Plop en de Partij van de Arbeid spraken hun tevredenheid uit over de voortgang, ondanks enkele financiële tegenvallers.Meneer Boonzuijer van Stadspartij Plop begon zijn betoog met een felicitatie aan het Drents Museum voor hun recente prijswinst. Vervolgens gaf hij een uitgebreide terugblik op de lange weg die het plan heeft afgelegd. "Als verklaard tegenstander van de aantasting van dit vrij parkeren evenemententerrein hebben wij lang gepoogd dit tegen te houden," aldus Boonzuijer. Toch erkende hij dat de noodzaak voor woningbouw in Assen groot is en dat het Veemarktterrein een logische keuze is voor inbreiding. "Er is geen weg meer terug, dus wij gaan er ook helemaal voor."
De Partij van de Arbeid, vertegenwoordigd door meneer Smit, sloot zich aan bij de woorden van Boonzuijer en benadrukte het enthousiasme dat er al sinds 2011 bestaat voor woningbouw op deze locatie. "Wij zijn blij dat het zover is. Aan de slag, we kunnen niet wachten," zei Smit. Hij betreurde wel dat er geen sociale huurwoningen in het plan zijn opgenomen, maar erkende dat dit financieel niet haalbaar was.
Wethouder Leeuwenhuizen reageerde tevreden op de steun vanuit de raad. "Ik kan niet anders dan beamen wat de heren zeggen en wij staan te popelen om inderdaad aan de slag te gaan," aldus de wethouder.
Het bestemmingsplan werd zonder stemming aangenomen, waarmee de weg vrij is voor de bouw van de nieuwe woningen. De gemeente heeft afspraken gemaakt met Credo Integrale Planontwikkeling B.V., waardoor er geen exploitatieplan nodig is. De grondexploitatie is herzien, met een tekort dat is verminderd tot € 7.232.690, en het uitvoeringskrediet is verhoogd naar € 14.268.325.
Met de goedkeuring van het plan zet Assen een belangrijke stap in de ontwikkeling van de stad, waarbij zowel de behoefte aan nieuwe woningen als de functie van het Veemarktterrein als evenementenlocatie wordt gewaarborgd.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan voor De Veemarkt in Assen. Het plan maakt woningbouw op het noordelijke deel van het Veemarktterrein mogelijk, met 61 stadswoningen en 6 boven-/benedenwoningen. Het zuidelijke deel blijft een parkeer- en evenemententerrein. Het bestemmingsplan omvat ook de Havenkade, die geschikt is voor evenementen. Er is geen exploitatieplan nodig, omdat de gemeente Assen afspraken heeft gemaakt met Credo Integrale Planontwikkeling B.V. De grondexploitatie is herzien, met een tekort dat is verminderd tot € 7.232.690. Het uitvoeringskrediet wordt verhoogd naar € 14.268.325. Het plan is in lijn met de FlorijnAs-structuurvisie en voldoet aan de Crisis- en herstelwet. Er zijn geen zienswijzen ontvangen tijdens de inspraakperiode. De bouw van de woningen start naar verwachting in het derde kwartaal van 2019.
-
a) De Veemarkt vaststelling bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan en herziene grondexploitatie Veemarktterrein, raadsvoorstel.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Bestemmingsplan De Veemarkt
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan voor De Veemarkt in Assen. Het plan maakt woningbouw op het noordelijke deel van het Veemarktterrein mogelijk en behoudt het zuidelijke deel als parkeer- en evenemententerrein. Het bestemmingsplan omvat 61 grondgebonden stadswoningen en 6 boven-/benedenwoningen. Het plan voorziet ook in de regulering van evenementen op het Veemarktplein en de Havenkade. De grondexploitatie wordt herzien en het uitvoeringskrediet verhoogd om de financiële uitvoerbaarheid te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten zoals woningbouw, verkeer, groenvoorziening en financiële implicaties. Het bevat ook informatie over de procedurele stappen en participatie.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan, beeldkwaliteitsplan en de herziene grondexploitatie vaststellen. Daarnaast moet de raad besluiten om geen exploitatieplan vast te stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en de financiële aspecten, zoals de verhoging van het uitvoeringskrediet. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en financiële cijfers. Het is tijdgebonden met een planning voor de bouwstart. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van marktprijzen en subsidies kan risico's met zich meebrengen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan, beeldkwaliteitsplan en de herziene grondexploitatie vast te stellen en het uitvoeringskrediet te verhogen.
Participatie:
Er is een inloopbijeenkomst georganiseerd voor omwonenden en geïnteresseerden, maar er zijn geen zienswijzen ontvangen. Dit suggereert beperkte participatie of brede instemming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt indirect behandeld via groenvoorzieningen en de herinrichting van openbare ruimtes, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële implicaties met een tekort in de grondexploitatie. Het uitvoeringskrediet wordt verhoogd, maar er zijn ook extra grondopbrengsten voorzien. De financiële dekking is deels verzekerd door afspraken met de ontwikkelaar.
In het algemeen biedt het voorstel een uitgebreide basis voor besluitvorming, maar de financiële risico's en afhankelijkheden van externe factoren zoals marktprijzen en subsidies moeten zorgvuldig worden gemonitord.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan De Veemarkt Woningbouw Veemarktterrein Beeldkwaliteitsplan Havenkade Grondexploitatie Evenemententerrein FlorijnAs Veemarktplein Credo Integrale Planontwikkeling B.V.Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Gemeente Assen Besluit hogere waarden wegverkeers- en spoorweglawaai Wet geluidhinder ten behoeve van het bestemmingsplan 'De Veemarkt'.
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van hogere geluidswaarden voor een nieuw woningbouwproject op het voormalige Veemarktterrein in Assen. Het plan voorziet in de bouw van maximaal 67 woningen. Vanwege de nabijheid van wegen en een spoorlijn worden de voorkeursgrenswaarden voor geluid overschreden. Het voorstel stelt hogere waarden vast, omdat geluidreducerende maatregelen niet doeltreffend of haalbaar zijn. De gemeente garandeert isolatiemaatregelen voor woningen waar de binnenwaarde van 33 dB wordt overschreden.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is gedetailleerd en bevat een uitgebreide onderbouwing met akoestisch onderzoek. Het beschrijft de wettelijke kaders, de specifieke geluidsniveaus en de redenen waarom bepaalde maatregelen niet haalbaar zijn. Het lijkt volledig in de context van de Wet geluidhinder.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Het is aan de raad om te beslissen of de vastgestelde hogere waarden acceptabel zijn en of de voorgestelde maatregelen voldoende zijn om de geluidsbelasting te beheersen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of het belang van woningbouw op deze locatie opweegt tegen de nadelen van hogere geluidsbelasting. Er moet een afweging worden gemaakt tussen stedelijke ontwikkeling en leefbaarheid.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van geluidswaarden. Het is tijdgebonden met een duidelijke procedure en besluitvormingsproces. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde maatregelen kan in de praktijk variëren.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met het vaststellen van de hogere geluidswaarden en de bijbehorende voorwaarden voor isolatiemaatregelen.
Participatie
Er is geen actieve participatie van burgers vermeld, maar er is een inspraakperiode geweest waarin geen zienswijzen zijn ingediend.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar geluidsisolatie kan bijdragen aan energie-efficiëntie en wooncomfort.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt dat de gemeente garant staat voor isolatiemaatregelen indien de binnenwaarde van 33 dB wordt overschreden. Er is geen specifieke financiële dekking genoemd, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad.
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Smit - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 11 Bestemmingsplan Kleuvenstee en onttrekking van de weg aan de openbaarheid
Lidl-uitbreiding in Marsdijk: Raad stemt in met nieuw bestemmingsplan
De gemeenteraad van Assen heeft ingestemd met het bestemmingsplan 'Kleuvenstee', dat de uitbreiding van de Lidl-supermarkt in het winkelcentrum Marsdijk mogelijk maakt. Ondanks bezwaren van omwonenden en zorgen over verkeersveiligheid, ziet de raad voldoende reden om het plan door te zetten.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel om de Lidl-supermarkt in Marsdijk uit te breiden, uitvoerig besproken. De uitbreiding omvat de sloop van het wijkgebouw De Dissel en de aanleg van 315 parkeerplaatsen, zonder dat de totale bebouwde oppervlakte toeneemt. Het plan maakt gebruik van de gemeentelijke coördinatieregeling, waardoor besluiten over het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning gecoördineerd worden voorbereid en bekendgemaakt.De ChristenUnie benadrukte dat de situatie rondom de bevoorrading van de Lidl zal verbeteren en dat het winkelcentrum aaneengesloten blijft. "Hoewel het aanzicht verandert door de sloop van De Dissel en de kap van bomen, wordt het nieuwe plan op een zorgvuldige manier ingepast," aldus de partij. Ze uitten wel zorgen over de veiligheid van fietsende kinderen, maar vertrouwden erop dat hier aandacht voor is.
D66 sprak zijn tevredenheid uit over het proces en de communicatie met bewoners. "Onze complimenten voor het organiseren van bijeenkomsten en het beantwoorden van onze vragen," zei D66-raadslid Bankamp. De partij drong aan op veilige oversteekplaatsen en een goed sloopproces van De Dissel.
Het CDA uitte zorgen over de verkeersveiligheid en de verordening voor laden en lossen. "Waarom is het winkelcentrum van Marsdijk een uitzondering met betrekking tot de verordening om te laden en te lossen?" vroeg het CDA zich af. Ze riepen op tot duidelijke afspraken met de uitvoerder van de bouwwerkzaamheden om onveilige situaties tijdens de schoolspits te voorkomen.
50Plus was positief over de verbouwing, maar benadrukte de zorgen over het uitzicht en de veiligheid voor overstekende kinderen. "Er is veel commotie ontstaan over het plan," aldus 50Plus. Ze vroegen om toezeggingen van de wethouder over verkeersveiligheid en overleg met het bestuur van De Dissel.
Wethouder Boy verzekerde de raad dat er contact wordt gehouden met scholen over de verkeersveiligheid en dat de verkeerssituatie rondom het winkelcentrum gemonitord blijft. "Als er aanleiding toe is, zullen we maatregelen treffen," aldus de wethouder. Ook werd bevestigd dat er een nieuwe plek is gevonden voor het kunstwerk Noorderzon.
Uiteindelijk stemde de raad zonder stemming in met het bestemmingsplan en de onttrekking van de weg aan de openbaarheid. Het besluit wordt gepubliceerd in de Asser Courant en de Staatscourant, waarna het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning ter inzage liggen met de mogelijkheid tot beroep.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan 'Kleuvenstee' in Assen, dat de uitbreiding van een Lidl-supermarkt in het winkelcentrum Marsdijk mogelijk maakt. De Lidl wil de winkelruimte opwaarderen om te voldoen aan de formule-eisen. Het plan voorziet in de vergroting van de supermarkt en de sloop van het wijkgebouw De Dissel, zonder toename van de totale bebouwde oppervlakte. Er worden 315 parkeerplaatsen gerealiseerd om aan de parkeerbehoefte te voldoen. Het plan maakt gebruik van de gemeentelijke coördinatieregeling, waardoor besluiten over het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning gecoördineerd worden voorbereid en bekendgemaakt. Er zijn zienswijzen ingediend, maar deze hebben niet geleid tot wijzigingen in het ontwerpbestemmingsplan. De raad stemt in met de Nota zienswijzen en stelt het bestemmingsplan ongewijzigd vast. Er is geen exploitatieplan nodig, omdat de kosten worden verhaald via de Legesverordening. Het besluit wordt gepubliceerd in de Asser Courant en de Staatscourant, waarna het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning ter inzage liggen met de mogelijkheid tot beroep.
-
a) Weg gelegen tussen Lidl Kleuvenstee en wijkcentrum De Dissel onttreking aan openbaarheid, raadsvoorstel.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Onttrekking aan de openbaarheid van de weg gelegen tussen de bestaande Lidl aan de Kleuvenstee en het wijkcentrum De Dissel." Het doel is om een deel van de weg te onttrekken aan de openbaarheid om de uitbreiding van de Lidl in het winkelcentrum Marsdijk mogelijk te maken. Dit omvat de verplaatsing van de weg, sloop van bestaande panden, en uitbreiding van parkeerfaciliteiten. De Lidl wil hiermee voldoen aan de formule-eisen en de winkelruimte verbeteren. De procedurekosten en aanleg van de nieuwe weg worden door de initiatiefnemer gedragen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de aanleiding, argumenten, wettelijke kaders, en de procedure die gevolgd moet worden. Er is ook een financiële toelichting en een communicatieplan opgenomen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het onttrekken van de weg aan de openbaarheid. Dit is een formele stap die nodig is om de uitbreiding van de Lidl mogelijk te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet afwegen of de voordelen van de uitbreiding van de Lidl opwegen tegen de nadelen van het onttrekken van de weg aan de openbaarheid. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over ruimtelijke ordening en lokale economische ontwikkeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het weggedeelte aan de openbaarheid te onttrekken en dit besluit bekend te maken via de voorgestelde publicatiekanalen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er samengewerkt is met de winkeliersvereniging, wijkvereniging, direct aanwonenden en de basisschool. Er is een inloopmoment geweest voor bewoners en bedrijven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op ruimtelijke en economische aspecten.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen de procedurekosten en de aanleg van de nieuwe weg, die door de initiatiefnemer worden gedragen. Dit is vastgelegd in een anterieure overeenkomst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Lidl Marsdijk Wegenwet Openbaarheid Winkelcentrum Parkeerterrein Onttrekking Bestemmingsplan Omgevingsvergunning ZienswijzenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan 'Kleuvenstee'". Het doel is om in te stemmen met de Nota zienswijzen en het bestemmingsplan 'Kleuvenstee' ongewijzigd vast te stellen. Dit plan faciliteert de uitbreiding van de Lidl-supermarkt in het winkelcentrum Marsdijk, Assen. De huidige winkel voldoet niet aan de formule-eisen van Lidl en moet worden vergroot. Het wijkcentrum De Dissel zal worden gesloopt, maar de totale bebouwde oppervlakte blijft gelijk. Het voorstel omvat ook de onttrekking van een weg aan de openbaarheid en voorziet in voldoende parkeergelegenheid. Duurzaamheidsmaatregelen zijn gepland, maar zonnecollectoren worden nog niet geïnstalleerd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de plannen, de juridische context, en de financiële afspraken. Echter, meer informatie over de impact op de gemeenschap en eventuele alternatieven voor het wijkcentrum zou nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de Nota zienswijzen en het bestemmingsplan ongewijzigd vaststellen. Daarnaast moet de raad beslissen over de onttrekking van de weg aan de openbaarheid.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij akkoord gaat met de sloop van het wijkcentrum ten gunste van de uitbreiding van de supermarkt. Ook moet de raad beslissen over de onttrekking van de weg aan de openbaarheid, wat essentieel is voor de uitvoerbaarheid van het plan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete duurzaamheidsdoelstellingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de duurzaamheidselementen kunnen verder worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan 'Kleuvenstee' ongewijzigd vast te stellen en in te stemmen met de Nota zienswijzen. Ook moet de raad beslissen over de onttrekking van de weg aan de openbaarheid.
Participatie:
Er is sprake geweest van vooroverleg en een inloopmoment voor de buurt. Zienswijzen zijn ingediend en behandeld, maar het voorstel geeft weinig inzicht in hoe deze participatie de plannen heeft beïnvloed.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met plannen voor led-verlichting en energiezuinige systemen. Zonnecollectoren worden overwogen, maar zijn nog niet geïmplementeerd.
Financiële Gevolgen:
De financiële risico's zijn afgedekt door een anterieure overeenkomst, waarbij de initiatiefnemer verantwoordelijk is voor planschade. Gemeentelijke kosten worden gedekt via de Legesverordening, waardoor een exploitatieplan niet nodig is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan ‘Kleuvenstee’ Winkelcentrum Marsdijk Lidl Coördinatieregeling Omgevingsvergunning Wijkcentrum De Dissel Parkeerplaatsen Zienswijzen Duurzaamheid VerkeersbewegingenVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Staal - Wethouder
M.L.J. Out - Burgemeester
C. Staal - Wethouder
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
A. Dik - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Anna Hendrikse
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Adinda Bornkamp - D66
A. Dik - Stadspartij PLOP
Anna Hendrikse -
Clemens Otto - Assen Centraal
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Agendapunt 12 Masterplan Klimaatneutraal Gemeentelijk Vastgoed
Assen zet koers naar klimaatneutraal vastgoed: Raadsleden debatteren over ambitieus masterplan
De gemeenteraad van Assen heeft ingestemd met de ontwikkeling van een Masterplan Klimaatneutraal Gemeentelijk Vastgoed. Het plan, dat in 2019 gereed moet zijn, streeft naar een klimaatneutrale organisatie in 2030. Tijdens het debat spraken raadsleden hun steun uit, maar plaatsten ook kritische kanttekeningen over de uitvoering en financiering.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel voor een Masterplan Klimaatneutraal Gemeentelijk Vastgoed besproken. Het plan, dat €200.000 uit het Duurzaamheidsfonds vergt, moet inzicht bieden in de maatregelen, planning en budgetten voor de verduurzaming van de gemeentelijke vastgoedportefeuille. Het doel is om in 2030 een klimaatneutrale organisatie te zijn.De Stadspartij Plop, vertegenwoordigd door de heer Santing, benadrukte dat hun kritische houding niet betekent dat ze tegen het voorstel zijn. "Stadspartij Plop is een voorstander van het oppakken van de klimaathandschoen," aldus Santing. Hij pleitte voor een bredere benadering van duurzaamheid, waarbij ook aandacht is voor watergebruik. GroenLinks reageerde positief op deze suggestie, die door de wethouder werd omarmd.
De VVD, bij monde van de heer Homan, vroeg zich af of de gemeente wel ambitieus genoeg is met slechts drie gebouwen in de pilot. "Waarom starten wij niet met vijf gebouwen? Dan geven wij een flinke zwiep aan de verduurzaming," stelde Homan. De VVD drong er ook op aan dat de ervaringen uit de pilot optimaal in het masterplan worden verwerkt.
Wethouder Dekker benadrukte het belang van snelheid bij de ontwikkeling van het masterplan. "Wij moeten echt snel in kaart krijgen wat voor opgaven wij de komende jaren krijgen," aldus Dekker. Ze gaf aan dat het masterplan flexibel moet zijn om in te spelen op technologische ontwikkelingen en ervaringen uit de pilot.
Tijdens het debat kwam ook een financiële kwestie aan het licht. Wethouder Dekker meldde dat er geen volledige dekking is voor de renovatiekosten van een deel van de gebouwen. "Het is niet meer dan correct om dit nu te melden," zei Dekker, die aangaf dat de raad hierover later een apart voorstel kan verwachten.
Uiteindelijk stemde de raad in met het opstellen van het masterplan en de pilot voor de verduurzaming van drie gebouwen. Het voorstel werd zonder stemming aangenomen, waarmee de gemeente Assen een belangrijke stap zet richting een duurzame toekomst.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het opstellen van een Masterplan Klimaatneutraal Gemeentelijk Vastgoed, waarmee de gemeente Assen streeft naar een klimaatneutrale organisatie in 2030. Het plan biedt inzicht in de benodigde maatregelen, planning en budgetten voor de verduurzaming van de gemeentelijke vastgoedportefeuille. Het Masterplan moet flexibel zijn om in te spelen op technologische ontwikkelingen en ervaringen uit pilots. De raad stemt in met het beschikbaar stellen van € 200.000 uit het Duurzaamheidsfonds voor de ontwikkeling van het Masterplan. Het plan wordt opgesteld door een adviesbureau en moet in 2019 gereed zijn, afhankelijk van de marktomstandigheden. Het initiatief sluit aan bij de gemeentelijke visie op energietransitie en het concept Klimaatakkoord.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Masterplan Klimaatneutraal Gemeentelijk Vastgoed." Het voorstel beoogt de goedkeuring van de raad voor het opstellen van een Masterplan dat de verduurzaming van gemeentelijk vastgoed tot 2030 in kaart brengt. Het plan zal inzicht geven in de benodigde maatregelen, planning, budget en CO2-reductie-effecten. Het doel is om de gemeentelijke vastgoedportefeuille klimaatneutraal te maken, in lijn met de ambitie om in 2030 een klimaatneutrale organisatie te zijn. Het voorstel vraagt ook om een uitvoeringskrediet van € 200.000, te dekken uit het Duurzaamheidsfonds.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke achtergrond, doelstellingen, en financiële dekking. Echter, details over specifieke maatregelen en tijdlijnen ontbreken, wat begrijpelijk is gezien de aard van een masterplan.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het opstellen van het Masterplan en het beschikbaar stellen van het uitvoeringskrediet. De raad heeft ook een toezichthoudende rol bij de voortgang en uitvoering van het plan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteit van verduurzaming binnen de gemeentelijke agenda en de toewijzing van financiële middelen. Er moet ook worden overwogen hoe flexibel het plan moet zijn om in te spelen op toekomstige technologische ontwikkelingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en gedetailleerde realistische stappen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige technologische ontwikkelingen kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met het opstellen van het Masterplan en het beschikbaar stellen van het uitvoeringskrediet.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar het impliceert dat er ruimte is voor flexibiliteit en aanpassing op basis van ervaringen en ontwikkelingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, gezien de focus op klimaatneutraliteit en energietransitie.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen € 200.000 voor het opstellen van het Masterplan, gedekt uit het Duurzaamheidsfonds. Er wordt geen verdere financiële impact besproken, maar het plan moet bijdragen aan lagere energielasten en daarmee potentiële besparingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Masterplan Klimaatneutraal Gemeentelijk Vastgoed Duurzaamheidsfonds Energietransitie CO2-reductie Verduurzaming Uitvoeringsprogramma Hernieuwbare energie Aardgasvrij Pilot Verduurzamen Gemeentelijk Vastgoed KlimaatakkoordVerfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
M.L.J. Out - Burgemeester
Clemens Otto - Assen Centraal
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Ronald Witteman - CDA
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
Henk Santing - Stadspartij PLOP
C.t. Dekker
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Remi Moes -
Ronald Witteman - CDA
Agendapunt 13 Pilot Verduurzamen Gemeentelijk Vastgoed
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de goedkeuring van een pilotproject voor het verduurzamen van drie gemeentelijke gebouwen in Assen: het Markehuus, Sporthal Marsdijk en Sporthal Peelo. Het doel is om bij te dragen aan de ambitie van de gemeente om in 2030 klimaatneutraal te zijn. Voor de uitwerking van de pilot wordt een voorbereidingskrediet van € 400.000 beschikbaar gesteld. De verduurzaming moet leiden tot een gemiddelde CO2-reductie van 66% en een besparing van ruim 67.000 kg CO2-uitstoot, evenals de opwekking van 227.000 kWh duurzame energie. Hoewel de investeringen niet volledig terugverdiend worden door lagere exploitatielasten, wordt verwacht dat de ervaring en kennis die worden opgedaan, nuttig zullen zijn voor toekomstige verduurzamingsprojecten. De planning voorziet in de start van de voorbereidingen in 2019, met oplevering van de eerste gebouwen in 2020 en 2021. Het project wordt afgestemd met betrokken partijen zoals beheerders, huurders en netbeheerder Enexis.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Pilot Verduurzamen Gemeentelijk Vastgoed
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Pilot Verduurzamen Gemeentelijk Vastgoed" en richt zich op de verduurzaming van drie gemeentelijke gebouwen: het Markehuus, Sporthal Marsdijk en Sporthal Peelo. Het doel is om de CO2-uitstoot van deze gebouwen met gemiddeld 66% te verminderen als onderdeel van de ambitie om de gemeentelijke organisatie tegen 2030 klimaatneutraal te maken. Het voorstel vraagt om een voorbereidingskrediet van € 400.000 om de plannen verder uit te werken en de kapitaallasten te dekken uit de jaarlijkse exploitatielasten vanaf 2020.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke achtergrond, doelstellingen, en een overzicht van de financiële implicaties. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de specifieke maatregelen die genomen zullen worden en de exacte terugverdientijd van de investeringen.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de verdere uitwerking van de pilot en het beschikbaar stellen van het voorbereidingskrediet. Daarnaast moet de raad de begrotingswijziging goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de verduurzaming van de gebouwen willen ondersteunen, ondanks dat de investeringen niet volledig terugverdiend worden. Dit vraagt om een afweging tussen financiële haalbaarheid en duurzaamheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral omdat de exacte terugverdientijd en de volledige financiële impact niet duidelijk zijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer gedetailleerde informatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de verdere uitwerking van de pilot en het voorbereidingskrediet van € 400.000 beschikbaar te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt overleg met beheerders en huurders over de energiebesparingen, maar er is weinig informatie over bredere participatie van andere belanghebbenden of de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in dit voorstel, gezien de focus op CO2-reductie en de ambitie om klimaatneutraal te worden.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een voorbereidingskrediet van € 400.000, dat gedekt wordt door de jaarlijkse exploitatielasten vanaf 2020. Hoewel de investeringen niet volledig terugverdiend worden, zijn de financiële gevolgen opgenomen in het meerjarenperspectief. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse van de lange termijn kosten en baten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verduurzaming Klimaatneutraal CO2-uitstoot Voorbereidingskrediet Energietransitie Vastgoed Energielasten Hernieuwbare energie Warmtepompen RenovatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14 Kaderbrieven 2020 - VRD, Recreatieschap Drenthe, RUD Drenthe en Publiek Vervoer
Assense Raad Eist Meer Inzicht in Begrotingen Veiligheidsregio en RUD
De gemeenteraad van Assen heeft tijdens een recent debat aangedrongen op meer transparantie en betrokkenheid bij de financiële plannen van de Veiligheidsregio Drenthe en de Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD). De raad wil meer invloed uitoefenen op de begrotingen voordat deze definitief worden vastgesteld.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel besproken om specifieke zienswijzen en aanbevelingen te geven voor de Veiligheidsregio Drenthe en de RUD. De raad besloot geen zienswijzen in te dienen voor het Recreatieschap Drenthe en Publiek Vervoer, omdat deze organisaties geen aanleiding gaven tot opmerkingen.Veiligheidsregio Drenthe: Meer Inzicht Gevraagd
De raad heeft de Veiligheidsregio Drenthe gevraagd om een duidelijke weergave van de kosten en middelen in de begroting 2020. Er moet een onderscheid worden gemaakt tussen de kosten voor het op peil houden van de paraatheid en de ontwikkeling van brandweerzorg. "We willen meer sturing kunnen geven," aldus de heer Homand van de VVD. De werkgroep stelt voor om als experiment te starten met een overleg in een raadsbijeenkomst met de portefeuillehouder over de begrotingen.
RUD Drenthe: Kritiek op Incidentele Verhoging
De VVD-fractie uitte kritiek op de voorgestelde incidentele verhoging van 5% in de begroting van de RUD. "Voor ons staat voorop dat de RUD nu eerst maximaal moet inzetten op het op orde brengen van de organisatie en met name op het op orde brengen van de financiën," verklaarde Homand. De raad wil dat de RUD zich eerst concentreert op de interne organisatie voordat er extra geld wordt uitgegeven.
Geen Zienswijzen voor Recreatieschap en Publiek Vervoer
Voor het Recreatieschap Drenthe en Publiek Vervoer werden geen zienswijzen ingediend. De organisaties gaven geen aanleiding tot opmerkingen, en de financiële risico's voor de gemeente zijn beperkt.
Debat Over Digitale Aanlevering
Een belangrijk discussiepunt was de digitale aanlevering bij de RUD. De heer Santing van de Stadspartij Plop benadrukte het belang van het op orde brengen van de digitale processen. "We hebben nog bijna een jaar de tijd om de digitale aanlevering op orde te brengen," stelde hij.
Wethouder Dekker: Kritisch en Ondersteunend
Wethouder Dekker benadrukte dat het college zich kritisch zal opstellen, maar ook ondersteuning zal bieden aan de RUD. "We moeten hen in de gelegenheid stellen hun werk goed te doen," aldus Dekker. Hij beloofde de raad tijdig te informeren over ontwikkelingen binnen de RUD.
De raad besloot uiteindelijk om de zienswijzen en aanbevelingen zoals voorgesteld in te dienen, met de nadruk op meer transparantie en betrokkenheid bij de financiële plannen van de betrokken organisaties.
Samenvatting
Het raadsvoorstel behandelt de kaderbrieven 2020 van vier organisaties: de Veiligheidsregio Drenthe, Recreatieschap Drenthe, Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD), en Publiek Vervoer. De raad van de gemeente Assen besluit om specifieke zienswijzen en aanbevelingen te geven voor de Veiligheidsregio Drenthe en de RUD, terwijl er geen zienswijzen worden ingediend voor het Recreatieschap Drenthe en Publiek Vervoer.
-
Veiligheidsregio Drenthe: De raad vraagt om een duidelijke weergave van de kosten en middelen in de begroting 2020, met een onderscheid tussen kosten voor het op peil houden van paraatheid en de ontwikkeling van brandweerzorg. Dit moet gebeuren voordat de begroting wordt goedgekeurd.
-
Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD): De raad beveelt aan om de voorgestelde incidentele verhoging van 5% in de begroting te specificeren en te beargumenteren. Daarnaast moet het organisatieontwikkelprogramma niet ten koste gaan van de productie.
-
Recreatieschap Drenthe: Er wordt geen zienswijze ingediend, omdat de kaderbrief geen aanleiding geeft tot opmerkingen.
-
Publiek Vervoer: Ook hier wordt geen zienswijze ingediend, aangezien de organisatie nog in de aanloopfase zit en de financiële risico's voor de gemeente beperkt zijn.
Het voorstel benadrukt het belang van transparantie en verantwoording in de financiële plannen van deze organisaties.
-
a) Kaderbrieven 2020 - VRD, Recreatieschap Drenthe, RUD Drenthe en Publiek Vervoer, raadsvoorstel.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het geven van zienswijzen en aanbevelingen op de kaderbrieven 2020 van de Veiligheidsregio Drenthe, Recreatieschap Drenthe, RUD Drenthe en Publiek Vervoer. De raad wordt gevraagd om specifieke zienswijzen te geven op de kaderbrief van de Veiligheidsregio Drenthe, aanbevelingen te doen voor de RUD Drenthe, en geen zienswijzen in te dienen voor het Recreatieschap Drenthe en Publiek Vervoer. Het doel is om duidelijkheid te krijgen over de financiële en beleidsmatige kaders voor 2020.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke richtlijnen voor de zienswijzen en aanbevelingen. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde financiële specificaties, vooral met betrekking tot de impact op de gemeentelijke begrotingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om zienswijzen en aanbevelingen te geven op de kaderbrieven, wat invloed heeft op de uiteindelijke begrotingen van de betrokken gemeenschappelijke regelingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële bijdragen en investeringen, en of zij de aanbevelingen en zienswijzen zoals voorgesteld willen ondersteunen.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral in termen van financiële impact en concrete uitkomsten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is behoefte aan meer gedetailleerde financiële onderbouwing.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde zienswijzen en aanbevelingen al dan niet goed te keuren en vast te stellen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van Publiek Vervoer, waar de raad graag meer aandacht voor duurzaamheid in de doorontwikkeling wil zien.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn deels gespecificeerd, zoals de extra bijdrage van €300.000 voor de Veiligheidsregio Drenthe. Er is echter behoefte aan meer gedetailleerde informatie over hoe deze kosten worden gedekt en de impact op de gemeentelijke begrotingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Drenthe Kaderbrieven 2020 Brandweerzorg Crisisbeheersing Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD) Zienswijze Financiële bijdrage Ontwikkelprogramma Publiek Vervoer Begroting 2020Verfijning van de zoekopdracht:
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
C.h.w.j. Vorselman-derksen
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
C.h.w.j. Vorselman-derksen
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
Bert Homan - VVD
C.h.w.j. Vorselman-derksen
M.L.J. Out - Burgemeester
G.g.j. De Korte
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
G.g.j. De Korte
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
G.g.j. De Korte
C.t. Dekker
Henk Santing - Stadspartij PLOP
G.g.j. De Korte
M.L.J. Out - Burgemeester
G.g.j. De Korte
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Luc Rengers - Assen Centraal
Agendapunt 15 Kaderbrieven 2020 -- Werkplein Drentse Aa, GKB en GGD Drenthe
Raadsvergadering: Zorgen over GGD en GKB domineren debat
Tijdens de raadsvergadering van 14 maart 2019 werden de kaderbrieven van Werkplein Drentse Aa, GKB en GGD Drenthe besproken. Hoewel er geen zienswijzen werden ingediend, uitten raadsleden hun zorgen over de GGD en GKB.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadsvergadering van afgelopen donderdag stonden de kaderbrieven van Werkplein Drentse Aa, GKB en GGD Drenthe centraal. De raad besloot geen zienswijze in te dienen op de kaderbrief van Werkplein Drentse Aa, maar de GGD en GKB gaven wel aanleiding tot discussie.D66-raadslid Moes uitte zijn zorgen over de GGD, met name over het onderdeel Veilig Thuis. "We lezen dat er meer inzet en expertise gevraagd gaat worden van Veilig Thuis," aldus Moes. Hij wees op de toename van bureaucratie en de hoge werkdruk binnen de organisatie. "De werkdruk is verre van ideaal," voegde hij toe, en vroeg zich af of de organisatie haar taken wel aankan gezien de huidige personeelsproblemen.
De Partij van de Arbeid sloot zich aan bij de zorgen van D66. "Ook wij maken ons zorgen over met name het Veilig Thuis-stukje," verklaarde Voselman. Beide partijen drongen erop aan dat de portefeuillehouder deze zorgen zou overbrengen aan de GGD.
De GKB kwam eveneens ter sprake. Raadslid Santingsstad van Terflop merkte op dat de financiële gegevens in de kaderbrief van de GKB ontbraken. "Ik was eigenlijk wel verrast," zei hij. Hij wees op de kritische massa die in zicht komt, zowel inhoudelijk als financieel, en vroeg om opheldering van de wethouder.
VVD-raadslid Homan vroeg zich af waarom het college geen zienswijze had opgesteld voor de GKB, gezien de zorgen over de afstemming tussen de eerste en tweede lijn en de afbouw van de DVO-gemeente. "Minder DVO-gemeente betekent immers minder trajecten om je algemene overhead af te dekken," waarschuwde hij.
Wethouder Vlieg erkende de uitdagingen binnen de GGD en Veilig Thuis. "Het beeld dat de heer Moes schetst, is heel herkenbaar," gaf hij toe. Hij beloofde de zorgen van de raad mee te nemen. Wethouder Dekker gaf aan dat de GKB een lastige situatie kent, maar dat er wordt gewerkt aan oplossingen, zoals het verkennen van nieuwe mogelijkheden op het gebied van bewindvoering.
Ondanks de zorgen besloot de raad zonder stemming om geen zienswijzen in te dienen, maar wel om de zorgen over te brengen aan de betrokken organisaties. Het debat maakte duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is om de uitdagingen bij de GGD en GKB het hoofd te bieden.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de kaderbrieven 2020 van Werkplein Drentse Aa, GKB en GGD Drenthe. De raad besluit geen zienswijze in te dienen op de kaderbrief van Werkplein Drentse Aa, omdat deze geen aanleiding geeft tot opmerkingen. Voor de GKB wordt opgemerkt dat er grillige patronen zijn in de vraag naar dienstverlening, mede door keuzes van gemeenten en ongelijke verdeling van werk. Er wordt geen zienswijze ingediend, maar wel aandacht gevraagd voor betere afstemming tussen eerste en tweede lijn. Voor de GGD Drenthe wordt een zienswijze gegeven dat kostenstijgingen en extra investeringen alleen mogen worden doorberekend als deze goed zijn toegelicht en niet binnen de huidige begroting kunnen worden opgevangen, of als het niet doorvoeren leidt tot ontoereikende dienstverlening. Risico's en financiële toelichtingen worden besproken, zoals de stijging van de gemeentelijke bijdrage aan WPDA en de uitdagingen bij de GKB en GGD. De besluitvorming vond plaats op 14 maart 2019.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Kaderbrieven 2020: Werkplein Drentse Aa, GKB en GGD Drenthe
Samenvatting: Het voorstel betreft de kaderbrieven 2020 van drie gemeenschappelijke regelingen: Werkplein Drentse Aa (WPDA), Gemeentelijke Kredietbank (GKB), en GGD Drenthe. De raad wordt gevraagd geen zienswijze in te dienen op de kaderbrieven van WPDA en GKB, maar wel een zienswijze te geven op de kaderbrief van de GGD Drenthe. De zienswijze voor de GGD benadrukt dat kostenstijgingen en extra investeringen alleen mogen worden doorberekend na toelichting in de begroting 2020, mits deze niet binnen de huidige meerjarenbegroting kunnen worden opgevangen of als het niet doorvoeren leidt tot ontoereikende dienstverlening.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke richtlijnen voor de zienswijzen op de kaderbrieven. Het biedt inzicht in de financiële en beleidsmatige kaders en benoemt de risico's en uitdagingen voor elke regeling.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om kennis te nemen van de kaderbrieven en te beslissen over het indienen van zienswijzen. De raad moet ook de inhoud van eventuele zienswijzen bepalen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde zienswijzen, vooral met betrekking tot de GGD Drenthe, waar kostenstijgingen en investeringen kritisch worden bekeken.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële implicaties en risico's zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten geen zienswijze in te dienen op de kaderbrieven van WPDA en GKB, en een specifieke zienswijze te geven op de kaderbrief van de GGD Drenthe.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de kaderbrieven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden gedeeltelijk besproken, zoals de stijging van de gemeentelijke bijdrage aan WPDA en de uitdagingen bij GKB. Er wordt echter niet gedetailleerd aangegeven hoe deze kosten gedekt worden, behalve dat er een verwachting is van een daling in bijstandsuitkeringen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kaderbrieven Werkplein Drentse Aa (WPDA) GKB (Gemeentelijke Kredietbank) GGD Drenthe Sociaal domein Schuldhulpverlening Participatiewet Bijstand Veilig Thuis Gemeenschappelijke regelingenVerfijning van de zoekopdracht:
C.t. Dekker
Remi Moes
M.L.J. Out - Burgemeester
C.h.w.j. Vorselman-derksen
M.L.J. Out - Burgemeester
Henk Santing - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Bert Homan - VVD
M.L.J. Out - Burgemeester
H.a. Vlieg-kempe
M.L.J. Out - Burgemeester
C.t. Dekker
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 16 Wijziging beeldkwaliteitsplan Diepstroeten
Flexibiliteit in Woonpark Diepstroeten: Gemeenteraad Assen Stemt in met Wijzigingen
De gemeenteraad van Assen heeft ingestemd met een gewijzigd beeldkwaliteitsplan voor het deelgebied Scandinavisch Wonen in Woonpark Diepstroeten. De aanpassingen, die meer flexibiliteit bieden aan potentiële kopers, zijn bedoeld om het woonpark aantrekkelijker te maken zonder het Scandinavische karakter te verliezen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 14 maart 2019 werd het voorstel om het beeldkwaliteitsplan te wijzigen uitgebreid besproken. De ontwikkelaar, Van Wijnen, had verzocht om de mogelijkheid om woningen deels in baksteen uit te voeren, wat volgens hen de aantrekkelijkheid voor kopers zou vergroten. De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit had al haar goedkeuring gegeven aan de voorgestelde wijzigingen.Mevrouw Bornkamp van D66 uitte haar zorgen over de snelheid waarmee de wijzigingen werden doorgevoerd. "Woonpark Diepstroeten ligt op een unieke historische locatie," benadrukte ze. "D66 is van mening dat er goed is nagedacht over welk woonproduct je op deze locatie wil bouwen. Het is nu nog te vroeg om te stellen dat kopers afhaken vanwege het plan."
Wethouder Boy reageerde op de opmerkingen van D66 door te stellen dat de wijzigingen juist bedoeld zijn om de juiste referentiebeelden te bieden en dat er goed is nagedacht over de aanpassingen. "Het gaat niet alleen om ervaringen met de verkoop die nog niet zo lang bezig is, maar ook om ervaringen met de verkoop van dit type woning in het algemeen," aldus de wethouder.
Ondanks de bezwaren van D66, stemde de meerderheid van de gemeenteraad in met het voorstel. Fracties van 50PLUS, CDA, Stadspartij PLOP, Partij van de Arbeid, GroenLinks, SP, ChristenUnie en VVD steunden de wijzigingen. D66 bleef als enige partij tegen het voorstel.
Met de vaststelling van het gewijzigde beeldkwaliteitsplan kunnen potentiële kopers nu meer flexibiliteit verwachten bij de bouw van hun woningen in het woonpark. Van Wijnen zal de kopers informeren en voorzien van een kavelpaspoort, zodat zij op de hoogte zijn van de nieuwe mogelijkheden.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van een gewijzigd beeldkwaliteitsplan voor het deelgebied Scandinavisch Wonen in Woonpark Diepstroeten, dat de pagina's 24 t/m 27 van het huidige plan vervangt. Van Wijnen, de ontwikkelaar van het woonpark, heeft gevraagd om wijzigingen om potentiële kopers meer flexibiliteit te bieden bij de bouw van hun woningen, zonder het Scandinavische karakter te verliezen. De belangrijkste wijziging is dat woningen deels in baksteen mogen worden uitgevoerd. Het plan is besproken met de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit, die akkoord is gegaan met de wijzigingen. Potentiële kopers worden geïnformeerd via Van Wijnen en ontvangen een kavelpaspoort. De gemeenteraad van Assen heeft het gewijzigde plan op 14 maart 2019 vastgesteld.
-
a) Woonpark Diepstroeten - Wijziging beeldkwaliteitsplan deelgebied Scandinavisch Wonen, raadsvoorstel.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Wijziging Beeldkwaliteitsplan Deelgebied Scandinavisch Wonen
Samenvatting: Het voorstel betreft de wijziging van het beeldkwaliteitsplan voor het deelgebied Scandinavisch Wonen binnen Woonpark Diepstroeten. Van Wijnen, de ontwikkelaar, heeft gevraagd om meer flexibiliteit in de materialisering van woningen, met name door het toestaan van baksteen naast hout. Dit moet de verkoopbaarheid van kavels verbeteren zonder afbreuk te doen aan het Scandinavische karakter. De wijzigingen zijn afgestemd met de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit en moeten de consistentie van het plan verbeteren. De raad van Assen moet het gewijzigde plan vaststellen voordat bouwplannen kunnen worden getoetst.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke uitleg over de aanleiding, de voorgestelde wijzigingen, en de betrokken partijen. Het bevat ook bijlagen zoals het huidige en gewijzigde beeldkwaliteitsplan en het advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit.
Rol van de Raad
De raad moet het gewijzigde beeldkwaliteitsplan vaststellen. Dit is een noodzakelijke stap voordat bouwplannen kunnen worden getoetst en uitgevoerd.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen in lijn zijn met de gewenste ontwikkeling van het gebied en of ze voldoende bijdragen aan de verkoopbaarheid en kwaliteit van het woonpark.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen die worden voorgesteld. Het is haalbaar en relevant, gezien de noodzaak om de verkoopbaarheid van kavels te verbeteren. De tijdsgebondenheid is minder duidelijk, hoewel er een datum voor besluitvorming is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het gewijzigde beeldkwaliteitsplan voor deelgebied Scandinavisch Wonen vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat potentiële kopers via Van Wijnen worden geïnformeerd. Er lijkt echter geen bredere participatie van de gemeenschap te zijn geweest in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op esthetische en verkooptechnische aspecten.
Financiële Gevolgen
Het voorstel bespreekt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze worden gedekt. Het impliceert echter dat de wijzigingen de verkoopbaarheid van kavels moeten verbeteren, wat indirect financiële voordelen kan opleveren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beeldkwaliteitsplan Scandinavisch Wonen Woonpark Diepstroeten Van Wijnen Potentiële kopers Materialisering Commissie Ruimtelijke Kwaliteit Kavelpaspoort Verkoopbaarheid Nationaal Landschap Drentse AaVerfijning van de zoekopdracht:
Adinda Bornkamp - D66
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
Adinda Bornkamp - D66
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
M.L.J. Out - Burgemeester
M.L.J. Out - Burgemeester
Agendapunt 17 Vlag in de raadzaal
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Een Nederlandse vlag in de raadszaal". Het voorstel beoogt het plaatsen van vlaggen van Assen, Drenthe, Nederland en Europa in de raadszaal van de gemeente Assen. De gemeenteraad wil hiermee trots uitdrukken op de stad, de provincie, het land en het continent. Het amendement wijzigt het oorspronkelijke voorstel, dat alleen de Nederlandse vlag betrof, door ook de vlaggen van Assen, Drenthe en Europa toe te voegen.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn opzet, aangezien het duidelijk maakt welke vlaggen geplaatst moeten worden en de reden daarvoor. Echter, het mist details over de praktische uitvoering, zoals de locatie en de kosten.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het amendement om meerdere vlaggen in de raadszaal te plaatsen in plaats van alleen de Nederlandse vlag.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de symbolische waarde van het plaatsen van meerdere vlaggen belangrijk genoeg vindt om het oorspronkelijke voorstel te wijzigen. Dit kan ook een discussie over lokale en nationale identiteit en Europese integratie oproepen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek over welke vlaggen geplaatst moeten worden, maar mist meetbare doelen, acceptatiecriteria, een tijdsplan en een kostenraming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering is niet gedetailleerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het amendement aanneemt en daarmee instemt met het plaatsen van de vier vlaggen in de raadszaal.
Participatie:
Het voorstel zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden bij de beslissing om de vlaggen te plaatsen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het voornamelijk een symbolische en esthetische kwestie betreft.
Financiële gevolgen:
Het amendement geeft geen inzicht in de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er is geen informatie over de kosten van de vlaggen en hun plaatsing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nederlandse vlag Raadszaal Trots Drenthe Nederland Europa Vlaggen Symbool Zichtbaar ophangen VergaderingVerfijning van de zoekopdracht: