- Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
- Tjerk Medemblik - ChristenUnie
- Henk Santing - Stadspartij PLOP
- Michiel Hasslacher - VVD
- Steven van Luijk - ChristenUnie
- Dennis Klingenberg - D66
- P. van der Meulen - Assen Centraal
- Ronald Witteman - CDA
- Sandra Alberts - VVD
Assen zet koers met nieuw Integraal HuisvestingsPlan voor onderwijs
De gemeente Assen heeft samen met schoolbesturen een nieuw Integraal HuisvestingsPlan (IHP) voor de periode 2024-2039 gepresenteerd. Het plan, dat nog geen juridische status heeft, dient als een gentlemen's agreement om richting te geven aan de onderwijshuisvesting. Het IHP richt zich op thema's zoals de ontwikkeling van Integrale Kindcentra, inclusiever onderwijs, duurzaamheid van gebouwen, en beheermodellen voor multifunctionele accommodaties.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een levendig debat in de gemeenteraad van Assen werd het nieuwe Integraal HuisvestingsPlan (IHP) voor de komende zestien jaar besproken. Het plan, dat in samenwerking met schoolbesturen voor primair en (voortgezet) speciaal onderwijs is opgesteld, moet richting geven aan de onderwijshuisvesting in de gemeente. Hoewel het IHP nog geen wettelijke verplichting is, wordt het gezien als een belangrijke stap naar een meer gestructureerde aanpak van onderwijshuisvesting.Mevrouw Bakker, verantwoordelijk voor de onderwijshuisvesting bij de gemeente, benadrukte het belang van het plan: "Door het opzetten van het IHP kunnen we een meerjarenperspectief maken en verder vooruitkijken." Het plan is bedoeld om onverwachte aanvragen voor onderwijshuisvestingsprogramma's te voorkomen en een gemeenschappelijke visie met de schoolbesturen te ontwikkelen.
Een belangrijk onderdeel van het IHP is de ontwikkeling van Integrale Kindcentra, waarbij kinderopvang en onderwijs zoveel mogelijk op één locatie worden georganiseerd. Dit moet zorgen voor een doorgaande leerlijn van nul tot twaalf jaar. "Inclusief onderwijs biedt meer kansen op gelijkheid en heeft meer ruimte nodig," aldus Bakker. Dit betekent dat er meer ruimte in scholen gerealiseerd moet worden voor bijvoorbeeld behandel- of spreekkamers.
De duurzaamheid van schoolgebouwen is een ander speerpunt van het plan. Scholen zijn zelf verantwoordelijk voor de verduurzaming van solitaire gebouwen, terwijl de gemeente deze taak op zich neemt voor multifunctionele accommodaties (MFA's). "We beoordelen schoolgebouwen rondom hun 40e levensjaar om te bepalen wat er moet gebeuren," legde Bakker uit.
Tijdens het debat werden ook kritische vragen gesteld. De heer Bedeblik vroeg zich af hoe flexibel de gemeente kan zijn in het inspelen op verschillende behoeften van schoolbesturen. Bakker antwoordde dat er ruimte is voor maatwerk: "We bepalen met elkaar wat de koers is, en dat kan per bestuur verschillen."
De heer Witteman vroeg naar de invloed van de gemeenteraad op het plan, gezien de toekomstige wettelijke verplichtingen. Bakker erkende dat de vrije ruimte van de gemeente beperkt kan worden door de nieuwe wetgeving.
Het IHP wordt elke vier jaar herzien, waardoor het een dynamisch document blijft dat kan inspelen op veranderende omstandigheden. De gemeenteraad zal op 29 februari verder debatteren over de vaststelling van het plan.
Samenvatting van het voorstel
Het Integraal HuisvestingsPlan (IHP) 2024-2039 voor de gemeente Assen is opgesteld in samenwerking met schoolbesturen voor primair en (voortgezet) speciaal onderwijs. Het plan, dat nog geen juridische status heeft, dient als een gentlemen's agreement om de komende zestien jaar richting te geven aan de onderwijshuisvesting. Het IHP richt zich op thema's zoals de ontwikkeling van Integrale Kindcentra, inclusiever onderwijs, duurzaamheid van gebouwen, en beheermodellen voor multifunctionele accommodaties. Hoewel de schoolbesturen voor voortgezet onderwijs niet deelnemen, streven zij naar een gevarieerd onderwijsaanbod ondanks leerlingkrimp. Het IHP wordt een wettelijke verplichting, waarbij renovatie en levensduurverlenging van gebouwen centraal staan. De kosten en financiële effecten worden in toekomstige begrotingen verwerkt. Het plan benadrukt inclusiviteit en samenwerking tussen scholen en ketenpartners. Het IHP is een dynamisch document dat elke vier jaar wordt herzien.