Met elkaar in debat zijn
- M.L.J. Out - Burgemeester
- Henk Santing - Stadspartij PLOP
- Michiel Hasslacher - VVD
- Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
- Sjoerd Bakker - GroenLinks
- A. Smit - Wethouder
Verkeerskundige pleit voor alternatieve aanpak N371: "Trajectcontrole kan miljoenen besparen"
In een recent debat in de gemeenteraad van Assen heeft verkeerskundige Hans Verhaar een vurig pleidooi gehouden voor het heroverwegen van de geplande reconstructie van de N371. Hij stelt dat trajectcontrole een kosteneffectief alternatief kan zijn voor de dure wegwerkzaamheden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering kreeg Hans Verhaar, een ervaren verkeerskundige, de kans om zijn zorgen en suggesties te delen over de geplande aanpassingen aan de N371, met name in het gebied van de beoogde derde hoofdaansluiting bij Kloosterveen. Verhaar, die al 22 jaar ervaring heeft in de adviesafdeling milieu, geluid en luchtkwaliteit, benadrukte dat de voorgestelde verdubbeling van de weg onnodig is en dat er goedkopere en effectievere alternatieven zijn."De verdubbeling van de N371 is absoluut niet noodzakelijk," verklaarde Verhaar. Hij pleitte voor het invoeren van trajectcontrole als een manier om de snelheid te handhaven en de geluidsoverlast te verminderen. "Een snelheid van 50 km/u levert al een reductie van 1,5 dB op," voegde hij toe, wijzend op de voordelen voor de leefbaarheid en het milieu.
Verhaar benadrukte ook de financiƫle voordelen van zijn voorstel. "De reconstructie van de weg wordt geschat op minimaal een half miljoen euro. Trajectcontrole kan een veel goedkopere oplossing zijn," aldus Verhaar. Hij riep de gemeente en provincie op om samen te werken met het Openbaar Ministerie en de politie om deze optie serieus te onderzoeken.
De reacties vanuit de raad waren gemengd. Terwijl sommige raadsleden, zoals van de Stadspartij en GroenLinks, waardering uitspraken voor Verhaars brede blik en grondige analyse, benadrukte wethouder Smit dat de klankbordgroep, die bestaat uit bewoners en ambtenaren, eerst tot een gezamenlijk voorstel moet komen. "De klankbordgroep is het instituut waar deze problematiek moet worden besproken," aldus Smit.
Verhaar maakte duidelijk dat hij niet tegen de klankbordgroep is, maar dat hij hoopt dat zijn suggesties serieus worden overwogen. "Ik zeg niet dat trajectcontrole het enige alternatief is, maar het verdient onderzoek," benadrukte hij.
Het debat eindigde met een oproep van de raadsleden om duidelijkheid te scheppen over de verwachtingen van het participatieproces. "Wees alsjeblieft duidelijk naar elkaar wat je van elkaar mag verwachten," stelde een raadslid, wijzend op de noodzaak van transparantie en samenwerking.
De discussie over de toekomst van de N371 is nog lang niet voorbij, maar Verhaars bijdrage heeft zeker stof tot nadenken gegeven. De komende maanden zullen uitwijzen of zijn voorstellen daadwerkelijk worden meegenomen in de besluitvorming.