- M.L.J. Out - Burgemeester
- Ingeborg Trul-Kreuze - CDA
- Michiel Hasslacher - VVD
- Omar Omar - PvdA
- Steven van Luijk - ChristenUnie
- Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
- A. Dik - Stadspartij PLOP
- Clemens Otto - Assen Centraal
- Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
- M. Rasker - Wethouder
Assen zet in op inclusie en verkeersveiligheid: "Elk ongeval is er één te veel"
De gemeenteraad van Assen heeft een ambitieus plan goedgekeurd om de inclusiviteit en verkeersveiligheid in de stad te verbeteren. Het beleid, dat loopt van 2024 tot 2028, richt zich op het bevorderen van een inclusieve samenleving en het verbeteren van de verkeersveiligheid, met een speciaal oog voor de zichtbaarheid van zebrapaden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd het voorstel voor het inclusie- en diversiteitsbeleid van de gemeente Assen besproken. Het beleid, dat een budget van €686.000 heeft, integreert belangrijke internationale en nationale afspraken zoals het VN-verdrag Handicap en het Regenboog Akkoord. Het doel is om een samenleving te creëren waarin alle inwoners, ongeacht hun achtergrond, gelijkwaardig kunnen deelnemen.Naast het inclusiebeleid stond ook de verkeersveiligheid hoog op de agenda. De gemeente wil de zichtbaarheid van zebrapaden verbeteren, een initiatief dat voortkomt uit een eerder aangenomen motie. "Als voetganger moet je veilig kunnen oversteken," benadrukte een raadslid. De pilot richt zich op de meest onveilige zebrapaden en onderzoekt de beste manieren om deze zichtbaar te maken.
De VVD en het CDA pleitten voor een afwachtende houding ten aanzien van de pilotresultaten voordat er definitieve keuzes worden gemaakt. "Laten we de uitkomsten van de pilot afwachten voordat we beslissen over de beste aanpak," stelde een VVD-raadslid.
De Partij van de Arbeid toonde zich positief over het voorstel. "Niet alleen als raadslid, maar ook als vader ben ik blij met dit voorstel om onze zebrapaden veiliger te maken," aldus een PvdA-vertegenwoordiger. De partij kijkt uit naar de resultaten van de pilot en het daaropvolgende plan.
De ChristenUnie uitte echter kritiek op de noodzaak van de pilot. "We hebben geen pilots nodig op dit moment. De kennis hebben we al in huis," stelde een CU-raadslid. De partij pleit ervoor om direct maatregelen te nemen op basis van bestaande inzichten.
GroenLinks benadrukte het belang van een proactieve aanpak. "Elk ongeval op een zebrapad is er één te veel," aldus een GroenLinks-raadslid. De partij wil dat er snel gestart wordt met de pilot, zodat er op basis van de evaluatie verdere stappen kunnen worden gezet.
Het voorstel werd uiteindelijk aangenomen met een meerderheid van stemmen, ondanks de tegenstemmen van de ChristenUnie. De wethouder benadrukte het belang van de expertise van de ambtenaren die de plannen gaan uitvoeren en verzekerde dat de zichtbaarheid van voetgangers een prioriteit blijft.
Met deze stappen zet Assen een belangrijke stap richting een inclusievere en veiligere stad voor al haar inwoners.
Samenvatting van het voorstel
Het raadsvoorstel voor het inclusie- en diversiteitsbeleid van de gemeente Assen richt zich op het bevorderen van een inclusieve samenleving waarin alle inwoners, ongeacht hun achtergrond of kenmerken, gelijkwaardig kunnen deelnemen. Het beleid, dat loopt van 2024 tot 2028, integreert het VN-verdrag Handicap, het Regenboog Akkoord en anti-discriminatiemaatregelen. Er is een budget van €686.000 beschikbaar gesteld, waarvan €50.000 in 2024, gefinancierd uit de algemene reserve. Het beleid omvat zeven ambities en benadrukt maatwerk voor individuen, toegankelijkheid, zichtbaarheid en begrijpelijke communicatie. Er is brede participatie geweest van diverse groepen en samenwerkingspartners, en het beleid wordt afgestemd met andere gemeentelijke teams. Jaarlijks wordt een uitvoeringsplan opgesteld en er vindt in 2026 een tussentijdse evaluatie plaats.