- M.L.J. Out - Burgemeester
- Henk Santing - Stadspartij PLOP
- Bert Homan - VVD
- Jannie Drenthe - SP
- Sjoerd Bakker - GroenLinks
- Clemens Otto - Assen Centraal
- Bouke Weening - ChristenUnie
- Ingeborg Trul-Kreuze - CDA
- Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
- P. van der Meulen - Assen Centraal
- Adinda Bornkamp - D66
- Willard Bouwmeester - PvdA
- M. Rasker - Wethouder
Assen Stelt Ambitieuze Laadpalenvisie Vast: "Elektrisch Rijden Voor Iedereen"
De gemeenteraad van Assen heeft een nieuwe visie aangenomen voor de uitbreiding van het netwerk van openbare laadpalen, met als doel de CO2-uitstoot van het wegverkeer te verminderen. De visie, die loopt van 2023 tot 2027, streeft naar een dekkend netwerk van laadpalen binnen 250 meter van elke woning.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat over de laadpalenvisie werd duidelijk dat de gemeenteraad van Assen zich inzet voor een toekomst waarin elektrisch rijden toegankelijk is voor alle inwoners. De visie voorziet in een netwerk van laadpalen dat moet voldoen aan de groeiende vraag naar laadmogelijkheden, gezien de verwachte toename van elektrische auto's van 1000 naar 9000 in 2030.Meneer Santing van de Stadspartij Plop benadrukte het belang van een duurzame mobiliteitstransitie: "Een actuele gemeentelijke visie op het opladen van elektrische auto's komt als geroepen." Hij diende samen met de SP en GroenLinks een amendement in om nader onderzoek te doen naar verlengde private aansluitingen en de vrije keuze van energieleverancier, om zo de kloof tussen arm en rijk te verkleinen.
Het debat kende ook kritische noten. De VVD, vertegenwoordigd door de heer Homan, uitte zorgen over de praktische uitvoerbaarheid van het amendement: "Hoe gaan we dat dan financieren met zijn allen? Sinterklaas bestaat echt niet." Ondanks deze zorgen werd het amendement aangenomen, wat betekent dat er verder onderzoek zal plaatsvinden naar de mogelijkheden voor verlengde private aansluitingen en vrije energiekeuze.
Wethouder Rasker gaf aan dat de gemeente de ontwikkelingen op het gebied van energieleveranciers nauwlettend zal volgen, met name de onderzoeken die momenteel in Groningen plaatsvinden. "We blijven kijken naar nieuwe oplossingen en heroverwegen ons beleid waar nodig," aldus Rasker.
De visie werd uiteindelijk met een meerderheid aangenomen, waarbij de raad zich committeerde aan een jaarlijkse evaluatie om de voortgang te monitoren en bij te sturen waar nodig. Het besluit markeert een belangrijke stap in de richting van een duurzamere toekomst voor Assen, waarin elektrisch rijden voor iedereen binnen handbereik moet komen.
Samenvatting van het voorstel
Het raadsvoorstel van de gemeente Assen betreft de vaststelling van een visie op het netwerk van openbare laadpalen voor de periode 2023-2027. Het doel is om de CO2-uitstoot van het wegverkeer te verminderen door de transitie naar elektrische auto's te bevorderen. Momenteel zijn er in Assen ruim 1000 elektrische auto's, met een verwachte groei naar 9000 in 2030. Ongeveer de helft van de huishoudens kan op eigen terrein laden, de rest is afhankelijk van (semi)publieke laadpalen. De visie voorziet in een netwerk van laadpalen met een maaswijdte van 250 meter om aan de vraag te voldoen. De kosten per laadpaal bedragen ongeveer €1000 en worden gedekt vanuit het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit. Communicatie over nieuwe laadpalen gebeurt via brieven aan de buurt en verkeersbesluiten. Er wordt rekening gehouden met toegankelijkheid voor mensen met een beperking, en maatwerkoplossingen zijn mogelijk. Na vaststelling vormt de visie het kader voor de realisatie en uitbreiding van het laadpalennetwerk.