Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

06-04-2023, Consulterende Raadsbijeenkomst ZAAL 1
Met elkaar in debat zijn
  • Hemmo van der Wal - Assen Centraal
  • Paul van der Kolk-Kruithof - GroenLinks
  • Bert Homan - VVD
  • Willard Bouwmeester - PvdA
  • Henk Santing - Stadspartij PLOP
  • Bouke Weening - ChristenUnie
  • Jannie Drenthe - SP
  • Ingeborg Trul-Kreuze - CDA
  • M. Rasker - Wethouder

Elektrische Laadpalen: Ambitieus of Afwachtend?


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De gemeenteraad debatteerde over de toekomst van het netwerk van openbare laadpalen. Terwijl de ene partij pleit voor een ambitieuzer beleid, waarschuwt een ander voor overhaaste beslissingen.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens een recent debat in de gemeenteraad stond de visie op het netwerk van openbare laadpalen centraal. Met de groei van het aantal elektrische auto's is er een dringende behoefte aan een goed dekkend netwerk van laadpalen. De vraag is echter of de huidige plannen ambitieus genoeg zijn.

GroenLinks en de VVD uitten hun zorgen over de afwachtende houding van de gemeente. "De autobranche waarschuwt al lange tijd voor een tekort aan laadpalen," aldus de heer Van der Kolk van GroenLinks. "Meer laadpalen zijn nodig, en wel zo snel mogelijk." De VVD sloot zich hierbij aan en vroeg zich af of de huidige plannen wel ambitieus genoeg zijn.

De SP en Stadspartij Plop brachten een ander perspectief in. Zij wezen op de armoedekloof die kan ontstaan door de huidige visie. "Mensen met een kleine beurs kunnen niet maximaal profiteren van de laadpalen," stelde de heer Santing van de SP. Hij pleitte voor meer mogelijkheden voor verlengde private aansluitingen, zodat ook mensen zonder eigen oprit hun auto thuis kunnen opladen.

Een ander discussiepunt was de 250 meter norm voor laadpalen. Meerdere partijen, waaronder de PvdA, vroegen zich af of deze norm niet per wijk of buurt aangepast zou moeten worden. "Elke wijk heeft zijn eigen samenstelling van woningen," merkte de heer Boer op. "Een flexibele aanpak kan ervoor zorgen dat iedereen toegang heeft tot een laadpaal."

De wethouder gaf aan dat handhaving een belangrijk middel is om te zorgen dat laadpalen optimaal benut worden. "We kunnen data gestuurd handhaven om te voorkomen dat auto's te lang aan een laadpaal staan," legde hij uit.

Het debat maakte duidelijk dat er nog veel vragen zijn over de toekomst van het laadpalennetwerk. De gemeenteraad zal op 20 april verder discussiëren en een besluit nemen over de voorgestelde visie. Tot die tijd blijft de vraag: is het plan ambitieus genoeg, of moeten we juist voorzichtig zijn om geen ratjetoe van laadpalen te creëren?