- Sandra Alberts - VVD
- Janna Booij-Venekamp - Stadspartij PLOP
- Dennis Klingenberg - D66
- Ria Haan - GroenLinks
- Anita de Rijke-Criens - Leefbaar Assen
- Jannie Drenthe - SP
- Tirza van Brakel-Engberts - Lijst Van Brakel
- Jan Talens - Assen Centraal
- J. Broekema - Wethouder
- Steven van Luijk - ChristenUnie
- Bert Homan - VVD
Buurtkracht Assen: De Toekomst van Sociale Zorg in Assen
De gemeente Assen staat op het punt een nieuw model, Buurtkracht Assen, in te voeren om het sociaal domein te transformeren. Dit model richt zich op wijkgerichte ondersteuning met buurtteams die toegankelijker en mensgerichter zijn. Het doel is om kosten te verlagen, eigen regie te versterken en zwaardere zorg te voorkomen. Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werden zowel enthousiasme als zorgen geuit over de implementatie van dit model.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat over Buurtkracht Assen toonden verschillende fracties hun steun voor het plan, maar er werden ook kritische vragen gesteld. Mevrouw Olberts van de VVD sprak haar enthousiasme uit over de laagdrempelige hulp die het model biedt, maar maakte zich zorgen over de rol van bestaande lokale initiatieven. "Hoe kunnen we borgen dat al die lokale inwoners die al jaren zo hard hebben gewerkt niet verloren gaan in dit plan?" vroeg ze.De PvdA, vertegenwoordigd door de heer Van Haelen, benadrukte het belang van zichtbaarheid van wijkwethouders. "Heel veel mensen in de wijken in Assen hebben geen idee wie hun wijkwethouder is," merkte hij op. Hij pleitte ervoor dat wethouders vaker in de buurt aanwezig zijn om de betrokkenheid te vergroten.
Een ander belangrijk punt van discussie was hoe de gemeenteraad grip kan houden op het proces. Mevrouw Drenthe van de SP stelde voor om duidelijke KPI's (kritieke prestatie-indicatoren) te benoemen en te evalueren op basis van zowel cijfers als verhalen van inwoners. "We moeten niet alleen op cijfers evalueren, maar ook op verhalen van hoe het gaat," benadrukte ze.
De kwestie van rechtsbescherming voor inwoners werd ook aangekaart door mevrouw Van Brakel van Lijst van Brakel. Ze waarschuwde voor de risico's van een beschikkingsvrije aanpak en benadrukte het belang van juridische borging van de grondrechten van inwoners. "Hoe vinden we balans tussen bestuurlijke ruimte voor maatwerk en juridische borging?" vroeg ze.
Daarnaast werd er gesproken over de belasting van de wijkteams en de noodzaak van voldoende personeel om het model succesvol te implementeren. Mevrouw Haan van GroenLinks benadrukte dat het essentieel is om genoeg personeel te hebben om de ondersteuning te bieden die nodig is.
Tot slot werd er gediscussieerd over het belang van versimpelde procedures en kleine budgetten om bewonersinitiatieven te stimuleren. Mevrouw De Rijke van Leefbaar Assen stelde voor om drempels voor bewonersinitiatieven zo laag mogelijk te maken, bijvoorbeeld door versimpelde procedures en directe financiering vanuit de wijk.
Het college van burgemeester en wethouders heeft toegezegd om de zorgen en suggesties van de raad mee te nemen in de verdere uitwerking van het plan. De wethouder benadrukte dat de dialoog met betrokkenen cruciaal is en dat de raad op de hoogte zal worden gehouden van de voortgang. Het is nu aan de gemeenteraad om volgende week een besluit te nemen over de goedkeuring van het model en het bijbehorende projectkrediet van € 3 miljoen.
Samenvatting van het voorstel
De gemeente Assen overweegt een nieuw model genaamd Buurtkracht Assen in te voeren om het sociaal domein te verbeteren. Dit model richt zich op wijkgerichte ondersteuning met buurtteams die toegankelijker en mensgerichter zijn. Inwoners krijgen één aanspreekpunt in hun wijk en ondersteuning zonder bureaucratie. Het doel is om kosten te verlagen, eigen regie te versterken en zwaardere zorg te voorkomen. Het college van burgemeester en wethouders vraagt de gemeenteraad om goedkeuring voor dit model en een projectkrediet van € 3 miljoen voor de jaren 2026 tot en met 2028. Dit krediet wordt gedekt door de algemene reserve. De invoering van Buurtkracht Assen vraagt om een zorgvuldige voorbereiding en samenwerking met inwoners, zorg- en welzijnspartijen en de gemeentelijke organisatie. Het proces omvat een dialoog met betrokkenen en een gefaseerde implementatie, met als doel om per 1 januari 2028 het nieuwe ondersteuningsmodel in te voeren.