Groene Toekomst of Verdozing? Debat over Bestemmingsplan Assen Zuid
In een recent debat over het bestemmingsplan voor het werklandschap Assen Zuid, kwamen verschillende visies naar voren. Terwijl sommige partijen zich zorgen maken over de impact op het landschap, zien anderen vooral kansen voor werkgelegenheid en economische groei.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering over het bestemmingsplan voor Assen Zuid, kwamen diverse partijen aan het woord. De fractie van 50Plus, vertegenwoordigd door de heer Otto, uitte zorgen over de gevolgen voor de omwonenden van Graswijk. "De verdozing van Graswijk gaat beginnen," aldus Otto, die wees op de toename van verkeersbewegingen en mogelijke overlast. 50Plus diende een amendement in om de snelheid op een deel van Graswijk structureel te verlagen naar 50 km/u, maar trok dit later in na een toezegging van wethouder Pauwels.GroenLinks, vertegenwoordigd door de heer Marskamp, benadrukte het belang van groen en duurzaamheid. "Groen is de drager van de gebiedsontwikkeling," citeerde Marskamp uit het bestemmingsplan van 2011. Hoewel hij aanvankelijk kritisch was over de omvang van de geplande bebouwing, concludeerde hij dat het plan per saldo niet veel slechter uitpakt dan het huidige bestemmingsplan.
Het CDA, bij monde van de heer De Korte, uitte zorgen over mogelijke stankoverlast en riep op om stankproducerende bedrijven uit te sluiten. De Partij van de Arbeid, vertegenwoordigd door de heer Smit, koos een andere invalshoek en prees de komst van de MNG-groep naar Assen als een positieve ontwikkeling voor de werkgelegenheid.
Wethouder Pauwels benadrukte dat het aanbod van grote kavels in Assen gewenst is en dat het bestemmingsplan voorziet in een groene en duurzame ontwikkeling. "Het is echt de intentie om dit een hele groene maatschappelijke uitstraling te geven," aldus Pauwels.
Na een constructieve discussie en de toezegging van de wethouder om de snelheid op Graswijk te verlagen, werd het bestemmingsplan zonder stemming aangenomen. Het debat toonde de verschillende belangen en visies op de ontwikkeling van Assen Zuid, maar eindigde in een besluit dat zowel economische als ecologische belangen probeert te verenigen.