Met elkaar in debat zijn
- M. Rasker - Wethouder
- Henk Santing - Stadspartij PLOP
- Jannie Drenthe - SP
- Bert Homan - VVD
- Clemens Otto - Assen Centraal
- C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
- C. Staal - Wethouder
- Bouke Weening - ChristenUnie
- Luc Rengers - Assen Centraal
- A. Smit - Wethouder
Assen Debatteert: Parkeerbeleid in de Schijnwerpers**
In een uitgebreide raadsvergadering werd het parkeerbeleid van Assen onder de loep genomen. Met een mix van feiten, cijfers en emotionele argumenten, werd er gediscussieerd over de toekomst van parkeren in de binnenstad.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In de raadszaal van Assen werd een intensief debat gevoerd over het parkeerbeleid in de binnenstad. Het onderwerp, dat al jaren de gemoederen bezighoudt, werd opnieuw besproken met als doel het beleid te herijken en de parkeerexploitatie in balans te brengen. "We zijn allemaal een beetje expert op dit onderwerp," merkte een van de raadsleden op, verwijzend naar de vele gesprekken die hij op straat en in kroegen over het onderwerp had gevoerd.De avond begon met een presentatie van de huidige stand van zaken. Assen beschikt over 3.500 parkeerplaatsen, waarvan het merendeel in parkeergarages. Dit unieke kenmerk van de stad werd door Ed van Savooijen, een van de sprekers, benadrukt: "Het is een redelijke, unieke verhouding, zoveel parkeerplaatsen in gebouwde voorzieningen."
De financiële kant van het parkeerbeleid kwam ook aan bod. Eelco de Groot, beleidsmedewerker parkeren, legde uit dat de parkeerexploitatie momenteel een tekort vertoont. "Voor 2019 is het voor het eerst dat het parkeren €110.000 van de algemene dienst nodig heeft," aldus De Groot. Om dit tekort aan te pakken, werden verschillende oplossingsrichtingen besproken, variërend van kostenreductie tot het herzien van kortingskaarten.
Een belangrijk onderdeel van de discussie was de beleving van parkeren in Assen. Uit een enquête bleek dat bezoekers over het algemeen tevreden zijn, met een gemiddelde waardering van 7,5 voor de parkeergarages. Toch werd er ook gesproken over de emotionele kant van parkeren. "Het is ook emotie," gaf een ondernemer aan, verwijzend naar de perceptie van parkeertarieven onder bezoekers.
De raadsleden stelden kritische vragen over de toekomst van het parkeerbeleid, vooral in het licht van de geplande verdichting van de binnenstad en de toenemende populariteit van fietsen. "Hoe zorgen we ervoor dat het geheel aanbod van parkeerplaatsen en de vraag daarnaar in balans blijft?" was een van de centrale vragen.
De avond eindigde met een blik op de toekomst. Er werd afgesproken dat de parkeertafels, waarin bewoners en ondernemers participeren, verder zullen gaan met het uitwerken van scenario's. Het doel is om in juli tot besluitvorming te komen, zodat eventuele maatregelen vanaf september kunnen worden ingevoerd.
Met een mix van feiten, cijfers en persoonlijke ervaringen, werd het debat over het parkeerbeleid in Assen een avond vol inzichten en uitdagingen. De komende maanden zullen uitwijzen welke richting de stad kiest om het parkeren in de binnenstad te optimaliseren.