Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 18-03-2021, Raadsvergadering
Met elkaar in debat zijn
  • M.L.J. Out - Burgemeester
  • C. Boonzaaijer - Stadspartij PLOP
  • Luc Rengers - Assen Centraal

Veiligheid voorop: Bebouwde komgrens verplaatst op Doorfietsroute Assen-Groningen


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

In een poging om de veiligheid van alle weggebruikers te verbeteren, heeft de gemeenteraad besloten de bebouwde komgrens op de Doorfietsroute Assen-Groningen te verplaatsen. Dit besluit, dat de maximumsnelheid voor brommers, speed pedelecs en fietsers verlaagt tot 30 km/uur, werd met humor en zelfspot besproken tijdens de raadsvergadering.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens de raadsvergadering van 18 maart 2021 werd het voorstel om de bebouwde komgrens op de Doorfietsroute Assen-Groningen te verplaatsen, uitvoerig besproken. Het plan is om de grens te verplaatsen van de Lonerbrug naar het kruispunt met de Vrieserweg. Dit moet de snelheid van fietsers en andere weggebruikers verlagen, waardoor de veiligheid voor voetgangers en honden toeneemt.

De VVD-fractie, vertegenwoordigd door de heer Klaver, opende het debat met een luchtige noot. "Het is algemeen bekend dat een snelheidsverlaging de VVD pijn doet," grapte Klaver, verwijzend naar de reputatie van de partij als voorstander van snelheid en vooruitgang. Toch benadrukte hij dat veiligheid voorop staat: "In dit geval staat de veiligheid van voetgangers en viervoeters voorop."

De verplaatsing van de komgrens, die ongeveer € 2.000 kost, wordt gefinancierd uit het projectbudget. Hoewel de verplaatsing onlogisch lijkt vanwege het ontbreken van bebouwing nabij het nieuwe bord, zijn de voordelen voor de veiligheid duidelijk. Klaver stelde voor om de extra reistijd van één minuut, die de verplaatsing met zich meebrengt, op te nemen in de actuele verkeersinformatie.

De discussie werd afgesloten met een positieve noot van de Partij van de Arbeid. "Ondanks dat de tijd nu iets langer wordt, zijn we toch voor," aldus een van de raadsleden. Ook de heer Rengers van de PvdA voegde toe: "Nu mijn fiets 65 jaar oud is, moet hij zich een beetje aanpassen aan de snelheid van het hedendaagse."

Het voorstel werd zonder stemming aangenomen, waarmee de vergadering op een luchtige toon werd afgesloten. De voorzitter bedankte de raadsleden voor hun inzet en wenste iedereen een veilige reis naar huis.

Samenvatting van het voorstel


Het raadsvoorstel betreft het verplaatsen van de bebouwde komgrens op de Doorfietsroute Assen-Groningen, specifiek van de Lonerbrug naar het kruispunt met de Vrieserweg. Dit besluit is genomen om de maximumsnelheid voor brommers, speed pedelecs en fietsers te verlagen tot 30 km/uur, waardoor de snelheidsverschillen met voetgangers afnemen en de veiligheid voor alle weggebruikers verbetert. De verplaatsing van de komgrens zorgt ervoor dat het gehele traject binnen de bebouwde kom valt, waar ook een aanlijnplicht voor honden geldt. Hoewel de verplaatsing onlogisch lijkt door het ontbreken van bebouwing nabij het bord, zijn er voordelen voor de veiligheid van fietsers, bromfietsers, voetgangers en honden. De kosten voor de verplaatsing bedragen circa € 2.000 en worden gedekt uit het projectbudget. Bezwaar kan binnen zes weken na bekendmaking worden ingediend, maar dit wordt niet verwacht. Het besluit is vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 18 maart 2021.

Documenten